Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Amen, vafan, människan sitter och sprider den dyngan och menar det på fullt allvar. Kan ju omöjligt vara så att hon skojar, för det går fan inte att hålla ett pokerfejs rakt igenom när man spyr ut sig såna dumheter i rask takt. Det läskiga är ju att det säkert finns en del personer som går på det

Är det någon som vet om det är okej att duscha ännu, eller skall vi fortfarande bara tvätta händerna?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Nej, det har du inte sagt, men uppenbarligen har du inte förstått vad jag försökt säga till dig.

Vid ett givet tillfälle så kan du vara smittsam, även om du inte själv är medveten om det. En del människor, speciellt i ett tidigt skede, får så vaga symptom att dom inte inser att dom är sjuka, men dom är ändå smittsamma. Du kan omöjligt veta om du tillhör den gruppen av människor.

Självklart kan vem som helst smitta utan symptom,men vad gör du för att inte smitta andra?

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

Om du blir kallad till möte på jobbet och frågar chefen om alla är friska.
Chefen svarar att alla är friska och strax efter öppnar du dörren till mötet och får syn på 1 person som spyr hela tiden.
Är det ditt fel att du gick in då?

Såg nu att du uppdaterat inlägget sen jag svarade.

Jag tycker det är en dåligt jämförelse. Kalaset var 100% frivilligt från din sida och du kunde valt att gå därifrån när du upptäckte att någon var sjuk. Mötet på jobbet är knappast helt frivilligt och skulle den situationen som du beskriver uppstå så vore jag synnerligen korkad om jag gick in/stannade kvar på mötet, så ja, det skulle vila ett visst ansvar på mig i det fallet.

Jag hoppas att du och samtliga deltagare på kalaset klarar sig ifrån Covid-19, både denna gången och vid andra tillfällen framöver.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Skrivet av kanskedet:

Nu vet jag inte exakt hur man definierar flockimmunitet, men jag skulle gissa på åtminstone runt 50%.

Jag tror att strategin kommer att vara:
1) Stäng ner samhället nu delvis för att drastiskt minska spridningen.
2) När spridningen har minskat, börja öppna upp samhället igen sakta men säkert. Lokala smittspridningar kommer att ske, och i sådana fall testa och kontaktspåra dem systematiskt och massivt.

Okej. Vet du om man testar metoden i mindre skala någonstans just nu? Spontant känns det svårt att välja "rätt" taktik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Såg nu att du uppdaterat inlägget sen jag svarade.

Jag tycker det är en dåligt jämförelse. Kalaset var 100% frivilligt från din sida och du kunde valt att gå därifrån när du upptäckte att någon var sjuk. Mötet på jobbet är knappast helt frivilligt och skulle den situationen som du beskriver uppstå så vore jag synnerligen korkad om jag gick in/stannade kvar på mötet, så ja, det skulle vila ett visst ansvar på mig i det fallet.

Jag hoppas att du och samtliga deltagare på kalaset klarar sig ifrån Covid-19, både denna gången och vid andra tillfällen framöver.

Det bästa vore om alla tänker att man själv är smittad och alla andra är smittade och håller sig hemma så mycket som möjligt.
Sjukvården skulle då kunna ge alla vård som behöver det.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Red Beaver:

Allt du skriver är så orimligt, konspiratoriskt och verklighetsfrämmande. Du har i princip alla emot dig, ändå fortsätter du med ditt nonsen. Ovan är bara ett utdrag med citat från en enda sida i denna tråden med alla dina konstigheter som jag såg under ~30 sekunder.

Orimligt? Är det orimligt att sätta människors liv först? Forskningslabbet hade ut annonser....de finns upp än, gör lite googling så ser du att jag har rätt. Labbet tillverkade självklart inte viruset, de undersökte fladdermöss från våtmarknaden i Wuhan.
Tycker verkligen inte att jag skriver orimliga saker, karantän har ju funkat i Sydkorea, Taiwan, Kina, Japan och snart får vi se om det funkar i Italien, Spanien, Frankrike, Storbritannien och USA.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kanskedet:

Nu vet jag inte exakt hur man definierar flockimmunitet, men jag skulle gissa på åtminstone runt 50%.

Jag tror att strategin kommer att vara:
1) Stäng ner samhället nu delvis för att drastiskt minska spridningen.
2) När spridningen har minskat, börja öppna upp samhället igen sakta men säkert. Lokala smittspridningar kommer att ske, och i sådana fall testa och kontaktspåra dem systematiskt och massivt.

Det krävs minst 90-95% för flock immunitet...

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Orimligt? Är det orimligt att sätta människors liv först? Forskningslabbet hade ut annonser....de finns upp än, gör lite googling så ser du att jag har rätt. Labbet tillverkade självklart inte viruset, de undersökte fladdermöss från våtmarknaden i Wuhan.
Tycker verkligen inte att jag skriver orimliga saker, karantän har ju funkat i Sydkorea, Taiwan, Kina, Japan och snart får vi se om det funkar i Italien, Spanien, Frankrike, Storbritannien och USA.

Källa tack. Nej, Google är inte en källa.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Jag funderar på att åka till sommarstugan i påsk. Och jag tror fler kan göra det ifall de har rätt förutsättningar.
Har en timmes resa med bil hem ifall att någon skulle bli sjuk osv. så kan vi åka hem och vårdas, då vi slipper belasta annan sjukvård (har inte nyttjat sjukvården där under de 20 åren vi haft stugan) det är 40min enkel resa till närmsta sjukhus så går fortare att ta bilen tillbaka till Stockholm än att ringa ambulans som skall åka tur&retur vid akuta fall.
Stugan ligger i sörmländska skogarna 22km till närmsta stad och vi handlar mat hemma innan avfärd, för hela helgen.

Ser någon någon risk med detta? varför vi inte bör åka? Vill fortfarande ta mitt ansvar men har själv svårt att se problemet med detta.

Känns som vi kommer vara mer isolerade där än någon annan stans just nu (så länge vi inte åker och handlar där utan har allt med oss).

Permalänk
Medlem

Dagens siffror. Hur brant är vår kurva jämfört med andra.

Antal döda sedan den 10:e döda:

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Orimligt? Är det orimligt att sätta människors liv först? Forskningslabbet hade ut annonser....de finns upp än, gör lite googling så ser du att jag har rätt. Labbet tillverkade självklart inte viruset, de undersökte fladdermöss från våtmarknaden i Wuhan.
Tycker verkligen inte att jag skriver orimliga saker, karantän har ju funkat i Sydkorea, Taiwan, Kina, Japan och snart får vi se om det funkar i Italien, Spanien, Frankrike, Storbritannien och USA.

Sydkorea har väl inte haft någon större karantän?

I Japan verkar en andra våg vara på väg.

Vi har sett att det inte fungerar i Italien, Frankrike och Storbritannien där många bryter karantänen.

Visa signatur

🗄️ : NZXT H510 TG White . . . . . . . . . . . 🔌: Corsair RM750X White Series
🏬: MSI z370i Gaming Pro Carbon AC . 🎞️: Corsair 32GB DDR4 3000Mhz CL15
🔲: Intel Core i7 8700K @4.1Ghz . . . . . ❄️: Corsair Hydro H115i
💾: M.2 Samsung 960 EVO 500 GB .. . . 💾: Samsung 860 EVO 1 TB
🏴: MSI GF GTX 1080 Ti GamingX . . . . 🖥️: AOC AG241QG 1440p 165Hz GS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Det krävs minst 90-95% för flock immunitet...

Hur vet du det? Källa på det det här tack!

Visa signatur

🗄️ : NZXT H510 TG White . . . . . . . . . . . 🔌: Corsair RM750X White Series
🏬: MSI z370i Gaming Pro Carbon AC . 🎞️: Corsair 32GB DDR4 3000Mhz CL15
🔲: Intel Core i7 8700K @4.1Ghz . . . . . ❄️: Corsair Hydro H115i
💾: M.2 Samsung 960 EVO 500 GB .. . . 💾: Samsung 860 EVO 1 TB
🏴: MSI GF GTX 1080 Ti GamingX . . . . 🖥️: AOC AG241QG 1440p 165Hz GS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Tycker verkligen inte att jag skriver orimliga saker, karantän har ju funkat i Sydkorea, Taiwan, Kina, Japan och snart får vi se om det funkar i Italien, Spanien, Frankrike, Storbritannien och USA.

Det fungerar bara tillfälligt. Det saktar bara ned det. Så fort karantänen hävs så kommer det spridas lika snabbt igen. När väl systemet är smittat så kommer det bara fortsätta. Enda sättet är att sätta alla i världen i karantän i 3 veckor eller vad det kan ta. På samma gång.

Det är så pass smittsamt verkar det som.

Den enda lösningen är vaccin.

Det är för sent. Hade man gjort det INNAN det kom till Sverige så är det en annan sak. Att vi inte släppt in det.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Helt riktigt. Jag pudlar. Förslag är ute på remiss

https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/departementsseri...

Intressant. Tittade lite i dokumentet:
"Det bör understrykas att sådana begränsningar eller andra åtgärder aldrig kan utformas på ett sådant sätt att de innebär inskränkningar i de fri-och rättigheter som skyddas i regeringsformen, däribland skyddet mot påtvingat kroppsligt ingrepp och rätten till skydd för rörelsefriheten (jfr 2kap. 6 och 8§§ regeringsformen).Sådana eventuella åtgärder kan enbart riksdagen besluta om genom lag. Bemyndigandetger exempelvis inte stöd för att beslutaom s.k. utegångsförbud,som man har gjort i andra länder. Ett sådant mycket ingripande och omfattande beslut om utegångsförbud –ettslags isolering –eller en karantän av hela samhällen skulle sannolikt innebära begränsningar i fri-och rättigheter som kräver en lag."

En liten fundering. Grundlagen kräver väl två riksdagsbeslut med ett riksdagsval mellan dem innan den kan ändras? Så när de skriver "kräver en lag" så är det inget de kan ta fram på kort tid om den bryter mot grundlagen? Grundlagen säger att vi har frihet att resa inom Sverige samt frihet att lämna Sverige. Så utegångsförbud/reseförbud är väl i princip inte möjligt på kort sikt? Eller kan de via riksdagen snabbt skapa lagar som bryter mot de mänskliga fri- och rättigheterna? I princip är väl begränsning om folksamlingar något som begränsar rätten att demonstrera så det känns som de redan har gjort detta.

Även det här "påtvingat kroppsligt ingrepp", är det vaccination man tänker på då? Har för mig Danmark pratade om att införa tvingande vaccination. Själv tror jag det är bättre att ge folk valfrihet. Typ "Vaccinet har vissa kända biverkningar som drabbar mindre än 1 på 100000 personer. Vaccinet kan också ha ännu okända biverkningar trots rigorös testning. Genom att vaccinera dig skyddar du dig själv och andra att drabbas av en sjukdom som dödar 1% av de som smittas och tar stora resurser från vården. Vaccinera sig är frivilligt och du har nu informerats om kända fördelar och nackdelar". Acceptansen för att vaccinera sig blir högre om det är frivilligt och skulle någon drabbas av biverkning så kan man säga "vi gav dig ett val, det var frivilligt" jämfört med att folk säger att de blev sjuka av ett vaccin som de tvingades att ta. Om det är tvingande kommer folk också att hitta på diverse åkommor "orsakade av vaccinet".

Personligen skulle jag förmodligen ta ett frivilligt vaccin utan att klaga på eventuella biverkningar jag får. Men om det blir tvång skulle jag klaga och stämma dem om jag drabbas av biverkningar och kanske försöka undvika bli vaccinerad trots tvånget. Tror fler fungerar som jag. Ett frivilligt "erbjudande om vaccin" känns positivare än ett "tvång om kroppsligt ingrepp" mot ens vilja. Någon kanske invänder att utan vaccinering så blir det fortsatta inskränkningar i friheten. Jo men det kanske inte behövs 100% vaccinering, kanske räcker med 70% immunitet för att stoppa virusets spridning? Med informationskampanjer kan man nog få >90% att vaccinera sig frivilligt. Det kanske inte ens behövs något vaccin när vi uppnått flockimmunitet på naturligt sätt. Kanske räcker att vaccinera riskgrupper så som man idag gör mot säsongsinfluensor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Tycker verkligen inte att jag skriver orimliga saker, karantän har ju funkat i Sydkorea, Taiwan, Kina, Japan och snart får vi se om det funkar i Italien, Spanien, Frankrike, Storbritannien och USA.

Det ser vi redan nu att det inte gör.

Permalänk
Medlem

Det bästa sättet att undvika det här i framtiden hade varit om hela världen införde permanent reseförbud till och från de länder där människor exponerar sig för nya virus på detta sättet.

AIDS, EBOLA, SARS, MERS och COVID-19.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Värre än inget skydd alls? Fast då kanske det blir arbetsvägran.

Socialstyrelsen idag på pressträffen

Citat:

– Vi kommer aldrig att köpa in material som inte är kvalitetssäkrat. Att ge ut icke-kvalitetssäkrade andningsskydd i vården och den falska trygghet det innebär kan innebära katastrofala följder för patienterna och smittspridningen. Det är inte bättre att ha något som inte fungerar än att inte ha något alls.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fextreme_fa:

Jag funderar på att åka till sommarstugan i påsk. Och jag tror fler kan göra det ifall de har rätt förutsättningar.
Har en timmes resa med bil hem ifall att någon skulle bli sjuk osv. så kan vi åka hem och vårdas, då vi slipper belasta annan sjukvård (har inte nyttjat sjukvården där under de 20 åren vi haft stugan) det är 40min enkel resa till närmsta sjukhus så går fortare att ta bilen tillbaka till Stockholm än att ringa ambulans som skall åka tur&retur vid akuta fall.
Stugan ligger i sörmländska skogarna 22km till närmsta stad och vi handlar mat hemma innan avfärd, för hela helgen.

Ser någon någon risk med detta? varför vi inte bör åka? Vill fortfarande ta mitt ansvar men har själv svårt att se problemet med detta.

Känns som vi kommer vara mer isolerade där än någon annan stans just nu (så länge vi inte åker och handlar där utan har allt med oss).

En risk som nämnts är att ger man sig ut i trafiken kan man råka ut för en trafikolycka. Man vill inte belasta vården med onödiga trafikolyckor just nu. Minskad biltrafik minskar risken för olyckor. Även om risken för just dig att råka ut för trafikolycka är relativt låg så inträffar det ofta olyckor i påsktrafiken. Samtidigt så finns inget förbud mot resor så du gör som du vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Det krävs minst 90-95% för flock immunitet...

Nej, den siffran som nämnts flertalet ggr av div. professorer etc är att det blir effektivt vid 60%, men full immunitet nås först vid 97%.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Det bästa sättet att undvika det här i framtiden hade varit om hela världen införde permanent reseförbud till och från de länder där människor exponerar sig för nya virus på detta sättet.

AIDS, EBOLA, SARS, MERS och COVID-19.

Då är Shetlandsöarna och Antarktis kvar då.

Edit. Antarktis bara. Shetland har bekräftade fall

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spicebeast:

Det ser vi redan nu att det inte gör.

Samt initialt kan det ge bättre siffror, men så snart restrektionerna lättas är de tillbaka på ruta 1.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Skrivet av Fextreme_fa:

Jag funderar på att åka till sommarstugan i påsk. Och jag tror fler kan göra det ifall de har rätt förutsättningar.
Har en timmes resa med bil hem ifall att någon skulle bli sjuk osv. så kan vi åka hem och vårdas, då vi slipper belasta annan sjukvård (har inte nyttjat sjukvården där under de 20 åren vi haft stugan) det är 40min enkel resa till närmsta sjukhus så går fortare att ta bilen tillbaka till Stockholm än att ringa ambulans som skall åka tur&retur vid akuta fall.
Stugan ligger i sörmländska skogarna 22km till närmsta stad och vi handlar mat hemma innan avfärd, för hela helgen.

Ser någon någon risk med detta? varför vi inte bör åka? Vill fortfarande ta mitt ansvar men har själv svårt att se problemet med detta.

Känns som vi kommer vara mer isolerade där än någon annan stans just nu (så länge vi inte åker och handlar där utan har allt med oss).

Känns som ganska liten risk att utsätta en annan region för risk med det tänket. Om ni dessutom är fler än en som kan köra om någon blir sjuk så är det ok i mitt tycke. Använd sunt förnuft och dra hem om någon får feber, bara.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yorg:

Nej, den siffran som nämnts flertalet ggr av div. professorer etc är att det blir effektivt vid 60%, men full immunitet nås först vid 97%.

Utan immunitet är det bäst med karantä. Vi är flera månader ifrån ens den svagaste formen av flock skydd.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Spicebeast:

Det ser vi redan nu att det inte gör.

Finland har 28 dödsfall, Sverige har 480. Nuff said.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Finland har 28 dödsfall, Sverige har 480. Nuff said.

Sverige och Finland är två olika länder med olika förutsättningar. Precis som Frankrike och Storbritannien är två olika länder men där vi redan nu kan se att karantän inte fungerar, trots att man satt ut polis och militär på gatorna. På Filipinerna har militären rätt att skjuta dig om du går ut. Vill du se det i Finland och Sverige?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Det krävs minst 90-95% för flock immunitet...

Det beror alldeles på hur smittsam sjukdomen är. 90-95% är för extremt smittsamma sjukdomar som mässlingen, covid-19 är långt ifrån så smittsam. Nu vet man inte exakt hur smittsam covid-19 verkligen är, men de bästa uppskattningarna ger att 29-74% ska räcka för flockimmunitet.

Skrivet av Fextreme_fa:

Jag funderar på att åka till sommarstugan i påsk. Och jag tror fler kan göra det ifall de har rätt förutsättningar.
Har en timmes resa med bil hem ifall att någon skulle bli sjuk osv. så kan vi åka hem och vårdas, då vi slipper belasta annan sjukvård (har inte nyttjat sjukvården där under de 20 åren vi haft stugan) det är 40min enkel resa till närmsta sjukhus så går fortare att ta bilen tillbaka till Stockholm än att ringa ambulans som skall åka tur&retur vid akuta fall.
Stugan ligger i sörmländska skogarna 22km till närmsta stad och vi handlar mat hemma innan avfärd, för hela helgen.

Ser någon någon risk med detta? varför vi inte bör åka? Vill fortfarande ta mitt ansvar men har själv svårt att se problemet med detta.

Om du tar bilen dit, tar med egen mat, inte träffar andra på nära håll eller går ut i samhället för att shoppa eller gå på restaurang, ja då finns det inget problem med att du åker. Om du börjar känna dig sjuk kan du ju ta dig hem innan det blir för illa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

Självklart kan vem som helst smitta utan symptom,men vad gör du för att inte smitta andra?

Jag försöker praktisera "social distancing" bäst jag kan.

Rent konkret innebär det att jag då och då åker och handlar på tider när jag tror att det är lite folk i butiken och att jag undviker att träffa vänner, bekanta och övriga människor i största möjliga mån. Jag försöker också hålla god handhygien och jag lyckas nog för det mesta hosta i armvecket om jag behöver hosta. I övrigt jobbar jag hemifrån, vilket jag inser att inte alla kan.

Kort sagt; jag försöker, efter förmåga, bäst jag kan, även om lappsjukan har gjort sig påmind.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Utan immunitet är det bäst med karantä. Vi är flera månader ifrån ens den svagaste formen av flock skydd.

Källa tack

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Avstängd

Italien, 6x invånarantalet i Sverige (60 millioner)

76 nya avlidna x6 = 456

Vi är nu Nordens Italien.

Spelar ingen roll om Siffror är släpande, siffror har löpande rapporterats in över helgen också så det är inte som om rapportering stått helt stilla.

Alla länders siffror är släpande, det är siffrorna som man rapporterar in en dag till en annan som är Intressant.

Tvätta händerna gott folk, kommer bli en jäkla resa för våra äldre det här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Nej, den siffran som nämnts flertalet ggr av div. professorer etc är att det blir effektivt vid 60%, men full immunitet nås först vid 97%.

Tänkte mest fylla i här vad flockimmunitet att vi har en så stor grad av immunitet i befolkningen att smittspridningen minskar och att vi dessutom skyddar utsatta individer (sjuka, immuunnedsatta etc).

Man pratar om en troskelimmunitetsgrad som definieras som:

där R0 är det basala reproduktionstalet, dvs det vill säga det förväntade antalet smittade en sjuk individ förväntas orsaka i en helt sjukdomsnaiv population. Observera att denna parameter inte bara är en funktion av smittan i sig utan påverkas av diverse smittskyddsinsatser och är något vi påverkar med exempelvis social distansering och övriga miljöfaktorer.

Att säga att full immunitet nås vid 97 % stämmer därför inte. Vi har helt enkelt inte så god koll på smittan än och det är dessutom ett värde som skiljer sig mellan länder. Vad forskare menar med att vi får ett effektivt skydd redan vid 60 % är att smittspridningen sannolikt då avstannar så att vi inte längre tungt belastar vården. Det händer dock redan vid lägre andel av befolkningen som är immun. Varje person räknas.

Det klassiska exemplet man brukar ta är den mycket smittsamma infektionssjukdomen mässlingen som har ett basalt reproduktionstal uppåt 20 och kräver därför närmare 95 % vaccinationstäckning idag. Detta kompliceras ytterligare av de få som inte kan vaccineras exempelvis pga immunsuppression.

Bara så att ingen blir förvirrad. Det förändrar dock ej det faktum att Esseboy inte vet vad h*n talar om.