SweCampers - Tråden om Friluftsliv

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av GLaDER:

40km är väldigt långt för en dagstur. Beware!

Jasså? Jag kanske är helt naiv Hur länge tar det mån tro? Förstår att det beror mycket på skillnad i elevation och terrängen men det blir väl ganska lätt packat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon242437:

Jasså? Jag kanske är helt naiv Hur länge tar det mån tro? Förstår att det beror mycket på skillnad i elevation och terrängen men det blir väl ganska lätt packat.

Du kan gå 4 mil på en dag, men om du är ovan skulle jag snarare rekommendera hälften. Det är nice med pauser

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av GLaDER:

Du kan gå 4 mil på en dag, men om du är ovan skulle jag snarare rekommendera hälften. Det är nice med pauser

Jag och polarn som jag ska gå med började räkna på det där och kom fram till en siffra runt iaf 12 timmra med pauserna Så ska försöka träna med ett par långpromenader innan så jag inte helt går under när jag eventuellt ger detta ett försök.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon242437:

Jag och polarn som jag ska gå med började räkna på det där och kom fram till en siffra runt iaf 12 timmra med pauserna Så ska försöka träna med ett par långpromenader innan så jag inte helt går under när jag eventuellt ger detta ett försök.

Låter klokt

Det finns de knäppejönsar som ser vandringen som det underbara med att vara ute i skogen/fjällen så de har inget emot att gå tre mil eller mer per dag. Själv går jag inte mer än två mil åt gången bortsett från speciella tillfällen. Det är lätt att man glömmer bort naturen om man bara knatar på timme efter timme och det tycker jag är lite synd.

Sen är det ju så att om man går några mil så kommer det periodvis vara småtrist och om man dessutom är ute flera dagar så kommer det vara några timmar då man hoppas på att få se en taxi runt hörnet. Men då är det bara att ta en uppfriskande paus eller att helt enkelt sätta den ena foten framför den andra tills lusten kommer tillbaka. För det gör den.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Trunk:

Låter klokt

Det finns de knäppejönsar som ser vandringen som det underbara med att vara ute i skogen/fjällen så de har inget emot att gå tre mil eller mer per dag. Själv går jag inte mer än två mil åt gången bortsett från speciella tillfällen. Det är lätt att man glömmer bort naturen om man bara knatar på timme efter timme och det tycker jag är lite synd.

Sen är det ju så att om man går några mil så kommer det periodvis vara småtrist och om man dessutom är ute flera dagar så kommer det vara några timmar då man hoppas på att få se en taxi runt hörnet. Men då är det bara att ta en uppfriskande paus eller att helt enkelt sätta den ena foten framför den andra tills lusten kommer tillbaka. För det gör den.

Vi hittade en 25 km som kanske passar bättre att börja med. Tycker också det låter vettigt det du säger att risken är väl om man har långt att gå att man bli för fokuserad på att hålla hög takt och komma fram nån gång än att man lunkar på och tar in naturen runt omkring en

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon242437:

Jasså? Jag kanske är helt naiv Hur länge tar det mån tro? Förstår att det beror mycket på skillnad i elevation och terrängen men det blir väl ganska lätt packat.

Längre än du tror. Vi var i yosemite 2017 och gick då panorama trail bla som är ca 23km, förvisso med 1000m+ nivåskillnad men ändå. Vi pausade bara korta stunder för mat/dryck (ingen lagad mat) och bar i stort sett bara på mat och vatten. Vi startade kl 8 och var tillbaks i campat 16.30. Att gå i kuperad terräng är inte som att gå en promenad med hunden direkt 😛

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon242437:

Vi hittade en 25 km som kanske passar bättre att börja med. Tycker också det låter vettigt det du säger att risken är väl om man har långt att gå att man bli för fokuserad på att hålla hög takt och komma fram nån gång än att man lunkar på och tar in naturen runt omkring en

Börja med 25 km, och helst än mindre, om ni är ovana. Risken är att ni går för långt och inte tycker det är roligt. När man går i skogsmiljö med ordentliga skor brukar snitthastigheten vara 4 km/h, så utan pauser är det fortfarande lite mer än 6 timmars vandring.
Jag har haft 12-14 timmars vandringar och det är inte jätteroligt faktiskt.

Permalänk
Medlem

Efter för många år stillasittandes i studentlägenheten känner jag att jag i alla fall behöver testa ett par dygn ute i naturen och gärna då omgående. Jag ser fram till att testa det nu under den kommande sommaren i Luleå och kan förhoppningsvist hyra matriell från någon friluftsbutik men jag har noll koll på vart man bör sätta upp tält. Någon i Luleåtrakten som kan rekommendera något område?

Permalänk
Medlem

Testa utan övernattning först om du är grön.

Permalänk
Medlem

Tänk lite på säkerhet också. Även om ni ger er ut på en lång dagstur så finns möjligheten att ni inte hinner tillbaka. Det kan räcka med ett skoskav eller en vrickning för att man inte kan gå särskilt fort längre. Det är bättre att tänka efter före vad man ska göra då, även om man inte ska noja över allt som kan hända; ta åtminstone med plåster, tejp, värktabletter, kniv, kolla mobiltäckning och se till att batteriet på mobilen kommer räcka etc.
Man kan tejpa häl och fotsula innan man ger sig av så kan man vara rätt säker på att inte få skav åtminstone.
Prova all utrustning innan, t ex att sätta upp tältet på en gräsmatta där det är enkelt att göra det.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem

Mina friluftstips:

1) Tejpa fötterna innan du börjar gå, inte när det börjar skava. Det finns inget som är så tråkigt som att ha två dagar kvar på vandringen och blåsor. En rulle Leukoplast är den bästa investeringen man kan göra när man ska ut och vandra. Särskilt skalkängor kan vara ovänliga mot fötterna (men ovärdeliga vid framför allt fjällvandring).

2) Ha inte för mycket kläder på i sovsäcken. Även om det är kallt att gå och lägga sig i t-shirt och (lång)kallingar så är det bättre än att börja svettas under natten och sedan ligga och frysa med fukt mot kroppen.

3) Kanadensare - fantastiskt mysigt sätt att färdas. Dessutom kan man ta med sig rejält med prylar, gjutjärnsstekpanna och sexpack är inget man tar med på vandringshajken, men är rätt trevligt att ha när man ska laga till entrecoten på kvällen. Hitta en uthyrare som går med på att hämta kanadensaren några dagar nedströms om du inte har kärra själv. Någon som åker ut och hämtar är ändå oftast nödvändigt. Att ta sig över sjöar själv i en vällastad kanadensare kan dock vara småjobbigt och inte helt ofarligt om det blåser.

4) På tal om entrecote: Friluftskylskåpet: Frys in en liter mjölk och andra ej tåliga matvaror. Vira en fuktig handduk runt och lägg ner i dubbla plastsäckar. Funkar för att ha med sig "färsk" mat några dagar, exakt hur länge är väderberoende.

Permalänk
Medlem

Att campa är kul, men jag såg att några rekommenderat M90-kängor, men lite mer om det senare.

Själv kommer jag från en familj som varit ute en eller ett par månader om året sedan mitten av 70-talet oavsett årstid och det har väl blivit så att jag bara fortsatt sedan både här söderut och uppe i Jämtland/Härjedalen. Skönt att komma bort från "stasslukten och jäkten".
Skriver lite snabba tankar men undviker märken och har säkerligen glömt hälften för att det är så självklara saker för min del.

Kängor:
Skaffa ett par kängor du tycker är bekväma (och som ger ett bra stöd åt anklarna) och komplettera med ett par gympadojor som du kan ta på när det är dags att slå upp lägret eller medan kängorna måste torka/luftas.

Varning för M-90 kängor:
Jag vill ge en varning för M90-kängor, haft några stycken och alla har slutat på samma sätt, sulorna pajar. Det beror på att fyllningsmaterialet torkar och blir till ett pulver, utan stödet från fyllnadsmaterialet spricker sulorna plötsligt och utan förvarning, det kan bokstavligt talat gå från ett steg till ett annat.

Regnställ:
Japp i mina ögon ett måste, ett bra regnställ hjälper till att hålla värmen i lite mindre bra väder, det håller dig torr och är dessutom vindtätt.

Underkläder:
Flera par strumpor, att kunna ta av sig kängorna och byta strumpor under vandringen är förbaskat skönt. Se till att det är material som andas och som inte skapar friktion mot huden bara.
Lite av samma sak gäller kalsonger, flera par som inte skaver och byts dagligen (passa på att skölja upp använda när du kommer till vatten) "kavalleribrand" är inte trevligt.
Ett par T-shirts att ha under kan vara bra.

