Permalänk
Inaktiv

Har ett Ducky one 2 tkl horizon med trasig Ä tangent, tänkte byta switch mot den i scrolllock.. men jag får inte upp brytaren.. sitter som berget. Använder 2st philips små mejslar. Är Ducky switcharna utbytbara överhuvudtaget?

Använder mig av bilderna i första inlägget del 4.

Ok.. det blev mer skrot nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon8870:

Har ett Ducky one 2 tkl horizon med trasig Ä tangent, tänkte byta switch mot den i scrolllock.. men jag får inte upp brytaren.. sitter som berget. Använder 2st philips små mejslar. Är Ducky switcharna utbytbara överhuvudtaget?

Använder mig av bilderna i första inlägget del 4.

Ok.. det blev mer skrot nu.

ska du byta hela brytaren måste du löda loss dom (tror inte retailbord brukar ha nog med plats mellan brytare och plate för att kunna få upp brytaren och byta innanmätet utan lödning heller för den delen.)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hoz:

ska du byta hela brytaren måste du löda loss dom (tror inte retailbord brukar ha nog med plats mellan brytare och plate för att kunna få upp brytaren och byta innanmätet utan lödning heller för den delen.)

ja det är lött, fick sår i pannan av plastdelen..

Permalänk
Medlem

Varmilo har börjat med Tealios-switchar som ett alternativ. Yay.

Permalänk
Medlem

Varför finns det så få trådlösa mekaniska tangentbord? Söker man på t.ex Maxgaming så finns det endast 3st och på Inet finns det 0. Varför?

Visa signatur

NZXT H510 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.4 Ghz | Powercolor 5700XT Red Devil | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 860 EVO 500GB | Corsair H100i Platinum | LG 34GK950F

Permalänk

Någon har förmodligen redan frågat - men har någon ett bra tips på mekaniska tangentbord som inte låter så mycket?

Permalänk
Skrivet av Frankovich:

Någon har förmodligen redan frågat - men har någon ett bra tips på mekaniska tangentbord som inte låter så mycket?

De man bygger själv ska i regel bli tystare än de man köper färdiga.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Frankovich:

Någon har förmodligen redan frågat - men har någon ett bra tips på mekaniska tangentbord som inte låter så mycket?

Testa de med MX-Silent switchar så ska det nog gå bra.
Dessa låter betydligt mindre än vanliga diton.

Permalänk

@huttala: Tack för tipset!

Permalänk

@StuntmanMike: Tack! Får se om jag kan ta mig tid till att bygga ett själv

Permalänk
Medlem

Nån som köpt från pimpmykeyboard.com? Är de vettiga att handla från?
Sen letar jag efter cherry mx clear switchar men hittar ingen vettig sida

(Är hyfsat grön i att modda keyboards)

Permalänk
Medlem

Plockade precis hem ett Fnatic MiniStreak med Silent red switchar idag. Otroligt nöjd, superbehagligt att skriva på och har inget som helst störande ljud. Letade länge och väl innan jag hittade ett bord som passade mig. Jag köpte TKL-modellen eftersom jag inte har något behov av numpadden och har lite begränsat utrymme för tillfället. Men finns även fullstort vad jag förstått.

Tips för det som söker ett skönt men tyst mekanisk tangentbord! Webhallen har ett antal av dom i sin fyndhörna, ordnarie verkar vara slutsålt.

Permalänk
Medlem

Har ett Ducky Shine 2 och min S knapp har börjat fastna halvt nedtryckt ibland, är det mycket jobb att lösa det?

Visa signatur

4790K@4.5ghz, 16GB DDR3, GTX 1060 6GB.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Snyft:

Har ett Ducky Shine 2 och min S knapp har börjat fastna halvt nedtryckt ibland, är det mycket jobb att lösa det?

En lödkolv, lödtenn och lödsug är vad du behöver.
Sen om det är så att du inte kan få tag på en reservswitch så är det bara att löda loss någon som aldrig används och swappa med S-switchen.

Ingen större operation med andra ord. Bör inte ta speciellt lång tid.
Har du ingen lödkolv blir det jobbigt dock. :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

En lödkolv, lödtenn och lödsug är vad du behöver.
Sen om det är så att du inte kan få tag på en reservswitch så är det bara att löda loss någon som aldrig används och swappa med S-switchen.

Ingen större operation med andra ord. Bör inte ta speciellt lång tid.
Har du ingen lödkolv blir det jobbigt dock. :/

Skrev fel det är Ducky Shine 5. Måste man verkligen löda för att kolla switcharna eller vad det kallas? Ser ut som att man ska kunna få loss själva plast saken som trycks ner.

Visa signatur

4790K@4.5ghz, 16GB DDR3, GTX 1060 6GB.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Snyft:

Skrev fel det är Ducky Shine 5. Måste man verkligen löda för att kolla switcharna eller vad det kallas? Ser ut som att man ska kunna få loss själva plast saken som trycks ner.

Svar ja. Nu vet jag inte hur LEDsen på Shine 5 är monterade, men kan hända att du måste löda loss dessa också.

En fattigmanslösning kan vara att ta loss tangenten på switchen och sen skicka ner isopropanyl i switchen och hamra febrilt på den tills den funkar som vanligt igen.

För lite djupare genomgång av hur man kan göra se denna guide https://imgur.com/a/9sHx7.

Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Svar ja. Nu vet jag inte hur LEDsen på Shine 5 är monterade, men kan hända att du måste löda loss dessa också.

En fattigmanslösning kan vara att ta loss tangenten på switchen och sen skicka ner isopropanyl i switchen och hamra febrilt på den tills den funkar som vanligt igen.

För lite djupare genomgång av hur man kan göra se denna guide https://imgur.com/a/9sHx7.

Lycka till!

En ännu fattigare lösning kan vara att ta bort keycappen och trycka ner switchen medan man blåser ner i switchen och hoppas på att eventuell skit som ligger i switchen blåser bort. Funkat för mig ett antal gånger. Vill man lyxa till det kan man prova med tryckluft ifall man är rik nog att ha det hemma. Slipper man spotta i tangentbordet

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Svar ja. Nu vet jag inte hur LEDsen på Shine 5 är monterade, men kan hända att du måste löda loss dessa också.

En fattigmanslösning kan vara att ta loss tangenten på switchen och sen skicka ner isopropanyl i switchen och hamra febrilt på den tills den funkar som vanligt igen.

För lite djupare genomgång av hur man kan göra se denna guide https://imgur.com/a/9sHx7.

Lycka till!

Tack, var köper man isopropanyl utan att bli ruinerad? Har inte spillt något, känns som att fjädern är sliten eller något. Det är inte alltid den "hänger sig", den går ner till botten och ibland upp till 75% där den fastnar.
Får väl i värsta fall lära mig löda och köpa utrustning till det.

Provade trycka ner knappen och blåsa med tryckluft, det hjälpte inte. Kanske lite men problemet är absolut fortfarande där.

Är MX Cherry blue om det har någon som helst relevans.

Visa signatur

4790K@4.5ghz, 16GB DDR3, GTX 1060 6GB.

Permalänk
Skrivet av Snyft:

Tack, var köper man isopropanyl utan att bli ruinerad? Har inte spillt något, känns som att fjädern är sliten eller något. Det är inte alltid den "hänger sig", den går ner till botten och ibland upp till 75% där den fastnar.
Får väl i värsta fall lära mig löda och köpa utrustning till det.

Provade trycka ner knappen och blåsa med tryckluft, det hjälpte inte. Kanske lite men problemet är absolut fortfarande där.

Är MX Cherry blue om det har någon som helst relevans.

Kjell.com har isopropanol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

En lödkolv, lödtenn och lödsug är vad du behöver.
Sen om det är så att du inte kan få tag på en reservswitch så är det bara att löda loss någon som aldrig används och swappa med S-switchen.

Ingen större operation med andra ord. Bör inte ta speciellt lång tid.
Har du ingen lödkolv blir det jobbigt dock. :/

Har aldrig lödat eller något liknande. Vet du någon bra guide samt vad för lödkolv osv bör jag köpa? Vill helst inte lägga ut för mycket pengar.
Samt något tips på var man kan köpa billiga reservswitchar?

Visa signatur

4790K@4.5ghz, 16GB DDR3, GTX 1060 6GB.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Snyft:

Har aldrig lödat eller något liknande. Vet du någon bra guide samt vad för lödkolv osv bör jag köpa? Vill helst inte lägga ut för mycket pengar.
Samt något tips på var man kan köpa billiga reservswitchar?

Det är bara att köpa billigast möjliga på clasohlson/kjell eller någon liknande butik.
Det du behöver är lödkolv, lödtenn samt lödsug.

Var du hittar enstaaka switchar i Sverige vet jag inte, men det är som sagt bara att löda loss typ print screen switchen eller något och sätta din halvtrasiga S switch där istället.

Guider på hur man löder loss switchar finns de nog massvis av på Youtube. Bara att söka på "how to desolder keyboard switch".

Permalänk
Avstängd

mitt corsair k63 tkl en tangent svarar inte kan inte trycka p hur får jag liv i knappen. har dragit loss alla och damsugit runt

Permalänk
Skrivet av alexman:

mitt corsair k63 tkl en tangent svarar inte kan inte trycka p hur får jag liv i knappen. har dragit loss alla och damsugit runt

Läs några poster ovanför dig. 👆

Permalänk
Medlem

Fick hem mitt första mekaniska tangentbord igår. Senast jag använde ett var när man bara var liten knatte och det var (IBM+DOS) som gällde. Så det var ett par år sedan
Efter en del eftersökning så fick det bli ett Corsair K95 Platinum RGB MX Brown.
Men jag funderade starkt på att köpa ett Logitech G815 då lågprofil sitter i ryggmärgen och jag har alltid småhatat skyskrapetangenter.
Nästa efter detta blir definitivt lågprofil, men jag känner att jag redan har kommit in i detta ganska bra. Lite ovant med så stora mellanrum mellan tangenterna bara och lite småjobbigt att behöva lyfta på hela armen när jag ska flytta fingrarna från enter till piltangenterna. Jag lägger nämligen (index) och lillfingret på döytan mellan pilarna och enter...
Men i övrigt så måste jag säga att det är RIKTIGT skönt att skriva på.
Märker dock att det finns en positiv sak med att jag är så ovan vid mellanrummen mellan tangenterna. För att inte fastna mellan tangenterna så måste jag kolla ner mer på tangentbordet vilket medför att jag kan hålla en snabbare hastighet när jag skriver....

Förhoppnigsvis så blir jag bättre på att koda med detta ;p

Dold text
Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk

Älskar mitt XTRFY K4 TKL RGB RETRO. Det är inte RGB nu längre dock! Råkade spilla lite. Knapparna betedde sig konstigt någon timme till det torkat men RGB belysningen är död. Hade den bara satt på vitt ljus för lite bakgrundsbelysning men ändå lite tråkigt. Får ta till labbet på jobbet och felsöka någon dag.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tenkai Star:

Älskar mitt XTRFY K4 TKL RGB RETRO. Det är inte RGB nu längre dock! Råkade spilla lite. Knapparna betedde sig konstigt någon timme till det torkat men RGB belysningen är död. Hade den bara satt på vitt ljus för lite bakgrundsbelysning men ändå lite tråkigt. Får ta till labbet på jobbet och felsöka någon dag.

Är inne på det också, grymt snyggt och smidigt. Är tangenter väldigt höga eller hur fungerar det att spela med det?

Permalänk
Skrivet av anon76576:

Är inne på det också, grymt snyggt och smidigt. Är tangenter väldigt höga eller hur fungerar det att spela med det?

Det är standard höga tangenter. Har ett Steelseries 6gv2 och ett äldre Corsair. Känns som samma höjd. Jag tycker det är jätteskönt att spela med.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Medlem

Mycket bra guide, tack huttala!

Visa signatur

Desktop 386 16/SX, 16MB RAM, 160MB Quantum HDD, 3,5" HD FDD, Colorful Soundblaster 16 Compatible, DOS 6.22/Windows 3.11, AOC 14" VGA skärm (Skiftar mot gul tills man slår till den rätt), Keytronic tangentbord, 2 knappars mus

Permalänk
Medlem

Har nyligen bestämt mig för att byta tangentbord och valde att grotta ner mig i mekaniska tangentbord. Superbra guide!
Jag valde att beställa ett Keychron K6 [Gateron Brown], med möjlighet för Hotswap. Att det hade RGB var väl ett plus men det viktigaste för mig var att det kunde anslutas trådlöst. Köpte även till ett Testpaket av Mekaniska Brytare från GloriousGMMK om man vill börja meka med det i framtiden.

Testade ett "Corsair Gaming K65 Mini [Cherry MX Red]" som inte föll mig i smaken. Saknade piltangenterna på ett 60% keyboard samt så upplevede jag för lite feedback när man skrev text (ibland blev det dubbla bokstäver). Tangentbordet används främst för kodning, plugg och spel.

Problemet jag har med Keychron K6 är att man måste ha igång bakgrundsbelysningen för att se symbolerna (utan bakgrundsbelysning har symbolerna en snarlik grå nyans som resten av tangenten). Är det någon som har förslag på var man kan köpa keycaps? Svenska retailers som jag kikat på (Inet & Maxgaming) har väldigt begränsat utbud och sidor som Amazon etc. säljer endast keycaps enligt engelska standard (utan åäö). Hur har ni löst detta problemet?

Visa signatur

I changed my shape today.
Human, at the break of day.
Dropped my suit without a noise.
The sun gave me no choice.

Permalänk
Skrivet av Deerhall:

Har nyligen bestämt mig för att byta tangentbord och valde att grotta ner mig i mekaniska tangentbord. Superbra guide!
Jag valde att beställa ett Keychron K6 [Gateron Brown], med möjlighet för Hotswap. Att det hade RGB var väl ett plus men det viktigaste för mig var att det kunde anslutas trådlöst. Köpte även till ett Testpaket av Mekaniska Brytare från GloriousGMMK om man vill börja meka med det i framtiden.

Testade ett "Corsair Gaming K65 Mini [Cherry MX Red]" som inte föll mig i smaken. Saknade piltangenterna på ett 60% keyboard samt så upplevede jag för lite feedback när man skrev text (ibland blev det dubbla bokstäver). Tangentbordet används främst för kodning, plugg och spel.

Problemet jag har med Keychron K6 är att man måste ha igång bakgrundsbelysningen för att se symbolerna (utan bakgrundsbelysning har symbolerna en snarlik grå nyans som resten av tangenten). Är det någon som har förslag på var man kan köpa keycaps? Svenska retailers som jag kikat på (Inet & Maxgaming) har väldigt begränsat utbud och sidor som Amazon etc. säljer endast keycaps enligt engelska standard (utan åäö). Hur har ni löst detta problemet?

Jag vet inte riktigt vad det är du vill ha om inget hos maxgaming.se fungerar för dig.
Men många av oss som håller på med custum keebs går med i group-buys eller handlar på eftermarknaden

Men bara fråga om det är något