Knappat hem elcykel, något annat jag borde överväga?

Permalänk
Medlem

Knappat hem elcykel, något annat jag borde överväga?

Hej,

Köpte nyss https://www.xxl.se/velocity-by-white-energy-boost-20-eu-elcyk...
För upphämtning i butik.

För 14k får man:
Bafang mid drive 80Nm torque
Torque sensing
Hydral skivbromsar
Samt fördel med en hyfsat lokal butik

Något annan elcykel jag borde överväga?
Vore schysst med framdämpning men ovan verkar vara en för bra deal.
Är en stark bjässe själv på 190cm 95kg och lever runt rätt hyfsade backar.
Edit: Tittade tidigare på: https://www.decathlon.se/el-mtb-e-st-100-275-bla-id_8560739.h...

Permalänk
Medlem

Jag hade också satsat på bra bakljus och strålkastare fram.
Sådana som syns bra (även på dagen) och samtidigt ger ett bländfritt ljus.
Kolla in StVZO-klassade lampor.

(att dom inte är blinkande är ju en självklarhet)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olof_B:

Jag hade också satsat på bra bakljus och strålkastare fram.
Sådana som syns bra (även på dagen) och samtidigt ger ett bländfritt ljus.
Kolla in StVZO-klassade lampor.

Har redan en 18650 ficklampa jag tänker montera om det skulle visa sig behövas.
Med den på ser en cykel ut som något från NfS Underground 2.

Permalänk
Medlem

Jag har tittat på sidorna Outl1 / Superbilligt / epowerbike
Någon som råkar ha erfarenhet av dom?

Permalänk
Medlem

Enligt lag skall man ha reflex i hjulen. Lampa i fram och bak. Ringklocka skall finnas med. Annars blir det böter om polisen kollar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fantomen:

Enligt lag skall man ha reflex i hjulen. Lampa i fram och bak. Ringklocka skall finnas med.

20 § Cykel ska ha ringklocka.
Du har 1 rätt i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fantomen:

Enligt lag skall man ha reflex i hjulen. Lampa i fram och bak. Ringklocka skall finnas med. Annars blir det böter om polisen kollar.

Ringklocka är alltid krav, men reflex och lampa är bara krav när det är "mörkt", vilket i sig är en definitionsfråga av polisen på platsen.
Men visst, better safe the sorry.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Hej,

Köpte nyss https://www.xxl.se/velocity-by-white-energy-boost-20-eu-elcyk...
För upphämtning i butik.

För 14k får man:
Bafang mid drive 80Nm torque
Torque sensing
Hydral skivbromsar
Samt fördel med en hyfsat lokal butik

Något annan elcykel jag borde överväga?
Vore schysst med framdämpning men ovan verkar vara en för bra deal.
Är en stark bjässe själv på 190cm 95kg och lever runt rätt hyfsade backar.
Edit: Tittade tidigare på: https://www.decathlon.se/el-mtb-e-st-100-275-bla-id_8560739.h...

Jag har ingen erfarenhet av den cykeln men jag skulle aldrig välja en elcykel utan framdämpning.
Frun har en visserligen billig Biltema cykel och den har hon tröttnat på på grund av just detta.
Om du kommer köra på relativt plana vägar så behöver du inte dämpning men är det mycket kanter, brospringor mm så kommer du önska du valde en med fjädring 😊
Sen är alla olika kräsna och det är ju oftast dyrare cyklar med dämpning. Annars ser ju den cykeln trevlig ut.

Visa signatur

Aorus Elite X570, Ryzen 3700x, G.Skill Trident Z Neo 3600MHz, RTX3080 TUF Gaming OC, NH-u12a

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Steed:

Jag har ingen erfarenhet av den cykeln men jag skulle aldrig välja en elcykel utan framdämpning.
Frun har en visserligen billig Biltema cykel och den har hon tröttnat på på grund av just detta.
Om du kommer köra på relativt plana vägar så behöver du inte dämpning men är det mycket kanter, brospringor mm så kommer du önska du valde en med fjädring 😊
Sen är alla olika kräsna och det är ju oftast dyrare cyklar med dämpning. Annars ser ju den cykeln trevlig ut.

Jo visst, hade önskat framdämpning men det är endast asfalt och typ 1 hopp på min pendlingssträcka som jag endast gjorde för det var kul på förra cykeln.
Men som sagt XXL cykeln har mycket annat gående för sig, sedan är det också mycket skillnad på passiv dämpning mellan en damcykeln som ska ha smala och stenhårda slangar jämfört med en mountain bike/hybrid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Jo visst, hade önskat framdämpning men det är endast asfalt och typ 1 hopp på min pendlingssträcka som jag endast gjorde för det var kul på förra cykeln.
Men som sagt XXL cykeln har mycket annat gående för sig, sedan är det också mycket skillnad på passiv dämpning mellan en damcykeln som ska ha smala och stenhårda slangar jämfört med en mountain bike/hybrid.

Då låter det som du klarar dig alldeles utmärkt med denna. Jag tror du blir nöjd, och du har en bra poäng med den passiva dämpningen.

<Edit: glöm inte en bra hjälm. Det är värt att lägga ett par hundringar extra på en som verkligen sitter bra och skyddar väl 😊

Visa signatur

Aorus Elite X570, Ryzen 3700x, G.Skill Trident Z Neo 3600MHz, RTX3080 TUF Gaming OC, NH-u12a