Veckans fråga: Ska du köpa Geforce RTX 3000 eller väntar du på RDNA 2?

Permalänk
Medlem

RT och DLSS = är såld.

Permalänk
Medlem

Varken spelar eller sysslar med grafik: stödköper AMD's värsta bara för att.

Visa signatur

Ja och jag har helt olika betydelser, likaså va och vad.

Permalänk
Medlem

Väldigt stor hype just nu. Tänker själv avvakta och se vart allt landar.

Själv är jag rädd över att AMD inte kommer kunna leverera bra grafikkort för att kunna konkurrera med Nvidia som vanligt. Kanske blir att AMD fortsätter lägga sina kort högt i pris för att gå runt och då lär väll Nvidia pris/prestanda matcha sina kort efter AMD. Får se om Nvidia håller de satta priserna eller inte i fortsättningen.

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Lego Master

Alltså 99% ett RTX 3080 i nån tappning, men ska vänta på lite reviews av FE-korten innan jag bestämmer mig helt för vad jag vill ha. Och ifall jag måste uppgradera mitt PSU för nån OC-modell, så blir det en fet nej på det.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Är sugen på ett helt nytt system med kanske Zen 3 + ett RTX 3080 eller RDNA2 lagom till Cyberpunk 2077. Inväntar recensioner av dem först. Behöver inte spela Cyberpunk på releasedagen. Har ändå väntat så pass länge.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

ALLTID vänta i dessa situationer. Även om AMD inte hade något nytt på gång.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem

Lutar mest åt någon version av 3080 tillsammans med ny dator och lämnar mitt ”gamla” 1080.

Känner mig dock lite låst till nvidia i.o.m att jag har gsync på skärmen..

Visa signatur

Meshify S2 Dark TG | ROG STRIX B550 E-Gaming | Ryzen 5800X | G.Skill @ 3200/CL14 16GB | EVO Plus 970 1TB | ASUS ROG Ryujin 360mm | Gigabyte 3080 10GB GAMING OC | Seasonic Focus PX 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Bara så att jag förstår problemet; de proprietära drivrutinerna kräver manuell handpåläggning för att fungera? Eller finns det en branch med öppna drivrutiner, så att säga? Jag har inte kört Linux på någon modern PC-hårdvara i någon nämnvärd omfattning så jag är väldigt grön på området (och har glömt resten).

Jag är långt ifrån expert men såvitt jag vet handlar det om att den opensource drivare som finns för nvidia (nouveau) ofta inte fungerar väl, särskilt inte vid boot av installern, detta har varit ett problem sålänge jag kan minnas.

För att komma runt kan du editera script för bootloader och lägga till nomodeset vilket betydera att du bootar utan att ladda drivrutiner för gpu, då får du inte längre hög upplösning osv.

Efter installation är färdig kan du då installera nvidias proprietary drivers och det funkar generellt väl därefter.
Samma problem kan i mindre utsträckning ske med Intel, och även längre bak med AMD, inte numera sedan de blev mer seriösa om att stödja opensource (händer säkert vissa ändå, inga buggar försvinner någonsin verkligen

Alternativt kan man välja att bara köra distros som innehåller proprietary drivers, eller så kan man kompilera sin egen och inkludera drivern. Problemet är att man först måste veta varför detta händer- vad som hände sist för min del är att allt det hela bara hänger sig i en splashscreen varje gång, efter ett par försök mindes jag att just fan, nomodeset, men har man inte gjort det tidigare är det inte helt tydligt. Kommer dock upp direkt om man googlar, har ju varit standard rätt länge.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

Sonen skall uppgradera och siktar väl på 3070 men på grund av begränsad budget (student) så väntar han på Black Friday om han inte kan köpa ett 2080Ti inom sin budget. Hans enda problem med Radeon 580 som han har nu är att det inte går att köra RDR2 på det, det bara kraschar i uppstarten. Så han lär inte köpa AMD igen!

Själv tuffar jag vidare på mitt 1070 ett tag till men det är kul att följa höstens GPU-släpp ändå.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Det nätagget klarar enligt uppgift 648W vid 12V så länge du inte har en processer som drar galet med ström så bör det gå utmärkt. Är på mobil så jag ser inte din sign

Om du kan en del inom området så får du gärna kika min sign. Har en 6700K klockad till snälla 4,3GHz. Är inte 3080 rekommenderat till 750-850 watt?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Sitter med en 1440p, 144 Hz Predator-skärm med IPS och GSync-modul. En underbar skärm för både spel, foto/video-redigering och arbete. Kalibrerad också för helt rätt färger. Den kommer få leva kvar ett bra tag till.

Tyvärr är den ju inte kompatibel med Freesync vilket innebär att urvalet begränsas helt till Nvida. Så det blir en 3080 då jag också är inne i VR-världen och kikar mot nya HP Reverb G2 med 4K-upplösning per öga. Blir en fin kombo! Enda lilla abret är om 10 GB VRAM är framtidssäkert eller om man ska vänta på en modell med mer minne. Förmodligen ligger det såpass långt in i framtiden att jag inte orkar vänta längre än nån månad som mest.

Permalänk
Medlem

Hoppade från 1050 Ti till 2060 i år och har inget behov av någon uppgradering nu. Blir möjligtvis ett 3060 längre fram men det är absolut inte aktuellt nu

Visa signatur

Ryzen 7 5700X | MSI GeForce RTX 4070 12GB VENTUS 3X OC | MSI MPG B550 | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz | Samsung 970 EVO m.2 1 TB | Samsung 860 EVO 250 GB | Toshiba P300 2TB | Sabaj DA3 | Sennheiser HD 490 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meathim:

Ingen vet.

Inget vet säkert*.

Låt oss vara ärliga nu, vi har nog alla ganska starka misstankar att AMD inte kommer kunna utmana NVIDIA särskilt mycket denna gången heller, när dem inte ens kunde mäta sig mot skräp-Turing.

Visst i mid-low-segmenetet kan dem möjligtvis konkurrera i ren fps/kr som dem redan gör nu. Men att konkurrera med 3080, 3090, 3080ti kan vi nog glömma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av coolerfreak:

Energieffektivitet kommer bli så viktigt.

Om folk ska välja mellan det strömsnålaste kortet eller det snabbaste kortet så har jag en aning om vartåt det lutar för majoriteten. Hur många sitter med mindre än en 500W nätdel till en normal stationär gamingburk idag? Skulle tro att flertalet ligger i spannet 750-1000W, och att fler sitter med 1000W+ än vad som sitter med mindre än 500W. Kylning är en annan femma, men tyvärr tror jag inte att folk kommer prioritera ett svalare/tystare kort om alternativet är betydligt snabbare.

Permalänk
Medlem

Kommer invänta tester troligtvis. Hinner det komma innan släpp så kanske det blir köp redan 17:e, annars blir det nog att ha lite is i magen och se vilka problem som kan dyka upp med resp. kylningslösning, samt vilka tillverkare som blir mest värt för pengarna. Vill inte gärna lägga 8-10k på ett gfx och sedan går det inte använda för att det halvt brinner upp eller låter som att man dammsuger ;).

AMD känns lite efter generellt, däremot kanske de kan leverera bra prestanda/krona på deras toppkort, om de nu lägger sig lägre än Nvidia i pris.

Men ett nytt system blir det oavsett, antingen snart, eller höst/vinter. 2012 hälsade (nuvarande datorn) och sa att jag var passé

Permalänk
Medlem

Sitter med ett 2060S, så det lutar åt ett 3070, men avaktar och ser vad som händer!
Har dock inga förhoppningar ang AMD!
Som vanligt lär de Inte ha en chans att sätta emot något av värde att jag ens skulle titta åt deras håll!

Permalänk
Medlem

3090 eller 3080ti om det nu kommer ett sånt.

Visa signatur

| Z790 Formula | 13900KS | 48GB@8000 | 4090 Strix | Corsair AX1600i | O11 Evo XL | Optimus Waterblocks |
| WD SN850X 1TB | WD SN850X 4TB | Keychron Q6 / G Pro Wireless | LG42C2 | Valve Index | Meta Quest 3 |
| Fostex TH-X00, ModMic Wireless | RME ADI-2 DAC FS | Audeze Maxwell | XBX | PS5 | Switch | Steam Deck |
http://steamcommunity.com/id/Kruxarn

Permalänk
Medlem

Oerhörd valångest just nu. Man kan inte vänta för evigt för ett optimalt tillfälle för sådana finns inte, men nu ska man inte bara välja mellan Ryzen och Intel utan kanske GPU-tillverkare också.

Om man inte skaffar sig ett 3080 nästa vecka, hur länga blir man utan då?

Visa signatur

MSI GeForce RTX 3080 | Gigabyte B550 AORUS PRO AC | Ryzen 5 5600X 3.7 GHz | 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz | CL16 Kingston A2000 1TB M.2 NVMe

Permalänk
Medlem

Behöver inget nytt kort men lär köpa ett för skojs skull.
AMD lär inte ha ett skit att sätta emot tippar jag med sin paper launch *nån gång*

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Behövs det inte ett nytt kort just precis vid lansering så ser jag inga fördelar med att välja Nvidia innan vi ser konkret var Nvidia och AMD står sida vid sida i prestandatester och pris osv.

Bara en fåntratt köper efter märke. Ja, det är min bestämda åsikt. Hantera den. 🤷‍♀️

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Jag är lite grinig på NVIDIA för deras experiment med FE dom senare åren("hur högt kan vi pressa priset innan kunderna flyr?")
Och AMD har inte nått riktigt fram med pris/prestanda, så nä, inget just nu åtminstone.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Min gissning är att NVIDIA vet att amd lägger sig vid 3070/3080 prestanda därför de prissätter de aggresivt. NVIDIA skulle höja priserna om de kunde.
3090 kan AMD inte rå på, så där prissätter NVIDIA efter detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Är detta bara för att Nvidia inte har allt i sina drivrutiner öppet, eller är det för att de funkar sämre än AMD?

Nvidia förser enbart officiella closed source drivrutiner. Det finns ett community projekt som har försökt göra en reverse engineering, men det är i svårighetsgrad att bygga en raket baserat på vraket det lämnat.

Linux är inte ett "operativsystem" i folkmuns bemärkelse utan kan översimplifierat liknas mer med Windows NT kärnan. "Linux" finns sedan i massor distrobutions med olika konfigurationer och program, där man som användare kan välja fritt efter ens egna behov. Tänk dig lite som om det fanns massor olika Windows versioner från olika källor fast alla bygger på Windows NT kärnan. Så ifall du inte gillar Windows 10 så hade du kunnat köra Windows XX som fortfarande delar grunderna av Windows 10 och till stor del är helt kompatibelt.

De två världarna kolliderar däremot med varandra. För att förvalta en distro så är grundläggande saker som hårdvara rätt viktigt att kunna konfiguera efter distron. Men eftersom att Nvidias drivrutin är closed source så är möjligheterna till det kraftigt begränsade. Nvidia har enbart officiellt stöd för några enstaka distros och skrivbordsmiljöer där de själva behövt gå in och fixa till så det fungerar. Någonting en annan distro knappt kan göra eftersom att de varken kan eller får modifiera nvidias drivrutin.

Där skiner AMD och Intel med faktumet att skapare av distros kan läsa, förstå, modifiera eller utöka deras drivrutiner för Linux. Upptäcks ett underligt beteende så behöver man inte be Nvidia att lösa det, vilket de inte säkerligen ens kommer då de inte stödjer den distron nödvändigtvis. Man kan även validera genom att läsa deras kod ifall problemet ligger på ens egna sida eller deras. Hittas ett fel så kan du själv lösa det och sedan göra en förfrågan till AMD/Intel att inkludera det i det officiella open source projektet, vilket är en mindre tröskel gentemot att övertala dem att undersöka och lösa det själva.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boredbynoobs:

Inget vet säkert*.

Låt oss vara ärliga nu, vi har nog alla ganska starka misstankar att AMD inte kommer kunna utmana NVIDIA särskilt mycket denna gången heller, när dem inte ens kunde mäta sig mot skräp-Turing.

Visst i mid-low-segmenetet kan dem möjligtvis konkurrera i ren fps/kr som dem redan gör nu. Men att konkurrera med 3080, 3090, 3080ti kan vi nog glömma.

Tror du får tala för dig själv isåfall, av den enkla anledning att AMD inte släppt något som det påstått skulle konkurrera i högsta prisklassen sedan Turing. Om denna release var en som på roadmap sedan länge var sagt att vara ytterliggare en serie budget och mellansegments-kort så hade jag hållt med, men de har väl ändå påstått att de ska konkurrera i high-end nu så det är ju en annan situation.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

Är nöjd med vad jag har idag. Köper sannolikt en kraftfull bärbar våren 2021 när de mobila kretsarna finns ute. Där hoppas jag snarare på bättre värmesiffror än renodlad prestandaökning - gärna RTX 2070 Super-liknande prestanda med betydligt (>25 %) minskad värmeutveckling jämfört med dagens mobila RTX 2070 Super. Ökad batteritid skulle också vara najs, men det är framför allt värmen där jag vill se tystare och svalare lösningar.

Permalänk
Medlem

@Shiprat: Tack för uppdateringen!

Jag har fått intrycket av de jag snackat med som kör Linux att Nvidia funkar väl i många scenarion, så därför blev jag lite nyfiken på vad det fanns för grunder. Det kan ju vara så att de accepterat det för att de suttit med Nvidia-prylar och inte övervägt att byta, aldrig frågat så djupgående eftersom jag själv slagit detta med att gå över till Linux ur hågen för nästan två decennier sedan.

Jag har installerat och kört några olika smaker av Debian (t.ex. hallonsmak) men det har ju varit CLI för hela slanten där.

Permalänk
Medlem

Har inte haft AMD sedan innan jag köpte 690. Får se vad de har att erbjuda. Men de får ju visa något snart.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Förhoppningsvis kommer testerna ut den 14'nde och om de visar sig att 3080't verkligen presterar som Nvidia påstår så blir det ett köp.

Permalänk
Medlem

Behöver egentligen inte uppgradera. Är helt nöjd med 1070 och spelar inget som kräver mer men frun behöver byta sitt grafikkort för RDR2 funkar skräp på AMD kortet.

Velar mellan 3070 och 3080 eller om jag ska ta ett 1080/20xx begagnat kan inte riktigt bestämma mig.

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem

Känns spontant som att jag hellre väntar på resultaten från alla spelare innan jag bestämmer mig.
(Ser dock inte att Intel presenterar något gångbart i den klassen denna rundan.)
Kanske duger med något från förra gen t.o.m. för mina ändamål?

Hetsen som verkar regera nyheterna nu liknar ju den som annars brukar plåga AAA-titlar iom. pre-orders: -Köp nu annars tar de slut!!1!

Det handlar ju fortfarande om en "del" till en "hel del" pengar för en investering som jag gärna skriver av på c:a 2-3 år framåt för egen del.

Skall hur som helst mycket till för att jag skall överväga nVidia då jag inte är något större fan av deras Linux-drivrutiner när de falerar till följd av någon uppdatering.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.