Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Jag kan försäkra dig att det redan pågår ett intensivt arbete med att hitta effektiva antivirusmediciner mot corona.

Under tiden får vi försöka fördröja smittspridningen så gott det går, i väntan på ett vaccin.

Om du hade andra ”bättre lösningar” i åtanke, får du gärna precisera...

Nä, jag jobbar med IT. Jag menar mer att folk redan efter 1 vecka är leds på isolering. Har kolleger som redan börjar klaga på ont i nacken etc för dom sitter på en pinnstol vid köksbordet och arbetar.
Det är inte rimligt att tro att det ska funka i 12+ månader tills ett vaccin.

Men en idé jag har:
Ta fort som fan fram ett självtest man gör hemma, som visar om man haft det = immun = man kan gå tillbaka till business as usual. På så sätt kommer det bli färre och färre som behöver stanna hemma tills vaccinet är klart.

Även kanske köra nån typ av kontrollerad smittspridning i grupper som inte får fallera. Men det är klart, vem vågar frivilligt sjuka ner sig?

Edit: Satt på mobilen. