Samsung Galaxy 24- Varför Exynos?

Permalänk
Medlem

Samsung Galaxy 24- Varför Exynos?

Morgon!

Varför valde Samsung att gå tbx och använda sitt eget chip? Har väntat på Samsungs 24 serie. Och vill ha en kompakt mobil. Så surt att Samsung ännu en gång delar marknaden, vissa får det bästa och andra får hoppas att det funkar efter några uppdateringar. Snacka om risk.

Vågar man köpa Exynos 2400? Och varför får inte mobilen på Exynos marknaden ett bättre pris.

Vad ska man köpa istället?

Mvh Nicklas

Visa signatur

Macbook Air 2021 (Standard)-Airpods and Xiomi Airdots-Iphone SE 2020-Skärm på gång!

Permalänk
Medlem

För att spara pengar troligtvis. Det är trist. Har aldrig varit nöjd med prestandan eller batteritiden på någon Exonys-bestyckad telefon (inkl. Pixel) jag haft.
Zenfone 10 är ganska kompakt med det verkar lite sämre ställt med uppdateringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicjor:

Morgon!

Varför valde Samsung att gå tbx och använda sitt eget chip? Har väntat på Samsungs 24 serie. Och vill ha en kompakt mobil. Så surt att Samsung ännu en gång delar marknaden, vissa får det bästa och andra får hoppas att det funkar efter några uppdateringar. Snacka om risk.

Vågar man köpa Exynos 2400? Och varför får inte mobilen på Exynos marknaden ett bättre pris.

Vad ska man köpa istället?

Mvh Nicklas

S23 serien kör alla med SD CPU. Det är inte så stor skillnad, vad jag kunnat läsa, mellan S24 o S23. Kanske S23 passar dig?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig varit nöjd med ett Exynos chip genom åren, men jag har självfallet inte testat alla olika telefoner/plattor med Exynos. Väldigt konstigt val då det inte kan vara alltför stor skillnad i pris (min äldre telefon jag köpte för 4000 för 2-3 år sedan har SD SoC så att säga). Tror de flesta skulle betala 100-200kr (eller mer) för bättre batteritid, svalare (batteriet behåller sin prestanda längre) och bättre prestanda.

Jag kan ha helt fel och SD kostar mycket mer än 100-200kr extra, men jag gissar att det kan ha att göra med komponentbrist kanske? De har ju visat "sin hand", att deras första val är just SD.

Men Samsung gör det ju lätt för oss att välja - man ska inte köpa den.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Därför att om Samsung överger Exynos så kommer marknaden i princip bestå av Mediatek och Qualcomm. Qualcomm tar redan hutlösa priser för sina chip, vad händer när företag inte har några alternativ? Jo Qualcomm kan begära vad dom vill

Sen drabbar det så klart kunden eftersom Exynos inte varit lika bra. Men detta året verkar Exynos 2400 vara en rejäl förbättring. Vågar man inte chansa så köp S23 eller vänta på recensioner.

Permalänk
Skrivet av psp123:

För att spara pengar troligtvis. Det är trist. Har aldrig varit nöjd med prestandan eller batteritiden på någon Exonys-bestyckad telefon (inkl. Pixel) jag haft.
Zenfone 10 är ganska kompakt med det verkar lite sämre ställt med uppdateringar.

Vilken Pixel har kört med Exynos?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Vilken Pixel har kört med Exynos?

6 Pro, 7 Pro och nu senast 8 Pro som alla har en SOC som till stor del bygger på Exonys.

Permalänk
Medlem

Batteritid och värmeutveckling är viktigt tycker jag. Men för gemene mans telefonanvändning så känns det lite överdrivet med att man ska köra stresstester och maxa allt. Jag förstår att några är riktiga superanvändare och det är en legit concern, även det faktum att vi ska betala samma pris för en potentiellt sämre telefon. Men fokusera på din dagliga användning först kanske.

Sen är ju verkligheten också att du får köpa vad du vill. Finns telefoner med Snapdragon, och det kommer fler. Du gör valet. Vad är viktigt för dig?

Permalänk
Skrivet av psp123:

6 Pro, 7 Pro och nu senast 8 Pro som alla har en SOC som till stor del bygger på Exonys.

Jag trodde det var Googles egna Tensorkärnor och inget som Samsung har tillverkat? Kan du ge mig en källa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Jag trodde det var Googles egna Tensorkärnor och inget som Samsung har tillverkat? Kan du ge mig en källa?

Även G4 kommer tydligen tillverkas av Samsung.
https://www.sammobile.com/news/google-pixel-9-tensor-g4-exyno...

G5 sägs bli tillverkad av TMSC.
www.gsmarena.com/future_google_tensor_chips_might_be_designed...

Permalänk
Skrivet av psp123:

Tillverkas av Samsung och baseras på Exonys är två helt olika saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Tillverkas av Samsung och baseras på Exonys är två helt olika saker.

De verkar dela mycket i alla fall.
https://www.google.com/search?q=tensor+exynos

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Tillverkas av Samsung och baseras på Exonys är två helt olika saker.

Det är rätt allmänt känt att Googles Tensor chip är baserade på Exynos. Som det står i artikeln så finns det serienummer på chippet som är samma som Exynos 2100. Det som är Googles egna teknologi är TPUn dvs tensor kärnan

Tensor chippen är designade tillsammans med Samsung LSI. Och tillverkat av Samsung foundry

https://www.anandtech.com/show/17032/tensor-soc-performance-e...

