Permalänk
Medlem
Skrivet av Elof94:

Jag chattade precis med Transportstyrelsen och frågade specifikt om Mavic Mini(249g) och fick följande svar:

Okej beroende på om den har c-märkning eller så varier det lite med hur man får flyga. Det du kommer behöva göra är att registrera dig som operatör, det kommer du kunna göra direkt på vår hemsida och kostar 100kr. Vad gäller flygningen så kan du inte utan vidare utbildning att få högst flyga 120m och inom synhåll. För drönare som väger under 250g så krävs inte någon av våra onlineutbildningar

Frågade även om kostnad för drönarkortet:

Ska du flyga inom synhåll och högst 120m kan det antingen kosta 100kr eller 150kr beroende på drönarens vikt

Den har ju, likt alla nuvarande, ingen c-märkning.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem

Lol Mavic pro 2 väger 907g så den är C2-klassad 😆 (underkategori A2).

Så om jag förstår allt rätt än så länge så är de ända man behöver som privatperson är att betala för *körkortet* och sen transportstyrelsen om man vill flyga utom synhåll?

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Elof94:

Jag chattade precis med Transportstyrelsen och frågade specifikt om Mavic Mini(249g) och fick följande svar:

Okej beroende på om den har c-märkning eller så varier det lite med hur man får flyga. Det du kommer behöva göra är att registrera dig som operatör, det kommer du kunna göra direkt på vår hemsida och kostar 100kr. Vad gäller flygningen så kan du inte utan vidare utbildning att få högst flyga 120m och inom synhåll. För drönare som väger under 250g så krävs inte någon av våra onlineutbildningar

Frågade även om kostnad för drönarkortet:

Ska du flyga inom synhåll och högst 120m kan det antingen kosta 100kr eller 150kr beroende på drönarens vikt

Tack så mycket för infon! Det var ju inte så farligt alls som jag befarade

Permalänk
Medlem

Mavic Air är väl då C1 klassad...Har en Mavic Air idag men det blir nog en Air 2 i alla fall eftersom jag mest flyger i naturen!
Ja det är en jungel!

Permalänk
Inaktiv

Snackade med DJI om vad som händer efter övergångsperioden för deras befintliga drönare och fick svaret

"You can still use the drone after two years without any issue. There will be no restrictions, DJI will implement the production and sales standards in accordance with the requirements of local policies"

Sen frågade jag även Transportstyrelsen hur "retroaktiv lagtillämpning" kommer tillämpas på drönare men fick inget svar. Jag skulle få återkoppling i början av den här veckan men har inte hört något mer.

Nu är jag inte 100% insatt i svenska lagar och regler men borde inte den lagen skydda oss som köpt en drönare innan lagen träder i kraft? Likt dom som har en bil från 1969 utan bilbälte och blinkers som ändå får köras idag?

"Förbudet mot att retroaktivt tillämpa en straff- eller skattelag är en i grundlagen uttryckt skyddsregel. (Regeringsformen 2:10 §, se http://www.lagen.nu/1974:152#K2 ) Innebörden av denna bestämmelse är att en lag inte får tillämpas på sådant som skett före den tidpunkt då lagen trädde i kraft. Man kan alltså inte straffas för något som straffbelagts först efter den tidpunkt då man redan handlat."

Från lawline.se / https://lawline.se/answers/2657

Permalänk
Medlem

@anon168673: Nä det kommer inte att bli ngr problem!sen vilka restriktioner det blir är väl en annan fråga?var,avstånd,folksamlingar etc...
Köpte själv den nya Mavic Air2 och kan väl sä att man är inte besviken...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon168673:

Snackade med DJI om vad som händer efter övergångsperioden för deras befintliga drönare och fick svaret

"You can still use the drone after two years without any issue. There will be no restrictions, DJI will implement the production and sales standards in accordance with the requirements of local policies"

Sen frågade jag även Transportstyrelsen hur "retroaktiv lagtillämpning" kommer tillämpas på drönare men fick inget svar. Jag skulle få återkoppling i början av den här veckan men har inte hört något mer.

Nu är jag inte 100% insatt i svenska lagar och regler men borde inte den lagen skydda oss som köpt en drönare innan lagen träder i kraft? Likt dom som har en bil från 1969 utan bilbälte och blinkers som ändå får köras idag?

"Förbudet mot att retroaktivt tillämpa en straff- eller skattelag är en i grundlagen uttryckt skyddsregel. (Regeringsformen 2:10 §, se http://www.lagen.nu/1974:152#K2 ) Innebörden av denna bestämmelse är att en lag inte får tillämpas på sådant som skett före den tidpunkt då lagen trädde i kraft. Man kan alltså inte straffas för något som straffbelagts först efter den tidpunkt då man redan handlat."

Från lawline.se / https://lawline.se/answers/2657

Grundlagen gäller bara för straff, du kan inte bli straffad för att flyga en drönare idag som du inte kan flyga utan behörighet efter de nya bestämmelserna. T ex får barn under 135 cm inte åka obältade i gamla bilar.
http://www.classicmotor.se/artiklar/experten/20160714/far-bar...

Permalänk

Vet någon om behörigheten du kommer kunna få snart i sverige för att flyga drönare kommer att gälla i hela EU? Kommer det vara samma regler som gäller?

Permalänk

"Med anledning av covid-19
Med anledning av den rådande pandemin med covid-19 har Europeiska kommissionen, Europeiska unionens byrå för luftfartssäkerhet (EASA) och medlemsstaterna bedrivit ett arbete för att senarelägga ikraftträdandet av en del av de regler som påverkar den europeiska luftfarten. EU kommer därför med största sannolikhet att skjuta på införandet av bland annat de nya reglerna för drönare med 6 månader till den 1 januari 2021. Det formella beslutet tas av kommissionen inom kort.

Som följd

kommer de nuvarande svenska reglerna fortsätta att gälla tills vidare
kommer det inte att vara möjligt för drönaroperatörer att registrera sig eller för fjärrpiloter att genomföra online-provet för drönarkort före den 4 januari 2021."

Saxat från:https://www.transportstyrelsen.se/sv/luftfart/Luftfartyg-och-luftvardighet/dronare/nya-regler-fran-1-juli-2020/

Visa signatur

Bärbar:  Macbook Pro TB 13 - i5 2.9 GHz - 8 GB RAM - 256 GB SSD
NAS: Synology DS1819+ - 60 TB | NAS: Synology DS1815+ - 9 TB
ESXi-1: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 16 GB RAM - 250 GB mSSD - 1 TB SSHD
ESXi-2: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 16 GB RAM - 250 GB mSSD
RDP: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 8 GB RAM - 120 GB mSSD - 250 GB SSD

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Smekt-Burkmat^:

"Med anledning av covid-19
Med anledning av den rådande pandemin med covid-19 har Europeiska kommissionen, Europeiska unionens byrå för luftfartssäkerhet (EASA) och medlemsstaterna bedrivit ett arbete för att senarelägga ikraftträdandet av en del av de regler som påverkar den europeiska luftfarten. EU kommer därför med största sannolikhet att skjuta på införandet av bland annat de nya reglerna för drönare med 6 månader till den 1 januari 2021. Det formella beslutet tas av kommissionen inom kort.

Som följd

kommer de nuvarande svenska reglerna fortsätta att gälla tills vidare
kommer det inte att vara möjligt för drönaroperatörer att registrera sig eller för fjärrpiloter att genomföra online-provet för drönarkort före den 4 januari 2021."

Saxat från:https://www.transportstyrelsen.se/sv/luftfart/Luftfartyg-och-luftvardighet/dronare/nya-regler-fran-1-juli-2020/

Tack för infon Började undra vad som tog sån jävla tid att öppna upp provet då det börjar närma sig nu men där har jag svaret.

Permalänk
Medlem

Hej alla,

Råkade för ett litet tag ut för en olycka med min drönare och den är nu obrukbar. Ett snöre åkte på något sätt upp i ena motorn och fick drönaren att krascha från ca 30-40m höjd, först rakt ner på ett tak, sedan ytterligare 15m rakt ner på asfalt. Hela gimbalen hänger, chassit är spräckt i fronten och ett par "vingar" har hamnat ur led.

Jag har ingen DJI Care eller vad det heter. Tror ni det ens är värt att försöka få den lagad? Känns som att det skulle bli riktigt dyrt med tanke på skadorna, eller vad tror ni?

Till min andra fråga. Tror ni det finns någon marknad att sälja drönaren? Vet inte om det finns delar på den som någon skulle vara intresserad av, annars så är det en fly more kit så åtminstone 3 batterier, några extra propellrar samt själva kontrollen mm fungerar ju fortfarande.

Drönaren i fråga är en Mavic Pro för övrigt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av nilsson:

Hej alla,

Råkade för ett litet tag ut för en olycka med min drönare och den är nu obrukbar. Ett snöre åkte på något sätt upp i ena motorn och fick drönaren att krascha från ca 30-40m höjd, först rakt ner på ett tak, sedan ytterligare 15m rakt ner på asfalt. Hela gimbalen hänger, chassit är spräckt i fronten och ett par "vingar" har hamnat ur led.

Jag har ingen DJI Care eller vad det heter. Tror ni det ens är värt att försöka få den lagad? Känns som att det skulle bli riktigt dyrt med tanke på skadorna, eller vad tror ni?

Till min andra fråga. Tror ni det finns någon marknad att sälja drönaren? Vet inte om det finns delar på den som någon skulle vara intresserad av, annars så är det en fly more kit så åtminstone 3 batterier, några extra propellrar samt själva kontrollen mm fungerar ju fortfarande.

Drönaren i fråga är en Mavic Pro för övrigt.

Du kan kolla om din hemförsäkring täcker drönaren samt du kan fråga om cirka pris https://www.swedron.se/service/kb/faq.php?id=3

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Du kan kolla om din hemförsäkring täcker drönaren samt du kan fråga om cirka pris https://www.swedron.se/service/kb/faq.php?id=3

Har tyvärr redan pratat med mitt försäkringsbolag. Har allrisk/drulle och den täckte tyvärr inte det.

Den sidan har jag faktiskt kikat på. Det som är lite segt är att dem tar 595kr för att bara bedömma vad det skulle kosta. Förstår ju att det är lite jobb för att kunna avgöra det, men känns inte så värt. Hade väl mest vart intressant att sälja den som den är.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av nilsson:

Har tyvärr redan pratat med mitt försäkringsbolag. Har allrisk/drulle och den täckte tyvärr inte det.

Den sidan har jag faktiskt kikat på. Det som är lite segt är att dem tar 595kr för att bara bedömma vad det skulle kosta. Förstår ju att det är lite jobb för att kunna avgöra det, men känns inte så värt. Hade väl mest vart intressant att sälja den som den är.

Det du kan göra är att se om du får bild får du det så är det inte så mycket jobb att fixa själv har sett några videos på Youtube men annars har jag sett kraschade drönare gått får någon tusing på tradera.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk

Det blev en liten DJI. Transtec Beetle, väger under 250g med batteri. Förvånansvärt "snabb" ändå för sin ringa storlek och stabil, kontra DJI-tegelstenen den måste släpa på! Finns modeller som är sportigare men denna duger fint till mig att cruisa runt med på semestern.
Ingen video, måste träna lite först. Sjukt rostig på RC hehe.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om jag är ensam om problemet men när jag laddar ner video från min Mavic Mini SD kort så är det jättetrögt att skrolla. Problemet uppstår bara med Mavic, när jag laddar ner video från min Iphone funkar det hur bra och snabbt som helst. SD kort är en Scandisk extrem, datorn Imac med ny SSD disk och 12GB minne. Jobbar i Imovie. Är alldeles ny i gamet (sept 2020)och undrar om detta är ett känd problem och finns det en lösning. Det tar tid att klippa video om man måsta titta på hela tagningen i realtid.

Permalänk
Medlem

Drönare för newbie?

Tjenare allihopa!

Är på jakt efter en drönare. Jag har aldrig kört en drönare tidigare men har sett kompisar flyga och det verkar sjukt roligt
Eftersom det blir min första drönare tänkte jag köpa en som är lite billigare ifall man råkar krascha med den.

Läste en artikel om nybörjardrönare och fastnade för Ryze Tello, som jag fattar det är det en DJI? Den verkar liten och hyfsat lätt att flyga. Är det någon som har någon erfarenhet av den? Den har sensorer vilket jag tror lär komma till användning!

Skulle ni rekommendera en Tello eller finns det bättre alternativ?
Omfattas den av drönarlicensen eller vad man ska kalla det?

Permalänk
Medlem

Min första krash!
https://youtu.be/WHz2-m59DZk

Visa signatur

För er som är nyfikna på vad jag styr med när jag inte är vid datorn och är med min sambo: https://www.youtube.com/watch?v=T5JfkDbtBTA&t=916s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ac3R:

Fy vad surt, men snyggt filmat 😀👍🏼

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonthan:

Fy vad surt, men snyggt filmat 😀👍🏼

Ja allt var smooth och nice men de där trädet lyckades komma ivägen och vann.

Visa signatur

För er som är nyfikna på vad jag styr med när jag inte är vid datorn och är med min sambo: https://www.youtube.com/watch?v=T5JfkDbtBTA&t=916s

Permalänk
Medlem

Hej,
Finns det nån billig drönare som man kan sätta fast sin GoPro 8 för att fotografera?
Om inte, vad rekommenderar ni för drönare för fotografering?

