SweCampers - Tråden om Friluftsliv

Permalänk
Inaktiv

SweCampers - Tråden om Friluftsliv

Hej! Jag hittade ingen tråd om detta så tänkte att jag skapar en. Fick förra sommaren lite lätt upp ett intresse för friluftsliv som senare växt på sig lite under vintern. Det handlar främst om camping och just nu väntar jag på att nätterna ska bli lite varmare då de fortfarande inte ligger över 10+ vilket jag gärna inte går under just nu med min erfarenhet och utrustning. Jag klassar mig själv väldigt mycket som nybörjare och har inte tälta särskilt mycket förutom några enstaka gånger i ungdomen och när man varit på festival men det var lite en annan sak än det jag är ute efter nu, även om det involverade tält.

Tyvärr körde jag igång ganska sent på säsongen förra året och fick avbryta mina försök på morgonen efter sömnlösa nätter i mitt (ej regntäta) Biltematält pga regn och ett skumgummiliggunderlag jag lånat ur farsans förråd som ej kunde erbjuda tillräckligt med komfort för att sömnen skulle infinna sig propert.

Men bortom just den misslyckade sömnen var ändå helhetsupplevelsen riktigt härlig! Sitta runt en eld med polarna och smutta på en öl och dra rövarhistorier, laga mat och koka kaffe samt fotografera den klara natthimlen och sjön när de första solstrålarna letar sig fram mellan träden osv osv.

Målbilden är att klara sig iaf ett par dagar i naturen och att kunna vandra omkring och slå läger på nya platser varje dag, alltså inte campa vid bilen som jag gjort hittills. Jag förstår att man måste krypa innan man kan gå men jag hoppas att vi här kan utbyta idéer och hjälpa varandra med allt som kan röra det här vad det gäller hur man packar rätt, fina platser man kan campa på, med mera.

Jag bor i Umeå så tar gärna tips om platser relativt nära men har bil så några timmar bort är inga problem. Det jag saknar i min utrustning är primärt ett kök och uppblåsbar lättviktsmadrass. Det finns säkert en hel del saker jag inte vet att jag saknar ännu. Jag hittade en guide för hur man packar rätt på Naturkompaniets sida som även hade en utrustningslista i PDF-format man kan skriva ut och checka av.

Permalänk
Medlem

Angående marasserna så är de en gudagåva gällande komfort. Däremot låter de väldigt mycket, i alla fall den jag har. När man vänder sig på den så låter det lite som det där klassiska plast-glider-mot-plast-ljudet. Inte riktigt så illa men samtidigt inte långt ifrån. Jag rör mig en del i sömnen så det är faktiskt så att jag skulle tycka det vore jobbigt att sova nära andra med ett sådant liggunderlag. Har gölmt vad märket heter men det är klassiska testvinnare, välkänt märke och madrasserna är gulorangea om jag minns rätt.

Om du är ny har du säkert inte mycket utrustning ännu och kanske kommer köpa på dig en massa. Mitt råd är att i nästan alla fall så bör en lätt vikt ha prioritet före komfort, inom en rimlig gräns förstås (som i fallet med luftmadrass, fullkomligt onödigt egentligen).

Kudde? Pfft... Lägg lite kläder i en drybag (för en sådan vill du ha!) och ha den som kudde. En tjusig fickplunta? Nä... ta en 33cl pet-flaska istället. Ett par kalsonger per dag? Amatör... En multitool med alla sorters verktyg? Troligtvis inte, de flesta klarar sig med en kniv. Osv osv osv.

Sen ska man kanske inte gå så långt som vissa gör och såga av tandborsten för att spara ett par gram.

Finns förstås starka karlakarlar som inte bryr sig om vikten men för de flesta som bär runt på tält och kök så är det en ganska viktig prioritering. Personligen betalar jag gärna lite extra om man kan spara något halvt hekto eller mer.

Angående vad man behöver packa så är svaret ”mindre än vad man tror”. Varje gång man var ute de första dussin gångerna insåg man att något man packat var helt onödigt. Samtidigt få man inte glömma att packa sådant som förhoppningsvis inte blir nödvändigt men som skulle vara jävligt jobbigt att klara sig utan om behov uppstår, t.ex. första hjälpen. Numera har vi även alltid oss dimor. Sambon blev magsjuk när vi var i norge för ett par år sedan, det var inte roligt för någon av oss. Som tur var fanns det ett vandrarhem ett någon halvmil innan vårt tält så jag lämnade henne där och så hämtade jag det som behövdes. Skönt att sova i en riktig säng

Jag älskar att vara ute och tälta, även om det inte sker jättemånga gånger per år. Jag gör det förstås gärna med sambon men för att vara helt ärlig är det ganska skönt att vara själv också, det blir en helt annan upplevelse. Mindre roligt att vara själv i tältet när man vaknar av djur som går runt det, men men, de blir oftast räddare än en själv när man gör lite ljud.

