Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Lizardman:

Håller med, samtidigt har kravet på mätning och följande diskussion fullkomligt exploderat senaste året. Jag har i alla fall en subjektiv känsla av att kurvan inte alltid matchar lyssnarupplevelsen.

Jag tycker ASR driver en förbättring inom branschen (vår hörlurshobby), med mer transparens gällande mätresultat från tillverkare och dom som testar produkter. Tex har har Soundstage Hifi nyligen införskaffat sig en Audio Precision APx555 B https://www.soundstagehifi.com/index.php/opinion/1491-more-me...

Men jag tycker även ASR ger en kraftigt förenklad bild med sina få grafer och korta slutsatser, "Den mäter bra om jag testar såhär, jag kunde spela jättehögt men dom här två hörlurarna, då måste den vara bra". Tycker man att alla korrekt konstruerade förstärkare/DACar etc låter likandant så passar nog den slutsatsen väldigt bra.

Många av oss inom hobbyn kommer ju från ett datorintresse, vi är vana vid att man enkelt kan mäta prestanda på CPU, GPU, hårddiskar etc. Högre FPS eller MB/s är bättre. Klart och enkelt, kolla här: jag har den snabbaste, bästa, mest prisvärda. Skönt nu känner jag mig trygg och framtidssäkrad.

För mig fungerar det inte så med ljud utan det är min egna subjektiva upplevelse som räknas. Min personliga erfarenhet är att tex hörlursförstärkare låter olika trots att de mäter fint på ASR allihopa. Och min åsikt är att matchning (ljudmässig synergi) mellan hörlur och förstärkare är viktigare än mätdata. Mätningar kan vara ett av verktygen för att nå bästa ljudet för mig. Men att stirra mig blind på THD, effekt och bäst grafer utan att lyssna fram vad jag gillar innebär att jag skulle missa en stor del av poängen med hobbyn, vilket är att lära mig om hur grejerna faktiskt låter och kunna upptäcka skillnader. Och detta ska förhoppningsvis leda mig till min end-game setup

I slutändan så tror jag att ASR:s pouläritet kommer resultera i en nyanserad debatt gällande mätningar vs ljudkvalitet/ljudupplevelse. Och förhoppningsvis fler korrekt utförda mätningar av personer som vet vad dom sysslar med.

Hursomhelst kul att branschen utvecklas!

Bild på Diego från Soundstage Hifi med sin nya leksak

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Jag kommer vara tråkig och säga att JDS Element ger dig så mycket du kan få ut av lurarna, förutsatt att du inte vill ha en färgning åt något håll och då ska du titta på en rörförstärkare och/eller en R2R-DAC.
Detta är i princip så bra det kan bli prestandamässigt: https://www.audiophonics.fr/en/sedentary-headphone-amplifier/... plus https://www.audiophonics.fr/en/dac-with-volume/topping-d90-ba.... Vill du ha en allt-i-ett-enhet så gör Burson väldigt fina saker, och någon av deras nya Conductor bör ligga i din prisklass, t.ex. https://www.bursonaudio.com/products/conductor-3x-performance....

Topping A90 verkar toppen det negativa jag läst är att en del som försöker koppla aktiva högtalare eller dac till A90 via RCA relativt ofta drabbas av noise/hiss ("grounding issue"), men kanske beror det på dess inbyggda strömagg, vet ej? Ändå en störande designmiss för ca 500 euro men säkrast man kör balanced in, då verkar den oerhört vass. Åtminstone tidiga ex verkar också haft problem med en säkring som löste ut för lätt men förhoppningsvis sällsynt. I övrigt mäter den ju bra till exceptionellt stor glädje för amirm på audiosciencereview, mätfreaket nr 1 i hela världen...

Har eventuellt ett begagnat ex av Topping A90 på g själv...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mumu55:

Jag tycker ASR driver en förbättring inom branschen (vår hörlurshobby), med mer transparens gällande mätresultat från tillverkare och dom som testar produkter. Tex har har Soundstage Hifi nyligen införskaffat sig en Audio Precision APx555 B https://www.soundstagehifi.com/index.php/opinion/1491-more-me...

Men jag tycker även ASR ger en kraftigt förenklad bild med sina få grafer och korta slutsatser, "Den mäter bra om jag testar såhär, jag kunde spela jättehögt men dom här två hörlurarna, då måste den vara bra". Tycker man att alla korrekt konstruerade förstärkare/DACar etc låter likandant så passar nog den slutsatsen väldigt bra.

Många av oss inom hobbyn kommer ju från ett datorintresse, vi är vana vid att man enkelt kan mäta prestanda på CPU, GPU, hårddiskar etc. Högre FPS eller MB/s är bättre. Klart och enkelt, kolla här: jag har den snabbaste, bästa, mest prisvärda. Skönt nu känner jag mig trygg och framtidssäkrad.

