Ampere är här – Geforce RTX 3080 dubblerar prestandan hos RTX 2080

Permalänk
Medlem
Skrivet av alumni:

Kommer rtx 3090 klara 8k gaming?

Om du tar till DLSS "fusket" och köper Nvidias siffror, så ja. Men jag kommer sikta på 4K 120Hz (med lägre kvalitet, kommer inte klara 120Hz eller ens vara i närheten i de flesta "AAA"-spel.

Permalänk
Medlem

Släpps nda 17de?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Verkar bra nu, men tror att det kommer bli dyrare i verkligheten och dubbleringenav prestanda gäller säkerligen inte ren fps... Men jag har gärna fel när det släpps på riktigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Knappast, 8k är ändå 4x 4k upplösningen

Taget direkt från Nvidia:
https://www.nvidia.com/en-us/geforce/technologies/8k/

Går att tolka på många sätt!
Jag misstänker att 3090 är bra mycket snabbare än någon väntat sig.

Intressant hur mycket DLSS gör i de utvalda titlarna

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Hedersmedlem

@Naxos: Det ryktas om en 20GB-version av 3080, möjligtvis som ett svar mot vad Big Navi visar sig vara. Nvidia anger också det svenska priset som "Från 7 825 kr" så den versionen kanske till och med finns tillgänglig direkt som en FE-version (jag tvivlar dock på det).

EDIT: Eller kanske troligare: från partnertillverkare.

Visa signatur

Grundare/VD, Kakaw.se – kvalitetschoklad på nätet.

Permalänk

Sååå köpa 3080 eller 3090?😆

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nemor:

Ditt 2080 Ti kommer få stryk av 3070 =).

Kanske fast jag håller mig skeptisk till det. Men vi kan hoppas. Det har trots allt gått två år och det vore ju trevligt om utvecklingen kunde sätta fart ordentligt igen.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem

Jag måste sett fel eller om det stod fel innan. Ser nu att det är väldigt mycket mer CUDA cores än 2000 serien.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pytonOrm:

inget snack om nya titan rtx "Ampere" då ??? eller 3070 ti sa han inget om heller

Vart är TITAN RTX "Ampere" ????????? skulle den inte komma eller vad har jag missat

3090 är ju nya Titan-kortet? Det sa ju Jensen t.o.m.

Permalänk

Ska man bara slå till eller ska man invänta många tester mot amd rdna

Permalänk
Datavetare
Skrivet av scara:

Jämför 2080Ti kärnor mot 2080/2080 Super - 41% högre kärnor, inte ens 25% bättre prestanda. Liknande siffor får man med 1080Ti mot 1080 eller 980Ti mot 980, fast det blir bättre och bättre ju längre tillbaka i tiden man går.

Du missar frekvensen!

Det som är relevant är antal CUDA-kärnor * frekvens, maximal TFLOPS kapacitet är direkt proportionellt mot detta.

2080Ti har ~20 % högre TFLOPS kapacitet mot 2080S och den förra är ~17 % snabbare i 4k upplösning enligt SweC prestandaindex. D.v.s. hyfsat linjär skalning.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Tydligen får man Watch Dogs: Legion och 1 års Geforce Now på köpet till ett RTX 30x0-kort också:

https://www.nvidia.com/sv-se/geforce/campaigns/rtx-bundle/

Permalänk
Medlem

En helt otrolig lansering. Jag väntar fortfarande på prestandasiffror från diverse redaktioner, men svårt att hålla hakan från golvet. T.ex. RTX 3070 -> ett xx70 kort för $499 MSRP men med ~1500 fler CUDA-kärnor än föregående års toppmodell som kostade 2x mer. Helt ofattbart. Jag är mycket positivt överraskad!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Alltså om 3080 är 70-80 % snabbare än 2080 så lär 3070 vara snabbare än ett 2080 ti . Det är så här det skall kännas när en ny serie kommer samma prestanda för runt 40 % av priset på den gamla. https://www.youtube.com/watch?time_continue=1&v=cWD01yUQdVA&f...

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Triton242:

Var så jäkla säker på att 20k var 3090 peng med 3080 i 2080ti nivån.
Så slog det mig när jag såg priset att det måste vara något slags positionering mot nya nextgen konsolerna.
Dessa kommer ju nu att framstå som diabildsprojektorer i jämförelse.
AMD tycker jag än mer synd om.
Deras prestandaökning i deras kommande krets måste ju vara så enorm att jag tror aldrig vi sätt något liknande. Inte ens Voodoo1 -> Voodoo2 kommer räcka.

Imponerande priser men tycker inte att ett grafikkort enbart till priset av en konsol med kraftfull CPU osv är imponerande i jämförelse.

Permalänk
Medlem

Blir intressant att se eftermarknadskorten som kommer passa som handsken i mITX-byggen där den kortförlängande kyllösningen kommer vara annorlunda!

Visa signatur

CPU: 5600X | RAM: 2x8GB | GPU: RTX3080 | MOBO: ASUS B550-F | DISPLAY: Mi Curved Gaming Monitor 34"

PHONE: Samsung S21 Ultra 128GB | TV: Sony BRAVIA X93J 75" | CAR: BMW 330e Xdrive

*** Bättre att vara som man blev när man ändå inte blev som man borde ***

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Det är raka motsatsen till SMT (Hyperthreading).

Vad SMT gör är att man kan utnyttja den kapacitet som finns lite bättre, slarvigt kan man säga att "IPC per fysisk kärna" höjs. SMT ökar däremot inte peak-kapaciteten då man inte tillför några fler beräkningsenheter.

Vad Nvidia gjort här är att dubbla antalet beräkningsenheter per SM, d.v.s. man har dubblat kapaciteten per klockcykel och SM. En SM innehåller mer än bara flyttals-ALU, min gissning är att man kanske inte dubblat kapaciteten för heltals-ALU och andra saker som finns i en SM. Det skulle kunna vara vettigt ur balanssynpunkt då Nvidia själva pekade på att Turings funktion att kunna köra heltal- och flyttal parallellt gav ~30 % lyft i normalfallet -> för varje 10 flyttalsoperationer finns ~3 heltalsoperationer.

Om ovan är korrekt lär "IPC" hos Ampere vara lägre än för Turing i lägen där alla "CUDA-kärnor" används i en SM. Kapaciteten är fördubblad, men typisk hastighet är mindre än dubbel.

Definitionen av en CUDA-kärna är en FMA kapabel ALU, rätt säker att Nvidia inte ändrad den definitionen givet kapacitet i TFLOPS.

Du är nog min favoritperson som kan förklara och rätta saker

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Varför valde Nvidia Samsung 8nm över TSMC 7nm? Har de fått bra pris från Samsung?

Förutom ett bättre pris så är förmodligen också tillgängligheten bättre hos Samsung.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk

*screams in 2070 Super*

När jag tänker efter så funderade jag faktisk på ett 2080 Ti när jag byggde ny dator förra året, så det kunde varit värre.

Visa signatur

CPU: 3900X | Moderkort: Aorus X570 Ultra | RAM: TridentZ F4-3600C16D-16GTZR | GPU: RTX 2070 Super | Lagring: 970 EVO Plus 1TB + 3TB WD Green EZRX + 4TB Seagate Barracuda | PSU: RM750X v2 | Chassi: Design R6 | Skärm: AOC CQ27G2U | Tangentbord: Varmilo VA109 Moonlight MX Blue | Mus: Razer Deathadder

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Du är nog min favoritperson som kan förklara och rätta saker

Hear hear!

Visa signatur

CPU: 5600X | RAM: 2x8GB | GPU: RTX3080 | MOBO: ASUS B550-F | DISPLAY: Mi Curved Gaming Monitor 34"

PHONE: Samsung S21 Ultra 128GB | TV: Sony BRAVIA X93J 75" | CAR: BMW 330e Xdrive

*** Bättre att vara som man blev när man ändå inte blev som man borde ***

Permalänk
Medlem

Vad tror vi att 3080 presterar när det gäller 4K-gaming? Eller är blir det bara 3090 som kan komma någonstans i närheten av 120+ fps?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Du missar frekvensen!

Det som är relevant är antal CUDA-kärnor * frekvens, maximal TFLOPS kapacitet är direkt proportionellt mot detta.

2080Ti har ~20 % högre TFLOPS kapacitet mot 2080S och den förra är ~17 % snabbare i 4k upplösning enligt SweC prestandaindex. D.v.s. hyfsat linjär skalning.

Ja fast, nu var det inte TFLOPs, killen jag citerade hävdade prestanda ökar linjärt med CUDA-kärnor. Vilket är en omöjlighet om inte cache/bandbredd också ökar lika mycket samtidigt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

Du missar frekvensen!

Det som är relevant är antal CUDA-kärnor * frekvens, maximal TFLOPS kapacitet är direkt proportionellt mot detta.

2080Ti har ~20 % högre TFLOPS kapacitet mot 2080S och den förra är ~17 % snabbare i 4k upplösning enligt SweC prestandaindex. D.v.s. hyfsat linjär skalning.

Skrivet av m4gnify:

Du är nog min favoritperson som kan förklara och rätta saker

Håller med

Permalänk
Medlem

Kort från ASUS och MSI uppe på Inets sida med specifikationer.
https://www.inet.se/kategori/167/geforce-gtx-rtx?filters=%7B%...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Warder:

1 års Geforce Now på köpet till ett RTX 30x0-kort också

Är väl lite helt onödigt när man har skaffat ett 3000-kort
Fast kanske mer är tänkt om man är i farten eller nåt

Permalänk
Medlem

Vänlig påminnelse om att CUDA kärnorna i Ampere inte är samma som i Turing så "OMG dubbla CUDA kärnor!?!" är inte fullt så häpnadsväckande.

https://www.reddit.com/r/hardware/comments/ikok1b/explaining_...

Citat:

I have seen some people confused by Ampere’s CUDA core count. Seemingly out of nowhere, NVIDIA has doubled the core count per SM. Naturally, this raises the question of whether shenanigans are afoot. To understand exactly what NVIDIA means, we must take a look at Turing.

In Turing (and Volta), each SM subcore can execute 1 32-wide bundle of instructions per clock. However, it can only complete 16 FP32 operations per clock. One might wonder why NVIDIA would hobble their throughput like this. The answer is the ability to also execute 16 INT32 operations per clock, which was likely expected to prevent the rest of the SM (with 32-wide datapaths) from sitting idle. Evidently, this was not borne out.

Therefore, Ampere has moved back to executing 32 FP32 operations per SM subcore per clock. What NVIDIA has done is more accurately described as “undoing the 1/2 FP32 rate”.

As for performance, each Ampere “CUDA core” will be substantially less performant than in Turing because the other structures in the SM have not been doubled.

Permalänk
Inaktiv

Har ett Louqe Ghost-chassi, så förhoppningsvis får ett 3080 plats. 3090 är helt uteslutet

Permalänk
Medlem
Skrivet av hg:

Vänlig påminnelse om att CUDA kärnorna i Ampere inte är samma som i Turing så "OMG dubbla CUDA kärnor!?!" är inte fullt så häpnadsväckande.

https://www.reddit.com/r/hardware/comments/ikok1b/explaining_...

Och detta...

Visa signatur

CPU: 5600X | RAM: 2x8GB | GPU: RTX3080 | MOBO: ASUS B550-F | DISPLAY: Mi Curved Gaming Monitor 34"

PHONE: Samsung S21 Ultra 128GB | TV: Sony BRAVIA X93J 75" | CAR: BMW 330e Xdrive

*** Bättre att vara som man blev när man ändå inte blev som man borde ***

Permalänk
Medlem

Vi får alla hoppas att Scott Herkelmans emoji svar på twitter är ett av självsäkerhet. För då har vi konsumenter mycket att se fram emot i höst/vinter.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av scara:

Ja fast, nu var det inte TFLOPs, killen jag citerade hävdade prestanda ökar linjärt med CUDA-kärnor. Vilket är en omöjlighet om inte cache/bandbredd också ökar lika mycket samtidigt.

Vill inte verka petig, men när någon skriver "borde inte" är det inte samma sak som att hävda något.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.