Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem

Jag funderar lite på det där med att elbilar än är så fasligt dyra + att man diskuterar att göra det dyrare med förmånsbil.
Det känns som att en stor andel av elbilarna på vägarna är förmånsbilar(?)
Om det ändras så att det blir dyrare med dessa förmånsbilar så kanske folk väljer "skitbilar" i större utsträckning.
Blir svårt att slå på trumman för att man jobbat för miljön och samtidigt gör det svårare att välja miljövänligt.
Summa summarum... Ska man se över om det är värt att avbryta pågående leasingavtal och teckna nya, med elbilar, innan det blir sämre? Eller är jag bara för nojjig haha.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jonas79:

Just detta jag ej förstått att tjänstebilar kvalar in Phev som miljöbilar med lägre Tco.

4-6 mil på batteriet sedan går dom på fossilt & detta överskrids ofta på tjänstebilen så borde bara vara Bev som kvalar in för lägre Tco.

Med alla nya modeller som kommer till nästa år så borde man lätt kunna göra denna justering till 2021 men samtidigt behövs bättre infrastruktur ovanför Östersund i inlandet som är helt kasst.

Norrlandskusten har sjävklart bra laddinfrastruktur & södra Sverige.

Antar att det är därför Tesla sålt bra i Norra Sverige för dom är den enda med bra laddnätverk ovanför Östersund i inlandet men då är det sämre med service verkstäder som är Stockholm idag och ryktas att Umeå ska få en service center.

Det var samma sak som när E85 bilarna kom. Alla köpte för att få ner förmånsvärdet men man tankade som vanligt på bensin då bilen drog mer och gick sämre i kallt väder på E85. Nu är det väl minst lika dyrt att tanka E85 som vanlig bensin eller diesel per mil. Kom även en lag om att alla mackar i Sverige skulle kunna erbjuda E85 och jag har för mig att jag läste om en mack uppe i norra norrland som hade en bil som gick på E85 och den fanns ca 40 mil bort men nog fan var han tvungen att sätta upp en pump.

Nu gör man detta återigen med alla elbilar och hybrider som blir väldigt förmånliga att köra men frågan är bara hur länge innan de kommer lägga in någon typ av kilometerskatt på elbilar då även dessa nöter på våra vägar. Som du själv säger så ser bränsleförbrukningen jättebra ut för en hybridbil när den rullar mellan 1-8 mil per dag men så fort du går över detta och närmar dig 20 eller mer så är det inte lika stor skillnad givetvis. Mina planer är att helt enkelt inte ha någon laddstolpe hemma heller utan endast ladda när det är gratis så 99% av körningen kommer ske med bensin men ändå med lägre förmånsvärde.

Norrlands inland har fortfarande inte ens 3G överallt och absolut inte många mackar med elbilsladdning även om det inte har med saken att göra, men givetvis går utbyggnaden saktare i dessa områden då det bor så få människor där.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Det var samma sak som när E85 bilarna kom. Alla köpte för att få ner förmånsvärdet men man tankade som vanligt på bensin då bilen drog mer och gick sämre i kallt väder på E85. Nu är det väl minst lika dyrt att tanka E85 som vanlig bensin eller diesel per mil. Kom även en lag om att alla mackar i Sverige skulle kunna erbjuda E85 och jag har för mig att jag läste om en mack uppe i norra norrland som hade en bil som gick på E85 och den fanns ca 40 mil bort men nog fan var han tvungen att sätta upp en pump.

Nu gör man detta återigen med alla elbilar och hybrider som blir väldigt förmånliga att köra men frågan är bara hur länge innan de kommer lägga in någon typ av kilometerskatt på elbilar då även dessa nöter på våra vägar. Som du själv säger så ser bränsleförbrukningen jättebra ut för en hybridbil när den rullar mellan 1-8 mil per dag men så fort du går över detta och närmar dig 20 eller mer så är det inte lika stor skillnad givetvis. Mina planer är att helt enkelt inte ha någon laddstolpe hemma heller utan endast ladda när det är gratis så 99% av körningen kommer ske med bensin men ändå med lägre förmånsvärde.

Norrlands inland har fortfarande inte ens 3G överallt och absolut inte många mackar med elbilsladdning även om det inte har med saken att göra, men givetvis går utbyggnaden saktare i dessa områden då det bor så få människor där.

Uk tog bort Phev som Miljöbil pga av det du påpekar att dom gjorde en undersökning hur många som verkligen laddade sin bil med El och det var väldigt liten andel så då gör det ingen skillnad alls.

Så för miljön gör dom ingen skillnad alls

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stefflo:

Jo det kommer bli jobbigare för oss som kör tjänstebil. Jag räknar med att den nya jag hämtar i februari blir den sista som kommer gå på enbart fossila bränslen men det kan också bli en hybrid redan då. Beror lite på vad som kommit och vad företaget säger då hybriden är dyrare i inköp men lägre TCO. Om det nu blir en hybrid så kommer jag ändå köra rätt liten del på just el då mina resor i jobbet till 95% överstiger 20 mil per dag och kan bli upp mot 100 mil men mitt förmånsvärde kommer sänkas

Jo det är alltid svårt att få den här typen av subventioner att bli rättvisa. Vi hade ju samma problem med etanolbilarna som fick väldigt låg skatt trots att många körde uteslutande på bensin, och i vissa fall har vi samma problem idag med stora törstiga amerikanska pickuper och suvar som importören har etanolkonverterat och som således får väldigt låg skatt.

Angående dina körsträckor så är de faktiskt rätt extrema. Snittbilen (personbil) i Sverige kördes ungefär 1200 mil 2018 och det inkluderar ju taxibilar och personbilar som går som budbilar och liknande som drar upp snittet rejält. Så i ditt fall borde det mest ekonomiska valet vara en snål dieselbil, alternativt en Tesla med gratis laddning om du har möjlighet att ladda hemma och dina körsträckor går förbi superchargers. För oss som bor i eller nära storstadsregionerna, vilket ändå är den stora merparten, så hade elbilar även de med lite kortare räckvidd, fungerat bra. Om bara ladd-infrastrukturen funnits på plats förstås.

Citat:

Varför vi i Sverige har väldigt dyra och tunga transporter går nog att räkna ut då många av våra industrier som nu finns kvar arbetar med stål, skog och bilar och då framförallt lastbilar. Vi är också väldigt glest befolkat om man mäter mot andra länder. Norge är efter oss men de har samtidigt deras befolkning mer centrerad och mycket mindre tunga industrier uppåt i landet. Ska också tilläggas att Sverige är ett väldigt långt land som kräver långa transporter och då en stor del av just skogen finns uppe i norr så är transporter både tunga och långa.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3%B6ver_l%C3%A4nder_eft...

Tja, vi har låg befolkningstäthet, samtidigt har vi en väldig hög grad av urbanisering så de flesta rör inte på sig särskilt långt i vardagen. Att stål- och skogsindustri i norra halvan av landet har stora transportbehov är förstås sant, men de producerar också produkter som hade lämpat sig väldigt väl för exempelvis järnvägs- eller sjötransporter som ju är väldigt mycket mer effektiva än lastbilar.

Men när jag säger att vi har en tung och törstig bilpark så menar jag inte lastbilar utan personbilarna. Vår inhemska bilindustri har gjort att vi inte beskattar bilar eller bränslen alls lika hårt som våra grannländer, och förstås att vi har premierat de bilar eller snarare de biltyper som byggs i landet som förmånsbilar vilket innebär stora och törstiga Volvobilar (och tidigare stora och törstiga Saabar också).

Citat:

Om man vänder Sverige upp och ner så och helt enkelt hänger det i en nål vid Smygehuk så skulle Treriksröset vara nere vid Rom i Italien ungefär.

Jo absolut, det har vi nog alla lärt oss på lågstadiet. Samtidigt är ju befolkningen väldigt koncentrerad till storstadsregionerna och runt kusterna. En elbil med 40 mils räckvidd hade exempelvis gjort att jag kan ta mig till Malmö, Oslo eller Köpenhamn utan problem utan att ladda på vägen. Men visst är förutsättningarna inte de samma här som i Nederländerna eller liknande.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Woaini:

Jag funderar lite på det där med att elbilar än är så fasligt dyra + att man diskuterar att göra det dyrare med förmånsbil.
Det känns som att en stor andel av elbilarna på vägarna är förmånsbilar(?)
Om det ändras så att det blir dyrare med dessa förmånsbilar så kanske folk väljer "skitbilar" i större utsträckning.
Blir svårt att slå på trumman för att man jobbat för miljön och samtidigt gör det svårare att välja miljövänligt.
Summa summarum... Ska man se över om det är värt att avbryta pågående leasingavtal och teckna nya, med elbilar, innan det blir sämre? Eller är jag bara för nojjig haha.

Det är sällan billigt att avsluta ett leasingavtal i förväg, så det är nog ingen bra idé.

Men poängen med att förändra reglerna kring förmånsbilar är väl att få förmånsbilister att välja effektivare bilar i högre utsträckning. Mycket för att man är medveten om att det är de bilarna som sen blir familjebilar efter tre år liksom. Alltså lär de väl inte försämra förmånsreglerna runt elbilar utan tvärtom. Hybrider är ju lite av ett gissel dock eftersom de får rätt mycket bidrag oavsett om man använder elmotorn eller ej, som med etanolbilarna tidigare. Man kan ju lösa det genom att tvinga fram någon form av redovisning av hur mycket man kört på el respektive bensin, eller så höjer man bara bensinskatten så slår det mer rättvist för alla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det är sällan billigt att avsluta ett leasingavtal i förväg, så det är nog ingen bra idé.

Men poängen med att förändra reglerna kring förmånsbilar är väl att få förmånsbilister att välja effektivare bilar i högre utsträckning. Mycket för att man är medveten om att det är de bilarna som sen blir familjebilar efter tre år liksom. Alltså lär de väl inte försämra förmånsreglerna runt elbilar utan tvärtom. Hybrider är ju lite av ett gissel dock eftersom de får rätt mycket bidrag oavsett om man använder elmotorn eller ej, som med etanolbilarna tidigare. Man kan ju lösa det genom att tvinga fram någon form av redovisning av hur mycket man kört på el respektive bensin, eller så höjer man bara bensinskatten så slår det mer rättvist för alla.

Uk har infört miljözoner i städerna som enbart tillåter bilar med Zero emission & ska tydligen finnas någon funktion som tvingar Phev att enbart gå på el inom dessa områden men fattar inte hur tekniken bakom detta fungerar.

Men smartast vore att ta bort dessa från förmånsbilar som UK gjort

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av snajk:

Jo det är alltid svårt att få den här typen av subventioner att bli rättvisa. Vi hade ju samma problem med etanolbilarna som fick väldigt låg skatt trots att många körde uteslutande på bensin, och i vissa fall har vi samma problem idag med stora törstiga amerikanska pickuper och suvar som importören har etanolkonverterat och som således får väldigt låg skatt.

Angående dina körsträckor så är de faktiskt rätt extrema. Snittbilen (personbil) i Sverige kördes ungefär 1200 mil 2018 och det inkluderar ju taxibilar och personbilar som går som budbilar och liknande som drar upp snittet rejält. Så i ditt fall borde det mest ekonomiska valet vara en snål dieselbil, alternativt en Tesla med gratis laddning om du har möjlighet att ladda hemma och dina körsträckor går förbi superchargers. För oss som bor i eller nära storstadsregionerna, vilket ändå är den stora merparten, så hade elbilar även de med lite kortare räckvidd, fungerat bra. Om bara ladd-infrastrukturen funnits på plats förstås.
Tja, vi har låg befolkningstäthet, samtidigt har vi en väldig hög grad av urbanisering så de flesta rör inte på sig särskilt långt i vardagen. Att stål- och skogsindustri i norra halvan av landet har stora transportbehov är förstås sant, men de producerar också produkter som hade lämpat sig väldigt väl för exempelvis järnvägs- eller sjötransporter som ju är väldigt mycket mer effektiva än lastbilar.

Men när jag säger att vi har en tung och törstig bilpark så menar jag inte lastbilar utan personbilarna. Vår inhemska bilindustri har gjort att vi inte beskattar bilar eller bränslen alls lika hårt som våra grannländer, och förstås att vi har premierat de bilar eller snarare de biltyper som byggs i landet som förmånsbilar vilket innebär stora och törstiga Volvobilar (och tidigare stora och törstiga Saabar också).
Jo absolut, det har vi nog alla lärt oss på lågstadiet. Samtidigt är ju befolkningen väldigt koncentrerad till storstadsregionerna och runt kusterna. En elbil med 40 mils räckvidd hade exempelvis gjort att jag kan ta mig till Malmö, Oslo eller Köpenhamn utan problem utan att ladda på vägen. Men visst är förutsättningarna inte de samma här som i Nederländerna eller liknande.

I mitt jobb så åker jag i vanliga fall en hel del bil då jag jobbar som säljare och mitt område är från Mjölby i söder och uppåt, jag bor själv i Västerås så många resor sker givetvis till Stockholm, Örebro eller Norrköping/Linköping men det är fortfarande drygt 10 mil till Stockholm och det dubbla om man ska hem igen och det vill man gärna när man är iallafall i Stockholm.
Så jag är väl absolut inte medelsvensson, förutom privat då jag åker väldigt lite istället.

En Tesla hade kanske funkat för mig men då krävs det också en ordentlig laddningsmöjlighet hemma så man iallafall kan få fullt batteri under natten. Jag har inte full koll på hur lång tid det tar att ladda om jag skulle sätta upp ett 380v uttag här hemma. Jag skulle givetvis få problem de fåtal gångerna jag åker i Norrlands inland och att åka upp till Luleå utan stopp som jag gör idag skulle inte funka. Snabb hamburgare i Härnösand eller så brukar det bli som äts i bilen.

Sen är det alltid det här pratat om hur miljövänligt det egentligen är med elbilar mot diesel. Jag har läst väldigt många olika svar på detta och du kommer säkert komma med ett nytt och allt beror på hur man räknar för just denna undersökning. Ett batteri innehåller ju inte bara de vanliga metallerna som finns i större mängder runt om i vår värld. Jag är väl inte helt övertalad mot elbil och all dragning mot att allt ska gå på el. För ett antal år sen var den bästa bilen en miljödiesel och nu är diesel det värsta man kan ha och jag är rädd att vi kommer få fram samma sak om elbilar i framtiden och mycket beror på hur vi framställer vår el och med den regeringen vi har idag så kommer det inte bli bra. Vi lägger ner kärnkraft och köper istället kolkraft från andra länder då vi inte har så det räcker i vårt eget land. Men det är en annan historia.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk

Lite OT men har någon testat Greenmobility eller liknande tjänster? Verkar vara ett intressant koncept för storstäderna om det funkar, tänkt testa på det nu under helgen. Har inte kört sedan man tog körkort för ett halvår sedan och kostar sjukliga mängder som ungdom om man ska ha hyrbil från ex Hertz, men 2.8 kr/min känns överdrivet billigt, elscootrarna kostar ju nästan lika mycket!

Permalänk
Medlem

Här hittar ni senaste statistiken för körsträckor
https://www.trafa.se/globalassets/statistik/vagtrafik/korstra...