För mig fungerar det inte så med ljud utan det är min egna subjektiva upplevelse som räknas. Min personliga erfarenhet är att tex hörlursförstärkare låter olika trots att de mäter fint på ASR allihopa. Och min åsikt är att matchning (ljudmässig synergi) mellan hörlur och förstärkare är viktigare än mätdata. Mätningar kan vara ett av verktygen för att nå bästa ljudet för mig. Men att stirra mig blind på THD, effekt och bäst grafer utan att lyssna fram vad jag gillar innebär att jag skulle missa en stor del av poängen med hobbyn, vilket är att lära mig om hur grejerna faktiskt låter och kunna upptäcka skillnader. Och detta ska förhoppningsvis leda mig till min end-game setup

I slutändan så tror jag att ASR:s pouläritet kommer resultera i en nyanserad debatt gällande mätningar vs ljudkvalitet/ljudupplevelse. Och förhoppningsvis fler korrekt utförda mätningar av personer som vet vad dom sysslar med.

Hursomhelst kul att branschen utvecklas!

https://www.soundstagehifi.com/images/stories/editorial4/202010_diego_measuring.jpg
Bild på Diego från Soundstage Hifi med sin nya leksak

Prylar som mäter lika låter lika men man mäter och testar ju ibland inte verkligen allt men att det som en del tror att det finns saker som är omätbara men hörbara är inte rätt utan då mäter man bara med fel metod.
Men det är generellt bra med mätningar och framförallt för att kunna förklara hörbara skillnader och hör man att nått skiljer så går det att mäta en skillnad också om man anstränger sig och letar med rätt metod om det inte är nån totalt uppenbar jätteskillnad så man inte behöver mäta för att veta vad man hört.
Små nivåskillnader är nog det absolut svåraste att lyssna sig fram till, man kan ibland höra att nått skiljer men kan inte höra att det är nivån när det handlar om typ 0,05dB och man blir också mycket lyssningstrött pga koncentrationen/ansträngningen som behövs när man försöker lyssna på sånt och risken för yttre störningar är också hög så mycket kan gå fel vid enbart lyssningar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deepy:

Kan vi inte sluta uppmärksamma sånt här skräpcontent? Det tillför inget till tråden.

Måste verkligen precis alla inlägg vara seriösa? Säg mig, vad tillför du själv tråden förutom ditt gnäll?

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Om du är nöjd spelar det väl ingen roll vad någon annan tycker? MQA är lossy och det kan kanske vara så att det är mer distorsion på pappret, men låter det bra i dina öron så gör det. Det jag har emot MQA är att Meridian (och numera även ljudbutiker och vissa tillverkare) säljer in det som något bättre när det på pappret inte är så, så det känns lite som att ta ett steg bakåt. Som tur är så är det bara Tidal som hoppat på MQA-tåget, så förhoppningsvis följer inte de andra förlustfria tjänsterna efter.

Läser på nätet men vet ej om det stämmer:

"MQA encoding is lossy; it hierarchically compresses the relatively little energy in the higher frequency bands into data streams that are embedded in the lower frequency bands using proprietary dithering techniques but after the decoding the result would be the lossless archive."

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av makatech:

Läser på nätet men vet ej om det stämmer:

"MQA encoding is lossy; it hierarchically compresses the relatively little energy in the higher frequency bands into data streams that are embedded in the lower frequency bands using proprietary dithering techniques but after the decoding the result would be the lossless archive."

Jo det är losssy, tanken är att komprimera så att datamängden motsvarar den hos cd och ändå få plats med mer information än cd i stället för att att minska filstorleken jämfört med cd.
Det hade nog även gått att göra andra versioner på det typ MP3, AAC eller Flac med 1,4 Mbit/s men då hade de filerna inte varit cd kompatibla men det är nog inte så noga nuförtiden å andra sidan så är väl ärligt talat audiokomprimering inte nödvändigt på nått ställe idag för datamängderna är ju relativt små och lätthanterade jämfört med video.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Lossy format år 2020 gör mig lite ledsen. Visst helt ok med streaming i mobilen på tåget, men för lyssning hemma? Nej tack!

Beskrivningen och saluföringen av MQA är mest lurendrejeri som jag ser det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jo det är losssy, tanken är att komprimera så att datamängden motsvarar den hos cd och ändå få plats med mer information än cd i stället för att att minska filstorleken jämfört med cd.
Det hade nog även gått att göra andra versioner på det typ MP3, AAC eller Flac med 1,4 Mbit/s men då hade de filerna inte varit cd kompatibla men det är nog inte så noga nuförtiden å andra sidan så är väl ärligt talat audiokomprimering inte nödvändigt på nått ställe idag för datamängderna är ju relativt små och lätthanterade jämfört med video.

