Permalänk
Medlem

@BrytaPlanka: Det var lite så jag tänkte , de tjänar ju mer pengar om jag inte amorterar. Det var sista argumentet jag hade när han sänkte till 1.39% och 1.45% . Tänkte ringa han imorgon och antingen boka ny tid eller bara säga via telefon vad jag fått för andra erbjudanden och se om de möjligtvis kan matcha 1.39% på både rörligt och 3år .

Samtidigt är jag inte så snål att jag gråter när jag skiter, oftast räcker väl rabatterna bara 1 år så jag kan ta ett nytt samtal nästa år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HaGgZ:

Hej,

I och med den ökade möjligheten till distansarbete samt att vi börjat trivas allt sämre i nuvarande stad så funderar vi på att flytta "hem" (mellanstor stad, långt bort, inga möjligheter till daglig jobbpendling). Vi vet dock inte riktigt hur det går med lån då frugan skulle behöva byta jobb i samband med det. Hon är lärare med tre olika examina och många års erfarenhet, så vi är inte alls orolig att hon skulle kunna få ett jobb, men det är ytterligare ett moment som ska klaffa tidsmässigt... Hon borde dock kunna börja vikariera i princip samma dag som flytten går, och har jobbat inom den kommunen tidigare. Tror ni det är realistiskt att kunna ta ett lån utifrån en fast inkomst och ett vikariat/väldigt stor möjlighet till fast inkomst?

Lite siffror:
Lär bli ett hus kring 4 Mkr
Har ca 0.9 Mkr på banken, får realistiskt in ca 1-1.2 Mkr till från försäljning av nuvarande bostad (efter skatt).
Jag tjänar ca 50 000 kr/mån, ett lärarjobb lär ge ca 35 000 kr/mån.
Två små barn.
CSN-lån som tillsammans kostar ca 1600 kr/mån, annars inga lån.

Har försökt räkna på SBAB, och om jag väljer att båda har fast jobb med de inkomster vi har i dag så får vi låna nästan 5 Mkr. Om jag sätter frugan som arbetslös får vi låna 0.25 Mkr. Om jag väljer visstids-/projektanställd så får vi inget svar av onlinekalkylatorn.

Någon som har erfarenhet av liknande situation?

(Inser att banken kan ge ett bättre svar på Sweclockers forum, men har en del andra hinder som gör att detta kan falla, så vi har inte kontaktat banken än.)

Så ni ska köpa ett hus för 4 Mkr varav 2 Mkr lägger ni kontant?
Dvs 2 Mkr i lån?
Finns inte alternativet att ta lånet innan din partner säger upp sig från nuvarande jobb? Inte helt ärligt, men borde då borde banken praktiskt taget kasta 2 Mkr efter er varesig ni vill det eller inte.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wezter96:

@simon15: Är det inte dumt att gå via individuella banker online då varje försök gör en ny kreditprövning?

Skrivet av zarkov:

Nej, det är inte säkert att de gör. SBAB, Skandiabanken mfl har en enkel räknesnurra på sina hemsidor där du matar in lånebelopp och uppskattat värde för att få ut en ränta. De gör ingen kreditprövning förrän du faktiskt ansöker. En del andra banker tar bara en mikroupplysning i inledningsskedet för att se inkomst och ev anmärkningar, de syns inte i kredithistoriken.

Sen förstår jag inte riktigt den här rädslan för kreditupplysningar, det är ju inget konstigt att ha ett par stycken om man har lån och kreditkort. Man måste ju inte söka hos alla 15 banker bara för att man försöker få ner sin ränta, det räcker oftast med ett par banker och då är ju SBAB och Skandiabanken en bra början. Lägg till nuvarande bank och en eller två konkurrenter så har du i värsta fall fått tre upplysningar tagna. Har man så många upplysningar på sin kredithistorik att en eller två till spelar roll tycker jag snarare det är den biten man bör fundera på än sitt bolån.

Ja precis hos vissa banker kan du se på deras hemsida och om du redan har ett lån så kan det ju vara till din fördel att du ansökt om lån hos andra banker då det visar din nuvarande bank att du är seriös med din fundering på att byta om du inte får bättre ränta hos nuvarande bank. Och har du redan lån så behöver du såklart inte ta en upplysning där, utan endast hos konkurrenter för att ha som förhandlingsunderlag.

Visa signatur

Chassi: Define Mini C Mobo: ASUS PRIME B450M-A CPU: Ryzen 5 2600 GPU:MSI GTX 1080 Gaming X RAM: Corsair Vengeance LPX 16 GB 3200 MHz

Permalänk
Medlem

Alltså det där med att många kreditupplysningar skulle vara nåt som ligger en i fatet, låter mycket konstigt tycker jag.
Nuförtiden när man handlar mycket på nätet så görs det ju massa kreditupplysningar hela tiden. Tror Klarna har gjort typ 5 på mig i år. Med tanke på hur bra posten fungerar så tar det emot att betala i förväg.
Kanske om man har betalningsanmärkningar att det spelar roll, men inte annars.

Visa signatur

i9 12900k, RTX3080, 3600MHz CL15 DDR4 , custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nefrums:

Alltså det där med att många kreditupplysningar skulle vara nåt som ligger en i fatet, låter mycket konstigt tycker jag.
Nuförtiden när man handlar mycket på nätet så görs det ju massa kreditupplysningar hela tiden. Tror Klarna har gjort typ 5 på mig i år. Med tanke på hur bra posten fungerar så tar det emot att betala i förväg.
Kanske om man har betalningsanmärkningar att det spelar roll, men inte annars.

De tar självklart hänsyn till vad kreditupplysningar är gäller. Har du ansökt om bolån hos 10 olika långivare så är det stor skillnad mot att ha kreditupplysningar som gäller vanlig lyxkonsumtion.

Permalänk
Medlem

Slänger ut en lite öppen fråga:

Vad tycker folk om att köpa bostad i nuläget? Är det ett "bra" läge i och med att folk överlag kanske drar sig för att köpa med tanke på osäkerhet kring jobb osv eller är det riskabelt (risk för nedgång kommande 1-2 åren som eftersvall till Corona)? Detta gäller då en medelstor bstadsrättslägenhet någorlunda centralt i en mellanstor svensk stad.

Jag är osäker på hur länge jag skulle behålla bostaden, kan vara alltifrån ett år till några år - om den informationen gör något större skillnad. Kan tänka mig att på lång sikt spelar det inte så stor roll då det är mindre sannolikt att man går minus på ett bostadsköp.

Hur resonerar ni?

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Entusiast
Skrivet av illusi0n:

Slänger ut en lite öppen fråga:

Vad tycker folk om att köpa bostad i nuläget? Är det ett "bra" läge i och med att folk överlag kanske drar sig för att köpa med tanke på osäkerhet kring jobb osv eller är det riskabelt (risk för nedgång kommande 1-2 åren som eftersvall till Corona)? Detta gäller då en medelstor bstadsrättslägenhet någorlunda centralt i en mellanstor svensk stad.

Jag är osäker på hur länge jag skulle behålla bostaden, kan vara alltifrån ett år till några år - om den informationen gör något större skillnad. Kan tänka mig att på lång sikt spelar det inte så stor roll då det är mindre sannolikt att man går minus på ett bostadsköp.

Hur resonerar ni?

Allt står och faller med bibehållna eller lägre räntor på bostadsmarknaden. Speciellt för bostadsrätter som ju innebär att man bär "dubbla lån" via föreningens lån på fastigheten. Alltså; Vid en räntehöjning går både de privata räntekostnaderna och avgiften till föreningen indirekt upp.

Jag skulle inte dra mig för att köpa en bostad på minst 5 års sikt i nuläget om jag hade behovet men att köpa med vetskapen om att den kanske måste säljas om 1-3 år tycker jag inte vore klokt. Det är värt att komma ihåg att priserna på bostadsrätter i många delar av landet inte har återhämtat sig från den topp som nåddes i slutet av 2017, och många som köpte kortsiktigt då har nu behövt sälja med förlust de senaste åren.

Mäklarstatistik för kvm-priser på bostadsrätter:

Dold text
Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon15:

Ja precis hos vissa banker kan du se på deras hemsida och om du redan har ett lån så kan det ju vara till din fördel att du ansökt om lån hos andra banker då det visar din nuvarande bank att du är seriös med din fundering på att byta om du inte får bättre ränta hos nuvarande bank. Och har du redan lån så behöver du såklart inte ta en upplysning där, utan endast hos konkurrenter för att ha som förhandlingsunderlag.

