Permalänk
Avstängd
Skrivet av zarkov:

Så är det tyvärr, bankerna jagar hellre nya kunder än sköter om sina gamla. Det enda man kan göra är precis det du gjort, hota med att byta. Bankerna vet att många drar sig för att göra det och tvekar inte att utnyttja det.

Jag skall själv förhandla om mina lån till vintern och i dagsläget är Danske banks Saco-erbjudande långt sämre än vad SBAB erbjuder mig så det skall bli spännande att se vad DB vill göra för att behålla mig som kund.

Egentligen borde man kräva att nuvarande bank kryper under för att visa lite god vilja men orkade inte bråka mer då det ändå gick rätt lätt. Kommer hålla bättre koll på andra bankers räntor i framtiden då min nuvarande ”nordea” har en förmåga att höja när andra sänker.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av knugenwtf:

Är med i Sparbanken Nord just nu och undrar hur det blir om jag tar ett bolån hos någon annan bank med bättre ränta. Byter jag bank helt och hållet då eller har jag fortfarande kvar mina konton på sparbanken?

Är upp till dig, se bara till att säga upp allt som har månadskostnad i gamla banken. Har du inget för-förhandlat deal så brukar banken kräva att du har lönen in på kontot, men kan lösas genom att sätta över pengar varje månad själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

...det ändå gick rätt lätt....

Det visar ju dock att de antagligen hade rätt mycket mer marginal att ge, eftersom de gav efter relativt lätt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dhanjel:

Det visar ju dock att de antagligen hade rätt mycket mer marginal att ge, eftersom de gav efter relativt lätt.

Absolut, håller helt med. Normal ränta på 3-månadsalernativet är idag 2,39% och jag fick då 1,02% i rabatt så det är väldigt mycket. De drar in pengar på mindre aktiva kunder kan man väl säga.
Det finns pengar att spara kan man ju lugnt säga.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av knugenwtf:

Är med i Sparbanken Nord just nu och undrar hur det blir om jag tar ett bolån hos någon annan bank med bättre ränta. Byter jag bank helt och hållet då eller har jag fortfarande kvar mina konton på sparbanken?

Det kan du göra som du själv vill. De kan säkerligen ge mer rabatter om du flyttar mer av dina pengar till banken.
Första gången för ett par år sen så ansökte jag om en amorteringsblankett från min nuvarande bank som då betyder att denna blankett behövs för att byta bank och flytta mitt lån. Ett par dagar senare så ringde chefen för bolånekunder upp mig på min nuvarande bank just på grund av detta. De sänkte givetvis min ränta enligt mina önskemål.

För ett par veckor sen så skickade jag ett meddelande till min personliga bankman om att jag kunde få bättre ränta hos SBAB, hade endast gjort deras räntetest på hemsidan och vips så fick jag ner min ränta till samma som SBAB angav som bästa ränta.
Ska tilläggas att jag endast har huslån och inte några andra krediter hos banken och dessutom ser allt annat bra ut i ekonomin.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Någon som har koll på bolån utan fast inkomst?
Hur ser möjligheterna ut till bolån om insatsen är låt säga ~50%, och du köper något för 1 - 1.5 miljoner. finns det någon bank som ger ut bolån trots att du är arbetslös (utan att ränta ligger på typ 5%)?

Permalänk
Medlem

@Tauc: Nej, du måste kunna betala löpande kostnader enligt kalkyl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauc:

Någon som har koll på bolån utan fast inkomst?
Hur ser möjligheterna ut till bolån om insatsen är låt säga ~50%, och du köper något för 1 - 1.5 miljoner. finns det någon bank som ger ut bolån trots att du är arbetslös (utan att ränta ligger på typ 5%)?

En fast inkomst är väl ett av de absoluta grundkraven för att kunna få ett bolån beviljat.

Däremot så behöver man inte ha ett fast jobb.

Hur som helst så skulle jag inte personligen ens fundera på att ansöka om ett bolån, eller annat lån i de storlekarna utan att ha en säkrad inkomst minst ett år i förväg.

Permalänk
Medlem

var förbi Swedbank och Länsförsäkringar, 85% belåning med 1 360 000kr

( 0.9% ) rabatt
Swedbank: 3 månader 1.45%
3 år 1.39%
snittränta: 1.42,5%

( 1% ) rabatt
Länsförsäkringar
Topplånet: 2,24% 6 år innan det är betalt med 2% amortering
3 månader: 1,39%
3 år : 1,39%
Snittränta: 1:46%

Om jag lägger in mer kontant får jag
75% belåning:
3 månader: 1,33%
3 år: 1,33%
Snittränta: 1,33%

Jag har typ ingen koll om detta är bra siffror eller inte, bör man kolla runt på SBAB/Skandia osv eller försöka få Swedbank att gå ner någon procent enhet till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galming:

Jag har typ ingen koll om detta är bra siffror eller inte, bör man kolla runt på SBAB/Skandia osv eller försöka få Swedbank att gå ner någon procent enhet till?

Tror knappast de kommer att sänka någon procentenhet ytterligare.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galming:

var förbi Swedbank och Länsförsäkringar, 85% belåning med 1 360 000kr

( 0.9% ) rabatt
Swedbank: 3 månader 1.45%
3 år 1.39%
snittränta: 1.42,5%

Jag har typ ingen koll om detta är bra siffror eller inte, bör man kolla runt på SBAB/Skandia osv eller försöka få Swedbank att gå ner någon procent enhet till?

Räntor på runt 0.4% tror jag du kan glömma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ario_Nuke:

Hur som helst så skulle jag inte personligen ens fundera på att ansöka om ett bolån, eller annat lån i de storlekarna utan att ha en säkrad inkomst minst ett år i förväg.

Då får du vänta länge du! Det är en del kollektivavtal som ger 12 månaders uppsägningstid när man arbetat 10 år och är 55+ år gammal. (lönegarantin täcker det också då om företaget går i konkurs) Utöver det finns inga garantier om säkrad inkomst minst ett år i förväg, bara en illusion om att din anställning är trygg.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

@joakim99: procentenhet kanske är fel ord, menar så klart att om de kan sänka typ 0.05% ytterligare om man ligger på dem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galming:

Jag har typ ingen koll om detta är bra siffror eller inte, bör man kolla runt på SBAB/Skandia osv eller försöka få Swedbank att gå ner någon procent enhet till?

Kolla bankernas snitträntor, det är vad de i snitt faktiskt ger sina kunder för räntor efter rabatt. Någon procentenhet kommer du som sagt aldrig få, möjligen får du någon procent till på nuvarande erbjudande. Det är som vanligt, berätta för swedbank (om du nu är kund där idag och vill ha bolånet där också) vad du har för erbjudanden och be dom ge sitt bästa erbjudande så får du se vad de säger.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galming:

@joakim99: procentenhet kanske är fel ord, menar så klart att om de kan sänka typ 0.05% ytterligare om man ligger på dem

Ordet du letar efter är "räntepunkt", en punkt är 1/100-dels procentenhet.

Men för att svara på din fråga så tror jag det blir svårt att få ner det mer och frågan är om det inte kostar mer jobb än det smakar med så litet lån och hög belåningsgrad.

1,30-1,33 är ungefär vad jag hoppas på till vinterns förhandling men då har jag ett större lån och lägre belåningsgrad.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galming:

var förbi Swedbank och Länsförsäkringar, 85% belåning med 1 360 000kr

( 0.9% ) rabatt
Swedbank: 3 månader 1.45%
3 år 1.39%
snittränta: 1.42,5%

( 1% ) rabatt
Länsförsäkringar
Topplånet: 2,24% 6 år innan det är betalt med 2% amortering
3 månader: 1,39%
3 år : 1,39%
Snittränta: 1:46%

Om jag lägger in mer kontant får jag
75% belåning:
3 månader: 1,33%
3 år: 1,33%
Snittränta: 1,33%

Jag har typ ingen koll om detta är bra siffror eller inte, bör man kolla runt på SBAB/Skandia osv eller försöka få Swedbank att gå ner någon procent enhet till?

Det där är ju skitbra för 85% belåningsgrad? Hur fick du till det? Själv har jag 1.62% på 85% belåningsgrad

Visa signatur

Mobo: ASUS MAXIMUS VII RANGER | RAM: 16GB 2400Mhz | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 Ti | CPU: Intel Core i7 4790k | Kylning: Noctua NH-DH15 | Skärm 1: Acer Predator XB271HU 27" | Skärm 2: BenQ 24" XL2420T 120Hz | Skärm 3: Philips BDM3270QP 32" 1440p | Tangentbord: Steelseries 6gv2 cherry | Mus: Razer Deathadder Chroma | Headset: Logitech G933 Artemis Spectrum | SSD: 240GB | HDD: 4.5TB | PSU: Supernova G2 750W | Chassi: Fractal Design R5 | OS: Windows 10 | Internet: Fiberoptik 100/100Mbt/s

Permalänk
Medlem

Rekommenderar ni någon tjänst för att få bästa deal när det gäller omförhandling av bolån?
Sett att det finns ett flertal olika och har inte så många bankkontor som jag kan gå direkt till för att kolla vad de erbjuder.

Permalänk
Medlem

@sTEAK-_-: jag gick till Swedbank först då jag redan är kund där, när vi väl började prata om räntor så påpekade jag att eftersom vi har tjänstepension via Skandia så får jag 1.39% ränta via dem bara när man klickar i infon på hemsidan, då sänkte han till typ 1.60 ish , men jag sa direkt att det lät för högt.
Frågade om jag flyttar över tjänstepension osv om man får mera rabatt men han sa att enligt finans inspektionen var det typ olagligt? att locka kunder med rabatter för sådant, han frågade också om jag tänkt amortera bort lånet snabbare än 50år , men jag sa att jag troligtvis inte ens kommer amortera nånting under 50% belåning . då sänkte han till 1.39% på 3 år och 1.45% rörligt.

Gick till Länsförsäkringar efter och de kunde bara ge bättre ränta i dagsläget ifall jag lägger in mer kontant så jag hamnar på 75% belåning, men att jag skulle höra av mig närmare inflyttning då de " kanske " har mer spelutrymme

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wezter96:

Rekommenderar ni någon tjänst för att få bästa deal när det gäller omförhandling av bolån?
Sett att det finns ett flertal olika och har inte så många bankkontor som jag kan gå direkt till för att kolla vad de erbjuder.

Jag har aldrig använt en själv då jag inte haft den möjligheten (blev student efter lånet och då vill inga banker röra mig ens med tång), men vad har du att förlora? Testa kan man ju alltid men jag skulle vara försiktig med att ge ut mitt telefonnummer då det nästan garanterat kommer leda till att halva sveriges banker vill ringa och prata bolån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galming:

var förbi Swedbank och Länsförsäkringar, 85% belåning med 1 360 000kr

( 0.9% ) rabatt
Swedbank: 3 månader 1.45%
3 år 1.39%
snittränta: 1.42,5%

( 1% ) rabatt
Länsförsäkringar
Topplånet: 2,24% 6 år innan det är betalt med 2% amortering
3 månader: 1,39%
3 år : 1,39%
Snittränta: 1:46%

Om jag lägger in mer kontant får jag
75% belåning:
3 månader: 1,33%
3 år: 1,33%
Snittränta: 1,33%

Jag har typ ingen koll om detta är bra siffror eller inte, bör man kolla runt på SBAB/Skandia osv eller försöka få Swedbank att gå ner någon procent enhet till?

Skrivet av sTEAK-_-:

Det där är ju skitbra för 85% belåningsgrad? Hur fick du till det? Själv har jag 1.62% på 85% belåningsgrad

Ja som ovanstående säger så är detta helt klart en ränta du kan vara nöjd med. Jag själv har 1,42% bundet på 1 år på 77% belåning för närvarande. Du kommer nog inte komma ner så många punkter till.

Visa signatur

Chassi: Define Mini C Mobo: ASUS PRIME B450M-A CPU: Ryzen 5 2600 GPU:MSI GTX 1080 Gaming X RAM: Corsair Vengeance LPX 16 GB 3200 MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wezter96:

Rekommenderar ni någon tjänst för att få bästa deal när det gäller omförhandling av bolån?
Sett att det finns ett flertal olika och har inte så många bankkontor som jag kan gå direkt till för att kolla vad de erbjuder.

SBAB bör ge en bra grundnivå på vilken ränta du bör få i princip alla banker bör matcha minst SBAB.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wezter96:

Rekommenderar ni någon tjänst för att få bästa deal när det gäller omförhandling av bolån?
Sett att det finns ett flertal olika och har inte så många bankkontor som jag kan gå direkt till för att kolla vad de erbjuder.

Prova med någon bank online och kanske ett besök och får du ett bud du är nöjd med så gå till din nuvarande bank och presentera läget så kommer de troligen möta budet. Förlora befintliga kunder, det vill sällan banker göra, och finns det andra banker som är beredda att ge dig lägre ränta så kan din nuvarande säkerligen också göra det.

Visa signatur

Chassi: Define Mini C Mobo: ASUS PRIME B450M-A CPU: Ryzen 5 2600 GPU:MSI GTX 1080 Gaming X RAM: Corsair Vengeance LPX 16 GB 3200 MHz

Permalänk
Medlem

@simon15: Är det inte dumt att gå via individuella banker online då varje försök gör en ny kreditprövning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wezter96:

@simon15: Är det inte dumt att gå via individuella banker online då varje försök gör en ny kreditprövning?

Alla online-banker är helt öppna med vilken ränta du får beroende på din belåningsgrad så allt som krävs är några minuters jobb från dig själv för att se vad du erbjuds. Ger dig snabbt en bottennivå att använda för att förhandla mot din bank.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wezter96:

@simon15: Är det inte dumt att gå via individuella banker online då varje försök gör en ny kreditprövning?

Nej, det är inte säkert att de gör. SBAB, Skandiabanken mfl har en enkel räknesnurra på sina hemsidor där du matar in lånebelopp och uppskattat värde för att få ut en ränta. De gör ingen kreditprövning förrän du faktiskt ansöker. En del andra banker tar bara en mikroupplysning i inledningsskedet för att se inkomst och ev anmärkningar, de syns inte i kredithistoriken.

Sen förstår jag inte riktigt den här rädslan för kreditupplysningar, det är ju inget konstigt att ha ett par stycken om man har lån och kreditkort. Man måste ju inte söka hos alla 15 banker bara för att man försöker få ner sin ränta, det räcker oftast med ett par banker och då är ju SBAB och Skandiabanken en bra början. Lägg till nuvarande bank och en eller två konkurrenter så har du i värsta fall fått tre upplysningar tagna. Har man så många upplysningar på sin kredithistorik att en eller två till spelar roll tycker jag snarare det är den biten man bör fundera på än sitt bolån.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Jag ska flytta till en annan stad under nästa år och ska då ansöka om bolån. Min nuvarande arbetsgivare finns inte på orten utan jag kommer behöva söka mig ett nytt jobb. Måste jag då jobba minst 12 mån hos min nya arbetsgivare innan det ens är värt att försöka ansöka om ett lån?
Jobbar inom IT och har i princip redan ett jobb klart efter flytt så de blir förmodligen en sömlös övergång (om det spelar roll).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monaco33:

Jag ska flytta till en annan stad under nästa år och ska då ansöka om bolån. Min nuvarande arbetsgivare finns inte på orten utan jag kommer behöva söka mig ett nytt jobb. Måste jag då jobba minst 12 mån hos min nya arbetsgivare innan det ens är värt att försöka ansöka om ett lån?
Jobbar inom IT och har i princip redan ett jobb klart efter flytt så de blir förmodligen en sömlös övergång (om det spelar roll).

De vill väl att du ska vara "fast" alltså 6 månader om du blir provanställd. 0 om du ej blir det.
Jag fick ta lån direkt då jag visade att jag ej var provanställd.

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Då får du vänta länge du! Det är en del kollektivavtal som ger 12 månaders uppsägningstid när man arbetat 10 år och är 55+ år gammal. (lönegarantin täcker det också då om företaget går i konkurs) Utöver det finns inga garantier om säkrad inkomst minst ett år i förväg, bara en illusion om att din anställning är trygg.

Tror inlägget betyder att han/hon aldrig skulle ta ett lån.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Galming:

@sTEAK-_-: jag gick till Swedbank först då jag redan är kund där, när vi väl började prata om räntor så påpekade jag att eftersom vi har tjänstepension via Skandia så får jag 1.39% ränta via dem bara när man klickar i infon på hemsidan, då sänkte han till typ 1.60 ish , men jag sa direkt att det lät för högt.
Frågade om jag flyttar över tjänstepension osv om man får mera rabatt men han sa att enligt finans inspektionen var det typ olagligt? att locka kunder med rabatter för sådant, han frågade också om jag tänkt amortera bort lånet snabbare än 50år , men jag sa att jag troligtvis inte ens kommer amortera nånting under 50% belåning . då sänkte han till 1.39% på 3 år och 1.45% rörligt.

Gick till Länsförsäkringar efter och de kunde bara ge bättre ränta i dagsläget ifall jag lägger in mer kontant så jag hamnar på 75% belåning, men att jag skulle höra av mig närmare inflyttning då de " kanske " har mer spelutrymme

Är det bra att säga att man inte ska amortera bort lånet? Då vet dom att dom har en fast för livet i skuld, var det därför dom sänkte då? Eller var det att han tyckte att du lät trovärdig då kanske?

Visa signatur

LG OLED65CX6LA | Samsung 840 EVO 1TB SSD | Samsung 840 Pro 256GB SSD | Eizo Foris FS2333 | Cougar 200K DE

Permalänk
Medlem

Hej,

I och med den ökade möjligheten till distansarbete samt att vi börjat trivas allt sämre i nuvarande stad så funderar vi på att flytta "hem" (mellanstor stad, långt bort, inga möjligheter till daglig jobbpendling). Vi vet dock inte riktigt hur det går med lån då frugan skulle behöva byta jobb i samband med det. Hon är lärare med tre olika examina och många års erfarenhet, så vi är inte alls orolig att hon skulle kunna få ett jobb, men det är ytterligare ett moment som ska klaffa tidsmässigt... Hon borde dock kunna börja vikariera i princip samma dag som flytten går, och har jobbat inom den kommunen tidigare. Tror ni det är realistiskt att kunna ta ett lån utifrån en fast inkomst och ett vikariat/väldigt stor möjlighet till fast inkomst?

Lite siffror:
Lär bli ett hus kring 4 Mkr
Har ca 0.9 Mkr på banken, får realistiskt in ca 1-1.2 Mkr till från försäljning av nuvarande bostad (efter skatt).
Jag tjänar ca 50 000 kr/mån, ett lärarjobb lär ge ca 35 000 kr/mån.
Två små barn.
CSN-lån som tillsammans kostar ca 1600 kr/mån, annars inga lån.

Har försökt räkna på SBAB, och om jag väljer att båda har fast jobb med de inkomster vi har i dag så får vi låna nästan 5 Mkr. Om jag sätter frugan som arbetslös får vi låna 0.25 Mkr. Om jag väljer visstids-/projektanställd så får vi inget svar av onlinekalkylatorn.

Någon som har erfarenhet av liknande situation?

(Inser att banken kan ge ett bättre svar på Sweclockers forum, men har en del andra hinder som gör att detta kan falla, så vi har inte kontaktat banken än.)

Visa signatur

Vinnare av Swec's pepparkakshustävling julen 2004, julen 2005 samt julen 2006