Permalänk
Medlem

@Sir Hitman: Så länge vi inte har något test som kan ge svaret på OM du har varit sjuk, och här måste du vara väldigt säker på att du får ett korrekt svar, så är det rätt meningslöst med masstestning eftersom du timmar efter du tagit ditt test kan få covid-19.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Det här tycker jag är exceptionellt provocerande och gör mig djupt innerligt förbannad. Risken är att det här påverkar min syn mot Kina en ganska lång tid framåt, de måste f-n skärpa sig och omvärlden inklusive FN måste nu tvinga dem på alla sätt och vis.

På gränsen till en krigshandling av Kina och nu måste omvärlden f-n i mig slå hårt mot hårt, nu eller aldrig.

"Djurmarknaderna i Kina öppna igen"
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/djurmarknadern...

"Will they ever learn? Chinese markets are still selling bats and slaughtering rabbits on blood-soaked floors as Beijing celebrates 'victory' over the coronavirus"
https://www.dailymail.co.uk/news/article-8163761/Chinese-mark...

Nästan alla influensa virus tros härstamma från Kina, mycket välskriven men samtidigt otäck artikel här:
https://www.expressen.se/ledare/patrik-kronqvist/varlden-bor-...

Hoppas veganskt får ett rejält uppsving efter detta. Om alla slutade äta kött/fisk så har vi inte problemet kvar. När vi nu talar djurmarknader.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Skrivet av Herr Kantarell:

WHO säger nu att viruset INTE är luftburet. Faller ner rätt snabbt. Så gäller att hålla avståndet till andra. De säger 1m andra 1,5m och 2m. Stå inte tätt i köer i butiker.

I Kina hade de ett fall där en kvinna blev smittad i ett trapphus utan att ha träffat någon annan. Men det fanns en Corona smittad man i samma byggnad som också gått i trapphuset. Antagligen hade virus rullat ner för trappan och samlats i större mängder på bottenvåningen.

https://pbs.twimg.com/media/EUN5_GHWkAI013Y?format=jpg&name=large
https://twitter.com/WHO/status/1243972193169616898?s=20

Eller så har han rört i räcket när han gick. Viruset kan överleva flera dygn så. Kvinnan rör den och tvättar inte händerna när hon kommer in och blir smittad.

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Jo men "senaste statestiken" är släpande, som jag skrev, de bör undvika att göra uttalanden under Lördag/Söndag, tex på Agenda, när man vet att statestiken inte är inne för hur det sett ut över helgen, mycket bättre om man avstår. Annars kommer de bara att tappa förtroende.

I min mening så borde FMH prata mycket mindre överhuvudtaget, och så bör man släppa fram Regionernas talan mycket mer. Då skulle vi få en bild som är mer baserad på hur det ser ut i verkligheten.

Känns inte som vi förstår varandra eller har något vettigt utbyte. Så jag hoppar vidare diskussion med dig.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir Hitman:

MIT säger 8m och att det kan hålla sig i luften i timmar. Det finns säkert definitioner för luftburet och är väl ok att säga så för att folk ska känna sig tryggare även om det är en falsk trygghet. Eller så är MIT bara troll också
http://archive.ph/PX3eZ#selection-359.0-367.2

Jag hörde Michael Osterholm säga samma sak i Joe Rogans podvideo. Läste även för ett par veckor sedan att man kollat efter viruset hemma hos sjuka patienter i Singapore tror jag. De fann viruset på många ytor, speciellt i sovrum och badrum efter flera dygn. Inget i luften men i luftventilationen vilket visar att det kan färdas lätt via luften.

Tycker denna video från Sydkorea som hittills lyckats väldigt bra är sevärd även om vi redan känner till väldigt mycket. Man får tänka på att man faktiskt spottar och kontaminerar ytor när man bara pratar. Enligt honom finns fall där viruset angriper redan smittad person igen. De vet sedan tidigare att ansiktsmask skyddar och är därför mycket förvånad över WHO:s påstående.

https://youtu.be/gAk7aX5hksU

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JackA:

Dödligheten kan hamna strax under 1 % när epidemin väl är över. Vilket är illa nog - om två tredjedelar av t.ex. hela EU:s befolkning på drygt 500 miljoner blir sjuka och 1 % av dem dör blir det totalt över 3 miljoner döda bara i EU, och tiotals miljoner döda i hela världen.

