Permalänk
Medlem

Skärm tappar signal i spel

Jag har den senaste tiden tappat signal till bildskärmen i Apex Legends. Skärmen blir svart med texten "no signal". Oftast hörs ett ljud i samband med att det händer, men inte alltid. Pratar jag med någon i TeamSpeak funkar det fortfarande utmärkt, men det går ej att göra något annat utan kräver manuell avstängning/omstart. Tangentbord och mus verkar oxå sluta fungera då jag inte rör mig i spelet. Då jag inte haft särskilt många spel installerade för tillfället har jag bara testat med CSGO i övrigt, och där verkar jag inte stöta på problemet.

Jag har testat flera olika drivrutiner och använt mig av DDU mellan varje installation, så det har jag uteslutit som ett problem.

Det hela började för ett par veckor sedan efter att jag stoppat i mitt gamla GTX 970 igen efter att ha använt 2070 Super i en månad, innan dess har jag aldrig haft några liknande problem. I samband med att jag stoppade i 2070S köpte jag även extensions från CableMOD vilka funkade utan några som helst problem med det kortet, men jag anar att det är här någonstans problemet ligger.

Efter att ha testat med båda PCI-E-kablarna man får med så får jag samma resultat med bägge två. Skippar jag däremot kablarna verkar allt fungera som det ska, både med mitt gamla BeQuiet 580W och nya Seasonic FOCUS 750W.

Av vad jag lyckats komma fram till verkar det alltså som att något är knas när jag använder mig av extensions, men det som gör mig fundersam är att det funkade fint med 2070S. Dessutom förstår jag inte varför även tangentbord och mus verkar sluta fungera.

Jag kan tillägga att jag testat med flera olika skärmar och med både DVI och DP (flera olika kablar).

Efter att jag googlat i ett par veckor nu verkar det finnas flera som stött på samma/liknande problem, men jag har inte hittat någon lösning och ingen information om cable extensions i samband med detta.

Finns det någon annan som har liknande erfarenheter eller vet något om problem med CableMOD-kablar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av phant0m:

Av vad jag lyckats komma fram till verkar det alltså som att något är knas när jag använder mig av extensions, men det som gör mig fundersam är att det funkade fint med 2070S

ja du har lyckats med felsökningen, det är fel på din CableMod PCI-e riser.
kan du testa CableMod kabeln i nån annan dator med annat grafikkort ? kanske hemma hos nån kompis?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcalibur:

ja du har lyckats med felsökningen, det är fel på din CableMod PCI-e riser.
kan du testa CableMod kabeln i nån annan dator med annat grafikkort ? kanske hemma hos nån kompis?

Tack för svar! Det är alltså inte en riser, utan bara vanliga extensions. Har tyvärr inte möjlighet att testa med något annat grafikkort just nu, men kommer att göra det så fort jag får mitt 3080 när det nu blir... Har kört utan kabeln nu och det har fungerat i flera timmars spelande utan problem, så det verkar onekligen vara något knas med kabeln/kabeln i kombination med mitt 970.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phant0m:

Tack för svar! Det är alltså inte en riser, utan bara vanliga extensions. Har tyvärr inte möjlighet att testa med något annat grafikkort just nu, men kommer att göra det så fort jag får mitt 3080 när det nu blir... Har kört utan kabeln nu och det har fungerat i flera timmars spelande utan problem, så det verkar onekligen vara något knas med kabeln/kabeln i kombination med mitt 970.

har du en multimeter ? vet du hur man gör ett Diodtest?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcalibur:

har du en multimeter ? vet du hur man gör ett Diodtest?

Tyvärr inte. Då det som sagt funkar nu utan extensions så tror jag att jag bara går och reklamerar dem. Kan inte se att mitt problem skulle bero på något annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phant0m:

Tyvärr inte. Då det som sagt funkar nu utan extensions så tror jag att jag bara går och reklamerar dem. Kan inte se att mitt problem skulle bero på något annat.

"detta är en teori"
Radiofrekvenser kan plockas upp av kablar då det helt enkelt är en antenn, därför det är en folie/trådstrumpa på vissa kablar.

att du inte får problem utan kabeln kan då vara att längden på (antennen/kabeln) är kortare och inte överensstämmer med Radiofrekvensen.