Är det dags för SSD som krav för spel?

Permalänk
Medlem

Är det dags för SSD som krav för spel?

Snart är next gen konsolerna här och dom har den unika fördelen att SSD är standard som ger enorma fördelar för utvecklarna. Problemet är dock att alla(?) tredjepart spel kommer inte kunna utnyttja fördelen pga av att spelen ska utvecklas till PC.

Min fråga: Är det inte dags för spelutvecklare att kräva SSD? Dom är relativt billiga så det är inte ett speciellt hårt krav. PC spelare är vana vid att behöva följa systemkrav, varför inte ha SSD som ett krav. Problemet är bara att SSD's har olika läshastigheter men precis som när vi kollar vilken intel processor eller Ryzen processor vi behöver är det bara och skriva ut vilken läshastighet SSD'n behöver.

Vad tycker ni? Är det dags att slänga ut gamla HDD's och välkomna SSD's?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jehuty:

Snart är next gen konsolerna här och dom har den unika fördelen att SSD är standard som ger enorma fördelar för utvecklarna. Problemet är dock att alla(?) tredjepart spel kommer inte kunna utnyttja fördelen pga av att spelen ska utvecklas till PC.

Min fråga: Är det inte dags för spelutvecklare att kräva SSD? Dom är relativt billiga så det är inte ett speciellt hårt krav. PC spelare är vana vid att behöva följa systemkrav, varför inte ha SSD som ett krav. Problemet är bara att SSD's har olika läshastigheter men precis som när vi kollar vilken intel processor eller Ryzen processor vi behöver är det bara och skriva ut vilken läshastighet SSD'n behöver.

Vad tycker ni? Är det dags att slänga ut gamla HDD's och välkomna SSD's?

Självklart!

Permalänk
Medlem

Det kan jag tycka, men samtidigt är problemet som jag förstår det att just PS5 har en speciell implementering* som vi inte än har tillgång till på PC som gör att nuvarande bästa PC implementation fortfarande kan vara en flaskhalls... Som jag förstår det, inte 100% insatt då jag inte är så insatt i de kommande konsollerna.

*Om jag kommer ihåg rätt direkt tillgång till SSD via GPU samt HW accelererad komprimering?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SanyaIV:

Det kan jag tycka, men samtidigt är problemet som jag förstår det att just PS5 har en speciell implementering* som vi inte än har tillgång till på PC som gör att nuvarande bästa PC implementation fortfarande kan vara en flaskhalls... Som jag förstår det, inte 100% insatt då jag inte är så insatt i de kommande konsollerna.

*Om jag kommer ihåg rätt direkt tillgång till SSD via GPU samt HW accelererad komprimering?

Håller inte PCIe disk för de då?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jehuty:

Snart är next gen konsolerna här och dom har den unika fördelen att SSD är standard som ger enorma fördelar för utvecklarna. Problemet är dock att alla(?) tredjepart spel kommer inte kunna utnyttja fördelen pga av att spelen ska utvecklas till PC.

Min fråga: Är det inte dags för spelutvecklare att kräva SSD? Dom är relativt billiga så det är inte ett speciellt hårt krav. PC spelare är vana vid att behöva följa systemkrav, varför inte ha SSD som ett krav. Problemet är bara att SSD's har olika läshastigheter men precis som när vi kollar vilken intel processor eller Ryzen processor vi behöver är det bara och skriva ut vilken läshastighet SSD'n behöver.

Vad tycker ni? Är det dags att slänga ut gamla HDD's och välkomna SSD's?

Frågan om det var SSD'n som gjorde skillnad för Unreal tech demot är väl ganska dödad vid det här laget. Det går tydligen till och med att köra detta demo med ännu högre fps på en gaming pc av idag.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Man kan nog införa SSD som krav dom flesta har SSD iaf som spelar på sina gaming riggar

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

Håller inte PCIe disk för de då?

Vet inte? Som jag förstår det nej men jag är inte expert på detta, tror denna video är rätt relevant även om den innehåller lite fluff runtomkring en tidigare video.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Man kan nog införa SSD som krav dom flesta har SSD iaf som spelar på sina gaming riggar

This man hasn't played Rainbow Six: Seige

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laffe:

This man hasn't played Rainbow Six: Seige

Mitää?

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

De var tvungna att ta bort funktionen som visade vem som fortfarande laddade in banan eftersom det var painfully obvious när någon hade spelet på en HDD och tvingade alla andra att vänta i 5-10 gånger så länge som om alla körde på SSD. Ledde snabbt till vote kicks i lägen som tillät det. Problemet förekommer var och varannan match och har inte åtgärdats mer än att man inte längre det vems fel det är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laffe:

De var tvungna att ta bort funktionen som visade vem som fortfarande laddade in banan eftersom det var painfully obvious när någon hade spelet på en HDD och tvingade alla andra att vänta i 5-10 gånger så länge som om alla körde på SSD. Ledde snabbt till vote kicks i lägen som tillät det. Problemet förekommer var och varannan match och har inte åtgärdats mer än att man inte längre det vems fel det är.

