Privatköp, säljare ej intresserad av hävning eller prisavdrag för fel

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeanC:

Har också köpt saker begagnat; till och med sämre bilar av bilhandlare (nu pratar vi tiotalstusen) där bilen har MÅNGA fel säljaren kände till. Men eftersom jag betalade hade jag inte längre någon juridisk rätt även om det såklart är skamligt och en dryg säljare.. polisen sade bara "jag beklagar; min kompis köpte också av den bilfirman och motorn havererade två timmar senare.. de har haft problem att ens få någon kompensation".

En laddare hade jag i alla fall köpt; hade ärligt talat inte ens förväntat mig en fungerande laddare om jag köpte en begagnad mobiltelefon heller.

Tyvärr är det rent juridiskt ditt ansvar att kontrollera varan till fullo och det är lite av det gamla uttrycket "köpt är köpt" så länge varan inte är sprillans ny.

Sedan att laddaren glappar kan vara att du tryckte ner den i en väska och sedan packade upp när du kom hem? Kontakterna på sladdar brukar vara extremt ömtåliga.

Kan ju också vara så att du har rätt i frågan; men att dra det vidare känns lite.. onödigt. Tid är pengar även för din del; trots att det är av "principskäl" är det värt att spendera flera dagar för 500 kr? Även om försäkringen täcker juridiska kostnader tror jag knappast de täcker i sådana här fall? Personen kommer knappast dömas för något speciellt så det påverkar hens liv ändå.

Det handlar inte bara om princip oavsett viss kostnad för mig, utan även för säljaren i fråga. Ung person som säljaren är, är ingen bra start på livet eller karma när man försöker sig komma undan med sådant, och det bara kommer leda till mer, istället för att man tar konsekvensen av det man gör och gjort oavsett hur. Säljaren fick råd att bara komma undan med det, istället för ett gott råd som att göra rätt för sig, vilket redan där i sig är synd. Hen var beredd att stå för laddaren bara se kvittot, för att kort därefter ändra sig. Det säger än mer om den personen han är/ kan bli.

Blir det Kronofogden så bara det är en pricka som självklart påverkar, och det faktum att det avskräcker inte den personen, nja, då får hen isåfall inte tjura om jag får rätt och hen får en bra saftigare smäll än 360 kr för en laddare. Då får hen klaga isåfall att systemet är fel.

Skrivet av Matherat:

TS, jag tror på dig. Jag tror att säljaren visste att laddaren var trasig och ville "spara" 500kr på att försöka fulsälja. Påstår hen att allt fungerar så ska självklart allt fungera. Datorn var enligt mig undanlagd av en anledning.

Om du inte hade talat sanning så tror jag inte att du hade lagt ner så mycket energi på detta.

Men mitt råd till dig är att släppa och gå vidare, kommer bli svårt att få något att hända trots att man kan tycka att du har rätt i sak.

Tack. Och exakt det som jag menar. Jag ska snart sälja av andra saker pga döds. Inte tusan säger jag " Fullt fungerande ", om något kanske enbart testats i augusti, och jag ger skenet av att det fungerar nutid, för att sedan efter köp om något fel påvisas, att jag sen nämner kanske missat nåt.

Det är inte första gången man blir "utnyttjad", men jag hellre bär med mig få stora misstag i livsbagaget, än att gå miste om dem små men många gånger det går bra för en med andra.

Skrivet av xxargs:

Hur var batteriladdningen i laptopen när du provkörde den - var det full så är sannolikheten att den var nyligen laddad och därmed fungerande laddaren i nutid, och var det också var angiven drifttid på batterierna av en provkörning nyligen så måste det ha laddats ur och blivit fulladdad igen - i teorin kan säljaren ha fler laddare av samma typ men en privatperson brukar inte ha så många laptop av samma typ då det ofta är några år mellan köpen och både typ av laptop, laddare och kontakttyp ändras under tiden. inte heller skulle avsiktligt skicka med en trasig laddare med risken att köparen faktisk skulle prova laddaren - det är inte värt pengarna och risken att affären kanske går i stöpet...

Så det är med stor sannolikhet ingen avsiktlig dold fel utan oturen att laddaren upphörde att fungera just nu i samband med köpet... om det var före eller efter köpet vet vi inte då det inte provats - annars hade det varit uppenbart för båda i samband med köpet och den här tråden inte behövt skapats.

Batteriet var ej fullt och som nämndes eller kanske inte varit tydligen, så fungerade laddaren till och från, dvs en vis period kanske den laddar mer än den urladdar, och annan period motsatsen.

Med tanke på det du sagt ovan, så kanske dags att tillägga ytterligare bevisning, så att säga.

Säljaren beskriver i annons, att allting funkar, att det kommer med 2 st originella laddare. Inget att anmärka nåt fel där, då det påstås att allting fungerar, inga fel med ström/laddare nämns.

Jag fick med båda laddarna, och båda laddarna har samma fel, dvs, inte fungerar med laptopen korrekt...

Vilket såklart får mig ytterligare att kanske misstänka att något med laptopen, eller dem laddare säljaren har, till slut orsakar/orsakat strömglapp, kanske gått igenom flera laddare och när slut, inte pallat söka mer och inte heller använda en laptop som glappar och lagt undan den.

Om fel på laptop att nåt med strömmen pajar laddare, men säljare inte säger nåt om det: Dolt fel mm. Om fel på båda laddarna och säljare inte säger nåt om det: Dolt fel mm.
Oavsett om känt till eller ej, att 2 st laddare har samma fel, när allt sägs ska fungera, är ej korrekt.

Då andra medlemmar försökt säga att jag lagt laddarna fel vid transport, gjort något med dem eller liknande. Vad är då mer sannolikt att BÅDA laddarna från säljaren uppvisar samma problem ? Vad är då sannolikheten att vad jag nu kan ha gjort fel med dem, är identiskt med varandra ?

Med den extra infon som kan vara till hjälp, kanske vänder det mer till min fördel, förhoppningsvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunior:

Jag är köpare i detta fall, köpte mig en begagnad laptop med viss felbeskrivning som var godkänt för mig vid köpet,
.
.
.
för att kolla att det är enbart dem defekter som nämnts som finns och inget annat jag ser.

Tillägger att inget nämnts att det säljes i "befintligt skick"

Du skriver att annonsen inte tar upp några fel, men i ditt ursprungsinlägg skriver du att den har ett par defekter.

Således rör det sig väldigt uppenbart om befintligt skick.

Men jag ser inte att du har beskrivit defekterna någonstans, utan påstår hela tiden att säljaren hävdar att allt fungerar. Trots kända defekter?

Har tydligen missat något inlägg, men hur gammal laptop och vad fick du ge för den? Vad är normalpris begagnat för den?
Och vad är defekterna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olsson80:

Hoppas verkligen du tar det hela vägen till civilrättsmål eller kronofogden.
Att ens försöka få tillbaka 500kr efter 2mån är ju helt sjukt och det kan nog bli fina läropengar för dig. Du säger det ligger på säljaren men du har ju själv inte hört av dig. Hade jag sålt hade jag trott det löst sig och gått vidare.. Oavsett har du inget att hämta, säljaren hade ju laddat och testat datorn, så för hans vedkommande hoppas jag han bestrider allt och hänvisar till att du förstört den själv.

Köplagen reglerar reklamation upp till 2 år. Anledningen till att jag tagit mig tid är inte enbart för felsökning, utan även för säljarens skull att komma undan med billig laddare/undvika häva köpet för bådas skull.

Jag hörde av mig senast slutet i slutet av februari, att det sedan är corona tider mm gör det lite annorlunda, samtidigt som säljaren inte heller givit någon tidsfrist eller invändning, snarare motsatsen var villig till lösning/häva köpet.

Och att förtydliga, felet uppkom kort efter köp, så du inte tror att jag efter 2 månader säger till säljaren om felet, det är en liten annan situation. Säljaren säger sig ha laddat laptopen med samma laddare, men lite skillnad på en snabb installation vs windows update över natten där då det visat sig att laddare strömglappar så att den laddar ur mer än vad den laddar.

Oavsett om säljaren känt till eller ej, så stämmer inte annonstexten med det säljaren säger i efterhand. Sedan hur sannolikt tror du det är att man själv pajat laddare, när säljaren sålde den tillsammans med 2 st original laddare, ingen anmärkning i annons om fel, och när man ser felet över natten, testar laddare nr 2 som påvisar samma fel.

Mer sannolikt kanske att säljaren bränt igenom laddare så dem glappar och inte nämnt om det ?

Säljaren själv erkänner ju att inte är säker på skicket då det endast allt fungerande innan undanlagd, inte att allt fungerande medan annons lagts upp/ominstallation gjorts. Lite skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Du skriver att annonsen inte tar upp några fel, men i ditt ursprungsinlägg skriver du att den har ett par defekter.

Således rör det sig väldigt uppenbart om befintligt skick.

Men jag ser inte att du har beskrivit defekterna någonstans, utan påstår hela tiden att säljaren hävdar att allt fungerar. Trots kända defekter?

Har tydligen missat något inlägg, men hur gammal laptop och vad fick du ge för den? Vad är normalpris begagnat för den?
Och vad är defekterna?

Annonsen skriver att allt fungerar. Inget nämnt om några strömfel alls.

Dem defekter som beskrivs i annons (ej nämnda av mig nu för att ej lägga ut säljare alltför mycket), har jag i förhand läst i annons och godkänt med den försäkran om att det inte påverkar på annat sätt än det säljaren påstår.

Som exempel, låt oss påstå en gpu får coilwhine när kör dx12, inget i dx11, nämns tydligt i annons, vilket man tar del av infot och godkänner som ok defekt inför ett köp.

Så dem defekter i mitt fall, som säljaren säger sig kan ha missat gällande laddarna, nämns inget om i annonsen, enbart att allt fungerar inklusive laddarna (laddarna utan defekter altså).

Lite svårt att komma med sådant påstående när man inte testat det i nutid, samt såklart inte säger att laptop säljes i befintligt skick eller påpekar dem defekterna redan i annons utan efteråt om agerat i ond tro.

För att inte ge för mycket info än, var inte för stora summor, en äldre laptop modell.

Jag har ju redan fixat till ny laddare så det är ju ok på det sättet, men problemet är ju främst att skicket ej var korrekt som beskrivet och att säljaren ändrat sig från att lösa/häva köpet till inget alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunior:

Tack. Och exakt det som jag menar. Jag ska snart sälja av andra saker pga döds. Inte tusan säger jag " Fullt fungerande ", om något kanske enbart testats i augusti, och jag ger skenet av att det fungerar nutid, för att sedan efter köp om något fel påvisas, att jag sen nämner kanske missat nåt.

Det är inte första gången man blir "utnyttjad", men jag hellre bär med mig få stora misstag i livsbagaget, än att gå miste om dem små men många gånger det går bra för en med andra.

Förstår inte vad du menar med det sista du skriver.

Men en sak jag har lärt mig i livet är att man ska välja sina strider. Låt inte säljaren stjäla mer energi från dig, det är inte värt det.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | NZXT Kraken X53 | Gigabyte X570 Aorus Elite | Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3600MHz | Gigabyte RTX 3080 Gaming OC | WD Blue SN550 1TB | Gigabyte P750GM | NZXT H510 | Acer Predator X34 ||| Lenovo Legion 5 Pro IAH7H | Apple iPad Pro 12.9"

Permalänk
Medlem

Säljaren säger bara "Laddaren funkade när jag använde den senast"

Case closed.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Det är oseriöst att skriva 1-2 månader efter avslutad affär för att försöka sätta dit personen med någon översittarstil där man börjar överanalysera delar av gamla konversationer för att försöka konstruera en fantasi som passar ihop med sin egna önskade lösning samtidigt som man letar efter bekräftelse och klapp på axeln där man försöker visa sig ha rätt bara för att ha rätt.

Ett tips är att vara lite mer het på gröten ifall du vill få något resultat av ditt agerande. Att starta käbbel med en månads mellanrum utan något konkret upplevs bara som jobbigt beteende. Nästa gång kan du höra av dig till säljaren direkt med exakt hur du vill lösa situationen. Alla har inte tålamod för oseriöst småtjafs.

Jag har dessutom erfarenhet av exakt samma scenario som dig. Blev blåst på en trasig laddare i laptop-köp.
Köpte bara 2 nya laddare och gick vidare i livet. Sparade ändå över 10000 på att köpa begagnat jämfört mot nytt.

Oavsett om laddaren var paj eller hel vid köpet (vilket aldrig kan bevisas och därför är all din energi bortkastad i detta ärendet) så:
- använd kritiskt tänkande i situationer där andra människor kan tjäna pengar på dig
- ta problem och din önskade lösning direkt med säljare
- håll tät, regelbunden kontakt
- var tillmötesgående, saklig och realistisk - vad exakt hände? inte vad kunde ha hänt...
- är fantasier och scenarion meningslösa

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matherat:

Förstår inte vad du menar med det sista du skriver.

Men en sak jag har lärt mig i livet är att man ska välja sina strider. Låt inte säljaren stjäla mer energi från dig, det är inte värt det.

Menar där att jag hellre tar del av den vinst jag fått av dem många begagnadköp man gjort, än den förlust man fått dem få gånger när folk fular till sig.

Skrivet av Dockland:

Säljaren säger bara "Laddaren funkade när jag använde den senast"

Case closed.

Korrigering: Annonstext " Allting fungerar ". Ett påstående som kräver att man undersökt det.
Säljare i efterhand: Kan ha missats kolla nu, då funkade innan undanlagd.

Case closed, annonstext stämmer inte överens med säljarens påstående om varans befintliga skick. Annars kan jag lika gärna ha en spräckt iphone med annonstext " Allting fungerar" och efter sälj efteråt säga " Funkade ju när jag hade den sist. " Skillnad på skick dåtid vs nutid.

Permalänk
Medlem

Förstår inte denna tråd.

Du kan inte söka om betalningsföreläggande utan grund, du måste först vinna ditt småmål i Tingsrätten innan det blir aktuellt med indrivning. Börjar du med påhittad skuld som du kräver in blir det 300 + 600 + 600 kr. Går du direkt till småmål är avgiften 900 kr + indrivningskostnaden på ~1500 kr. Ersättningen du skulle kunna kräva för att lägga ner arbetet täcker inte arbetsinsatsen.

Många som säljer via nätannonser gör det yrkesmässigt, så då är det inte deras gamla prylar de säljer. Det gör det omöjligt att veta om allt är testat eller om de kände till skicket innan. Har de fortfarande en hög med laddare så är det ju i princip ny laddare man kan vänta sig, har de inte så finns det inget att vänta sig.

Permalänk
Medlem

Du har alltså köpt en begagnad äldre laptop med ett par kända defekter, vilka du inte vill presentera.

Priset är uppenbarligen inte speciellt högt, men du vill inte presentera det.

Du konstaterar fel på en laddaren, men efter fyra sidor är det plötsligt två trasiga laddare som följt med?

Du har fått tag på en fungerande laddare för 350kr.

Du väntar en månad med att återta kontakten med säljaren.

Du söker medlemmarnas insyn i detta ”fall”, men accepterar inte det majoriteten anser?

Och du vill dra detta till Tingsrätten?

Känns det rimligt och proportionellt till inköpspris?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Förstår inte denna tråd.

Du kan inte söka om betalningsföreläggande utan grund, du måste först vinna ditt småmål i Tingsrätten innan det blir aktuellt med indrivning. Börjar du med påhittad skuld som du kräver in blir det 300 + 600 + 600 kr. Går du direkt till småmål är avgiften 900 kr + indrivningskostnaden på ~1500 kr. Ersättningen du skulle kunna kräva för att lägga ner arbetet täcker inte arbetsinsatsen.

Många som säljer via nätannonser gör det yrkesmässigt, så då är det inte deras gamla prylar de säljer. Det gör det omöjligt att veta om allt är testat eller om de kände till skicket innan. Har de fortfarande en hög med laddare så är det ju i princip ny laddare man kan vänta sig, har de inte så finns det inget att vänta sig.

Kollat annat fall med Krono, dem tar bara 300 kr för att ta emot ansökan, som kan såklart läggas till vid slutkostnad. För mig, om jag går back 300 kr för att låta en person som agerar på det sättet, har en prick på sig för 360 kr i flera år, förtjänar det och kanske går rätt väg i livet igen.

Som nämnt, går det så långt till tings, kan man även där representera sig själv. Intressant nog har jag hittat precis annan mer bevisning som definitivt inte är till säljarens fördel, men med risk att säljaren ser tråd och får reda på vad för att kanske ändra viss historia, behåller jag det till framöver för mig själv, men redan där har jag en hel del som säljaren får förklara sig för....

rensar upp /Vzano, moderator
Permalänk
Medlem

1999 köpte jag en monitor av en företagare som hade gått i konkurs.
Han sa att monitorn är knappt använd men den höll i 4 månader för mig.

Jag visste inte vad jag skulle göra,men jag släppte det och köpte en ny i butik.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Du har alltså köpt en begagnad äldre laptop med ett par kända defekter, vilka du inte vill presentera.

Priset är uppenbarligen inte speciellt högt, men du vill inte presentera det.

Du konstaterar fel på en laddaren, men efter fyra sidor är det plötsligt två trasiga laddare som följt med?

Du har fått tag på en fungerande laddare för 350kr.

Du väntar en månad med att återta kontakten med säljaren.

Du söker medlemmarnas insyn i detta ”fall”, men accepterar inte det majoriteten anser?

Och du vill dra detta till Tingsrätten?

Känns det rimligt och proportionellt till inköpspris?

Att nämna vissa andra defekter kan leda till att säljaren kan med största sannolikt spåras, så av respekt hittills så tänker jag inte outa den personen såvida inte nödvändigt. Defekter som jag godkänt vid köp har enligt säljare, ingen inverkar på dem strömdefekter som hittas efteråt.

Även pris kan göra det enkelt att spåra säljaren. Även det faktum att två laddare kom med ( båda med samma strömdefekt), ökat risken att säljare kan spåras, men jag tänkte att minst nu när folk ifrågasätter vad man kan gjort med en laddare, ville jag ta upp det faktum att det istället kom med 2 st, och sannolikheten till att båda pajat med mig vs hos säljaren då säljaren erkänt ej varit säker på skicket.

Jag återtar kontakt med säljaren kort efter köp om felet, och söker en lösning jag föreslagit som säljaren varken sagt emot eller svarat annat, istället tidigare lovat sig lösa annat sätt eller häva köpet.

Majoriteten behöver inte alltid ha rätt, betyder inte att jag inte lyssnar på folk och tar till mig, hur än osannolikt det är, att något hänt med laddarna i min korta ägo vs hos säljaren innan köpet.

Tings kan bli om säljaren bestrider Kronofogden, och om det är en sådan uppoffring som gäller för mig att ta när ingen annan tar det, för att minst hålla en person ansvarig för fulsälj, är mer värt för mig av princip lika mycket som att ni kanske slipper ha med en sådan person framöver.

Inte allt kan mätas med pengar, och tror när Krono blir involverad, att det blir snabbt andra bullar så att säga.

Permalänk
Medlem

Det finns verkligen inget att göra, det kan tyvärr vara så illa att den fungerade felfritt hos förra ägaren men gick sönder under transporten hem utan att du märkte det eller vad som helst. Inget går att bevisa.

Det är surt, har själv köpte en bil som visade sig vara ren skit med tillbakaskruvad mätare osv.

Permalänk
Medlem

Ge dig nu TS. Du har folk här med 20 till 50 annonser i marknaden som nästan alla sjunger i kör att du inte kommer kunna driva igenom någonting.

Se dina 350kr som i sammanhanget billiga läropengar, köp en kebabrulle och glöm detta.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gunior:

En säljare försöker med sannolikt blåsa mig på en vara som inte stämmer överens med skick som sagts, att jag försöker få rätt i sådan situation, om du anser det är ej rimligt, låt gå, lagen säger annat.

Är man generös och hjälper till, ska man stå för det, och inte ändra sig när en person agerat under det antagandet om att den personen håller det dem lovar. Jag själv tog mig tid för säljarens skull vilket han inte invända, så att jag inväntat rätt tillfälle, vilket är upp till 2 år enligt köplagen, kan du och säljare tycka är orimligt om så är fallet, men det är inte korrekt.

Hen isåfall hävdar sin rätt sent också efter 2 månader enligt, då hen istället för att direkt säga efter fel uppmärksammats, att ej går med på avdrag, lösning eller häva köpet. Då har vi kommit överens skriftligt om en överensekommelse vilket hen backar ur enbart för att hen tycker så.

Men förstår du alltså inte ännu att det här kan du inte vinna? Det enda sättet du kan få något tillbaka för detta är om säljaren i ett missriktat infall får för sig att vara generös eller om du lyckas (på falska grunder då) hota honom på något sätt.

Men det kanske är det som är ditt mål? Skrämma säljaren så att han betalar dig i ren förskräckelse? Trevligt.

Gå till kronofogden, gå till tingsrätten. För en sketen nätadapter? Förstår du vad ordet rättshaverist betyder?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunior:

En säljare försöker med sannolikt blåsa mig på en vara som inte stämmer överens med skick som sagts, att jag försöker få rätt i sådan situation, om du anser det är ej rimligt, låt gå, lagen säger annat.

Är man generös och hjälper till, ska man stå för det, och inte ändra sig när en person agerat under det antagandet om att den personen håller det dem lovar. Jag själv tog mig tid för säljarens skull vilket han inte invända, så att jag inväntat rätt tillfälle, vilket är upp till 2 år enligt köplagen, kan du och säljare tycka är orimligt om så är fallet, men det är inte korrekt.

Hen isåfall hävdar sin rätt sent också efter 2 månader enligt, då hen istället för att direkt säga efter fel uppmärksammats, att ej går med på avdrag, lösning eller häva köpet. Då har vi kommit överens skriftligt om en överensekommelse vilket hen backar ur enbart för att hen tycker så.

Eller kanske du missuppfattat om att jag hört av mig om felet efter mer än 2 månader, vilket så är inte fallet. Jag hörde av mig kort efter, och gav säljare lösning om ny laddare i vilket säljaren inte motsatte sig det som lösning, inte heller påstådd att jag orsakat det, snarare erkänt kan vara ett dolt fel då säljare ändrat sig till att säga att hen kan ha missat att testa det.

Min översittarstil som du kallar det, uppkom efter att säljare ändrar sig trots överenskommet om lösning. Innan dess var som du säger det, saklig, tillmötesgående mm. Det ändras samt när andras goda ton ändras också. Men några av dina sista råd säger jag absolut inte emot och tar det självklart som lärdom, för ju mer man blir drabbad, ju mer försiktig blir man till slut.

Du verkar läsa in för mycket i säljarens svar. Av det du citerat så har inte säljaren gått med på hävning eller liknande. Inget du skriver tyder på att säljaren varit beredd på att häva.

Skrivet av Gunior:

Kollat annat fall med Krono, dem tar bara 300 kr för att ta emot ansökan, som kan såklart läggas till vid slutkostnad. För mig, om jag går back 300 kr för att låta en person som agerar på det sättet, har en prick på sig för 360 kr i flera år, förtjänar det och kanske går rätt väg i livet igen.

Som nämnt, går det så långt till tings, kan man även där representera sig själv. Intressant nog har jag hittat precis annan mer bevisning som definitivt inte är till säljarens fördel, men med risk att säljaren ser tråd och får reda på vad för att kanske ändra viss historia, behåller jag det till framöver för mig själv, men redan där har jag en hel del som säljaren får förklara sig för....

Tack.

Det går inte till så, kommer du med en påhittad skuld så kommer personen givetvis invända och bestrida kravet, sen får du betala 600 kr för att det ska prövas i Tingsrätten och skulle de inte slänga ut det utan gå på din linje så är det ytterligare 600 kr för att driva in skulden. Ersättningen för nedlagt arbete du skulle kunna kräva där är 380 kr. Gör du det den rätta vägen så är det stämning i småmål 900 kr där du förmodligen förlorar. Hur som helst så lär du förlora minst 900 kr.

Vinner du i rätten och driver in pengarna via Kronofogden förlorar du förmodligen mer pengar. Vinner du i rätten och personen betalar så blir det ingen betalningsanmärkning och ingen kommer bry sig om att kolla upp tvistemål när de kollar upp personen i fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunior:

Att nämna vissa andra defekter kan leda till att säljaren kan med största sannolikt spåras, så av respekt hittills så tänker jag inte outa den personen såvida inte nödvändigt. Defekter som jag godkänt vid köp har enligt säljare, ingen inverkar på dem strömdefekter som hittas efteråt.

Även pris kan göra det enkelt att spåra säljaren. Även det faktum att två laddare kom med ( båda med samma strömdefekt), ökat risken att säljare kan spåras, men jag tänkte att minst nu när folk ifrågasätter vad man kan gjort med en laddare, ville jag ta upp det faktum att det istället kom med 2 st, och sannolikheten till att båda pajat med mig vs hos säljaren då säljaren erkänt ej varit säker på skicket.

Jag återtar kontakt med säljaren kort efter köp om felet, och söker en lösning jag föreslagit som säljaren varken sagt emot eller svarat annat, istället tidigare lovat sig lösa annat sätt eller häva köpet.

Majoriteten behöver inte alltid ha rätt, betyder inte att jag inte lyssnar på folk och tar till mig, hur än osannolikt det är, att något hänt med laddarna i min korta ägo vs hos säljaren innan köpet.

Tings kan bli om säljaren bestrider Kronofogden, och om det är en sådan uppoffring som gäller för mig att ta när ingen annan tar det, för att minst hålla en person ansvarig för fulsälj, är mer värt för mig av princip lika mycket som att ni kanske slipper ha med en sådan person framöver.

Inte allt kan mätas med pengar, och tror när Krono blir involverad, att det blir snabbt andra bullar så att säga.

Defekter är ett bevis för det allmänna skicket och vad man kan förvänta sig av produkten.
Likaså priset.

På vilket sätt skulle man kunna spåra säljaren för att du beskriver dessa väsentliga detaljer om datorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunior:

Att nämna vissa andra defekter kan leda till att säljaren kan med största sannolikt spåras, så av respekt hittills så tänker jag inte outa den personen såvida inte nödvändigt. Defekter som jag godkänt vid köp har enligt säljare, ingen inverkar på dem strömdefekter som hittas efteråt.

Även pris kan göra det enkelt att spåra säljaren. Även det faktum att två laddare kom med ( båda med samma strömdefekt), ökat risken att säljare kan spåras, men jag tänkte att minst nu när folk ifrågasätter vad man kan gjort med en laddare, ville jag ta upp det faktum att det istället kom med 2 st, och sannolikheten till att båda pajat med mig vs hos säljaren då säljaren erkänt ej varit säker på skicket.

Jag återtar kontakt med säljaren kort efter köp om felet, och söker en lösning jag föreslagit som säljaren varken sagt emot eller svarat annat, istället tidigare lovat sig lösa annat sätt eller häva köpet.

Majoriteten behöver inte alltid ha rätt, betyder inte att jag inte lyssnar på folk och tar till mig, hur än osannolikt det är, att något hänt med laddarna i min korta ägo vs hos säljaren innan köpet.

Tings kan bli om säljaren bestrider Kronofogden, och om det är en sådan uppoffring som gäller för mig att ta när ingen annan tar det, för att minst hålla en person ansvarig för fulsälj, är mer värt för mig av princip lika mycket som att ni kanske slipper ha med en sådan person framöver.

Inte allt kan mätas med pengar, och tror när Krono blir involverad, att det blir snabbt andra bullar så att säga.

Det är inte vad som faktiskt hänt som är relevant, det är vad du kan leda i bevis som gäller och inget annat.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

*Tråd rensad*

Håll en god ton i tråden, inlägg som avviker kommer raderas.

/Vzano, Moderator

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunior:

Korrigering: Annonstext " Allting fungerar ". Ett påstående som kräver att man undersökt det.
Säljare i efterhand: Kan ha missats kolla nu, då funkade innan undanlagd.

Den funkade när han testade den senast. Sedan vad du gjort med den eller inte, det är irrelevant.

Ett påstående som kräver att DU undersökt det, med fördel innan du betalar.

Som sagt, case closed.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Vänd på steken istället, oavsett vilket håll lagarna skulle luta åt kan man förr eller senare hamna i samma situation, fast då kanske som säljare istället för köpare...

Frugan sålde en bättre begagnad barnvagn med extra allt och oanvända tillbehör bara de värda mer än vad vi fick för vagnen, tänkte skänka bort det till Erikshjälpen annars så personen fick pruta från 2-3k till 500:- fine (för att de inte hade råd med mer, inte för att de hade synpunkter på vagnen).
Människan ringer sedan mig (samma efternamn) över en månad senare efter kl 11 på kvällen med gråten i halsen över att något av hjulen är slitet (följde med dubbla uppsättningar dessutom) och håller föredrag om hur besviken och lurad hon känner sig, pratar om livet osv. Nu tänkte jag lite medmänskligt här att en mamma som mår på det viset kan jag åtminstone hjälpa av med den enorma besvikelsen till barnvagn som vi senare skänkte bort men ändå...

Så säg mig, vad är rätt? Nu var jag smidig för att vara snäll, eller skulle jag ha letat efter lagar och paragrafer?

Men man kunde ju lika gärna råkat ut för någon annan skojare varför man drar sig för att lägga ut saker till försäljning öht

Permalänk
Medlem
Skrivet av windblownsnow:

Vänd på steken istället, oavsett vilket håll lagarna skulle luta åt kan man förr eller senare hamna i samma situation, fast då kanske som säljare istället för köpare...

Frugan sålde en bättre begagnad barnvagn med extra allt och oanvända tillbehör bara de värda mer än vad vi fick för vagnen, tänkte skänka bort det till Erikshjälpen annars så personen fick pruta från 2-3k till 500:- fine (för att de inte hade råd med mer, inte för att de hade synpunkter på vagnen).
Människan ringer sedan mig (samma efternamn) över en månad senare efter kl 11 på kvällen med gråten i halsen över att något av hjulen är slitet (följde med dubbla uppsättningar dessutom) och håller föredrag om hur besviken och lurad hon känner sig, pratar om livet osv. Nu tänkte jag lite medmänskligt här att en mamma som mår på det viset kan jag åtminstone hjälpa av med den enorma besvikelsen till barnvagn som vi senare skänkte bort men ändå...

Så säg mig, vad är rätt? Nu var jag smidig för att vara snäll, eller skulle jag ha letat efter lagar och paragrafer?

Men man kunde ju lika gärna råkat ut för någon annan skojare varför man drar sig för att lägga ut saker till försäljning öht

Därför jag inte orkar sälja saker jag inte är helt säker på inte kan vara fel på, vilket är nästan inget
När man sålt något vill man inte tjorva på i efterhand

Permalänk
Medlem

Tiden TS har lagt ner på att tänka på det här, kommentera i trådar osv. så hade han kunnat köpa en laptop för 30k om han faktiskt arbetat ihop pengarna i stället.

Skrivet av windblownsnow:

Men man kunde ju lika gärna råkat ut för någon annan skojare varför man drar sig för att lägga ut saker till försäljning öht

Är faktiskt pricken över i:et för mig; har elektronik för tusentals kronor som jag aldrig använder men som jag inte ens orkar "bli av med". Att åka till second hand är ett alternativ såklart.

Kollega som lade ut smågrejer från 0 - 30 kr (ja vissa grejer var gratis mot upphämtning) då har folk mage att ringa sent på kvällen och säga att "men du har det så bra du bor i villa och har bil.. kan du inte åka förbi med grejer till mig?".

Människorna orkar inte ens bemöda sig med att ta bussen; de vill bara ha allt serverat. Tid är pengar och man vill inte behöva lägga 45 min på att åka med gratissaker till främmande människor som inte ens orkar plocka upp de själva.

Permalänk
Medlem

Kort och koncist: Även om köparen kanske har moraliskt rätt så kommer det inte ge något att ta det vidare då det är för litet belopp. Tyvärr bara att tugga i sig kostnaden och köpa en ny. Personligen tänker jag lite att det finns alltid en risk med beg eller att köpa av privatpersoner över huvud taget men att det lönar sig ofta i slutändan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gunior:

Majoriteten behöver inte alltid ha rätt, betyder inte att jag inte lyssnar på folk och tar till mig, hur än osannolikt det är, att något hänt med laddarna i min korta ägo vs hos säljaren innan köpet.

Tings kan bli om säljaren bestrider Kronofogden, och om det är en sådan uppoffring som gäller för mig att ta när ingen annan tar det, för att minst hålla en person ansvarig för fulsälj, är mer värt för mig av princip lika mycket som att ni kanske slipper ha med en sådan person framöver.

Inte allt kan mätas med pengar, och tror när Krono blir involverad, att det blir snabbt andra bullar så att säga.

Nej, majoriteten behöver inte alltid ha rätt, sant. Men i det här fallet gör du nog klokt i att lyssna även på de som inte håller med dig.

Jag förstår ärligt talat inte vad som driver dig i det här fallet (jo, jag ser några konstiga skäl ovan men det kan inte vara det enda). Det är utsiktslöst och kommer bara kosta dig en massa tid, pengar och energi. Varför inte använda dessa saker till något positivt istället?

Du har inget "case" här och du kommer som sagt inte att vinna detta med mindre än att säljaren skräms till underkastelse. Något som jag hoppas att han kan stå emot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av windblownsnow:

Vänd på steken istället, oavsett vilket håll lagarna skulle luta åt kan man förr eller senare hamna i samma situation, fast då kanske som säljare istället för köpare...

Frugan sålde en bättre begagnad barnvagn med extra allt och oanvända tillbehör bara de värda mer än vad vi fick för vagnen, tänkte skänka bort det till Erikshjälpen annars så personen fick pruta från 2-3k till 500:- fine (för att de inte hade råd med mer, inte för att de hade synpunkter på vagnen).
Människan ringer sedan mig (samma efternamn) över en månad senare efter kl 11 på kvällen med gråten i halsen över att något av hjulen är slitet (följde med dubbla uppsättningar dessutom) och håller föredrag om hur besviken och lurad hon känner sig, pratar om livet osv. Nu tänkte jag lite medmänskligt här att en mamma som mår på det viset kan jag åtminstone hjälpa av med den enorma besvikelsen till barnvagn som vi senare skänkte bort men ändå...

Så säg mig, vad är rätt? Nu var jag smidig för att vara snäll, eller skulle jag ha letat efter lagar och paragrafer?

Men man kunde ju lika gärna råkat ut för någon annan skojare varför man drar sig för att lägga ut saker till försäljning öht

Jag hade bett dem fara åt helvete....
Skaffar man barn och gnäller över 500 kr för denna barnvagn så undrar man hur dessa föräldrar ska kunna vara föräldrar.
Så för barnets skull... En soc-anmälan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Den funkade när han testade den senast. Sedan vad du gjort med den eller inte, det är irrelevant.

Ett påstående som kräver att DU undersökt det, med fördel innan du betalar.

Som sagt, case closed.

Varför är säljaren mer trovärdig än köparen?

Vad hade du gjort om du var i TS sits?

Nu är det självklart inte alltid så men jag tror att många som köper en begagnad laptop i den här prisklassen inte har råd att köpa en ny. Då kan det vara surt med den för många lilla summan som det kostar att ersätta laddaren.

Kanske därför TS reagerar som han gör?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | NZXT Kraken X53 | Gigabyte X570 Aorus Elite | Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3600MHz | Gigabyte RTX 3080 Gaming OC | WD Blue SN550 1TB | Gigabyte P750GM | NZXT H510 | Acer Predator X34 ||| Lenovo Legion 5 Pro IAH7H | Apple iPad Pro 12.9"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Degboll:

Kort och koncist: Även om köparen kanske har moraliskt rätt så kommer det inte ge något att ta det vidare då det är för litet belopp. Tyvärr bara att tugga i sig kostnaden och köpa en ny. Personligen tänker jag lite att det finns alltid en risk med beg eller att köpa av privatpersoner över huvud taget men att det lönar sig ofta i slutändan.

Skulle du själv vara tillmötesgående? Av det TS skrivit så har han köpt en bärbar dator med två ac-adaptrar 29 januari. 1 februari har han sen kontaktat säljaren som svarade att han var beredd på att hitta en lösning som passar båda. Finns ingen citerad text där det utlovas mer än så. TS väntar sedan med att kontakta säljaren igen till 23 februari, säljaren svarar inte enligt TS. 16 april får han igen ett meddelande från TS, som nu vill ha ersättning för en ac-adapter han hittat. Att vara beredd på att hitta en lösning 1 februari är ju inte samma sak som att betala en ac-adapter (och frakt?) eller dylikt 2,5 månad senare. 360 kr enligt TS.

Säljaren kan ha haft tillgång till ac-adaptrar för mycket lägre pris än så, men gjort sig av med alla eller inte längre har tillgång till att köpa några för att TS dröjt så länge. Framgår inte, men ett tillbehör som följer med behöver inte nödvändigtvis tillskrivas samma värde som ersättningsadaptern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KoiKoo:

Jag hade bett dem fara åt helvete....
Skaffar man barn och gnäller över 500 kr för denna barnvagn så undrar man hur dessa föräldrar ska kunna vara föräldrar.
Så för barnets skull... En soc-anmälan.

Det kanske inte är fel att tänka på hur man själv hade velat bli bemött. De kan för all del ha varit kärleksfulla föräldrar i en svår ekonomisk situation eller med andra problem i livet och bara behövde någon som lyssnade. Varför skulle de annars ringa, och de hade ju själva kunnat sälja med god vinstmarginal så det var trots allt ett enkelt problem för mig att lösa ändå. Men det här verkar vara en klass för sig?