Permalänk
Medlem
Skrivet av badbolll:

Jaha jag trodde det var betydligt större avstånd man kunde komma. Iofs skulle även 150-300 räcka alldeles utmärkt för min del tror jag.

Men mobiltäckningen har alltså ingenting att göra med kommunikationen mellan sändare och drönare utan det går helt och hållet på wifi (?)

Skickades från m.sweclockers.com

Mobiltäckning har du för antingen ringa eller data.. Har inget med drönare att göra..

Visa signatur

MSI Z-790-A | 13700K | 64 GB D4 3600 MHz | 3080
YOUTUBE | ANDERS BURLIN

Permalänk
Medlem
Skrivet av EnJoker:

Jag har kommit ca 1300m som längst innan bilden började försvinna utan WiFi hack. Problemet är ju att den är känslig för hinder, då är ca 100-500m mer normal räckvidd. I övrigt kan jag rekommendera Air framför den äldre Pro'n. Det smidiga formatet är något jag själv har kommit att värdera högt, både att den är lätt att ta med, mindre störande och smidigare att flyga i terräng. Pro'n har räckvidden för sig dock.

Skulle gärna vilja prova med FCC-hack för Air, finns det något smidigt vis att göra det på iPhone?

Med min P3P har jag 3100meter som rekord. Men den har länk och inte wifi.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersB:

Mobiltäckning har du för antingen ringa eller data.. Har inget med drönare att göra..

Vet inte var jag fick det ifrån egentligen men bra att det nu är utrett att mobilen inte har något med det hela att göra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av badbolll:

Vet inte var jag fick det ifrån egentligen men bra att det nu är utrett att mobilen inte har något med det hela att göra.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, mobilen använder de flesta för att flyga drönare med.. Men du har ingen nytta att ha mobiltäckning/data medans man flyger..

Visa signatur

MSI Z-790-A | 13700K | 64 GB D4 3600 MHz | 3080
YOUTUBE | ANDERS BURLIN

Permalänk
Medlem

Inte DJI men den här drönaren,yuneec breeeze, blev jag intresserad av. Under 3 000 kr vågar man ju leka med istället för dyra DJI som man är väldigt försiktig med.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Inte DJI men den här drönaren,yuneec breeeze, blev jag intresserad av. Under 3 000 kr vågar man ju leka med istället för dyra DJI som man är väldigt försiktig med.

https://youtu.be/RTDoKGIjV_A

Fattar jag det rätt att kontrollen går på blåtand...?
För specen "Fjärrkontroll: Ja - 5 GHz - max. driftdistans: 100 m" lämnar ju en del att önska.

Permalänk
Medlem

Ni som kör Mavic Air, upplever ni räckvidden som begränsande på något vis?

Permalänk
Medlem
Skrivet av badbolll:

Ni som kör Mavic Air, upplever ni räckvidden som begränsande på något vis?

Kort sagt, ja.

I öppen terräng tycker jag räckvidden är tillräcklig.
Känner främst att jag saknar bättre signal när jag flyger out of sight och hinder kommer mellan mig och mottagaren. Samt på otillgängliga platser där man gärna vill flyga flera km för att filma det man vill, exempelvis i fjällen. Skulle dock inte byta mot gamla Pro'n då jag tycker det lilla formatet väger upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av badbolll:

Jaha jag trodde det var betydligt större avstånd man kunde komma. Iofs skulle även 150-300 räcka alldeles utmärkt för min del tror jag.

Men mobiltäckningen har alltså ingenting att göra med kommunikationen mellan sändare och drönare utan det går helt och hållet på wifi (?)

Skickades från m.sweclockers.com

Beror på vilken maskin du har, har en P4A som gett bild på 2.7 km med spotters och extenders.

Visa signatur

Min: Asus x670e ProArt :AMD 7950x3D : Noctua NH-D15 : AMD 7900XT Merc 310: Kingston Fury 64GB: Define North:: Dell P3222QE +Dell U2412M 24"
Frugan: ASUS P6X58D :i7 930@3,5Ghz :Noctua NH-D14 : HD 6970:Corsair 6GB: Define R3: Dottern: ASUS P6X58D :i7 930@3,2Ghz :Noctua NH-D14 : 7970 DC2 :Corsair 4GB: Define R3: Sonen: ASUS P6X58D:i7 950@3,6Ghz :Noctua NH-D14 : HD 7970:Corsair 6GB: Antec P183 Advanced Midi

Permalänk
Medlem

En folkracetävling som fastnade på bild, grymt roligt att filma och diskutera med säkerhetschefen 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min: Asus x670e ProArt :AMD 7950x3D : Noctua NH-D15 : AMD 7900XT Merc 310: Kingston Fury 64GB: Define North:: Dell P3222QE +Dell U2412M 24"
Frugan: ASUS P6X58D :i7 930@3,5Ghz :Noctua NH-D14 : HD 6970:Corsair 6GB: Define R3: Dottern: ASUS P6X58D :i7 930@3,2Ghz :Noctua NH-D14 : 7970 DC2 :Corsair 4GB: Define R3: Sonen: ASUS P6X58D:i7 950@3,6Ghz :Noctua NH-D14 : HD 7970:Corsair 6GB: Antec P183 Advanced Midi

Permalänk
Medlem

Stod i valet och kvalet mellan en Air och en Pro och valet föll tillslut på en Mavic Pro Platinum. Grymt roligt men också väldigt svårt att få till mjuka fina rörelser när man ska filma men det blir bättre hela tiden

En liten fråga till alla er som lägger upp filmer, söker ni spridningstillstånd för alla dessa eller försöker ni enbart filma/fota sånt som faller under undantagsregeln? Tänker på filmen ovan från @qramian tillexempel. (Snyggt filmat förresten )

Jag hade inte alls koll på reglerna utan jag trodde det var fritt fram att lägga upp det mesta så länge man inte fick med något skyddsobjekt på film men det var ju lite mer komplicerat än så. Trist men samtidigt ganska rimligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av badbolll:

Stod i valet och kvalet mellan en Air och en Pro och valet föll tillslut på en Mavic Pro Platinum. Grymt roligt men också väldigt svårt att få till mjuka fina rörelser när man ska filma men det blir bättre hela tiden

En liten fråga till alla er som lägger upp filmer, söker ni spridningstillstånd för alla dessa eller försöker ni enbart filma/fota sånt som faller under undantagsregeln? Tänker på filmen ovan från @qramian tillexempel. (Snyggt filmat förresten )

Jag hade inte alls koll på reglerna utan jag trodde det var fritt fram att lägga upp det mesta så länge man inte fick med något skyddsobjekt på film men det var ju lite mer komplicerat än så. Trist men samtidigt ganska rimligt.

Tack för feedbacken!

Övning ger färdighet så det kommer med tiden, det är roligast i början för då märker man störst framsteg. Sen byts den ut mot frustration när man editerar... varför gjorde jag så..... 😊

Jag söker alltid tillstånd, det är så få gånger när man inte behöver det. I filmen ovan tex så hade jag inte behövt det om inte horizonten varit med, men det var den ju vilket skulle gjort hela filmen olaglig att sprida. Alla gånger jag sökt så har jag fått tillstånd så det handlar om att det kan ta 3-5 dagar extra innan man kan sprida filmen.

Sen känns det lite ambitiöst att de måste skicka hem ett utskrivet A4 papper som två personer skrivit under manuellt, jag har ett par kuvert hemma nu... 😊

Och här är del två....

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min: Asus x670e ProArt :AMD 7950x3D : Noctua NH-D15 : AMD 7900XT Merc 310: Kingston Fury 64GB: Define North:: Dell P3222QE +Dell U2412M 24"
Frugan: ASUS P6X58D :i7 930@3,5Ghz :Noctua NH-D14 : HD 6970:Corsair 6GB: Define R3: Dottern: ASUS P6X58D :i7 930@3,2Ghz :Noctua NH-D14 : 7970 DC2 :Corsair 4GB: Define R3: Sonen: ASUS P6X58D:i7 950@3,6Ghz :Noctua NH-D14 : HD 7970:Corsair 6GB: Antec P183 Advanced Midi

