Min resa med Tech & Mech/GoodByte_TM Norrköping (techomeck.se) än så länge...

Permalänk

Min resa med Tech & Mech/GoodByte_TM Norrköping (techomeck.se) än så länge...

Hade jag bara sökt lite på Google om företaget Tech & Mech så hade jag aldrig valt att lägga en beställning av en dator via detta företag. Så här är min upplevelse än så länge med detta företag.

Allt började väldigt bra där jag via deras chatt snabbt fick svar och man tog fram en offert med de delar som jag önskade. Eftersom jag ska använda den till redigering så var det viktigt att få den så snabbt som möjligt och det skulle inte vara några större problem, så länge som Postnord skötte sig.

  • Den 25 feb lägger jag en beställning på en dator som kostar runt 38 000 kr, där grafikkortet ligger på runt 15000 kr samt ska köra med I9900 ks processor och det ska inte vara några större problem att få datorn redan på fredag.

  • Den 27 feb får jag meddelande om att när dessa två både önskad CPU och GPU når oss kommer ni få er beställning samma dag utskickad, förhoppningsvis så det matchar er start av videoredigering.

  • Den 3 mars får jag meddelande att de plötsligt måste de beställa delarna från England och jag får meddelande om att delarna har hamnat i karantän. Dem tråkiga nyheterna är detta virus likt som andra virus i samma stamträd har en väldigt hög överlevnadsförmåga på icke biologiska bärare, det vill säga att senare studier har pekat på att ett sådant virus kan överleva och fortfarande vara smittsamt upp till 7-dagar på metaller, plaster, kartong samt textilier. De meddelar också att de kommer skicka beställningen i sin helhet så fort denna 7-dagars karantän släpper.

  • Hör inget mer ifrån de så jag försöker kontakta de via telefon vid 2 tillfällen men ingen svarar. När jag sedan försöker nå de igen så har de valt att spärra mitt nummer, de har ingen lust alls att svara i telefonen.

  • De skriver 10 mars att de är i ett kritiskt läge med brist på komponenter och att det finns företag som kontaktat de och erbjuder att köpa dessa komponenter för 3 gånger pengarna.

  • Den 14 mars får jag meddelande om att man är irriterad på att Sverige aldrig tagit Coronan seriöst och fortsätter inte göra detta utan ge ut 500 miljarder med 0 ränta för att rädda börsen och företag. Jag berättar också att jag vill ångra mitt köp för jag känner nu att jag inte längre vill göra affärer med ett sådant här företag som känns oerhört tveksamt.

  • Den 16 mars kommer nästa intressanta mail "Ifall att vi återbetalar er beställning som ändå inte kommer nå er förens 14-dagar och behåller bara handpenningen har ni ingen garanti att behålla samma pris som ni fått under dessa omständigheter. Även 40K SEK kommer inte kunna köpa er hälften av hårdvaran i er offert kommande veckor med denna statliga pengarpress igång. speciellt när landet som står bakom denna valuta kontinuerligt trycker flera nya miljarder ur tunn luft per dygn."

  • 19 mars kommer följande meddelande "Postnord kan inte ens leverera i tid under normal omständigheter och dem vill påstå att de kan göra det nu, tror ni verkligen på det? Det är ett av sveriges mest anmälda företag och är med i konusmentsvekts svarta-lista."

  • Vi har idag läkare och sjuksköterskor som akut behöver nå oss för att kunna komma in i diverse medicinska IT-system som vi lånat dem i goodwill för att underlätta för dem i den här världskrisen. Dem kommer inte fram när ni skall sitta och spamma våra kommunikations kanaler samtligt som folk liv äventyras då det redan är brist på personal i vården.

  • Ni kommer inte dö om ni får er beställning något senare än planerat men folk kommer göra om ni inte omedelbart slutar med detta spammande och väntar på svar från oss via mejl så som alla andra berörda kunder och företag gör med tålamod, många va dem med beställningar över miljonen sek.

Jag tog sedan kontakt med Amazon där de ska ha lagt ordern och de hittar inget företag vid detta namlän @techomeck.se samt så berättade jag att de haft telefonmöte med Amazon kring denna kris. Varken denna karantän av produkter stämmer ej, något möte har aldrig genomförts med detta företag och som sagt någon beställning kan ej hittas.

Tar åter kontakt via mail med Tech & Mech för att höra vad de isåfall har för ordernr. Nu blir det riktigt tyst från de tills den 3 april då jag får meddelande:
"Alla delar exotiska som icke ankom äntligen oss under tisdagen i veckan. tEr order har prioriterats att plockas ihop sen dess med expressfart utan kompromiss på kvaliteten där majoriteten har gått felfritt så som alltid, detta med undantag för stabilitetstest under väldigt hög belastning.
Efter många om och men med Intel samt Asrock under gårdagen konstaterades att problemet ligger i att vi måste ha en vanlig Core i9-9900 för att först uppgradera BIOS från 4.10 till senaste 4.30 för att kunna köra
i9-9900KS problemfritt även under väldigt hög betalning via Z390 Taichi Ultimate. Vanligtvis brukar det fungera att uppgradera BIOS med vilken Coffee Lake-processor som helst men inget som fungerat i detta fall. Sannerligen hade vi kunnat skicka er beställning till er utan att nämna detta eller bekosta dessa extra utlägg på ca 7K enbart för att uppgrader er BIOS men vi jobbar inte riktigt så, speciellt inte när våra kunder har väntat extra länge på sin beställning, inte skall de få hem någon halvdant av oss."

Man blir både trött och besviken att sådana här företag får existerar och läser man betygen från Trustpilot, bl.a de 2 senaste från England så förstår man att verkligheten är något helt annat. Någon som vet något mer om detta företag som kanske bor i Norrköping, enligt egen utsago ska det som sagt vara ett flertal anställa. Man påpekar hela tiden hur stolta man är av betygen hos Tradera men det man säljer där är Windows samt Office licenser.

Permalänk
Medlem

Helt utan att kunna flika in någonting om företaget ifråga är jag ändå lite fundersam på varför man letar rätt på ett okänt företag och lägger en beställning hos dem utan att närmare kolla upp företaget, när det finns åtskilliga etablerade återförsäljare?
Inte för att kasta någon skit på TS, jag har ärligt talat lite svårt att förstå tankeprocessen.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Skrivet av twit:

Helt utan att kunna flika in någonting om företaget ifråga är jag ändå lite fundersam på varför man letar rätt på ett okänt företag och lägger en beställning hos dem utan att närmare kolla upp företaget, när det finns åtskilliga etablerade återförsäljare?
Inte för att kasta någon skit på TS, jag har ärligt talat lite svårt att förstå tankeprocessen.

Jag valde att ta in offerter från flera olika företag, både välkända och mindre kända där priset låg mycket lägre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webmasters:

Låter som ett väldigt oseriöst företag, speciellt när de säger att det har kostat dem 7000:- att uppdatera BIOS.
Har du fått datorn?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webmasters:

Jag valde att ta in offerter från flera olika företag, både välkända och mindre kända där priset låg mycket lägre.

Tog du in offerter från flera håll för ett standard datorköp på 38k?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Företaget är enskild firma på någon som är född 1996, infon finns på första sidan tillsammans med ett vanligt mobilnummer, adressen är ett bostadshus dvs som bäst en källarfirma.

Nu, inget om ont det ovan, alla börjar någonstans, men det ska gå av varningsklockor på alla nivåer med ovan info, både att det kan vara ett blufföretag, att det inte är servicenivån av de stora eller ens med medelstora försäljarna och att bolaget mycket väl kan vara i konkurs innan din orderskickas (finns ingen info att tillgå på enskilda firmor om hur stabila de är rent ekonomiskt).

Vet inte varför du valde denna firma, men skulle aldrig testa en liten firma som denna med en tidskritisk leverans eller förskott på betalning, och att alltid granska firmor innan man handlar sp man ser det ovan, iaf om det är mer än någon hundralapp man beställer för.

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk
Medlem

https://www.techomeck.se/kontakt Kontaktperson är Ahmad Gaib som bokförd i Norrköping vilket stämmer in med företagets address. Här är dennes Linkedin profil.

Med tanke på de oseriösa svaren som du fått har du troligtvis blivit blåst.

Observera att all information ovan är offentlig och kan erhållas via techomeck.se

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Lodisen:

Låter som ett väldigt oseriöst företag, speciellt när de säger att det har kostat dem 7000:- att uppdatera BIOS.
Har du fått datorn?

Ja tydligen så:
A. De måste ha en i9-9900 för att uppgradera Bios (Nonsens).
B. i9-9900 kostar 7000 kr (Om de givet måste ha i9-9900 så kostar den 5200 kr hos NetonNet ny, hos distributör något mindre, + moms kan dras av).

Riktigt tramsbolag. Förövrigt enskild firma och standardförfarandet verkar vara att sälja med Office 2019 Pro "Utan kostnad". Samma sak med Windows 10 Pro.

Jag misstänker starkt att dessa är volymlicenser från gråmarknader. Office 2019 kostar en rejäl slant både för ÅF och hos ÅF. Inget man ger bort i goodwill.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Inaktiv

Han har snackat skit tillräckligt nu. Begär leverans inom 24 timmar eller du polisanmäler honom för bedrägeri, inklusive begäran om beläggning med näringsförbud.

Bifoga ifylld polisanmälan med hans namn, adress och personnummer.

Han har enskild firma. Du handlar av honom som person. Han är inte skyddad bakom något bolag.

Permalänk
Medlem

Har du FÖRBETALAT 38 tkr till en enskild firma som drivs ifrån en lägenhet och som dessutom har följande "pärlor" på sin sajt?

Som kund hos oss behöver ni aldrig oroa er om att vara ansvariga för att betala in några skatter eller sociala avgifter på era köp, utan i och med att vi är godkända för F-skatt (SKV 4620) av skatteverket sköter vi allt sådant åt er oberoende av inköpssumma eller mängd. Med andra ord behöver ni alltså inte göra eller oroa er för något mer än att enbart betala för det ni handlar. Utöver detta är vi också godkända för momsregistrering, vilket innebär att alla företagare kan dra av momsen på alla våra priser, uppge enbart momsnummer när ni handlar.

När det kommer till köp via faktura samarbetar vi med ett av Sveriges största fakturaföretag vid namnet Aros Kapital, som i sin tur erbjuder väldigt förmildrade kreditkontroller och lägger till skillnad från resterande bolag inte stort fokus på hur er betalningshistorik sett ut tidigare

Precis som det behövs körkort och en hel del erfarenhet för att sätta sig bakom ratten i en bil krävs det inte minst sagt också en hel del beprövad erfarenhet för att vara en trygg och framgångsrik IT-återförsäljare. Inom IT-världen och andar branscher kallas detta av vara certifierad, i vårt fall är våra kunskaper certifierade och fullt godkänd av ingen mindre än Microsoft Corporation. Vi är fullt certifierade ibland annat operativsystem, servermiljö, systemsäkerhet, systemtopologier och drivsäkerhet.

Vi är en av få som även erbjuder garanti på leveransdatumet, vilket innebär att om er leverans uteblir försenad mer än 5-vardagar efter angivet leveransdatum betalas en komparationssumma ut i form av ett presentkort som är aktivt under ett helt år

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Inaktiv

Om han inte betalar tillbaka pengarna kan du begära handräckning via Kronofogden.

En annan väg att gå är att prata med hyresvärden om att killen bedriver kommersiell verksamhet i sin lägenhet.

Sedan är det inte säkert att han har enskild firma registrerad. Troligen har han det men ta inget för givet. Det kanske bara är en snubbe utan momsregistrering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Han har snackat skit tillräckligt nu. Begär leverans inom 24 timmar eller du polisanmäler honom för bedrägeri, inklusive begäran om beläggning med näringsförbud.

Bifoga ifylld polisanmälan med hans namn, adress och personnummer.

Han har enskild firma. Du handlar av honom som person. Han är inte skyddad bakom något bolag.

Skulle inte begära leverans efter ha läst TS-inlägg, skulle utnyttja min ångerrätt och aldrig se bakåt igen.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk

Stort tack alla er andra för bra tips hur jag ska gå vidare i detta ärende. Ja det är första gången som jag är med om denna upplevelse som förstås är riktigt tråkig.

Permalänk
Medlem

Jag tyckte att jag kände igen namnet.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1384895-tech-mech-tech...
Intressant att företaget finns ännu.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Hedersmedlem

*Inlägg raderade i enlighet med §1*

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webmasters:

Man blir både trött och besviken att sådana här företag får existerar och läser man betygen från Trustpilot, bl.a de 2 senaste från England så förstår man att verkligheten är något helt annat. Någon som vet något mer om detta företag som kanske bor i Norrköping, enligt egen utsago ska det som sagt vara ett flertal anställa. Man påpekar hela tiden hur stolta man är av betygen hos Tradera men det man säljer där är Windows samt Office licenser.

Komiskt att han använt samma standardsvar på alla negativa recensioner

"Hej! Vi kan inte hitta någon information om dig som kund, någon historik eller äkthet om den situation du beskriver. Din recension har skickats till Trustpilot för utvärdering. För mer information vänligen kontakta vår försäljningsavdelning på: info@techomeck.se eller per telefon: 076-177 89 36."

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem

Eftersom jag ska använda den till redigering så var det viktigt att få den så snabbt som möjligt och det skulle inte vara några större problem, så länge som Postnord skötte sig.
Varför är redigering så oerhört mycket viktigare än nåt annat?

Den 14 mars får jag meddelande om att man är irriterad på att Sverige aldrig tagit Coronan seriöst och fortsätter inte göra detta utan ge ut 500 miljarder med 0 ränta för att rädda börsen och företag.
Och detta gör ju bara att företagen i Sverige enbart får det bättre än OM landsförrädarna vid makten hade tagit corona på allvar.

Alla delar exotiska som icke ankom äntligen oss under tisdagen i veckan. Er order har prioriterats att plockas ihop sen dess med expressfart utan kompromiss på kvaliteten där majoriteten har gått felfritt så som alltid, detta med undantag för stabilitetstest under väldigt hög belastning (så datorn bootar upp så det går att köra benchprg och den går då att uppdatera bios/uefi som är låååååååååångtifrån krävande för cpu´n).
Och om jag får gissa så var problemet att cpu´n ej klockar upp som den ska då det varit problem som löst med bios/uefi uppdatering på ett par olika moderkort för just 9900KS, dvs den är bara slöare än vad den ska vara INTE ostabil.

Allt som allt får du vara glad om du ser 50öre från dom.
Även om dom hade varit en hyffsad butik innan corona så finns ju risken att många nu vet om att dom konkar inom nån/några veckor/månader och tar in ordrar på allt men har inte en tanke på att skicka ut dom utan behåller pengarna.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk

Tyvärr fick jag idag ett tråkigt mail från Techomech som menar att den visst skulle levereras under tisdagen då den var klar för leverans.

"Er dator är klar för leverans och har varit det sedan sent på tisdagen 07/04 och var planerad att skickas ut till er så som vi lovat er i tidigare mejl, men istället för att uppskatta vårt arbete i dessa svåra tider
har ni gått och publicerat ett inlägg med grova förtal och påhopp samt selekterat bland våra svar för att få det att låta mycket värre än vad det är, ni har inte heller tagit med några källor vi skickat er överhuvudtaget.
Detta har i sin tur skapat en rejäl storm av icke källkritiska nättroll som sökt sig till oss samt försökt på olika sätt att sabotera vår verksamhet, hittills har den kostnaden uppgått till ca 12 600kr då våra vanliga kunder ej kunnat nå oss som normalt samt att vi fått lägga extra tid och energi på ta hand om en hel del försök till ddos-attacker och konstant spammande av våra nummer och mejladresser, allt som kan spåras tillbaka till ert inlägg.

Vi har mer än ett 10-tals gånger varnat er om att inte skapa en höna av en fjäder eller publicera några som helst förtal då ni kan kommas att hållas ansvarig för dessa både ekonomiskt samt personligt. I skrivstund har vi inga planer på att fakturera er för dessa kostnader samt begära skadestånd men vi kommer se över dessa möjligheter rent juridiskt om ni inte genast tar bort dessa inlägg och tråd helt och hållet samtidigt som återkomma med ett intygande till oss på att ni inte kommer starta upp liknande förtals-trådar på några konspriakons-sidor överhuvudtaget igen! När det är gjort och vi kan bekräfta det kommer ni att erhålla er beställning från oss. Visserligen kan vi be Google och andra sökmotorer att gå in och ta bort sådan förtals-trådar då det bryter mot BBS-lagen (1998:112) men vi ska inte behöva bekosta att städa upp efter er när ni agerar så laglöst slarvigt. "

Jag har skrivit till honom att jag uppdaterar tråden så fort pengarna eller datorn kommer vilket ej skett. Fortfarande så vägrar han att svara på mail eller telefon utan istället på olika sätt så kommer man på nya sätt att ej leverera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webmasters:

Tyvärr fick jag idag ett tråkigt mail från Techomech som menar att den visst skulle levereras under tisdagen då den var klar för leverans.

"Er dator är klar för leverans och har varit det sedan sent på tisdagen 07/04 och var planerad att skickas ut till er så som vi lovat er i tidigare mejl, men istället för att uppskatta vårt arbete i dessa svåra tider
har ni gått och publicerat ett inlägg med grova förtal och påhopp samt selekterat bland våra svar för att få det att låta mycket värre än vad det är, ni har inte heller tagit med några källor vi skickat er överhuvudtaget.
Detta har i sin tur skapat en rejäl storm av icke källkritiska nättroll som sökt sig till oss samt försökt på olika sätt att sabotera vår verksamhet, hittills har den kostnaden uppgått till ca 12 600kr då våra vanliga kunder ej kunnat nå oss som normalt samt att vi fått lägga extra tid och energi på ta hand om en hel del försök till ddos-attacker och konstant spammande av våra nummer och mejladresser, allt som kan spåras tillbaka till ert inlägg.

Vi har mer än ett 10-tals gånger varnat er om att inte skapa en höna av en fjäder eller publicera några som helst förtal då ni kan kommas att hållas ansvarig för dessa både ekonomiskt samt personligt. I skrivstund har vi inga planer på att fakturera er för dessa kostnader samt begära skadestånd men vi kommer se över dessa möjligheter rent juridiskt om ni inte genast tar bort dessa inlägg och tråd helt och hållet samtidigt som återkomma med ett intygande till oss på att ni inte kommer starta upp liknande förtals-trådar på några konspriakons-sidor överhuvudtaget igen! När det är gjort och vi kan bekräfta det kommer ni att erhålla er beställning från oss. Visserligen kan vi be Google och andra sökmotorer att gå in och ta bort sådan förtals-trådar då det bryter mot BBS-lagen (1998:112) men vi ska inte behöva bekosta att städa upp efter er när ni agerar så laglöst slarvigt. "

Jag har skrivit till honom att jag uppdaterar tråden så fort pengarna eller datorn kommer vilket ej skett. Fortfarande så vägrar han att svara på mail eller telefon utan istället på olika sätt så kommer man på nya sätt att ej leverera.

Ja dem kan ju försöka med Förtal om dem vill men det funkar inte emot företag.
"Kan förtal begås mot företag?

Paragrafen tar sikte på en levande person och kan inte tillämpas i fråga om någon skulle begå motsvarande agerande men mot ett företag. Ett sådant agerande kallas istället för ekonomiskt förtal och är inte ett brott enligt svensk lag."

https://lawline.se/answers/kan-man-bega-fortal-mot-foretag

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Han har snackat skit tillräckligt nu. Begär leverans inom 24 timmar eller du polisanmäler honom för bedrägeri, inklusive begäran om beläggning med näringsförbud.

Bifoga ifylld polisanmälan med hans namn, adress och personnummer.

Han har enskild firma. Du handlar av honom som person. Han är inte skyddad bakom något bolag.

Det händer inte ett skit med sådant i Sverige. Snubben har säkert redan flera stycken anmälningar på sig.

Resultatet blir detta: https://www.reddit.com/r/sweden/comments/fx4p2r/blev_bl%C3%A5...

Numer anmäler man snarare för att kunna visa det för försäkringsbolaget. Gå inte i tron att något faktiskt skall tas på allvar eller bli uppklarat.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webmasters:

Tyvärr fick jag idag ett tråkigt mail från Techomech som menar att den visst skulle levereras under tisdagen då den var klar för leverans.

"Er dator är klar för leverans och har varit det sedan sent på tisdagen 07/04 och var planerad att skickas ut till er så som vi lovat er i tidigare mejl, men istället för att uppskatta vårt arbete i dessa svåra tider
har ni gått och publicerat ett inlägg med grova förtal och påhopp samt selekterat bland våra svar för att få det att låta mycket värre än vad det är, ni har inte heller tagit med några källor vi skickat er överhuvudtaget.
Detta har i sin tur skapat en rejäl storm av icke källkritiska nättroll som sökt sig till oss samt försökt på olika sätt att sabotera vår verksamhet, hittills har den kostnaden uppgått till ca 12 600kr då våra vanliga kunder ej kunnat nå oss som normalt samt att vi fått lägga extra tid och energi på ta hand om en hel del försök till ddos-attacker och konstant spammande av våra nummer och mejladresser, allt som kan spåras tillbaka till ert inlägg.

Vi har mer än ett 10-tals gånger varnat er om att inte skapa en höna av en fjäder eller publicera några som helst förtal då ni kan kommas att hållas ansvarig för dessa både ekonomiskt samt personligt. I skrivstund har vi inga planer på att fakturera er för dessa kostnader samt begära skadestånd men vi kommer se över dessa möjligheter rent juridiskt om ni inte genast tar bort dessa inlägg och tråd helt och hållet samtidigt som återkomma med ett intygande till oss på att ni inte kommer starta upp liknande förtals-trådar på några konspriakons-sidor överhuvudtaget igen! När det är gjort och vi kan bekräfta det kommer ni att erhålla er beställning från oss. Visserligen kan vi be Google och andra sökmotorer att gå in och ta bort sådan förtals-trådar då det bryter mot BBS-lagen (1998:112) men vi ska inte behöva bekosta att städa upp efter er när ni agerar så laglöst slarvigt. "

Jag har skrivit till honom att jag uppdaterar tråden så fort pengarna eller datorn kommer vilket ej skett. Fortfarande så vägrar han att svara på mail eller telefon utan istället på olika sätt så kommer man på nya sätt att ej leverera.

Men att hålla din vara till du tar bort tråden, är inte det utpressning? Låter ju verkligen som företaget kan sin juridik.

Visa signatur

__________________
Chassi: Cooler Master Cosmos II (Svart) CPU: Intel Core i9-7940X 3,1 @ 4.8 GHz GPU: 2x Titan X pascal(watercooled) RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX Red 16GB MB 3200mhz@3600mhz: Asus rog rampage VI extreme PSU: Corsair AX1500i SSD: Samsung 250gb 840 EVO, Samsung 960 M.2 HDD: xxx OS: Windows 10 Pro x64 - Allt vattenkylt -Custom Loop

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Red Beaver:

Komiskt att han använt samma standardsvar på alla negativa recensioner

"Hej! Vi kan inte hitta någon information om dig som kund, någon historik eller äkthet om den situation du beskriver. Din recension har skickats till Trustpilot för utvärdering. För mer information vänligen kontakta vår försäljningsavdelning på: info@techomeck.se eller per telefon: 076-177 89 36."

Skulle vara spännande och veta hur många som jobbar på deras försäljningsavdelning
Han skriver ett mobilnummer och företaget är en enskild firma så jag gissar på att VD, försäljningsavdelning, monteringen och inköpsavdelningen består av en och samma person.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Webmasters:

Tyvärr fick jag idag ett tråkigt mail från Techomech som menar att den visst skulle levereras under tisdagen då den var klar för leverans.

"Er dator är klar för leverans och har varit det sedan sent på tisdagen 07/04 och var planerad att skickas ut till er så som vi lovat er i tidigare mejl, men istället för att uppskatta vårt arbete i dessa svåra tider
har ni gått och publicerat ett inlägg med grova förtal och påhopp samt selekterat bland våra svar för att få det att låta mycket värre än vad det är, ni har inte heller tagit med några källor vi skickat er överhuvudtaget.
Detta har i sin tur skapat en rejäl storm av icke källkritiska nättroll som sökt sig till oss samt försökt på olika sätt att sabotera vår verksamhet, hittills har den kostnaden uppgått till ca 12 600kr då våra vanliga kunder ej kunnat nå oss som normalt samt att vi fått lägga extra tid och energi på ta hand om en hel del försök till ddos-attacker och konstant spammande av våra nummer och mejladresser, allt som kan spåras tillbaka till ert inlägg.

Vi har mer än ett 10-tals gånger varnat er om att inte skapa en höna av en fjäder eller publicera några som helst förtal då ni kan kommas att hållas ansvarig för dessa både ekonomiskt samt personligt. I skrivstund har vi inga planer på att fakturera er för dessa kostnader samt begära skadestånd men vi kommer se över dessa möjligheter rent juridiskt om ni inte genast tar bort dessa inlägg och tråd helt och hållet samtidigt som återkomma med ett intygande till oss på att ni inte kommer starta upp liknande förtals-trådar på några konspriakons-sidor överhuvudtaget igen! När det är gjort och vi kan bekräfta det kommer ni att erhålla er beställning från oss. Visserligen kan vi be Google och andra sökmotorer att gå in och ta bort sådan förtals-trådar då det bryter mot BBS-lagen (1998:112) men vi ska inte behöva bekosta att städa upp efter er när ni agerar så laglöst slarvigt. "

Jag har skrivit till honom att jag uppdaterar tråden så fort pengarna eller datorn kommer vilket ej skett. Fortfarande så vägrar han att svara på mail eller telefon utan istället på olika sätt så kommer man på nya sätt att ej leverera.

Anmäl till ARN är nog den enda lösningen och sen är det bara att hålla tummarna för att du ska få tillbaka några pengar alls.
Nästa gång du ska beställa en dator så kontakta inet, komplett eller liknande som bygger ihop och testar allt på ett kick och du har en fungerande dator hemma några dagar senare.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webmasters:

Tyvärr fick jag idag ett tråkigt mail från Techomech som menar att den visst skulle levereras under tisdagen då den var klar för leverans.

"Er dator är klar för leverans och har varit det sedan sent på tisdagen 07/04 och var planerad att skickas ut till er så som vi lovat er i tidigare mejl, men istället för att uppskatta vårt arbete i dessa svåra tider
har ni gått och publicerat ett inlägg med grova förtal och påhopp samt selekterat bland våra svar för att få det att låta mycket värre än vad det är, ni har inte heller tagit med några källor vi skickat er överhuvudtaget.
Detta har i sin tur skapat en rejäl storm av icke källkritiska nättroll som sökt sig till oss samt försökt på olika sätt att sabotera vår verksamhet, hittills har den kostnaden uppgått till ca 12 600kr då våra vanliga kunder ej kunnat nå oss som normalt samt att vi fått lägga extra tid och energi på ta hand om en hel del försök till ddos-attacker och konstant spammande av våra nummer och mejladresser, allt som kan spåras tillbaka till ert inlägg.

Vi har mer än ett 10-tals gånger varnat er om att inte skapa en höna av en fjäder eller publicera några som helst förtal då ni kan kommas att hållas ansvarig för dessa både ekonomiskt samt personligt. I skrivstund har vi inga planer på att fakturera er för dessa kostnader samt begära skadestånd men vi kommer se över dessa möjligheter rent juridiskt om ni inte genast tar bort dessa inlägg och tråd helt och hållet samtidigt som återkomma med ett intygande till oss på att ni inte kommer starta upp liknande förtals-trådar på några konspriakons-sidor överhuvudtaget igen! När det är gjort och vi kan bekräfta det kommer ni att erhålla er beställning från oss. Visserligen kan vi be Google och andra sökmotorer att gå in och ta bort sådan förtals-trådar då det bryter mot BBS-lagen (1998:112) men vi ska inte behöva bekosta att städa upp efter er när ni agerar så laglöst slarvigt. "

Jag har skrivit till honom att jag uppdaterar tråden så fort pengarna eller datorn kommer vilket ej skett. Fortfarande så vägrar han att svara på mail eller telefon utan istället på olika sätt så kommer man på nya sätt att ej leverera.

Lite läsning som kanske är relevant i detta fallet eftersom du verkar ha skriftliga bevis på att säljaren vägrar leverera din redan betalda tills du rättat dig efter hans utpressningshot.

https://www.lawline.se/answers/vad-kan-jag-gora-om-saljaren-i...
https://enklajuridik.se/kop-och-forsaljning/utebliven-leveran...

Visa signatur

Desktop 386 16/SX, 16MB RAM, 160MB Quantum HDD, 3,5" HD FDD, Colorful Soundblaster 16 Compatible, DOS 6.22/Windows 3.11, AOC 14" VGA skärm (Skiftar mot gul tills man slår till den rätt), Keytronic tangentbord, 2 knappars mus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webmasters:

Tyvärr fick jag idag ett tråkigt mail från Techomech som menar att den visst skulle levereras under tisdagen då den var klar för leverans.

"Er dator är klar för leverans och har varit det sedan sent på tisdagen 07/04 och var planerad att skickas ut till er så som vi lovat er i tidigare mejl, men istället för att uppskatta vårt arbete i dessa svåra tider
har ni gått och publicerat ett inlägg med grova förtal och påhopp samt selekterat bland våra svar för att få det att låta mycket värre än vad det är, ni har inte heller tagit med några källor vi skickat er överhuvudtaget.
Detta har i sin tur skapat en rejäl storm av icke källkritiska nättroll som sökt sig till oss samt försökt på olika sätt att sabotera vår verksamhet, hittills har den kostnaden uppgått till ca 12 600kr då våra vanliga kunder ej kunnat nå oss som normalt samt att vi fått lägga extra tid och energi på ta hand om en hel del försök till ddos-attacker och konstant spammande av våra nummer och mejladresser, allt som kan spåras tillbaka till ert inlägg.

Vi har mer än ett 10-tals gånger varnat er om att inte skapa en höna av en fjäder eller publicera några som helst förtal då ni kan kommas att hållas ansvarig för dessa både ekonomiskt samt personligt. I skrivstund har vi inga planer på att fakturera er för dessa kostnader samt begära skadestånd men vi kommer se över dessa möjligheter rent juridiskt om ni inte genast tar bort dessa inlägg och tråd helt och hållet samtidigt som återkomma med ett intygande till oss på att ni inte kommer starta upp liknande förtals-trådar på några konspriakons-sidor överhuvudtaget igen! När det är gjort och vi kan bekräfta det kommer ni att erhålla er beställning från oss. Visserligen kan vi be Google och andra sökmotorer att gå in och ta bort sådan förtals-trådar då det bryter mot BBS-lagen (1998:112) men vi ska inte behöva bekosta att städa upp efter er när ni agerar så laglöst slarvigt. "

Jag har skrivit till honom att jag uppdaterar tråden så fort pengarna eller datorn kommer vilket ej skett. Fortfarande så vägrar han att svara på mail eller telefon utan istället på olika sätt så kommer man på nya sätt att ej leverera.

Förstår att det svider att ge vika och ta bort tråden, men då finns det ju iaf en chans att du får din dator. Det är ändå ganska mycket pengar det handlar om. Jag tror inte företaget hade funnits kvar om han blåste precis alla kunder. Sen om/när du fått din dator är det ju fritt fram att lägga upp tråden igen.

Edit: Tror tyvärr inte heller att polisen kommer göra något.

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Beaver:

Förstår att det svider att ge vika och ta bort tråden, men då finns det ju iaf en chans att du får din dator. Det är ändå ganska mycket pengar det handlar om. Jag tror inte företaget hade funnits kvar om han blåste precis alla kunder. Sen när du fått din dator är det ju fritt fram att lägga upp tråden igen.

Edit: Tror tyvärr inte heller att polisen kommer göra något.

Jag skulle gissa på att datorn inte finns i dagsläget, och inte kommer levereras oavsett.
Plockar han däremot ner tråden, så finns det färre hinder i världen för T&M att blåsa vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Jag skulle gissa på att datorn inte finns i dagsläget, och inte kommer levereras oavsett.
Plockar han däremot ner tråden, så finns det färre hinder i världen för T&M att blåsa vidare.

Håller med, men han kan lägga upp tråden igen då.

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Webmasters:

Tyvärr fick jag idag ett tråkigt mail från Techomech som menar att den visst skulle levereras under tisdagen då den var klar för leverans.

"Er dator är klar för leverans och har varit det sedan sent på tisdagen 07/04 och var planerad att skickas ut till er så som vi lovat er i tidigare mejl, men istället för att uppskatta vårt arbete i dessa svåra tider
har ni gått och publicerat ett inlägg med grova förtal och påhopp samt selekterat bland våra svar för att få det att låta mycket värre än vad det är, ni har inte heller tagit med några källor vi skickat er överhuvudtaget.
Detta har i sin tur skapat en rejäl storm av icke källkritiska nättroll som sökt sig till oss samt försökt på olika sätt att sabotera vår verksamhet, hittills har den kostnaden uppgått till ca 12 600kr då våra vanliga kunder ej kunnat nå oss som normalt samt att vi fått lägga extra tid och energi på ta hand om en hel del försök till ddos-attacker och konstant spammande av våra nummer och mejladresser, allt som kan spåras tillbaka till ert inlägg.

Vi har mer än ett 10-tals gånger varnat er om att inte skapa en höna av en fjäder eller publicera några som helst förtal då ni kan kommas att hållas ansvarig för dessa både ekonomiskt samt personligt. I skrivstund har vi inga planer på att fakturera er för dessa kostnader samt begära skadestånd men vi kommer se över dessa möjligheter rent juridiskt om ni inte genast tar bort dessa inlägg och tråd helt och hållet samtidigt som återkomma med ett intygande till oss på att ni inte kommer starta upp liknande förtals-trådar på några konspriakons-sidor överhuvudtaget igen! När det är gjort och vi kan bekräfta det kommer ni att erhålla er beställning från oss. Visserligen kan vi be Google och andra sökmotorer att gå in och ta bort sådan förtals-trådar då det bryter mot BBS-lagen (1998:112) men vi ska inte behöva bekosta att städa upp efter er när ni agerar så laglöst slarvigt. "

Jag har skrivit till honom att jag uppdaterar tråden så fort pengarna eller datorn kommer vilket ej skett. Fortfarande så vägrar han att svara på mail eller telefon utan istället på olika sätt så kommer man på nya sätt att ej leverera.

Tror inte ett ögonblick på ett enda dugg av vad han säger. Bara mer skitsnack. Nu har han grävt ett ännu djupare hål för sig själv med vad som uppenbarligen är att betrakta som ren utpressning. Håll det enkelt: Leverans, återbetalning eller allsköns elände med juridikens alla möjligheter. Bara för honom att välja. Väljer han att tjafsa vidare så finns det inte en enda handläggare som inte kommer att genomskåda honom på bara några sekunder.

Om han vägrar återbetalning så kan indrivning via Kronofogden vara den bästa vägen att gå. Då blir det staten som får sköta indrivningen och det kostar inget (utöver första 300kr). Därav att många kreditinstitut gärna lånar ut utan säkerhet, man vet att det är staten som bekostar indrivningen och att fordran kan ligga kvar i princip hur länge som helst. Sverige är ovanligt på det viset, i de flesta länder får fordringsägaren själv sköta indrivningen och allt vad det kostar och då är man mycket försiktigare med att låna ut.

Har han Kronofogden efter sig så är han rätt rökt inte bara som företagare utan även som privatperson. Låna något? Hyra något? Kredit? Inte så troligt ...

Att han driver det som enskild firma gör att han kan råka riktigt illa ut.

Om han skulle vägra leverans med hänvisning till att du gjort en polisanmälan så är dett övergrepp i rättssak:

https://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%96vergrepp_i_r%C3%A4ttssak

Övergrepp i rättssak är riktigt allvarligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webmasters:

I skrivstund har vi inga planer på att fakturera er för dessa kostnader samt begära skadestånd men vi kommer se över dessa möjligheter rent juridiskt om ni inte genast tar bort dessa inlägg och tråd helt och hållet samtidigt som återkomma med ett intygande till oss på att ni inte kommer starta upp liknande förtals-trådar på några konspriakons-sidor överhuvudtaget igen! När det är gjort och vi kan bekräfta det kommer ni att erhålla er beställning från oss. Visserligen kan vi be Google och andra sökmotorer att gå in och ta bort sådan förtals-trådar då det bryter mot BBS-lagen (1998:112) men vi ska inte behöva bekosta att städa upp efter er när ni agerar så laglöst slarvigt. "

Jag har skrivit till honom att jag uppdaterar tråden så fort pengarna eller datorn kommer vilket ej skett. Fortfarande så vägrar han att svara på mail eller telefon utan istället på olika sätt så kommer man på nya sätt att ej leverera.

Har nog aldrig läst så mycket skit snack i ett och samma mail, man kan inte tro att den här killen driver affärsverksamhet, låter mer som en kvacksalvare som inte har koll på hur man driver ett företag.
Först och främst skulle jag gärna vilja veta hur han räknat ut den summan som han påstår att din tråd har kostat honom, och hur det ens är relevant. Man har rätt att publicera sin erfarenhet av olika företag online.

att ni inte kommer starta upp liknande förtals-trådar på några konspriakons-sidor överhuvudtaget igen!
Ja för Sweclockers är en verkligen en "konspriakons-sidor", urlöjligt argument (facepalm).

"När det är gjort och vi kan bekräfta det kommer ni att erhålla er beställning från oss"
Så han har alltså tagit TS dator som gisslan, snacka om att gräva sin egen grav. Borde gå att göra en polisanmälan för utpressning.

TS beskylls dessutom för att vara laglös, menar han som Robin hood i Sherwoodskogen då? Ärligt aldrig sett på maken, det här är nog det värsta jag sett på Sweclockers under mina 20 år här.

Nä den här killen är helt ute och cyklar. Mitt råd är att du mailar honom igen och säger att du kommer göra en ARN samt polisanmälan om du inte får dina pengar tillbaks.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Avstängd
Skrivet av muSashi:

Har nog aldrig läst så mycket skit snack i ett och samma mail, man kan inte tro att den här killen driver affärsverksamhet, låter mer som en kvacksalvare som inte har koll på hur man driver ett företag.
Först och främst skulle jag gärna vilja veta hur han räknat ut den summan som han påstår att din tråd har kostat honom, och hur det ens är relevant. Man har rätt att publicera sin erfarenhet av olika företag online.

att ni inte kommer starta upp liknande förtals-trådar på några konspriakons-sidor överhuvudtaget igen!
Ja för Sweclockers är en verkligen en "konspriakons-sidor", urlöjligt argument (facepalm).

"När det är gjort och vi kan bekräfta det kommer ni att erhålla er beställning från oss"
Så han har alltså tagit TS dator som gisslan, snacka om att gräva sin egen grav. Borde gå att göra en polisanmälan för utpressning.

TS beskylls dessutom för att vara laglös, menar han som Robin hood i Sherwoodskogen då? Ärligt aldrig sett på maken, det här är nog det värsta jag sett på Sweclockers under mina 20 år här.

Nä den här killen är helt ute och cyklar. Mitt råd är att du mailar honom igen och säger att du kommer göra en ARN samt polisanmälan om du inte får dina pengar tillbaks.

Håller helt och fullt med dig. Skulle inte vilja ha den datorn om de nu ens finns en dator. Skulle det på något sätt i framtiden bli fel på datorn och något garantiärende ska påbörjas så kommer de sluta i ännu mera skit.
@Webmaster: du ska häva köpet och ha tillbaka ALLA pengar.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10