Tensor G5 ryktas vara Googles första egen designade chip tillverkat av TSMC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustenrocks:

Batteritid och värmeutveckling är viktigt tycker jag. Men för gemene mans telefonanvändning så känns det lite överdrivet med att man ska köra stresstester och maxa allt. Jag förstår att några är riktiga superanvändare och det är en legit concern, även det faktum att vi ska betala samma pris för en potentiellt sämre telefon. Men fokusera på din dagliga användning först kanske.

Sen är ju verkligheten också att du får köpa vad du vill. Finns telefoner med Snapdragon, och det kommer fler. Du gör valet. Vad är viktigt för dig?

Är mer orolig för dålig batteritid, irriterande mikrolagg och sämre fotografier än SD. Annars spelar nog inte den lilla processorförlusten någon större roll. Men att mobiler med Exynos tidigare blivit sämre med uppdateringar är lite oroväckande, då med tanke på battertid vid användning i 4 g/5g nät.

Visa signatur

Macbook Air 2021 (Standard)-Airpods and Xiomi Airdots-Iphone SE 2020-Skärm på gång!

Permalänk
Medlem

Ultran har så som jag förstått det SD. Dyr dock.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av GarfieldPower:

Ultran har så som jag förstått det SD. Dyr dock.

Ja Ultran har SD i hela världen

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Ja Ultran har SD i hela världen

Och stor! Man önskar att dom kunde satt SD i båda dom större mobilerna.

Visa signatur

Macbook Air 2021 (Standard)-Airpods and Xiomi Airdots-Iphone SE 2020-Skärm på gång!

Permalänk
Medlem

[quote postid="20351735" userid="69820" name="aMp"]
Jag har aldrig varit nöjd med ett Exynos chip genom åren, men jag har självfallet inte testat alla olika telefoner/plattor med Exynos. Väldigt konstigt val då det inte kan vara alltför stor skillnad i pris (min äldre telefon jag köpte för 4000 för 2-3 år sedan har SD SoC så att säga). Tror de flesta skulle betala 100-200kr (eller mer) för bättre batteritid, svalare (batteriet behåller sin prestanda längre) och bättre prestanda.

Jag kan ha helt fel och SD kostar mycket mer än 100-200kr extra, men jag gissar att det kan ha att göra med komponentbrist kanske? De har ju visat "sin hand", att deras första val är just SD.

Men Samsung gör det ju lätt för oss att välja - man ska inte köpa den.

Ser att Exonys chippet inte leverar wifi 7, spelar väl ingen roll idag. Men jämförelsevis saknar den en funktion jämfört med SD.

Visa signatur

Macbook Air 2021 (Standard)-Airpods and Xiomi Airdots-Iphone SE 2020-Skärm på gång!

Permalänk
Medlem

Billigare för Samsung som till synes hatar sina kunder, särskilt i Europa. Exynos är bara nästan lika korkat som hur Knox gör det omöjligt att återställa till originaltillstånd om man vill roota eller testa ngn custom rom.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Ja riktigt illa att dela marknaden! Frågan är om det är värt att lägga 4500kr på en s24 och testa, hur illa ställt är det med Exynos. Många säger att Exynos drar mycket batteri vid surfande/wifi användning. Dåligt modem? Tror jag chansar, Ultran är för stor.

Visa signatur

Macbook Air 2021 (Standard)-Airpods and Xiomi Airdots-Iphone SE 2020-Skärm på gång!

Permalänk
Medlem

Det är en stor bidragande orsak varför jag väljer S23 istället när det blir dags att uppgradera (troligtvis i sommar). Inget hindrar ju dig att köpa näst nyaste, brukar normalt göra så för priset på förra generationen brukar dala efter en stund att nyaste generationen varit ut och med Samsungs långa uppdateringscykel numera är det helt klart ett vettigt alternativ att köpa näst nyast.

Visst om du prompt ska ha AI funktionerna så är väl S24 som gäller men själv tycker jag S23an är ett vettigt alternativ också då jag bryr mig inte värst om AI funktionerna.

För mig som använder mobil sparsamt så vill jag ha bra batteritid även vid idle där Exonys tycks dra mera. Laddar ju min mobil typ var 4:e dag bara.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Beställd och kommer idag. Skicka tbx eller pröva Exynos 2400. Hur dåligt ställt kan det vara? Hoppas batteritiden och systemflytet är på flaggskeppsnivå. Surt med wifi 7 men men.

Visa signatur

Macbook Air 2021 (Standard)-Airpods and Xiomi Airdots-Iphone SE 2020-Skärm på gång!

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicjor:

Beställd och kommer idag. Skicka tbx eller pröva Exynos 2400. Hur dåligt ställt kan det vara? Hoppas batteritiden och systemflytet är på flaggskeppsnivå. Surt med wifi 7 men men.

Nej! Går inte att smälta att Samsung gör så här. Får bli en OP12 eller Xiomi 14! Då var S24an returnerad.

Visa signatur

Macbook Air 2021 (Standard)-Airpods and Xiomi Airdots-Iphone SE 2020-Skärm på gång!

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicjor:

Morgon!

Varför valde Samsung att gå tbx och använda sitt eget chip? Har väntat på Samsungs 24 serie. Och vill ha en kompakt mobil. Så surt att Samsung ännu en gång delar marknaden, vissa får det bästa och andra får hoppas att det funkar efter några uppdateringar. Snacka om risk.

Vågar man köpa Exynos 2400? Och varför får inte mobilen på Exynos marknaden ett bättre pris.

Vad ska man köpa istället?

Mvh Nicklas

Jag valde en s23+ istället hade funderingar att vänta på 24 men är bra trött på exynos.
Dom exynos jag har haft har alltid gott mycket varmare en motsvarande snapdragon vid pillade och lätta spel efter en stunds användning och batteri tiden har också varit sämre

Visa signatur

| Core i7-9700k | 32 GB Ram | RTX 2080 |