DJI tråden

Skrivet av Elof94:

Jag chattade precis med Transportstyrelsen och frågade specifikt om Mavic Mini(249g) och fick följande svar:

Okej beroende på om den har c-märkning eller så varier det lite med hur man får flyga. Det du kommer behöva göra är att registrera dig som operatör, det kommer du kunna göra direkt på vår hemsida och kostar 100kr. Vad gäller flygningen så kan du inte utan vidare utbildning att få högst flyga 120m och inom synhåll. För drönare som väger under 250g så krävs inte någon av våra onlineutbildningar

Frågade även om kostnad för drönarkortet:

Ska du flyga inom synhåll och högst 120m kan det antingen kosta 100kr eller 150kr beroende på drönarens vikt

Den har ju, likt alla nuvarande, ingen c-märkning.

Lol Mavic pro 2 väger 907g så den är C2-klassad 😆 (underkategori A2).

Så om jag förstår allt rätt än så länge så är de ända man behöver som privatperson är att betala för *körkortet* och sen transportstyrelsen om man vill flyga utom synhåll?

Skrivet av Elof94:

Jag chattade precis med Transportstyrelsen och frågade specifikt om Mavic Mini(249g) och fick följande svar:

Okej beroende på om den har c-märkning eller så varier det lite med hur man får flyga. Det du kommer behöva göra är att registrera dig som operatör, det kommer du kunna göra direkt på vår hemsida och kostar 100kr. Vad gäller flygningen så kan du inte utan vidare utbildning att få högst flyga 120m och inom synhåll. För drönare som väger under 250g så krävs inte någon av våra onlineutbildningar

Frågade även om kostnad för drönarkortet:

Ska du flyga inom synhåll och högst 120m kan det antingen kosta 100kr eller 150kr beroende på drönarens vikt

Tack så mycket för infon! Det var ju inte så farligt alls som jag befarade

Mavic Air är väl då C1 klassad...Har en Mavic Air idag men det blir nog en Air 2 i alla fall eftersom jag mest flyger i naturen!
Ja det är en jungel!

Snackade med DJI om vad som händer efter övergångsperioden för deras befintliga drönare och fick svaret

"You can still use the drone after two years without any issue. There will be no restrictions, DJI will implement the production and sales standards in accordance with the requirements of local policies"

Sen frågade jag även Transportstyrelsen hur "retroaktiv lagtillämpning" kommer tillämpas på drönare men fick inget svar. Jag skulle få återkoppling i början av den här veckan men har inte hört något mer.

Nu är jag inte 100% insatt i svenska lagar och regler men borde inte den lagen skydda oss som köpt en drönare innan lagen träder i kraft? Likt dom som har en bil från 1969 utan bilbälte och blinkers som ändå får köras idag?

"Förbudet mot att retroaktivt tillämpa en straff- eller skattelag är en i grundlagen uttryckt skyddsregel. (Regeringsformen 2:10 §, se http://www.lagen.nu/1974:152#K2 ) Innebörden av denna bestämmelse är att en lag inte får tillämpas på sådant som skett före den tidpunkt då lagen trädde i kraft. Man kan alltså inte straffas för något som straffbelagts först efter den tidpunkt då man redan handlat."

Från lawline.se / https://lawline.se/answers/2657

@MrLindgren: Nä det kommer inte att bli ngr problem!sen vilka restriktioner det blir är väl en annan fråga?var,avstånd,folksamlingar etc...
Köpte själv den nya Mavic Air2 och kan väl sä att man är inte besviken...

Skrivet av MrLindgren:

Snackade med DJI om vad som händer efter övergångsperioden för deras befintliga drönare och fick svaret

"You can still use the drone after two years without any issue. There will be no restrictions, DJI will implement the production and sales standards in accordance with the requirements of local policies"

Sen frågade jag även Transportstyrelsen hur "retroaktiv lagtillämpning" kommer tillämpas på drönare men fick inget svar. Jag skulle få återkoppling i början av den här veckan men har inte hört något mer.

Nu är jag inte 100% insatt i svenska lagar och regler men borde inte den lagen skydda oss som köpt en drönare innan lagen träder i kraft? Likt dom som har en bil från 1969 utan bilbälte och blinkers som ändå får köras idag?

"Förbudet mot att retroaktivt tillämpa en straff- eller skattelag är en i grundlagen uttryckt skyddsregel. (Regeringsformen 2:10 §, se http://www.lagen.nu/1974:152#K2 ) Innebörden av denna bestämmelse är att en lag inte får tillämpas på sådant som skett före den tidpunkt då lagen trädde i kraft. Man kan alltså inte straffas för något som straffbelagts först efter den tidpunkt då man redan handlat."

Från lawline.se / https://lawline.se/answers/2657

Grundlagen gäller bara för straff, du kan inte bli straffad för att flyga en drönare idag som du inte kan flyga utan behörighet efter de nya bestämmelserna. T ex får barn under 135 cm inte åka obältade i gamla bilar.
http://www.classicmotor.se/artiklar/experten/20160714/far-bar...

Vet någon om behörigheten du kommer kunna få snart i sverige för att flyga drönare kommer att gälla i hela EU? Kommer det vara samma regler som gäller?

"Med anledning av covid-19
Med anledning av den rådande pandemin med covid-19 har Europeiska kommissionen, Europeiska unionens byrå för luftfartssäkerhet (EASA) och medlemsstaterna bedrivit ett arbete för att senarelägga ikraftträdandet av en del av de regler som påverkar den europeiska luftfarten. EU kommer därför med största sannolikhet att skjuta på införandet av bland annat de nya reglerna för drönare med 6 månader till den 1 januari 2021. Det formella beslutet tas av kommissionen inom kort.

Som följd

kommer de nuvarande svenska reglerna fortsätta att gälla tills vidare
kommer det inte att vara möjligt för drönaroperatörer att registrera sig eller för fjärrpiloter att genomföra online-provet för drönarkort före den 4 januari 2021."

Saxat från:https://www.transportstyrelsen.se/sv/luftfart/Luftfartyg-och-luftvardighet/dronare/nya-regler-fran-1-juli-2020/

Skrivet av Smekt-Burkmat^:

"Med anledning av covid-19
Med anledning av den rådande pandemin med covid-19 har Europeiska kommissionen, Europeiska unionens byrå för luftfartssäkerhet (EASA) och medlemsstaterna bedrivit ett arbete för att senarelägga ikraftträdandet av en del av de regler som påverkar den europeiska luftfarten. EU kommer därför med största sannolikhet att skjuta på införandet av bland annat de nya reglerna för drönare med 6 månader till den 1 januari 2021. Det formella beslutet tas av kommissionen inom kort.

Som följd

kommer de nuvarande svenska reglerna fortsätta att gälla tills vidare
kommer det inte att vara möjligt för drönaroperatörer att registrera sig eller för fjärrpiloter att genomföra online-provet för drönarkort före den 4 januari 2021."

Saxat från:https://www.transportstyrelsen.se/sv/luftfart/Luftfartyg-och-luftvardighet/dronare/nya-regler-fran-1-juli-2020/

Tack för infon Började undra vad som tog sån jävla tid att öppna upp provet då det börjar närma sig nu men där har jag svaret.

Hej alla,

Råkade för ett litet tag ut för en olycka med min drönare och den är nu obrukbar. Ett snöre åkte på något sätt upp i ena motorn och fick drönaren att krascha från ca 30-40m höjd, först rakt ner på ett tak, sedan ytterligare 15m rakt ner på asfalt. Hela gimbalen hänger, chassit är spräckt i fronten och ett par "vingar" har hamnat ur led.

Jag har ingen DJI Care eller vad det heter. Tror ni det ens är värt att försöka få den lagad? Känns som att det skulle bli riktigt dyrt med tanke på skadorna, eller vad tror ni?

Till min andra fråga. Tror ni det finns någon marknad att sälja drönaren? Vet inte om det finns delar på den som någon skulle vara intresserad av, annars så är det en fly more kit så åtminstone 3 batterier, några extra propellrar samt själva kontrollen mm fungerar ju fortfarande.

Drönaren i fråga är en Mavic Pro för övrigt.

Skrivet av nilsson:

Hej alla,

Råkade för ett litet tag ut för en olycka med min drönare och den är nu obrukbar. Ett snöre åkte på något sätt upp i ena motorn och fick drönaren att krascha från ca 30-40m höjd, först rakt ner på ett tak, sedan ytterligare 15m rakt ner på asfalt. Hela gimbalen hänger, chassit är spräckt i fronten och ett par "vingar" har hamnat ur led.

Jag har ingen DJI Care eller vad det heter. Tror ni det ens är värt att försöka få den lagad? Känns som att det skulle bli riktigt dyrt med tanke på skadorna, eller vad tror ni?

Till min andra fråga. Tror ni det finns någon marknad att sälja drönaren? Vet inte om det finns delar på den som någon skulle vara intresserad av, annars så är det en fly more kit så åtminstone 3 batterier, några extra propellrar samt själva kontrollen mm fungerar ju fortfarande.

Drönaren i fråga är en Mavic Pro för övrigt.

Du kan kolla om din hemförsäkring täcker drönaren samt du kan fråga om cirka pris https://www.swedron.se/service/kb/faq.php?id=3

Skrivet av hellmix:

Du kan kolla om din hemförsäkring täcker drönaren samt du kan fråga om cirka pris https://www.swedron.se/service/kb/faq.php?id=3

Har tyvärr redan pratat med mitt försäkringsbolag. Har allrisk/drulle och den täckte tyvärr inte det.

Den sidan har jag faktiskt kikat på. Det som är lite segt är att dem tar 595kr för att bara bedömma vad det skulle kosta. Förstår ju att det är lite jobb för att kunna avgöra det, men känns inte så värt. Hade väl mest vart intressant att sälja den som den är.

Skrivet av nilsson:

Har tyvärr redan pratat med mitt försäkringsbolag. Har allrisk/drulle och den täckte tyvärr inte det.

Den sidan har jag faktiskt kikat på. Det som är lite segt är att dem tar 595kr för att bara bedömma vad det skulle kosta. Förstår ju att det är lite jobb för att kunna avgöra det, men känns inte så värt. Hade väl mest vart intressant att sälja den som den är.

Det du kan göra är att se om du får bild får du det så är det inte så mycket jobb att fixa själv har sett några videos på Youtube men annars har jag sett kraschade drönare gått får någon tusing på tradera.

Det blev en liten DJI. Transtec Beetle, väger under 250g med batteri. Förvånansvärt "snabb" ändå för sin ringa storlek och stabil, kontra DJI-tegelstenen den måste släpa på! Finns modeller som är sportigare men denna duger fint till mig att cruisa runt med på semestern.
Ingen video, måste träna lite först. Sjukt rostig på RC hehe.