Med tanke på att det i dagsläget "bara" rör sig om drygt 30 000 döda blir det helt andra siffror om dödligheten i slutändan blir så pass hög. Maken till likhögar har vi inte sett sedan andra världskriget.

Sedan får man ha i åtanke att det årligen dör ca 5 miljoner inom EU, helt utan pandemier. De flesta som stryker med nu verkar inte ha särskilt många år kvar att leva oavsett och man kan anta att det överlappar till viss del med den naturliga dödlighet som hade varit där även utan pandemin. Men till hur stor del, och hur många som dör i slutändan, det vet vi först om 1-2 år.

Ni får tänka på att de flesta döda är över 80 och väldigt bräckliga med andra underliggande sjukdomar. Många av de som dött kunde lika gärna dött av den vanliga influensan eller av naturliga orsaker inom ett halvår-ish.

För att sätta det i perspektiv dog det 1.3 miljoner människor av cancer i EU 2016.
https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php/...

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Beaver:

Ni får tänka på att de flesta döda är över 80 och väldigt bräckliga med andra underliggande sjukdomar. Många av de som dött kunde lika gärna dött av den vanliga influensan eller av naturliga orsaker inom ett halvår-ish.

För att sätta det i perspektiv dog det 1.3 miljoner människor av cancer i EU 2016.
https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php/...

Precis vad jag skrev i sista stycket. Många som dör nu hade sannolikt dött ändå inom den närmaste framtiden. Och det kan i-länderna hantera så länge vården klarar av det och alla får den vård de behöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

@Sir Hitman: Så länge vi inte har något test som kan ge svaret på OM du har varit sjuk, och här måste du vara väldigt säker på att du får ett korrekt svar, så är det rätt meningslöst med masstestning eftersom du timmar efter du tagit ditt test kan få covid-19.

Enda meningen är väl för att få statistik över rådande smittläge. Säg att man testar 1000 slumpmässigt utvalda personer ur befolkningen varje vecka så kan man få ett värde på antalet smittade i befolkningen med en viss felmarginal. Typ vanlig statistisk analys. Men detta kanske är något annat än vad man menar med masstestning. Kan vara värdefullt att ha en uppfattning över hur stor andel av de smittade som senare behöver vård för att kunna planera resursbehoven. Eller för att kunna räkna baklänges - nu har vi vårdat x antal personer så y antal personer i befolkningen borde ha fått smittan för någon vecka sedan. Kombinerar man all data över tid så kan man ta fram en trend. Ju mer man vet desto bättre kan man planera åtgärder. Man kan i efterhand lära sig om en viss åtgärd hade någon effekt så är man sedan bättre förberedd på lämpliga åtgärder när nästa pandemi kommer.

Permalänk
Medlem

Det handlar inte bara om att folk dör. Många blir sjuka lätt i alla åldrar förutom under ca 20 år men de blir smittade och smittar andra vilket påverkar ekonomin och hela samhället, inte minst den redan tungt belastade sjukvården. Folk får inte den vård de behöver. Bara ca 9000 fall i Sydkorea av över 50 miljoner men 30% av alla fall i Sydkorea är i 20-årsåldern pga att de ignorerar läget. De insjuknar inte hittills men smittar andra och gör man inte sitt yttersta för att minska smittorisken har man inte förstått någonting.

Det vi alla har respekt för är dock det faktum att det inte bara är äldre o multisjuka som blir svårt sjuka. Av de vi vårdar just nu är hälften yngre än 50 år. Och alla har heller inte underliggande sjukdomar.

https://www.facebook.com/anne.rosendahl.79/posts/101571797115...

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Red Beaver:

Ni får tänka på att de flesta döda är över 80 och väldigt bräckliga med andra underliggande sjukdomar. Många av de som dött kunde lika gärna dött av den vanliga influensan eller av naturliga orsaker inom ett halvår-ish.

För att sätta det i perspektiv dog det 1.3 miljoner människor av cancer i EU 2016.
https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php/...

Det man bör tänka på är att många av dessa väljs helt enkelt bort när det kommer till vilka som får tillgång till intensivvårdsplats/uttrustning i ett land som har ett begränsant antal bäddplatser, jag tror jag minns att jag läst att till och med personer som är 65+ väljs bort i tex Italien/Spanien nu.

Så ja, det är inte hela sanningen om varför så många äldre dör av sjukdomen i sig, när yngre personer helt enkelt prioriteras för att få korrekt vård (självklart är sjukdomen i sig också farligare för en gammal, det gäller väll samtliga sjukdomar).

I slutändan är då ändå kontentan den samma, att sjukdomen då blir farligare för äldre, det bestrider jag inte.

Dock om du är ung, och har "underliggande" sjukdomar så kan det här fortfarande vara väldigt farligt, vi har i dagarna sett både en 26 åring och en 30 åring dött av Covid i Sverige.

Det är den här attityden i citerat inlägg som gör att Länder blir tvingade att sätta folk i karantän till slut, livsfarlig attitud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bennyfax:

Tycker denna video från Sydkorea som hittills lyckats väldigt bra är sevärd även om vi redan känner till väldigt mycket. Man får tänka på att man faktiskt spottar och kontaminerar ytor när man bara pratar. Enligt honom finns fall där viruset angriper redan smittad person igen. De vet sedan tidigare att ansiktsmask skyddar och är därför mycket förvånad över WHO:s påstående.

https://youtu.be/gAk7aX5hksU

Tack för länken, håller på att försöka ta mig igenom videon samtidigt som jag jobbar. Blir en del tillbakaspolande

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Skrivet av Dockland:

Hoppas veganskt får ett rejält uppsving efter detta. Om alla slutade äta kött/fisk så har vi inte problemet kvar. När vi nu talar djurmarknader.

Det där är väl en sanning med modifikation. Fågelinfluensan som drabbade större delen av världen spreds väl främst via fågelspillning dvs främst via smittad fågelgödsel som om alla hade varit vegetarianer hade slagit mycket hårdare mot mänskligheten om alla enbart ätit vegetabilier.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av lhugo:

Har inget svar på din fråga. Vi får nog vänta och se om de presenterar någon riktig plan eller om det mest är snack.

Däremot var ditt inlägg gripande och jag önskar det bästa er alla och eventuella släktingar som sitter strandade mitt i soppan. Hoppas att du kan hålla kontakten med din far och farbror ordentligt per telefon och att ni får träffas snart. Beklagar verkligen hur dina släktingar bemöttes

Har inget annat val än att ha ständig kontakt med farsan då vi bor i samma kåk. Försöker i övrigt höra av mig till övriga äldre släktingar.

Blev fundersam själv om karln gaggat ihop det men han är klar och redig och redogjorde ordentligt vad som hände. Vet inte ens vilket apotek han var in på, ska höra med honom nästa gång men jag har mina aningar då han bor snudd på mitt i stan.

Skrivet av deltascu:

Finns det inte hemleverans till de Uppländska skogarna?

Nepp. Ingenting. Inga matkassar eller utkörning av pizza. :/

Skrivet av spikfavoriten:

@beginner
Endast med test i stor skala av potentiella fall, sätta dessa i karantän kan vi stävja viruset. A la sydkorealinjen. Citerar who :'testa testa testa, testa alla"

Lite taskigt av mig att citera dig just nu men kanske någon annan kan förklara varför masstestningar är så bra? Att testa folk med "viktiga" jobb så de kan återgå i tjänst det förstår jag men att masstesta "områden" och sen veckan efter kanske en grupp "skidresenärer" frekventerar området och då var masstestningen i onödan..........

Sitter som sagt och smånojar mig, inte för egen del. Dör jag så dör jag (och med det sagt så utsätter jag mig på minimal nivå!) men för farsan då vi, som sagt, bor ihop. Alltså, det jag gör blir i förlängningen något som han på så sätt "gör". Jag dristar mig till att åka och handla på Stora Coop i Uppsala en gång i veckan, försöker hålla mig borta från folk och har inga händer i ansiktet vilket iofs är lätt då jag är bakterie/virusfob sen decennier tillbaks.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Enda meningen är väl för att få statistik över rådande smittläge. Säg att man testar 1000 slumpmässigt utvalda personer ur befolkningen varje vecka så kan man få ett värde på antalet smittade i befolkningen med en viss felmarginal. Typ vanlig statistisk analys. Men detta kanske är något annat än vad man menar med masstestning. Kan vara värdefullt att ha en uppfattning över hur stor andel av de smittade som senare behöver vård för att kunna planera resursbehoven. Eller för att kunna räkna baklänges - nu har vi vårdat x antal personer så y antal personer i befolkningen borde ha fått smittan för någon vecka sedan. Kombinerar man all data över tid så kan man ta fram en trend. Ju mer man vet desto bättre kan man planera åtgärder. Man kan i efterhand lära sig om en viss åtgärd hade någon effekt så är man sedan bättre förberedd på lämpliga åtgärder när nästa pandemi kommer.

Testning för statistiskt underlag har ju Tegnell nämnt att dom skulle göra (men jag vet inte hur det går).
Vad jag läst i tråden så ter det sig som att de som förordar masstestning ofta tar Sydkorea, Tyskland och Island som föregångsland. Island är nog de som testar mest och de hoppas på att inom närtid kunna testa typ 0,5% av sin befolkning per dag, dvs vilket skulle motsvara ca 50.000 tester per dag för oss i Sverige.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Det gjorde dom framgångsrikt även i Kina. De tillfrisknade har ju antikroppar mot covid-19. Tråkigt nu då att vi bara har 16 tillfrisknade i hela Sverige och över 3000 bekräftat smittade patienter i sars-cov-2.

När det kommer till Covid-19 så är Kina allt annat än ett föregångsland. Från att mörka viruset från början, till sin inhumana hantering av karrantän, ljuga om antal fall och undermåliga testkit.

Detta är bara ett axplock över saker som Kina misslyckats med!

Kina mörkade visuset i ett kritiskt läge, detta kunde dragit ner antal döda med 95% enligt artikeln:
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/kina-dolde-cor...

Testkit som inte fungerar, mellan 70-80% gav felaktigt resultat och detta tjänar de pengar på:
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/kina-saljer-te...

Ljuger om antalet sjuka och döda, bara att läsa och välja om man tror på i princip noll nya sjukdomsfall och döda när inga andra länder lyckas....
http://inbeijing.se/bulletin/2020/03/24/nya-fall-av-covid-19-...
https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-03-27/stacks-of-...
https://www.dailymail.co.uk/news/article-8165717/Locals-Wuhan...
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/kina-inkludera...

Ändå så fortsätter media att pumpa ut Kina som ett framgångsland kopplat till Covid-19, när vi vet att de ljuger sig blåa. Så sent som idag skriver media "Spanien gick om Kina i antal döda på en dag".

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av elektronikfreak:

Det där är väl en sanning med modifikation. Fågelinfluensan som drabbade större delen av världen spreds väl främst via fågelspillning dvs främst via smittad fågelgödsel som om alla hade varit vegetarianer hade slagit mycket hårdare mot mänskligheten om alla enbart ätit vegetabilier.

Nä det är nog ingen modifikation där riktigt.
Anledningen till att djurmarknaders öppnande kritiserat är inte för att Covid19 spridits över världen av djur från marknaderna. Så huruvida fågelinfluensan spridits av vilda fåglar eller ej spelar mindre roll för argumentet.

Nä anledningen till att djurmarknaderna kritiseras är att djur och människor lever så tätt inpå varandra att det skapar en gynnsam grogrund för djurvirus att få testa på att leva i människor - och i nästa steg då anpassa sig till att ha människor som "värddjur". Och på precis samma sätt fick vi även fågelinfluensan. För att människor bodde tillsammans med fjäderfä.
Och vad är då anledningen till att djur och människor har så nära kontakt? Ja en viktig anledning är att vi äter dessa djur. Eller gör medicin av dem - and so on.
Hade vi alla varit veganer så hade folk inte haft fågeluppfödning och bott tillsammans med fåglar i samma utsträckning. Och det hade alltså minskat möjligheterna för olika djurvirus att stöta på människor konstant - tills de träffar på sjukare människor med svagare immunförsvar eller liknande där de kan börja anpassa sig till en ny typ av värd.

Men med det sagt - det är ju hygienen på en del matmarknader som ställer till det. Så det ligger kanske närmre till hands att begränsa den typen av osanitära djurhållning och beskylla den delen än att generellt beskylla köttätandet?
Man kan vända lite på det där hur man vill.

Att dessa sjukdomar skulle slå hårdare mot oss om vi alla var vegetarianer låter däremot som en efterkonstruktion ;). Den delen tror jag inte riktigt på.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Hej, vad tror ni om alkohol och viruset? Om man har infektion i halsen och dricker vodka så borde det ju vara svårare för viruset att föröka sig. En infekterad Kines sa att han drack whisky under infektionen och blev frisk efter tre veckor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pvt_Rinzler:

Eller så har han rört i räcket när han gick. Viruset kan överleva flera dygn så. Kvinnan rör den och tvättar inte händerna när hon kommer in och blir smittad.

Nja, vad jag har hört så kan det "överleva" som att det genetiskt finns kvar så du kan "hitta" det men ingen undersökning vad jag har sett har påvisat att det är smittsamt efter flera dygn.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av alfs:

Hej, vad tror ni om alkohol och viruset? Om man har infektion i halsen och dricker vodka så borde det ju vara svårare för viruset att föröka sig. En infekterad Kines sa att han drack whisky under infektionen och blev frisk efter tre veckor.

Nope.

Har du en förkylningsblåsa så kan du sprita en tops och ta den mot blåsan. Det kommer hjälpa just där kanske. Och göra ont hehe.
Gör det ibland själv - i hopp om att det hjälper ;).

Men nej.
Generellt sett kan du inte bota de sjukdomar invärtes av att konsumera alkohol.
Och sjukdomar som sitter i andningsorgan kommer du inte ens åt. Du ska inte hälla ner alkohol i lungor, du ska inte ha det i näsan och inte heller i ögonen. Även om viruset trivs även här.
Alkoholhalten man får i blodet av att dricka alkohol är på tok för låg för att påverka infektionen dessutom.
Vad du kan åstadkomma är väl att du irriterar en del av slemhinnorna.
Däremot kommer din kropp få en extra belastning av att hantera "förgiftningen" du får av alkoholen. Det kan alltså ge motsatt effekt i värsta fall.

Så rekommendationen om du vill tillfriskna är att låta bli att dricka alkohol.
Använd det på händerna om du nu behöver ha in just alkohol i processen.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av alfs:

Hej, vad tror ni om alkohol och viruset? Om man har infektion i halsen och dricker vodka så borde det ju vara svårare för viruset att föröka sig. En infekterad Kines sa att han drack whisky under infektionen och blev frisk efter tre veckor.

Jag tror att man blir mer mottaglig för viruset, dels för att jag tror att alkohol kommer att försvaga slemhinnorna och dels för att ens omdöme blir sämre. Om man väl blivit sjuk, så kan jag inte förstå att viruset skulle påverkas av alkoholens desinficerande effekt. Om alkohol har någon annan effekt på viruset inne i kroppen ställer jag mig något tveksam till.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Du ska inte hälla ner alkohol i lungor, du ska inte ha det i näsan och inte heller i ögonen. Även om viruset trivs även här.

Men jag har hört att blåsa med en hårtork, inställd på max värme, upp i näsan ska döda viruset

(Obs, skämt, refererar till ett tidigare inlägg om en video som påstod just detta)

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Men jag har hört att blåsa med en hårtork, inställd på max värme, upp i näsan ska döda viruset

(Obs, skämt, refererar till ett tidigare inlägg om en video som påstod just detta)

hehe. Jag tar med mig det rådet till en tråkig karantändag

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av alfs:

Hej, vad tror ni om alkohol och viruset? Om man har infektion i halsen och dricker vodka så borde det ju vara svårare för viruset att föröka sig. En infekterad Kines sa att han drack whisky under infektionen och blev frisk efter tre veckor.

"300 personer har dött till följd av alkoholförgiftning i Iran, efter att de druckit metanol i tron om att det kunde bota coronaviruset, skriver brittiska tidningen Daily Mail.

Ytterligare 1 000 personer har skadats av överkonsumtion av metanol."

Permalänk
Medlem
Skrivet av alfs:

Hej, vad tror ni om alkohol och viruset? Om man har infektion i halsen och dricker vodka så borde det ju vara svårare för viruset att föröka sig. En infekterad Kines sa att han drack whisky under infektionen och blev frisk efter tre veckor.

Det här stämmer inte. Bara att lägga ner denna typen av reflektioner då det förmodligen finns folk som kan uppfatta den som sann.

Tydligen finns det personer som har druckit metanol i tron om att det ska bekämpa Covid-19 och avlidit till följd av förgiftning.

Dessutom tror jag även att förtäring av alkohol till och med kan ha en immunnedsättande effekt.

Visa signatur

🗄️ : NZXT H510 TG White . . . . . . . . . . . 🔌: Corsair RM750X White Series
🏬: MSI z370i Gaming Pro Carbon AC . 🎞️: Corsair 32GB DDR4 3000Mhz CL15
🔲: Intel Core i7 8700K @4.1Ghz . . . . . ❄️: Corsair Hydro H115i
💾: M.2 Samsung 960 EVO 500 GB .. . . 💾: Samsung 860 EVO 1 TB
🏴: MSI GF GTX 1080 Ti GamingX . . . . 🖥️: AOC AG241QG 1440p 165Hz GS

Permalänk
Skrivet av ToddTheOdd:

Nja, vad jag har hört så kan det "överleva" som att det genetiskt finns kvar så du kan "hitta" det men ingen undersökning vad jag har sett har påvisat att det är smittsamt efter flera dygn.

Jag kollade på en längre intervju igår med en ledande expert inom både SARS och COVID- 19 från Korea. Han sa att den kan överleva ganska länge beroende på vad den ligger på. Bord och sådan hårdare material klarar den sig längre medan på kläder dör den snabbare. Han sa också att hos de var en stor del människor smittade utan några symptom alls. Kan länka video senare om ni är intresserade. Väldigt intressant man att lyssna på.

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Implor:

Alltid dumt att drabbas av panik.

Majoriteten av dödsfallen är över 70 år. Är du över 70år isolera dig själv. Under 60 så lev som vanligt fast undvik kontakt med äldre människor eller andra som kan vara i riskgruppen.

Folk är orolig för Afrika men dom har tusan haft stora Ebola utbrott (50% dödlighet oavsett ålder) och klarat av det ganska fint. Snarare dom man ska fråga om råd.

Antagligen kommer en signifikant del av befolkningen få Corona. Så var inte orolig. Du kommer bli drabbad med stor sannolikhet. Kanske inte idag kanske inte i år men någon gång. Denna version av viruset är här för att stanna och kommer med tiden bli del av en "standard" säsongs influensan (ink årliga vaccinationen).

Sa typ liknande till en vän som ojade sig över Afrika. Tror korrumperade regeringar är ett större hot för dom

Permalänk
Medlem
Skrivet av naren:

När det kommer till Covid-19 så är Kina allt annat än ett föregångsland. Från att mörka viruset från början, till sin inhumana hantering av karrantän, ljuga om antal fall och undermåliga testkit.

Detta är bara ett axplock över saker som Kina misslyckats med!

Du har antagligen rätt men jag tycker inte Sverige är mycket bättre. Tycker ändå Kina varit hyfsat bra på att dela med sig av statistik och data. Kan inte säga att jag har högt förtroende för vår myndighet när det gäller att sprida information kring det här där mycket information döljs av "patientsekretess".

Permalänk
Medlem

@Pvt_Rinzler Länka gärna videon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Du har antagligen rätt men jag tycker inte Sverige är mycket bättre. Tycker ändå Kina varit hyfsat bra på att dela med sig av statistik och data. Kan inte säga att jag har högt förtroende för vår myndighet när det gäller att sprida information kring det här där mycket information döljs av "patientsekretess".

Vad menar du, FHM har en sida med daglig statistik över hur många som dött, hur många bekräftade fall varje dag, vart i landet de dyker upp mm
https://experience.arcgis.com/experience/09f821667ce64bf7be6f...

Vad mer är det för info du anser dig behöva? Datan där ger dig mer än nog.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Du har antagligen rätt men jag tycker inte Sverige är mycket bättre. Kan inte säga att jag har högt förtroende för vår myndighet när det gäller att sprida information kring det här där mycket information döljs av "patientsekretess".

Men herreminsjäl snacka konspiration du är i fel tråd tror och tycker jag!