Privatköp, säljare ej intresserad av hävning eller prisavdrag för fel
Hej Swecs, lite insyn i ett fall uppskattas som alltid för dem som har tid att avvara under dessa tider !
Sammanfattad: Vid kontroll hemma funkar inte laptopladdare, säljare vägrar ersätta eller häva köpet.
Detta gäller ett begagnatköp mellan 2 privatpersoner ( kanske inte rätt plats för Konsumenträtt, vänligen flytta om så är fallet tack ! ), av viss hänsyn till båda parter så nämns inte vart eller vem, då jag hellre vill få det löst utan större pajkastning, men om så blir fallet så inga problem att komma in mer i detalj (i enlighet med forumregler mm såklart).
Jag är köpare i detta fall, köpte mig en begagnad laptop med viss felbeskrivning som var godkänt för mig vid köpet, möte upp säljare, allt gick toppen och såklart går det ej testa laddare på plats i en busskur haha, så blev en kontroll av att laptop startar igång, batteri verkar, inga andra skador mm för att kolla att det är enbart dem defekter som nämnts som finns och inget annat jag ser.
Tillägger att inget nämnts att det säljes i "befintligt skick", säljaren verkade trovärdig och vänlig. Tar hem det och börjar installera, och märker morgonen efter att lite gått fel med start up av den.
Uppdateringar har stannat av trots det skulle pågå hela natten, felsöker och märker att laptopen till och från tappar kontakt med ström vilket gör att man knappt kan använda den alls som tänkt.
Tar kontakt med säljaren som påstår sig att den funkat bra, sedan inte användes längre, men kunde inte vara helt säker då detta inte kollats upp innan laptop vidare avlämnandes till mig.
Säljaren lovar att komma på en lösning vi båda kan vara nöjda med då ville inte att jag ska känna mig lurad, och då jag såväl har tålamod och förståelse, nämnde jag att ska fortsätta felsöka och självklart helst vill behålla laptopen då i övrigt hittills nöjd med den.
Nästa felsökning indikerar laddaren som boven i dramat, så kontaktar säljaren om detta och nämner att jag ska kika efter ett billig laddare som då kan kompas ut istället för att återlämna hela laptopen. Får inget svar eller invändande, därefter kommer Corona perioden vi alla känner.
Fick nyligen chans att nappa på en bra laddare billigt, kontaktar säljaren igen om det och om det kan vara ok, annars får säljaren gärna komma med andra alternativ till lösning. Laptopen har förutom vid test och installation, legat undanlagd förutom vid test, så mer eller mindre samma skick som såldes för, så vid ett återlämnade är i dylikt skick som säljaren påstås lämnat ut den.
Säljaren hör av sig och utöver beklagar sig för ovan problem, nu inte lika vänlig och villig att lösa detta. Informerat säljaren om dolda fel, god tro, Köplagen mm. och det hen utlovat och sagts.
Efter lite råd från annat håll så vill säljaren ej lösa något alls och ej önskar mer kontakt med mig, i vilket jag svart kort och gott, att jag har inga problem ta detta vidare civilt med ett betalningsföreläggande via Kronofogden och andra ok medel, främst av ren princip.
Utöver att säljarens agerande ej är ok (eller lagligt), så börjar man nu känna om inte är något med laptopen som pajat hens tidigare laddare, detta ej nämnts och säljaren inte bara undanhållit om att laddaren ej fungerar korrekt, utan även laptopen (utöver dem fel som redan godkänts).
Det jag mest lutar mig emot är följande urdrag: https://www.hallakonsument.se/tips-for-olika-kop/olika-kopsit...
" Vid ett privatköp är utgångspunkten att det som du och säljaren har avtalat om, är det som gäller. "
"Men varan kan ändå anses felaktig om:
- Varan inte är som säljaren har sagt
- Varan är i mycket sämre skick än du kunde förutsätta, till exempel utifrån vad varan kostar
- Säljaren har låtit bli att berätta för dig om fel av mer allvarlig karaktär som hen kände till "
- Även om säljaren friskriver sig från ansvar för fel så kan köparen ha rätt att reklamera.
Samt: https://www.hallakonsument.se/klaga-angra-eller-anmala/vad-la...
- Köparen måste reklamera den felaktiga varan hos säljaren inom skälig tid efter att han eller hon upptäckte, eller borde ha upptäckt, felet. Det innebär att köparen meddelar säljaren om felet och förklarar varför varan är felaktig. Efter två år från köpet har du som köpare förlorat din rätt att reklamera varan.
Är det fel på varan kan köparen
- Begära att säljaren åtgärdar felet eller att en likvärdig vara levereras. Vid privatköp är det ovanligt att det finns någon likvärdig vara att leverera.
- Kräva prisavdrag.
- Häva köpet.
- Som köpare kan du även ha rätt till ersättning för kostnader som du drabbats av på grund av felet på varan.
Så hur skulle ni känna/göra i en sådan situation, där ni köper en laptop som ej motsvarar beskrivning eller funktion och trots försäkran till en lösning, nu vägrar säljare lösa det alls ? Förslag ?
Tack för feedback !