Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Jag förstår att folk har ett stigma mot HIV, personer som är uppväxta på 60-70-80-90 talet. Men det är faktiskt ett Virus som alla andra Virus.

Blir man immun emot SARS om man haft det? blir man immun mot Ebola om man haft det? jag vet faktiskt inte svaret, jag måste undersöka saken. Vad jag vet så finns det iaf inte ännu ett Ebola vaccin.

Bra där. Innan du hetsar upp dig så här nästa gång du tror dig ha hittat något nytt eller blir rädd så gör en sökning på det hela istället för att skriva något om det först. Ta reda på information själv först alltså.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/smit...

"Ebolavirus är ett RNA virus som tillhör virusfamiljen filovirus som orsakar blödarfeber. I samma virusfamilj ingår Marburgvirus. Det finns fem varianter beskrivna." Se där, en helt annan familj av virus alltså. Bra information. Kanske inte ska ta och jämföra med HIV då?

"Genomgången infektion ger immunitet, men det är oklart hur länge skyddet består och mot vilka typer det skyddar mot." Se där #2. Här har du något som funnits under många år och de kan ändå inte säga 100% säkert hur det är med immuniteten. Kanske något att ta till sig när man vill ha reda på exakt hur det är med covid-19 nu efter några månader? Kanske något att ta till sig?

Källa: https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/smit...
https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/smit...
Fast det är ju FHM så det kanske inte är en giltig källa?

Lade även till länk om sars
Permalänk
Avstängd
Skrivet av ToddTheOdd:

Bra där. Innan du hetsar upp dig så här nästa gång du tror dig ha hittat något nytt eller blir rädd så gör en sökning på det hela istället för att skriva något om det först. Ta reda på information själv först alltså.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/smit...

"Ebolavirus är ett RNA virus som tillhör virusfamiljen filovirus som orsakar blödarfeber. I samma virusfamilj ingår Marburgvirus. Det finns fem varianter beskrivna." Se där, en helt annan familj av virus alltså. Bra information. Kanske inte ska ta och jämföra med HIV då?

"Genomgången infektion ger immunitet, men det är oklart hur länge skyddet består och mot vilka typer det skyddar mot." Se där #2. Här har du något som funnits under många år och de kan ändå inte säga 100% säkert hur det är med immuniteten. Kanske något att ta till sig när man vill ha reda på exakt hur det är med covid-19 nu efter några månader? Kanske något att ta till sig?

Källa: https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/smit...
Fast det är ju FHM så det kanske inte är en giltig källa?

Ja precis, ett virus som funnits under många år och man kan ändå inte säga hur det är med immuniteten...

Jag är inte upprörd, sluta påstå det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Ja precis, ett virus som funnits under många år och man kan ändå inte säga hur det är med immuniteten...

Jag är inte upprörd, sluta påstå det.

Så som du skriver så är det så du uppfattas. Två exempel.
HJÄLP!!!! Det är massa bilar i Stockholm på diverse ringleder.
HJÄLP!!!! Varför är det ingen som kan säga hur det är med immuniteten! Jag vill ha svar nu!!!!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ToddTheOdd:

Så som du skriver så är det så du uppfattas. Två exempel.
HJÄLP!!!! Det är massa bilar i Stockholm på diverse ringleder.
HJÄLP!!!! Varför är det ingen som kan säga hur det är med immuniteten! Jag vill ha svar nu!!!!

lol nej inte alls. Tolka det inte som det, jag vill ändå lyfta saker som ändå hör till ämnet. Jag vet inte vart du fick Hjälp ifrån men jag är inte förvånad.

Jag har sett ett ökat behov av er att försöka överdriva mina inlägg, men jag förstår att det beror på rädsla.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dredd:

Jag är inte upphetsad eller upprörd, om ni tror det så läser ni mina inlägg i helt fel tonläge. Jag är väldigt lugn och sansad över den absurda situation vi alla är i.

Jo men vi alla är väl klart nojjiga över situationen.

Jag blir mest upprörd när du bara skriver ner saker utan källa som enbart skrämmer en massa läsare. Var hittar du alla synpunkter?

Sen sitter vi alla i samma båt så vi måste bara samsas.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

Antalet nya IVA-fall/dag har slutat öka sedan 2,5 veckor tillbaka.
Kanske tar det sig snart uttryck i en avtagande ökning av antalet dödsfall.
Än så länge är utvecklingen av antalet dödsfall klart exponentiell.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av plunn:

Jo men vi alla är väl klart nojjiga över situationen.

Jag blir mest upprörd när du bara skriver ner saker utan källa som enbart skrämmer en massa läsare. Var hittar du alla synpunkter?

Sen sitter vi alla i samma båt så vi måste bara samsas.

Jag hänvisar till källa i majoriteten av mina inlägg.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dredd:

Jag hänvisar till källa i majoriteten av mina inlägg.

Ok... ska komma ihåg det!

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimetikon:

Vad ska dom göra då tänker du? Sålänge det är under 50p så är det ju lugnt🙂 tror inte dom bryr sig nämnvärt om det är fler heller i och för sig

Vad dom ska göra är ju att se till att restaurangägaren följer gällande lag. Om det finns en anmälan och dokumentation och polisen har varit där så finns det underlag för lämplig myndighet att stänga restaurangen eller använda andra sanktioner. Om sen polisen inte bryr sig återstår väl att se.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Avstängd

Goda nyheter från Mölnlycke

https://www.dn.se/nyheter/sverige/ytterligare-15-miljoner-and...

Men jag blev själv förvånad att det inte är 3R masker utan 2R.... men det kanske räcker?

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Antalet nya IVA-fall/dag har slutat öka sedan 2,5 veckor tillbaka.
Kanske tar det sig snart uttryck i en avtagande ökning av antalet dödsfall.
Än så länge är utvecklingen av antalet dödsfall klart exponentiell.

Tyvärr så har ju dödsfallen en rätt stark länk med äldreboenden och människor som i många fall aldrig når IVA till att börja med (många är helt enkelt för sjuka av andra anledningar). Även om spridningsläget i samhället ser helt klart hanterbar ut så kommer dödsfallen att öka markant om inte situationen i äldrevården kan stoppas (men den biten löser man inte med att stänga ner samhället heller).

Permalänk
Medlem

Kanske detta stämmer för region stockholm?

Region inv. antal = 2376550
2.5% = 57500 som hade viruset
486 döda i regionen till dagens datum
Alltså, minst 0.85% dödlighet..

Nu är det ju mycket osäkerhet. Dels är det ju många som fortfarande vårdas på intensiven. Dels är det ju osäkerhet i att det är under 1000 personer som testats. Sen vet man ju inte hur många som har haft viruset, men jag antar att detta är försumbart då det är en exponentiell ökning och de flesta har antagligen inte tillfrisknat ännu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Kanske detta stämmer för region stockholm?

Region inv. antal = 2376550
2.5% = 57500 som hade viruset
486 döda till dagens datum
Alltså, minst 0.85% dödlighet..

Nu är det ju mycket osäkerhet. Dels är det ju många som fortfarande vårdas på intensiven. Dels är det ju osäkerhet i att det är under 1000 personer som testats. Sen vet man ju inte hur många som har haft viruset, men jag antar att detta är försumbart då det är en exponentiell ökning och de flesta har antagligen inte tillfrisknat ännu.

Själv förstår jag inte riktigt vad poängen är med den undersökningen. Dom testade 773 personer vilket är ca 0,07% av Stockholms befolkning, och 19(2,5%) av dessa testade positivt.
Urvalet är skrattretande litet och är inget man i normalfallet hade brytt sig om att publicera i seriösa kretsar - jag misstänker att den enda anledningen till att dom ens publicerar denna "studien" är för att de är allt de kan ge oss för tillfället, och för att försöka bilda sig en uppfattning om smittans spridning. (Inte för att det går att göra med någon säkerhet just pga. det begränsade urvalet.)

Med det sagt så skulle jag inte bli ett dugg förvånad om minst 2,5-5% av stockholmarna har burit viruset i någon form, eftersom det verkar vara så pass många som bär viruset utan att ens märka av det.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalBumling:

Tyvärr så har ju dödsfallen en rätt stark länk med äldreboenden och människor som i många fall aldrig når IVA till att börja med (många är helt enkelt för sjuka av andra anledningar). Även om spridningsläget i samhället ser helt klart hanterbar ut så kommer dödsfallen att öka markant om inte situationen i äldrevården kan stoppas (men den biten löser man inte med att stänga ner samhället heller).

Sant. Förhoppningsvis har man fått eller får ordning på situationen på äldreboendena.

Skrivet av MinscS2:

Själv förstår jag inte riktigt vad poängen är med den undersökningen. Dom testade 773 personer vilket är ca 0,07% av Stockholms befolkning.
Urvalet är skrattretande litet och är inget man i normalfallet hade brytt sig om att publicera i seriösa kretsar - jag misstänker att den enda anledningen till att dom ens publicerar denna "studien" är för att de är allt de kan ge oss för tillfället, och för att försöka bilda sig en uppfattning om smittans spridning. (Inte för att det går att göra med någon säkerhet just pga. det begränsade urvalet.)