Ytterplagg:
Enkla slitstarka kläder som är bekväma. Tänk inte för mycket på märke eller utseende utan välj kläder som torkar snabbt och dessutom behåller värme om de skulle råkat bli blöta. Skogen eller fjället är ingen modevisning en tjock ylletröja är skön framåt kvällen men klä dig inte för varmt medans du vandrar.

Mat:
Jag kan nog erkänna att jag inte ens minns när jag köpte de där campingrätterna senast, jag har alltid med potatismospulver, pasta, och ris som basmat. Sedan lägger jag till någon typ av pulversås eller varma koppen för att göra det lite mer energirikt. Sedan lite russin, några påsar blåbärs/nypon eller fruktsoppor eller krämer för att få lite snabbenergi vid behov och sedan lite kok-kaffe.

Matlagning:
Jag har kvar mitt gamla Trangia jag köpte under tidiga 80-talet. Det fungerar fint för mig, andra föredrar gasol, en smaksak (och då menar jag inte rödspritsspill i maten ) vilket man föredrar.

Sova:
Jag har ett gammalt lite tjockare liggunderlag, minns inte ens hur gammalt, skulle kunna chansa på att jag köpte det för 30-35 år år sedan kombinerat med en lite nyare (runt 10 år) dubbel dunsovsäck från Haglöfs, lite overkill mestadels men riktigt skönt när tempen kryper nedanför -20 sträcket. Luftmadrass gillar jag inget vidare, det är alldeles för lätt att de går sönder och måste lappas.

Ryggsäck:
Det måste du pröva ut så du får en som passar dig och din rygg. Nöj dig inte med att prova en tom säck i butiken, det är inte förrän den är packad du vet hur axelremmar och midjebältet känns och passar. Viss hjälp kan du få om någon tynger ned den åt dig i butiken, men begär öppet köp, packa säcken och gå några kilometer om du får möjlighet till det.

Packsäckar och remmar:
Vattentäta packsäckar till reservkläder och sovsäck. Extra packremmar är dessutom bra att ha dels för att kunna fästa extra grejor vid ryggsäcken och dels för att förhindra att något "hänger och slänger", lösa saker som gungar är riktigt irriterande och energislukande.

Tält:
Jag skulle rekommendera dig att ta det lite lugnt med inköp initialt tills du vet lite mer om camping.
Tält från Biltema är väl ingen höjdare, men för några korta dagar kan det fungera okay om du redan äger det. Börja med att sätta upp det på gården hemmavid och spraya över några lager impregnering för att göra tältet lite mer vattenavvisande innan du ger dig ut.
Var sedan noggrann med att spänna tältet ordentligt så att regnet rinner av och inte kan samlas på duken.
Om du senare känner att du vill ut på vidare turer, då kan det vara dags att köpa ett tält av lite bättre kvalitet.
(Glöm inte tält och andra tunga saker underst på ryggsäcken).

Övrigt:
Värktabletter, alltid bra att ha. Jag har dessutom ett gammalt igentejpat treo-rör med tändstickor, plån, nål och tråd.
En bra kniv, det behövs inget speciellt, en morakniv eller liknande arbetskniv (av bra kvalitet) räcker.
Första förband, plåster och en rulle leukoplast eller liknande för att kunna tejpa skavsår.

Viktigast av allt:
Ta't lugnt, ha det trevligt och skippa alla måste gå sträckan X i dag. Bättre med en lite kortare tur och kunna njuta av den än att pressa på framåt bara för att.

Visa signatur

Asus C6H | R9-3900XT | 4x8GB G-Skill Ripjaws V 3600@3466 CL14 | Asus Radeon RX 580 8GB Strix Gaming OC | Asus Strix Raid DLX | Corsair Obsidian 750D AE

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon242437:

En hammock hade varit grymt men känns som att de funkar bäst när det är riktigt varmt även på natten? Sen om det börjar regna så är det inte så kul. Såg att det faktiskt finns tälthammocks vilket var coolt. Men mysigt att sova under bar himmel

Skrivet av oatp1b1:

(Dyrare) exempel på hammock med regnskydd bara för att visa hur det kan se ut. Du ha en hammock och köpa till en vattentät tarp som du spänner över. Har du sovsäck och något isolerande under dig, typ ett liggunderlag, så kan du använda hammock året runt.
https://www.addnature.com/exped-scout-hammock-combi-M541192.h...

Jag brukar numera använda hängmatta när jag cyklar och så har jag en plats hemma också bara för att kunna sova ute om jag känner för det.
Har 3 olika hängmattor och olika tillbehör beroende på förutsättningarna.