Jag kopplar inte riktigt mqa ännu men får läsa på. Trodde att det blev lossless efter unfolding processen ("after the decoding the result would be the lossless archive").

Låter bra gör det varje fall genom mina öron och jag nöjer mig med det. Annars har man ju alltid hifi spåren i Tidal också om man tycker att mqa låter dåligt.

Permalänk
Medlem

Instämmer med Mumu55, dvs att endast mätdata är svårt att diskutera när man talar om ljud, eftersom i princip all HiFi av åtminstone hyfsat påkostad senaste ca 15 åren hållit så pass hög klass att det gör det omöjligt att kunna få hörbara skillnader. Så länge man håller sig över 100dB för t.ex. signalbrus, distorsion och dynamik så måste man ha enormt bra hörsel för att kunna höra några skillnader.

Däremot låter olika kretsar och implementeringar olika, vilket ofta är betydligt lättare att jämföra mellan. Kul också att se att han nämner den gamla högklassiga OPA627, som länge ansetts vara en operationsförstärkarkrets i den högsta klassen! Jag skulle vilja påstå att det enda som är bättre är diskreta kretsar eller möjligtvis THS4032 (som egentligen inte är avsedd för audio, men som kan låta väldigt bra).

Tänk dock på att många kretsar är kopior, framförallt hos t.ex. eBay och från Kina/Hong Kong - och eftersom OPA627 är påkostad, så brukar det vara vanligt med fake!

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Jag kopplar inte riktigt mqa ännu men får läsa på. Trodde att det blev lossless efter unfolding processen ("after the decoding the result would be the lossless archive").

Lossy är lossy
Det kan inte vara båda...
Sumpar man något i komprimeringen så kan man inte återskapa det exakt i decodingen.
(isåfall är det ju lossless)
Sen om det spelar någon större roll är en annan fråga...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Det stämmer, Roger! Jämför med gamla Mp3, som var revolutionerande för 20 år sedan, när man hävdade att det skulle vara lika bra som CD, då man tog bort ohörbar information under komprimeringen. Att det sedan lät metalliskt och saknade detaljrikedom främst i de övre registren, var förstås en annan sak. Den stora skillnaden med MQA är att det nu handlar om en högre ljudkvalitét, dvs ofta 24/96 istället 16/44.1. Jag tycker dock att det är ganska missvisande, när man talar om Master, som då skulle vara lika bra som originalinspelningen från studion! Det är därför äkta FLAC/ALAC är att föredra (som ju ändå används som containerformat till MQA), då det verkligen är lossless - den enda nackdelen är den större datahanteringen, då det genererar filer som är ca halva originalet jämfört med ca 10 - 20% för komprimerade formaten. Jämför med Jpeg (JPG), som också hävdats se lika bra ut som originalbilder i Mpeg/Tiff eller Raw, men som vid närmare granskning uppvisar artefakter i bilden vid hård komprimering.

Tror dem mer eller mindre avsiktligt försöker lura i oss konsumenter att formatet ska vara bättre än det är, genom tekniksnack som ska vara oförståeligt. Vet att dem också hävdat att MQA ska vara ett format som inte skulle vara trackat, men det visade sig vara ganska väl spårat så organisation/upphovsrättsinnehavare ska kunna tjäna royalty när det spelas.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av mikaelm:

Det stämmer, Roger! Jämför med gamla Mp3, som var revolutionerande för 20 år sedan, när man hävdade att det skulle vara lika bra som CD, då man tog bort ohörbar information under komprimeringen. Att det sedan lät metalliskt och saknade detaljrikedom främst i de övre registren, var förstås en annan sak. Den stora skillnaden med MQA är att det nu handlar om en högre ljudkvalitét, dvs ofta 24/96 istället 16/44.1. Jag tycker dock att det är ganska missvisande, när man talar om Master, som då skulle vara lika bra som originalinspelningen från studion! Det är därför äkta FLAC/ALAC är att föredra (som ju ändå används som containerformat till MQA), då det verkligen är lossless - den enda nackdelen är den större datahanteringen, då det genererar filer som är ca halva originalet jämfört med ca 10 - 20% för komprimerade formaten. Jämför med Jpeg (JPG), som också hävdats se lika bra ut som originalbilder i Mpeg/Tiff eller Raw, men som vid närmare granskning uppvisar artefakter i bilden vid hård komprimering.

Tror dem mer eller mindre avsiktligt försöker lura i oss konsumenter att formatet ska vara bättre än det är, genom tekniksnack som ska vara oförståeligt. Vet att dem också hävdat att MQA ska vara ett format som inte skulle vara trackat, men det visade sig vara ganska väl spårat så organisation/upphovsrättsinnehavare ska kunna tjäna royalty när det spelas.

Tanken är väl mer att MQA ska kunna erbjuda bättre kvalitet än cd utan att filstorleken behöver ökas snarare än att ge samma kvalitet som originalet.

Men jag är egentligen ifrågasättande till vasrför man överhuvudtaget ska behöva minska filstorleken på audio idag, kör man 24/96 så är ju formatet i sig så bra att det är hörselsinnet som begränsar och 99,9999.....osv % av alla har inte i närheten av den tekniskt utrustning som behövs för att återskapa ljuden heller och man måste dessutom vara totalt galen för att ens vilja lyssna på nått med den dynamiken för det är en sak man endast maximalt kommer att kunna göra en gång för endera är man död eller skadad efter ett lyckat användande av dynamiken, ljudtrycket som behöv motsvarar att stå vid en jetmotor så det handlar verkligen om tryck som skadar och inte bara att det låter högt och att man kan tycka det är "trevligt stark musik" så tekniskt är det meningslöst med nått "bättre" i återgivningsledet.

Dessutom är det oerhört tekniskt svårt att uppnå den dynamik som krävs för det termiska bruset i elektronikkomponenterna gör det otroligt jobbigt och närmast omöjligt att i rumstemperatur passera 130 dB signal/brusförhållande på en återgivningsanläggning för ljud, att behöva ha kryogensik kylning på kritiska komponenter är tekniskt möjligt men priset blir astronomiskt (tekniken används tydligen i en del teleskop för att öka dynamiken i kretsarna )

Så att öka datamängden/formatet över 24/96 är meningslöst nu och troligen inom all framtid innan evolutionen gjort om det vi idag kallar människa.
Och 24/96 ger idag inte jättesmå men ändå lätthanterbara storlekar på datafilerna jämfört med hur det var när både CD och MP3 lanserades då datamängden verkligen var ett problem och man pressade tekniken till det yttersta för att klara av det.

Idag skulle man kunna öka datamängden på en "musik skiva" mer än 100 ggr jämfört med CD och ändå ha tomt utrymme på skivan om man använde BD skivor så det är inget verkligt tekniskt problem längre.

Jag tror mycket handlar om "skydd" ungefär som när SACD skulle prånglas ut, ett rätt uselt format som oftast är tekniskt sämre än cd men med mängder av DRM och en skiva som inte går att bränna även om man numera verkar kunna bränna skivor som en del spelare accepterar fastän de inte är SACD skivor.

Datamängden är i vart fall inte längre nått verkligt problem även om det är okomprimerat.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det beror på, när det gäller för bärbart bruk eller med begränsade datamängder för överföring, så han ju filstorlekarna betydelse.

Vad gäller om det går att höra skillnad eller inte, så var det ju dem som hävdade att CD var onödigt hög kvalitét för vad som var hörbart. Allt handlar ju om vem och vad man lyssnar med - pratar vi om högkvalitéts-HiFi för hemmabruk med högtalare/hörlurar >10K, så kräver det ju mer och är lättare att höra skillnader än om man lyssnar på ett par lurar för några hundralappar! Samt att hörsel/ålder på lyssnaren också påverkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikaelm:

Det beror på, när det gäller för bärbart bruk eller med begränsade datamängder för överföring, så han ju filstorlekarna betydelse.

Ja det finns ju en hel del begränsningar i bandbredd för trådlöst bruk med olika bluetooth protokoll osv. (inte så insatt, då trådlöst inte är min grej)
Men dn stora grejen är väl helt enkelt streaming: Om streambolagen kan kapa ner den nyttjade bandbredden, så tjänar nog de nog rätt bra på det när man slår ut det på hårdvaran som krävs för alla som använder tjänsterna.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av mikaelm:

Det beror på, när det gäller för bärbart bruk eller med begränsade datamängder för överföring, så han ju filstorlekarna betydelse.

Vad gäller om det går att höra skillnad eller inte, så var det ju dem som hävdade att CD var onödigt hög kvalitét för vad som var hörbart. Allt handlar ju om vem och vad man lyssnar med - pratar vi om högkvalitéts-HiFi för hemmabruk med högtalare/hörlurar >10K, så kräver det ju mer och är lättare att höra skillnader än om man lyssnar på ett par lurar för några hundralappar! Samt att hörsel/ålder på lyssnaren också påverkar.

