Permalänk
Medlem

Tankar om Tyskland och liknande länder som fått ner smittspridningen under 1,0.

Tyskland har ungefär 90 000 fall, det är ungefär en tusendel av befolkningen (95 miljoner).
Antag att det finns ett stort mörkertal så att i verkligheten är antalet fall just nu 100 gånger större, ca 10 miljoner.
Då finns det 85 miljoner kvar som inte är smittade.
För att få flockimmunitet vill vi att minst 60% ska vara smittade och immuna, alltså ytterligare ca 50 miljoner.
Hur sa vi göra för att få dessa 50 miljoner människor att bli smittade på ett kontrollerat sätt? Är det alls möjligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av robby:

Tankar om Tyskland och liknande länder som fått ner smittspridningen under 1,0.

Tyskland har ungefär 90 000 fall, det är ungefär en tusendel av befolkningen (95 miljoner).
Antag att det finns ett stort mörkertal så att i verkligheten är antalet fall just nu 100 gånger större, ca 10 miljoner.
Då finns det 85 miljoner kvar som inte är smittade.
För att få flockimmunitet vill vi att minst 60% ska vara smittade och immuna, alltså ytterligare ca 50 miljoner.
Hur sa vi göra för att få dessa 50 miljoner människor att bli smittade på ett kontrollerat sätt? Är det alls möjligt?

Tyskland är en västanfläkt mot hur det riskerar bli i Afrika

http://afp.omni.se/who-warns-of-dramatic-evolution-of-virus-i...

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Avstängd
Skrivet av robby:

Tankar om Tyskland och liknande länder som fått ner smittspridningen under 1,0.

Tyskland har ungefär 90 000 fall, det är ungefär en tusendel av befolkningen (95 miljoner).
Antag att det finns ett stort mörkertal så att i verkligheten är antalet fall just nu 100 gånger större, ca 10 miljoner.
Då finns det 85 miljoner kvar som inte är smittade.
För att få flockimmunitet vill vi att minst 60% ska vara smittade och immuna, alltså ytterligare ca 50 miljoner.
Hur sa vi göra för att få dessa 50 miljoner människor att bli smittade på ett kontrollerat sätt? Är det alls möjligt?

Jo men det är ju det här som är mycket intressant med FHM's taktik, jag tror det är möjligt förutom i Stockholm.
Räknar vi bort Stockholm så kommer resten av Sverige att klara det.

Att Tyskland klarar det med 50 miljoner innevånare tvivlar jag på. (plus att de klarar sannolikt inte en "lock-down" mer än några veckor till)

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

https://lakartidningen.se/opinion/debatt/2020/04/aerosoler-ka...

Lite intressant angående angående smitta via luften.

Snart dags för FHM att se till att ta fram lite åtgärder för att minska spridningen av detta virus.
Det hjälper inte att säga att en kurva ska plattas till om man inte har någon faktiskt åtgärd.
Blir lite handhjärtan över hela situationen.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Tror ärligt att bästa åtgärden skulle vara att alla länder kommer överens om att förbjuda/komma över ens att media slutar rapportera helt om viruset, samt släppa alla restriktioner och låta alla gå vidare i världen.
Allt skulle vara glömt på 2 veckor blankt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Dock är inte detta något som förhindrat tex Regering, FMH eller vår Krismyndighet att varna samt försöka få folk i kritiska positioner att börja förbereda för det som var på väg.

Läste du ens mitt inlägg???

Skrivet av Hurtigbullen:

Ansvaret att hålla krislager ligger idag, såvitt jag förstått, till stor del ute hos regionerna. Socialstyrelsen och FHM har i omgångar (2009, 2012, 2015 och 2019) påpekat vikten av lagerhållning i regionerna och även krävt det. Under denna tidsperiod har alltså region Stockholm, region Västra Götaland och region Skåne beslutat att avskaffa krislager av t.ex skyddsutrustning.
Källa: https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artik...

Regionerna skulle mao redan haft saker i lager sen flera år tillbaka. Hur många gånger, och hur långt innan, ska socialstyrelsen och FHM behöva säga till regionerna om detta för att du ska anse att ansvaret faller just hos regionerna?

Mao, relevanta myndigheter har varnat, flera gånger, men nu ska dom tydligen enligt dig behöva säga till en gång till "för nu är det på riktigt".

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av plunn:

Men lägg ner någon gång! FHM har gjort ett utmärkt jobb utifrån förutsättningarna.

Det enda som gäller just nu är att bromsa virusspridandet samt samtidigt försöka hålla igång ekonomin.

(sluta även besöka Internets slasktrattar där det skrivs en massa skit)

Vi kan absolut inte redan nu säga att FHM har gjort ett bra jobb. Vi får vänta och se när allt är färdigt och vi kan jämföra med andra.

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Tyskland är en västanfläkt mot hur det riskerar bli i Afrika

http://afp.omni.se/who-warns-of-dramatic-evolution-of-virus-i...

Afrika har väldigt ungt befolkning så de kommer att klara sig rätt bra.

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimetikon:

Tror ärligt att bästa åtgärden skulle vara att alla länder kommer överens om att förbjuda/komma över ens att media slutar rapportera helt om viruset, samt släppa alla restriktioner och låta alla gå vidare i världen.
Allt skulle vara glömt på 2 veckor blankt

Så all världens samlade epidemiologer som propsar på begränsning och social distansering vet inte vad de pratar om? Att sjukhusen magiskt skulle kunna ta emot mängder av dödssjuka? Jag förstår inte vad du vill komma med denna typ av inlägg. Uppenbarligen har du inget att komma med här. Vad är det du vill ha sagt?

Permalänk
Medlem

Det var på tiden att det sades. Det finns skillnader mellan länder, men den är säkert försumbar över längre tid.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av robby:

Tankar om Tyskland och liknande länder som fått ner smittspridningen under 1,0.

Tyskland har ungefär 90 000 fall, det är ungefär en tusendel av befolkningen (95 miljoner).
Antag att det finns ett stort mörkertal så att i verkligheten är antalet fall just nu 100 gånger större, ca 10 miljoner.
Då finns det 85 miljoner kvar som inte är smittade.
För att få flockimmunitet vill vi att minst 60% ska vara smittade och immuna, alltså ytterligare ca 50 miljoner.
Hur sa vi göra för att få dessa 50 miljoner människor att bli smittade på ett kontrollerat sätt? Är det alls möjligt?

Har du någon vetskap om huruvida det de facto är 100 000 eller 50 miljoner människor i Tyskland som blivit smittade?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lhugo:

Så all världens samlade epidemiologer som propsar på begränsning och social distansering vet inte vad de pratar om? Att sjukhusen magiskt skulle kunna ta emot mängder av dödssjuka? Jag förstår inte vad du vill komma med denna typ av inlägg. Uppenbarligen har du inget att komma med här. Vad är det du vill ha sagt?

vet inte riktigt vad ja vill säga, är så jävla less på att allt handlar om detta hela tiden överallt, det är en lite kraftigare förkylning liksom...

men det verkar som att majoriteten i denna tråd lider av nån slags självskadebeteende där man hoppar på alla som inte späder på rädslan om döden, nått som många inte verkar ha fattat att vi alla nån gång ska göra. Enda skillnaden är att någon procent mer kommer dö under april än samma månad något annat år.

Ska bli intressant och se om det följs upp efter allt lagt sig hur många av dödsfallen som ändå bara hade någon månad kvar i livet pga underliggande sjukdomar och hade lika gärna gått bort av tandvärk eller en vanlig influensa. skulle själv göra amatörmässig gissning på att 60-80 av dödsfallen faller under den kategorin.

Permalänk
Medlem

@Nils-Göte: Fakta finns här:
https://www.worldometers.info/coronavirus/
Alltså ca 90000 fall. Det övriga är mina antaganden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon173292:

Du har missat hur långt vi låtit det hela gå, vi är numera endast på 50% av självförsörjande nivå. Stoppar länder export pga orolighet över att inte kunna mata sin egen befolkning, ja, då kan vi skrika oss hesa efter mat att importera. Det vi kan fixa är iofs morötter, vilket är tur, för de innehåller ganska mycket av det vi behöver. Men tror inte vi kan föda hela befolkningen på det.

Inte ens mjölk klarar vi längre av att producera så det räcker.

Förhoppningsvis, ytterligare en sak som folket får upp ögona för, så vi kan börja repatriera iaf jordbruksproduktionen.

Men, lite roligt å andra sidan är att vi producerar dasspapper åt nästan hela EU, så vi kanske kan hålla dasspappret som en produkt över huvudet på länder som inte vill exportera.. :}

Vi har ett ganska högt matsvinn i dag. Det kommer såklart att minska om det blir matbrist. Sen är det många som äter mer än de behöver, de får sluta med det om man inför lite ransoneringar. Så kan vi nog klara oss ett bra tag på 50%. På längre sikt får man så klart öka odlingen i landet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimetikon:

vet inte riktigt vad ja vill säga, är så jävla less på att allt handlar om detta hela tiden överallt, det är en lite kraftigare förkylning liksom...

men det verkar som att majoriteten i denna tråd lider av nån slags självskadebeteende där man hoppar på alla som inte späder på rädslan om döden, nått som många inte verkar ha fattat att vi alla nån gång ska göra. Enda skillnaden är att någon procent mer kommer dö under april än samma månad något annat år.

Ska bli intressant och se om det följs upp efter allt lagt sig hur många av dödsfallen som ändå bara hade någon månad kvar i livet pga underliggande sjukdomar och hade lika gärna gått bort av tandvärk eller en vanlig influensa. skulle själv göra amatörmässig gissning på att 60-80 av dödsfallen faller under den kategorin.

Jag kan definitivt förstå att man blir less av trista nyheter, att man känner sig låst i vardagen, att det kanske inte känns speciellt konkret när hotet är osynligt och när drabbade skuffas in på sjukhus där få bevittnar tragedin.

Sen rör det sig inte om en vanlig förkylning som i princip uteslutande är självbegränsande. Det rör sig om en potentiellt dödlig sjukdom där patienter kräver avancerad vård vi inte har möjlighet att skala upp till enorma nivåer. Tar dessa platser slut (detta kan mycket väl hända) så kan vi hamna i ett läge där vi måste börja avsluta livsuppehållande behandlingar. Kolla 03:40 in i detta klipp från Aktuellt så kanske det blir mer konkret för dig. Ser läkaren ut att ta lätt på saken?

Du har ett enormt privilegium att kunna sitta och skriva att man är trött på medierapporteringen och att du önskar att man släppte på alla restriktioner. De konsekvenser det skulle få för mig och mina kollegor att hamna i den situation som skulle uppstå tror inte att du greppar. Annars skulle du inte skriva som du gör. Tänk dig själv att dagarna i ända prioritera och koppla ur respiratorer när nya patienter med bättre förutsättningar inkommer och det inte finns plats någonstans. Du skulle bevittna den tidigare respiratorvårdade dö om och om igen. Att själv ständigt riskera att smittas. Detta är en verklighet i länder som Italien och Spanien idag. Det är upplevelser som detta som kan få vårdpersonal att må dåligt resten av sina liv.

Hur det ser ut när vi äntligen kommit igenom epidemin kan jag förstå vara intressant. Om vi lyckas begränsa det till att få dör och att de som gör det är personer som skulle dött inom kort oavsett sjukdomen eller ej är dock inte ett kvitto på att vi borde släppt på begränsningarna. Det är isf troligast ett resultat av de åtgärder vi satte in.

Är pandemin för mycket för dig så tycker jag att du istället skall stänga av din dator och telefon ett tag och hålla dig till restriktionerna. Då slipper du höra allt elände. Det kan jag respektera och förstå skulle vara skönt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sAAb:

Det var på tiden att det sades. Det finns skillnader mellan länder, men den är säkert försumbar över längre tid.

https://i.imgur.com/uWb0oH8.png

Jo, det är enbart en fråga hur snabbt vi ska se våra kära gå bort. (plus kanske sig själv)

Endera så bromsar vi så sjukvården orkar med eller så gör vi det snabbt!

Sen är jag helt övertygad om att det kommer bra antivirala mediciner! Jag kan inte tänka mig att hela världens forskare skulle misslyckas med att få fram bra botemedel innan det finns ett vaccin.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av lhugo:

Jag kan definitivt förstå att man blir less av trista nyheter, att man känner sig låst i vardagen, att det kanske inte känns speciellt konkret när hotet är osynligt och när drabbade skuffas in på sjukhus där få bevittnar tragedin.

Sen rör det sig inte om en vanlig förkylning som i princip uteslutande är självbegränsande. Det rör sig om en potentiellt dödlig sjukdom där patienter kräver avancerad vård vi inte har möjlighet att skala upp till enorma nivåer. Tar dessa platser slut (detta kan mycket väl hända) så kan vi hamna i ett läge där vi måste börja avsluta livsuppehållande behandlingar. Kolla 03:40 in i detta klipp från Aktuellt så kanske det blir mer konkret för dig. Ser läkaren ut att ta lätt på saken?

Du har ett enormt privilegium att kunna sitta och skriva att man är trött på medierapporteringen och att du önskar att man släppte på alla restriktioner. De konsekvenser det skulle få för mig och mina kollegor att hamna i den situation som skulle uppstå tror inte att du greppar. Annars skulle du inte skriva som du gör. Tänk dig själv att dagarna i ända prioritera och koppla ur respiratorer när nya patienter med bättre förutsättningar inkommer och det inte finns plats någonstans. Du skulle bevittna den tidigare respiratorvårdade dö om och om igen. Att själv ständigt riskera att smittas. Detta är en verklighet i länder som Italien och Spanien idag. Det är upplevelser som detta som kan få vårdpersonal att må dåligt resten av sina liv.

Hur det ser ut när vi äntligen kommit igenom epidemin kan jag förstå vara intressant. Om vi lyckas begränsa det till att få dör och att de som gör det är personer som skulle dött inom kort oavsett sjukdomen eller ej är dock inte ett kvitto på att vi borde släppt på begränsningarna. Det är isf troligast ett resultat av de åtgärder vi satte in.

Är pandemin för mycket för dig så tycker jag att du istället skall stänga av din dator och telefon ett tag och hålla dig till restriktionerna. Då slipper du höra allt elände. Det kan jag respektera och förstå skulle vara skönt.

Väldigt bra skrivet (Y)

Kan inte säga att jag känner mig begränsad över huvud taget, studerar i Karlstad där det inte finns många fall och har precis påbörjat en 8 veckors lång praktik hos ett företag (bygg/projektledning) i Stockholm (Skit kul vecka har det varit ) känner inte det minsta ångest över allt som händer mer matt av hysterin runt det hela. Satt och käkade med en "kollega" i onsdags och han småhostade lite men inget ja reagerade på, han ringde torsdag morgon med feber, extrem hosta och mådde allmänt piss, hälsade i stort sett krya på dig och han var mest glad att äntligen fått skiten så han kunde fokusera på jobbet igen o slippa allt tjat och jag har inte funderat nått speciellt över det mer än att jag hoppas han är tillbaka snart (skit trevlig kille), menar inte som att jag tror att han ska dö eller nått, mera att han var väldigt kul och hänga med på dagarna:)

Bara en anekdot från verkligheten inget mer bakom

Sen hoppas jag INNERLIGT att regionerna har anställt nån som bara hordar information för att sedan kunna hitta saker inom vården som fungerat bättre under kristider och kan implementeras in i "normal"vården när detta blåst förbi!!

Permalänk
Medlem

Det vore trevligt att kunna läsa/lyssna på nyheter som handlade om något annat än COVID. Jag blir själv inte less av COVID-nyheter pga det är trista nyheter. Jag bryr mig inte bara så jävla mycket att jag vill att alla nyheter ska handla om COVID i någon form.

Podcasten BBC/PBS Newshour är båda nuförtiden helt meningslösa som nyhetskälla för annat än COVID. 90-99% av podcastena handlar om det. Samma med BBCs sajt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jecretur:

Det vore trevligt att kunna läsa/lyssna på nyheter som handlade om något annat än COVID. Jag blir själv inte less av COVID-nyheter pga det är trista nyheter. Jag bryr mig inte bara så jävla mycket att jag vill att alla nyheter ska handla om COVID i någon form.

Podcasten BBC/PBS Newshour är båda nuförtiden helt meningslösa som nyhetskälla för annat än COVID. 90-99% av podcastena handlar om det. Samma med BBCs sajt.

PRECIS!

Det är som att ingenting annat händer i världen, förstår ju kanske att sporten är lite skral då allt är inställt Men nånting annat än skiten måste gå att rapportera om!

Permalänk
Medlem

@Dimetikon Tack och hoppas att du får en trevligt tillvaro fram tills dess att vi är igenom detta.

Vi kan definitivt behöva andra nyheter i dessa tider och det skulle säkerligen göra folk gott. Klart att det finns en massa att rapportera om. Tyvärr funkar inte media så. Även @jecretur verkar ju söka detta.

Permalänk

https://www.cnbc.com/2020/04/03/who-says-more-and-more-young-...

"World Health Organization officials cautioned Friday that more young people are becoming critically ill and dying from the coronavirus that’s now spread to almost every country across the world. "

-------

https://www.dn.se/nyheter/sverige/stefan-lofven-tusentals-kom...

"Statsminister Stefan Löfven (S) slår nu fast att många människor i Sverige kommer att dö i covid-19.

– Vi kommer att få räkna de döda i tusental. Det är lika bra att vi förbereder oss på det, säger Stefan Löfven."

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Det var på tiden att det sades. Det finns skillnader mellan länder, men den är säkert försumbar över längre tid.

https://i.imgur.com/uWb0oH8.png

Hur tänker du att skillnaden är försumbar då du postar en graf som visar att så inte är fallet. Notera att det är en logaritmerad skala för att det troligen blir bättre effekt så...

Visa signatur

Intel Core i5-3570K Processor || AMD Radeon HD 7970 || MSI Z77A-G45 (MS-7752)
3DMark06 30 781, SM2.0 Score - 11982 - HDR/SM3.0 Score 15632 - CPU Score 7631

Permalänk
Avstängd

Skavlan intervjuar Tegnell, alldeles lysande.

https://www.svtplay.se/video/26275402/skavlan/skavlan-sasong-...

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zargoz:

Afrika har väldigt ungt befolkning så de kommer att klara sig rätt bra.

Vad anses "rätt bra"?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Inaktiv

Ser att vi nu har passerat det normala antal döda som vi har varje år av de vanliga viruset med 33 personer, i den takten de har varit så tippar jag runt 500-600 döda i Sverige MAX.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dimetikon:

Tror ärligt att bästa åtgärden skulle vara att alla länder kommer överens om att förbjuda/komma över ens att media slutar rapportera helt om viruset, samt släppa alla restriktioner och låta alla gå vidare i världen.
Allt skulle vara glömt på 2 veckor blankt

Så vi skulle glömma att sjukvården kollapsade och 5-15% dog p.g.a avsaknad av intensivvård?

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimetikon:

Väldigt bra skrivet (Y)

Kan inte säga att jag känner mig begränsad över huvud taget, studerar i Karlstad där det inte finns många fall och har precis påbörjat en 8 veckors lång praktik hos ett företag (bygg/projektledning) i Stockholm (Skit kul vecka har det varit ) känner inte det minsta ångest över allt som händer mer matt av hysterin runt det hela. Satt och käkade med en "kollega" i onsdags och han småhostade lite men inget ja reagerade på, han ringde torsdag morgon med feber, extrem hosta och mådde allmänt piss, hälsade i stort sett krya på dig och han var mest glad att äntligen fått skiten så han kunde fokusera på jobbet igen o slippa allt tjat och jag har inte funderat nått speciellt över det mer än att jag hoppas han är tillbaka snart (skit trevlig kille), menar inte som att jag tror att han ska dö eller nått, mera att han var väldigt kul och hänga med på dagarna:)

Bara en anekdot från verkligheten inget mer bakom

Sen hoppas jag INNERLIGT att regionerna har anställt nån som bara hordar information för att sedan kunna hitta saker inom vården som fungerat bättre under kristider och kan implementeras in i "normal"vården när detta blåst förbi!!

Varför var han på jobbet om han var sjuk? Har han levt under en sten den senaste månaden?

https://www.svt.se/datajournalistik/social-distansering-simul...

Tipsa stjärnan om den sidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robby:

@Nils-Göte: Fakta finns här:
https://www.worldometers.info/coronavirus/
Alltså ca 90000 fall. Det övriga är mina antaganden.

Är det givande att spekulera huruvida det är möjligt att smitta ca 85 miljoner människor utan att överbelasta sjukvården när man helt enkelt inte vet? Det är ju rena gissningar.

Permalänk
Medlem

Vill höra er åsikt om det kommer finnas plats i sjukvård framöver?