Nvidia Geforce RTX 3070/3080/3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Har haft några Asus Strix och de har ju varit bra, inte haft några problem och tycker de varit snygga. Tycker deras nya är snygg också. Men TUF ser ut som de försökt få den att se budget ut så hårt de bara kan så man köper Strix istället. Med tanke på hur Zotacs ser ut och andra kort som antagligen lägger sig billigare då 7825:- bara är en rea i början så känner jag inte för att skaffa ett TUF om det inte är det enda man får tag på.

Jag sålde precis min strix 2060, så jag är absolut med på vad du menar, helt underbara kort. För mig personligen är hur "snygg" kortet är bland de minst viktiga aspekterna. Mycket viktigare att den kyler bra och att den inte låter som ett flygplan, sen så är andra funktioner som 0db under 55grader och duel bios väldigt trevliga tillägg.

Kollar man på asus produktsida för Strix och TUF så får jag i alla fall intrycket att det är tänkt att den ska vara ganska så nära Strix i prestanda, medans strix ska attrahera ögat mera samt lite bättre kylning, och funktioner som att man kan koppla in 2 chassi fläktar direkt i kortet.

Är svårt för mig att motivera 2200 kroner mera för strix om Tuf visar sig vara väldigt nära i prestanda/kylförmåga/ljud

Visa signatur

[FD R5]--- [B550-E Strix] ---[Ryzen 5900X]--- [Noctua NH-U14S]---[RTX 3080 TUF OC]---[Corsair RM850X V2]---[WD SN850x 1TB]---[TridentZ 2x8gb 3800mhz CL16]---[Predator XB271HU]---[HyperX Cloud Alpha]---[Steelseries Rival]---[Logitech G710 ]----> Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneirogen:

Jag sålde precis min strix 2060, så jag är absolut med på vad du menar, helt underbara kort. För mig personligen är hur "snygg" kortet är bland de minst viktiga aspekterna. Mycket viktigare att den kyler bra och att den inte låter som ett flygplan, sen så är andra funktioner som 0db under 55grader och duel bios väldigt trevliga tillägg.

Kollar man på asus produktsida för Strix och TUF så får jag i alla fall intrycket att det är tänkt att den ska vara ganska så nära Strix i prestanda, medans strix ska attrahera ögat mera samt lite bättre kylning, och funktioner som att man kan koppla in 2 chassi fläktar direkt i kortet.

Är svårt för mig att motivera 2200 kroner mera för strix om Tuf visar sig vara väldigt nära i prestanda/kylförmåga/ljud

Strix ska manifestera flytande kväve ifrån tomma intet och inte låta något alls om jag ska lägga 27% extra ifrån grundpriset

Självklart är hur det kyler viktigt, men tror inte det kommer vara några enorma skillnader jämfört med andra kort som har grundpriset, och då väljer jag ju ett lite flashigare kort. Om Asus inte orkar bry sig om det så orkar inte jag heller. Hoppas själv på ett Gainward, körde dem när dinosaurierna härskade och de har alltid legat bra till i pris och kylning.

Permalänk

Försökt googla lite och som jag förstått det så kan man fortfarande köra de nya 3000-korten i PCI 3?

Kör i dagsläget ett Asus z170 moderkort med en i7 6700k processor.

Tänkte eventuellt byta ut mitt GTX1070 mot ett 3000-kort.

Frågan är om det fungerar att bara byta ut GPU eller måste jag införskaffa nytt moderkort och CPU?

Visa signatur

Moderkort: Asus Z170-Deluxe / CPU: Intel Core i7 6700K
GPU: Gigabyte GeForce GTX 1070 8GB / RAM: Corsair Vengeance 32GB
KYLNING: Phanteks PH-TC14PE / PSU: Corsair HX1000i 1000W
CHASSI: DefineS / SKÄRM: Asus ROG Swift PG279QZ

Permalänk
Medlem

@Unnotized: PCIe 3.0 kommer att gå bra, eventuellt kan man se enstaka procents prestandaförlust jämfört med PCIe 4.0. Sweclockers har lovat att denna aspekt kommer att testas i den kommande recensionen. Jag tror snarare att din processor kan vara en större bidragande orsak till att ett 3000-kort inte får sträcka på benen ordentligt i din rigg, i så fall. Särskilt om du spelar i 1080p. Det kunde man se redan med 2080 Ti.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X (Arctic Liquid Freezer II 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 32 GB G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6400 C32 | ASRock B650E PG-ITX WiFi | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P (Galleri)

Permalänk

@Quenya:

Tack för svar!

Aa spelar just nu på en 1440p skärm. Orkar inte alltid dra upp 144hz med 1070 dessvärre. Tänkte om priset är som de sagt så är det inte värt att köpa ett 2000-serie kort nu längre och köra på 3000-serie kortet tills jag behöver byta upp moderkort och CPU

Visa signatur

Moderkort: Asus Z170-Deluxe / CPU: Intel Core i7 6700K
GPU: Gigabyte GeForce GTX 1070 8GB / RAM: Corsair Vengeance 32GB
KYLNING: Phanteks PH-TC14PE / PSU: Corsair HX1000i 1000W
CHASSI: DefineS / SKÄRM: Asus ROG Swift PG279QZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av X-TroNiC:

Ett stort tack till det svaret, låter onekligen intressant! Bara hoppas kortet är referens!
Zotac kortet ser ju onekligen smalt ut som Gainward och Palit som ska enligt EK ha referens PCB. Dock har inte det påståendet visats i deras configurator än.
https://www.ekwb.com/news/geforce-rtx-30-series-graphics-card...
"So far, ASUS®, Palit®, and Gainward® have confirmed using the reference layout PCBs for some of their graphics cards. We are in the process of collecting more data to confirm compatibilities with specific Vendor SKUs."

såg Unboxing. var rätt clean faktiskt. 👌

Visa signatur

Inter-Tech IM-1 Chassi x 5600X x Noctua NF-F12 Chromax Black Swap / 8st Blackswap fans/ ASUS PCE-AX58BT / 3200Mhz 32GB HyperX / SF750W / W10 > 970EVO+ & 3xSSD Kingston /3080 TUF OC V2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falck1N:

såg Unboxing. var rätt clean faktiskt. 👌

Zotac svarade mig med att "3080 Trinity should have reference PCB"

Visa signatur

7800X3D | 7900XTX Merc 310 Alphacool | ASUS B650E-F | G.Skill 6000Mhz 32GB CL30 | SN850X | EK Quantum custom loop | Be Quiet 900 Dremel Edition | ASUS Xonar STX + Sennheiser HD650 | Corsair RM1000x | Monitor: LG C2 42 | Nintendo Switch | TV: LG C1 65

Permalänk
Medlem
Skrivet av X-TroNiC:

Zotac svarade mig med att "3080 Trinity should have reference PCB"

Inväntar bekräftelse från EKWB och ser vilka grafikkort som listas som kompatibla hos dem, men det bådar onekligen gott! 😊

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X (Arctic Liquid Freezer II 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 32 GB G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6400 C32 | ASRock B650E PG-ITX WiFi | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P (Galleri)

Permalänk
Medlem
Skrivet av X-TroNiC:

Zotac svarade mig med att "3080 Trinity should have reference PCB"

okej!
Såg att det var någon slags 8x2 adapter man får med.
såg en bild på webhallen också.

Varför just gult? Det störde mig men ey. det går ju att fixa svart men jävla pyssel dock.

Visa signatur

Inter-Tech IM-1 Chassi x 5600X x Noctua NF-F12 Chromax Black Swap / 8st Blackswap fans/ ASUS PCE-AX58BT / 3200Mhz 32GB HyperX / SF750W / W10 > 970EVO+ & 3xSSD Kingston /3080 TUF OC V2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av X-TroNiC:

Zotac svarade mig med att "3080 Trinity should have reference PCB"

Är det alltså samma PCB som nvidia använder till sina kort med 12pin ström? De där korta modellen som är V formad på slutet?

Visa signatur

PC: [4090 Aorus Master] [7800X3D] [Crosshair X670E Gene]
[TeamGroup DDR5 7200 32gb A-die@6200MT/s]
Kringutr: [Dell G3223Q 32"4k] [proXsuperlight] [DuckyOne2 TKL]
[Mayflower Arc] [AKG K7XX] [Blue Yeti]

Permalänk
Medlem

Har vi ett datum då reviewsen ska släppas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXeem:

Är det alltså samma PCB som nvidia använder till sina kort med 12pin ström? De där korta modellen som är V formad på slutet?

Det med 12pins är founders PCBn, bara nvidia som kör det på sina egna kort. Tredjepartstillverkarna får välja att använda en framtagen design av nvidia, reference design eller ta fram ett eget kretskort vilket många har valt att göra. Oklart vilka kort som använder reference eller ej än.
Som svar på din fråga, nej.

Visa signatur

7800X3D | 7900XTX Merc 310 Alphacool | ASUS B650E-F | G.Skill 6000Mhz 32GB CL30 | SN850X | EK Quantum custom loop | Be Quiet 900 Dremel Edition | ASUS Xonar STX + Sennheiser HD650 | Corsair RM1000x | Monitor: LG C2 42 | Nintendo Switch | TV: LG C1 65

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXeem:

Är det alltså samma PCB som nvidia använder till sina kort med 12pin ström? De där korta modellen som är V formad på slutet?

Nej, Nvidias Founders Edition med 12-pinskontakt och V-form är inte enligt referensmodell den här gången, utan är en egen version. Referensmodellen är mer traditionellt fyrkantig, med samtliga komponenter på "framsidan".

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X (Arctic Liquid Freezer II 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 32 GB G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6400 C32 | ASRock B650E PG-ITX WiFi | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P (Galleri)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falck1N:

okej!
Såg att det var någon slags 8x2 adapter man får med.
såg en bild på webhallen också.

Varför just gult? Det störde mig men ey. det går ju att fixa svart men jävla pyssel dock.

Jag tror adaptern var 2 st 6 pin - > 1 st 8 pin.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X (Arctic Liquid Freezer II 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 32 GB G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6400 C32 | ASRock B650E PG-ITX WiFi | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P (Galleri)

Permalänk

Så har JayzTwoCents lastat upp en unboxing så man kan se vad som finns i lådan.

OBS: Inget prat om prestanda alls. Bara prat om det fysiska kortet, 12-pin og kylaren. Så vet du vad du går till.

Permalänk
Medlem

Videocardz har en bild på ett RTX 3090 i en dator. Rejäla grejer! Kolla hårddiskvaggan, lite kontakt där ser det ut som.
https://videocardz.com/newz/this-is-how-nvidia-geforce-rtx-30...

Permalänk
Medlem

@Quenya:
Kunde vart svart hur som..

Visa signatur

Inter-Tech IM-1 Chassi x 5600X x Noctua NF-F12 Chromax Black Swap / 8st Blackswap fans/ ASUS PCE-AX58BT / 3200Mhz 32GB HyperX / SF750W / W10 > 970EVO+ & 3xSSD Kingston /3080 TUF OC V2.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Deki90:

Har vi ett datum då reviewsen ska släppas?

Måndag 14 september för 3080. Gissningsvis en vecka efter för 3090 men inte sett något bekräftat.

Permalänk
Medlem

Det som stör mig mest just nu, är att kort från tredjepart inte kommer få reviews från tidigast 17:e... Om inte någon här vet om det är ett klockslag tidigare på dagen än när korten börjar säljas, så är det ganska fult gjort enligt mig.

Är ganska skeptisk till att Founders Edition kommer kyla bra nog nämnligen, och om det är fallet, så känns det som någon rysk roulette på tredjeparts kort.

Med den helt nya designen, så tycker i alla fall jag att det är svårt att avgöra hur de mer traditionella kylarlösningarna står upp mot den.

Till exempel om FE är lite för varm och man vill gå med tredjepart. Hur vet man då om t.ex. de billigare korten är bättre eller sämre än det?

Väntar man, så antar jag det tar slut...

Permalänk
Medlem

Det som stör mig mest är den där jädra power connectorn, vatten loops i en ITX case kommer bli lite trixigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eneq:

Det som stör mig mest är den där jädra power connectorn, vatten loops i en ITX case kommer bli lite trixigt.

Strömanslutningen verkar vara 2 st 8-pin på alla kort förutom FE varianten ifrån Nvidia. På samma ställen som tidigare generationer.

Permalänk
Medlem

Har inte följt tråden innan men är sugen på att få tag i ett RTX 3080 den 17'e som säkert 90% andra här inne. Ungefär när lär bokningarna öppna? Hur har tidigare släpp sett ut?

Midnatt eller morgonen runt 10, samma tid som bolaget släpper bokningar för sina webbsläpp?

"Borde" uppdaterat min CPU + moderkort före eller istället egentligen men vad fasen. Får bottla 3080 kortet ett tag...

Visa signatur

Meh

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bonovox85:

Har inte följt tråden innan men är sugen på att få tag i ett RTX 3080 den 17'e som säkert 90% andra här inne. Ungefär när lär bokningarna öppna? Hur har tidigare släpp sett ut?

Midnatt eller morgonen runt 10, samma tid som bolaget släpper bokningar för sina webbsläpp?

"Borde" uppdaterat min CPU + moderkort före eller istället egentligen men vad fasen. Får bottla 3080 kortet ett tag...

Står lite överallt att det är kl 15

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Står lite överallt att det är kl 15

Finemang! Måste missat det på något sätt, för försökt hitta infon på inet m.m, även deras FB sidor.

Visa signatur

Meh

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bonovox85:

Finemang! Måste missat det på något sätt, för försökt hitta infon på inet m.m, även deras FB sidor.

Står t ex här om du scrollar ner till Frågor & Svar
https://www.inet.se/kampanj/6176/nvidia-rtx-3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Står t ex här om du scrollar ner till Frågor & Svar
https://www.inet.se/kampanj/6176/nvidia-rtx-3080

Haha jag såg det efter jag fått svar men måste varit blind på det före haha. Man får ladda upp o hänga på låset på tossdag

Visa signatur

Meh

Permalänk

När tror ni att Ti korten dyker upp?

Permalänk
Medlem

Om de följer sin vanliga plan så är det väll först nästa år/sommar som TI/Super dyker upp. Men AMD releasar sitt så man vet inte. Men skulle dem släppa Super/TI kort kort efter detta så lär dem få många emot sig igen som har köpt kort nu och det vill dem undvika såvida inte AMD pressar dem hårt vilket jag inte tror kommer ske. Så vanliga fall, nästa sommar (som med 20 serien).

Permalänk
Medlem

Ingen vet, men jag skulle bli förvånad om ti/super av 3070 eller 3080 dyker upp detta år eller precis i början av nästa då det skulle göra många som precis köpt sina nya kort upprörda och det vill nvidia inte. Jag tror också att det blir sommaren nästa år. Bara en gissning dock.

Permalänk
Medlem

Hur tänker ni kring att kortet "endast" har 10 gig ram? Är det en faktor ni tar med och funderar över?
Läser på ett annat forum där konsensus än så länge verkar vara att dessa 10 gig inte kommer räcka. Räcker kanske initialt i övergången till next gen men sedan blir det eventuellt problematiskt.
Personligen känner jag att dessa 10 gig känns i lägsta laget sett till vad konsolerna sitter på (well inte Series S då) och det kommer med största sannolikhet få mig att invänta ett köp.

Hur tänker ni?

Visa signatur

För närvarande dator"fri". Sparar till nytt :)