Och här är antalet laddbara bilar i landet (elbilar och laddhybrider
https://infogram.com/nya-elbilsstatistik-lan-1ggk269kgw8j2n0

Stockholm har överlägset flest laddbara bilar och det är bara ren avundsjuka att ta bort subventioneringen av PHEV.

Jag har gått från att tanka 2-4 ggr/mån till att tanka varannan månad med min Passat, bor i Stockholm och arbetar över hela Mälardalen.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Stefflo:

Sen är det alltid det här pratat om hur miljövänligt det egentligen är med elbilar mot diesel. Jag har läst väldigt många olika svar på detta och du kommer säkert komma med ett nytt och allt beror på hur man räknar för just denna undersökning. Ett batteri innehåller ju inte bara de vanliga metallerna som finns i större mängder runt om i vår värld. Jag är väl inte helt övertalad mot elbil och all dragning mot att allt ska gå på el. För ett antal år sen var den bästa bilen en miljödiesel och nu är diesel det värsta man kan ha och jag är rädd att vi kommer få fram samma sak om elbilar i framtiden och mycket beror på hur vi framställer vår el och med den regeringen vi har idag så kommer det inte bli bra. Vi lägger ner kärnkraft och köper istället kolkraft från andra länder då vi inte har så det räcker i vårt eget land. Men det är en annan historia.

Jag har ännu inte läst en enda riktig undersökning/vetenskaplig artikel som kommer fram till något annat än att batteri-elbilen är mest miljövänlig. Det enda som skiljer är hur pass långt man måste köra innan det "lönar sig" utsläppsmässigt. Oftast ligger det mellan 3-7 år för en bil.

De enda som skrivit/uttryckt annat har varit antingen
a) tyckare/opinionsbildare eller sura gamla gubbar som vill fortsätta köra diesel/bensinbil
b) artiklar som betalats av oljeindustrin. Antingen direkt eller genom så kallade think tanks.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk

Det kommer en ny elbil från Nissan som ska råda bot på svagheterna med den nuvarande Leaf (luftkylt batteri vs vattenkylt på den nya bl.a).
https://electrek.co/2020/07/15/nissan-unveils-40000-300-mile-...

Lite sugen på att testa den sen när avtalet på vår Leaf går ut. Det är ingen Tesla direkt men inte priset heller som tur är

Edit: var visst tvåa på denna, sorry!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Nissan Ariya är nu presenteras verkar bli riktigt intressant.
310 miles range med 90 Kwh batteri, 87 kwh net
65 kwh & 63 kwh net på det mindre batteriet.
CCS & Vätskekylt batteri.
Helt elektrisk plattform & Amazon Alexa support.
Framhjulsdrift alternativ dual motor 4 Wd
https://electrek.co/2020/07/15/nissan-unveils-40000-300-mile-...

https://youtu.be/Fbo4-2tH3qk

Skrivet av traetaona:

Det kommer en ny elbil från Nissan som ska råda bot på svagheterna med den nuvarande Leaf (luftkylt batteri vs vattenkylt på den nya bl.a).
https://electrek.co/2020/07/15/nissan-unveils-40000-300-mile-...

Lite sugen på att testa den sen när avtalet på vår Leaf går ut. Det är ingen Tesla direkt men inte priset heller som tur är

Antar att du missade min post från imorse med presskonferansen om denna bil ?

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Har haft en VW Passat GTE nu i drygt 3 år och jag måste säga att jag är rädd att VW inte klarar av att möta folkets förväntningar på ID3. Problemen med mjukvara känner jag mycket väl igen redan i min GTE och i deras app "WeConnect" som har problem lite hela tiden. Läste även något att någon hyfsat högt uppsatt mjukvaruchef fick kicken för inte allt för länge sedan vilket åter igen spär på mina misstankar att VW helt enkelt inte fixar detta.
Jag har tolkat det korrekt va att deras Heads up Display fortfarande är "in the making" och släpps sedan om ca 1 år i form av en mjukvaru-update för att de inte lyckats fixa det än?

Angående dagens Nissan Ariya-avtäckning så är jag än så länge mycket mycket positivt överraskad och väntar med spänning på de svenska priserna och fler nyheter.

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Tycker Skoda Vision iV verkar intressant. Men kommer inte förens 2021. Frågan är hur den kommer se ut också, mest concept som finns just nu
https://www.skoda.se/nyheter-och-pressklipp/news-detail/visio...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Undie:

Har haft en VW Passat GTE nu i drygt 3 år och jag måste säga att jag är rädd att VW inte klarar av att möta folkets förväntningar på ID3. Problemen med mjukvara känner jag mycket väl igen redan i min GTE och i deras app "WeConnect" som har problem lite hela tiden. Läste även något att någon hyfsat högt uppsatt mjukvaruchef fick kicken för inte allt för länge sedan vilket åter igen spär på mina misstankar att VW helt enkelt inte fixar detta.
Jag har tolkat det korrekt va att deras Heads up Display fortfarande är "in the making" och släpps sedan om ca 1 år i form av en mjukvaru-update för att de inte lyckats fixa det än?

Angående dagens Nissan Ariya-avtäckning så är jag än så länge mycket mycket positivt överraskad och väntar med spänning på de svenska priserna och fler nyheter.

Postade här i tråden dom kickade chefen på mjukvaran & bytte ut han & dela detta i pressen för 2 dagar sedan.

Head up displayen & entertainment uppdateringar ska komma under Q1 2021 enligt den artikeln så senast Mars nästa år om inga förseningar sker.

Men dom anställde en mekanisk ingenjör som chef till deras nya Vw Os som ska vara i alla deras nya elbilar.

Mjukvaran före har dom köpt in till 90% och detta är deras första försök att skapa denna själv & slippa underleverantörer och få bättre kontroll på hela kedjan & därför dom & Northvolt gjort ett stort samarbete på batterisidan.

Inte länge sedan dom bytte ut Vd från Herbert Diess till Ralf Brandsäter & nu byter dom ut mjukvarukillen också känns som det blåser starkt inom koncernen just nu och pressen är hög att få allt på plats.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jonas79:

Uk tog bort Phev som Miljöbil pga av det du påpekar att dom gjorde en undersökning hur många som verkligen laddade sin bil med El och det var väldigt liten andel så då gör det ingen skillnad alls.

Så för miljön gör dom ingen skillnad alls

Man får tänka på att förmåns-/tjänstebilarna kommer ut på andrahandsmarknaden efter ett par år och då förändras troligen användningsmönstret. De flesta som inte kör bil i tjänsten klarar sig mestadels, för att inte säga helt, på eldrift i en PHEV. Och som privatperson där man själv står för bränslekostnaden så lär man "tanka" el

Permalänk
Medlem
Skrivet av Undie:

Har haft en VW Passat GTE nu i drygt 3 år och jag måste säga att jag är rädd att VW inte klarar av att möta folkets förväntningar på ID3. Problemen med mjukvara känner jag mycket väl igen redan i min GTE och i deras app "WeConnect" som har problem lite hela tiden. Läste även något att någon hyfsat högt uppsatt mjukvaruchef fick kicken för inte allt för länge sedan vilket åter igen spär på mina misstankar att VW helt enkelt inte fixar detta.
Jag har tolkat det korrekt va att deras Heads up Display fortfarande är "in the making" och släpps sedan om ca 1 år i form av en mjukvaru-update för att de inte lyckats fixa det än?

Angående dagens Nissan Ariya-avtäckning så är jag än så länge mycket mycket positivt överraskad och väntar med spänning på de svenska priserna och fler nyheter.

Har haft min Passat GTE i 2,5 år. Det har absolut varit mycket skit med appen, men senaste halvåret har det fungerat bra.

Huruvida chefer får sparken rör mig dock inte i ryggen.

HUD har jag haft i en bil tidigare och jag verkligen AVSKYDDE det. Ballt första dagarna, sedan bara störande.

Kommer byta om ca 1,5 år, blir intressant att se vad som finns att välja mellan då.

Permalänk
Skrivet av Jonas79:

Antar att du missade min post från imorse med presskonferansen om denna bil ?

Yes har redigerat min post nu, sorry! Men faktum kvarstår, mycket intressant modell för mig! Tar hellre en Nissan/Kia/Hyundai än en VW alla dagar i veckan. Den VW jag har haft har varit ett jävla aber som har kostat skjortan att serva som bara har gått sönder hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av traetaona:

Yes har redigerat min post nu, sorry! Men faktum kvarstår, mycket intressant modell för mig! Tar hellre en Nissan/Kia/Hyundai än en VW alla dagar i veckan. Den VW jag har haft har varit ett jävla aber som har kostat skjortan att serva som bara har gått sönder hela tiden.

Jag tycker det är intressant hur olika man uppfattar bilar samt hur mycket eller lite problem man har.

Denna GTE är den 5’e Passaten i rad för mig som förmånsbil sedan 2010 (körde tidigare rätt många mil/år) och den enda jag haft strul med var en 4WD. Samtliga har varit med DSG.

Smällde GTE’n förra sommaren och hade under 2 månader en Optima laddhybrid istället.
Jag var överlycklig när jag fick tillbaka GTE’n och skulle aldrig skaffa en Optima då jag inte alls trivdes med den.

Det bästa i kråksången är att det inte finns något facit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Man får tänka på att förmåns-/tjänstebilarna kommer ut på andrahandsmarknaden efter ett par år och då förändras troligen användningsmönstret. De flesta som inte kör bil i tjänsten klarar sig mestadels, för att inte säga helt, på eldrift i en PHEV. Och som privatperson där man själv står för bränslekostnaden så lär man "tanka" el

Men regeringen sa att många privatpersoner köper Leasing bilarna efter 3 års tid så då ska vi premiera miljöbilar för att påskynda övergången.

Har själv valt att köpa en gammal leasing bil för då har en stor del av pristapp varit.

Därför vi människor är bekväm & många inte vill ändra sina vanor så är Phev ett sätt att köpa en bil med lägre förmånsvärde och ej ändra våra vanor.

Utbudet av begagnade elbilar ökar inte som var målet med denna reform.

Folk känner en trygghet men bensinmotorn & därför många i Sverige väljer Phev före Batteribil för att det är tryggt & man är van vid detta.

Vill vi ändra människors vanor & få dom att känna trygghet med Batteribil så måste få in en större del av tjänstefolket att köra dom.

Därför tycker jag att det är en björntjänst att låta dessa räknas som förmånsbil med lägre TCO på Phev.

Vi behöver få folk att känna trygghet med batterbilar & att dom funkar i vardagen & då kommer detta leda till att infrastrukturen byggs ut snabbare pga hög efterfrågan att kunna ladda sin bil.

Bara kolla Norge som kommit mycket längre en oss inom detta område.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jonas79:

Men regeringen sa att många privatpersoner köper Leasing bilarna efter 3 års tid så då ska vi premiera miljöbilar för att påskynda övergången.

Har själv valt att köpa en gammal leasing bil för då har en stor del av pristapp varit.

Därför vi människor är bekväm & många inte vill ändra sina vanor så är Phev ett sätt att köpa en bil med lägre förmånsvärde och ej ändra våra vanor.

Utbudet av begagnade elbilar ökar inte som var målet med denna reform.

Folk känner en trygghet men bensinmotorn & därför många i Sverige väljer Phev före Batteribil för att det är tryggt & man är van vid detta.

Vill vi ändra människors vanor & få dom att känna trygghet med Batteribil så måste få in en större del av tjänstefolket att köra dom.

Därför tycker jag att det är en björntjänst att låta dessa räknas som förmånsbil med lägre TCO på Phev.

Vi behöver få folk att känna trygghet med batterbilar & att dom funkar i vardagen & då kommer detta leda till att infrastrukturen byggs ut snabbare pga hög efterfrågan att kunna ladda sin bil.

Bara kolla Norge som kommit mycket längre en oss inom detta område.

En PHEV *är* en miljöbil, självklart, om man kör den mestadels via elmotorn. Att privatpersoner skulle köra den på bensin om de har valet är helt galet resonerat. Förmånsvärde är ointressant för privatpersoner.

Att folk köper PHEV istället för rena elbilar beror nog i första hand på att det passar deras körmönster bra. Kör man normalt kortare sträckor varje dag men enstaka gånger längre sträckor, ja då passar en PHEV utmärkt. En ren elbil där är inte försvarbart: högt pris, inga direkta besparingar jämfört med PEHV samt att när man skall åka långt så är den väldigt "obekväm".

Permalänk
Medlem

@Jonas79
Handlar nog inte om rädsla utan pengar.

Jag får egentligen inte ta en förmånsbil över 7,5pbb, fick förhandla en hel del innan jag fick ta ut GTE’n.
Att välja mindre bik går inte pga det jag jobbar med.

Hade lätt tagit en elbil som förmånsbil och frugan privat, men finns inte en chans att jag betalar vad det kostar i inköp.

I Norge är väl priserna på tex. Tesla kraftigt subventionerade?

Nä, släpp skitsnacket om rädsla som försvar.

Du som även titulerar dig EV-Guru, varför kör du själv inte elbil?

Permalänk
Medlem

Jag tycker Polestar 2 verkar riktigt intressant faktiskt, tror jag måste boka in en provkörning av den. Vad tycker ni som provkörde den? Kunde man provköra icke performancevarianten så man kan känna hur bekväm den är?

Har ju snart haft vår bil i 6 månader och då börjar det klia i fingrarna så måste börja researcha nästa bil för att vara redo när det blir dags ;).

Annars har jag suttit och väntat på att de skall presentera Audi e-tron GT fullständigt, få se vad från conceptet som blir verklighet osv. Verkar bli riktigt vacker och skall ju bygga på Taycanplattformen. Är enligt mig en av de mest intressanta bilarna som verkar lanseras inom närmaste året.

https://www.audi.com/en/experience-audi/models-and-technology...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

@Jonas79
Handlar nog inte om rädsla utan pengar.

Jag får egentligen inte ta en förmånsbil över 7,5pbb, fick förhandla en hel del innan jag fick ta ut GTE’n.
Att välja mindre bik går inte pga det jag jobbar med.

Hade lätt tagit en elbil som förmånsbil och frugan privat, men finns inte en chans att jag betalar vad det kostar i inköp.

I Norge är väl priserna på tex. Tesla kraftigt subventionerade?

Nä, släpp skitsnacket om rädsla som försvar.

Du som även titulerar dig EV-Guru, varför kör du själv inte elbil?

Därför Elbilarna säljer betydligt bättre i Norge är att dom har inga säljskatter alls på Bev.

Medans fossila bilar har skyhöga skatter så i Norge är en Tesla nästan halva priset jämfört med Audi alternativt Bmw i samma storleksklass.

Så deras Bonus/Malus system är mer aggresivt en Sveriges system så skulle vi införa detta också så skulle vi också se samma utveckling.

Därför jag kör Elmoped idag istället för bil är att jag har inget jobb idag men jämför man med en Nissan Leaf 40 Kwh för 2995 kr mån/leasing kostnad så är denna billigare en min Volvo V70 D4 15 som jag ägde.

Men hade jag haft jobbet kvar hade jag självklart byt till elbil utan att tveka då månadskostnaden är lägre och driftskostnader betydligt lägre, lägre bilskatt, mindre service kostnader så vad är dom ökade kostnaderna som du påstår ska uppkomma i jämförelse.

Man måste alltid räkna på totala ägarkostnaden på det fordon man köper och inte stirra sig blind på inköpspriset.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Skrivet av Otori:

Jag tycker det är intressant hur olika man uppfattar bilar samt hur mycket eller lite problem man har.

Denna GTE är den 5’e Passaten i rad för mig som förmånsbil sedan 2010 (körde tidigare rätt många mil/år) och den enda jag haft strul med var en 4WD. Samtliga har varit med DSG.

Smällde GTE’n förra sommaren och hade under 2 månader en Optima laddhybrid istället.
Jag var överlycklig när jag fick tillbaka GTE’n och skulle aldrig skaffa en Optima då jag inte alls trivdes med den.

Det bästa i kråksången är att det inte finns något facit.

Ja alla får göra som man vill.

Kanske är det så att jag som ung hade otur med mitt exemplar bara och gjort dåliga val som valde att fortsätta serva på VW märkesverkstad istället för att hitta en annan som kunde felsöka och lösa problemet. Men Kia har varit riktigt schyssta när jag haft dem. Har t.o.m. erbjudit sig att installera en lätt begagnad del som jag kunde köpa någon annanstans istället för att köpa en ny från verkstaden. Det är service! Nu är det mindre service på elbilar men vi får se om Nissan är lika bra att ha att göra med när jag väl ska serva den...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Därför Elbilarna säljer betydligt bättre i Norge är att dom har inga säljskatter alls på Bev.

Medans fossila bilar har skyhöga skatter så i Norge är en Tesla nästan halva priset jämfört med Audi alternativt Bmw i samma storleksklass.

Så deras Bonus/Malus system är mer aggresivt en Sveriges system så skulle vi införa detta också så skulle vi också se samma utveckling.

Därför jag kör Elmoped idag istället för bil är att jag har inget jobb idag men jämför man med en Nissan Leaf 40 Kwh för 2995 kr mån/leasing kostnad så är denna billigare en min Volvo V70 D4 15 som jag ägde.

Men hade jag haft jobbet kvar hade jag självklart byt till elbil utan att tveka då månadskostnaden är lägre och driftskostnader betydligt lägre, lägre bilskatt, mindre service kostnader så vad är dom ökade kostnaderna som du påstår ska uppkomma i jämförelse.

Man måste alltid räkna på totala ägarkostnaden på det fordon man köper och inte stirra sig blind på inköpspriset.

Så du menar att samtliga i Sverige har den ekonomiska möjligheten att köpa en elbil, bara för att driftkostnaderna är lägre?

Och bara för att förmånsvärdet är hyfsat lågt på VISSA elbilar, så tror du alltså att dessa är direkt ok för anställda att välja trots att inköpspriset överstiger 7,5pbb?

Då har du fått en hel del om bakfoten...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stefflo:

I mitt jobb så åker jag i vanliga fall en hel del bil då jag jobbar som säljare och mitt område är från Mjölby i söder och uppåt, jag bor själv i Västerås så många resor sker givetvis till Stockholm, Örebro eller Norrköping/Linköping men det är fortfarande drygt 10 mil till Stockholm och det dubbla om man ska hem igen och det vill man gärna när man är iallafall i Stockholm.
Så jag är väl absolut inte medelsvensson, förutom privat då jag åker väldigt lite istället.

Tja, tjugo mil klarar ju de flesta av dagens elbilar utan problem även på vintern om man inte köper en renodlad stadsbil som Honda E eller liknande.

Citat:

En Tesla hade kanske funkat för mig men då krävs det också en ordentlig laddningsmöjlighet hemma så man iallafall kan få fullt batteri under natten. Jag har inte full koll på hur lång tid det tar att ladda om jag skulle sätta upp ett 380v uttag här hemma. Jag skulle givetvis få problem de fåtal gångerna jag åker i Norrlands inland och att åka upp till Luleå utan stopp som jag gör idag skulle inte funka. Snabb hamburgare i Härnösand eller så brukar det bli som äts i bilen.

Nej men det är ett extremfall. Jag hade aldrig kört bil på det sättet i jobbet utan tagit tåg eller flyg och om det behövdes hyrt en bil på plats. Och att stanna en gång på tio timmars körning är väl inte att rekommendera på något sätt. Det längsta jag kört i jobbet är Göteborg - Odense, vilket är en resa på drygt 6 timmar, men hade det gått några flyg dit hade jag flugit inget snack om saken. Tåget hade jag också föredragit men det har varit lite krångligt med säkerhetskontrollerna in till Danmark det senaste så det hade inte funkat tidsmässigt.

Citat:

Sen är det alltid det här pratat om hur miljövänligt det egentligen är med elbilar mot diesel. Jag har läst väldigt många olika svar på detta och du kommer säkert komma med ett nytt och allt beror på hur man räknar för just denna undersökning. Ett batteri innehåller ju inte bara de vanliga metallerna som finns i större mängder runt om i vår värld. Jag är väl inte helt övertalad mot elbil och all dragning mot att allt ska gå på el. För ett antal år sen var den bästa bilen en miljödiesel och nu är diesel det värsta man kan ha och jag är rädd att vi kommer få fram samma sak om elbilar i framtiden och mycket beror på hur vi framställer vår el och med den regeringen vi har idag så kommer det inte bli bra. Vi lägger ner kärnkraft och köper istället kolkraft från andra länder då vi inte har så det räcker i vårt eget land. Men det är en annan historia.

Då läser du konstiga artiklar. Elbil är att föredra i princip alltid även i typ Polen där elen kommer från kol, det tar bara lite längre tid innan det lönar sig. Här i Sverige är det inget att diskutera alls med vår elmix. Förutsatt att du inte skrotar bilen de första åren förstås.

Diesel är ju fortfarande att föredra ur en miljösynvinkel jämfört med en bensinbil precis som det var tidigare, man har bara ändrat fokus lite till hälsofrågan för där är diesel inte så bra och således har beskattningen gått tillbaka till att premiera bensin.

Sen köper vi inte kolkraft i princip alls. Vi är en nettoexportör men i de fall där vi behöver importera el, vilket är väldigt sällan, så kommer den mestadels från Norge och i andra hand från Danmark.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Så du menar att samtliga i Sverige har den ekonomiska möjligheten att köpa en elbil, bara för att driftkostnaderna är lägre?

Och bara för att förmånsvärdet är hyfsat lågt på VISSA elbilar, så tror du alltså att dessa är direkt ok för anställda att välja trots att inköpspriset överstiger 7,5pbb?

Då har du fått en hel del om bakfoten...

Alla har inte råd att köpa en Elbil likadant med Ice bilar alla har i råd att köpa och äga en och inget jag påstår.

Men om vi bara godkänner Elbilar som förmånsbilar för dom som har rätt till tjänstebil så kommer antalet att öka markant som kommer leda till ett ökat utbud på begagnat marknaden som pressar ner priserna på begagnat och detta är också tydligt i Norge & även Usa där du kan hitta 24 Kwh Nissan Leaf för 30-50K Norska från 2012-2013.

Styrmedel ska enligt mig bara gå till fossilfria fordon och ökat utbud på begagnat gynnar vanliga privatpersoner som oftast köper begagnat.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Uk tog bort Phev som Miljöbil pga av det du påpekar att dom gjorde en undersökning hur många som verkligen laddade sin bil med El och det var väldigt liten andel så då gör det ingen skillnad alls.

Så för miljön gör dom ingen skillnad alls

Nja, det är inte helt korrekt då en plug-in hybrid i likhet med en vanlig hybrid växelladdar och drar väldigt mycket mindre bränsle = mindre CO2-utsläpp. Dock är det riktigt korkat att inte ladda en plug-in. Jag valde mellan ren elbil och PHEV. Det landade på PHEV, en Kia Niro, den går lite drygt 5 mil på ren el om du fulladdar den, vilket är tillräckligt för min pendling till jobbet (fram och tillbaka), dessutom kostar den ca 150 000 kr mindre. Jag har även kört lite längre sträckor utan möjlighet till att mellanladda. Jag tankade den för 5 veckor sedan (när jag hämtade ut den) och där är 90 % av bensinen kvar!

Jag har installerat en Easee-box och fixar Tibber spotprisabonnemang. Fungerar riktigt bra att ställa in att den enbart ska ladda när priset är lågt, ofta laddar jag den för 1 till 10 öre per kWh, så det blir några kronor i månaden att ladda den =). Det kostade ca 11 tkr att installera med certifiera elektriker, och sen fick jag tillbaka 50 % med ladda hemma bidraget, så netto 5 500 kr investering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Alla har inte råd att köpa en Elbil likadant med Ice bilar alla har i råd att köpa och äga en och inget jag påstår.

Men om vi bara godkänner Elbilar som förmånsbilar för dom som har rätt till tjänstebil så kommer antalet att öka markant som kommer leda till ett ökat utbud på begagnat marknaden som pressar ner priserna på begagnat och detta är också tydligt i Norge & även Usa där du kan hitta 24 Kwh Nissan Leaf för 30-50K Norska från 2012-2013.

Styrmedel ska enligt mig bara gå till fossilfria fordon och ökat utbud på begagnat gynnar vanliga privatpersoner som oftast köper begagnat.

Tittar man på dina tidigare kommentarer, samt den jag citerar nedan, så ser man en viss antydan till att du påstår det.

Skrivet av Jonas79:

Man måste alltid räkna på totala ägarkostnaden på det fordon man köper och inte stirra sig blind på inköpspriset.

Vad sedan bilarna kostar i USA, Norge eller Kina är totalt ointressant här i Sverige. Så jämför inte med dessa. Framför allt inte bilarna i Kina då det inte bara är att importera, tuta och köra.

Vad gäller tjänstebil/förmånsbil så finns det regler som måste följas, både skattemässiga men även interna bilpolicy.
Jag skulle lätt tänka mig en elbil i för mig lämplig storlek, men det ryms inte inom vår policy.
Denna policy är dels att hålla sig under en viss utsläppsgräns, men samtidigt måste den rymmas inom 7,5pbb.

Liknande policy är väldigt vanliga på företag. Vissa befattningar brukar dock innebära inköp av bil över 7,5pbb, men över det så får man ett lyxtillägg (skatteregler).
För 2020 landar 7,5pbb på 354 750 kr.