Guide: Mekaniska tangentbord

Har ett Ducky one 2 tkl horizon med trasig Ä tangent, tänkte byta switch mot den i scrolllock.. men jag får inte upp brytaren.. sitter som berget. Använder 2st philips små mejslar. Är Ducky switcharna utbytbara överhuvudtaget?

Använder mig av bilderna i första inlägget del 4.

Ok.. det blev mer skrot nu.

Senast redigerat 2019-07-11 18:25
Skrivet av Ramses:

Har ett Ducky one 2 tkl horizon med trasig Ä tangent, tänkte byta switch mot den i scrolllock.. men jag får inte upp brytaren.. sitter som berget. Använder 2st philips små mejslar. Är Ducky switcharna utbytbara överhuvudtaget?

Använder mig av bilderna i första inlägget del 4.

Ok.. det blev mer skrot nu.

ska du byta hela brytaren måste du löda loss dom (tror inte retailbord brukar ha nog med plats mellan brytare och plate för att kunna få upp brytaren och byta innanmätet utan lödning heller för den delen.)

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av hoz:

ska du byta hela brytaren måste du löda loss dom (tror inte retailbord brukar ha nog med plats mellan brytare och plate för att kunna få upp brytaren och byta innanmätet utan lödning heller för den delen.)

ja det är lött, fick sår i pannan av plastdelen..

Varmilo har börjat med Tealios-switchar som ett alternativ. Yay.

Varför finns det så få trådlösa mekaniska tangentbord? Söker man på t.ex Maxgaming så finns det endast 3st och på Inet finns det 0. Varför?

Någon har förmodligen redan frågat - men har någon ett bra tips på mekaniska tangentbord som inte låter så mycket?

Skrivet av Frankovich:

Någon har förmodligen redan frågat - men har någon ett bra tips på mekaniska tangentbord som inte låter så mycket?

De man bygger själv ska i regel bli tystare än de man köper färdiga.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Frankovich:

Testa de med MX-Silent switchar så ska det nog gå bra.
Dessa låter betydligt mindre än vanliga diton.

@huttala: Tack för tipset!

@StuntmanMike: Tack! Får se om jag kan ta mig tid till att bygga ett själv

Nån som köpt från pimpmykeyboard.com? Är de vettiga att handla från?
Sen letar jag efter cherry mx clear switchar men hittar ingen vettig sida

(Är hyfsat grön i att modda keyboards)

Plockade precis hem ett Fnatic MiniStreak med Silent red switchar idag. Otroligt nöjd, superbehagligt att skriva på och har inget som helst störande ljud. Letade länge och väl innan jag hittade ett bord som passade mig. Jag köpte TKL-modellen eftersom jag inte har något behov av numpadden och har lite begränsat utrymme för tillfället. Men finns även fullstort vad jag förstått.

Tips för det som söker ett skönt men tyst mekanisk tangentbord! Webhallen har ett antal av dom i sin fyndhörna, ordnarie verkar vara slutsålt.

Har ett Ducky Shine 2 och min S knapp har börjat fastna halvt nedtryckt ibland, är det mycket jobb att lösa det?

Skrivet av Snyft:

Har ett Ducky Shine 2 och min S knapp har börjat fastna halvt nedtryckt ibland, är det mycket jobb att lösa det?

En lödkolv, lödtenn och lödsug är vad du behöver.
Sen om det är så att du inte kan få tag på en reservswitch så är det bara att löda loss någon som aldrig används och swappa med S-switchen.

Ingen större operation med andra ord. Bör inte ta speciellt lång tid.
Har du ingen lödkolv blir det jobbigt dock. :/

Skrivet av huttala:

Sen om det är så att du inte kan få tag på en reservswitch så är det bara att löda loss någon som aldrig används och swappa med S-switchen.

Skrev fel det är Ducky Shine 5. Måste man verkligen löda för att kolla switcharna eller vad det kallas? Ser ut som att man ska kunna få loss själva plast saken som trycks ner.

Skrivet av Snyft:

Skrev fel det är Ducky Shine 5. Måste man verkligen löda för att kolla switcharna eller vad det kallas? Ser ut som att man ska kunna få loss själva plast saken som trycks ner.

Svar ja. Nu vet jag inte hur LEDsen på Shine 5 är monterade, men kan hända att du måste löda loss dessa också.

En fattigmanslösning kan vara att ta loss tangenten på switchen och sen skicka ner isopropanyl i switchen och hamra febrilt på den tills den funkar som vanligt igen.

För lite djupare genomgång av hur man kan göra se denna guide https://imgur.com/a/9sHx7.

Lycka till!

Skrivet av huttala:

Svar ja. Nu vet jag inte hur LEDsen på Shine 5 är monterade, men kan hända att du måste löda loss dessa också.

En fattigmanslösning kan vara att ta loss tangenten på switchen och sen skicka ner isopropanyl i switchen och hamra febrilt på den tills den funkar som vanligt igen.

För lite djupare genomgång av hur man kan göra se denna guide https://imgur.com/a/9sHx7.

Lycka till!

En ännu fattigare lösning kan vara att ta bort keycappen och trycka ner switchen medan man blåser ner i switchen och hoppas på att eventuell skit som ligger i switchen blåser bort. Funkat för mig ett antal gånger. Vill man lyxa till det kan man prova med tryckluft ifall man är rik nog att ha det hemma. Slipper man spotta i tangentbordet

Skrivet av huttala:

Lycka till!

Tack, var köper man isopropanyl utan att bli ruinerad? Har inte spillt något, känns som att fjädern är sliten eller något. Det är inte alltid den "hänger sig", den går ner till botten och ibland upp till 75% där den fastnar.
Får väl i värsta fall lära mig löda och köpa utrustning till det.

Provade trycka ner knappen och blåsa med tryckluft, det hjälpte inte. Kanske lite men problemet är absolut fortfarande där.

Är MX Cherry blue om det har någon som helst relevans.

Senast redigerat 2020-07-04 22:23
Skrivet av Snyft:

Tack, var köper man isopropanyl utan att bli ruinerad? Har inte spillt något, känns som att fjädern är sliten eller något. Det är inte alltid den "hänger sig", den går ner till botten och ibland upp till 75% där den fastnar.
Får väl i värsta fall lära mig löda och köpa utrustning till det.

Provade trycka ner knappen och blåsa med tryckluft, det hjälpte inte. Kanske lite men problemet är absolut fortfarande där.

Är MX Cherry blue om det har någon som helst relevans.

Kjell.com har isopropanol.

Skrivet av huttala:

Har aldrig lödat eller något liknande. Vet du någon bra guide samt vad för lödkolv osv bör jag köpa? Vill helst inte lägga ut för mycket pengar.
Samt något tips på var man kan köpa billiga reservswitchar?

Skrivet av Snyft:

Har aldrig lödat eller något liknande. Vet du någon bra guide samt vad för lödkolv osv bör jag köpa? Vill helst inte lägga ut för mycket pengar.
Samt något tips på var man kan köpa billiga reservswitchar?

Det är bara att köpa billigast möjliga på clasohlson/kjell eller någon liknande butik.
Det du behöver är lödkolv, lödtenn samt lödsug.

Var du hittar enstaaka switchar i Sverige vet jag inte, men det är som sagt bara att löda loss typ print screen switchen eller något och sätta din halvtrasiga S switch där istället.

Guider på hur man löder loss switchar finns de nog massvis av på Youtube. Bara att söka på "how to desolder keyboard switch".