Fast din nuvarande bank kommer inte ta en kreditupplysning för att du vill förhandla din ränta.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av illusi0n:

Slänger ut en lite öppen fråga:

Vad tycker folk om att köpa bostad i nuläget? Är det ett "bra" läge i och med att folk överlag kanske drar sig för att köpa med tanke på osäkerhet kring jobb osv eller är det riskabelt (risk för nedgång kommande 1-2 åren som eftersvall till Corona)? Detta gäller då en medelstor bstadsrättslägenhet någorlunda centralt i en mellanstor svensk stad.

Jag är osäker på hur länge jag skulle behålla bostaden, kan vara alltifrån ett år till några år - om den informationen gör något större skillnad. Kan tänka mig att på lång sikt spelar det inte så stor roll då det är mindre sannolikt att man går minus på ett bostadsköp.

Hur resonerar ni?

Jag är en sån som spekulerade att bostadsmarknaden skulle gå ned 2012. Det har kostat mig minst en miljon mer på samma lya då jag köpte 2018. Att man går in i marknaden nu och ska sälja om 3-4 år är inget problem. Förutsatt att du köper en ny lya. Bostäder är lite som börsen. Gå in långsiktigt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wezter96:

Rekommenderar ni någon tjänst för att få bästa deal när det gäller omförhandling av bolån?
Sett att det finns ett flertal olika och har inte så många bankkontor som jag kan gå direkt till för att kolla vad de erbjuder.

Jag provade någon av dessa tjänster och enligt dessa kunde jag sänka några procentenheter om jag bytte till annan bank. Hade 1,64% eller något sånt. Jag gick in på SBAB, la in mina värden på huset och mitt lån idag, fick räntan 1.37% så skickade ett meddelande till min bank och skrev upp exakt samma sak till min personlige bankman. En vecka senare så hade jag samma ränta där.

Ibland räcker det att bara kontakta din bank och be dem skicka en blankett för att flytta bolån, det får eld i baken på din bank. Jag gjorde detta för något år sen och deras lånechef ringde upp mig någon dag senare så fick jag sänkt ränta på det jag hade. Vet inte exakt vad blanketten heter men den krävs om man har tagit lånet innan amorteringskravet kom in för att du ska kunna byta och slippa amorteringskravet på nya banken också.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Att man går in i marknaden nu och ska sälja om 3-4 år är inget problem. Förutsatt att du köper en ny lya. Bostäder är lite som börsen. Gå in långsiktigt.

Snarare mer riskabelt att köpa in sig i en nyare förening då de generellt har riktigt usel ekonomi och drabbas mycket hårdare av räntehöjningarna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av illusi0n:

Slänger ut en lite öppen fråga:

Vad tycker folk om att köpa bostad i nuläget? Är det ett "bra" läge i och med att folk överlag kanske drar sig för att köpa med tanke på osäkerhet kring jobb osv eller är det riskabelt (risk för nedgång kommande 1-2 åren som eftersvall till Corona)? Detta gäller då en medelstor bstadsrättslägenhet någorlunda centralt i en mellanstor svensk stad.

Jag är osäker på hur länge jag skulle behålla bostaden, kan vara alltifrån ett år till några år - om den informationen gör något större skillnad. Kan tänka mig att på lång sikt spelar det inte så stor roll då det är mindre sannolikt att man går minus på ett bostadsköp.

Hur resonerar ni?

Behöver du en ny lägenhet så köp den. Köper man ett boende i bra område med ok hyror och bra skick och inte för långt bort från civilisationen så tror jag det priserna kommer öka snarare än minska. Det mesta beror på räntorna just nu.
Om du köper en lägenhet en mil utanför stan så är läget annorlunda då familjen som ska ha den efter dig kanske behöver två bilar och allt annat som tillkommer.

Som många säger så är priset ovidkommande om läget är bra. Mycket handlar om läge, läge, läge.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av illusi0n:

Slänger ut en lite öppen fråga:

Vad tycker folk om att köpa bostad i nuläget? Är det ett "bra" läge i och med att folk överlag kanske drar sig för att köpa med tanke på osäkerhet kring jobb osv eller är det riskabelt (risk för nedgång kommande 1-2 åren som eftersvall till Corona)? Detta gäller då en medelstor bstadsrättslägenhet någorlunda centralt i en mellanstor svensk stad.

Jag är osäker på hur länge jag skulle behålla bostaden, kan vara alltifrån ett år till några år - om den informationen gör något större skillnad. Kan tänka mig att på lång sikt spelar det inte så stor roll då det är mindre sannolikt att man går minus på ett bostadsköp.

Hur resonerar ni?

Jag resonerar som så att bostad köper jag för att bo i inte som en investering, dvs bostad är en kostnadspost i min budget. Så jag tycker det intressanta blir hur du skulle bo annars och om köpet ger dig ett mervärde eller inte. Hade vi pratat semesterbostad eller liknande så skulle jag börja tänka på det som en investering men annars är det mer en fråga om var och hur man vill bo kontra kostnaden.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Cerb:

Snarare mer riskabelt att köpa in sig i en nyare förening då de generellt har riktigt usel ekonomi och drabbas mycket hårdare av räntehöjningarna.

Tror du missuppfattade mig. Ny lya menar jag inte nybyggen. Utan att man köper en annan lägenhet för om marknaden dyker så har även den lägenhet man köper sjunkit motsvarande.

Permalänk
Avstängd

Min fråga: Hur kommunicerar man till en långivare att ens bolån INTE handlar främst om att "köpa hus för jag vill ha hus!" utan "köpa hus där en andel kommer låta expandera ens egenföretagsverksamhet för att tjäna mer pengar och på så vis kunna betala in mer i lån". Jag vill som sagt var köpa hus av båda skälen och inte endast hedonistiska skäl som möjligen många andra. Men detta verkar vara svårt att kommunicera.

Dessutom har jag också ett till synes (men ekonomiskt fördelaktigt förslag för långivare) radikalt perspektiv på det hela: det värsta som kan hända med min hus- och verksamhetsinvestering är att jag hamnar på gatan utan någonting och dör och långivaren behåller huset som pant och kan lätt sälja av det för att få tillbaka typ 99% av alla lånade pengar.

Det är liksom mer som om de är riskkapitalinvestare åt mig än att jag är någon slumpvis svensson som bara vill köpa hus. Min arbetsyta är för liten nu för att kunna expandera verksamheten (videoproduktion på nätet). Jag har utrustningen men saknar tillräcklig plats för den...

Ursäkta det forcerande uttrycket men jag är en sådan som inte vill dalta med fina byråkratiska ord eller dylikt. Jag vill komma till skott och sedan gå vidare. Och för mig handlar det oxå om fasta månadskostnader beträffande lån, amortering och ränta. Har jag en fast driftkostnad med lån+amortering+ränta+resten före rörliga kostnader på cirka 7000 kr så är jag nöjd. Sedan struntar jag i om räntan är på 2-5%. Jag tror ändå inte att många kmr hinna betala tillbaka sina lån som har ännu lägre räntor och ändå det bra ställt innan vi alla dör (ursäkta cynismen, jag vill bara vara ärlig).

Så frågan är hur man kan kommunicera detta på ett sätt som tilltalar långivare? Allt en långivare vill veta är väl återbetalningsgarantier även om det omfattar att jag hamnar på gatan utan något och de behåller huset och allt inuti?

Tack för svar på förhand (och ja, det är en seriös fråga även om den är udda och låter lite smått frustrerad i tonen)!

/ AplAy.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Min fråga: Hur kommunicerar man till en långivare att ens bolån INTE handlar främst om att "köpa hus för jag vill ha hus!" utan "köpa hus där en andel kommer låta expandera ens egenföretagsverksamhet för att tjäna mer pengar och på så vis kunna betala in mer i lån". Jag vill som sagt var köpa hus av båda skälen och inte endast hedonistiska skäl som möjligen många andra. Men detta verkar vara svårt att kommunicera.

Dessutom har jag också ett till synes (men ekonomiskt fördelaktigt förslag för långivare) radikalt perspektiv på det hela: det värsta som kan hända med min hus- och verksamhetsinvestering är att jag hamnar på gatan utan någonting och dör och långivaren behåller huset som pant och kan lätt sälja av det för att få tillbaka typ 99% av alla lånade pengar.

Det är liksom mer som om de är riskkapitalinvestare åt mig än att jag är någon slumpvis svensson som bara vill köpa hus. Min arbetsyta är för liten nu för att kunna expandera verksamheten (videoproduktion på nätet). Jag har utrustningen men saknar tillräcklig plats för den...

Ursäkta det forcerande uttrycket men jag är en sådan som inte vill dalta med fina byråkratiska ord eller dylikt. Jag vill komma till skott och sedan gå vidare. Och för mig handlar det oxå om fasta månadskostnader beträffande lån, amortering och ränta. Har jag en fast driftkostnad med lån+amortering+ränta+resten före rörliga kostnader på cirka 7000 kr så är jag nöjd. Sedan struntar jag i om räntan är på 2-5%. Jag tror ändå inte att många kmr hinna betala tillbaka sina lån som har ännu lägre räntor och ändå det bra ställt innan vi alla dör (ursäkta cynismen, jag vill bara vara ärlig).

Så frågan är hur man kan kommunicera detta på ett sätt som tilltalar långivare? Allt en långivare vill veta är väl återbetalningsgarantier även om det omfattar att jag hamnar på gatan utan något och de behåller huset och allt inuti?

Tack för svar på förhand (och ja, det är en seriös fråga även om den är udda och låter lite smått frustrerad i tonen)!

/ AplAy.

Jag antar att kalkylen inte går ihop för dig, dvs för låg inkomst och/eller för lite eget kapital.

De argument du för fram lär inte få banken att ändra uppfattning. Det är helt enkelt för stor risk att låna ut till någon som inte möter kraven i deras kalkyl.

Permalänk
Medlem

@twk: det är faktiskt mot finansinspektionens regler också. Alltså olagligt genom föreskrifter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gainsgoblin:

@twk: det är faktiskt mot finansinspektionens regler också. Alltså olagligt genom föreskrifter.

Varför skulle det vara olagligt för en bank att låna ut till mig och använda mitt hus+allt inuti och mig som "pant" om det skulle skita sig och jag dör?

Hursomhelst så får man nog leta efter andra långivare, dock med högre ränta. Idiotisk kalkyl av dem. Visst, blir kanske en minimal kostnad att få huset sålt och objekten inuti, men troligen inte.

Deras kalkyl bygger nog oxå på någon som köper hus av hedonistiskt syfte/liability och inte investeringssyfte/asset.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AplAy:

Varför skulle det vara olagligt för en bank att låna ut till mig och använda mitt hus+allt inuti och mig som "pant" om det skulle skita sig och jag dör?

Hursomhelst så får man nog leta efter andra långivare, dock med högre ränta. Idiotisk kalkyl av dem. Visst, blir kanske en minimal kostnad att få huset sålt och objekten inuti, men troligen inte.

Deras kalkyl bygger nog oxå på någon som köper hus av hedonistiskt syfte/liability och inte investeringssyfte/asset.

Har jag förstått rätt att du vill köpa huset som juridisk person , alltså via ett företag som i sin tur hyr ut huset till dig. Eller vill du köpa huset och låta en del av huset vara din arbetsplats för att kunna låta företaget betala hyra till dig som husägare?

Banken tänker alltid på risk. Minsta möjliga risk och högsta möjliga avkastning. Så hur ser banken på dig idag? Har du flera miljoner på banken och kommer ha låg belåningsgrad . Du får prata bankens språk om du ska låna pengar av banken.

Före finanskrisen 2008 så resonerade bankerna att just var säkert. Speciellt i USA och det som hände var att huspriserna gick ned och amerikanarna lämnade nyckeln till banken.

Om du inte får lån så betyder det att banken inte köper upplägg och risken är för hög för dem.

Permalänk
Medlem

@AplAy: Bara för att utbilda dig lite mer. Ska du använda det som en näringsverksamhetslokal så kommer banken vilja belåna det ännu mindre eftersom då satsar dom på att du och ditt företag kommer lyckas. Som jag tolkar det så har du ingen annan inkomst än ditt företag?

Det skulle vara emot god kreditgivingssed att låna ut till dig om en kalkyl inte går ihop, bankerna måste hålla sig till god kreditgivningssed och därav ta marginal och räkna på en i dagsläget ganska orimlig ränta runt 7%. Finansinspektionen pissar redan i deras flingor genom att bankerna inte får dela ut under dolda hot än fast alla banker håller kapital långt över lagkraven.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gainsgoblin:

@AplAy: Bara för att utbilda dig lite mer. Ska du använda det som en näringsverksamhetslokal så kommer banken vilja belåna det ännu mindre eftersom då satsar dom på att du och ditt företag kommer lyckas. Som jag tolkar det så har du ingen annan inkomst än ditt företag?

Det skulle vara emot god kreditgivingssed att låna ut till dig om en kalkyl inte går ihop, bankerna måste hålla sig till god kreditgivningssed och därav ta marginal och räkna på en i dagsläget ganska orimlig ränta runt 7%. Finansinspektionen pissar redan i deras flingor genom att bankerna inte får dela ut under dolda hot än fast alla banker håller kapital långt över lagkraven.

Bara ett visst utrymme i huset kommer användas till näringsverksamhetslokal precis som jag använder ett rum just nu som arbetslokal i min trea till hyresrätt. Du menar att banken utgår ifrån att jag kommer att MISSlyckas? Precis. Jag har ingen annan inkomst än mitt företag som egenföretagare.

Sedan finns ju alltid A-kassa och försörjningsstöd(? vet ej hur det är när man har hus) men detta är INTE min avsikt att belasta samhället med. Tanken är att lyckas eller hamna på gatan försökandes (alternativt delknega på ICA och dylikt). Det är lite jänkaranda och jänkarattityd i det hela.

I rådande tider kan jag inte se hur andra företag på något vis skulle mer magiskt vara immuna från att behöva varsla anställda som kanske också har hus och så jämfört med mig som kör eget race. Visst har de högre sannolikhet att stanna kvar längre men varslande innebär ju som sagt "misslyckade anställda som har hus med bolån".

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

@AplAy: vilka pengar pratar vi om? hur mycket skall du låna? vad är belåningsgraden?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av joakim99:

@AplAy: vilka pengar pratar vi om? hur mycket skall du låna? vad är belåningsgraden?

Det beror ju på vad budgivning hamnar på. Men om det är 85% av ett köp så hamnar lånet på 1 190 000 kronor då jag betalar kontantinsats på 15%. Det är för maxbudgivning jag ger 1,4 miljoner kronor på ett hus.

Det är så att ett hus som lades upp för några veckor sedan först försvann men sedan lades upp igen. Troligen var det för att säljarna inte var nöjd med slutpriset. Eller så är det något annat lurt.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

@AplAy: Så du har ingen fast inkomst och tycker du borde få låna 1,2 miljoner?

Permalänk
Medlem

@AplAy: Hur mycket tar du ut i lön? Hur länge har du haft företaget?

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gainsgoblin:

@AplAy: Så du har ingen fast inkomst och tycker du borde få låna 1,2 miljoner?

Ja, jag lånar ju med "pant" som motsvarar värdet. Det är inte så att jag lånar pengar utan "pant".

Jag lånar ju inte 1,2 miljoner för att bränna på belgisk choklad eller liknande...

Och alla med "fast anställning" som varslades i år då? Har de fortfarande "fast inkomst"?...

Skrivet av Dahle86:

@AplAy: Hur mycket tar du ut i lön? Hur länge har du haft företaget?

Det heter inte lön i enskild firma och distinktionen är viktig att göra på grund av hur det blir beskattning av vinst/överskott i verksamheten, med mera. Du skattar på vinsten i enskild firma och din "lön" är så kallade "eget uttag" som har noll med beskattningen att göra. Hypotetiskt (och idiotiskt) så kan du plocka ut all vinst i företaget som "lön" men då står du också i skiten när du skall betala in skatten!