Cd ligger ungefär på vad som är hörselns praktiska upplösning, under perfekta förhållanden så går det att ha nytta av bättre men det är väldigt få som har förutsättningar att behöva nått bättre och formatet i sig pressade verkligen tekniken till max när det lanserades, det fanns tex inte 16 bitars dacar på den tiden utan de första cdspelarna använder 14 bitare. (Philps TDA1540)
Och sedan dess har man pressat upp upplösningen till 18 bitar genom att trixa med empahasis och subkoddata genom superbitmapping som är kompatibel med vanliga cd spelare även om de inte låter bättre av det och där nånstans går väl faktiskt gränsen för vad som är vettigt på riktigt för det går att utnyttja i praktiken och inte bara i labbmiljö förutsatt att man har ett riktigt bra ljudåtergivningsystem

Med dvd audio så tog man i och valde ett sämsta format som skulle vara bättre än hörseln och bättre än vad som var tekniskt möjligt att uppnå med elektronik i rumstemperatur.
Och så finns det ändå 2 officiella steg som är ännu bättre än det sämsta i dvd audio hierarkin så formatet i sig är ingen begränsning där hur man än ser på det när det gäller ljudkvaliten, det är verkligen tillräckligt bra tills människan har evolverat till nått annat och jag har faktiskt inte ens sett nån hävda att det inte räcker till som format för det har verkligen så stora marginaler mot både hörselsinet och elektroniken att ingen ens verkar försöka hävda att formatet inte duger och att det behövs nått bättre av de anledningarna.

Men en förlustfri komprimering hade man ju kunna införa idag när beräkningskapaciteten har förändrat så drastiskt som den har gjort och möjliggjort det utan att göra delarna dyra och effekthungriga.
Man kunde ju också tänka sig ett dataöverföringsformat som gradvis ökar upplösningen beroende på hur lång tid det får på sig för varje sampling att överföras lite likt hur progressiv jpg fungerar för de som kommer ihåg det.
Då skulle man ju kunna styra kvalitet och datamängd på ett helt annat sätt vid överföringen om man nu vill det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Är https://www.elgiganten.se/product/ljud-hifi/horlurar/42699/so... schyssta lurar för jobbet? Sitter och monterar 90% av dagen i en hyfsat tyst lokal (inga större maskiner) och mina nuvarande in-ear lurar är inte speciellt trevliga. Får ej ha over-ear lurar då det glider förbi truckar osv emellanåt och måste ha lite koll på omgivningen, annars hade jag nog köpt Sony WH-1000XM2. Den enda anledningen till att jag kollar på Sony lurar är pga att jag har en Sony Xperia mobil men finns det schyssta(re) lurar i samma prisklass så är jag definitivt intresserad!

Permalänk
Medlem
Skrivet av swe-kemikal:

Får ej ha over-ear lurar då det glider förbi truckar osv emellanåt och måste ha lite koll på omgivningen

Lite skum regel: nog finns det väl in-ears som blockar ljudet minst lika mycket som over-ears? (jag skulle väl om något säga att de in-ears jag provat generellt sett blockar mer ljud än over-ears)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av swe-kemikal:

Är https://www.elgiganten.se/product/ljud-hifi/horlurar/42699/so... schyssta lurar för jobbet? Sitter och monterar 90% av dagen i en hyfsat tyst lokal (inga större maskiner) och mina nuvarande in-ear lurar är inte speciellt trevliga. Får ej ha over-ear lurar då det glider förbi truckar osv emellanåt och måste ha lite koll på omgivningen, annars hade jag nog köpt Sony WH-1000XM2. Den enda anledningen till att jag kollar på Sony lurar är pga att jag har en Sony Xperia mobil men finns det schyssta(re) lurar i samma prisklass så är jag definitivt intresserad!

Den enda vanliga hörlur som generellt har svårare att dämpa ljud effektivt genom sin uppbyggnad är on ear så det är en underlig regel, egentligen borde alla typer av hörlurar vara förbjudna eller så bör det vara krav på hörselskydd eller så är miljön och situationen sån att man är fri att välja, påpeka det för skyddsombudet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Jag tyckte också det lät underligt när dom sa att man ej fick ha hörlurar med musik på sig medans andra sitter där med hörselskydd och radio, men är ny på stället och kände inte för att börja argumentera hehe. Sitter med en hörlur i vänster öra för tillfället och tanken var köra vidare på den stilen tillsvidare och hoppas att dom slappnar av efter ett tag och tillåter ett par bättre lurar.
Funderade på om sony's in-ear lurar är schyssta overall eller om man ska lägga lite extra på ett par nyare XM2-3-4 och hoppas att dom inte börjar klaga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Cd ligger ungefär på vad som är hörselns praktiska upplösning, under perfekta förhållanden så går det att ha nytta av bättre men det är väldigt få som har förutsättningar att behöva nått bättre och formatet i sig pressade verkligen tekniken till max när det lanserades, det fanns tex inte 16 bitars dac:ar på den tiden utan de första cdspelarna använder 14 bitare. (Philps TDA1540)
Och sedan dess har man pressat upp upplösningen till 18 bitar genom att trixa med empahasis och subkoddata genom...

