Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Är lite nyvaken.

Omfattar detta alla drönare ?

*Nya krav på kompetens, både teoretisk och praktisk utbildning, som en drönarpilot måste ha för att få flyga med drönare.

*Nya krav på registrering av drönaroperatörer av nästan alla drönare.

Edit.

Är det såhär lätt att göra/klara provet är den biten iaf inget problem..
Videon var iaf ganska roligt gjort måste jag säga även om reglerna inte var något att hurra för
Känns som dom tror att alla som flyger drönare är 10 bast.

https://www.youtube.com/watch?time_continue=34&v=l6xHV61jwGo&...

Jag har faktiskt inte helt koll på vad som kommer gälla och har inte orkat djupdyka i ämnet.
Har dock fastnat på Transportstyrelsens ord i slutet på den länk jag gav tidigare..

"Transportstyrelsen arbetar nu med att anpassa de nya reglerna i Sverige. Under det kommande året kommer myndigheten att löpande informera för att förbereda drönaroperatörer inför de nya reglerna."

Så jag tar det som det kommer... och går in och kollar med jämna mellanrum.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Jag har faktiskt inte helt koll på vad som kommer gälla och har inte orkat djupdyka i ämnet.
Har dock fastnat på Transportstyrelsens ord i slutet på den länk jag gav tidigare..

"Transportstyrelsen arbetar nu med att anpassa de nya reglerna i Sverige. Under det kommande året kommer myndigheten att löpande informera för att förbereda drönaroperatörer inför de nya reglerna."

Så jag tar det som det kommer... och går in och kollar med jämna mellanrum.

Ja du har nog rätt att det är bäst att vänta och se vad det faktiskt blir av det innan man börjar oroa sig för mycket.

Permalänk
Medlem

Innan snön försvann...

Så hann jag med mig en till skotertävling, grymt roligt att filma.

Visa signatur

Min: Asus x670e ProArt :AMD 7950x3D : Noctua NH-D15 : AMD 7900XT Merc 310: Kingston Fury 64GB: Define North:: Dell P3222QE +Dell U2412M 24"
Frugan: ASUS P6X58D :i7 930@3,5Ghz :Noctua NH-D14 : HD 6970:Corsair 6GB: Define R3: Dottern: ASUS P6X58D :i7 930@3,2Ghz :Noctua NH-D14 : 7970 DC2 :Corsair 4GB: Define R3: Sonen: ASUS P6X58D:i7 950@3,6Ghz :Noctua NH-D14 : HD 7970:Corsair 6GB: Antec P183 Advanced Midi

Permalänk
Medlem

Hej
Ny på forumet, erkänner att jag inte läst alla 66! Sidor men jag sökte i alla fall och fann inte svaret.
Jag har en mavic 2 PRO sedan 1 år tillbaka som fungerat mycket bra fram tills nu. Jag har problem med att horisonten blir sned ibland vid filmning. Till saken hör att jag precis köpt Polarpro ND filter och ominstallerat dji go4 appen. Vad säger experterna? Kan det ha med filtret att göra eller är det någon annan inställning som spökar? Jag har kalibrerat compassen, gimballen och gjort IMU återställning.
Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cam72:

Hej
Ny på forumet, erkänner att jag inte läst alla 66! Sidor men jag sökte i alla fall och fann inte svaret.
Jag har en mavic 2 PRO sedan 1 år tillbaka som fungerat mycket bra fram tills nu. Jag har problem med att horisonten blir sned ibland vid filmning. Till saken hör att jag precis köpt Polarpro ND filter och ominstallerat dji go4 appen. Vad säger experterna? Kan det ha med filtret att göra eller är det någon annan inställning som spökar? Jag har kalibrerat compassen, gimballen och gjort IMU återställning.
Tacksam för svar!

Sned horisont är väl en DJI-sjuka och lika vanlig som antalet drönare nästan. Har själv haft det på alla mina DJI-drönare... Tråkigt men så är det. Min nuvarande Inspire 2 har det ofta, men så ibland är horisonten spikrak, för att i nästa stund bli sned igen.
Orsaken vet jag inte.. folk pratar om att man ska kalibrera IMU:n och har gjort det flertalet gånger utan att det blivit bättre. Har kalibrerat gimballen flertalet gånger också, så jag har som många andra gått bet och gett upp hoppet om en rak horisont.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Hej och tack för svar!

Jag har oxå kalibrerat flertalet ggr. Det som för mig lite fundersam är varför det börjat strula efter 1år, innan dess gick allt klockrent 🧐

Efter jag ominstallerat appen blev jag även tvungen att kalibrera sensorerna vilket var ganska svårt, men jag tycker inte det borde ha med horisonten att göra.

Någon som vet om man kan gå in på DJI butiken och få en ”proffs” kalibrering?

Vh johan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cam72:

Hej och tack för svar!

Jag har oxå kalibrerat flertalet ggr. Det som för mig lite fundersam är varför det börjat strula efter 1år, innan dess gick allt klockrent 🧐

Efter jag ominstallerat appen blev jag även tvungen att kalibrera sensorerna vilket var ganska svårt, men jag tycker inte det borde ha med horisonten att göra.

Någon som vet om man kan gå in på DJI butiken och få en ”proffs” kalibrering?

Vh johan

Det är väl bara att fråga dem, inte omöjligt..

Hittade denna länk och det var en detalj som jag inte sett tidigare...
https://www.droneshopcanada.ca/blogs/drone-tips-and-tricks/fi...

"This is to help fix the tilted horizon issue in the Phantom 3, Phantom 4, Inspire 1, and All DJI Gimbals.

First do a COLD IMU Calibration. To do this cool down your machine over an A/C vent or or in the fridge. Do not cool the battery. Preform the IMU calibration on a perfectly level surface. If you can use a bubble level to check the surface do so.

Do a gimbal calibration while on the ground, then let the UAV sit for 2 minutes.

Next calibrate the compass before flight.

If needed do a gimbal calibration in the air."

Med kall IMU kalibrering, så har jag antagit att det handlar om rumstemperatur och inte direkt efter flygning eller att den varit på en stund. Att lägga drönaren i kylskåpet var nytt.. Får väl testa det, om jag får in Inspiren. Får väl tömma det och sedan ställa den på högkant eller något.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

@DaBone:

Ok, intressant länk, stort tack! Jag var tvungen att läsa den 2ggr, kunde inte låta bli att titta om den var postad 1april 😂 men det är klart det finns kanske en sanning i att elektroniken fungerar annorlunda när den är kall.
Jag ska ut idag och testa tidigare tips, sen får kylskåpet stå på tur.

Tack för tipsen hittills!
Vh johan

Permalänk
Medlem

Hej
Provkört en hel del idag och när jag svänger ger den lutande horisont, rätar jag upp och flyger rakt kommer den sakta tillbaka till rak nivå. Så störande, kan inte fatta vad som hänt, kan det ligga i en uppdatering tro?

Permalänk
Medlem

Förbokat Mavic Air 2 nu Verkar ha hänt en del sedan min Phantom 2 med GoPro, ska bli kul o testa o hoppas den är tystare än min gamla som mest samlat damm. Den verkar va rätt mkt tystare än Air 1 iaf.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Benno1:

Bra fråga, jag hade faktiskt ingen koll på det där. Tack för länken!

Varit inne på Transportstyrelsens sida o läs lite, verkar som att det kanske klarnar lite mer den 4e maj?

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem
Skrivet av bran:

Förbokat Mavic Air 2 nu Verkar ha hänt en del sedan min Phantom 2 med GoPro, ska bli kul o testa o hoppas den är tystare än min gamla som mest samlat damm. Den verkar va rätt mkt tystare än Air 1 iaf.

Mavic Air 2 verkar vara riktigt trevlig🙂👌🏼👍🏼
Riktigt sugen på den med, har en Phantom 4 just nu, men blir alltid lite sugen på nytt när det kommer sådana här uppgraderingar 🙂

Lite bilder på den och från den när du har den i din ägo tack 😀

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Medlem

@bran: Hittar du ngt intressant så återkom gärna här!Söker själv en hel del......
https://www.youtube.com/watch?v=MnPWECMPSis

Permalänk
Medlem

Kommit upp en del info på Transportstyrelsens site: https://transportstyrelsen.se/globalassets/global/luftfart/dr...

Vad gäller Mavic Air 2 känns det för egen del som att avsaknaden av ads-b är lite skitsamma, värre kan vara CE-certifieringen. Och denna har ju inte EU fått på plats än vad jag förstår så svårt o köpa drönare i dagsläget om man ska gå på det. Lägg till Remote ID så blir det än mer osäkert, även om DJI verkar ha demat en POC för det utan ny hårdvara.

Min förbokning kvarstår men lite mer osäker har jag ju blivit helt klart... Samtidigt är mitt huvudsakliga användningsområde (troligen) ute i naturen.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Inaktiv

Jag har just köpt en bättre begagnad DJI Mavic Pro men vilken jävla djungel det är att försöka förstå vad som gäller och inte. Inte blev det lättare att förstå med de nya reglerna och som kommer iom 1a Juli.

Till er andra drönarentusiaster här; skickar ni in allt material ni ska publicera online till Lantmäteriet för granskning?

Permalänk
Medlem

På din fråga Nej!
Kör också mest i skogen typ fiske å äventyr...hemma med barn å barnbarn etc etc.

/Vad gäller Mavic Air 2 känns det för egen del som att avsaknaden av ads-b är lite skitsamma, värre kan vara CE-certifieringen./
Kör ju Mavic Air idag så det blir ju samma problem med den...

EU reglerna är väl framskjutna så det kanske inte blir förrän till höst vinter som dom kan komma överens....
sen gäller ju dom gamla reglerna i två år.

Permalänk
Inaktiv

@Benno1 svarade du på min fråga ellee någon annans?

Hursomhelst, efter att ha dammsugit internet så har jag kommit fram till följande; Jag får flyga min Mavic Pro (750g) max 120 meter högt samt inom synhåll. Bilder/video som är av offentlig plats behöver man inte skicka in till Lantmäteriet för granskning, såvida man ej ser horisonten och himmel.

Efter 1a Juli ska man vara registrerad som drönaroperatör samt ta drönarkortet som fjärrpilot.

Kan någon bekräfta om detta stämmer eller ej? Tack:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon242437:

@Benno1 svarade du på min fråga ellee någon annans?

Hursomhelst, efter att ha dammsugit internet så har jag kommit fram till följande; Jag får flyga min Mavic Pro (750g) max 120 meter högt samt inom synhåll. Bilder/video som är av offentlig plats behöver man inte skicka in till Lantmäteriet för granskning, såvida man ej ser horisonten och himmel.

Efter 1a Juli ska man vara registrerad som drönaroperatör samt ta drönarkortet som fjärrpilot.

Kan någon bekräfta om detta stämmer eller ej? Tack:)

Så har jag tolkat det ja. Och efter 2022 (som det ser ut nu) får du bara köra din drönare "inhägnat"?

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av bran:

Så har jag tolkat det ja. Och efter 2022 (som det ser ut nu) får du bara köra din drönare "inhägnat"?

Jippie. Känner att man kom in i en väldigt bra tid för drönerier (not). Men i bästa fall har jag tappat intresset eller införskaffat en ny drönare vid år 2022 så det ser jag ej som ett problem. Fick denna för 5000 kr med extra batterier och tillbehör så är ganska nöjd, särskilt nu efter din info, att jag inte köpte en Mavic Air 2 som jag sannolikt skulle velat ha kvar år 2022.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon242437:

Jippie. Känner att man kom in i en väldigt bra tid för drönerier (not). Men i bästa fall har jag tappat intresset eller införskaffat en ny drönare vid år 2022 så det ser jag ej som ett problem. Fick denna för 5000 kr med extra batterier och tillbehör så är ganska nöjd, särskilt nu efter din info, att jag inte köpte en Mavic Air 2 som jag sannolikt skulle velat ha kvar år 2022.

Ja det suger, framförallt att man inte kan gå in i det o veta exakt vad som gäller, och inom vilken tidshorisont.

Kommer drönarna som uppfyller C-märkning men inte hade det vid tillverkning vara ok?
Kommer RemoteID att lösas utan hårdvara som gör allt för dyrt för en "kul pryl"?

Eller så får man bita i det sura äpplet o inse att 2022 har man bränt dom där 10500:- på en Mavic Air 2 som blir till pappersvikt. Alt köra olagligt ute på vischan.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem

@bran: https://forum.dji.com/forum.php?mod=forumdisplay&fid=129&filt...
Finns mycket att läsa där...
Nä men det är väl 150 m ifrån folk etc som gäller när dom nya reglerna kommer efter 2 år å under 2 års perioden 50 m
Sen vet vi ju inte när dom nya eu reglerna blir klara....är väl framflyttade till i höst så än är det inte klart..

Permalänk
Medlem

@anon242437: EU Reglerna är väl inte spikade än?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bran:

Ja det suger, framförallt att man inte kan gå in i det o veta exakt vad som gäller, och inom vilken tidshorisont.

Kommer drönarna som uppfyller C-märkning men inte hade det vid tillverkning vara ok?
Kommer RemoteID att lösas utan hårdvara som gör allt för dyrt för en "kul pryl"?

Eller så får man bita i det sura äpplet o inse att 2022 har man bränt dom där 10500:- på en Mavic Air 2 som blir till pappersvikt. Alt köra olagligt ute på vischan.

I Sverige är Retroaktiv lagstiftning förbjuden så drönare som tillverkats innan de nya reglerna följer de gamla reglerna.

https://www.lagen.nu/1974:152#K2 Regeringsformen 2:10 §

Det är så jag tolkar lagarna iaf.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av bran:

Ja det suger, framförallt att man inte kan gå in i det o veta exakt vad som gäller, och inom vilken tidshorisont.

Kommer drönarna som uppfyller C-märkning men inte hade det vid tillverkning vara ok?
Kommer RemoteID att lösas utan hårdvara som gör allt för dyrt för en "kul pryl"?

Eller så får man bita i det sura äpplet o inse att 2022 har man bränt dom där 10500:- på en Mavic Air 2 som blir till pappersvikt. Alt köra olagligt ute på vischan.

Så jag tänker också. Förhoppningsvis är det som nån sa att man inte kan tvinga på reglerna retroaktivt på drönare skapade innan men vi får se. Klart det är väl ganska riskfritt att flyga omkring vid sommarstugan men har man lagt flera tusen vill man gärna få ut det mesta och inte noja över att man flyger olagligt.

Skrivet av Benno1:

@grollo92: EU Reglerna är väl inte spikade än?

Ingen aning. Försöker ta till mig så mycket information om dröneri som möjligt men det är en hel del och inte alltid helt tydligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon242437:

Efter 1a Juli ska man vara registrerad som drönaroperatör samt ta drönarkortet som fjärrpilot.