Budget, så billigt som möjligt men endå bra kvalité på bilderna. Ska fotografera natur och landskap.

Tack på förhand

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk
Medlem

Mina 2 batterier laddar inte längre. Hade dom i storage mode. Dom har gått in i något läge och tar inte emot laddning pga låg spänning nu. Man ”chocka” igång dom med typ 9 v batteri.

Orkar inte. 2 nya kostar ju lite över 2k. Detta tar ju udden av allt och har inte flyget på 4-5 månader

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaa:

Hej,
Finns det nån billig drönare som man kan sätta fast sin GoPro 8 för att fotografera?
Om inte, vad rekommenderar ni för drönare för fotografering?

Budget, så billigt som möjligt men endå bra kvalité på bilderna. Ska fotografera natur och landskap.

Tack på förhand

Om du kan tänka dig en begagnad drönare, så är ju de gamla DJI Phantom 2 bra. Finns fästen och gimbals för GoPro. (Tror dock inte det finns gimbals för de nyare GoPro:na). Detta är den sista jag vet om..
Flygs fortfarande med sådana, så det borde gå att få tag på en...

Annars är det väl DJI Mavic/Pro som har bättre egenskaper och bild-kvalitét, i förhållande till pris.
Alternativt en Phantom 4... Fördelen med Phantom är att det är billigt med delar, om olyckan skulle vara framme. Bra om man är ny som drönarpilot..

Efter att ha tänkt efter lite mer och kollat runt lite, så verkar ju DJI Mini 2 vara ett vettigt alternativ. Kanske inte om det blåser lite, men bildkvalitén verkar vara okej med sina 12MP/4K.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaa:

Hej,
Finns det nån billig drönare som man kan sätta fast sin GoPro 8 för att fotografera?
Om inte, vad rekommenderar ni för drönare för fotografering?

Budget, så billigt som möjligt men endå bra kvalité på bilderna. Ska fotografera natur och landskap.

Tack på förhand

Jag skulle kika på DJI Mavic Mini om jag vore du! DJI släppte just DJI Mini 2, efterföljaren till Mavic Mini. Mini 2 verkar kunna filma i 4K, men om du inte behöver det så lär du kunna hitta en Mavic Mini rätt billigt begagnat. I övrigt verkar skillnaden mellan Mini 2 och Mavic Mini vara ganska liten.

Permalänk
Medlem

Inte helt relaterat, men kan om inte annat göra lite pr för fpv-quads, dvs mestadels hemmabyggen med analoga/digitala sändare som går till glasögon man har på sig och standard rc-kontroller. Ruskigt roligt, och man får sitta och löda ihop sina egna byggen. Filmat med en gopro-liknande kamera som man sätter på quad:en, inte riktigt samma use-case som dji, men ack så mycket roligare att flyga

Visa signatur

I am a shaman, magician
The sun is purple, 3D dimensions
I am for mental extensions.

Permalänk
Medlem

DJI Mini 2. Vad gäller det för regler nu?

Körde deras guide och kom fram till att jag behöver registrera mig som operatör(?). Dock är den utgrå:ad på deras hemsida med texten "Kommer snart"

Är det bara att tuta och köra? Ska jag vänta?

La min gamla DJI på hyllan innan alla regler/lagar kom på plats, därav frågorna

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av EyeNEye:

DJI Mini 2. Vad gäller det för regler nu?

Nya reglerna börjar gälla 10 januari, och man kommer kunna registrera sig f.o.m 4 januari, enligt transportstyrelsen.

Så än så länge är det bara flyga på

Permalänk
Medlem
Skrivet av ismannen:

Inte helt relaterat, men kan om inte annat göra lite pr för fpv-quads, dvs mestadels hemmabyggen med analoga/digitala sändare som går till glasögon man har på sig och standard rc-kontroller. Ruskigt roligt, och man får sitta och löda ihop sina egna byggen. Filmat med en gopro-liknande kamera som man sätter på quad:en, inte riktigt samma use-case som dji, men ack så mycket roligare att flyga
https://youtu.be/k1ACOWJGe40

Riktigt ballt!

Visa signatur

För er som är nyfikna på vad jag styr med när jag inte är vid datorn och är med min sambo: https://www.youtube.com/watch?v=T5JfkDbtBTA&t=916s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ac3R:

Riktigt ballt!

Ta en titt i denna tråden om FPV intresserar

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1568504-dronar-racing-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ac3R:

Riktigt ballt!

Då kommer en till kurvboll.

Måste man fortfarande ansöka om tillstånd för att publicera sina flygningar/filmer eller har det kommit något nytt, enklare system?

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |