Coronaviruset (SARS-CoV-2)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Från dagens presskonferens:
"Kunde smittan ha minskat om man testat personalen på äldreboenden? lyder en fråga.

– Vi håller på att titta på ett par äldreboenden att det kan vara så. Mina norska kollegor har testat fler på äldreboenden, de har mindre smitta där. Så fort vi kan testa mer är personal på äldreboende högt prioriterad. Det kan inte lösa situationen som en enskild åtgärd, man måste tänka på helheten, säger statsepidemiolog Anders Tegnell."

Nu är det som det är, men hoppas verkligen man tar tag i det här nu och försöker undvika att det blir värre samt utvärderar varför det blev så här.

Jag tycker att det var ett ärligt svar som visar på att dom faktiskt jobbar på och gör det dom ska (givetvis utifrån det lilla jag kan bedöma).

Svaret tycker jag visar på att att FHM har kontakt med sina motsvarigheter i andra länder och utbyter information och erfarenheter. I detta fall har man alltså sett att Norge verkar lyckas bättre med att skydda folk på äldreboenden och identifierat en möjlig (bidragande) orsak och justerar därefter sin egen handlingsplan.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Moderator
NintendOrakel

Uppmaning!

Hej

har raderat inlägg som inte fyller någon funktion alls.

Kan en del av er vara vänliga att sluta med att självdiagnostisera andra personer! Inte kul att höra ditten och datten av vad andra tror en person är eller inte.

Att kalla varandra för det ena eller andra beroende på att man inte håller med den andra är inget bra sätt. Ni som gör detta gör ni samma sak irl? Och om lär det säkert distansera er.

Försök hålla en god ton utan dagisfasoner, tack!

Ps. jag förstår att en del känslor rör upp men anmäl istället för att hoppa på varandra med verbal spydighet.

Mvh

Tiamat/Moderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Ju fler människor du har i ett samhälle, ju fler smittar andra, dvs fler människor blir sjuka samtidigt. Det är väll givet för alla?

Inte alls lika mycket om man är som du säger i början av kurvan. Smittan måste ju då nå (eller inte nå) dessa extra personer innan det blir relevant.

Säg att smittan börjar i två städer med liknande storlek i olika länder, land A har 10 gånger fler invånare än land B. Dag 10 har bägge länder 10 döda, och ingen större smitta utanför dessa städer. Har land A gjort ett 10 gånger så bra jobb?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sKRUVARN:

Inte alls lika mycket om man är som du säger i början av kurvan. Smittan måste ju då nå (eller inte nå) dessa extra personer innan det blir relevant.

Säg att smittan börjar i två städer med liknande storlek i olika länder, land A har 10 gånger fler invånare än land B. Dag 10 har bägge länder 10 döda, och ingen större smitta utanför dessa städer. Har land A gjort ett 10 gånger så bra jobb?

Jo men nu började inte smittan samtidigt i Italien och Sverige. Jo mer pinnar du har samlat till brasan, ju större brand blir det tillslut... Även om branden sprider sig initialt lika snabbt i brasan.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dredd:

Jag skrev Nordens Italien. Spanien kan inte vara Nordens Italien. Däremot är Sverige det.

Ja, det är sant att det blir fel att ta in Spanien där. Fair. Men det är fortfarande ett ganska krystat tilltag. Tycker jag iaf.
Dessutom har Danmark sett ut att ha brantare utveckling av döda ställt mot antal invånare senaste tiden. Men utvecklingen startade tidigare i Sverige så vi är några dagar längre in i det.
Jag skulle ändå inte uttrycka det som att Danmark är det nya Italien. Ja - det låter "punchigt", men jag ogillar det ändå. Kvällspost-sliskigt typ.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spicebeast:

Jag är och varit språklärare i snart tjugo år. Det är för mig tydligt att det finns ett samband mellan dålig svenska och grundlösa påståenden i det här och andra forum på nätet.

Jag antar att du syftar på Campaigner och inte mig här?

Jag har ingen koll på studier kring ditt påstående. Det ter ju sig dock naturligt att språkkunskaper korrelerar med utbildningslängd så det låter ju inte orimligt.

Sen bryr jag mig inte så mycket om personens språkbegåvning. Jag bemöter hellre innehållet. Sen är jag själv absolut ingen skrivare att tala om heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Jo men nu började inte smittan samtidigt i Italien och Sverige. Jo mer pinnar du har samlat till brasan, ju större brand blir det tillslut... Även om branden sprider sig initialt lika snabbt i brasan.

Precis, du säger själv att vi är det initiala stadiet. Så förklara vad 72x6=italien betyder?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Jag tycker dock sveriges linje är den mest hållbara i längden. För att stänga ner ekonomin och landet fullständigt kommer till slut döda många människor det också och då pratar vi helt andra åldersgrupper än dom vi ser dö nu. Inte för inte det är hemskt nog, men jag vet vad jag hade valt om jag varit tvungen att välja.

Jag är inte säker på att det är så stor skillnad ekonomiskt mellan Sveriges linje och mer hårdföra linjer. Dels för att ekonomin är global, dels för att effekten blir ungefär densamma. Om folk lagstadgas att stanna hemma eller uppmanas att stanna hemma kanske inte påverkar det ekomomiska så mycket?

Man får väl jämföra i efterhand med våra nordiska grannländer och se om man kan se några skillnader. Med ditt resonemang så borde Sverige ha färre konkurser, färre antal arbetslösa etc

Jag tror snarare att utformningen av åtgärdspaket kommer påvisa skillnader, men som sagt, vi får se.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sKRUVARN:

Precis, du säger själv att vi är det initiala stadiet. Så förklara vad 72x6=italien betyder?

Sverige är ett litet land med 10-11 miljoner, Italien är 60 mil dvs 6x större 72x6 om man vill slå våra siffror mot Italiens för få ett perspektiv mot Italiens siffror.

Permalänk
Medlem

Angående jämförelsen med Italien, siffrorna från helgen släpar efter och rapporteras idag istället för på lördag och söndag. Således borde man ta snittet från de tre dagarna istället, (76+28+15)/3=39.7, och multiplicerar man det med 6 får 240 ungefär, vilket är långt från Italiens topp. (Siffrorna är från Worldometers)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kanskedet:

Angående jämförelsen med Italien, siffrorna från helgen släpar efter och rapporteras idag istället för på lördag och söndag. Således borde man ta snittet från de tre dagarna istället, (76+28+15)/3=39.7, och multiplicerar man det med 6 får 240 ungefär, vilket är långt från Italiens topp. (Siffrorna är från Worldometers)

Stämmer ej, man rapporterade in siffror både i lördags och söndags, detta är ytterligare 76 personer som nu rapporteras in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Italien, 6x invånarantalet i Sverige (60 millioner)

76 nya avlidna x6 = 456

Vi är nu Nordens Italien.

Spelar ingen roll om Siffror är släpande, siffror har löpande rapporterats in över helgen också så det är inte som om rapportering stått helt stilla.

Alla länders siffror är släpande, det är siffrorna som man rapporterar in en dag till en annan som är Intressant.

Tvätta händerna gott folk, kommer bli en jäkla resa för våra äldre det här.

Utan att gå in på resten, var får du siffran 76 avlidna ifrån?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jempa:

Utan att gå in på resten, var får du siffran 76 avlidna ifrån?

Dagens inrapporterade nya dödsfall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Stämmer ej, man rapporterade in siffror både i lördags och söndags, detta är ytterligare 76 personer som nu rapporteras in.

Jo, siffrorna från helgen släpar efter och alla dödsfall hinner inte att rapporteras, vilket medför att de rapporteras på måndagen istället, eller på tisdagen. Det är uppenbart om du kollar på grafen över antal nya dödsfall per dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kanskedet:

Angående jämförelsen med Italien, siffrorna från helgen släpar efter och rapporteras idag istället för på lördag och söndag. Således borde man ta snittet från de tre dagarna istället, (76+28+15)/3=39.7, och multiplicerar man det med 6 får 240 ungefär, vilket är långt från Italiens topp. (Siffrorna är från Worldometers)

Tror en del aldrig kommer att lära sig. En dags värde är helt ointressant, det är trender över längre tid som kan säga något. Nu väljer dredd som sagt var att använda sig av 76 för att komma fram till det resultat som han är ute efter, undergången är nära. Väljer vi istället 15 för 76 så får vi ju ett helt annat resultat. 15x6=90 vilket Italien knappt har varit under många dagar. Absolut inte senaste tiden. Så om man nu ska gå på dredds "teorier" så var vi i stort sett utan döda igår=90 medans vi idag är på väg utför stupet med 456 döda, allt omräknat till Italiens befolkningsmängd som dredd väljer att göra.

Så för att sammanfatta det hela:

Igår så var vi i stort sett klara med corona och kan leva som vanligt igen
Idag så är vi på väg utför ättestupa

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kanskedet:

Jo, siffrorna från helgen släpar efter och alla dödsfall hinner inte att rapporteras, vilket medför att de rapporteras på måndagen istället, eller på tisdagen. Det är uppenbart om du kollar på grafen över antal nya dödsfall per dag.

4 april - 40
5 april - 28
6 april - 76

FMH rapporterar siffror även på helger.

Permalänk
Medlem

För att försöka få ett slut på de här dumheterna ang när dödsfall rapporteras in:

Misstänker man inget brott skall dödsbevis skickas till Skatteverket nästkommande arbetsdag. Ett dödsorsaksintyg skall sedan skrivas och skickas till Socialstyrelsen inom 3 veckor.

Detta betyder stt det finns eftersläpning i systemet gällande inrapportering. Sluta fåna er med att någon mörkar eller att det faktum att dödsfall rapporteras under helgen talar för att alla dödsfall som rapporteras under veckan ej kunnat inträffa under helgen som förflutit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

4 april - 40
5 april - 28
6 april - 76

FMH rapporterar siffror även på helger.

Absolut, men ser du något mönster i grafen nedan?

Grafen är fråm Worldometers istället, men du ser så klart liknande mönster på andra ställen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dredd:

Jo men nu började inte smittan samtidigt i Italien och Sverige. Jo mer pinnar du har samlat till brasan, ju större brand blir det tillslut... Även om branden sprider sig initialt lika snabbt i brasan.

Vill du jämföra utvecklingen i förhållande till storleken på landet - vilket ju är vettigt så har SVT sammanställt det här i en graf.
https://www.svt.se/datajournalistik/har-sprider-sig-coronavir...
Välj andel döda istället för antal döda så får du upp dödstal i förhållande till folkmängd.

Tittar du på den så ser du att Italien inte sticker ut så mycket där jämfört med andra länder x antal dagar in.
Vill du ha Italien som grund för att statuera exempel så handlar det snarare om att de har haft smittan länge. På det sättet sticker de ut. Utbrottet startade tidigt där. Därför har det rapporterats mycket om Italien. De fick först känna på nya nivåer av problematik i flera steg.
Jag vet inte om det är så relevant att statuera exempel utifrån hur tidigt smittan fick fart i respektive land däremot.
Du får gärna fördjupa din förklaring om varför det är så viktigt att understryka den delen.

Mer relevant är väl i så fall hur snabbt virusspridningen accelererar i förhållande till invånarantal i så fall. Och kollar du på grafen så är Danmarks kurva brantare än Sveriges och Italiens. Ja även brantare än Spanien under sin utvecklingstid.
Men ja. Man ska kanske inte dra för stora växlar av att jämföra länder ändå. Det här är komplext och det är lätt att både tänka fel, och att missa relevanta delar. Det är därför vi lekmän kanske inte är bäst lämpade att tolka alla lägen.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Sverige är ett litet land med 10-11 miljoner, Italien är 60 mil dvs 6x större 72x6 om man vill slå våra siffror mot Italiens för få ett perspektiv mot Italiens siffror.

Du skrev att vi är i början av smittan, samtidigt har vi även kommit fram till att "branden sprider sig initialt lika snabbt i brasan" så antingen är vi inte i början, eller så behöver du inte ta i hänsyn till befolkningsmängd.

Sen förstår jag inte riktigt vilket perspektiv den siffran skulle ge oavsett. Att vi är i samma läge som när italien hade sin första dag med 400-500 döda? Ja det var i mitten av deras kurva.

Permalänk
Skrivet av ToddTheOdd:

Tror en del aldrig kommer att lära sig. En dags värde är helt ointressant, det är trender över längre tid som kan säga något. Nu väljer dredd som sagt var att använda sig av 76 för att komma fram till det resultat som han är ute efter, undergången är nära. Väljer vi istället 15 för 76 så får vi ju ett helt annat resultat. 15x6=90 vilket Italien knappt har varit under många dagar. Absolut inte senaste tiden. Så om man nu ska gå på dredds "teorier" så var vi i stort sett utan döda igår=90 medans vi idag är på väg utför stupet med 456 döda, allt omräknat till Italiens befolkningsmängd som dredd väljer att göra.

Så för att sammanfatta det hela:

Igår så var vi i stort sett klara med corona och kan leva som vanligt igen
Idag så är vi på väg utför ättestupa

I övrigt så hoppas jag fortfarande att vi har början på en nedåtgående trend av nya fall. Gårdagen gick upp lite grann efter helgen men inte en så stor ökning som det tidigare var.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kanskedet:

Absolut, men ser du något mönster i grafen nedan?

https://i.imgur.com/0yTLlcD.png

Grafen är fråm Worldometers istället, men du ser så klart liknande mönster på andra ställen.

Man måste titta på antalet döda inrapporterade dag för dag, alla länder rapporterar så, inget land har någon sorts direktrapportering in i systemen direkt när en person dör, eftersläpningen bör man i detta skede fundera mindre på, vi får se hur det ser ut i veckan som kommer, men jag förmodar att vi kommer ligga iaf runt 50 fall om dagen.

Sättet du resonerar på innebär att det är ännu mer döda än vad vi har inrapporterat hittils, vilket förmodligen också stämmer. FMH har rapporterat att det nu ska vara mindre eftersläpning rent generellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irregular Programming:

I övrigt så hoppas jag fortfarande att vi har början på en nedåtgående trend av nya fall. Gårdagen gick upp lite grann efter helgen men inte en så stor ökning som det tidigare var.

Det hoppas jag också. Men även i det fallet så gäller det att inte stirra sig blind på en dag och sedan tro att det är så det kommer bli i framtiden. Man måste ta ett antal dagar i beaktande. Fast du verkar inte ha något problem med det utan det är andra som oftast vill få det till att allt nu är kört, nu är undergången nära, lås in alla eller skjut de som går utanför sin lägenhet/hus, fast det har de ju oftast påstått ändå sedan dag 1 iofs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Man måste titta på antalet döda inrapporterade dag för dag, alla länder rapporterar så, inget land har någon sorts direktrapportering in i systemen direkt när en person dör, eftersläpningen bör man i detta skede fundera mindre på, vi får se hur det ser ut i veckan som kommer, men jag förmodar att vi kommer ligga iaf runt 50 fall om dagen.

Sättet du resonerar på innebär att det är ännu mer döda än vad vi har inrapporterat hittils, vilket förmodligen också stämmer. FMH har rapporterat att det nu ska vara mindre eftersläpning rent generellt.

Som du ser så är det stora hopp i rapporteringen, och då får man använda ett glidande medelvärde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Sverige är ett litet land med 10-11 miljoner, Italien är 60 mil dvs 6x större 72x6 om man vill slå våra siffror mot Italiens för få ett perspektiv mot Italiens siffror.

Och så länge man inte slår i taket på sjukvården så spelar det ingen roll. Dessa personer hade dött ändå förr eller senare då man inte kan ha länder helt stängda fram till dess man utvecklat ett vaccin. Möjligen hade några av dessa kunnat räddas om man hittar alternativa behandlingsmetoder, men det är ett stort om. Det är lite det som är den springande punkten - så länge vården orkar med spelar antalet smittade och döda mindre roll. Det speglar bara hur stor spridningen är i samhället och bör inte ha någon större effekt på antalet döda i slutändan. Sedan finns det många faktorer som pekar på att de nordiska länderna befinner sig i olika faser, ge det någon vecka eller två så kommer troligen även Finland/Danmark/Norge ha siffror som påminner om de vi har nu i Sverige.

Skrivet av Dredd:

4 april - 40
5 april - 28
6 april - 76

FMH rapporterar siffror även på helger.

https://i.imgur.com/kYiGQHi.jpg

Detta skulle jag se som ett typexempel på "cherry picking". Du väljer ut den siffra som stärker din syn på hur det ser ut och struntar fullkomligt i andra siffror. Samtidigt som du uppenbarligen är medveten om att den siffra du väljer ut troligen är överdriven eftersom helgens rapportering har en större eftersläpning än annars. Utöver det kan det vara en ren slump att fler personer dör en dag och inte en annan. Ska man dra några som helst slutsatser så får du köra någon form av medelvärde.

Personligen tycker jag i alla fall att detta är ett mycket tråkigt och klart ohederligt sätt att argumentera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Man måste titta på antalet döda inrapporterade dag för dag, alla länder rapporterar så, inget land har någon sorts direktrapportering in i systemen direkt när en person dör, eftersläpningen bör man i detta skede fundera mindre på, vi får se hur det ser ut i veckan som kommer, men jag förmodar att vi kommer ligga iaf runt 50 fall om dagen.

Sättet du resonerar på innebär att det är ännu mer döda än vad vi har inrapporterat hittils, vilket förmodligen också stämmer. FMH har rapporterat att det nu ska vara mindre eftersläpning rent generellt.

Det kan man göra om man vill få fram en specifik tes och då väljer ut de dagar då det är större ökning. Vi som är lite mer ute efter att beskriva verkligheten inser att en enskild dag är helt ointressant. Som ett exempel, inte kopplat till verkligheten men för att kanske få dig att första:

Dag 1: 1
Dag 2: 1
Dag 3: 1
Dag 4: 1
Dag 5: 8
Dag 6: 1
Dag 7: 1
Dag 8: 1
Dag 9: 1

Det du då gör är att du väljer ut dag 5 och skriker ut "Jordens undergång är nära. 8x ggr så många dör sedan igår!!!!!!!" Det är iofs sant, att det dog 8x så många dag 5 som dag 4, men jämför man då med dag 3 med dag 2 så är det ingen ökning alls. Du har även medianvärdet på 1 och ett medelvärde på strax under 1.8. Alltså ingen katastrof på något sätt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dredd:

Man måste titta på antalet döda inrapporterade dag för dag, alla länder rapporterar så, inget land har någon sorts direktrapportering in i systemen direkt när en person dör, eftersläpningen bör man i detta skede fundera mindre på, vi får se hur det ser ut i veckan som kommer, men jag förmodar att vi kommer ligga iaf runt 50 fall om dagen.

Sättet du resonerar på innebär att det är ännu mer döda än vad vi har inrapporterat hittils, vilket förmodligen också stämmer. FMH har rapporterat att det nu ska vara mindre eftersläpning rent generellt.

Du borde nog ta dig en funderare på om det finns en möjlighet till ökat eftersläpp på inrapporteringen över helgen.
Alltså även om det också rapporteras in fall över helgen. Det ser onekligen ut så i siffrorna. Därför kan efterföljande måndag få en del av helgens fall.
Det här är iaf inget du kan utesluta. Ellerhur?
Hur hanterar man det då?
Ja som flera tar upp så ska du helt enkelt inte lägga för stor vikt vid enskilda dagars inrapportering. Gör inte sensationsuttalanden om enskilda dagars rapporter när det finns tydliga osäkerhetsfaktorer inblandade.
Trender över lite längre tid ger en bättre bild över läget.

Du driver en tes här som inte riktigt håller så bra. Därför ifrågasätts den. Det är läge att ge med dig här.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av lhugo:

Jag antar att du syftar på Campaigner och inte mig här?

Jag vill inte nämna några namn men det är en observation som brukar vara talande för individers förmåga att resonera kring olika argument. De flesta i den här och andra trådar på forumet håller god ton och har mycket intressant att tillföra (du också), därför är det lätt att se vilka som står ut från mängden.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dredd:

Jag skrev Nordens Italien. Spanien kan inte vara Nordens Italien. Däremot är Sverige det.

Italien har många kinesiska (illigala/svartarbetare?) textilarbetare som åker fram och tillbaka emellan som kan ha dragit dit smittan.
Spaniens situation är illa och vad det beror på vet jag inte.

Men hur kommer det sig att Sverige inte följer andra länders kvar med utegångsförbud etc något fler andra länder gjort för nära en månad sedan.

Något som gör vårt taktik med att rulla tummarna och hoppas på att problemet ska försvinna mer effektiv är nog att vi inte bort lika tätt inpå varandra förutom i Stockholm till liten del då och kanske någon mer stad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Dagens inrapporterade nya dödsfall.

Jag kunde inte hitta just den siffran, så min förhoppning var en källhänvisning i form av en länk. Skulle ha frågat efter det. Men ok, om det är inrapporterade döda och inte antal döda en viss dag så förstår jag. Men som andra här har jag svårare att köpa relevansen, särskilt i din jämförelse med tanke på att variationen är så pass stor mellan olika dagar.