Privatköp, säljare ej intresserad av hävning eller prisavdrag för fel

Permalänk
Medlem

Privatköp, säljare ej intresserad av hävning eller prisavdrag för fel

Hej Swecs, lite insyn i ett fall uppskattas som alltid för dem som har tid att avvara under dessa tider !

Sammanfattad: Vid kontroll hemma funkar inte laptopladdare, säljare vägrar ersätta eller häva köpet.

Detta gäller ett begagnatköp mellan 2 privatpersoner ( kanske inte rätt plats för Konsumenträtt, vänligen flytta om så är fallet tack ! ), av viss hänsyn till båda parter så nämns inte vart eller vem, då jag hellre vill få det löst utan större pajkastning, men om så blir fallet så inga problem att komma in mer i detalj (i enlighet med forumregler mm såklart).

Jag är köpare i detta fall, köpte mig en begagnad laptop med viss felbeskrivning som var godkänt för mig vid köpet, möte upp säljare, allt gick toppen och såklart går det ej testa laddare på plats i en busskur haha, så blev en kontroll av att laptop startar igång, batteri verkar, inga andra skador mm för att kolla att det är enbart dem defekter som nämnts som finns och inget annat jag ser.

Tillägger att inget nämnts att det säljes i "befintligt skick", säljaren verkade trovärdig och vänlig. Tar hem det och börjar installera, och märker morgonen efter att lite gått fel med start up av den.

Uppdateringar har stannat av trots det skulle pågå hela natten, felsöker och märker att laptopen till och från tappar kontakt med ström vilket gör att man knappt kan använda den alls som tänkt.

Tar kontakt med säljaren som påstår sig att den funkat bra, sedan inte användes längre, men kunde inte vara helt säker då detta inte kollats upp innan laptop vidare avlämnandes till mig.

Säljaren lovar att komma på en lösning vi båda kan vara nöjda med då ville inte att jag ska känna mig lurad, och då jag såväl har tålamod och förståelse, nämnde jag att ska fortsätta felsöka och självklart helst vill behålla laptopen då i övrigt hittills nöjd med den.

Nästa felsökning indikerar laddaren som boven i dramat, så kontaktar säljaren om detta och nämner att jag ska kika efter ett billig laddare som då kan kompas ut istället för att återlämna hela laptopen. Får inget svar eller invändande, därefter kommer Corona perioden vi alla känner.

Fick nyligen chans att nappa på en bra laddare billigt, kontaktar säljaren igen om det och om det kan vara ok, annars får säljaren gärna komma med andra alternativ till lösning. Laptopen har förutom vid test och installation, legat undanlagd förutom vid test, så mer eller mindre samma skick som såldes för, så vid ett återlämnade är i dylikt skick som säljaren påstås lämnat ut den.

Säljaren hör av sig och utöver beklagar sig för ovan problem, nu inte lika vänlig och villig att lösa detta. Informerat säljaren om dolda fel, god tro, Köplagen mm. och det hen utlovat och sagts.

Efter lite råd från annat håll så vill säljaren ej lösa något alls och ej önskar mer kontakt med mig, i vilket jag svart kort och gott, att jag har inga problem ta detta vidare civilt med ett betalningsföreläggande via Kronofogden och andra ok medel, främst av ren princip.

Utöver att säljarens agerande ej är ok (eller lagligt), så börjar man nu känna om inte är något med laptopen som pajat hens tidigare laddare, detta ej nämnts och säljaren inte bara undanhållit om att laddaren ej fungerar korrekt, utan även laptopen (utöver dem fel som redan godkänts).

Det jag mest lutar mig emot är följande urdrag: https://www.hallakonsument.se/tips-for-olika-kop/olika-kopsit...

" Vid ett privatköp är utgångspunkten att det som du och säljaren har avtalat om, är det som gäller. "

"Men varan kan ändå anses felaktig om:

- Varan inte är som säljaren har sagt
- Varan är i mycket sämre skick än du kunde förutsätta, till exempel utifrån vad varan kostar
- Säljaren har låtit bli att berätta för dig om fel av mer allvarlig karaktär som hen kände till "

- Även om säljaren friskriver sig från ansvar för fel så kan köparen ha rätt att reklamera.

Samt: https://www.hallakonsument.se/klaga-angra-eller-anmala/vad-la...

- Köparen måste reklamera den felaktiga varan hos säljaren inom skälig tid efter att han eller hon upptäckte, eller borde ha upptäckt, felet. Det innebär att köparen meddelar säljaren om felet och förklarar varför varan är felaktig. Efter två år från köpet har du som köpare förlorat din rätt att reklamera varan.

Är det fel på varan kan köparen

- Begära att säljaren åtgärdar felet eller att en likvärdig vara levereras. Vid privatköp är det ovanligt att det finns någon likvärdig vara att leverera.
- Kräva prisavdrag.
- Häva köpet.

- Som köpare kan du även ha rätt till ersättning för kostnader som du drabbats av på grund av felet på varan.

Så hur skulle ni känna/göra i en sådan situation, där ni köper en laptop som ej motsvarar beskrivning eller funktion och trots försäkran till en lösning, nu vägrar säljare lösa det alls ? Förslag ?

