"Reboot and select proper boot device" - Enbart vid inkoppling av 1 ssd

Permalänk
Medlem

"Reboot and select proper boot device" - Enbart vid inkoppling av 1 ssd

Hoppas att någon här kan lista ut vad det är som spökar.

Jag har en SSD sedan tidigare som betett sig lite lustigt, och då garanti fortfarande gäller på den har jag tänkt skicka tillbaka den. Eftersom jag antar att detta kan ta ett par veckor har jag nyligen köpt en ny SSD, som jag tänkt använda som min primära SSD för att sedan använda den gamla för lagring.

OS (Windows 10) är installerat på min nya SSD, och jag har slängt över den data som jag behöver från den gamla SSDn till den nya. Därpå har jag blåst den gamla SSDn. Kör jag igång systemet så fungerar det fint, det enda som är lite lustigt är att datorn vid uppstart frågar vilken SSD jag vill starta ifrån, varpå jag antingen kan välja min primära SSD eller den andra (bifogar bild på detta nedan):
https://imgur.com/a/f55jaLp

Väljer jag ingen så startar den upp "Volume 2" vilket är min primära disk.

Problemet är att när jag kopplar ur min gamla SSD så får jag upp meddelandet "Reboot and select proper boot device", då datorn inte längre lyckas starta upp den primära hårddisken (eller iallafall inte hitta OS installerat). Jag har kollat boot order i BIOS, den ser rätt ut. För att säkerställa har jag även kollat manualen för mitt moderkort och sett till att den primära SSDn är inkopplat i SATA-slot 1, och återställt BIOS till ursprunget. Vad jag än försöker mig på så får jag samma meddelande.

Fram tills att jag kopplar in den gamla SSDn igen, då fungerar systemet precis som tidigare. Är det någon som vet vad det skulle kunna vara som får systemet att bete sig på detta sätt?

Permalänk
Medlem

Du kopplade inte ur den gamla SSD:n när du installerade Windows och installationsprogrammet återanvänder då den gamla bootloadern istället för att göra en ny. Den enkla lösningen är gör om, gör rätt - installera om med gamla SSD:n urkopplad. Den krångliga lösningen är att fixa bootloader manuellt, vilket definitivt är görbart om man kan googla och har ett hum om vad som behöver göras.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Du kopplade inte ur den gamla SSD:n när du installerade Windows och installationsprogrammet återanvänder då den gamla bootloadern istället för att göra en ny. Den enkla lösningen är gör om, gör rätt - installera om med gamla SSD:n urkopplad. Den krångliga lösningen är att fixa bootloader manuellt, vilket definitivt är görbart om man kan googla och har ett hum om vad som behöver göras.

Det låter ju smidigare att installera om Windows 10, i och med att jag har två SSDs och kan föra över data snabbt mellan dem. Tack så mycket för svaret, smidigt att det går så enkelt att fixa ändå!