Veckans fråga: Ska du köpa Geforce RTX 3000 eller väntar du på RDNA 2?

Permalänk
Medlem

Väntar på recensioner. Blir säkert ett 3080 om den är minst 20-30% snabbare än 2080 Ti. Men helst under någon rea.
Skulle dock inte förvåna mig om det kliar i fingrarna ändå vid release.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Sånt undviker jag om jag kör AMDGPU-drivers.

Hur?

Permalänk
Medlem

Jag väntar på RDNA 2, jag har föredragit AMD/ATI sedan 3DFx gick i graven. Skulle det dock visa sig att RDNA 2 saknar hårdvarustöd för raytracing kanske jag måste omvärdera situtionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Eftersom jag spenderar majoriteten av mitt liv i Linux så väntar jag på AMD. Föredrar att stödja ett Linux- och FOSS-vänligt företag även om jag inte får absolut topp-prestanda.

Skillnaden finns, men är kanske inte så stor som man kan tro:

https://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=linux-pre...

AMD hänger med upp till RTX 2080, sedan tar Nvidia över. Sedan finns det ju andra parametrar än medelvärdet på fps, t.ex. 99:e percentilen, dB och pris.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozze666:

Kan lägga till att nvidias grafikkort äv väldigt känsliga för vilken version av drivrutinen du använder. Det är sällan den senaste versionen funkar bäst.

Då antar jag att vi pratar om Linux-miljön?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Då antar jag att vi pratar om Linux-miljön?

Ja, precis!

Visa signatur

L-ARV: Ryzen R9 5950X, 32Gb@3600, 500Gb + 1Tb nvme, RX 6800XT, CSFG The Crow, OS: Arch
LAN-Burken: Ryzen R7 5600G, 16Gb@3200, RX 6600XT, OS: Windows 10
Kotten: PineBook Pro, OS: Manjaro_ARM
Macbook PRO 13 (2015) OS: Manjaro SWAY

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Är detta bara för att Nvidia inte har allt i sina drivrutiner öppet, eller är det för att de funkar sämre än AMD?

Svårt att säga nu att de funkar sämre som så, sett från en frånochtill linux-persons synvinkel.

Sett från synvinkel av någon som inte är van med linux och försöker installera någon distro för första gången så är det lite keff att behöva editera bootscipt för att lägga till -nomodeset eller nouveau.modeset=0 för att överhuvudtaget kunna boota med nvidia.
Har gjort detta många gånger så långt tillbaks som åtminstone 2012, och är varje gång lika chockad varje gång jag installerar ubuntu eller debian eller något och märker att det har gått ytterligare ett år och jag kan fortfarande inte bara boota med nvidia because reasons.

Ja, jag vet att Pop!OS och andra har nvidia proprietary som standard numera. Ja, jag vet att det förmodligen är löst snart (har sagts ett tag dock) och jag vet att det är något som kan lösas superlätt och att det bara är det faktum att open-source inte ska behöva lägga workarounds för proprietary osv som är det faktiskt problemet snarare än något tekniskt.

Det är bara så fånigt
Köpte ett GT1030 för att köra i en lek och test-server där jag från och till behöver/vill ha en skärm påkopplad men det nu ligger nu på hyllan och istället sitter ett knappt fungerande 290 där därför att det är bara så fånigt :'(

*gnäll*

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

väntar på 3070ti med 16gb vram

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem

Väntar på big navi resultat och att dom nya sfx 850w aggen kommer ut

Permalänk
Medlem

Inväntar RDNA2. Launch hype samt priser som omgärdar den hypen är bland det värsta man kan snurra in på.

För speldatorn beror det helt på RDNA2 åstadkommer både i sig självt och mot nvidia. Att vänta in båda lägrens produkter är bara sunt förnuft.

Permalänk
Medlem

Jag trodde aldrig att jag skulle sitta här och säga att mitt AX 650 watt inte skulle klara av ETT ensamt grafikkort. Om det inte vore så att jag vunnit på lotto och velat smälla in ett "Titan plus plus" för 25 990:- Då köper jag rakt av att jag kommer få problem med bl.a nätaggregatet.

Men 3080 blir nog tyvärr svårt att kombinera med min nuvarande dator i sign, samtidigt som 3070 känns som en lite mesig uppgradering nu när man har chansen.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Kuggfråga?

Visa signatur

CPU/Kylare: AMD Ryzen 7 7800X3D/Thermalright Phantom Spirit 120 Evo
Chassi/PSU: Fractal Design Define R6/Corsair HX1000 1000W
MB/RAM: Asus ROG Strix B650E-F Gaming/Kingston Fury Beast 32GB DDR5
GPU: ASUS ROG Strix RTX 4090 24GB OC
Monitor/AVR/Högtalare: LG OLED C9 77"+LG OLED C2 42"/Marantz Cinema 50/Dali Zenzor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mor5ives:

Inväntar RDNA2. Launch hype samt priser som omgärdar den hypen är bland det värsta man kan snurra in på.

För speldatorn beror det helt på RDNA2 åstadkommer både i sig självt och mot nvidia. Att vänta in båda lägrens produkter är bara sunt förnuft.

Word!

Permalänk
Medlem

Eftersom det känns som AMD inte ens i fantasin kan slå 3090 i dagsläget så kommer jag köpa ett 3090. Distansköplagen ger mig 14 dagar att returnera kortet. Om AMD nu släpper ett kort som kan uppfylla min dröm om att spela Cyberpunk 2077 på Ultra 4k, supersamplat till 8k på över 60 fps så får jag nog känna mig besegrad.

Resten av datorn kommer så klart bytas ut i samma veva.

Visa signatur

| 5950x | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600mhz cl 16 | x570 Aorus Master | 3080 Aorus Master | Gigabyte Aorus NVMe Gen4 M.2 2280 | Fractal Design Define 7 XL | Corsair H115i Pro XT | Corsair HX1000i 1000W |

Permalänk

Väntar in Geforce RTX 4090Ti..
Köpt för mycket dritt det senaste och jag behöver spara pengar. Jag är dock nyfiken vad AMD svar blir.

Permalänk
Medlem

Väntar tills att det finns siffror från båda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Svårt att säga nu att de funkar sämre som så, sett från en frånochtill linux-persons synvinkel.

Sett från synvinkel av någon som inte är van med linux och försöker installera någon distro för första gången så är det lite keff att behöva editera bootscipt för att lägga till -nomodeset eller nouveau.modeset=0 för att överhuvudtaget kunna boota med nvidia.
Har gjort detta många gånger så långt tillbaks som åtminstone 2012, och är varje gång lika chockad varje gång jag installerar ubuntu eller debian eller något och märker att det har gått ytterligare ett år och jag kan fortfarande inte bara boota med nvidia because reasons.

Ja, jag vet att Pop!OS och andra har nvidia proprietary som standard numera. Ja, jag vet att det förmodligen är löst snart (har sagts ett tag dock) och jag vet att det är något som kan lösas superlätt och att det bara är det faktum att open-source inte ska behöva lägga workarounds för proprietary osv som är det faktiskt problemet snarare än något tekniskt.

Bara så att jag förstår problemet; de proprietära drivrutinerna kräver manuell handpåläggning för att fungera? Eller finns det en branch med öppna drivrutiner, så att säga? Jag har inte kört Linux på någon modern PC-hårdvara i någon nämnvärd omfattning så jag är väldigt grön på området (och har glömt resten).

Permalänk
Moderator
Testpilot

Har väntat länge på en vettig uppgradering för mitt 1080 Ti. Spelar i 3440x1440p@100Hz så det är på gränsen mestadels i moderna titlar. 2080 Ti var ett skämt och 2080 presenterade ett minimalt prestandsteg för mig att vilja lägga pengarna.

3080 verkar, med betoning på verkar, vara inom spannet prestanda för pengen som jag är beredd att lägga. En vettig uppgradering som inte enbart bygger på tveksamma löften om RTX och DLSS.

Återstår vad priserna blir. Svenska priser har ju en tendens att ligga orimligt högt nuförtiden. Kan bli ett 3070 också beroende på hur det presterar.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Inaktiv

Frågan saknar alternativet "Inväntar Ti-modeller". Valde att invänta RDNA2 vilket jag nödändigtvis inte gör, men majoriteten har valt lika ser jag. Rätt bra faktiskt.

Permalänk
Medlem

Omöjligt att svara på, finns ju inga tester eller har jag missat något?

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

Valde att jag väntar på 3070 för det va närmaste valet. Egentligen så är det mer så att jag väntar 6mån och ser vad priserna kommit ner till och man fått tester med mogna drivar samt att partnerkorten kommit ut. Då kan det kanske bli 3070 eller 3080.

Permalänk
Medlem

För mig är svaret ganska enkelt då jag bojkottar Nvida och de företagen som villigt ställde upp i deras Geforce Prostitution Program.
Men måste säga att det finns chans för lite konkurrens i det "övre mellanskiktet"; 3080 och 3070 verkar ha priser som visar att Nvidia förväntar sig konkurrens i det segmentet.

Permalänk
Medlem

Kommer vänta tills RDNA2 släpps och får visa vad det går för. Om det blir såsom spekulationerna säger att det inte kommer att rå på 3090 kommer jag köpa ett 3090.

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Eftersom jag spenderar majoriteten av mitt liv i Linux så väntar jag på AMD. Föredrar att stödja ett Linux- och FOSS-vänligt företag även om jag inte får absolut topp-prestanda.

Samma här. RTX 3000 serien ser onekligen väldigt intressant ut ur ett hårdvaruperspektiv. Men vill verkligen inte ha med Nvidias drivrutiner att göra, varken på mitt primära OS (linux) eller på mitt sekundära (Win10). Intel är komiskt nog motsattsen till Nvidia där med grymt FOSS linux stöd men i dagsläget helt ointressant hårdvara för tyngre laster. AMD ligger mitt imellan, med hyffsatt FOSS stöd och begränsade prestandaklasser av hårdvara. Så nästa uppgradering lär bli AMD eller Intel (Xe) ifall Nvidia inte gör en helvänding.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Kommer att stå och titta på spektaklet men inte köpa något.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem

Hade velat vänta, men jag pallar inte. Kommer trycka köp så fort det går.
Inte för att jag hade tänkt köpa ett AMD i vilket fall, mer för att se om Nvidia ploppat ut ett 3080ti för att kontra, men det får bli ett 3080 de närmsta åren i datorn, det får duga, Fanatec får resten av mina pengar istället

Permalänk
Medlem

Skall ha ett 3080 men vill se om AMD gör det till ett dåligt köp först.

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av YamahaDGX630:

Jag trodde aldrig att jag skulle sitta här och säga att mitt AX 650 watt inte skulle klara av ETT ensamt grafikkort. Om det inte vore så att jag vunnit på lotto och velat smälla in ett "Titan plus plus" för 25 990:- Då köper jag rakt av att jag kommer få problem med bl.a nätaggregatet.

Men 3080 blir nog tyvärr svårt att kombinera med min nuvarande dator i sign, samtidigt som 3070 känns som en lite mesig uppgradering nu när man har chansen.

Det nätagget klarar enligt uppgift 648W vid 12V så länge du inte har en processer som drar galet med ström så bör det gå utmärkt. Är på mobil så jag ser inte din sign

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av kiario:

är amd bättre?

Vet man inte fören de senaste från AMD har testats.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Frågeställningen som ligger på agendan är om Nvidia har underskattat AMD. Mitt kort faller nog på AMD. Väldigt intressanta uppgifter hittills trots att de är pappersuppgifter. AMD är dessutom läskigt lugna och man tycks inte alls vara oroad. Energieffektivitet kommer bli så viktigt.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare