Skrivet av Aktsu:
Typ de flesta tar nog besparingen i vardagen skulle jag tro, just eftersom de flesta inte kör jättelångt utan att stanna alls. Problemet idag är väl att det är ganska dyrt för att få det bästa av dagens teknik inte tekniken i sig, samt att folk inte riktigt förstår hur långt fram tekniken är idag. De flesta med elbil står nog inte och rullar med kablar varje dag, utan de har någon form av laddbox så det är en kabel som skall pluggas in.
Jag tycker det är lite väl drastiskt att kalla ett besök på en tankstation en till två gånger i månaden för en "besparing i vardagen". Om vi skulle ponera att bilarna i frågan är helt identiska i form, prestanda, etc. och att det inte skulle vara någon skillnad i kostnad på de två teknikerna. Det skulle helt enkelt finnas en Tesla Model 3 "Home Charge" och en Tesla Model 3 "Station Charge". Tror du då ärligt talat att majoriteten hade valt att spara 5 minuter i månaden i sin "vardag", men varje gång de ska köra en längre resa så får man stanna var 3:e timme för en matpaus?
Skrivet av Aktsu:
Jag känner ingen som inte brukar ta en pisspaus och en lunchpaus när vi kör t.ex. Stockholm-Åre, tar ju 7-8 timmar på vintern i ren körtid så mat vill vi alltid äta. När vi kör ca 50-60 mil söderut vill folk stanna iaf en gång och åtminstone gå på toa så t.ex. Stockholm-Göteborg tar inte längre tid när man måste stanna 10 minuter och ladda då det alltid gjordes ändå. När jag körde bensinbil så tappade vi snarare mer tid på långresan, för då behövde jag först tanka och sen parkera för att gå in när vi skulle äta (istället för att parkera, koppla in en sladd och gå in).
Givetvis tar man någon paus på en lång resa. Men om vi tar Stockholm-Göteborg så brukar jag normalt sett inte ta en matpaus på den 4 timmar långa resan (annat än om resan infallet precis under de sedvanliga mattiderna). Om man ska besöka exempelvis släkt eller vänner på sin destination är det snarare vanligt att man vill äta måltiden gemensamt, när man ankommit sin destination, vilket innebär att ett matstopp på vägen då blir rent kontraproduktivt. Givetvis kan man planera sin resa så att det ändå är lämpligt med ett matstopp på vägen, men då planerar man egentligen sin vardag efter bilen och inte tvärt om.
Jag tycker lite att du silar mygg men sväljer kameler i din argumentation. Det är till och med en "fördel" med elbil eftersom du slipper flytta bilen innan du går in och äter. Det faktum att du är begränsad till när du reser, hur du reser, och vart du ska stanna, det spelar inte riktigt någon roll.
Ponera att du äter en gemensam lunch med din släkt innan du ska resa tillbaka Stockholm-Göteborg, gör du ändå ett matstopp efter 2-3 timmar? Eller du tar du bara extremt många piss- och kaffepauser?
Skrivet av snajk:
Tja, jag försökte väl tänka mig ett snitt. För mig så hade det varit från noll till max en dag per år som jag behövde ladda på vägen, om jag hade möjlighet att ladda hemma på natten, och då rör jag mig ändå rätt långt jämfört med de flesta. Att inte sova hemma behöver inte vara ett problem heller om man inte närapå tömmer batteriet dagen innan förstås, men en aning framförhållning får man förstås ha. Ska man åka hyfsat långt "imorgon" och kanske sova borta så får man se till att komma ihåg att sätta i laddsladden helt enkelt. Men det är klart att det kommer att finnas personer som hade behövt snabbladda varje dag, jag tror bara inte de är särskilt många. Arbetsfordon exkluderat förstås. Det är alltid en väldig massa personer i alla elbilsdiskussioner som pendlar 20 mil per dag, gärna med ett båtsläp, och liknande, men jag tror att de är en väldigt liten (men högljudd) minoritet.
Jo det är inga större tidsmängder man sparar förstås. Men kör man hyfsat normalt, och inte har en supersnål diesel med jättetank, så tankar man åtminstone varje månad eller varannan vecka, så det är ett antal stopp på fem-tio minuter per år som man slipper. Att rulla ihop laddkabeln kan förstås ta lite tid också, men det gör man väl sällan hemma utan där har man den där man behöver den. Det man förlorar är att man behöver stanna en halvtimme eller så var trettionde eller fyrtionde mil på långresa, vilket man ändå borde göra, för kroppens skull inte minst.
Tja jag tror det hade blivit en kostnadsfråga för ganska många, andra hade föredragit det ena eller det andra beroende på situation. Föredrar du att ladda din telefon eller att köpa nya (teoretiska) batterier till den som håller flera gånger längre än de laddningsbara? De flesta vill nog ha en laddbar telefon som får ny energi på natten till en låg kostnad när man ändå inte använder den, för andra beror det kanske på kostnaden för engångsbatterierna.
Det känns bara som om räckviddsproblemet är så sjukt överskattat. Det finns el överallt i princip. Ska du åka och hälsa på en kompis som bor 30 mil bort så lär det gå att lösa, antingen bor kompisen i en lägenhet i en tätort och då finns det publika laddare, kanske inte precis utanför men i närheten, eller så bor den i ett hus och då finns det sannolikt ett eluttag i närheten av parkeringen som du kan låna/hyra. Finns inget av det så får du se till att ladda vid en snabbladdare på vägen, det tar inte så lång tid och det är inte så jobbigt. Käka, ta en promenad, gå på toa, handla en present till den du ska besöka eller kolla på någon serie i din (luftkonditionerade och bekväma) bil, det är bara ett problem om man kräver att allt ska fungera exakt som idag. Jag säger inte att det inte är en nackdel, för det är klart att det är, det är bara en ganska liten nackdel som man får tillsammans med alla fördelar som en elbil ger.
Jag sitter i alla fall hellre i min bekväma och ventilerade läderklädda stol och kollar på TV en halvtimme då och då än står utomhus i alla väder med bensinångor omkring sig och får skitiga händer varannan vecka även om det bara är fem minuter per gång.
Det är lite samma här som med föregående talare. Det handlar inte om (i vart fall för egen del) att kunna köra 8 timmar utan stopp med en båttrailer på i 180 km/h. Det handlar om att du inte kan göra en vardaglig resa Stockholm-Göteborg utan att göra ett relativt långt laddstopp, samt med ett behov att ladda mer eller mindre direkt när du ankommer din destination.
Det jag menar med att övernatta borta är att även om du har goda laddförutsättningar hemma (vilket långt ifrån alla har), så är det inte säkert att alla du besöker har det. Om de själva inte äger en elbil så har de med all sannolikhet inte en dedikerat laddbox. Då är man i så fall förpassad till Schuko, som ska användas med extrem försiktighet. Det kanske inte är så hög kvalité på eldragningen nere vid garaget, vågar man då slänga på en elbil som ska ladda hela natten? Om inte så är det första du får göra nästa dag att uppsöka en laddstation och sitta och titta när bilen laddar.
Det går liksom bra att måla upp en bild över hur fasansfulla de 5-10 minuterna man spenderar varje månad på att tanka en fossilbil är, men när man ska måla upp en bild av att vänta på att elbilen laddas i 40 minuter så är den istället fylld med vackra promenader i gröna landskap och serietittande i den luftkonditionerade bilen. Det går inte riktigt ihop om du frågar mig. Det verkar finnas en vurm bland elbilsförare för att även ta de faktiska nackdelarna med en elbil och försöka bända in något positivt i dem...
Jag är intresserad av en elbil, men jag skulle inte för en sekund dölja att jag är oerhört skeptiskt till hur roligt det är att åka långt med dem. Det är så oerhört många parametrar att försöka ta hänsyn till. Resväg, hastighet, förbrukning, SoC, laddpriser, laddhastigheter, destinationsladdare, etc. snurrar runt i huvudet. Att öka hastigheten med 10-15 km/h kan markant förändra resans karaktär och hur/var man måste/kan stanna och ladda. Detta är problem som överhuvudtaget inte existerar med en fossilbil och som jag ser som en väldigt stor nackdel, men som man eventuellt kan ha överseende med för att få de andra fördelarna.
Enligt undersökningar så är räckvidden en av de största "hindren" för att folk ska byta till elbil, så jag är tämligen övertygad om att i stort sett alla föredrar den flexibilitet man erhåller med att snabbt kunna stanna och erhålla maximal räckvidd igen, även om det betyder ett eller två besök i månaden. Den enda jag kan tänka mig som skulle föredra dagens elbilar är de som endera aldrig aldrig någonsin kör mer än batteriets räckvidd under en sammanhängande resa, alternativt de som bor i Norrlands inland och som har väääldigt väääldigt långt bara till en traditionell bensinstation (och således förlorar massa räckvidd endast för att ta sig till och från en laddstation).
Gällande din jämförelse med mobiltelefon så skulle jag säga att det är oerhört få (givetvis finns det undantag), som planerar sin dag/liv efter mobiltelefonens laddning. Mobilen bestämmer inte när du ska stanna eller hur länge. Det gör dock elbilen i dagsläget.