När jag cyklar brukar jag ta med mig det som tar minst volym men hemma brukar jag ha en "tyngre" uppsättning uppe som det bara är att lägga sig i.
Hemma (och motorkampande) funkar det bra med billig och tung/svårpackad utrustning och då behöver det inte alls bli så dyrt jämfört med om man ska ha små lätta prylar.
Man kan använda en vanlig sovsäck eller en hängmattesovsävck men det är bekvämare med quiltar och det måste vara ganska varmt om man inte ska frysa utan underquilt även på sommaren, liggunderlag är lite klumpigt med många hängmattor även om de har dubbelbotten men det finns undantag, själv är jag väldigt sugen på en Amok Draumr (Norskt system),

https://www.amokequipment.com/
Den skulle passa väldigt bra att ha mellan träden i trädgården även om den är lite för klumpig att packa på cykeln.

Vid cykling blir det mestadels Polska prylar, en Bushmen Zen ultralight hängmatta med deras myggnät.
https://www.bushmen.pl/en/product/ultralight-hammock-zen/
Dun -under och överquilt från Cumulus.
http://sleepingbags-cumulus.eu/uk/categories/sleeping-systems...
Och åtminstone på sommaren så blir det en DD Superlight tarp https://www.ddhammocks.com/products/dd_superlight_range
Och en uppblåsbar kudde från Jysk https://jysk.se/utemobler/luftmadrasser/luftmadrasser/luftkud...
Har också skaffat en Amazonas upphängning med treehugger och whoopiesling hopsytt men hittar ingen länk till den upphängningen just nu.
Det blir hursomhelst ett mycket flexibelt och bekvämt sovsystem som går att komprimera till väldigt liten volym och det är mycket bekvämare än att tälta under de flesta förhållanden för en hängmatta ger ju ofta bättre sovkomfort än en bra säng och så är det enkelt att välja om man vill sova med eller utan tarp men myfggnätet är det svårt att klara sig utan på sommaren.
Allt väger kring 2 kilo med packpåsarna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon242437:

Jag och polarn som jag ska gå med började räkna på det där och kom fram till en siffra runt iaf 12 timmra med pauserna Så ska försöka träna med ett par långpromenader innan så jag inte helt går under när jag eventuellt ger detta ett försök.

När jag är ute på långpromenad med hunden så brukar jag gå ca en mil utan packning och det tar rätt precis två timmar. Ska man gå på en stig, lite raster och njuta av naturen så är det max 2 - 2,5 mil på en dag som gäller.
Man får nästan räkna med 2,5 - 3 timmar per mil beroende på lutning och hur vägen man går på är.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Stefflo:

När jag är ute på långpromenad med hunden så brukar jag gå ca en mil utan packning och det tar rätt precis två timmar. Ska man gå på en stig, lite raster och njuta av naturen så är det max 2 - 2,5 mil på en dag som gäller.
Man får nästan räkna med 2,5 - 3 timmar per mil beroende på lutning och hur vägen man går på är.

Tack, det är bra information för en noob som jag Inte så jätteofta jag går ut och promenerar i stan i över 30-45 minuter men kollade upp en rutt sol skulle ta ganska prick en timma så ska prova det nu så jag får träna upp lite. Det lite läskiga med det här är ju händelselösheten i en värld man numera är van att få små kickar hela tiden men det är samtidigt vad som lockar mig att komma bort från det där och söka större känslor av belöning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag brukar numera använda hängmatta när jag cyklar och så har jag en plats hemma också bara för att kunna sova ute om jag känner för det.
Har 3 olika hängmattor och olika tillbehör beroende på förutsättningarna.

När jag cyklar brukar jag ta med mig det som tar minst volym men hemma brukar jag ha en "tyngre" uppsättning uppe som det bara är att lägga sig i.
Hemma (och motorkampande) funkar det bra med billig och tung/svårpackad utrustning och då behöver det inte alls bli så dyrt jämfört med om man ska ha små lätta prylar.
Man kan använda en vanlig sovsäck eller en hängmattesovsävck men det är bekvämare med quiltar och det måste vara ganska varmt om man inte ska frysa utan underquilt även på sommaren, liggunderlag är lite klumpigt med många hängmattor även om de har dubbelbotten men det finns undantag, själv är jag väldigt sugen på en Amok Draumr (Norskt system),
https://youtu.be/fVXo6t2cwnE

https://www.amokequipment.com/
Den skulle passa väldigt bra att ha mellan träden i trädgården även om den är lite för klumpig att packa på cykeln.

Vid cykling blir det mestadels Polska prylar, en Bushmen Zen ultralight hängmatta med deras myggnät.
https://www.bushmen.pl/en/product/ultralight-hammock-zen/
Dun -under och överquilt från Cumulus.
http://sleepingbags-cumulus.eu/uk/categories/sleeping-systems...
Och åtminstone på sommaren så blir det en DD Superlight tarp https://www.ddhammocks.com/products/dd_superlight_range
Och en uppblåsbar kudde från Jysk https://jysk.se/utemobler/luftmadrasser/luftmadrasser/luftkud...
Har också skaffat en Amazonas upphängning med treehugger och whoopiesling hopsytt men hittar ingen länk till den upphängningen just nu.
Det blir hursomhelst ett mycket flexibelt och bekvämt sovsystem som går att komprimera till väldigt liten volym och det är mycket bekvämare än att tälta under de flesta förhållanden för en hängmatta ger ju ofta bättre sovkomfort än en bra säng och så är det enkelt att välja om man vill sova med eller utan tarp men myfggnätet är det svårt att klara sig utan på sommaren.
Allt väger kring 2 kilo med packpåsarna.

Jag tänker också cykla. Hängmattan ser bra ut.
Vilken typ av sovsäckar behövs på sommaren i Sverige?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rayfix:

Jag tänker också cykla. Hängmattan ser bra ut.
Vilken typ av sovsäckar behövs på sommaren i Sverige?

Jag tycker du ska investera i en 3-säsongs säck, inte mycket dyrare än en ren sommarsäck. Dun packar mindre och väger mindre än syntet, men de är känsligare för väta.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av rayfix:

Jag tänker också cykla. Hängmattan ser bra ut.
Vilken typ av sovsäckar behövs på sommaren i Sverige?

För hängmatta är quiltar bekvämare än sovsäck, det går att använda sovsäck men skaffa hellre åtminstone en underquilt så funkar det skapligt med en uppknäppt sovsäck som överquilt.
Det finns hängmattesovsäckar som är mer anpassade, tex blixtlåset i mitten och en fotdel som du kan stå i. >

DD Jura https://www.ddhammocks.com/product/dd-jura2-hammock-sleeping-...
men en hängmatta funkar inte alls som att ligga på marken i tält och liggunderlag blir konstigt att använda i dem om det ska vara lätta saker, däremot i tunga hängmattor som Amok är det en annan sak men den är mer lämpligt för de som motorcampar eller ska ha den upphängd länge.
Det är också lite lättare att reglera tempen med hängmatta, tarp och quiltar för det går att styra mer med luftspalter och skulle det vara riktigt varmt så kan man ju skippa quiltarna, det går ju att ha allt upphängt och förberett men bara sova i hängmattan och om det börjar regna eller blir kondens i träden så drar man ut tarpen och blir det kallt så drar man underquilten under sig mycket enklare än om man ska försöka ta sig i en sovsäck och lägga in nått liggunderlag.
Om du bara ska sommarcampa och vill ha billiga prylar så kan kanske ett campingtäcke passa bättre än en vanlig sovsäck, då öppnar man det i båda ändrar och trär hängmattan igenom det så att vikten tas av hängmattan och isoleringen under inte trycks ihop, som en kokong.

Nackdelen med såna lösningar är att man inte kan röra sig på samma sätt och ligga lika bekvämt

När jag skaffade min fösta hängmatta så skaffade jag en DD Underblanket och en Snugpak quilt https://www.ddhammocks.com/product/dd-underblanket-mc?from_ca...
https://www.snugpak.com/outdoor/tents-shelters/hammock-quilt-...
Och de prylarna får nu sitta på hängmattan i trädgården och så använder jag Cumulus dunquiltar när jag ska iväg för det blir ett kilo lättare och 1/3 del av packvolymen med dem.

Har du redan en sovsäck så är det bara att prova för vi är alla olika känsliga för temp så att campa hemma för att lära sig vad som funkar innan man ger sig ut är bra. Ska du skaffa allt nytt så kostar det från ca 4000 kr för märkesprylar som är hyfsat bra.
Jag ångrar däremot inte att jag bytte till Cumulus för hela sovsystemet tar mindre plats än vad bara en syntetquilt (eller ett O-avancerat liggunderlag) gjorde.
Vikten är kanske inte så noga vid cykling som vid vandring men att minska packvolymen är värt mycket.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon242437:

Tack, det är bra information för en noob som jag Inte så jätteofta jag går ut och promenerar i stan i över 30-45 minuter men kollade upp en rutt sol skulle ta ganska prick en timma så ska prova det nu så jag får träna upp lite. Det lite läskiga med det här är ju händelselösheten i en värld man numera är van att få små kickar hela tiden men det är samtidigt vad som lockar mig att komma bort från det där och söka större känslor av belöning.

Är det dagsturer utan tält och övernattningspackning så är det lite enklare att gå så då skulle jag säga 2,5 timmar/mil men med packning på 15 kilo på ryggen så går farten ner och jag skulle säga 3 timmar och kanske lite mer om du inte är bra tränad.

Som sagt, det går fortare på asfalt eller grusväg mot en stenig stig i fjällen med massa höjdmeter att ta sig upp för.

Ta hem en hastighetsapp till telefonen och kasta på dig packning på ryggen och testa. Runt 5km/tim ger en mil på 2 timmar och det krävs att man trampar på rätt bra för att hålla den farten med packning.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Roligt initiativ! Har själv varit ute lite i Sverige och Norge. Angående utrustning är, som flera redan nämnt, kängorna värda att investera lite mer pengar i. Jag kör ett par Meindl Vakuum GTX som jag gillar skarpt, väldigt bekväma och funkar bra att gå genom små vattendrag med. Sedan är det bra att, oavsett vilken känga du har, byta strumpor under dagen för att undvika skav. Man kan också köra dubbla strumpor för att ytterligare minska risken för skav, men det kan bli rätt varmt.

På matfronten vill jag framhålla smidigheten med nötblandningar och liknande. Energirikt, kräver ingen tillagning och dessutom gott.

Permalänk
Medlem

Bra tråd!

Ska gå en 3dagars på skåneleden med brorsan i slutet på nästa vecka. Det blir 3 år sedan sist.
Förra gången (första) var inte jätterolig. Vi hade packat alldeles för tungt med en del konserver och liknande.
Samt mina kängor som jag trodde var bra, var ca en halv storlek för stora, och med lite övervikt som jag då hade, samt närmare 30kg i packningen, så gick mina fötter sönder första dagen. Var dessutom relativt otränad.

Det blev en plåga, och andra dagen stapplade man fram. Det var inte kul.

Har köpt in en del utrustning sedan dess, bland annat ett par riktigt bra kängor som jag vid detta laget gått ca 15 mil i med packning och har inte fått skoskav. Vidare har det blivit bra vandringsbyxor och nu blir det torrmat i packningen i stället, samt att vi renar vatten längs vägen istället för att bära med oss jättemycket.

Några lärdomar:

- Fötterna är det viktigaste du har. Ta hand om dem. Ha bra, ingångna kängor i rätt storlek. När man börjar svettas är det förödande om foten kan börja glappa lite förmycket i kängan.

- Bra byxor som andas så mycket det går. Kan rekommendera GPX pants pro. Har gått många mil i dem nu och de är super. Passar bra både till vandring samt bekväma fritidsbyxor.

- Sporttröja som andas. Du vill inte ha bomull som suger upp svetten och inte transporterar den ut från kroppen. Du får skavsår att gå runt med blöta kläder.

- Förbered dig. Ut och gå mycket. Gå löjligt långa sträckor så du lär dig vad du klarar, och framförallt, hur ditt psyke reagerar när det börjar bli motigt. Förbered dig också för att du vill vara fysiskt tränad. Du behöver uthållighet i benen och framförallt behöver du ha byggt upp lite styrka i vader och fotleder. Det är inte kul när du gått 1.5 mil, är så trött så du nästan spyr och så trampar du snett på en sten. Det kan bli förödande.

Själv har jag förbetett mig genom att de senaste veckorna ge mig ut på långturer, minst 1 mil och så har jag lastat ryggsäcken med 12-14kg vikt. Att gå olastad är inte detsamma som att gå med vikt på sig. Grannarna härute på landsbygden må undra vad jag är för en idiot som knatar runt med ryggsäcken på, men det struntar jag i.

Gick en 2milatur igår med polaren. 1 mil dit, väl på plats fiskade vi och lagade lite käk, sen gick vi tillbaka. Känns som att man är lite mer förberedd nu. Hade 15kg i ryggsäcken dit och ca 10kg tillbaka.

Så det viktigaste rådet jag kan ge: Förbered er. Är det så att ni levt ett stillasittande liv där ni mest sitter hela dagarna, så är det inte bara att ge sig ut och tro att man pallar gå 3 mil, för det krävs lite mer än man tror. Så genom att förbereda sig vet man lite mer vad man ger sig in på, och hur man reagerar

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Peter77:

Bra tråd!

Ska gå en 3dagars på skåneleden med brorsan i slutet på nästa vecka. Det blir 3 år sedan sist.
Förra gången (första) var inte jätterolig. Vi hade packat alldeles för tungt med en del konserver och liknande.
Samt mina kängor som jag trodde var bra, var ca en halv storlek för stora, och med lite övervikt som jag då hade, samt närmare 30kg i packningen, så gick mina fötter sönder första dagen. Var dessutom relativt otränad.

Det blev en plåga, och andra dagen stapplade man fram. Det var inte kul.

Har köpt in en del utrustning sedan dess, bland annat ett par riktigt bra kängor som jag vid detta laget gått ca 15 mil i med packning och har inte fått skoskav. Vidare har det blivit bra vandringsbyxor och nu blir det torrmat i packningen i stället, samt att vi renar vatten längs vägen istället för att bära med oss jättemycket.

Några lärdomar:

- Fötterna är det viktigaste du har. Ta hand om dem. Ha bra, ingångna kängor i rätt storlek. När man börjar svettas är det förödande om foten kan börja glappa lite förmycket i kängan.

- Bra byxor som andas så mycket det går. Kan rekommendera GPX pants pro. Har gått många mil i dem nu och de är super. Passar bra både till vandring samt bekväma fritidsbyxor.

- Sporttröja som andas. Du vill inte ha bomull som suger upp svetten och inte transporterar den ut från kroppen. Du får skavsår att gå runt med blöta kläder.

- Förbered dig. Ut och gå mycket. Gå löjligt långa sträckor så du lär dig vad du klarar, och framförallt, hur ditt psyke reagerar när det börjar bli motigt. Förbered dig också för att du vill vara fysiskt tränad. Du behöver uthållighet i benen och framförallt behöver du ha byggt upp lite styrka i vader och fotleder. Det är inte kul när du gått 1.5 mil, är så trött så du nästan spyr och så trampar du snett på en sten. Det kan bli förödande.

Själv har jag förbetett mig genom att de senaste veckorna ge mig ut på långturer, minst 1 mil och så har jag lastat ryggsäcken med 12-14kg vikt. Att gå olastad är inte detsamma som att gå med vikt på sig. Grannarna härute på landsbygden må undra vad jag är för en idiot som knatar runt med ryggsäcken på, men det struntar jag i.

Gick en 2milatur igår med polaren. 1 mil dit, väl på plats fiskade vi och lagade lite käk, sen gick vi tillbaka. Känns som att man är lite mer förberedd nu. Hade 15kg i ryggsäcken dit och ca 10kg tillbaka.

Så det viktigaste rådet jag kan ge: Förbered er. Är det så att ni levt ett stillasittande liv där ni mest sitter hela dagarna, så är det inte bara att ge sig ut och tro att man pallar gå 3 mil, för det krävs lite mer än man tror. Så genom att förbereda sig vet man lite mer vad man ger sig in på, och hur man reagerar

Låter trevligt, jag har börjat fundera på Bohusleden https://bohusleden.se och hade det inte varit för pandemin så hade jag nog faktiskt gett mig på den nu i vår, jag hade tänkt att ta nån bit i taget och använda kollektivtrafik till och från delarna, typ delat upp den i etapper på 2-3 dagar utefter passande kollektivtrafik.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Go tråd att följa, har fått en massa bra tips på utrustning och vandringsknep, tackar för det. Har en specifik fråga om någon skulle kunna tipsa om ett vettigt (prisvärt) underställ och tröja att ha vid vandring, får gärna funka även vid fjällvandring? Någon nämnde typen sporttröja (som andas), har ni själva någon personlig favorit ni gärna tipsar om?

Permalänk
Medlem

@T4kti: Jag köper mycket av mina underställ och sånt från woolpower.se

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon242437:

Jasså? Jag kanske är helt naiv Hur länge tar det mån tro? Förstår att det beror mycket på skillnad i elevation och terrängen men det blir väl ganska lätt packat.

Det beror lite på terräng såklart. Men en normal dag när vi vandrat brukar vara 2 till 2,5 mil vilket brukar vara lagomt.
Men man kan nog öka det till 3 om man är van att gå utan att öka tempot nämvärt.
Jag skulle dock rekommendera att satsa på max 2 mil om dagen om det inte är väldigt lätt terräng.

Tiden rinner iväg rätt snabbt dock när man är ute, men allt beror ju på vad man ska göra efteråt också.
Sista dagsetappen när man ska hemmåt, då brukar iaf vi gå nästan dubbla hastigheten genom färre och kortare pauser.

Lite räkneexempel för att få en bild av hur ens dag ser ut för att förstå att tiden går åt fort:
(Underskatta verkligen inte hur mycket tid det tar att sätta upp tält, bädda, byta om, laga mat, diska, plocka undan etc. för även när man stressar på går det inte så mycket fortare.)

  • Att kliva upp runt 6, göra frukost och klä på sig, diska och packa undan tält tar drygt 2 timmar.

  • Vandring börjar strax efter 8, man går bara en liten stund för sedan behöver alla byta lite kläder, packa om lite och/eller justera ryggsäckarna

  • En stund senare närmare 9 börjar vandring igen, kanske den del av dagen man har som mest energi/tempo och knatar på, men viktigt att pausa vid lämpligt tillfälle efter en timme. Lite småfika och vätskeintag, kanske ett toabesök i skogen

  • Knata på en timme till sedan är det lunch. Summerat kan man säga att har man lyckats med en mil efter dessa 2-3 timmars vandring får man vara glad

  • Eftermiddagen brukar gå fort, man börjar bli van att lunka fram med väskan och man tar lite småpauser, lite intag av snacks då och då

  • Runt 16 börjar man spejja efter tältplatser i närheten av färskvatten och man vill gärna få upp tältet innan middagen. Jag är alltid övertygad om att det finns en ännu bättre tältplats lite längre fram och sliter alltid iväg mina vandringsvänner lite extra.

  • Middag strax efter 17 och sedan börjar alla fixa sina sovsäckar, byta om till sovkläder, tejpa om fötter och till 20 sover man som en stock

  • Kommande dagarna är det bara loopa samma sak

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Låter trevligt, jag har börjat fundera på Bohusleden https://bohusleden.se och hade det inte varit för pandemin så hade jag nog faktiskt gett mig på den nu i vår, jag hade tänkt att ta nån bit i taget och använda kollektivtrafik till och från delarna, typ delat upp den i etapper på 2-3 dagar utefter passande kollektivtrafik.

Bohusleden är jättetrevlig, finns mycket kollektivtrafik till delarna i mitten men ju längre från Göteborg du kommer desto knivigare blir det.

Skrivet av T4kti:

Go tråd att följa, har fått en massa bra tips på utrustning och vandringsknep, tackar för det. Har en specifik fråga om någon skulle kunna tipsa om ett vettigt (prisvärt) underställ och tröja att ha vid vandring, får gärna funka även vid fjällvandring? Någon nämnde typen sporttröja (som andas), har ni själva någon personlig favorit ni gärna tipsar om?

Beror på pris, men satsa på merinoull. Woolpower och Icebreaker gör bra grejer men kostar en del. Woolpower är mer prisvärt och dessutom tillverkat i Sverige.

Permalänk
Medlem

@Anaii @oatp1b1 Woolpower verkar ju riktigt trevligt, svensktillverkat är ju stort plus! Som oat säger så kostar det ju en del, kommer förhoppningsvis bli det framöver. Har just nu lagt rätt mycket på övrig utrustning, får denna säsong leta efter lite billigare merinoullsunderställ, om det finns, och någon sporttröja (eller ska den också helst vara i merinoull?).

Permalänk
Medlem

@T4kti: Ja det kostar en hel del men jag måste tillägga att jag numera även köper mina kallingar från dem. 400kr paret, men de är så jävla sköna att jag tycker de är värda det.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av oatp1b1:

Bohusleden är jättetrevlig, finns mycket kollektivtrafik till delarna i mitten men ju längre från Göteborg du kommer desto knivigare blir det.
Beror på pris, men satsa på merinoull. Woolpower och Icebreaker gör bra grejer men kostar en del. Woolpower är mer prisvärt och dessutom tillverkat i Sverige.

Jag kommer inte att kunna gå hela leden i ett svep och tänkte att kollektivtrafik kan vara det enklaste sättet för det blir ju annars bökigt att ta sig från etappänden till etappstarten vilket skulle göra att man behöver skjuts på nått sätt om man inte ska behöva göra varje etapp i båda riktningarna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk