Min resa med Tech & Mech/GoodByte_TM Norrköping (techomeck.se) än så länge...
Hade jag bara sökt lite på Google om företaget Tech & Mech så hade jag aldrig valt att lägga en beställning av en dator via detta företag. Så här är min upplevelse än så länge med detta företag.
Allt började väldigt bra där jag via deras chatt snabbt fick svar och man tog fram en offert med de delar som jag önskade. Eftersom jag ska använda den till redigering så var det viktigt att få den så snabbt som möjligt och det skulle inte vara några större problem, så länge som Postnord skötte sig.
Den 25 feb lägger jag en beställning på en dator som kostar runt 38 000 kr, där grafikkortet ligger på runt 15000 kr samt ska köra med I9900 ks processor och det ska inte vara några större problem att få datorn redan på fredag.
Den 27 feb får jag meddelande om att när dessa två både önskad CPU och GPU når oss kommer ni få er beställning samma dag utskickad, förhoppningsvis så det matchar er start av videoredigering.
Den 3 mars får jag meddelande att de plötsligt måste de beställa delarna från England och jag får meddelande om att delarna har hamnat i karantän. Dem tråkiga nyheterna är detta virus likt som andra virus i samma stamträd har en väldigt hög överlevnadsförmåga på icke biologiska bärare, det vill säga att senare studier har pekat på att ett sådant virus kan överleva och fortfarande vara smittsamt upp till 7-dagar på metaller, plaster, kartong samt textilier. De meddelar också att de kommer skicka beställningen i sin helhet så fort denna 7-dagars karantän släpper.
Hör inget mer ifrån de så jag försöker kontakta de via telefon vid 2 tillfällen men ingen svarar. När jag sedan försöker nå de igen så har de valt att spärra mitt nummer, de har ingen lust alls att svara i telefonen.
De skriver 10 mars att de är i ett kritiskt läge med brist på komponenter och att det finns företag som kontaktat de och erbjuder att köpa dessa komponenter för 3 gånger pengarna.
Den 14 mars får jag meddelande om att man är irriterad på att Sverige aldrig tagit Coronan seriöst och fortsätter inte göra detta utan ge ut 500 miljarder med 0 ränta för att rädda börsen och företag. Jag berättar också att jag vill ångra mitt köp för jag känner nu att jag inte längre vill göra affärer med ett sådant här företag som känns oerhört tveksamt.
Den 16 mars kommer nästa intressanta mail "Ifall att vi återbetalar er beställning som ändå inte kommer nå er förens 14-dagar och behåller bara handpenningen har ni ingen garanti att behålla samma pris som ni fått under dessa omständigheter. Även 40K SEK kommer inte kunna köpa er hälften av hårdvaran i er offert kommande veckor med denna statliga pengarpress igång. speciellt när landet som står bakom denna valuta kontinuerligt trycker flera nya miljarder ur tunn luft per dygn."
19 mars kommer följande meddelande "Postnord kan inte ens leverera i tid under normal omständigheter och dem vill påstå att de kan göra det nu, tror ni verkligen på det? Det är ett av sveriges mest anmälda företag och är med i konusmentsvekts svarta-lista."
Vi har idag läkare och sjuksköterskor som akut behöver nå oss för att kunna komma in i diverse medicinska IT-system som vi lånat dem i goodwill för att underlätta för dem i den här världskrisen. Dem kommer inte fram när ni skall sitta och spamma våra kommunikations kanaler samtligt som folk liv äventyras då det redan är brist på personal i vården.
Ni kommer inte dö om ni får er beställning något senare än planerat men folk kommer göra om ni inte omedelbart slutar med detta spammande och väntar på svar från oss via mejl så som alla andra berörda kunder och företag gör med tålamod, många va dem med beställningar över miljonen sek.
Jag tog sedan kontakt med Amazon där de ska ha lagt ordern och de hittar inget företag vid detta namlän @techomeck.se samt så berättade jag att de haft telefonmöte med Amazon kring denna kris. Varken denna karantän av produkter stämmer ej, något möte har aldrig genomförts med detta företag och som sagt någon beställning kan ej hittas.
Tar åter kontakt via mail med Tech & Mech för att höra vad de isåfall har för ordernr. Nu blir det riktigt tyst från de tills den 3 april då jag får meddelande:
"Alla delar exotiska som icke ankom äntligen oss under tisdagen i veckan. tEr order har prioriterats att plockas ihop sen dess med expressfart utan kompromiss på kvaliteten där majoriteten har gått felfritt så som alltid, detta med undantag för stabilitetstest under väldigt hög belastning.
Efter många om och men med Intel samt Asrock under gårdagen konstaterades att problemet ligger i att vi måste ha en vanlig Core i9-9900 för att först uppgradera BIOS från 4.10 till senaste 4.30 för att kunna köra
i9-9900KS problemfritt även under väldigt hög betalning via Z390 Taichi Ultimate. Vanligtvis brukar det fungera att uppgradera BIOS med vilken Coffee Lake-processor som helst men inget som fungerat i detta fall. Sannerligen hade vi kunnat skicka er beställning till er utan att nämna detta eller bekosta dessa extra utlägg på ca 7K enbart för att uppgrader er BIOS men vi jobbar inte riktigt så, speciellt inte när våra kunder har väntat extra länge på sin beställning, inte skall de få hem någon halvdant av oss."
Man blir både trött och besviken att sådana här företag får existerar och läser man betygen från Trustpilot, bl.a de 2 senaste från England så förstår man att verkligheten är något helt annat. Någon som vet något mer om detta företag som kanske bor i Norrköping, enligt egen utsago ska det som sagt vara ett flertal anställa. Man påpekar hela tiden hur stolta man är av betygen hos Tradera men det man säljer där är Windows samt Office licenser.