Trodde att jag undkom då Mavic Mini bara väger 249 g men eftersom drönaren har "kamera, ljudupptagning eller annan sensor" så åker även jag på byråkrati med årlig avgift. Lyckas inte hitta någon information om vad avgiften landar på. Verkar dock som att jag slipper betala för teoriprov. Klickade igenom deras guide:

https://dronarsidan.transportstyrelsen.se/guide

Matar jag in 249 g så får jag följande:

Citat:

Din drönare och planerade flygning tillhör
Kategori Öppen - Underkategori A1
Läs aktuella drönarens manualer

Matar jag in 251 g så får jag föjande:

Citat:

Din drönare och planerade flygning tillhör
Kategori Öppen - Underkategori A1
Utbilda dig och ta aktuellt drönarkort

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ducedo:

Trodde att jag undkom då Mavic Mini bara väger 249 g men eftersom drönaren har "kamera, ljudupptagning eller annan sensor" så åker även jag på byråkrati med årlig avgift. Lyckas inte hitta någon information om vad avgiften landar på. Verkar dock som att jag slipper betala för teoriprov. Klickade igenom deras guide:

https://dronarsidan.transportstyrelsen.se/guide

Matar jag in 249 g så får jag följande:

Matar jag in 251 g så får jag föjande:

Jag såg de att de lyckades hitta ett sätt att jävlas även med Mini-ägarna. Det blir iaf att kika in lite då och då på transportstyrelsen och förhoppningsvis är de ute i god tid så man kan fixa allt den där skiten med körkort och registrering INNAN 1a Juli.

Permalänk
Medlem

Nej, övergångsperioden håller den befintliga 50 m horisontella regeln, så det är först efter den 2-åriga övergångsperioden är uppe den nya gränsen blir 150m. Och som Hallmark säger, med tanke på förseningen av genomförandet, kommer övergångsperioden troligen att vara nov 2022 eller början 2023 ....
Sista raden från det uppdaterade citatet från Cap 1789 nedan:
https://publicapps.caa.co.uk/ mod ... p; mc_eid = 570b7ed000

▪ Obemannade flygplan som inte uppfyller kraven i klasserna C0 till C4 kan fortsätta drivas på obestämd tid i underkategori A3 (långt ifrån människor) och, om de är mindre än 250 g, inom underkategori A1 (över människor)

▪ Från 1 juli 2022 och framåt, Open kategori obemannade flygplan som släpps ut på EU-marknaden (dvs. nya produkter introduceras för försäljning i Europa) måste överensstämma med produktstandarder och märkas med lämplig klass Number (C0 till C4)
▪ Fram till den 1 Juli 2022 har ytterligare övergångsbestämmelser gjorts för att möjliggöra obemannade luftfartyg:
▪ med en massa under 500 g att användas i underkategori A1 ▪ med en massa mindre än 2 kg att kunna köras i underkategori A2 ner till ett horisontellt avstånd på 50 meter från människor
Google Översättning!

Permalänk
Medlem

Jag avbokade faktiskt min Air 2 nu.

Det känns inte helt hundra att bränna nästan 11kkr på nåt som man inte helt klart vet hur det kommer bli med framöver. Och jag har inte riktigt tid och ork att försöka sätta mig in i alla detaljer och hur de kommer påverka min ev framtida användning när det finns (i mitt tycke) så många okända variabler.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon242437:

Jag såg de att de lyckades hitta ett sätt att jävlas även med Mini-ägarna. Det blir iaf att kika in lite då och då på transportstyrelsen och förhoppningsvis är de ute i god tid så man kan fixa allt den där skiten med körkort och registrering INNAN 1a Juli.

Jag chattade precis med Transportstyrelsen och frågade specifikt om Mavic Mini(249g) och fick följande svar:

Okej beroende på om den har c-märkning eller så varier det lite med hur man får flyga. Det du kommer behöva göra är att registrera dig som operatör, det kommer du kunna göra direkt på vår hemsida och kostar 100kr. Vad gäller flygningen så kan du inte utan vidare utbildning att få högst flyga 120m och inom synhåll. För drönare som väger under 250g så krävs inte någon av våra onlineutbildningar

Frågade även om kostnad för drönarkortet:

Ska du flyga inom synhåll och högst 120m kan det antingen kosta 100kr eller 150kr beroende på drönarens vikt