Då borde ju ljudevolutionen ha kunnat stannat på 80-talet, och inte behövt utvecklat dagens kretsar som klarar ända upp till 32 bit/768 kHz! Men varför tycker många då att CD låter metalliskt?

Egentligen finns ju inget som slår Vinyl, vilket ju många hävdar, då det är analogt och målar upp ljudet helt utan artefakter (fyrkanter/bitar). Problemet är bara att det finns så många andra begränsningar för specarna med detta gamla format, såsom brus, svaj, distorsion, dynamik och kanalseparation. Men allt beror på anläggningen, så har man bara råd att lägga hutlöst mycket så tror jag det är svårslaget vad gäller att komma nära originalljudet som spelades in. Man ska dock ha i åtanke att det inte går att lyssna på ett digitalt ljud, vilket gör att det måste omvandlas tillbaka till analogt med DAC, vilket ju gör att det krävs mer behandling av signalen. Minns den gamla devisen att det bästa ljudet kommer genom den kortaste vägen. Ha då i åtanke att många anläggningar även upsamplar signalen, vilket ju borde vara katastrofalt enligt detta!

Dock är digitalljudet så pass tekniskt avancerat och bra idag, att det är så väldigt nära det analoga ljudet men är så pass mycket bättre på ovan nämnda spec. för betydligt mindre pengar. Därför har i.a.f. jag beslutat att inte gå tillbaka till det analoga, som ju många gjort idag.

Permalänk
Medlem

Vinyl är totalt underläget cd på alla sätt och vis sedan årtionden tillbaks. Men det var före bilstereon och distens tidsera så finns många bra inspelningar på formatet.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Jag vill inte göra detta till en forumtråd insnöad på detta, men håller inte riktigt med dig, ogvist!

För min egen del, ja - men varför säljs trycks det nyutgåvor av de stora artisterna som säljs till högre priser än digitala skivor? Dessutom har ju High Endmässorna senaste åren börjat hänge sig nästan helt åt vinyl. Så att det finns en marknad och efterfrågan råder det inget tvivel om att vinylen är sämre, och jag vet många som påstår att vinyl låter bättre än CD (LP), mer varmt/naturligt kontra metalliskt/onaturligt.

Och när många tillverkare av moderna apparater och kretsar beskriver hur det låter, så är det inte ovanligt att dem pekar på att det låter just analogt, vilket då ska anses positivt.

Men som jag skrev tidigare; så handlar det mycket om vilket prisklass man talar om. För de summor vanliga konsumenter lägger, så är det nog ingen tvekan om vad man tycker låter bäst. Dock vet jag en arbetskollega, som varken har råd eller intresse att köpa ljudprylar, att han hade lyssnat på en dyr vinylanläggning hos en som han kände och han hade aldrig hört så pass bra ljud tidigare.

Permalänk
Medlem

Ja vi kan nog ha en lång diskussion här. Att saker kostar betyder ju inte alltid de är bättre tyvärr. Tar vi den bästa vinylanläggning som finns så finns det en cdanläggning för betydligt mindre som presterar bättre

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Om någon nu är intresserad...

Köpte en begagnad Topping A90 i dag och var mentalt förberedd på att man kan råka ut för lite brus/interference när man kopplar en DAC via datorns USB samt RCA kablar till A90. Har läst om det i ett par olika utländska forum som handlar om A90. Däremot ska det inte vara något sådant problem alls med balanserade kablar (så självklart är det vad man ska satsa på för A90).

Har sedan tidigare en iFi Zen Dac vilken jag verkligen gillar men ändå inte helt säker på att jag ska behålla den så länge. Vill vänta lite med att eventuellt beställa en 4.4 mm -> dual 3 pin XLR kabel beroende på vad jag kan hitta.

Ville dock ha lite mer power så man slipper bekymra sig så mycket om hur mera kraft skulle påverka ljudet...Nu blev det A90 när det dök upp ett ex begagnat, kunde inte låta bli (tänkte att jag bör kunna sälja den vidare om jag inte blir nöjd).

Zen Dac kopplas in via ett 5V strömagg. Balanserade 4.4mm kvalitetskablar från Forza Audioworks i koppar till mina HD 6XX. Använder ett par RCA kablar jag hade sedan tidigare, längre men sannolikt bättre än de som följer med Zen Dac.

1. Zen Dac kopplad via front USB 3 på datorn. Här hör man lite brus och störningar... vilket jag aldrig hört tidigare när jag kört Zen Dac standalone
2. Zen Dac kopplad via front USB 2 på datorn. Helt tyst, inga störningar eller brus vad jag har hört hittills, får väl lyssna lite noggrannare senare.
3. Zen Dac kopplad via front USB 2 men att jag kör utan strömagget till Zen Dac, dvs usb powered. Nu hör man lite brus och störningar igen men inte lika mycket som alternativ 1.

Asus Prime X370-Pro - CPU Ryzen 3700X

Permalänk
Medlem

Någon som har eller har testat supreme cd99 hörlurar? Sett dom på rea och vill se om någon har erfarenhet av dom och vad för åsikter det finns om dom.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av mikaelm:

Då borde ju ljudevolutionen ha kunnat stannat på 80-talet, och inte behövt utvecklat dagens kretsar som klarar ända upp till 32 bit/768 kHz! Men varför tycker många då att CD låter metalliskt?
Egentligen finns ju inget som slår Vinyl,

Skrivet av oqvist:

Vinyl är totalt underläget cd på alla sätt och vis sedan årtionden tillbaks. Men det var före bilstereon och distens tidsera så finns många bra inspelningar på formatet.

Många håller inte isär formatet med vad som lagras via det, när formatkriget rasade så visades det flera gånger att cd kunde användas för att återge ljudet från en lp så pass korrekt att det inte gick att höra att det inte var lp men motsatsen att återge cd via lp var inte möjligt.

Lp innebär en del tekniska begränsningar som har ljudpåverkan typ mono i basen och mindre dynamik och utöver dem så tillkommer det ofta övriga (ibland väldigt stora) skillnader i vad man faktisk försöker lagra i form av innehållet, många sitter och jämför olika mixningar och mastringar men tror att de jämför lp och cd formaten vilket är helt fel, jag håller med om att lp ibland kan låta bättre än cd men lp kan aldrig återge korrektare än cd.

Det innebär att allt en lp kan återge kan även en cd återge lika bra om den som tillverkar fonogrammet vill det, olika apparater kan vara olika bra men att bara göra bättre format är egentligen meningslöst om man utnyttjar de som redan finns på ett optimalt sätt men att försöka lansera nya format kan ha helt andra syften typ DRM som nog var främsta syftet med SACD eller dumheten med att Toslink inte skulle klara bandbredden för surroundformaten som fanns när HDMI lanserades eller bara för att få folk att köpa dem för att de är nya, hårdvara har blivit bättre och det som var svårt att nå när cd var nytt är enkelt och billigt idag och det kan vara ännu billigare med en "överspecad" dac och digitalt trixande för att det kan innebära att analogkretsarna kan göras billigare snarare än att det formatet behövs för att kunna uppnå ljudkvaliten.

Man måste vara noga med att hålla isär vad man egentligen jämför för det som är mest korrekt är inte alltid det som låter "bäst" för det kan vara klart behagligt lyssningsmässigt att minska dynamik och att ha mono i basen minskar ofta en del akustiska problem med rummet som stereo kan ge upphov till.
Samtidigt så är det oerhört svårt att få till känslan av att det inte är en återgivning utan på riktigt innan man löser alla problemen som "maskeras"

Ett hörlursrelaterat exempel så att vi inte spårar ur ännu mer i den här tråden från mig själv på vad jag menar med att få rätta verklighetskänslan >
Jag har själv varit "aktiv" hörlurslyssnare under en period för ca 25 år sedan då jag skaffade mina AKG K1000, de lurarna kritiseras för att de pga sin lilla storlek i förhållande till våglängderna och helt öppna konstruktion inte kan spela djupbas, jag använde mina lurar som toppar och hade ett par basmoduler med 2 x 12" (alltså 4st 12" basar tillsammans lurarna) och delade hörluren vid ca 120 Hz, jag satt också stilla vid lyssning så att avståndsförhållandena inte ändrades så allt spelade i fas och så nivåerna stämde osv...

Hörluren avlastas och låter renare och får ökad upplösning när man inte tvingar den att spela djupbas som den ändå inte riktigt mäktar med, djupbasen är dessutom nått som ingen hörlur någonsin kan fixa för även om den hörs så stämmer det inte för man känner basen mer än hör den och en hörlur hur bra den än är är faktiskt extremt dålig på att förmedla vibrationer som får byxbenen att fladdra vid en orgelton eller att det trycker i bröstet vid ett pukslag.
Men med basmoduler till lurarna så ramlar känslan av verkligheten på plats, det låter och känns verkligen live för musik upplevs även med känseln.

Jag använde alltså inte hörlurar för att inte "störa" omgivningen utan för att det var det som kunde fås att låta korrektast och ge mig den bästa upplevelsen men de flesta spelar inte hörlurar fullt ut med rejäla basmoduler så att även baskänslan i kroppen blir "live" utan nöjer sig utan de fysiska vibrationerna som faktisk ska finnas även när det inte handlar om att spela starkt, känslan av verklighet blir bara så otroligt mycket bättre när de är på plats.

Det började alltså låta verkligt med basmodulerna till hörlurarna och inte bara bra ungefär som det kan göra när man lyssnar på bra återgivning via cd medans det ofta bara som bäst låter bra via lp, cd kan också låta mycket sämre och mer onaturligt än lp men då är det inte formatet det är fel på utan fonogrammet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rannug94:

Någon som har eller har testat supreme cd99 hörlurar? Sett dom på rea och vill se om någon har erfarenhet av dom och vad för åsikter det finns om dom.

Ingen aning, nybörjare inom detta område och aldrig testat dem men ser att tex emusic.se rear ut dem (kraftig rabatt dessutom, kostar 395 kr?).

Hmmm, är inte Supreme ett märke som tex 4Sound/Luthman sålde (kablar, lurar etc) innan de konkade? Blir lite nyfiken på vad dessa lurar heter i Kina, sannolikt inte Supreme. Kanske är prylar som kommer från 4Sounds/Luthman konkurslager med tanke på jätterabatten. Dock fattar jag inte riktigt om Luthman klarade sig från konkursen eller inte, tror åtminstone 4Sound och Luthman hade samma ägare. Luthman var (eller är?) mig veterligen återförsäljare av ljudgrejer till ex antal butiker förutom 4Sound också (därför många musikaffärer hade/har identiskt utbud i Sverige). Inte lätt att konkurrera mot Thomann dock, denna tyska jätte som förändrat hela branschen. Sorry för utsvävningen...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Rannug94:

Någon som har eller har testat supreme cd99 hörlurar? Sett dom på rea och vill se om någon har erfarenhet av dom och vad för åsikter det finns om dom.

Skrivet av makatech:

Ingen aning, nybörjare inom detta område och aldrig testat dem men ser att tex emusic.se rear ut dem (kraftig rabatt dessutom, kostar 395 kr?).

Hmmm, är inte Supreme ett märke som tex 4Sound/Luthman sålde (kablar, lurar etc) innan de konkade? Blir lite nyfiken på vad dessa lurar heter i Kina, sannolikt inte Supreme. Kanske är prylar som kommer från 4Sounds/Luthman konkurslager med tanke på jätterabatten. Dock fattar jag inte riktigt om Luthman klarade sig från konkursen eller inte, tror åtminstone 4Sound och Luthman hade samma ägare. Luthman var (eller är?) mig veterligen återförsäljare av ljudgrejer till ex antal butiker förutom 4Sound också (därför många musikaffärer hade/har identiskt utbud i Sverige). Inte lätt att konkurrera mot Thomann dock, denna tyska jätte som förändrat hela branschen. Sorry för utsvävningen...

Jag har en känsla av att Superlux också "inspirerats" av AKG.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

För er som testat Fidelio X2HR och har lite större huvud, hur tycker ni komforten är? 58X var ett rent helvete för mig även om jag böjde ut dem, så jag vill gärna undvika samma grej igen. Basen kändes även alldeles för analytisk; man registrerar detaljer i basen men man liksom känner inte den.

Visa signatur

CPU: 3900X | Moderkort: Aorus X570 Ultra | RAM: TridentZ F4-3600C16D-16GTZR | GPU: RTX 2070 Super | Lagring: 970 EVO Plus 1TB + 3TB WD Green EZRX + 4TB Seagate Barracuda | PSU: RM750X v2 | Chassi: Design R6 | Skärm: AOC CQ27G2U | Tangentbord: Varmilo VA109 Moonlight MX Blue | Mus: Razer Deathadder

Permalänk

Är de nån här inne som har ett par HiFiMan Sundara, som skulle kunna dela sitt omdöme av dom?

Visa signatur

CASE Caselabs STH10 CPU 9900k @5.1GHz GPUs 2x RTX 2080Ti RAM 4x8GB G.Skill Trident Z 3600MHz PSU Phanteks Revolt Pro 1000W SSD 860 EVO 1TB, 1x Samsung 970 Pro 1TB M.2 Screen Samsung Odyssey G9 240Hz Motherboard Gigabyte Aorus Xtreme Waterforce Z390 Watercooling 480+480+480+480+240 Headphones Meze Empyrean, Audeze LCD-2CB, Hifiman Sundara DAC/AMP Topping D90&A90