Tack för feedback !

Permalänk
Medlem

Tråkigt nog är det inte så mycket du kan göra. Om du anser att du har ett tillräckligt starkt case så kan du stämma personen för pengarna men summan för det lär vara högre än att köpa ny laddare för.

Hen kan rimligen inte ha provat laddaren och sålt ändå, det är upp till köparen att testa funktion.
Men jag är inte expert på konsumentlagar eller lagar i generellt.

Separat, hur personen har skött det är väldigt illa. Hen borde ha sagt nej från början om man inte var sugen på att lösa det.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

När du skriver "felsöker och märker att laptopen till och från tappar kontakt med ström" tycker jag det verkar som det är glapp i kontakten för adaptern i laptopen. Har du öppnat och kollat så det inte bara är en lödning som släppt på kretskortet? Ganska vanligt fel.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

Det är du som köpare av en begagnad vara som ska kontrollera att varan fungerar som den ska. Punkt. Detta är inte lagreglerat, snarare sunt förnuft. Du kan dra det vidare med polisanmälningar, stämningar m m men du kommer aldrig få rätt. Har ni ett köpeavtal som anger att det medföljer en fungerande laddare? Att "säljes i befintligt skick" saknas i beskrivningen har ingen betydelse, självklart säljes det i befintligt skick om inte det specifikt anges att t ex laddaren ska lagas av säljaren.

Sluta sura och köp en laddare. Se det som en billig lärdom till nästa gång och var glad att det inte var en bil för 100 000kr+ där du glömde testa växellådan.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Du kommer aldrig få någon att ta i ett sånt ärende med tång. Tiden du kommer behöva lägga på detta är ju betydligt mer än priset på en billig laddare. Eftersom du aldrig kommer kunna visa att säljaren visste om felet innan (något du själv nämner att han inte gjorde) så är det här nog rätt kört.

Köp en billig laddare och lägg din energi på vettigare saker.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Tråkigt nog är det inte så mycket du kan göra. Om du anser att du har ett tillräckligt starkt case så kan du stämma personen för pengarna men summan för det lär vara högre än att köpa ny laddare för.

Hen kan rimligen inte ha provat laddaren och sålt ändå, det är upp till köparen att testa funktion.
Men jag är inte expert på konsumentlagar eller lagar i generellt.

Separat, hur personen har skött det är väldigt illa. Hen borde ha sagt nej från början om man inte var sugen på att lösa det.

Min försäkring täcker vidare med tingsrätt om så krävs, i annat fall bara att börja ett med betalningsföreläggande via Kronofogden som är mycket enklare i första hand. Säljaren inte bara ominstallerade vid sälj men kunde då innan möte kollat (precis som jag gjorde), att batteri/laddning är ok, säljaren har givit intrycket att ej gjort detta utan bara kopplat in laddare, återställt laptop och därefter mött upp mig.

Lite svårt såklart att testa laddare i en busskur, inte minst då säljaren ej givit något felaktigt intryck om sig eller att något var fel med laddare/laptop strömingång, annars hade såklart gärna kolla hos hen att den funkar som det ska på den biten, en lärdom i framtiden absolut.

Absolut, hade hen direkt sagt att inte tänker kompa eller liknande, så hade tagit erbjudande om att häva köpet, men jag behöll och felsökte under den överenskommelse om att vi kan komma på en lösning, hans ide av en lösning är nu att inte ha en lösning alls. Men, man lär sig.

Permalänk
Medlem

Grejen är som såhär, du kan likväl ha tappat laptopen i golvet påväg från köpet, eller kanske när du kom hem. Eller kanske kopplat in laddaren i ett felande uttag så du möjligtvis matat 400v igenom laddaren. Från säljarens perspektiv har du alltså alla möjligheter att göra fel.

Från ditt perspektiv är laptopen förstås trasig från början när du köpte varan. Men då du inte testade det så kan du inte heller bevisa att det var trasigt vid köp.

För att undvika tvister som detta exempel så testas alltid varan vid köp för att unvdika problem. Har du godkännt varan när ni mötts upp och betalt så är det nu du som är ägare av varan.

Du har alltså inga garantier eller liknande du kan använda dig av som du annars hade kunnat haft hos en butik. Det ligger hos dig att testa varan innan köp.

Kortfattat, nej du har inget ben att stå på och någon eventuell tvist kommer inte ge dig någon förtjänst. Om du nu inte har ett köpeskontrakt underskrivet av er båda där det står någonting om eventuell garanti, reklamation etc?

Permalänk

Var annonsen angående en laptop MED laddare, eller bara laptop?

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Medlem

Så du ska ansöka om ett betalningsföreläggande (kostar 300kr) och när de sedan ska driva in pengarna (kostar 600kr) ska de alltså ge dig vilket belopp då? Vad en batterieliminator kostar?
Du landar nog på minus kompis och generellt tycker jag du gör en höna av en fjäder i dina anklagelser.
Säljaren verkar ha varit tillmötesgående i rimlig mån.

Börja med att kolla som sp1k3n säger ifall det är glapp. Säljaren kan ha haft sladden liggandes på ett sådant sätt att detta inte har märkts av. Sen finns det ett antal metoder för att kolla ifall felet verkligen är i batterieliminatorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

När du skriver "felsöker och märker att laptopen till och från tappar kontakt med ström" tycker jag det verkar som det är glapp i kontakten för adaptern i laptopen. Har du öppnat och kollat så det inte bara är en lödning som släppt på kretskortet? Ganska vanligt fel.

Jag har testat med en annan laddare, och detta har inte det problemet. Dock, som noterat i text ovan, så kan i värsta fall vara laptop som orsakar detta till och från med laddare som kopplas in, men inget jag ännu bekräftat så förutsätter medföljande laddare tills vidare.

Skrivet av Zachtionman:

Det är du som köpare av en begagnad vara som ska kontrollera att varan fungerar som den ska. Punkt. Detta är inte lagreglerat, snarare sunt förnuft. Du kan dra det vidare med polisanmälningar, stämningar m m men du kommer aldrig få rätt. Har ni ett köpeavtal som anger att det medföljer en fungerande laddare? Att "säljes i befintligt skick" saknas i beskrivningen har ingen betydelse, självklart säljes det i befintligt skick om inte det specifikt anges att t ex laddaren ska lagas av säljaren.

Sluta sura och köp en laddare. Se det som en billig lärdom till nästa gång och var glad att det inte var en bil för 100 000kr+ där du glömde testa växellådan.

Visst stämmer det att jag ska kontrollera varan, men hur hade du tänkt att testa en laddare i en busskur ? Om du går ut köper en valfri pc komponent, tar du med dig egen burk att testa med innan gör klart ?

Självklart är det lagreglerat i Köplagen vad som gäller i sådan situation mellan privatpersonen. Finns inget köpeavtal men i annons, kan tillägga (justerat lite ord pga diskretion) :

+ Riktigt fint skick, allting funkar, originalladdare inkluderat.
- .... ( andra defekter jag godkänt är ok som ej är relaterat till laddare eller glappström)
Batteri: Acceptabel (då låter som att säljare testat laddare men inte märkt av felet själv ?)

Exemple från Hallå Konsument beträffande bilköp men där principen som gäller är detsamma:
https://www.hallakonsument.se/tips-for-olika-kop/kopa-och-hyr...

Befintligt skick

Skriver säljaren exempelvis att bilen ”säljs i befintligt skick” innebär det inte att hen fråntar sig allt ansvar. Enligt köplagen kan bilen ändå anses felaktig om:

- Den inte stämmer överens med uppgifter säljaren lämnat, exempelvis egenskaper som antisladdsystem
- Säljaren undvikit att berätta något väsentligt om bilen som säljaren borde känt till, exempelvis dolt en allvarlig skada
- Bilen är i väsentligt sämre skick än köparen kunnat förutsätta.

Då börjar det kännas som att säljare kanske känt till/märkt av felet men undanhållit att nämna detta, då vid testfunktion och ominstallation bör ha sett att något varit defekt med det. Är det laptopen som är felet och orsakar detta, så är det ännu mer allvarligare om ovan också gäller.

Skulle du sluta " sura" om du får en defekt vara och säljaren rycker på axlarna ? Med den inställningen hos köpare så är det inte förvånande varför folk fular sig vid fulsälj ibland...

Skrivet av Xyborg:

Du kommer aldrig få någon att ta i ett sånt ärende med tång. Tiden du kommer behöva lägga på detta är ju betydligt mer än priset på en billig laddare. Eftersom du aldrig kommer kunna visa att säljaren visste om felet innan (något du själv nämner att han inte gjorde) så är det här nog rätt kört.

Köp en billig laddare och lägg din energi på vettigare saker.

Köpte en billigare laddare, men är ändå av flera anledningar som då säljaren bör stå för det. Muntliga/skrivna överenskommelser gäller också, i detta fall att säljaren utlovat skriftligt att antingen häva köpet eller komma med annan lösning båda är med på, detta kan hen inte frångå ifrån.

Jag behöver inte bevisa att säljaren kände till nåt, enbart om att det ej är i det skick som påstås vara vid köp, och att när informerad om detta, var säljare villig att häva köpet, nu inte vill för att hen inte känner för det, vilket är lite skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zachtionman:

Det är du som köpare av en begagnad vara som ska kontrollera att varan fungerar som den ska. Punkt. Detta är inte lagreglerat, snarare sunt förnuft. Du kan dra det vidare med polisanmälningar, stämningar m m men du kommer aldrig få rätt. Har ni ett köpeavtal som anger att det medföljer en fungerande laddare? Att "säljes i befintligt skick" saknas i beskrivningen har ingen betydelse, självklart säljes det i befintligt skick om inte det specifikt anges att t ex laddaren ska lagas av säljaren.

Sluta sura och köp en laddare. Se det som en billig lärdom till nästa gång och var glad att det inte var en bil för 100 000kr+ där du glömde testa växellådan.

Du har ingen aning om vad du pratar om? Varför säger du saker som inte stämmer?

17 § 3 st KöpL
"
....
Om varan avviker från vad som föreskrivs i första eller andra stycket eller i något annat avseende avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta, är varan att anse som felaktig."

19 § 1 st KöpL
"Även om varan har sålts i "befintligt skick" eller med ett liknande allmänt förbehåll skall den anses felaktig, om

varan inte överensstämmer med sådana uppgifter om dess egenskaper eller användning som säljaren har lämnat före köpet och som kan antas ha inverkat på köpet,
säljaren före köpet har underlåtit att upplysa köparen om ett sådant väsentligt förhållande rörande varans egenskaper eller användning som han måste antas ha känt till och som köparen med fog kunde räkna med att bli upplyst om, under förutsättning att underlåtenheten kan antas ha inverkat på köpet, eller
varan är i väsentligt sämre skick än köparen med hänsyn till varans pris och övriga omständigheter med fog har kunnat förutsätta."

.
30 § KöpL
"Är varan felaktig och beror det inte på köparen eller något förhållande på hans sida, får köparen enligt 31--40 §§ kräva avhjälpande, omleverans eller prisavdrag eller häva köpet samt dessutom kräva skadestånd. Han får även hålla inne betalningen enligt 42 §."

Om ni inte avtalat (muntligt eller skriftligt) om den aktuella bristen i laddaren är varan utan tvekan felaktig (såvida felet inte har uppstått t.ex under transport eller annars i köparens besittning). Vid fel i varan gäller påföljder enl. 30 §. Då säljaren uppenbarligen ej önskar företa omleverans eller avhjälpande har du rätt till prisavdrag motsvarande din kostnad för åtgärdande. För att häva köpet måste felet vara av väsentlig betydelse, vilket det förmodligen inte är då en laddare får anses vara ett tillbehör av mycket mindre värde i förhållande till själva datorn.

Att det eventuellt kan bli svårt att utkräva betalning från säljaren är en helt annan sak. Förmodligen är inga rättsmedel värda bekymret, men föreslår att du tjat ar på säljaren och "hotar" med rättsliga åtgärder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunior:

Lång Text

Du verkar ha hakat upp dig väldigt mycket på dendär laddaren.

Jag är inte i tråden för att säga om datorn var trasig före eller efter köp. Jag hävdar bara att du har absolut noll grund i dina betalningsförelägganden och annat mys då du somsagt likväl ha kunnat förstört datorn själv efter köpet. Att ni möttes i en busskur är inte en ursäkt för att få skicka kronkalle på någon. Det är ditt ansvar att testa varan även om ni så träffades på månen.

Säljaren KAN vara villig och lämna goodwill/återköp men det finns inget krav alls som jag förstår i din situation. Du förväntar dig samma service som i en butik men till ett begagnat pris. Nånting nånting äta hela kakan osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Grejen är som såhär, du kan likväl ha tappat laptopen i golvet påväg från köpet, eller kanske när du kom hem. Eller kanske kopplat in laddaren i ett felande uttag så du möjligtvis matat 400v igenom laddaren. Från säljarens perspektiv har du alltså alla möjligheter att göra fel.

Från ditt perspektiv är laptopen förstås trasig från början när du köpte varan. Men då du inte testade det så kan du inte heller bevisa att det var trasigt vid köp.

För att undvika tvister som detta exempel så testas alltid varan vid köp för att unvdika problem. Har du godkännt varan när ni mötts upp och betalt så är det nu du som är ägare av varan.

Du har alltså inga garantier eller liknande du kan använda dig av som du annars hade kunnat haft hos en butik. Det ligger hos dig att testa varan innan köp.

Kortfattat, nej du har inget ben att stå på och någon eventuell tvist kommer inte ge dig någon förtjänst. Om du nu inte har ett köpeskontrakt underskrivet av er båda där det står någonting om eventuell garanti, reklamation etc?

Laptopen är i samma skick som vid avlämnade, att ha tappat laptopen skulle nog vissa såväl visa sådana tecken, självklart kan man bolla fel på köpare, det har dock säljaren inte gjort. Min svar och dess var var följande:

K: Du nämnde inget i annons om något strömfel med laddare/laptop, är detta något som missats eller vart ett dolt fel ?
S: Jag har aldrig haft nån slags strömfel, men det är kanske nånting som jag missade eftersom datorn har stått en små tag? Hoppas att problemet löser sig, annars lovar jag att vi hittar ett lösning som passar både av oss. Vill inte att du känner dig lurad.

Ingenstans är säljaren anklagande att kan vara från min sida, skulle vara så fallet hade man inte blivit utlovad om en lösning. Köpekontrakt är mer formellt, medan såväl muntliga som skriftliga överenskommelser också gäller. Annars skulle väl inte minst här alla börja med köpekontrakt och det kanske väl kan vara något Swec hemsidan bör tvinga fram så alla kan känna sig säkra ju.

Skrivet av Betty (Kung Pow):

Var annonsen angående en laptop MED laddare, eller bara laptop?

I annonsen är det laptop med laddare, och inget indikerat om fel varken på ena eller andra.

Skrivet av Undie:

Så du ska ansöka om ett betalningsföreläggande (kostar 300kr) och när de sedan ska driva in pengarna (kostar 600kr) ska de alltså ge dig vilket belopp då? Vad en batterieliminator kostar?
Du landar nog på minus kompis och generellt tycker jag du gör en höna av en fjäder i dina anklagelser.
Säljaren verkar ha varit tillmötesgående i rimlig mån.

