Köpte en ny dator hos Komplett... strul inom några veckor.

Permalänk
Medlem

Köpte en ny dator hos Komplett... strul inom några veckor.

Hej gentlemän och gentlekvinnor,

Jag köpte en dator hos komplett för några veckor sedan (https://www.komplett.se/product/1139892/datorer/komplett-pc/k...).

Den fungerade bra, trots att jag inte såg den FPS som jag hade räknat med (ligger t.ex. runt 120 FPS i Apex, runt samma i League of Legends).

Men senaste tiden har den betett sig underligt - jag bifogar ett klipp som visar då det är svårt att föklara med ord. Detta händer lite till och från, och ibland kan det fungera bra men hända mitt i spelandet.

Har ni någon som helst aning om vad det kan bero på?
Kortare klipp

Lite längre klipp

Lade till ett längre klipp.
Permalänk
Medlem

Powerinställning, kom datorn fylld med pre-installed apps som styr power-usage? Dvs ställa om datorn High performance osv?
Drivrutiner uppgraderade?
Har du extra hårddisk - kör in separat Win10 och prova från den och se ifall samma problem finns kvar.
Detta påminner mig om när jag trodde att GTX770 va kraftfullare än det är och drog upp "Emphasizing Optimal Quality" i Nvidia, spelen blev skumma...
Sen som sagt - egna programvaror i en dator kan köra in "Green Power" status saker - avinstallera dem och prova skapa en ny energi profil:
https://www.windowscentral.com/how-manage-custom-power-plans-...
Skapa en enl. High peformance och se.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niivpzi:

Powerinställning, kom datorn fylld med pre-installed apps som styr power-usage? Dvs ställa om datorn High performance osv?
Drivrutiner uppgraderade?
Har du extra hårddisk - kör in separat Win10 och prova från den och se ifall samma problem finns kvar.
Detta påminner mig om när jag trodde att GTX770 va kraftfullare än det är och drog upp "Emphasizing Optimal Quality" i Nvidia, spelen blev skumma...
Sen som sagt - egna programvaror i en dator kan köra in "Green Power" status saker - avinstallera dem och prova skapa en ny energi profil:
https://www.windowscentral.com/how-manage-custom-power-plans-...
Skapa en enl. High peformance och se.

Det var hiskeligt snabb feedback - tack!

Jag använde mig utav Steams Driverbooster 7, som uppdaterade samtliga drivrutiner. I vanliga fall använder jag av vana Razer Gamerbooster (dödar lite latenta program för att optimera), men det har inte gjort påverkan.

Det som är riktigt konstigt är när jag försöker starta om datorn, så kan den som längst stå 20 minuter i "Startar om" eller "Stänger av" läget och snurra, utan att det händer något till man håller i knappen.

Har provat att ändra till en custom energiplan "AMD Ryzen High Performance", får se vad det leder till...

En annan sak jag reagerat på är att datorn "varvar" i idle på fläktarna, dem snurrar inte på samma RPM utan med 8-12 sekunders intervaller så snurrar dem lite snabbare... Skumt.

Permalänk
Medlem

Att fläktarna varvar ofta beror på att de nya AMD-processorerna ändrar temp ofta och snabbt. Man får justera fläktkurvan lite för att slippa.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Kör en DPC latency checker (latencymon) och se om det är någon drivrutin som orsakar strul!

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 16GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem

@Ishtrud:

"Driver booster" programmet har gissningsvis ställt till det, jag testade ett sånt program för ett par år sen och det messade upp datorn totalt. Bara att googla på "driver booster messed up computer" eller liknande.

Efter en omformatering och manuell installation av endast de nödvändigaste drivrutinerna fungerade den som normalt igen.

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Medlem

Du har nog svaret själv, installera om windows och kör in bara nödvändiga drivers och program och kör på. glöm alla coola tredjeparts saker.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av D-ryd:

@Ishtrud:

"Driver booster" programmet har gissningsvis ställt till det, jag testade ett sånt program för ett par år sen och det messade upp datorn totalt. Bara att googla på "driver booster messed up computer" eller liknande.

Efter en omformatering och manuell installation av endast de nödvändigaste drivrutinerna fungerade den som normalt igen.

Många tack för respons, jag har provat att installera av driverbooster och Ryzen's egna "boosting" mjukvara, så får vi se om det kvarstår!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niivpzi:

Du har nog svaret själv, installera om windows och kör in bara nödvändiga drivers och program och kör på. glöm alla coola tredjeparts saker.

Lite sugen på att göra det, men jag har ingen bootskiva eftersom jag köpte komplett dator från Komplett. Dem bör väl inte smacka den full med bloatware kan man anse...?

Permalänk

Jag vet inte vad ditt "stuttering" beror på men kan instämma med föregående att min förra dator med Ryzen 5 processor lät som ett riktigt jeplan! Oavsett om datorn var idle eller i spel. Fick aldrig något bra styr på fläkten trots justeringar i fläktkurvan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ishtrud:

Många tack för respons, jag har provat att installera av driverbooster och Ryzen's egna "boosting" mjukvara, så får vi se om det kvarstår!

Jag försökte också genom att avinstallera programmet och allt som den själv installerat, men det var för mycket skit i bakgrunden och registret så jag tog den enkla vägen och blåste datorn.

Så om det inte funkar med det så är det bara att skapa ett boot-USB här:
https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Glöm inte att koppla din Win 10-licens till ett Microsoftkonto:
https://support.microsoft.com/sv-se/help/20530/windows-10-rea...

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ishtrud:

Lite sugen på att göra det, men jag har ingen bootskiva eftersom jag köpte komplett dator från Komplett. Dem bör väl inte smacka den full med bloatware kan man anse...?

Jag har aldrig handlat en färdig dator, senast nog 2003~, men ALLA färdiga datorer som jag sett, självbyggda från butik eller ej kommer med moderkortets egna mjukvaror till 100% i princip.
Dessa kan kallas bloatware för du ej själv valt vad du ska ha in eller inte och speciellt hur dom är konfigurerade. (För tester osv)
Om du köpte win10 med datorn eller kom levererad så ska du bara behöva fixa USB som D-Ryd skrivit om, så ska allt lösa sig.

Skrivet av D-ryd:

Jag försökte också genom att avinstallera programmet och allt som den själv installerat, men det var för mycket skit i bakgrunden och registret så jag tog den enkla vägen och blåste datorn.

Så om det inte funkar med det så är det bara att skapa ett boot-USB här:
https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Glöm inte att koppla din Win 10-licens till ett Microsoftkonto:
https://support.microsoft.com/sv-se/help/20530/windows-10-rea...

Tror MS har såpass smart att den aktiverar med hjälp av moderkortet direkt till deras servers, har ej behövt ansluta MS konto tidigare när jag blåst om datorer som redan haft Win10 installerat.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ishtrud:

Det var hiskeligt snabb feedback - tack!

Jag använde mig utav Steams Driverbooster 7, som uppdaterade samtliga drivrutiner. I vanliga fall använder jag av vana Razer Gamerbooster (dödar lite latenta program för att optimera), men det har inte gjort påverkan.

Det som är riktigt konstigt är när jag försöker starta om datorn, så kan den som längst stå 20 minuter i "Startar om" eller "Stänger av" läget och snurra, utan att det händer något till man håller i knappen.

Har provat att ändra till en custom energiplan "AMD Ryzen High Performance", får se vad det leder till...

En annan sak jag reagerat på är att datorn "varvar" i idle på fläktarna, dem snurrar inte på samma RPM utan med 8-12 sekunders intervaller så snurrar dem lite snabbare... Skumt.

Försök lösa problemet med omstarten. Du har någon enhet eller drivrutin som inte beter sig som den ska. Plocka bort alla inkopplade prylar och kör med så lite grejer som möjligt. Jag har sett ett fall där en trasig USB-hub orsakade låsningar och skit.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ishtrud:

Lite sugen på att göra det, men jag har ingen bootskiva eftersom jag köpte komplett dator från Komplett. Dem bör väl inte smacka den full med bloatware kan man anse...?

Har du ett usb-minne på minst 8gb kan du ladda ner Windows Media Creator Tool och skapa ett eget installationsmedium. Det finns även verktyg för att se vilken licensnyckel som är har aktiverat ditt Windows. Om du inte lyckas hitta licensen går det att köpa för typ 50 spänn på ebay

Permalänk

Testat updatera bios ? Har du senaste chipset drivrutiner ?

Visa signatur

Desktop: Fractal Define C / Gigabyte Aorus Elite B550 V2 AMD Ryzen 5800X3D / Be Quiet! Dark Rock Pro 4 / Corsair Vengence 3600MHz 32GB DDR4 / Radeon RX 7900 XT 20GB
Server: SilverStone Grandia GD09 / MSI x470 Gaming Pro Carbon / AMD Ryzen 2700X / Corsair Vengence 3200MHz 16GB DDR4 / Nvidia GT 710

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Kör en DPC latency checker (latencymon) och se om det är någon drivrutin som orsakar strul!

Nu imorse när jag startade datorn så kom det tillbaka, första gången jag gjorde latencymon blev det inget case - nu däremot... Sista raden var tok röd...

Reported total hard pagefault count: 685...

One problem may be related to power management.. men det har jag ändrat redan, trots det så...

Permalänk
Medlem
Skrivet av eLEMENT:::

Testat updatera bios ? Har du senaste chipset drivrutiner ?

Datorn är så pass ny, och custom av Komplett, så jag antar att dessa är uptodate redan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Försök lösa problemet med omstarten. Du har någon enhet eller drivrutin som inte beter sig som den ska. Plocka bort alla inkopplade prylar och kör med så lite grejer som möjligt. Jag har sett ett fall där en trasig USB-hub orsakade låsningar och skit.

Bra tips! Har provat koppla ut det mesta förutom tangentbord, mus och skärm. Ska se om det blir någon skilland. Ska också ta mig tid att slå en pling till Komplett support efter helgerna, se vad deras tekniker säger! Tack!

Permalänk
Medlem

När jag hade detta problem så berodde det på Nvidias drivrutiner. Fick använda DDU och avinstallera dem och sedan installera om den senaste versionen så löste det sig. Kanske har du samma problem?

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version