Ok på så vis.
Nej jag har inte spelat siege

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanyaIV:

Om jag kommer ihåg rätt direkt tillgång till SSD via GPU samt HW accelererad komprimering?

Skapade en tråd med en sammanfattning om detta här för ett tag sedan:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1603569-det-markvardig...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laffe:

This man hasn't played Rainbow Six: Seige

Haha har inte spelat på kanske ett år nu men spelade massor förut. Det var mobbing ibland när man fick vänta på en person.

Permalänk
Medlem

RAM är också billigt, spelen borde skala upp användning av RAM ju mer man har, det är ju absolut bästa lösningen då det är så mycket snabbare.

SSD är relativt billigt men samtidigt börjar 100+ GB per spel bli standard = inte billigt längre.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av GuuFi:

RAM är också billigt, spelen borde skala upp användning av RAM ju mer man har, det är ju absolut bästa lösningen då det är så mycket snabbare.

SSD är relativt billigt men samtidigt börjar 100+ GB per spel bli standard = inte billigt längre.

Håller med, min 1TB SSD för spel är full men då får de bli en arkivdisk och så köper jag en pcie disk för spelen

Synd bara att samsung Evo 790 plus blir så jäkla varm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laffe:

De var tvungna att ta bort funktionen som visade vem som fortfarande laddade in banan eftersom det var painfully obvious när någon hade spelet på en HDD och tvingade alla andra att vänta i 5-10 gånger så länge som om alla körde på SSD. Ledde snabbt till vote kicks i lägen som tillät det. Problemet förekommer var och varannan match och har inte åtgärdats mer än att man inte längre det vems fel det är.

Sist jag spelade six siege var det på en av mina HDD diskar dock spelar jag det inte längre då jag inte gillade de nya klasserna som kom.
Men annars så har jag 2st 1tb HDDer och ett par på 500 samt några IDE diskar och har mest spel på de men kör Windows via en Samsung M2 på 512gb i min ena burk och jag tycker det funkar riktigt bra ändå.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jehuty:

Vad tycker ni? Är det dags att slänga ut gamla HDD's och välkomna SSD's?

Nej, en vanlig ssd innebär inte en så stor föränsdring att det är värt det på nått sätt, men nått likt Sonys lösning i ps5 kan vara en möjlig väg att utvecklas men även Intel har ju en del spännande serverlösningar som är mest likt nån blandning av ssd och ram.
Annars vore det väl på tiden att börja använda ram, mycket ram, sätta minimigränsen till 64 Gbyte och se till att verkligen använda det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Nej, en vanlig ssd innebär inte en så stor föränsdring att det är värt det på nått sätt, men nått likt Sonys lösning i ps5 kan vara en möjlig väg att utvecklas men även Intel har ju en del spännande serverlösningar som är mest likt nån blandning av ssd och ram.
Annars vore det väl på tiden att börja använda ram, mycket ram, sätta minimigränsen till 64 Gbyte och se till att verkligen använda det.

Du menar intel optane?

Pcie SSD disk spöar skiten ur vanlig hdd och SSD.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon300311:

Du menar intel optane?

Pcie SSD disk spöar skiten ur vanlig hdd och SSD.

Optane DC persistent är det nog det kallas. https://www.intel.com/content/www/us/en/products/docs/memory-...

Jag har många gånger testat att använda ssd men alltid gått tillbaka till hdd för skillnaderna har varit så små när datorn varit i gång några dagar men just nu kör jag faktisk från ssd men det beror inte på prestanda utan på att m.2 innebar att den kan skruvas fast på moderkortet utan kablar, det och att de är tystare är fördelarna som jag upplevt, hastigheten är ingen skillnad annat än vid boot och när man startar programmen man har igång, RAM är det man behöver inte ssd.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Optane DC persistent är det nog det kallas. https://www.intel.com/content/www/us/en/products/docs/memory-...

Jag har många gånger testat att använda ssd men alltid gått tillbaka till hdd för skillnaderna har varit så små när datorn varit i gång några dagar men just nu kör jag faktisk från ssd men det beror inte på prestanda utan på att m.2 innebar att den kan skruvas fast på moderkortet utan kablar, det och att de är tystare är fördelarna som jag upplevt, hastigheten är ingen skillnad annat än vid boot och när man startar programmen man har igång, RAM är det man behöver inte ssd.