Börja med att kolla som sp1k3n säger ifall det är glapp. Säljaren kan ha haft sladden liggandes på ett sådant sätt att detta inte har märkts av. Sen finns det ett antal metoder för att kolla ifall felet verkligen är i batterieliminatorn.

Det handlar främst om princip, för då slutar folk att fulsälja och då isåfall slipper även ni kanske få sådana personer på marknaden om dem vet att det finns konsekvenser av att agera felaktigt, oavsett olagligt eller ej. Om alla skulle driva vidare sina ärenden via Krono mm (då polisen är ju upptagna med annat), så skulle annonsmarknaden må mycket bättre av det, så att jag gör det är inte bara för min egen förtjänst, utan även alla andra som kan drabbas av samma person efteråt.

Hur är det en höna av en fjäder när laptop inte är som utlovat ? Skulle det visa sig efter en månads användning eller dylikt så fine, men kort efter när jag installerar laptopen ?

Är det ett dolt fel som säljaren inte känt till, inget mig emot att gör rätt för sig och häver köpet som var villig i början, och var för bådas skull jag ville behålla laptopen och felsöka vidare, att hen nu gör en fuling och vill inte göra något alls trots utlovat, är extra illa främst moraliskt.

Testat med egen universalladdare samt egen originalladdare, det är med säljarens medföljande laddare som det ej fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Du verkar ha hakat upp dig väldigt mycket på dendär laddaren.

Jag är inte i tråden för att säga om datorn var trasig före eller efter köp. Jag hävdar bara att du har absolut noll grund i dina betalningsförelägganden och annat mys då du somsagt likväl ha kunnat förstört datorn själv efter köpet. Att ni möttes i en busskur är inte en ursäkt för att få skicka kronkalle på någon. Det är ditt ansvar att testa varan även om ni så träffades på månen.

Säljaren KAN vara villig och lämna goodwill/återköp men det finns inget krav alls som jag förstår i din situation. Du förväntar dig samma service som i en butik men till ett begagnat pris. Nånting nånting äta hela kakan osv.

Varför uttalar du dig om saker du inte har kunskap om?

Permalänk
Medlem
Skrivet av eroigaps:

Varför uttalar du dig om saker du inte har kunskap om?

Berätta gärna vart jag har fel så jag kan lära mig.

Men att rakt ut säga att jag har fel är ungefär lika givande som att äta kartong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Berätta gärna vart jag har fel så jag kan lära mig.

Men att rakt ut säga att jag har fel är ungefär lika givande som att äta kartong.

31 § När varan har avlämnats skall köparen så snart omständigheterna medger det undersöka den i enlighet med god affärssed.
21 § Frågan om varan är felaktig skall bedömas med hänsyn till dess beskaffenhet när risken för varan går över på köparen. Säljaren svarar för fel som har funnits vid denna tidpunkt även om felet visar sig först senare

Köparen har visserligen bevisbördan för att felet fanns redan vid avlämnandet, såvida denna uppfylls kan denne göra gällande diverse påföljder.

Köplagen är lätt att hitta och inte heller särskilt svår att läsa. Mycket bättre att titta i den lag som klockrent reglerar situationen, istället för att spekulera utifrån någon sorts magkänsla.

https://lagen.nu/1990:931

Permalänk
Avstängd

Svårt att säga vad som hände när vi inte vet vad ni skrev/sa till varandra.

Jag skulle ha släppt det, även om det är surt när sånt här händer.

EDIT: Därför att ta det vidare kostar mer resurser och energi än det är värt, om du vill ha en orsak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Du verkar ha hakat upp dig väldigt mycket på dendär laddaren.

Jag är inte i tråden för att säga om datorn var trasig före eller efter köp. Jag hävdar bara att du har absolut noll grund i dina betalningsförelägganden och annat mys då du somsagt likväl ha kunnat förstört datorn själv efter köpet. Att ni möttes i en busskur är inte en ursäkt för att få skicka kronkalle på någon. Det är ditt ansvar att testa varan även om ni så träffades på månen.

Säljaren KAN vara villig och lämna goodwill/återköp men det finns inget krav alls som jag förstår i din situation. Du förväntar dig samma service som i en butik men till ett begagnat pris. Nånting nånting äta hela kakan osv.

Se eroigaps inlägg/urdrag för den grund som jag baserar mig på, och kan sammafattaföljande:

Säljare:
- Påstår allting funkar, inga defekter likt strömproblemen nämns. Nämner inget om befintligt skick.
- Har kollat laptops skick och ominstallerat laptop, redan då BÖR märkt avkollat potentiellt fel.
- Nämner om batteritid, men en laptop som legat undan bör ha urladdats, och då isåfall bör ha kopplats till laddare(ström) för att användas(ominstallation)/ laddas(för att kolla batteritid). Hur har säljare gjort detta och då vid flera tillfällen missat det fel jag märkte när märkte nåt var fel?
- Säljaren vid mitt påstående, hävdar ej är mitt fel (egen skada), eller att hen känt till, utan enbart att laptop funkat utan strömproblem när användas innan undanlagd.
- Säljare villig att häva köpet eller komma på annan lösning när påpekat felet.

Köpare (jag):
- Gjort den undersökning jag kunnat göra på plats och förlitat mig på annonsens beskrivning av skick.
- Har kort efter märkt att fel som ej kunnat fastställas på plats eller nämnts av säljare.
- Har påpekat felet inom skälig till, kommit med ett förslag som säljare ej avvisat.
- Har inom skälig tid ordnat laddare, och fortfarande villig för andra alternativ.

Detta i enlighet med vad Köplagen reglerar. Det som väger tyngre om tar det vidare, är säljaren själv haft förmåga att se/kontrollera skicket på laptop innan överlämnade, och att oavsett om ingens fel om så skulle vara fallet, så stämmer den ej överens med det skick som beskrivs vilket ger mig rätt att häva köpet som säljaren var villig för men som nu ändrat sig. Det har sitt värde om man ser till sannolikhet, beteende och säljarens försök att kringgå det man överenskommit om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eroigaps:

31 § När varan har avlämnats skall köparen så snart omständigheterna medger det undersöka den i enlighet med god affärssed.
21 § Frågan om varan är felaktig skall bedömas med hänsyn till dess beskaffenhet när risken för varan går över på köparen. Säljaren svarar för fel som har funnits vid denna tidpunkt även om felet visar sig först senare

Köparen har visserligen bevisbördan för att felet fanns redan vid avlämnandet, såvida denna uppfylls kan denne göra gällande diverse påföljder.

Köplagen är lätt att hitta och inte heller särskilt svår att läsa. Mycket bättre att titta i den lag som klockrent reglerar situationen, istället för att spekulera utifrån någon sorts magkänsla.

https://lagen.nu/1990:931

"Köparen har visserligen bevisbördan för att felet fanns redan vid avlämnandet, såvida denna uppfylls kan denne göra gällande diverse påföljder. "

Så dethär styrker ju återigen att ifall köparen har exempelvis tappat dator/laddare i golv så kan inte säljare veta om det. Därav testas det vid försäljning.

Eller tänkte du att köparen ska bevisa att felet fanns vid köpestillfället, när datorn inte testades förens efter tillfället?
Att bevisa det kan bli svårt. Därför står jag fast vid att köparen inte har en grund att stå på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eroigaps:

Du har ingen aning om vad du pratar om? Varför säger du saker som inte stämmer?

17 § 3 st KöpL
"
....
Om varan avviker från vad som föreskrivs i första eller andra stycket eller i något annat avseende avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta, är varan att anse som felaktig."

19 § 1 st KöpL
"Även om varan har sålts i "befintligt skick" eller med ett liknande allmänt förbehåll skall den anses felaktig, om

varan inte överensstämmer med sådana uppgifter om dess egenskaper eller användning som säljaren har lämnat före köpet och som kan antas ha inverkat på köpet,
säljaren före köpet har underlåtit att upplysa köparen om ett sådant väsentligt förhållande rörande varans egenskaper eller användning som han måste antas ha känt till och som köparen med fog kunde räkna med att bli upplyst om, under förutsättning att underlåtenheten kan antas ha inverkat på köpet, eller
varan är i väsentligt sämre skick än köparen med hänsyn till varans pris och övriga omständigheter med fog har kunnat förutsätta."

.
30 § KöpL
"Är varan felaktig och beror det inte på köparen eller något förhållande på hans sida, får köparen enligt 31--40 §§ kräva avhjälpande, omleverans eller prisavdrag eller häva köpet samt dessutom kräva skadestånd. Han får även hålla inne betalningen enligt 42 §."

Om ni inte avtalat (muntligt eller skriftligt) om den aktuella bristen i laddaren är varan utan tvekan felaktig (såvida felet inte har uppstått t.ex under transport eller annars i köparens besittning). Vid fel i varan gäller påföljder enl. 30 §. Då säljaren uppenbarligen ej önskar företa omleverans eller avhjälpande har du rätt till prisavdrag motsvarande din kostnad för åtgärdande. För att häva köpet måste felet vara av väsentlig betydelse, vilket det förmodligen inte är då en laddare får anses vara ett tillbehör av mycket mindre värde i förhållande till själva datorn.

Att det eventuellt kan bli svårt att utkräva betalning från säljaren är en helt annan sak. Förmodligen är inga rättsmedel värda bekymret, men föreslår att du tjat ar på säljaren och "hotar" med rättsliga åtgärder.

(vet att du referar till annan, ville bara dela mina tankar vad som omnämns i ditt inlägg:) )

Precis ovan som jag baserar mig på, skriftligen har säljaren ej nämnt något om strömfel med laddare/laptop, och säljaren har inte kommit med påstående med att jag orsakat detta, så oavsett om hens fel eller dolt fel, så såklart har jag rätt till att häva köpet eller som jag velat, prisavdrag för laddare jag hittat billigt vilket säljare månader tidigare inte motsatt sig till.

Väsentligt betydelse är i detta fall, att om jag inte hade haft annan laddare att använda, så kan man inte använda sig av laptopen, så självklart är en laddare väsentlig för en portabel produkt som kräver laddning kontinuerligt, laddar den ur mer än vad den laddar upp, kommer ju laptopen till slut hamna på noll i laddning, och inte praktiskt använda en laptop med ström via kabel som kan tvärdö närsom.

Sedan även den andra aspekten, att om laddaren är defekt och gör skada på laptopen, och det är ett dolt fel eller något säljaren undanhållit, är det lika allvarligt såklart.

Tack för ditt inlägg för folk att se, uppskattat !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

"Köparen har visserligen bevisbördan för att felet fanns redan vid avlämnandet, såvida denna uppfylls kan denne göra gällande diverse påföljder. "

Så dethär styrker ju återigen att ifall köparen har exempelvis tappat dator/laddare i golv så kan inte säljare veta om det. Därav testas det vid försäljning.

Eller tänkte du att köparen ska bevisa att felet fanns vid köpestillfället, när datorn inte testades förens efter tillfället?
Att bevisa det kan bli svårt. Därför står jag fast vid att köparen inte har en grund att stå på.

Det är en annan fråga, om bevisbördan kan uppfyllas eller ej. Köparen måste göra det övervägande sannolikt att felet fanns vid avlämnandet, detta är inte ett särskilt högt beviskrav.

Dock är detaljer om bevisbördan inte särskilt relevant då saken aldrig kommer att tas upp i domstol. Det borde vara uppenbart för alla parter att felet fanns vid avlämnandet, det bestrider väl inte ens säljaren?

Permalänk
Medlem

@videopac:
En vän av ordning kan tycka att det är rimligt med ett prisavdrag i situationer som den här. Anser inte du att säljaren har en moralisk skyldighet att kompensera köparen?

Permalänk
Medlem

Tycker helt ärligt inte det låter som att säljaren varit oärlig, och det är ju ingenting som säger att du inte råkat ha sönder laddaren i efterhand.
Med kronofogden o.s.v. kommer du inte komma någonstans, och det måste ju handla om småpengar, en laddare kan väl inte kosta mer än ett par hundringar?

Med risk för att låta hård, så skulle jag rekommendera att du i framtiden inte köper saker begagnat. Det här är inte den första tråden du skapar på samma tema, hävdar att säljaren sålt en undermålig produkt och vill ha pengar tillbaka. Om du vill ha sådanna garantier, köp nytt i butik! Begagnatköp mellan privatpersoner täcks inte av samma garantier/skydd som köp i butik. Beställer du via nätet får du dessutom 14 dagars ångerrätt, så det kanske vore det bästa.

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunior:

Se eroigaps inlägg/urdrag för den grund som jag baserar mig på, och kan sammafattaföljande:

Säljare:
- Har kollat laptops skick och ominstallerat laptop, redan då BÖR märkt avkollat potentiellt fel.
- Nämner om batteritid, men en laptop som legat undan bör ha urladdats, och då isåfall bör ha kopplats till laddare(ström) för att användas(ominstallation)/ laddas(för att kolla batteritid). Hur har säljare gjort detta och då vid flera tillfällen missat det fel jag märkte när märkte nåt var fel?

En tanke här är ju annars att laddaren och datorn har fungerat precis som säljaren beskriver dvs inga problem med laddaren och sen har något hänt påväg till eller efter överlämnandet. Sen att köpet genomfördes på en hållplats spelar ingen roll gör ju dig fortfarande skyldig att undersöka varan.

Visa signatur

🎮 ⇢ R7 5800X3D • MSI B450 Gaming Pro Carbon • G.Skill Flare X • Zotac RTX 3080 12gb
🖥 ⇢ Acer Predator XB271HU
⌨️ ⇢ Mekanisk Fjell & Frog Mini
🖱 ⇢ MX Master 3S • Xlite V2
🔈 ⇢ DT 1990 Pro • DT 700 Pro X • Schiit stack

Permalänk
Medlem

Köparen ser ut att ha rätt, även om det kanske är omöjligt att få något för det.
Jag skulle önska att folk var mer noggranna med att hålla isär sådana saker i den här typen av trådar.
I mina ögon ser det ut som att säljaren är både juridiskt och moraliskt skyldig, men att det antagligen är svårt att tvinga personen att ta ansvar.
Men jag är ingen expert på området.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

"Köparen har visserligen bevisbördan för att felet fanns redan vid avlämnandet, såvida denna uppfylls kan denne göra gällande diverse påföljder. "

Så dethär styrker ju återigen att ifall köparen har exempelvis tappat dator/laddare i golv så kan inte säljare veta om det. Därav testas det vid försäljning.

Eller tänkte du att köparen ska bevisa att felet fanns vid köpestillfället, när datorn inte testades förens efter tillfället?
Att bevisa det kan bli svårt. Därför står jag fast vid att köparen inte har en grund att stå på.

Vissa skador som du säger, kan man ju se på plats ( jag startade bland annat laptopen), så för att du själv får lite insikt, hur hade du testat att en laptop laddare/laptop ström, fungerar i en busskur ?

Det som är till min fördel, är ju att säljaren påstår sig ju att laptop varit undanlagd, men samtidigt säger i annons att allting fungerar, vilket då innebär att säljare undersökt laptopen för att säkerställa beskrivning av skick (bland annat batteritid), samtidigt som att när gjort annat med laptop inför sälj till mig (inklusive ominstallation) så bör det felet ha noterats.

Lite svårt att lägga rätt beskrivning i annons om man ej undersökt sin vara innan sälj. Om man undersökt och ej hittat det felet, är lite osannolikt när jag märkte ju av det kort efter när det gått fel. Sen nedan för exempel.

Säljarens problematik i detta, är inte främst att laddaren inte fungerar, utan att hen säger att det funkade för hen innan den var undanlagd, och ej har fastställt funktion, och då enbart skrivit skick baserat på det förflutna och ej nuvarande skick (innan/efter avlämning).

Annars kan jag lika gärna lägga undan en fungerande gammal hdtv i garderoben, låta ligga ett bra tag, därefter sälja till person X med beskrivning att allting fungerar (utan att ha testat), och när köparen säger att tv ej startar, att säga då att det funkade förut... går ju inte direkt så.

Hade den sålt i befintligt skick, eller säljare varit ärlig om fel med laddare/laptopström, så hade jag tänkt till extra att köpa eller minst begära då avdrag för ny billig laddare.

Skrivet av eroigaps:

Det är en annan fråga, om bevisbördan kan uppfyllas eller ej. Köparen måste göra det övervägande sannolikt att felet fanns vid avlämnandet, detta är inte ett särskilt högt beviskrav.

Dock är detaljer om bevisbördan inte särskilt relevant då saken aldrig kommer att tas upp i domstol. Det borde vara uppenbart för alla parter att felet fanns vid avlämnandet, det bestrider väl inte ens säljaren?

Precis, hade felet upptäckts långt felet så kan jag tänka mig "slitage". Som reelt exempel, köpte en annan laptop tidigare här på Swecs, säljare (annansäljare) var ÄRLIG med att laptop hade lite strul ibland och kan vara laddare, vi kom överens om ett ok avdrag för det. Tyvärr har den laptopen slutat fungera helt ett bra tag efter. Skyller jag på den säljaren för det ? Absolut inte.

Lite skillnad i nuvarande situation, så precis som sägs, har jag uppfyllt en del av min bevisbörda, inte minst då som du säger, säljaren bestrider inte att felet nog fanns vid avlämnandet (efter att JAG påpekat felet), och dess enda försvar är att det funkade förut ( ej såld bef.skick).

Tagit bort trams /Vzano, moderator
Permalänk
Medlem

Än en gång; "befintligt skick" betyder ingenting. Det gör ingen skillnad i vilka lagar som gäller.
Motbevisa mig gärna.

Permalänk
Inaktiv

Hur vet vi att den inte gått sönder i det skedet när du kom hem med datorn och stoppade i laddaren samt pillat lite med den.
Den kan ju faktiskt gått sönder då.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av eroigaps:

@videopac:
En vän av ordning kan tycka att det är rimligt med ett prisavdrag i situationer som den här. Anser inte du att säljaren har en moralisk skyldighet att kompensera köparen?

Hur skall jag kunna bedöma det, vem har rätt i det här fallet? Hade det hänt mig så skulle jag lita på säljaren och om jag nu inte testat den innan köp så hade jag självklart inte kommit och gnällt i efterhand. Någon måtta får det väl finnas.

Skrivet av Gunior:

Som nämnt till annan, att skulle alla stå på sig mot folk som gör fulsälj, så skulle det bara vara kvar rättshaverister, till skillnad från dem så det enda som skiljer dig och mig, är att det verkar inte drabbat dig (tillräckligt) att göra något åt det. För mig räcker det en gång.

Men det var ju inget fulsälj i det här fallet. Om man hänger upp sig på en laddare som kostar några hundralappar att ersätta och som mycket väl kan ha fungerat utmärkt hos säljaren, ja då har man varit extremt skonad från verkligheten tidigare måste jag nog påstå. Har du aldrig handlat på distans någon gång, från privatperson?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunior:

Jag tar dethär en gång till, sen ger jag mig då du är fantastiskt envis.

Du kan ha skadat laddare/laptop. Bevisa att du inte har skadat den. Det kan bli svårt.
Säljaren kan ha vetat om att laddningen inte fungerade innan köp. Bevisa det. Det kan bli svårt.

Som du säger själv så har ju säljaren gått igenom den innan köp och bör alltså ha märkt problemet ifall det var något fel när hen gick igenom det. Ni har alltså en twist där ingen vet om skadan fanns vid köpestillfället. Moral eller juridiskt så har du tyvär ingen bevisgrund och kan därför inte driva detta någonstans, även om det ändå inte hade tagits upp. Jag har inte alls svårt att tro att säljaren visste om detta problemet men det du kommer ha problem med är att _bevisa_ det.

Jag ser i lite av dina äldre trådar att du verkar komma i tvister om begagnatköp en del. Köp nytt istället i framtiden då du verkar ha en orealistisk syn på begagnathandel. Luktar det skit överallt så är det nog din egen sko du ska kolla under.

Och ge dig med dendär busskuren, ditt ansvar att kolla igenom varan vid köp försvinner inte för att du står i en busskur oavsett hur mycket du vill det.