Med det sagt så skulle jag inte bli ett dugg förvånad om minst 2,5-5% av stockholmarna har burit viruset i någon form, eftersom det verkar vara så pass många som bär viruset utan att ens märka av det.

Skrattretande var väl att ta i. Det räcker trots allt till konfidensintervallet 1,4-4,2%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

<klipp>

Eller såhär kanske. Anta att varje delstat i USA skulle vara ett eget land istället. Skulle antal smittade i Virginia, Ohio eller Texas öka med samma takt som den utvecklingen vi nu sett i hela USA? I så fall skulle den delen av världen nu haft otroligt många fler smittade än vi nu ser. Bara baserat på att man delat om regionen i andra landsgränser.
Men så kan det inte fungera.

Nä, viruset sprider sig över områden oavsett hur man ringar in olika länder/befolkningar i olika stora grupper.
Men ju större andel av totalen man ringar in som en entitet (i det här fallet länder), desto fler smittade och döda kommer omfattas av denna inringning.

Misstaget med det resonemanget är att man ska börja titta vid samma antal smittade oavsett storlek på region, ökningstakten blir samma i tills man börjar nå en större del av befolkningen, se:

delstat1: 0 1 2 4 8 16 32 64 128 delstat2: 0 0 1 2 4 8 16 32 64 delstat3: 0 0 1 2 4 8 16 32 64 allatre: 0 1 4 8 16 32 64 128 256

Tar vi från 8 smittade i ovanstående exempel så är ökningstakten samma i alla fyra fallen.
Totalt antal smittade i slutet blir ju så klart olika, men nu är det ju ökningstakten i de inledande skedena som diskuteras.

Permalänk
Medlem

Vet inte om det diskuterats tidigare, men det måste skilja rejält mellan hur de nordiska länderna rapporterar sina antal.
Vad är det som gör att Danmark har så extremt större mängd tillfriskna, Finland över lag få fall och Norge fåtal tillfriskna?

Sverige: Totalt 9.141, Aktiva 8.143, Döda 793, Tillfriskna 205, Antal testade = 54.700

Norge: Totalt 6.160, Aktiva 6.020, Döda 108, Tillfriskna 32, Antal testade = 121.034

Danmark: Totalt 5.635, Aktiva 3.662, Döda 237, Tillfriskna 1.736, Antal testade = 64.002

Finland: Totalt 2.605, Aktiva 2.263, Döda 42, Tillfriskna 300, Antal testade = 39.000

Edit: Siffrorna kommer från https://www.worldometers.info/coronavirus/

Permalänk
Medlem
Skrivet av HandsomeT:

Nja. Det sprids inte på samma sätt här. Planen är inte att alla ska få det här i Finland. Det är ni nog ganska ensamma om.

Ok, jag lägger in en reminder i min kalender att kolla hur det ser ut om 12 veckor. För inte har väl Finland tänkt låsa ner landet helt så länge? Eller finns det någon annan superplan som inte vi känner till?

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Sverige gjorde allt för att förhindra det här, vi la oss på rygg som vanligt

Skrivet av FatherOfThree:

Som vanligt?

Har du exempel?

Skrivet av Dredd:

Jag har rätt i 90+ sidor tillbaka om vad som skulle/har hänt. Jag anser inte att Sveriges regering samt myndigheter är kapabla att utföra det vi valt dem för. Total panik. Tvätta händerna.

Skrivet av Dredd:

Jag hänvisar till källa i majoriteten av mina inlägg.

!

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Vet inte om det diskuterats tidigare, men det måste skilja rejält mellan hur de nordiska länderna rapporterar sina antal.
Vad är det som gör att Danmark har så extremt större mängd tillfriskna, Finland över lag få fall och Norge fåtal tillfriskna?

Sverige: Totalt 9.141, Aktiva 8.143, Döda 793, Tillfriskna 205, Antal testade = 54.700

Norge: Totalt 6.160, Aktiva 6.020, Döda 108, Tillfriskna 32, Antal testade = 121.034

Danmark: Totalt 5.635, Aktiva 3.662, Döda 237, Tillfriskna 1.736, Antal testade = 64.002

Finland: Totalt 2.605, Aktiva 2.263, Döda 42, Tillfriskna 300, Antal testade = 39.000

Edit: Siffrorna kommer från https://www.worldometers.info/coronavirus/

Oj, visste inte att Danmark hade så många dödsfall. Jämfört med Finland som har ungefär lika stor befolkning var det ju en stor skillnad trotts att Danmark har ännu hårdare restriktioner. Sen är ju iofs Danmark mer tätbefolkat så det gör ju sitt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Misstaget med det resonemanget är att man ska börja titta vid samma antal smittade oavsett storlek på region, ökningstakten blir samma i tills man börjar nå en större del av befolkningen, se:

delstat1: 0 1 2 4 8 16 32 64 128 delstat2: 0 0 1 2 4 8 16 32 64 delstat3: 0 0 1 2 4 8 16 32 64 allatre: 0 1 4 8 16 32 64 128 256

Tar vi från 8 smittade i ovanstående exempel så är ökningstakten samma i alla fyra fallen.
Totalt antal smittade i slutet blir ju så klart olika, men nu är det ju ökningstakten i de inledande skedena som diskuteras.

Problemet är att du betraktar det som ett slutet system.

Förenklat resonemang:
Ett dubbelt så stort land får in dubbelt så många nya smittkällor från utlandet,
under tiden som den ursprungliga smittan breder ut sig.
Det kan vara att landets egna medborgare återvänder från tex utlandstjänst, Diamond Princess mm mm

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MinscS2:

Själv förstår jag inte riktigt vad poängen är med den undersökningen. Dom testade 773 personer vilket är ca 0,07% av Stockholms befolkning, och 19(2,5%) av dessa testade positivt.
Urvalet är skrattretande litet och är inget man i normalfallet hade brytt sig om att publicera i seriösa kretsar - jag misstänker att den enda anledningen till att dom ens publicerar denna "studien" är för att de är allt de kan ge oss för tillfället, och för att försöka bilda sig en uppfattning om smittans spridning. (Inte för att det går att göra med någon säkerhet just pga. det begränsade urvalet.)

Med det sagt så skulle jag inte bli ett dugg förvånad om minst 2,5-5% av stockholmarna har burit viruset i någon form, eftersom det verkar vara så pass många som bär viruset utan att ens märka av det.

Njau för de som kan statistik så betyder det att 5-10% är immuna enligt Tegnell på dagens presskonferens.
Det behövs dock mer provtagning för att se säkra resultat, FHM's modellfolk jobbar för fullt.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ny-studie-2-5-av-stockholm...

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FatherOfThree:

Du får gärna peka på vart i diskussionen jag har haft fel. Ganska patetiskt försök att att miskreditera det jag sagt här.

Tyder på viss desperation och rädsla när man går igenom 272+ sidor för att hitta skit att kasta på mig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jumpcut:

Ok, jag lägger in en reminder i min kalender att kolla hur det ser ut om 12 veckor. För inte har väl Finland tänkt låsa ner landet helt så länge? Eller finns det någon annan superplan som inte vi känner till?

Gör det.

Visa signatur

8700K/1080Ti/XG32VQR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Jag förstår att folk har ett stigma mot HIV, personer som är uppväxta på 60-70-80-90 talet. Men det är faktiskt ett Virus som alla andra Virus.

Blir man immun emot SARS om man haft det? blir man immun mot Ebola om man haft det? jag vet faktiskt inte svaret, jag måste undersöka saken. Vad jag vet så finns det iaf inte ännu ett Ebola vaccin.

Nu anser jag att du killgissar, eller mansplainar, vilket som.

HIV må vara ett virus, men dess mekanismer och sammansättning är inte densamma som t.ex. Corona-typer. HIV är ett retrovirus som ändrar den genetiska uppsättningen av individuella celler. Därefter kommer den tillhörande organismens egna system skapa fler 'trasiga' celler med denna genetiska uppsättning som inkluderar sekvenser av retroviruset. Fortsätter denna mekanism kommer den mänskliga organismen till slut utveckla AIDS, alltså 'utplåning' av kroppens egna immunsystem. Därefter dör man av externa orsaker. Det finns ingen immunitet och det finns ingen kroppslig bekämpning utan bromsmediciner (som förvisso är väldigt effektiva i dagsläget.)

Covid-19 och andra dylika virus agerar inte på samma sätt, och ett fungerande immunförsvar har stora möjligheter att bekämpa den virala infektionen. Därefter finns det för många typer av dessa virus en kroppslig immunitet tack vare antikroppar.

Så jag håller inte alls med att HIV är som alla andra virus, utöver själva grundläggande definitionen av ordet "virus".

Fundera lite och undersök dina påståenden innan du kör på, för just nu är det lite väl spaghetti på väggen ibland. Man behöver inte besvara allt direkt, och ibland behöver man fundera ett par gånger innan man beslutar sig för att som sagt köra på och ha "rätt".

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HandsomeT:

Gör det.

Men varför svarar du inte på frågan om att Finland ska förbli stängt?

Det verkar som de som styr Finland totalt har lurat sin befolkning och inte berättat om viruset och att öppna upp Finland igen, viruset kommer att ta många offer även i Finland.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yonie:

Varför killgissar du?

HIV må vara ett virus, men dess mekanismer och sammansättning är inte densamma som t.ex. Corona-typer. HIV är ett retrovirus som ändrar den genetiska uppsättningen av individuella celler. Därefter kommer den tillhörande organismens egna system skapa fler 'trasiga' celler med denna genetiska uppsättning som inkluderar sekvenser av retroviruset. Fortsätter denna mekanism kommer den mänskliga organismen till slut utveckla AIDS, alltså 'utplåning' av kroppens egna immunsystem. Därefter dör man av externa orsaker. Det finns ingen immunitet och det finns ingen kroppslig bekämpning utan bromsmediciner (som förvisso är väldigt effektiva i dagsläget.)

Covid-19 och andra dylika virus agerar inte på samma sätt, och ett fungerande immunförsvar har stora möjligheter att bekämpa den virala infektionen. Därefter finns det för många typer av dessa virus en kroppslig immunitet tack vare antikroppar.

Så jag håller inte alls med att HIV är som alla andra virus, utöver själva grundläggande definitionen av ordet "virus".

Fundera lite och undersök dina påståenden innan du kör på, för just nu är det lite väl spaghetti på väggen ibland. Man behöver inte besvara allt direkt, och ibland behöver man fundera ett par gånger innan man beslutar sig för att som sagt köra på och ha "rätt".

Tyvärr så behöver vi en källa på att Covid-19 är som "alla andra virus" och man utvecklar immunitet mot det när man väl haft det.

Just nu är det du som "kill gissar"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Tyvärr så behöver vi en källa på att Covid-19 är som "alla andra virus" och man utvecklar immunitet mot det när man väl haft det.

Just nu är det du som "kill gissar"

Jag pratar inte om Covid-19. Jag pratar om Corona, vilket är en familj virus.

För att slänga fram en vild spekulering själv vill jag tro att Covid-19 kommer sluta med säsongsimmunitet för majoriteten av påverkade fall, med undantag för kraftigt muterade typer av viruset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

2.5%= 57500 som hade viruset

2,5% som hade det vid det specifika tillfället, utbrottet i Stockholm hade redan börjat i början av Mars (baserat på när vi började se dödsfall). Utan att testa antikroppar så kommer du att som minimum ha missat alla som redan tillfrisknat. Sen testar du positivt olika länge med olika versioner av de tester som används samt beroende på vilket sjukdomsförlopp du har. Vi har t.ex ont om data på hur länge personer som får milda/inga symptom testar positivt (vissa kanske aldrig ger utslag), de kan vara en annan grupp som till stor del missas (även om de var "sjuka" vid testtillfället).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yonie:

Jag pratar inte om Covid-19. Jag pratar om Corona, vilket är en familj virus.

Tyvärr så är det Covid-19 som drabbat världen inget annat virus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Själv förstår jag inte riktigt vad poängen är med den undersökningen. Dom testade 773 personer vilket är ca 0,07% av Stockholms befolkning, och 19(2,5%) av dessa testade positivt.
Urvalet är skrattretande litet och är inget man i normalfallet hade brytt sig om att publicera i seriösa kretsar - jag misstänker att den enda anledningen till att dom ens publicerar denna "studien" är för att de är allt de kan ge oss för tillfället, och för att försöka bilda sig en uppfattning om smittans spridning. (Inte för att det går att göra med någon säkerhet just pga. det begränsade urvalet.)

Med det sagt så skulle jag inte bli ett dugg förvånad om minst 2,5-5% av stockholmarna har burit viruset i någon form, eftersom det verkar vara så pass många som bär viruset utan att ens märka av det.

Vilka är dessa seriösa kretsar? Hur många tycker du att de skulle ha testat? 1000? 1500? 2500? 5000? 7000?

Du kan ju titta på hur många som utfrågas i de flesta opionsundersökningar gällande partisympatier i Sverige.