Ett sista litet tips är att man inte måste gå så jävla långt bara för att man ska ut i skogen. Vissa nissar menar att man måste gå runt två mil per dag om man är ute i fjällen t.ex. varför ha bråttom? Det är helt ok att ta sovmorgon, gå en kortare sträcka och sen slå upp tältet och spendera resten av dagen med att supa in atmosfären och kanske läsa någon bok.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Helt underbar tråd!

Precis som du skriver @anon242437 så har jag också fått upp ögonen för naturen och allting det kan ge en i form utav energi och livsglädje. Komiskt nog var det ett tv-spel som blev den verkliga ögonöppnaren - Far Cry 5 med sitt fiktiva Hope County. ❤

Jag har försökt tälta minst 1-2 gånger de senaste åren, men skall försöka bli bättre på det framöver och då inte krångla till det med bilar och ungar/familj. Skall som @Trunk skriver försöka ta mig ut själv mer, det kan nog vara extremt rogivande att "bara vara" en stund själv också.

Jag är på jakt efter ett nytt tält... samt ett par bra skor.
Det tältet vi har idag tror jag är ett 3-manna men fungerar egentligen bäst till 2 personer om man vill kunna ha lite grejer i tältet också och inte ligga som packade sillar.
Så egentligen söker jag väl ett tält som passar bra för 4 personer, och gärna som man kan stå upp i.

Jag har inga bra skor för skog och mark, utan det brukar bli ett par avställda jympadojjor som sett sina bättre dagar rent kosmetiskt.. och det fungerar ju. Men, är det minsta blött ute så blir man själv också plaskeblöt 🙄

Gjorde lumpen '04 och man mer eller mindre gifte ju sig med sina M90 -kängor...
Kanske inte den bästa komforten, men gillade att det var äkta läder och sådär.

Frystorkad mat tänkte jag inhandla också, innan man lär sig allt man kan leva på i skog och sjöar.
Något bra tips på vart man kan köpa "outdoor food" till lite bättre priser än naturkompaniet och dylikt ?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Trunk:

Angående marasserna så är de en gudagåva gällande komfort. Däremot låter de väldigt mycket, i alla fall den jag har. När man vänder sig på den så låter det lite som det där klassiska plast-glider-mot-plast-ljudet. Inte riktigt så illa men samtidigt inte långt ifrån. Jag rör mig en del i sömnen så det är faktiskt så att jag skulle tycka det vore jobbigt att sova nära andra med ett sådant liggunderlag. Har gölmt vad märket heter men det är klassiska testvinnare, välkänt märke och madrasserna är gulorangea om jag minns rätt.

Om du är ny har du säkert inte mycket utrustning ännu och kanske kommer köpa på dig en massa. Mitt råd är att i nästan alla fall så bör en lätt vikt ha prioritet före komfort, inom en rimlig gräns förstås (som i fallet med luftmadrass, fullkomligt onödigt egentligen).

Kudde? Pfft... Lägg lite kläder i en drybag (för en sådan vill du ha!) och ha den som kudde. En tjusig fickplunta? Nä... ta en 33cl pet-flaska istället. Ett par kalsonger per dag? Amatör... En multitool med alla sorters verktyg? Troligtvis inte, de flesta klarar sig med en kniv. Osv osv osv.

Sen ska man kanske inte gå så långt som vissa gör och såga av tandborsten för att spara ett par gram.

Finns förstås starka karlakarlar som inte bryr sig om vikten men för de flesta som bär runt på tält och kök så är det en ganska viktig prioritering. Personligen betalar jag gärna lite extra om man kan spara något halvt hekto eller mer.

Angående vad man behöver packa så är svaret ”mindre än vad man tror”. Varje gång man var ute de första dussin gångerna insåg man att något man packat var helt onödigt. Samtidigt få man inte glömma att packa sådant som förhoppningsvis inte blir nödvändigt men som skulle vara jävligt jobbigt att klara sig utan om behov uppstår, t.ex. första hjälpen. Numera har vi även alltid oss dimor. Sambon blev magsjuk när vi var i norge för ett par år sedan, det var inte roligt för någon av oss. Som tur var fanns det ett vandrarhem ett någon halvmil innan vårt tält så jag lämnade henne där och så hämtade jag det som behövdes. Skönt att sova i en riktig säng

Jag älskar att vara ute och tälta, även om det inte sker jättemånga gånger per år. Jag gör det förstås gärna med sambon men för att vara helt ärlig är det ganska skönt att vara själv också, det blir en helt annan upplevelse. Mindre roligt att vara själv i tältet när man vaknar av djur som går runt det, men men, de blir oftast räddare än en själv när man gör lite ljud.