Jag plockar ut varierande mycket i "lön" beroende på hur mycket jobb jag lyckas knåpa ihop varje månad hos olika fasta kunder och vissa tillfälliga kunder (snabba & korta internetfrilansuppdrag på diverse gig-sidor). Jag har väl haft företaget i snart drygt 3 år där jag arbetat 100% hemifrån vid dator.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Dock så äger inte banken ditt hus även om det är pantsatt. Det är inte som i usa där banken tar nycklarna från dig och du blir skuldfri.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Ja, jag lånar ju med "pant" som motsvarar värdet. Det är inte så att jag lånar pengar utan "pant".

Jag lånar ju inte 1,2 miljoner för att bränna på belgisk choklad eller liknande...

Och alla med "fast anställning" som varslades i år då? Har de fortfarande "fast inkomst"?...

Det heter inte lön i enskild firma och distinktionen är viktig att göra på grund av hur det blir beskattning av vinst/överskott i verksamheten, med mera. Du skattar på vinsten i enskild firma och din "lön" är så kallade "eget uttag" som har noll med beskattningen att göra. Hypotetiskt (och idiotiskt) så kan du plocka ut all vinst i företaget som "lön" men då står du också i skiten när du skall betala in skatten!

Jag plockar ut varierande mycket i "lön" beroende på hur mycket jobb jag lyckas knåpa ihop varje månad hos olika fasta kunder och vissa tillfälliga kunder (snabba & korta internetfrilansuppdrag på diverse gig-sidor). Jag har väl haft företaget i snart drygt 3 år där jag arbetat 100% hemifrån vid dator.

Förstår verkligen varför du inte får lån. De med fast anställning som varslades hade förhoppningsvis A-kassa alt löneförsäkring...
När jag läser dina texter med argument som
"Sedan struntar jag i om räntan är på 2-5%. Jag tror ändå inte att många kmr hinna betala tillbaka sina lån som har ännu lägre räntor och ändå det bra ställt innan vi alla dör (ursäkta cynismen, jag vill bara vara ärlig)."

Så kan man tro att du är en 14åring som vill ta ett smslån till en dyr telefon som du egentligen inte har råd till.
Pengar och belåning handlar om tillit, hur mycket banken litar på att du kan betala tillbaka. De säger nej för att de inte litar på dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Ja, jag lånar ju med "pant" som motsvarar värdet. Det är inte så att jag lånar pengar utan "pant".

Jag lånar ju inte 1,2 miljoner för att bränna på belgisk choklad eller liknande...

Och alla med "fast anställning" som varslades i år då? Har de fortfarande "fast inkomst"?...

Det heter inte lön i enskild firma och distinktionen är viktig att göra på grund av hur det blir beskattning av vinst/överskott i verksamheten, med mera. Du skattar på vinsten i enskild firma och din "lön" är så kallade "eget uttag" som har noll med beskattningen att göra. Hypotetiskt (och idiotiskt) så kan du plocka ut all vinst i företaget som "lön" men då står du också i skiten när du skall betala in skatten!

Jag plockar ut varierande mycket i "lön" beroende på hur mycket jobb jag lyckas knåpa ihop varje månad hos olika fasta kunder och vissa tillfälliga kunder (snabba & korta internetfrilansuppdrag på diverse gig-sidor). Jag har väl haft företaget i snart drygt 3 år där jag arbetat 100% hemifrån vid dator.

Tror att du behöver skilja på hur en bank ser på bolån vs hur bank ser på företagslån. Vad det gäller bolånet finns det ett regelverk som bankerna behöver förhålla sig till.
I mina öron låter det som att du ser en möjlighet i att expandera företaget om du har större lokaler. Det kanske är bättre att göra ett business case för uppsidan för företaget med en större lokal? Om du presenterar det för banken på ett trovärdigt sätt borde du kunna få ett lån. Mest rimligt är förmodligen att hyra in dig vid behov. Du får förstås en högre ränta på ett sådant lån vs ett bolån, men det återspeglar bara den ökade risken för långivaren. En klar fördel för dig (om du har ett aktiebolag) är att du vid en eventuell konkurs inte blir personligt ansvarig.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Avstängd
Skrivet av joakim99:

Dock så äger inte banken ditt hus även om det är pantsatt. Det är inte som i usa där banken tar nycklarna från dig och du blir skuldfri.

Jaha, är det så illa. Ja, då förstår jag att det inte fungerar. Då får jag kika på alternativa långivare.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |