SweCampers - Tråden om Friluftsliv

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av varget:

Nu bör du inte tolk köpa saker innan du vet vad du faktiskt vill göra, men butiker jag tycker du bör kolla in är;

https://www.outnorth.se/
https://www.addnature.com/
https://www.widforss.se/

Jag förutsätter att du mest är ute efter att campa och inte fjällvandra, annars kan mina åsikter i frågan lätt i ifrågasättas

Du kan även kolla in tex Naturehike på amazon.de eller aliexpress om du vill ha Kina kopior
Tex https://www.amazon.de/-/en/Naturehike-Ultralight-Two-Layer-Wa...

Tält kan du komma undan med nästan vad som helst, så länge det är någorlunda nytt.
Frågan här är mer vad har du i dag, och vad är det du saknar eller är missnöjd med? (förutom att det regnar in)
om du väntar lite kanske du hittar nått på xxl, de brukar ha reor och extra pris ganska ofta om du inte är så kräsen. Med detta sagt äger jag två Hilleberg och även billiga tält (ett från Domus tom!)

Väska bör du prova i butik, med packning i

När det kommer till skor så anser jag att ett par trekking skor funkar för lite skog, är det väldigt blött kan man köra gummistövlar. Men har man råd kan man gå på kängor direkt så klart.

Sova, om du kan tänka dig dun så är det ett mycket bra val och kan hålla länge. Jag har ett par säckar från https://roberts.pl/ men även http://sleepingbags-cumulus.eu/uk/categories/sleeping-bags/do... är populära. Liggunderlag har jag ett från exped som jag är nöjd med. Men detta är högst personligt.

Kök, beror lite på vad du vill. Många är nästan rena vattenkokare idag för frystorkat. Praktiskt men går inte att laga mat på så enkelt alla gåner. Jag har väl kanske 5-6 kök inkl trangia (med gas) så här beror lite på vad man ska laga, vart man ska och hur många man är.

Kolla in https://www.torkamat.se/product.html/boken-torka-mat?category... om du vill lära dig torka egen mat.

Jag var i https://www.sverigesnationalparker.se/park/bjornlandets-natio... förra sommaren och kan rekommendera ett besök om du har bil.

Köp inte massa kläder i början, använd det du har och i värsta fall får du väl gå till bilen kall och blöt och tänka om till senare. Du kommer inse vad du saknar och vad du vill ha under tiden.

Det hela vart väldigt osammanhängande, hoppas du förstår vad jag vill förmedla. Själv blev jag tagen av uteliv för ett par år sedan och ångrar inte en sekund jag spenderat ut, även om det i bland är spöregn. Men kokkaffe och en whisky framför elden är ganska trevligt.

Tack för ditt inlägg Ska kolla mer info om Björnlandet men två timmar från Umeå var inte farligt alls så det lär bli en destination i sommar! Det är nog mitt största problem att jag inte vet vart jag ska fara å campa men behöver ”träna” lite mer lokalt innan jag ger mig ut i ”skarpt” läge.

Kläder har jag tillräckligt med för mina förmodade behov så ska ej behöva handla något speciellt där och håller med om att man nog ska börja med att ta det man har.

Vad det gäller kök behöver jag ett som jag skrev tidigare men behöver icke vara något fancy utan något som räcker åt 1-2 personer då jag ej räknar med att bli mer än så. Jag har en liten ihopvikbar stekpanna men kanske blir en kastrull också.

Permalänk
Inaktiv

XXL har just nu en hel del rea och jag hittade just denna The North Face Terra 55 för 799 kr ist för 2199 kr. Dock är det bara large-varianten vilket jag misstänker starkt kan bli för stor på mig (är 173 cm). Hittade även denna Sarek 60L för 699 kr. Sneglar åt Osprey Talon som någon tipsade om men den gick på 1399 kr vilket är okej men jag försöker hålla ned kostnaderna där jag kan iom att jag kommer behöva en del utrustning så kan tyvärr inte lägga för många ägg i en korg.

Tacksam för hjälp

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Jag har inga bra skor för skog och mark, utan det brukar bli ett par avställda jympadojjor som sett sina bättre dagar rent kosmetiskt.. och det fungerar ju. Men, är det minsta blött ute så blir man själv också plaskeblöt 🙄

Frystorkad mat tänkte jag inhandla också, innan man lär sig allt man kan leva på i skog och sjöar.
Något bra tips på vart man kan köpa "outdoor food" till lite bättre priser än naturkompaniet och dylikt ?

Om man likt jag envisades med att ta med gympadojor på endagsvandringar (eller flerdags om man är så modig) rekommenderar jag att ta med två fryspåsar som man kan ha fötterna i innan strumprona blir våta. Det är förstås inte bra, bl.a. för att fötterna blir fuktiga av svett, men det är bättre än att gå dyblöt och om man bara ska gå ett par timmar gör det inte så mycket.

Ullstrumpor är också en gudagåva. Mycket bekvämare att gå i blöta än bomullsstrumpor. Ull överalg är mycket bra att ha när man vandrar. Bara det att ull luktar ganska fräscht även efter några mil är trevligt. En gång var jag ute tre dagar med samma ulltröja i varmt väder men den var ändå hyfsat fräsch när jag kom hem. Hade den dock på vädring några timmar per dag.

Angående mat så brukar jag hålla ögonen öppna efter erbjudanden. De kommer med jämna mellanrum, helst efter säsongen förstås men de har ju så lång hållbarhetstid att det inte gör något.

Om jag inte minns fel har trekkinn.com haft en del bra deals på mat, men det var länge sedan jag handlade där aå jag kanske är helt fel ute. Däremot vet jag att de överlag ganska ofta har bra erbjudanden.

Skrivet av anon242437:

Hej och tack för ditt inlägg i tråden! Själv har jag kört mina Timberlands då de är det närmaste jag äger när det kommer till friluftsskor men de har funkat bra men gissar att det finns 100 gånger bättre skor som är mer specificerade för att gå i skogen med.

Det jäkliga med tält är att det riktigt snabbt blir dyrt om man ska ha något som heter duga! Tycker mitt tält från Biltema funkar bra för mig just nu men det är ganska litet och helt värdelöst om det börjar regna så det gäller att kolla vädret i förväg och hoppas att det stämmer.

Något av ett problem jag står inför är packningen när det gäller kamera, objektiv och drönare. Man vill ju gärna ta med sig rubbet men det tar både mycket plats och vikt.

Skor var ett elände för mig att hitta ett par som kändes bra, det är dock inget unikt för vandringsskor så det är väl mina fötter som är konstiga... Även jag är vegetarian men vandringskängorna är faktiskt en av de två saker i skinn jag köpt de senaste 15 åren, det säger en del.

Tält kostar en del men man måste inte ha det finaste och det bästa. Ett bra tält är trevligare att ha på nästan alla sätt än en billigare men om man bara ska vara ute någon natt eller två ett par gånger per år finns det ingen anledning att köpa Hilleberg på en gång.

Med det sagt så har jag själv ett Hilleberg. Jag sålde en lägenhet för en massa år sedan och mitt första inköp efter det var ett tält och då jag sålde lägenheten för lite mer än vad jag tänkt mig så satte jag på mig spenderbyxorna och köpte ett tvåmanna Hilleberg. Fullständigt slöseri med pengar då jag egentligen inte behöver ett sådant fint tält men samtidigt blir jag glad varje gång jag ser det

Känner igen problemet med kameran, har själv en systemkamera jag tar med emellanåt. Tung som ett as men jag får trevliga minnen och upplever faktiskt mer av naturen med en kamera i näven så det är det värt.

Ibland om vi inte ska ut på alltför krävande promenader har jag även med en fältflora. Ganska trevligt att sätta sig med en lupp och försöka lista ut vad man har framför sig.

Skrivet av zarkov:

* Kök: skippa vanliga trangia med spritbrännare, de är varken effektiva eller användarvänliga, har man en gång fått en droppe tsprit i maten vet man vad jag menar. Satsa på gas istället, tex Primus.

Själv tycker jag att en spritbrännare är ganska bra. Framförallt så är de lättare, om inget hänt på den fronten det senaste decenniet. Att köra gas är bättre på det mesta men förutom vikten så kostar de även lite mer och har man en någorlunda tajt budget så hade jag lagt de pengarna på något annat.

I övrigt håller jag med dig!

Skrivet av ghostfenix:

- Aktivt kol/vattenreningstabletter är grymt att ha med sig vid längre turer

Man ska dock vara medveten om att vattenreningstabletter och kokning m.m. inte alltid hjälper mot de otrevligheter som finns i vissa vatten så man får googla lite hur det är där man ska vandra och/eller i sin region i allmänhet.

Jag brukar oftast gå så att jag åtminstone någon gång per dygn passerar ett ställe med vatten. Går man på vandringsleder så brukar de finnas lite här och där. Kyrkor har för det mesta vatten man kan ta. Har även hänt att jag även frågat folk som varit i sin trädgård om man gått förbi sådana

Skrivet av anon242437:

Om någon kan tipsa om en hygglig ryggsäck för 1000-1500 kr så är jag evig tacksam

Som redan nämnts är Osprey ganska bra. Men ryggsäck precis som skor är något man måste prova själv. Ta dig också en funderare på vilken storlek du behöver. När jag köpte min Osprey så tänkte jag ”hellre lite större än för liten” vilken resulterat i att jag fick en ryggsäck som jag nästintill aldrig fyller, inte så bra. Dels väger den mer men den är också liiite otympligare.

Skrivet av Opatagio:

Ytterplagg, av material som torkar fort, lite stretch är skönt. Lager på lager är att föredra då det blir enkelt att justera beroende på aktivitet. Plagg som blir svettiga/blöta ska snarast torkas, strumpor roteras osv.
Strumpa av blanding mellan ull och stretch. Vissa trivs med innerstrumpa och ytterstrumpa. Personligen använder jag oftast innerstrumpa enbart mestadelen av ull och lite elastan.

Glöm inte bort att ta med dig lite Nescafe och Ögonblink chokladdryck, snabb och trevlig moralhöjare på morgon efter 5-punktstvätten.

Jag tillhör en av dem som menar att ull är bland det bästa man kan ha även på överkroppen. Kanske framförallt för att det känns fräschare efter en dags vandring.

Håller med om chokladdryck. Jag är tedrickare men varje morgon och kväll unnar jag med oboy när jag är ute. Lite extra lyx

När jag och sambon ska vara ute 2-3 nätter brukar vi även lyxa till den första middagen lite. Förra sommaren åt vi tacos i norska fjällen. Mycket trevligt och värt den marginellt tyngre packningen de första timmarnas vandring.

En annan sak vi brukar ta med vid lite längre vandring är whiskey. Gott och trevligt.

Skrivet av anon242437:

Nu ska inte jag komma här som någon expert men har hört att tumregeln är att man alltid ska ta ett tält för en person mer än vad man är. Så är man två personer ska man ha ett tremanna så man har någonstans att lägga utrustningen och inte minst jycke

Nja, mjo. Det beror på vad man gör och hur mycket man tycker om varandra. Jag och sambon brukade gå runt med ett tremanna för att någorlunda bekvämt få plats med oss själva och packning. Sedan några år tillbaka kär vi däremot med ett tvåmanna. Dels är det mycket bättre men också lättare. Lite packning får plats vid fotändan men det mesta får ligga i absiden under natten.

Jag tror också att de flesta som har med hunden brukar ha den sovandes i absiden, det måste bli jävligt trångt och lerigt inne i tältet annars.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Trunk:

Om man likt jag envisades med att ta med gympadojor på endagsvandringar (eller flerdags om man är så modig) rekommenderar jag att ta med två fryspåsar som man kan ha fötterna i innan strumprona blir våta. Det är förstås inte bra, bl.a. för att fötterna blir fuktiga av svett, men det är bättre än att gå dyblöt och om man bara ska gå ett par timmar gör det inte så mycket.

Ullstrumpor är också en gudagåva. Mycket bekvämare att gå i blöta än bomullsstrumpor. Ull överalg är mycket bra att ha när man vandrar. Bara det att ull luktar ganska fräscht även efter några mil är trevligt. En gång var jag ute tre dagar med samma ulltröja i varmt väder men den var ändå hyfsat fräsch när jag kom hem. Hade den dock på vädring några timmar per dag.

Angående mat så brukar jag hålla ögonen öppna efter erbjudanden. De kommer med jämna mellanrum, helst efter säsongen förstås men de har ju så lång hållbarhetstid att det inte gör något.

Om jag inte minns fel har trekkinn.com haft en del bra deals på mat, men det var länge sedan jag handlade där aå jag kanske är helt fel ute. Däremot vet jag att de överlag ganska ofta har bra erbjudanden.

Skor var ett elände för mig att hitta ett par som kändes bra, det är dock inget unikt för vandringsskor så det är väl mina fötter som är konstiga... Även jag är vegetarian men vandringskängorna är faktiskt en av de två saker i skinn jag köpt de senaste 15 åren, det säger en del.

Tält kostar en del men man måste inte ha det finaste och det bästa. Ett bra tält är trevligare att ha på nästan alla sätt än en billigare men om man bara ska vara ute någon natt eller två ett par gånger per år finns det ingen anledning att köpa Hilleberg på en gång.

Med det sagt så har jag själv ett Hilleberg. Jag sålde en lägenhet för en massa år sedan och mitt första inköp efter det var ett tält och då jag sålde lägenheten för lite mer än vad jag tänkt mig så satte jag på mig spenderbyxorna och köpte ett tvåmanna Hilleberg. Fullständigt slöseri med pengar då jag egentligen inte behöver ett sådant fint tält men samtidigt blir jag glad varje gång jag ser det

Känner igen problemet med kameran, har själv en systemkamera jag tar med emellanåt. Tung som ett as men jag får trevliga minnen och upplever faktiskt mer av naturen med en kamera i näven så det är det värt.

Ibland om vi inte ska ut på alltför krävande promenader har jag även med en fältflora. Ganska trevligt att sätta sig med en lupp och försöka lista ut vad man har framför sig.

Själv tycker jag att en spritbrännare är ganska bra. Framförallt så är de lättare, om inget hänt på den fronten det senaste decenniet. Att köra gas är bättre på det mesta men förutom vikten så kostar de även lite mer och har man en någorlunda tajt budget så hade jag lagt de pengarna på något annat.

I övrigt håller jag med dig!

Man ska dock vara medveten om att vattenreningstabletter och kokning m.m. inte alltid hjälper mot de otrevligheter som finns i vissa vatten så man får googla lite hur det är där man ska vandra och/eller i sin region i allmänhet.

Jag brukar oftast gå så att jag åtminstone någon gång per dygn passerar ett ställe med vatten. Går man på vandringsleder så brukar de finnas lite här och där. Kyrkor har för det mesta vatten man kan ta. Har även hänt att jag även frågat folk som varit i sin trädgård om man gått förbi sådana

Som redan nämnts är Osprey ganska bra. Men ryggsäck precis som skor är något man måste prova själv. Ta dig också en funderare på vilken storlek du behöver. När jag köpte min Osprey så tänkte jag ”hellre lite större än för liten” vilken resulterat i att jag fick en ryggsäck som jag nästintill aldrig fyller, inte så bra. Dels väger den mer men den är också liiite otympligare.
Jag tillhör en av dem som menar att ull är bland det bästa man kan ha även på överkroppen. Kanske framförallt för att det känns fräschare efter en dags vandring.

Håller med om chokladdryck. Jag är tedrickare men varje morgon och kväll unnar jag med oboy när jag är ute. Lite extra lyx

När jag och sambon ska vara ute 2-3 nätter brukar vi även lyxa till den första middagen lite. Förra sommaren åt vi tacos i norska fjällen. Mycket trevligt och värt den marginellt tyngre packningen de första timmarnas vandring.

En annan sak vi brukar ta med vid lite längre vandring är whiskey. Gott och trevligt.

Nja, mjo. Det beror på vad man gör och hur mycket man tycker om varandra. Jag och sambon brukade gå runt med ett tremanna för att någorlunda bekvämt få plats med oss själva och packning. Sedan några år tillbaka kär vi däremot med ett tvåmanna. Dels är det mycket bättre men också lättare. Lite packning får plats vid fotändan men det mesta får ligga i absiden under natten.

Jag tror också att de flesta som har med hunden brukar ha den sovandes i absiden, det måste bli jävligt trångt och lerigt inne i tältet annars.

Absiden är alltså själva förmaken till tältet? Jag tänkte ej på den då jag själv har ett billigare tält som saknar den men så kan man förstås göra att man stoppar stora delar av utrustningen där

Tack så mycket för ditt inlägg, tycker det du sa om att ryggsäcken kan vara för stor lät vettigt för jag tänker precis som du att hellre för stor än för liten men så kanske ej är fallet alla gånger. Dock tar kamera och drönare med sina tillbehör ganska mycket plats men hinner ju klura på det där ett tag innan inköp

Permalänk
Medlem

https://www.fieldandtrek.com/wild-country-by-terra-nova-zephy... är ett hyfsat lätt och billigt tält som ändå är bra kvalitet, lagom för en person.

Ryggsäcken du länkade till är bara en 55 liters, vilket är lite för litet i mitt tycker. Själv gillar jag bäst halvlätta säckar som ändå är stabila med bra avbärarbälten. Jag köpte nyligen en Lundhags jamten 75 på xxl när de hade rea i februari, men jag såg nu att den är dubbelt så dyr.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bakwetu:

https://www.fieldandtrek.com/wild-country-by-terra-nova-zephy... är ett hyfsat lätt och billigt tält som ändå är bra kvalitet, lagom för en person.

Ryggsäcken du länkade till är bara en 55 liters, vilket är lite för litet i mitt tycker. Själv gillar jag bäst halvlätta säckar som ändå är stabila med bra avbärarbälten. Jag köpte nyligen en Lundhags jamten 75 på xxl när de hade rea i februari, men jag såg nu att den är dubbelt så dyr.

Tack för ditt tips men jag hittade inte just så mycket info om tältet på sidan. Vad tror du om denna ryggsäck? Jag har ju ett tält (som inte är supermycket att ha när det regnar) men flickvännen sa nyss att svärmor kanske hade ett tält så avvaktar lite och ser vad det är för något. Just nu är det väl ryggsäcken som är prio 1 att börja med.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BostonGurkan:

Kul tråd! Är också ute mycket i naturen och har samlat på mig det mesta som behövs för dagsvandringar genom åren. Har inte tagit steget och köpt ett tält än men planen är att tälta några nätter nu i år. Tar tacksamt emot tips på prisvärda rymliga 2-manna-, alternativt 3-manna-tält. Tanken är att sambo och en bordercollie ska få plats i det.

Allt beror på hur mycket du vill betala, jag och sambon kör på ett Hillebrrg Nammtj 2GT och då kan man ställa packning i absiden. Vi har bara en liten cocker men borde få plats en border collie också. Tyvärr är tältet dyrt, drygt 10’kr men kan gå att hitta begagnade och finns också enklare tält på Hilleberg.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Allt beror på hur mycket du vill betala, jag och sambon kör på ett Hillebrrg Nammtj 2GT och då kan man ställa packning i absiden. Vi har bara en liten cocker men borde få plats en border collie också. Tyvärr är tältet dyrt, drygt 10’kr men kan gå att hitta begagnade och finns också enklare tält på Hilleberg.

Själv har jag ett Kaitum 3 och ett Soulo. Det skulle få plats en hund i Kaitum-absiden, men absolut inte i Soulo.

Detta sagt, diskuteras tält i ~1500 SEK-klassen är det ett väldigt stort kliv att börja närma sig ens ett begagnat Hilleberg-tält. Har du riktig tur (och letar tvåmanstält) kanske du kan hitta ett Allak eller Nallo av äldre modell för ~5 000 SEK (de kostar 11 000 resp 9 000 nya idag).

Till TS: Kika på XXL (de har inte de bästa tälten, men du letar inte efter de bästa tälten, så det är fine) och håll utkik efter deras rabatter. Rätt som det är har de ett Bergans eller kanske rentav ett riktigt billigt Helsport. Om du inte måste ha ett tält nu-nu-nu är det alltid billigare att ha is i magen.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Avstängd

Något jag är nyfiken på är vilka kalsonger ni har när ni vandrar? Jag kör med mina vardagskallingar, salming men känner att jag skulle behöva något bättre som inte skaver när man blir svettig och ska gå längre.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Något jag är nyfiken på är vilka kalsonger ni har när ni vandrar? Jag kör med mina vardagskallingar, salming men känner att jag skulle behöva något bättre som inte skaver när man blir svettig och ska gå längre.

Merinoull och Bambu-kalsonger kör jag. Merinoull som underställ samt 2 lager av ullsockar är väl den vanliga vandringskläderna under de yttre lagren (om det inte är mitt i sommaren när man vandrar, då kanske underställ är overkill).
Använder det också vid segling. Bomull blir blött och kommer skava, samt att det torkar upp dåligt.

Permalänk
Medlem

Kul, jag älskar outdoor. Kanske kan denna tråden även få innehålla bushcraftrelaterat? 😊 kör själv inte med tält utan med en 3x3 DD tarp när jag är ute. Mycket mångsidigare än tält o så kommer man närmare naturen 🙂

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GLaDER:

Själv har jag ett Kaitum 3 och ett Soulo. Det skulle få plats en hund i Kaitum-absiden, men absolut inte i Soulo.

Detta sagt, diskuteras tält i ~1500 SEK-klassen är det ett väldigt stort kliv att börja närma sig ens ett begagnat Hilleberg-tält. Har du riktig tur (och letar tvåmanstält) kanske du kan hitta ett Allak eller Nallo av äldre modell för ~5 000 SEK (de kostar 11 000 resp 9 000 nya idag).

Till TS: Kika på XXL (de har inte de bästa tälten, men du letar inte efter de bästa tälten, så det är fine) och håll utkik efter deras rabatter. Rätt som det är har de ett Bergans eller kanske rentav ett riktigt billigt Helsport. Om du inte måste ha ett tält nu-nu-nu är det alltid billigare att ha is i magen.

Helt riktigt, har inte läst hela tråden så såg inte vilken prisklass vi pratade om.
Min sambo skulle aldrig godkänna att hunden fick ligga i absiden, hade det varit kris är det nog jag som hade fått tagit den platsen först😀

Det går absolut att hitta billigare tält och på XXL har de då och då bra rabatter på bra tält. De har också bra utbud på torrmat men sällan billigt. Går att torka själv om man har en svamptork eller en bra ugn men aldrig provat själv även om jag äger svamptork av bättre modell.
Vad det gäller kök så kör på gas, enormt effektivt och smidigt. Kör själv ett litet prius gaskök och kokar upp 0,5 l vatten på ett par minuter. Medans maten står till sig så är kaffevattnet färdigt om man nu dricker kaffe.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Merinoull och Bambu-kalsonger kör jag. Merinoull som underställ samt 2 lager av ullsockar är väl den vanliga vandringskläderna under de yttre lagren (om det inte är mitt i sommaren när man vandrar, då kanske underställ är overkill).
Använder det också vid segling. Bomull blir blött och kommer skava, samt att det torkar upp dåligt.

Bambu kalsonger är det bästa som finns! har ersatt alla gamla bomullskallingar med ullareds bambu. Hade ofta problem med skav/infanterield vid idrottande och vandring innan men sen jag upptäckte bambu för några år sedan är de problemen ett minne blott 🙂

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sidde:

Merinoull och Bambu-kalsonger kör jag. Merinoull som underställ samt 2 lager av ullsockar är väl den vanliga vandringskläderna under de yttre lagren (om det inte är mitt i sommaren när man vandrar, då kanske underställ är overkill).
Använder det också vid segling. Bomull blir blött och kommer skava, samt att det torkar upp dåligt.

Ska kolla det, vill ha någon modell som sitter åt runt benen och inte fladdrar.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Ska kolla det, vill ha någon modell som sitter åt runt benen och inte fladdrar.

Det är bambu du söker, sitter som en smäck även efter en löprunda eller fotbollsmatch. De är verkligen godsent. Håller och betydligt längre, kalsonger som jag gav ca 150kr paret för på Ullared för 5 år sedan är fortfarande som nya 🙂 bara blivit hål pga trådar som släppt i ett av ca 20 par jag köpt. Det är detta ”märke” även Ullared saluför https://sovtex.se/klader/underklader-herr/boxerkalsong-bambu-...

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem

Apropå gasolkök, har precis själv köpt mig lite gear och hittade Primus mimer gasolkök hos Jula för 399 kr (övriga tar ca 600 kr) med brännare, 2 kastruller, en stekpanna och ett griphandtag (allt i alu + en liten bag att ha allt i) https://www.jula.se/catalog/fritid/friluftsliv-och-camping/fr... Finns ju ultralätta brännare, men om man ska ha lite större kastruller så verkar den vara stabil och effektiv, verkar vara ett prisvärt paket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Något jag är nyfiken på är vilka kalsonger ni har när ni vandrar? Jag kör med mina vardagskallingar, salming men känner att jag skulle behöva något bättre som inte skaver när man blir svettig och ska gå längre.

Jag kör ice breaker i merinoull. Är nöjd, men inte tillräckligt nöjd för att rättfärdiga priset.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Helt riktigt, har inte läst hela tråden så såg inte vilken prisklass vi pratade om.
Min sambo skulle aldrig godkänna att hunden fick ligga i absiden, hade det varit kris är det nog jag som hade fått tagit den platsen först😀

Ah. Missförstod ditt förra meddelande

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Helt underbar tråd!

Precis som du skriver @grollo92 så har jag också fått upp ögonen för naturen och allting det kan ge en i form utav energi och livsglädje. Komiskt nog var det ett tv-spel som blev den verkliga ögonöppnaren - Far Cry 5 med sitt fiktiva Hope County. ❤

Då rekommenderar jag nya naturupplevelser i Red Dead Redemption 2!

Permalänk
Medlem
Skrivet av T4kti:

Aporopå gasolkök, har precis själv köpt mig lite gear och hittade Primus mimer gasolkök hos Jula för 399 kr (övriga tar ca 600 kr) med brännare, 2 kastruller, en stekpanna och ett griphandtag (allt i alu + en liten bag att ha allt i) https://www.jula.se/catalog/fritid/friluftsliv-och-camping/fr... Finns ju ultralätta brännare, men om man ska ha lite större kastruller så verkar den vara stabil och effektiv, verkar vara ett prisvärt paket.

alldeles för stort och otympligt i mitt tycke i vart fall

en liten 750ml kastrull räcker till det mesta, i den kan du även få plats med en liten gasbehållare och en liten brännare samt lite rengöringsprylar. exempelvis denna är prisvärd, vill man kapa vikt köper man istället en i titan men då är de minst dubbelt så dyra

https://www.ubuy.com.se/en/catalog/product/view/id/616769/s/s...

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem
Skrivet av htbtoma:

alldeles för stort och otympligt i mitt tycke i vart fall

en liten 750ml kastrull räcker till det mesta, i den kan du även få plats med en liten gasbehållare och en liten brännare samt lite rengöringsprylar. exempelvis denna är prisvärd, vill man kapa vikt köper man istället en i titan men då är de minst dubbelt så dyra

https://www.ubuy.com.se/en/catalog/product/view/id/616769/s/s...

Det är ju inte alla som packar för 2 veckor i Sarek. Till de allra flesta är kittet han länkade jättebra, och man behöver inte ta med sig alla pannor heller för den delen

Permalänk
Medlem
Skrivet av htbtoma:

alldeles för stort och otympligt i mitt tycke i vart fall

en liten 750ml kastrull räcker till det mesta, i den kan du även få plats med en liten gasbehållare och en liten brännare samt lite rengöringsprylar. exempelvis denna är prisvärd, vill man kapa vikt köper man istället en i titan men då är de minst dubbelt så dyra

https://www.ubuy.com.se/en/catalog/product/view/id/616769/s/s...

Schysst tips! Blir att köpa lite olika beroende på situation och vandringdslängd

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av T4kti:

Aporopå gasolkök, har precis själv köpt mig lite gear och hittade Primus mimer gasolkök hos Jula för 399 kr (övriga tar ca 600 kr) med brännare, 2 kastruller, en stekpanna och ett griphandtag (allt i alu + en liten bag att ha allt i) https://www.jula.se/catalog/fritid/friluftsliv-och-camping/fr... Finns ju ultralätta brännare, men om man ska ha lite större kastruller så verkar den vara stabil och effektiv, verkar vara ett prisvärt paket.

Tack för tipset! Verkar ju kanon för prislappen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vituraz:

Det är ju inte alla som packar för 2 veckor i Sarek. Till de allra flesta är kittet han länkade jättebra, och man behöver inte ta med sig alla pannor heller för den delen

nej men jag vill i vart fall inte behöva kånka en massa onödiga prylar oavsett turlängd. jag kör oftast med en 35L säck till kortare turer och då är det iallafall halvviktigt att prylar är volymseffektiva, går att packa i varandra etc. Har ibland med en jägarpanna men oftast bara en liten kastrull och ett grillgaller eventuellt (detta är grymt https://rodastjarnan.com/talt-och-mat/fallbart-grillgaller-37... ).

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av htbtoma:

alldeles för stort och otympligt i mitt tycke i vart fall

en liten 750ml kastrull räcker till det mesta, i den kan du även få plats med en liten gasbehållare och en liten brännare samt lite rengöringsprylar. exempelvis denna är prisvärd, vill man kapa vikt köper man istället en i titan men då är de minst dubbelt så dyra

https://www.ubuy.com.se/en/catalog/product/view/id/616769/s/s...

Smidigt värre Kanske denna framöver beroende på stundande utflykt. Behöver man något som tar lite plats är detta helt klart prisvärt och som du säger behöver man sällan mycket större grejer på en person

Permalänk
Medlem

Att kalla sig camper i dessa ketsar, modigt!

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk

Kul att du vill ut, det finns inget bättre
Ska villigt erkänna att jag inte orkade läsa alla föregående inlägg så det finns risk för repetition, men ville bara säga att jag själv som gått från en bära-tungt-är-tufft-kille till motsatsen absolut vill förespråka att du köper lätt utrustning från början. Det gör allt så mycket roligare. Du kommer längre, blir inte lika trött, behöver inte äta lika mycket, behöver inte lika kraftiga skor och får mindre ont i kroppen!
Jag förstår att man som nybörjare blir avskräckt av de sinnessjuka priserna lätt utrustning har men du får dammsuga begagnatmarknaden.
Det är tråkigt när man inser att bara de absolut mest nödvändiga prylarna går lös på 10kg och att man då inte fått med något av det som gör frilufsandet göttigt

Angående mat så går det med lite fantasi göra väldigt god mat utan att köpa svindyr frystorkad mat. Det finns dessutom rätt mycket produkter där ute som redan är frystorkat men inte specifikt är nischat mot friluftsbranschen som är mycket mer prisvärd och precis lika god. Tänk färdigkryddade snabbnudlar eller liknande.
Själv brukar jag och sambon oftast lyxa till det just på maten för att det gör livet så mycket roligare ute i naturen. En bit parmesan förgyller det mesta hehe..

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon242437:

Smidigt värre Kanske denna framöver beroende på stundande utflykt. Behöver man något som tar lite plats är detta helt klart prisvärt och som du säger behöver man sällan mycket större grejer på en person

absolut. finns ännu billigare, bra grejer men jag gillar att denna har lock. Både för att det kokar upp fortare och för mig som lagar över öppen eld slippa aska o annat i kokkärlet.

känner man inget behov av lock finns exempelvis denna som också funkar ypperligt till det mesta
https://rodastjarnan.com/talt-och-mat/stalkarl-fallbar-800ml-...

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem
Skrivet av htbtoma:

nej men jag vill i vart fall inte behöva kånka en massa onödiga prylar oavsett turlängd. jag kör oftast med en 35L säck till kortare turer och då är det iallafall halvviktigt att prylar är volymseffektiva, går att packa i varandra etc. Har ibland med en jägarpanna men oftast bara en liten kastrull och ett grillgaller eventuellt (detta är grymt https://rodastjarnan.com/talt-och-mat/fallbart-grillgaller-37... ).

Tack för tipset, blir att handla gallret där

Permalänk
Medlem

Vad säger ni om kikare? Är det motiverat att ha med sig?