Har provat flera gånger att köra på HDD för att det är billigare men hamnar alltid på SSD igen, då HDD är så fruktansvärt segt, sen kan det vara för att min dator aldrig står igång om jag inte använder den (Kör självklart OS på SSD, är spel jag försökt få över till HDD)

Sen vetten fan om det är så smart att sätta 64GB som mini, vist alltid kul med RAM, men hur många spel idag behöver 64GB ram, eller ens mkt mer än 16GB? Ser då hellre att man sätter krav på SSD

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

Håller inte PCIe disk för de då?

Inte än (om vi pratar att ha samma prestanda som PS5), men när det kommer de som klarar 7 GB/s läsning så kommer man kunna använda dem i PS5 då den högre normala läshastigheten (jfr med PS5 på 5,5 GB/s) kunna kompensera för färre prioritetskanaler osv. Det bör betyda att det fungerar även i en dator.

Det som kan bli problematiskt är att PS5 har ett dedikerat chip för dekompression så CPU:n inte behöver göra det, men även där borde det väl kunna kompenseras av att använda en snabbare CPU.

Det blir ju dock lätt att lösa problemet med att kasta mer pengar på det. Lösningen i PS5 är väl mer effektiv men det är väl tveksamt om något liknande dyker upp på PC. Framför allt om man letar efter något som blir standard.

Permalänk
Medlem

Svar: Ja. Tveklöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Frågan om det var SSD'n som gjorde skillnad för Unreal tech demot är väl ganska dödad vid det här laget. Det går tydligen till och med att köra detta demo med ännu högre fps på en gaming pc av idag.

Var det inte dom som körde techdemot på en laptop för 40 000 kr för att visa att de fick ut 30 fps på en laptop? Mobilt 2080

Permalänk
Medlem

Spel borde redan ha SSD som Minimum krav.

Permalänk
Medlem

Ja, det är dags. pris/gb börjar närma sig roterande diskar. Har för övrigt inte haft någon roterande disk i min desktop på flera år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Snart är next gen konsolerna här och dom har den unika fördelen att SSD är standard som ger enorma fördelar för utvecklarna. Problemet är dock att alla(?) tredjepart spel kommer inte kunna utnyttja fördelen pga av att spelen ska utvecklas till PC.

Min fråga: Är det inte dags för spelutvecklare att kräva SSD? Dom är relativt billiga så det är inte ett speciellt hårt krav. PC spelare är vana vid att behöva följa systemkrav, varför inte ha SSD som ett krav. Problemet är bara att SSD's har olika läshastigheter men precis som när vi kollar vilken intel processor eller Ryzen processor vi behöver är det bara och skriva ut vilken läshastighet SSD'n behöver.

Vad tycker ni? Är det dags att slänga ut gamla HDD's och välkomna SSD's?

Inget illa menat, men trodde jag läste en gammal artikel när jag såg rubriken. Klart som korvspad att OS/Spel/Program ska köras från SSD!

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Ja absolut borde SSD vara ett krav. Och krävs det mer så är det inte så svårt att ha exempelvis NVMe som krav med en viss överföringshastighet. Mer avancerat än CPU, GPU och diverse krav på RAM är det inte.

Permalänk
Medlem

En annan fördel som Cerny pratade om på PS5, som även bör gälla PC med SSD vs HD är att spelen tar mindre plats!

Låter det konstigt? Det är inte så konstigt när man får en inblick i hur assets lagras på spel idag. Eftersom en HD har långa söktider vill du ha alla assets för en given karta t.ex. på ett kontinuerligt ställe på en HD, det leder till att om samma assets används på en annan karta måste de lagras separat för den kartan också på ett annat ställe på hårddisken, detta är en av förklaringarna till hur spel kan vara så ofantligt stora idag.

Med en SSD som inte har några söktider behövs detta inte längre utan assets kan delas och behöver bara lagras en gång. Men det bygger på att du kan vara garanterad att alla som ska spela spelet har en SSD, för skulle du spela ett sånt spel med HD skulle laddtiderna blir ofantligt långa, även i förhållande till hur det redan är idag med en HD. Så därmed skulle ett SSD krav för spel på PC kunna göra att spelet också tar mycket mindre plats på disken, Hur mycket mindre? Jag har ingen aning, men att döma av Cernys snack om detta lät det som en markant skillnad, så jag gissar på en halvering åtminstone.

Permalänk
Medlem

Är sugen på uppgradera till 32 gb ram och en Nvme, sitter på en 860 evo som jag tänkt använda som speldisk.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

Låter som en naturlig utveckling, med tanke på hur ohyggligt långa laddningetider många moderna spel har på HDD'n.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|