Veckans fråga: Ska du köpa Geforce RTX 3000 eller väntar du på RDNA 2?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boredbynoobs:

Det jag inte förstår är folk som som förutsätter saker om folk pga önsketänkade.

Jag har aldrig sagt att det är bra med monopol eller ens antytt något sådant. Att du eller jag "tycker", "vill" eller "hoppas" saker ändrar inte det faktum att AMD inte har kunnat/velat komma med något som rår på 4 år gamla 1080 ti från NVIDIA.

What if I told you att jag hade gärna velat se AMD lika starka som för 7-8 år sedan när deras 7970 och 290x var fantastiska?

Okej, saken är att när du säger det på det sättet, att de inte kunnat komma med något som "rår på" 1080ti så låter det för mig som att du antydera att de försökt och misslyckats när de specifikt släppt kort i en billigare klass.

Oavsett så finns det gott om indikationer till att RDNA2 skulle kunna ta ett rejält kliv, även om man antar att den påstådda p/w-ökning på 50% är fel så är det en mycket större die som dessutom har högre densitet, så förstår inte vad poängen är med att envisas att "vi all nog har ganska starka misstankar" om att de inte skulle kunna konkurrera när vissa definitivt har misstankar att de kanske kan det?

Vi vet fortfarande ingenting säkert, om varken amperes eller RDNA2's prestanda, så varför skriva historia innan det har hänt?

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av kiario:

är amd bättre?

jag tror de flesta hoppas/ber om att det som AMD gjorde med Ryzen händer på GPU fronten på grund av att Nvidia har ganska länge haft ett stort monopol på just grafikkort, specifikt nästan som en "king of the hill" typ.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Vi vet fortfarande ingenting säkert, om varken amperes eller RDNA2's prestanda, så varför skriva historia innan det har hänt?

Därför att det är det forumet delvis är till för tänker jag. Att vi delar med oss av våra tankar kring hur vi tror det kommer bli :).

Och enligt mig så ser det inte bra ut för AMD, men jag hoppas samtidigt ha fel. Dem vill ju inte satsa på GPU-sidan särskilt mycket utan all cashflow verkar stanna på CPU-utvecklingssidan av det man fått läsa/höra.

Permalänk
Medlem

Det blir ett 3080, och sedan möjligtvis en 4700X.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boredbynoobs:

Ok, då. Under tiden väntar vi spänt på när AMD lyckas slå det snart 4 år gamla 1080 ti.

Det var ju knappt att 2080 slog 1080 ti...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boredbynoobs:

Därför att det är det forumet delvis är till för tänker jag. Att vi delar med oss av våra tankar kring hur vi tror det kommer bli :).

Och enligt mig så ser det inte bra ut för AMD, men jag hoppas samtidigt ha fel. Dem vill ju inte satsa på GPU-sidan särskilt mycket utan all cashflow verkar stanna på CPU-utvecklingssidan av det man fått läsa/höra.

Okej, om vi säger så här då; vad av den information som hittills finns i form av rykten och info från AMD är det som får dig att tänka att det inte ser bra ut för AMD? För jag gissar då att vi sett olika saker.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

Avvaktar tills AMD visar sina kort. Finns ändå inga spel på PC som kommer dra nytta av ett fläskigt 3080 just nu.

Permalänk
Medlem

Har ett 1070 Ti idagsläget så visst kliar det i fingrarna men jag ska även uppgadera skärm snart så då krävs någonting som kan snurra upp till 175Hz 1440p (kanske nöjer mig med 144Hz eventuellt) så beror mera på om skärmen har GSYNC stämpel eller ej vilket grafikkort det blir. Lite lutar jag mot 3070, vill ogärna betala mera än så för ett grafikkort, större prestandalyft har jag inte haft vid nån GPU uppgradering hursomhelst på väldigt många år om jag väljer 3070 redan.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Skaffade ett 5700XT men drivrutinerna har verkligen varit av och till så kommer nog gå tillbaka till Nvidia igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Det var ju knappt att 2080 slog 1080 ti...

Nja, ett 2080 är ju närmare 20% snabbare, så det var nog snarare ett fall av folks högt uppskruvade förväntningar. Övergången från 980 Ti till 1080 var inte direkt något att jubla över heller.

Detta drabbar ju tyvärr AMD också eftersom deras releaser ofta kännetecknas av en nära religiös hype kring prestandaförbättringarna de nya produkterna ska föra med sig, och när de lägger sig strax under Nvidia så verkar många bli så besvikna att de inte köper dem bara p.g.a. glappet mellan förväntningar och verklighet, trots att skillnaden kan vara obetydlig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Nja, ett 2080 är ju närmare 20% snabbare, så det var nog snarare ett fall av folks högt uppskruvade förväntningar. Övergången från 980 Ti till 1080 var inte direkt något att jubla över heller.

Detta drabbar ju tyvärr AMD också eftersom deras releaser ofta kännetecknas av en nära religiös hype kring prestandaförbättringarna de nya produkterna ska föra med sig, och när de lägger sig strax under Nvidia så verkar många bli så besvikna att de inte köper dem bara p.g.a. glappet mellan förväntningar och verklighet, trots att skillnaden kan vara obetydlig.

https://m.sweclockers.com/test/26250-nvidia-geforce-rtx-2080-...
5 till 10% snabbare köper jag att det var.

Medan hoppet från 980ti till 1080 var 25%

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tazok:

Hade gärna sett ett alternativ som lyder:
"Ja, om priserna verkligen blir så pass låga som dom lovar."
För där sitter jag nämligen

Jag kommer inte köpa nytt om priserna blir tokhöga som 20xx-serien. Eller högre än dom indikationer vi har fått hittills.

Hmm. Fast... Nvidia har skrivit att priserna ska bli lika som 2000-serien.

2080 - $699
3080 - $699
2070 - $499
3070 - $499

Så räkna med samma pris som förra vändan. Det är vad som är sagt från nvidia än så länge.

Det som skiljer de två serierna åt ser väl snarare ut att vara hur mycket prestanda per krona man får.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Nja, ett 2080 är ju närmare 20% snabbare, så det var nog snarare ett fall av folks högt uppskruvade förväntningar. Övergången från 980 Ti till 1080 var inte direkt något att jubla över heller.

Detta drabbar ju tyvärr AMD också eftersom deras releaser ofta kännetecknas av en nära religiös hype kring prestandaförbättringarna de nya produkterna ska föra med sig, och när de lägger sig strax under Nvidia så verkar många bli så besvikna att de inte köper dem bara p.g.a. glappet mellan förväntningar och verklighet, trots att skillnaden kan vara obetydlig.

Som alltid beror på vad och hur man kör, som Steve går in på i sin video för några dagar sedan:
https://www.youtube.com/watch?v=3heu6kcbWBA

Såg defintivt värre ut första veckorna, när drivers mognade lite mer så var 2080 on top.
Hans average äver 14 spel visar på ca 7% i 1080p och 1440p, med ingen nämnvärd skillnad i 4k.
Men som han själv ofta säger beror allt på vilka spel du faktiskt spelar och vilka spel som testats.

Lustigt resultat från videon vid 10:00 markören i Doom Eternal där skillnader mellan 1080, 1080Ti och 2080 är något otroligt stora jämfört med alla andra spel, liknande stora skillnader kan ses i Siege (vulkan), undrar om det kanske kan ha något att göra med nvidias släppta benchmark i just Doom Eternal?

Även värt att notera från video i doom eternal är hur 1080Ti ger 2080 ett milt kok stryk i 4k, pga Vram.
Jag skulle hålla med honom att vid release var ett 1080Ti för 5-6k mer värt pengarna än ett 2080 för 8k, i svenska priser.

Religiösa hypen är alltför verklig tyvärr, Men kan inte minnas någon gång då den inte varit det, verkar vara en fundamental mänsklig funktion dessvärre.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk

Blir nog ett FE 3080 kanske, frugan får ärva mitt gamla 2060, sen kanske man köper nåt 2080ti till lånedatorn på rean som eventuellt kommer på div forum och säljsiter.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

Väntar bara på benchmark, är helt inställd på 3080

Visa signatur

Inter-Tech IM-1 Chassi x 5600X x Noctua NF-F12 Chromax Black Swap / 8st Blackswap fans/ ASUS PCE-AX58BT / 3200Mhz 32GB HyperX / SF750W / W10 > 970EVO+ & 3xSSD Kingston /3080 TUF OC V2.

Permalänk

Det är nog dags för nvidia nu. Jag har sedan jag byggde min första burk kört varannat kort amd, varannat nvidia. Har AMD nu så då blir nästa ett gtx "whatever"

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Blir nog ett FE 3080 kanske, frugan får ärva mitt gamla 2060, sen kanske man köper nåt 2080ti till lånedatorn på rean som eventuellt kommer på div forum och säljsiter.

Om man ska gå efter vad som vanligtvis händer historiskt, dvs att kort i princip aldrig är fullt så kraftfulla som de presenteras av tillverkare att vara innan oberoende reviewers har fritt att publicera så skulle jag gissa att just nu är bästa rea-tiderna på 2080Ti som kommer ses åtminstone fram till en eller par månader eftera att korten är ute.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

Beställer ett 3080 den 17e så får det vara bra, utgår ifrån att RTG släpper skit som vanligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Therpid:

Antagligen vet sweclockers redaktion hur de kommer prestera annars ställer man väl inte sådan här fråga. För presterar de sämre så skulle ingen köpa.
3070 blir det isf för min del

Det här är en liten intressant hint faktiskt. Har märkt att Sweclockers redaktionen skrive "3070 som presterar högre än 2080Ti" i vissa artiklar. De har garanterat fått korten redan, och om de inte va säkra på det här hade de nog skrivit "3070 som enligt Nvidia ska prestera högre än 2080Ti". Har sett det här tidigare när saker varit under NDA, de säger det inte rakt ut, men de förnekar det inte heller. Men om det inte är sant så är det mera hint om att "vad de säger".

Permalänk
Medlem

Jag saknar alternativet att det beror på hur lång tid AMD tänker ta på sig, samt hur prisbilden kommer se ut för Ampere. Vill först se prestandatest och hur kylarna funkar. Därefter får jag se vart vi har AMD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Är man inte antingen desperat eller otålig som ett barn så är det ju bara att vänta och se. Ingen här vet ju hur det blir än, därav förstår jag inte riktigt "skulle gärna". Det är väl inget som hindrar dig att vänta kanske 1 månad?

Det har varit väldigt tyst från AMD, så jag hoppas de kommer med någon info snart. Som det låter från rykten så finns viss risk att RDNA 2-kort kommer först i början av 2021, om AMD väljer att fila lite till för att möta konkurrensen bättre.

Tidigaste spekulationerna jag hört är någon gång i november, så i så fall två månader, i bästa fall.

Med det sagt så tror jag inte en sekund på Nvidias extremt cherrypickade benchmarkresultat (och det gäller ju även Eurogamer eller vad fasen de heter som fick betalt av Nvidia för att göra förhandstest), det borde ingen göra, så det blir självklart inget köp förrän jag läst några oberoende recensioner som visar att prestandaökningen är värt besväret.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tazok:

Hade gärna sett ett alternativ som lyder:
"Ja, om priserna verkligen blir så pass låga som dom lovar."
För där sitter jag nämligen

Jag kommer inte köpa nytt om priserna blir tokhöga som 20xx-serien. Eller högre än dom indikationer vi har fått hittills.

Priserna för vissa modeller är ju redan bekräftade, Zotac och Asus TUF till exempel. Det kommer finnas kort för 5625:-/7825:-/16800:- för 3070/3080/3090 att köpa direkt. Själv kommer jag satsa på ett kort för 7825:-, ser ingen vits med att betala flera tusen som vissa modeller (Strix) har som extra påslag. Kan jag köpa någon Kraken eller annan lösning i framtiden och slänga på AIO vatttenkylning.

Permalänk
Medlem

Jag hade inte tänkt köpa något innan nvidia 4000, så om 2 år, men när 3080 verkar ge dubbel rå fps prestanda mot 1080 som jag har nu så finns det ingen anledning att vänta... Men kollar såklart alla tester som kommer precis innan release om oberoende siffror visar att det stämmer

Permalänk
Medlem

Nvidias plötsliga prissänkningar säger mig att något oroar dom så jag väntar.

Sen med alla rykten om Ti och super modeller finns det säkert snabbare kort för samma pris efter nyår.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av robbankentor:

Nvidias plötsliga prissänkningar säger mig att något oroar dom så jag väntar.

Sen med alla rykten om Ti och super modeller finns det säkert snabbare kort för samma pris efter nyår.

Priset är inte sänkt ;).

Nvidias prissättning som de gått ut med:

2080 - $699
3080 - $699
2070 - $499
3070 - $499

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Inväntar 3080Ti och ser vad det landar prismässigt: Jag inte jätte sugen på denna generation på grund av att korten är så energi hungriga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Det här är en liten intressant hint faktiskt. Har märkt att Sweclockers redaktionen skrive "3070 som presterar högre än 2080Ti" i vissa artiklar. De har garanterat fått korten redan, och om de inte va säkra på det här hade de nog skrivit "3070 som enligt Nvidia ska prestera högre än 2080Ti". Har sett det här tidigare när saker varit under NDA, de säger det inte rakt ut, men de förnekar det inte heller. Men om det inte är sant så är det mera hint om att "vad de säger".

Det är nog väldigt tveksamt att de skulle fått in 3070 än med tanke på att lanseringsdatumet fortfarande är "någon gång i oktober". I övrigt brukar det inte vara samma personer som skriver artiklarna som recenserar korten, Sweclockers brukar vara noga med att respektera NDA och inte publicera artiklar som kan ha färgats av hemlig information.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Det här är en liten intressant hint faktiskt. Har märkt att Sweclockers redaktionen skrive "3070 som presterar högre än 2080Ti" i vissa artiklar. De har garanterat fått korten redan, och om de inte va säkra på det här hade de nog skrivit "3070 som enligt Nvidia ska prestera högre än 2080Ti". Har sett det här tidigare när saker varit under NDA, de säger det inte rakt ut, men de förnekar det inte heller. Men om det inte är sant så är det mera hint om att "vad de säger".

Men är det samma folk som skriver artiklarna som testar korten då?

edit: pucktvåa

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Jag är i stort behov av att uppgradera då har jag har haft otroligt mycket otur med AMD's drivrutiner senaste halvåret. För mig blir det ett 3080. Kommer det bättre kort senare kan jag byta igen.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det är nog väldigt tveksamt att de skulle fått in 3070 än med tanke på att lanseringsdatumet fortfarande är "någon gång i oktober". I övrigt brukar det inte vara samma personer som skriver artiklarna som recenserar korten, Sweclockers brukar vara noga med att respektera NDA och inte publicera artiklar som kan ha färgats av hemlig information.

Skrivet av ClintBeastwood:

Men är det samma folk som skriver artiklarna som testar korten då?

edit: pucktvåa

Bara för att de inte lanseras på ett litet tag (en månad) betyder ju inte att det inte finns testkort. De kan nog också gissa fram ganska exakt hur 3070 kommer prestera utifrån hur 3080 och 3090 presterar. Ni får givetvis tro och tycka vad ni vill. Jag delade bara med mig om hur jag uppfattat ifrån mina erfarenheter. Sedan tror jag inte någon på Sweclockers redaktion inte vet hur de nya korten presterar. Alla lär nog hålla sig uppdaterade. Det är en väldigt fin linje jag har märkt, och att säga "den presterar snabbare" är ingen lögn eftersom Nvidia själva sagt det, på samma sätt är "Nvidia säger att den presterar snabbare" också sanning, men den första hintar mer att de vet, medan den andra är att de inte håller med eller inte vet.

Vi får helt enkelt se