Permalänk
Medlem
Skrivet av badbolll:

Stod i valet och kvalet mellan en Air och en Pro och valet föll tillslut på en Mavic Pro Platinum. Grymt roligt men också väldigt svårt att få till mjuka fina rörelser när man ska filma men det blir bättre hela tiden

En liten fråga till alla er som lägger upp filmer, söker ni spridningstillstånd för alla dessa eller försöker ni enbart filma/fota sånt som faller under undantagsregeln? Tänker på filmen ovan från @qramian tillexempel. (Snyggt filmat förresten )

Jag hade inte alls koll på reglerna utan jag trodde det var fritt fram att lägga upp det mesta så länge man inte fick med något skyddsobjekt på film men det var ju lite mer komplicerat än så. Trist men samtidigt ganska rimligt.

Default hastigheter är för snabba helt enkelt. Det ser lätt ryckigt och amatörmässigt ut.

Sök på Youtube efter genomgångar av gimbal settings för kameran och EXP settings för drönarens rörelser. Finns en massa videos. Det är framför allt gimbal smoothness man ska öka, och även minska känsligheten för rudder dvs hur snabbt drönaren vrider sig höger/vänster. Filmerna blir mycket snyggare när rörelserna är mjuka.

EXP inställningarna kan se avskräckande avancerade ut med kurvor och diagram men det är inte så farligt som det ser ut, det är bara en siffra man behöver ändra värdet på. Man kan inte råka ställa in nåt helt galet.

Permalänk
Medlem

@badbolll: Saxat från DJI MAVIC (Sweden) Sluten FB grupp
Fråga: Det skrivs ju mycket om tillstånd till att sprida bilder och videor. Och det är klart att man skall ha, men en undran är,vad är straffet för att inte inhämta tillstånd? Någon som vet?
Svar: Böter eller fängelse i upp till ett år samt förverkad utrustning.

Som en jämförelse är straffet för rattfylleri böter eller fängelse i högst sex månader.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

Default hastigheter är för snabba helt enkelt. Det ser lätt ryckigt och amatörmässigt ut.

Sök på Youtube efter genomgångar av gimbal settings för kameran och EXP settings för drönarens rörelser. Finns en massa videos. Det är framför allt gimbal smoothness man ska öka, och även minska känsligheten för rudder dvs hur snabbt drönaren vrider sig höger/vänster. Filmerna blir mycket snyggare när rörelserna är mjuka.

EXP inställningarna kan se avskräckande avancerade ut med kurvor och diagram men det är inte så farligt som det ser ut, det är bara en siffra man behöver ändra värdet på. Man kan inte råka ställa in nåt helt galet.

Tack för tipsen! Ska testa mig fram lite

Skrivet av yrfhar:

@badbolll: Saxat från DJI MAVIC (Sweden) Sluten FB grupp
Fråga: Det skrivs ju mycket om tillstånd till att sprida bilder och videor. Och det är klart att man skall ha, men en undran är,vad är straffet för att inte inhämta tillstånd? Någon som vet?
Svar: Böter eller fängelse i upp till ett år samt förverkad utrustning.

Som en jämförelse är straffet för rattfylleri böter eller fängelse i högst sex månader.

Haha rimliga straff.. eller inte men det är ju en annan historia. Får låta bli att lägga upp grejer innan. Dom är godkända helt enkelt

Grymt kul är det iallafall oavsett om man får hela klippen eller inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Finns det inget hemligt av militär karaktär som avslöjas på fotona så är det ingen myndighet som kommer bry sig. Det är knappast någon som får 1 års fängelse för att ha lagt upp ett foto på en solnedgång på FB bara för att den inte har fått ett byråkratiskt formellt spridningstillstånd. Jämför med alla som lägger ut bilder som de fotat från flygplansfönstret t.ex.

Använd sunt förnuft bara. Fotografera inte objekt med fotoförbud och surra med drönaren i ansiktet på vakterna osv.

Permalänk
Medlem

Efter ganska många flygturer så inser jag nu att något vettigt ND-filter antagligen kommer behövas, tycker ofta jag får problem med överexponerade objekt men å andra sidan har jag mest kört auto-läget. Tänker att jag kan få lite mer kontroll med manuella inställningar och ND-filter.

Kör ni med filter, vilka isåfall? Såg att det fanns både vanliga ND men också ND/PL i ett och samma filter vilket verkar trevligt. Det verkar vara populärt med 3-pack där det finns både ND8, 16 och 32. Något mer än så lär man inte behöva under normala förhållanden?

Permalänk
Medlem

@badbolll: Hittade detta på en fotosida:
ND8 (Ljusgenomsläpp på 12.5 %) filter för både landskapsfoto och porträtt
ND64 (Ljusgenomsläpp på ca 1,56 %) för landskapsfotografering, mjuka upp på sjöarnas och havets vågor

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av badbolll:

Efter ganska många flygturer så inser jag nu att något vettigt ND-filter antagligen kommer behövas, tycker ofta jag får problem med överexponerade objekt men å andra sidan har jag mest kört auto-läget. Tänker att jag kan få lite mer kontroll med manuella inställningar och ND-filter.

Kör ni med filter, vilka isåfall? Såg att det fanns både vanliga ND men också ND/PL i ett och samma filter vilket verkar trevligt. Det verkar vara populärt med 3-pack där det finns både ND8, 16 och 32. Något mer än så lär man inte behöva under normala förhållanden?

Det stämmer, du får ett mycket mer filmlikt resultat med rätt filter. och inställningar Men sen gäller det att passa in rätt filter med rätt inställningar beroende på ljus och om du filmar i 30 eller 60fps. 180 graders regeln gäller generellt.

Jag har en Polarpro tre pack med 4, 8 och 16 /ND/PL. De går att ställa lite då man kan vrida på filtret, dvs respektive 4,8 får lite mer spelrum än fasta filter.
Har två gånger saknar 32:an, men då är det bra ljust ute så jag inte skaffat ett sådant ännu.

I denna film började jag med 8:an och när det blev mörkare ute så gick jag ner på 4:an.

Visa signatur

Min: Asus x670e ProArt :AMD 7950x3D : Noctua NH-D15 : AMD 7900XT Merc 310: Kingston Fury 64GB: Define North:: Dell P3222QE +Dell U2412M 24"
Frugan: ASUS P6X58D :i7 930@3,5Ghz :Noctua NH-D14 : HD 6970:Corsair 6GB: Define R3: Dottern: ASUS P6X58D :i7 930@3,2Ghz :Noctua NH-D14 : 7970 DC2 :Corsair 4GB: Define R3: Sonen: ASUS P6X58D:i7 950@3,6Ghz :Noctua NH-D14 : HD 7970:Corsair 6GB: Antec P183 Advanced Midi

Permalänk
Medlem
Skrivet av qramian:

Det stämmer, du får ett mycket mer filmlikt resultat med rätt filter. och inställningar Men sen gäller det att passa in rätt filter med rätt inställningar beroende på ljus och om du filmar i 30 eller 60fps. 180 graders regeln gäller generellt.

Jag har en Polarpro tre pack med 4, 8 och 16 /ND/PL. De går att ställa lite då man kan vrida på filtret, dvs respektive 4,8 får lite mer spelrum än fasta filter.
Har två gånger saknar 32:an, men då är det bra ljust ute så jag inte skaffat ett sådant ännu.

I denna film började jag med 8:an och när det blev mörkare ute så gick jag ner på 4:an.

https://youtu.be/IEleRjetQvI

Grymt! Blir absolut att införskaffa likadana filter sen framöver just för att kunna kontrollera lite mer och för att kunna köra manuell exponering.

Litet sidospår, men nu har jag testat lantmäteriets tjänst för spridningstillstånd. Tog väl en vecka ungefär och sen hade jag fått tillstånd. Helt sjukt att dom skickar ut via både mail och papper via vanlig post som dessutom var undertecknat av två personer, måste kosta en slant att skicka ut allt sånt där. I övrigt rätt smidig tjänst där man enkelt kunde ladda upp filerna och sådär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av badbolll:

Grymt! Blir absolut att införskaffa likadana filter sen framöver just för att kunna kontrollera lite mer och för att kunna köra manuell exponering.

Litet sidospår, men nu har jag testat lantmäteriets tjänst för spridningstillstånd. Tog väl en vecka ungefär och sen hade jag fått tillstånd. Helt sjukt att dom skickar ut via både mail och papper via vanlig post som dessutom var undertecknat av två personer, måste kosta en slant att skicka ut allt sånt där. I övrigt rätt smidig tjänst där man enkelt kunde ladda upp filerna och sådär.

Mm, smidig och digital tjänst men uppenbart att inte regelverket hängt med då det är så mycket manuell hantering.

Har du lagt upp dina alster någonstans?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min: Asus x670e ProArt :AMD 7950x3D : Noctua NH-D15 : AMD 7900XT Merc 310: Kingston Fury 64GB: Define North:: Dell P3222QE +Dell U2412M 24"
Frugan: ASUS P6X58D :i7 930@3,5Ghz :Noctua NH-D14 : HD 6970:Corsair 6GB: Define R3: Dottern: ASUS P6X58D :i7 930@3,2Ghz :Noctua NH-D14 : 7970 DC2 :Corsair 4GB: Define R3: Sonen: ASUS P6X58D:i7 950@3,6Ghz :Noctua NH-D14 : HD 7970:Corsair 6GB: Antec P183 Advanced Midi

Permalänk
Medlem
Skrivet av qramian:

Mm, smidig och digital tjänst men uppenbart att inte regelverket hängt med då det är så mycket manuell hantering.

Har du lagt upp dina alster någonstans?

Skickades från m.sweclockers.com

Nja jag kan inte se hur de kan fortsätta sådär. Måste ju sålts tiotusentals drönare i Sverige senaste åren. Tänk om alla på allvar börjar nyttja deras tjänst för att skaffa godkännande? Måste vara väldigt många som struntar i det idag känns det som.

Nej just det klippet jag fick tillstånd på är bara ett testklipp runt egna gården och sådär så det är ingenting att ladda upp men framöver så vill jag nog börja jobba lite mer med klippen och lägga upp och sådär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av badbolll:

Nja jag kan inte se hur de kan fortsätta sådär. Måste ju sålts tiotusentals drönare i Sverige senaste åren. Tänk om alla på allvar börjar nyttja deras tjänst för att skaffa godkännande? Måste vara väldigt många som struntar i det idag känns det som.

Nej just det klippet jag fick tillstånd på är bara ett testklipp runt egna gården och sådär så det är ingenting att ladda upp men framöver så vill jag nog börja jobba lite mer med klippen och lägga upp och sådär.

Tror inte det finns några större fällande domar, men då det likväl finns fängelse i straffskalan så är jag nöjd med att vara hederlig svensk.

OK, ser fram emot det, dela gärna en länk när du lagt upp något.

Denna är lite rolig, Magnus Samuelsson, den starke var med och körde. Han ledde, får sladd och i affekt tar han ut hela fältet 😊 8.40 in i videon.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min: Asus x670e ProArt :AMD 7950x3D : Noctua NH-D15 : AMD 7900XT Merc 310: Kingston Fury 64GB: Define North:: Dell P3222QE +Dell U2412M 24"
Frugan: ASUS P6X58D :i7 930@3,5Ghz :Noctua NH-D14 : HD 6970:Corsair 6GB: Define R3: Dottern: ASUS P6X58D :i7 930@3,2Ghz :Noctua NH-D14 : 7970 DC2 :Corsair 4GB: Define R3: Sonen: ASUS P6X58D:i7 950@3,6Ghz :Noctua NH-D14 : HD 7970:Corsair 6GB: Antec P183 Advanced Midi

Permalänk
Medlem

Var inne och läste lite på transportstyrelsen om de nya kraven som kommer 2020.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/luftfart/Luftfartyg-och-...

Reagerade på den här speciellt:

  • En enskild drönare ska kunna identifieras på avstånd. Det ska gå att fastställa drönarens geografiska position, höjd, hastighet och flygväg.

Hur tror ni det kommer genomföras i praktiken? Jag fattar inte riktigt hur dom ska få till det rent tekniskt.

Sen här vi även dessa två, blir intressant hur det kommer bli. Blir det enbart en teoretisk utbildning via webben som TV4 snackade om häromdagen i deras inslag eller tror ni det blir någon mer praktisk utbildning?

  • Nya krav på kompetens, både teoretisk och praktisk utbildning, som en drönaroperatör måste ha för att få flyga med drönare.

  • Nya krav på registrering av drönaroperatörer av nästan alla drönare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av badbolll:

Var inne och läste lite på transportstyrelsen om de nya kraven som kommer 2020.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/luftfart/Luftfartyg-och-...

Reagerade på den här speciellt:

  • En enskild drönare ska kunna identifieras på avstånd. Det ska gå att fastställa drönarens geografiska position, höjd, hastighet och flygväg.

Hur tror ni det kommer genomföras i praktiken? Jag fattar inte riktigt hur dom ska få till det rent tekniskt.

Sen här vi även dessa två, blir intressant hur det kommer bli. Blir det enbart en teoretisk utbildning via webben som TV4 snackade om häromdagen i deras inslag eller tror ni det blir någon mer praktisk utbildning?

  • Nya krav på kompetens, både teoretisk och praktisk utbildning, som en drönaroperatör måste ha för att få flyga med drönare.

  • Nya krav på registrering av drönaroperatörer av nästan alla drönare.

Identifiering och positionering löses med fördel med hjälp av ads-b. Alla nya drönare lär ha det inbyggt, vilket man kan misstänka redan har påverkat tillverkarnas produktplaner. Frågan blir snarare hur äldre skall hanteras om de helt enkelt får flygförbud.

Sen när det gäller kompetenskrav så lär det bli något liknande som man redan har i USA i form av 107 certification.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min: Asus x670e ProArt :AMD 7950x3D : Noctua NH-D15 : AMD 7900XT Merc 310: Kingston Fury 64GB: Define North:: Dell P3222QE +Dell U2412M 24"
Frugan: ASUS P6X58D :i7 930@3,5Ghz :Noctua NH-D14 : HD 6970:Corsair 6GB: Define R3: Dottern: ASUS P6X58D :i7 930@3,2Ghz :Noctua NH-D14 : 7970 DC2 :Corsair 4GB: Define R3: Sonen: ASUS P6X58D:i7 950@3,6Ghz :Noctua NH-D14 : HD 7970:Corsair 6GB: Antec P183 Advanced Midi

Permalänk
Medlem
Skrivet av qramian:

Identifiering och positionering löses med fördel med hjälp av ads-b. Alla nya drönare lär ha det inbyggt, vilket man kan misstänka redan har påverkat tillverkarnas produktplaner. Frågan blir snarare hur äldre skall hanteras om de helt enkelt får flygförbud.

Sen när det gäller kompetenskrav så lär det bli något liknande som man redan har i USA i form av 107 certification.

Skickades från m.sweclockers.com

Snacka om att det skulle döda en hel marknad i ett svep isåfall. Får se hur det utvecklar sig.

Permalänk

Hallå alla härliga,

Jag behöver råd vid köp av drönare, därför vänder jag mig hit!

Syfte/användningsområde
Lekman som är redo att konvertera RC-intresset till drönare. Kommer att användas privat för att ha kul. Kommer att köras med i skärgårdsmiljö, fjällmiljö på vintern och vid nybyggnation av hus.

Budget & förväntningar
Valuta för pengarna, så länge jag får en bra drönare för ett pris som motsvarar kvalitén så är jag nöjd. 60 fps är ju gött. Klippen ska behandlas i Premiere Pro.

Så, vad ska HURRDURRGG ha?
Jag tittar på DJI Mavic Pro 2,
1. Är det värt det eller pengar i sjön? Ska jag nöja mig med en Air?
2. Finns det andra bättre alternativ?

Om ditt svar är Värt på fråga 1, vilka tillbehör i tillbehörsdjungeln måste man ha?
Finns det något man inte måste ha men ändå "villhöver"?

Tacksam för all input, oavsett om du är drönarproffs eller killgissare.

// Eder HURRDURRGG

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av HURRDURRGG:

Hallå alla härliga,

Jag behöver råd vid köp av drönare, därför vänder jag mig hit!

Syfte/användningsområde
Lekman som är redo att konvertera RC-intresset till drönare. Kommer att användas privat för att ha kul. Kommer att köras med i skärgårdsmiljö, fjällmiljö på vintern och vid nybyggnation av hus.

Budget & förväntningar
Valuta för pengarna, så länge jag får en bra drönare för ett pris som motsvarar kvalitén så är jag nöjd. 60 fps är ju gött. Klippen ska behandlas i Premiere Pro.

Så, vad ska HURRDURRGG ha?
Jag tittar på DJI Mavic Pro 2,
1. Är det värt det eller pengar i sjön? Ska jag nöja mig med en Air?
2. Finns det andra bättre alternativ?

Om ditt svar är Värt på fråga 1, vilka tillbehör i tillbehörsdjungeln måste man ha?
Finns det något man inte måste ha men ändå "villhöver"?

Tacksam för all input, oavsett om du är drönarproffs eller killgissare.

// Eder HURRDURRGG

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tycker att min Mavic Pro (ettan) ger väldigt kompetenta filmer. Jag hade nog satsat på en begagnad sådan, det finns ju gott om dom på blocket, och köpt lite fler batterier plus nd-filter.
Om du inte redan har en kompetent och ljusstark surfplatta rekommenderar jag dig att köpa en sådan plus ett fäste för den.

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av HURRDURRGG:

Hallå alla härliga,

Jag behöver råd vid köp av drönare, därför vänder jag mig hit!

Syfte/användningsområde
Lekman som är redo att konvertera RC-intresset till drönare. Kommer att användas privat för att ha kul. Kommer att köras med i skärgårdsmiljö, fjällmiljö på vintern och vid nybyggnation av hus.

Budget & förväntningar
Valuta för pengarna, så länge jag får en bra drönare för ett pris som motsvarar kvalitén så är jag nöjd. 60 fps är ju gött. Klippen ska behandlas i Premiere Pro.

Så, vad ska HURRDURRGG ha?
Jag tittar på DJI Mavic Pro 2,
1. Är det värt det eller pengar i sjön? Ska jag nöja mig med en Air?
2. Finns det andra bättre alternativ?

Om ditt svar är Värt på fråga 1, vilka tillbehör i tillbehörsdjungeln måste man ha?
Finns det något man inte måste ha men ändå "villhöver"?

Tacksam för all input, oavsett om du är drönarproffs eller killgissare.

// Eder HURRDURRGG

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har flugit drönare och gjort filmer i några år och har vuxit ur bildkvaliteten man får på DJI Phantom 4 / Mavic Pro (1)-nivån, och uppgraderade till en Mavic 2 Pro. Men är du inte fotointresserad så skulle jag säga att en Mavic 2 Pro är overkill. Många hobbyflygare är nog lika nöjda med en Mavic Air eller max Mavic 2 Zoom ifall man inte pixel-peepar och mest lägger upp på Facebook.

Mest bang for buck får du nog med begagnad Mavic Pro, men håll koll på att den inte är kraschad eller skadad på något sätt.

Bästa tillbehöret är ett extra batteri. Allt annat kan du komplettera med senare ifall du känner behov av det tycker jag.

Permalänk

AJ aj aj! Där gick drönaren i backen. Som tur var så hände det vid lågflygning och ingen kom till skada. Dock gick en av "gängorna" av vid ena vingen. (som visat på bilden). Vad tror ni att detta kan komma att kosta att reparera? Min gissning är att det enda som krävs är att byta ut plastbiten som gick sönder, men jag är ingen expert. I övrigt fungerar vingmotorerna som de ska och ingenting annat gick sönder.

Jag bifogar två bilder, en på den trasiga delen, och en på en identisk del som är hel, för att jämföra.

Tack på förhand!
Trasig:
https://imgshare.io/image/vVzM5
Hel:
https://imgshare.io/image/vVBfP