Ett sista litet tips är att man inte måste gå så jävla långt bara för att man ska ut i skogen. Vissa nissar menar att man måste gå runt två mil per dag om man är ute i fjällen t.ex. varför ha bråttom? Det är helt ok att ta sovmorgon, gå en kortare sträcka och sen slå upp tältet och spendera resten av dagen med att supa in atmosfären och kanske läsa någon bok.

Tusen tack för ditt inlägg! Lustigt nog såg jag just en video där hon pratade om att hon tog bort alla små plastgrejer på ryggsäcken för att spara vikt samt att vissa sågade av tandborsten men där börjar det nästan bli lite löjligt, iaf för en amatör som mig

Håller även med om att det är ganska skönt att vara helt själv ute i skogen. På en av mina tre gånger förra året så kom några kompisar förbi en stund på kvällen då jag hade slagit läger vid en väldigt lättillgänglig sjö men jag är fullt inställd på att göra detta ensam. Delvis för att det känns helt fine och för att flickvännen vägrar och jag tror inte det är värt mödan att ens försöka få med någon kompis på detta.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av andreas_dock:

Helt underbar tråd!

Precis som du skriver @grollo92 så har jag också fått upp ögonen för naturen och allting det kan ge en i form utav energi och livsglädje. Komiskt nog var det ett tv-spel som blev den verkliga ögonöppnaren - Far Cry 5 med sitt fiktiva Hope County. ❤

Jag har försökt tälta minst 1-2 gånger de senaste åren, men skall försöka bli bättre på det framöver och då inte krångla till det med bilar och ungar/familj. Skall som @Tdoll skriver försöka ta mig ut själv mer, det kan nog vara extremt rogivande att "bara vara" en stund själv också.

Jag är på jakt efter ett nytt tält... samt ett par bra skor.
Det tältet vi har idag tror jag är ett 3-manna men fungerar egentligen bäst till 2 personer om man vill kunna ha lite grejer i tältet också och inte ligga som packade sillar.
Så egentligen söker jag väl ett tält som passar bra för 4 personer, och gärna som man kan stå upp i.

Jag har inga bra skor för skog och mark, utan det brukar bli ett par avställda jympadojjor som sett sina bättre dagar rent kosmetiskt.. och det fungerar ju. Men, är det minsta blött ute så blir man själv också plaskeblöt 🙄

Gjorde lumpen '04 och man mer eller mindre gifte ju sig med sina M90 -kängor...
Kanske inte den bästa komforten, men gillade att det var äkta läder och sådär.

Frystorkad mat tänkte jag inhandla också, innan man lär sig allt man kan leva på i skog och sjöar.
Något bra tips på vart man kan köpa "outdoor food" till lite bättre priser än naturkompaniet och dylikt ?

Hej och tack för ditt inlägg i tråden! Själv har jag kört mina Timberlands då de är det närmaste jag äger när det kommer till friluftsskor men de har funkat bra men gissar att det finns 100 gånger bättre skor som är mer specificerade för att gå i skogen med.

Jag vill också veta lite mer om vart man kan få tag i outdoor food. Är vegetarian så det begränsar ju utbudet lite men kan tänka mig att ta med mat och göra enklare saker halvt från scratch på plats. Har prova lite från Naturkompaniet (i hemmet för att försäkra mig att det var ätbart haha) och tyckte deras var riktigt gott men det kostar ju en slant också.

Det jäkliga med tält är att det riktigt snabbt blir dyrt om man ska ha något som heter duga! Tycker mitt tält från Biltema funkar bra för mig just nu men det är ganska litet och helt värdelöst om det börjar regna så det gäller att kolla vädret i förväg och hoppas att det stämmer.

Något av ett problem jag står inför är packningen när det gäller kamera, objektiv och drönare. Man vill ju gärna ta med sig rubbet men det tar både mycket plats och vikt. Det känns lite krångligt att bära två väskor men kameraväskan är redan fullpackad och även om jag skulle lämna något objektiv hemma så är det ändå alla campinggrejerna utöver som man ska bära på något sätt. En lösning skulle väl vara att införskaffa en vandring/campingryggsäck, vilket jag ändå lär behöva iom att jag ej äger en sådan, men det är ju ett par tusenlappar bara där. Alltid blir så mycket enklare när man campar från bil, så att säga.

Slutligen håller jag helt med i att Far Cry 5 är något av en digital naturupplevelse Även The Hunter: Call of the Wild har riktigt fin och verklighetstrogen natur man kan traska omkring i.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Googlade runt lite och hittade "The General Prepper" som har väldigt mycket för outdoor och överlevnad utanför samhällets trygga vrår.
https://generalprepper.se/

Frystorkad mat bland annat, vääääldigt mycket att välja på här.
Blir väl som du säger @anon242437 - köpa några olika och testa hemma i huset/lägenheten så man är lite "safe" när det kommer till tillredning och smaker etc.

Jag skulle behöva något bra liggunderlag, vad är det ni andra kör med ?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Har själv varit ute en del i mitt liv men inte så mycket de senaste åren, hoppas dock kunna ta upp det igen när ungarna blivit lite större.

Här är mina tips:
* Liggunderlag: skaffa ett uppblåsbart, tex Thermarest eller Exped. Finns även billigare märken, frugan och jag använde länge ett noname liggunderlag från Intersport. Glöm inte lagningslappar!
* Kök: skippa vanliga trangia med spritbrännare, de är varken effektiva eller användarvänliga, har man en gång fått en droppe tsprit i maten vet man vad jag menar. Satsa på gas istället, tex Primus.
* Tält: utan tvivel det dyraste i väskan men så är det. Fundera på vad du behöver, alla behöver inte ett 4-säsongs fjälltält med 100 stormlinor från Hilleberg eller Fjällräven. De flesta klarar sig med billigare grejer men skall det vara både lätt och starkt så blir det dyrt.
* Ryggsäck: köp inte första bästa på Rusta utan åk till en friluftsbutik som vet vad de sysslar med. Fel rygga kan förstöra vilken tur som helst.
* Skor: precis som med ryggan, fel skor kan förstöra vilken tur som helst. Och liksom med tältval, tänk efter vad du behöver. Skall du bara gå på korta vandringar i Sydsverige behövs inte lika kraftiga skor som om du skall gå flera veckor med tung packning i fjällen. Jag skulle dock råda alla att ha åtminstone halvhöga (över ankeln) skor för att få lite stöd. En del svär vid ofodrade skalkängor (M90 är en sådan), andra vill ha polstrade. Det finns för- och nackdelar med båda men det viktigaste är att de sitter bra.
* Mat: frystorkat är praktiskt men sällan billigt eller särskilt gott. Är man ute mycket eller har speciella önskemål kan det vara lönt att torka egen mat, antingen i ugn eller i en speciell mattork. Det finns många böcker om detta, köp eller låna en sådan och börja experimentera. En liten burk med salt, peppar och örtblandning är guld värt att ha med sig för att piffa upp maten.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Avstängd

Ett tips till alla som behöver råd är att läsa på utsidan.se. Forum om just uteliv och allt vad som hör till.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Åh, rolig tråd!

Jag fick upp intresset för friluftsliv för några år sedan och har sedan dess även börjat springa lite trail. Senaste äventyret var en helg utanför Dängevik med en polare (tidigt mars, rimfrost på tälten, men en underbar carbonara på lördagskvällen) och jag har avverkat flera mil både på Island och på svenska leder. Om du har konkreta frågor får du supergärna ställa dem så kan jag svara bäst jag kan.

Några snabba saker jag tycker man ska ta i beaktning är:

- Skaffa ett bra sovsystem, sömn är superviktigt. Om jag inte får sova är resten av dagen/helgen/veckan förstörd. I mitt fall innebär det att lägga några extra hundralappar på det jag sover på och i. Min fru använder ett Sea To Summit Comfort Light som hon trivs jättebra med. Jag kör på ett Thermarest NeoAir All Season SV (det är inte 4-säsonger, sova på snö gick inte, jag har provat). Sovsäcksmässigt har vi kört all in på Marmots dunsäckar. De är bra, men jag har börjat snegla åt premiummärkena för att komma ner än mer i packvolym. Marmot är dock superbra bang-for-the-buck!

- Ska du "bara" hänga i skogen/på camping behöver du inte lägga tusenlappar på ett tält, men du får vad du betalar för! Mitt första tält var ett Campz 4-manna-tält. Denna koloss (för tungt är det) bar jag när frun och jag vandrade några etapper av Bergslagsleden för två år sedan. Vädret var fantastiskt och tältet gjorde sitt jobb. Sov även i det på midsommar och visst höll det bort en och annan mindre skur. Helt klart godkänt för ~700 SEK. Förra året åkte vi till Island och då ville jag ha ett tält vi kunde lita på i vått, torrt, storm, och vadän Island kastade på oss. Då blev det Hilleberg istället. Är det tältet 20 ggr bättre än Campz-tältet? Nej. Hade jag köpt ett till? Ja, det har jag redan gjort...

- Köp dig ett par bra kängor och var noga med att du köper ett par som går att reparera. Du behöver inte köpa Lundhags för 5 000 SEK, men du bör inte ge dig ut i tennisskor eller ett par billiga "vattentäta plastkängor" du hittat på Stadium.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk

- Bra dojor och en riktig ryggsäck är prio
- Kläder i "lager" är en fördel då man kan reglera efter kyla/värme
- Kompass och karta är en fördel då täckningen ute i skog och mark inte är att lita på
- Aktivt kol/vattenreningstabletter är grymt att ha med sig vid längre turer

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro | 16" QHD 165Hz | Ryzen 7 5800H | 16GB DDR4@3200 Mhz | 512GB SSD | RTX 3070 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av GLaDER:

Åh, rolig tråd!

Jag fick upp intresset för friluftsliv för några år sedan och har sedan dess även börjat springa lite trail. Senaste äventyret var en helg utanför Dängevik med en polare (tidigt mars, rimfrost på tälten, men en underbar carbonara på lördagskvällen) och jag har avverkat flera mil både på Island och på svenska leder. Om du har konkreta frågor får du supergärna ställa dem så kan jag svara bäst jag kan.

Några snabba saker jag tycker man ska ta i beaktning är:

- Skaffa ett bra sovsystem, sömn är superviktigt. Om jag inte får sova är resten av dagen/helgen/veckan förstörd. I mitt fall innebär det att lägga några extra hundralappar på det jag sover på och i. Min fru använder ett Sea To Summit Comfort Light som hon trivs jättebra med. Jag kör på ett Thermarest NeoAir All Season SV (det är inte 4-säsonger, sova på snö gick inte, jag har provat). Sovsäcksmässigt har vi kört all in på Marmots dunsäckar. De är bra, men jag har börjat snegla åt premiummärkena för att komma ner än mer i packvolym. Marmot är dock superbra bang-for-the-buck!

- Ska du "bara" hänga i skogen/på camping behöver du inte lägga tusenlappar på ett tält, men du får vad du betalar för! Mitt första tält var ett Campz 4-manna-tält. Denna koloss (för tungt är det) bar jag när frun och jag vandrade några etapper av Bergslagsleden för två år sedan. Vädret var fantastiskt och tältet gjorde sitt jobb. Sov även i det på midsommar och visst höll det bort en och annan mindre skur. Helt klart godkänt för ~700 SEK. Förra året åkte vi till Island och då ville jag ha ett tält vi kunde lita på i vått, torrt, storm, och vadän Island kastade på oss. Då blev det Hilleberg istället. Är det tältet 20 ggr bättre än Campz-tältet? Nej. Hade jag köpt ett till? Ja, det har jag redan gjort...

- Köp dig ett par bra kängor och var noga med att du köper ett par som går att reparera. Du behöver inte köpa Lundhags för 5 000 SEK, men du bör inte ge dig ut i tennisskor eller ett par billiga "vattentäta plastkängor" du hittat på Stadium.

Min plånbok gick tyvärr och gömde sig när jag kollade upp priset på Sea To Summit men det är säkert skitbra grejer. ”Smakar det, kostar det” som man brukar säga. Tror du detta tält https://www.xxl.se/energy-200-campingtalt-gron/p/1174662_1_st... är någorlunda regntätt?

Hitta dock denna STS på XXL för en prislapp jag kan gå med på att betala för en intakt rygg https://www.xxl.se/sea-to-summit-camp-mat-s-i-liggunderlag-gr... Tror du den är bra? Jag gillar iaf vikten

Permalänk
Inaktiv

Om någon kan tipsa om en hygglig ryggsäck för 1000-1500 kr så är jag evig tacksam

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon242437:

Min plånbok gick tyvärr och gömde sig när jag kollade upp priset på Sea To Summit men det är säkert skitbra grejer. ”Smakar det, kostar det” som man brukar säga. Tror du detta tält https://www.xxl.se/energy-200-campingtalt-gron/p/1174662_1_st... är någorlunda regntätt?

Det fungerar säkert utmärkt för tre fulla 16-åringar på en gyttjig åker i Roskilde.

Skrivet av anon242437:

Hitta dock denna STS på XXL för en prislapp jag kan gå med på att betala för en intakt rygg https://www.xxl.se/sea-to-summit-camp-mat-s-i-liggunderlag-gr... Tror du den är bra? Jag gillar iaf vikten

Vikten är inget speciellt, det väger nära dubbelt så mycket som några marginellt dyrare modeller. För övrigt duger det säkert utmärkt och även om det är mer komfortabelt med uppblåsbart än vanliga liggunderlag i cellplast är det ingen Hästens-säng. Vet du att du har problem med ryggen så får du köpa tjockare liggunderlag.

Skrivet av anon242437:

Om någon kan tipsa om en hygglig ryggsäck för 1000-1500 kr så är jag evig tacksam

Den här har vi, Osprey Talon, den sitter bra på både mig och frugan.

Men återigen, det viktiga är att den sitter bra på dig.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

@anon242437: Friluftsgrejer kan man ofta fynda begangnat. Saker som ryggsäckar, stormkök och tält håller länge och slits inte överdrivet mycket av "oss vanliga Svensson"-vandrare.
Utsidan har en marknad likt Sweclockers, men även blocket brukar man kunna hitta mycket på. Prova dock ryggsäcken du tänkte köpa med en del vikt i så att du kan testa att den sitter bra även tung!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon242437:

Min plånbok gick tyvärr och gömde sig när jag kollade upp priset på Sea To Summit men det är säkert skitbra grejer. ”Smakar det, kostar det” som man brukar säga. Tror du detta tält https://www.xxl.se/energy-200-campingtalt-gron/p/1174662_1_st... är någorlunda regntätt?

Hitta dock denna STS på XXL för en prislapp jag kan gå med på att betala för en intakt rygg https://www.xxl.se/sea-to-summit-camp-mat-s-i-liggunderlag-gr... Tror du den är bra? Jag gillar iaf vikten

Angående tältet. Jag tror inte att 2000mm vattenpelare är mycket att hänga i granen, tyvärr. När det kommer till liggunderlag är det lite hit-or-miss, man får prova själv och se vad man gillar.

Men, som @Penguin skriver ovan: begagnat is your friend! Nu kanske jag inte skulle rekommendera att du köper sovsäck begagnat, men jag har köpt två tält på Blocket och är supernöjd.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Vill rekommendera att du spenderar lite mer timmar i skogen innan du spenderar massa pengar på utrustning.
Ska du vandra så vill du ha kängor av hög kvalité. Vissa älskar Marschkänga 90 och den är ok med bra inläggssulor, men efter ett par år så inser man att det finns bättre därute. Mycket av det dåliga med känga 90 går att lösa med sulor och sockar.
Fördelen med känga 90 är att den ibland dyker upp på överskottslager för en spottstyver och har man en fot som passar kängan så hade jag övervägt att börja med den tills du har något/några år av erfarenhet så du vet vad du saknar om det blir aktuellt med en uppgradering.

Ytterplagg, av material som torkar fort, lite stretch är skönt. Lager på lager är att föredra då det blir enkelt att justera beroende på aktivitet. Plagg som blir svettiga/blöta ska snarast torkas, strumpor roteras osv.
Strumpa av blanding mellan ull och stretch. Vissa trivs med innerstrumpa och ytterstrumpa. Personligen använder jag oftast innerstrumpa enbart mestadelen av ull och lite elastan.

Efter mina år i skogen både privat och inom vissa "jobb" så är det viktigaste vapnet kniv, känga, kläder, mat i den ordningen. Resten klarar man sig fint utan i 3-4 dagar och absolut inte behöver plöja ner 4000:- på ett tält eller 2000:- på en sovsäck. Men det är högst individuellt av vad man vill få ut av upplevelsen och önskar man lite mer komfort än avverka sträcka så är inte liggunderlag och filt helt fel heller.

Filtrera och koka vatten, stormkokas i 6min (vissa säger 2min, varför chansa) innan det förtärs. Använda gärna kaffefilter om du inte vill göra eget med sand/grus och mossa.
Skippa köpa dyra vattenflaskor och använd flaskor från Bobs hallonsaft eller liknande. Ska du prompt köpa något för dricksvatten så kolla på Camelbak vätskesystem.

Glöm inte bort att ta med dig lite Nescafe och Ögonblink chokladdryck, snabb och trevlig moralhöjare på morgon efter 5-punktstvätten.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem

Köp en hammock om du vill komma undan billigt, funkar bra om man är ensam. Håller annars helt med vad @Opatagio skriver. Köp skalkängor istället för Gore-tex när det är dags för det. Gore-tex torkar otroligt långsamt, vilket inte är speciellt önskvärt om du är ute. Skalkängor är dessutom, generellt sett, väldigt hållbara. Jag är snart inne på tjugonde året med mina Lundhags.
Se också till att plocka upp efter dig, men det kanske jag inte behöver säga. Tyvärr har corona dragit ut en herrans massa idioter i naturen som skräpar ner, inte släcker eldar och är allmänt respektlösa mot miljön de befinner sig i. Ser av den anledningen fram emot att det här ska gå över och de kan åka till Mallorca igen.

Permalänk
Medlem

@oatp1b1: Tyvärr har du alldeles rätt i skiten som folk lämnar efter sig. Värsta jag sett (visserligen merparten naturligt gödsel) var några som lämnat latrinhinken framför ett vindskydd. Vi pratar om några som "campat" minst en vecka och bara åkt i tron om att hinken magiskt ska fösvinna. Lägg gärna lite tid på att åtminstone gräva ner skiten en bit och markera med en midjehög pinne.

Alternativt... gör som vid OP-tjänst. Skit i påse och släng vid hemkomst. Gärna då återvunnen plast, hundbajspåsar funkar fint.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Skrivet av Opatagio:

@oatp1b1: Tyvärr har du alldeles rätt i skiten som folk lämnar efter sig. Värsta jag sett (visserligen merparten naturligt gödsel) var några som lämnat latrinhinken framför ett vindskydd. Vi pratar om några som "campat" minst en vecka och bara åkt i tron om att hinken magiskt ska fösvinna. Lägg gärna lite tid på att åtminstone gräva ner skiten en bit och markera med en midjehög pinne.

Alternativt... gör som vid OP-tjänst. Skit i påse och släng vid hemkomst. Gärna då återvunnen plast, hundbajspåsar funkar fint.

Kort sagt, köp en sådan här: https://www.addnature.com/campz-faltklappspaten-M592819.html eller https://www.naturkompaniet.se/sea-to-summit-pocket-trowel-nyl.... Gräver man 2-3 dm behöver man inte nödvändigtvis markera imho, men kan man så är det ju bra. Markeringen är viktigare i fjällmiljö där man inte "kan" (bör) gräva.

Skräpet slipper man i princip aldrig undan, jag hittade cigarettfimpar på en glaciär 3500 m.ö.h. en gång och går man längd populära leder i svenska fjällen hittar man toalettpapper, godispapper och snus omvartannat. Tröttsamt värre.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av GLaDER:

Angående tältet. Jag tror inte att 2000mm vattenpelare är mycket att hänga i granen, tyvärr. När det kommer till liggunderlag är det lite hit-or-miss, man får prova själv och se vad man gillar.

Men, som @Penguin skriver ovan: begagnat is your friend! Nu kanske jag inte skulle rekommendera att du köper sovsäck begagnat, men jag har köpt två tält på Blocket och är supernöjd.

Det jäkliga att många av de dyrare tälten också är större och därmed tyngre. Finns det något vettigt tält rung 1000-1500 kr eller är det Blocket som gäller då?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av oatp1b1:

Köp en hammock om du vill komma undan billigt, funkar bra om man är ensam. Håller annars helt med vad @Opatagio skriver. Köp skalkängor istället för Gore-tex när det är dags för det. Gore-tex torkar otroligt långsamt, vilket inte är speciellt önskvärt om du är ute. Skalkängor är dessutom, generellt sett, väldigt hållbara. Jag är snart inne på tjugonde året med mina Lundhags.
Se också till att plocka upp efter dig, men det kanske jag inte behöver säga. Tyvärr har corona dragit ut en herrans massa idioter i naturen som skräpar ner, inte släcker eldar och är allmänt respektlösa mot miljön de befinner sig i. Ser av den anledningen fram emot att det här ska gå över och de kan åka till Mallorca igen.

En hammock hade varit grymt men känns som att de funkar bäst när det är riktigt varmt även på natten? Sen om det börjar regna så är det inte så kul. Såg att det faktiskt finns tälthammocks vilket var coolt. Men mysigt att sova under bar himmel

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon242437:

Det jäkliga att många av de dyrare tälten också är större och därmed tyngre. Finns det något vettigt tält rung 1000-1500 kr eller är det Blocket som gäller då?

I den prisklassen tror jag tyvärr inte du hittar så mycket nytt. Jag tänker att det här tältet kan vara av intresse, men det är 500 SEK till.

Återigen, begagnat är din vän. Problemet är nog att begagnatmarknaden för billiga tält är ganska skral. :/ Men om du inte har möjlighet att lägga mer pengar så prova ett billigt tält, det kommer hålla dig mer torr än att sova under bar himmel iaf!!

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av GLaDER:

I den prisklassen tror jag tyvärr inte du hittar så mycket nytt. Jag tänker att det här tältet kan vara av intresse, men det är 500 SEK till.

Återigen, begagnat är din vän. Problemet är nog att begagnatmarknaden för billiga tält är ganska skral. :/ Men om du inte har möjlighet att lägga mer pengar så prova ett billigt tält, det kommer hålla dig mer torr än att sova under bar himmel iaf!!

Tack! Ska kika på den där. Hittade denna på blocket som även finns i Umeå vilket är ett plus https://www.blocket.se/vi/90657864.htm dock inte så mycket info men Fjällräven har väl aldrig gjort en dålig produkt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon242437:

Tack! Ska kika på den där. Hittade denna på blocket som även finns i Umeå vilket är ett plus https://www.blocket.se/vi/90657864.htm dock inte så mycket info men Fjällräven har väl aldrig gjort en dålig produkt?

Uhm. Tältet är från 70-talet. Jag hade passat på det.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon242437:

En hammock hade varit grymt men känns som att de funkar bäst när det är riktigt varmt även på natten? Sen om det börjar regna så är det inte så kul. Såg att det faktiskt finns tälthammocks vilket var coolt. Men mysigt att sova under bar himmel

(Dyrare) exempel på hammock med regnskydd bara för att visa hur det kan se ut. Du ha en hammock och köpa till en vattentät tarp som du spänner över. Har du sovsäck och något isolerande under dig, typ ett liggunderlag, så kan du använda hammock året runt.
https://www.addnature.com/exped-scout-hammock-combi-M541192.h...

Permalänk
Medlem

Kul tråd! Är också ute mycket i naturen och har samlat på mig det mesta som behövs för dagsvandringar genom åren. Har inte tagit steget och köpt ett tält än men planen är att tälta några nätter nu i år. Tar tacksamt emot tips på prisvärda rymliga 2-manna-, alternativt 3-manna-tält. Tanken är att sambo och en bordercollie ska få plats i det.

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BostonGurkan:

Kul tråd! Är också ute mycket i naturen och har samlat på mig det mesta som behövs för dagsvandringar genom åren. Har inte tagit steget och köpt ett tält än men planen är att tälta några nätter nu i år. Tar tacksamt emot tips på prisvärda rymliga 2-manna-, alternativt 3-manna-tält. Tanken är att sambo och en bordercollie ska få plats i det.

Nu ska inte jag komma här som någon expert men har hört att tumregeln är att man alltid ska ta ett tält för en person mer än vad man är. Så är man två personer ska man ha ett tremanna så man har någonstans att lägga utrustningen och inte minst jycke

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av GLaDER:

Uhm. Tältet är från 70-talet. Jag hade passat på det.

Haha det har du helt rätt i, tänkte ej på det.

Permalänk
Medlem

Nu bör du inte tolk köpa saker innan du vet vad du faktiskt vill göra, men butiker jag tycker du bör kolla in är;

https://www.outnorth.se/
https://www.addnature.com/
https://www.widforss.se/

Jag förutsätter att du mest är ute efter att campa och inte fjällvandra, annars kan mina åsikter i frågan lätt i ifrågasättas

Du kan även kolla in tex Naturehike på amazon.de eller aliexpress om du vill ha Kina kopior
Tex https://www.amazon.de/-/en/Naturehike-Ultralight-Two-Layer-Wa...

Tält kan du komma undan med nästan vad som helst, så länge det är någorlunda nytt.
Frågan här är mer vad har du i dag, och vad är det du saknar eller är missnöjd med? (förutom att det regnar in)
om du väntar lite kanske du hittar nått på xxl, de brukar ha reor och extra pris ganska ofta om du inte är så kräsen. Med detta sagt äger jag två Hilleberg och även billiga tält (ett från Domus tom!)

Väska bör du prova i butik, med packning i

När det kommer till skor så anser jag att ett par trekking skor funkar för lite skog, är det väldigt blött kan man köra gummistövlar. Men har man råd kan man gå på kängor direkt så klart.

Sova, om du kan tänka dig dun så är det ett mycket bra val och kan hålla länge. Jag har ett par säckar från https://roberts.pl/ men även http://sleepingbags-cumulus.eu/uk/categories/sleeping-bags/do... är populära. Liggunderlag har jag ett från exped som jag är nöjd med. Men detta är högst personligt.

Kök, beror lite på vad du vill. Många är nästan rena vattenkokare idag för frystorkat. Praktiskt men går inte att laga mat på så enkelt alla gåner. Jag har väl kanske 5-6 kök inkl trangia (med gas) så här beror lite på vad man ska laga, vart man ska och hur många man är.

Kolla in https://www.torkamat.se/product.html/boken-torka-mat?category... om du vill lära dig torka egen mat.

Jag var i https://www.sverigesnationalparker.se/park/bjornlandets-natio... förra sommaren och kan rekommendera ett besök om du har bil.

Köp inte massa kläder i början, använd det du har och i värsta fall får du väl gå till bilen kall och blöt och tänka om till senare. Du kommer inse vad du saknar och vad du vill ha under tiden.

Det hela vart väldigt osammanhängande, hoppas du förstår vad jag vill förmedla. Själv blev jag tagen av uteliv för ett par år sedan och ångrar inte en sekund jag spenderat ut, även om det i bland är spöregn. Men kokkaffe och en whisky framför elden är ganska trevligt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av zarkov:

Det fungerar säkert utmärkt för tre fulla 16-åringar på en gyttjig åker i Roskilde.
Vikten är inget speciellt, det väger nära dubbelt så mycket som några marginellt dyrare modeller. För övrigt duger det säkert utmärkt och även om det är mer komfortabelt med uppblåsbart än vanliga liggunderlag i cellplast är det ingen Hästens-säng. Vet du att du har problem med ryggen så får du köpa tjockare liggunderlag.
Den här har vi, Osprey Talon, den sitter bra på både mig och frugan.

Men återigen, det viktiga är att den sitter bra på dig.

Den var ju ändå ett pris jag kan gå med på. Som tur är har jag ett Naturkompaniet bokstavligen ett stenkast från lägenheten så ska gå dit och prova en senare idag om jag hinner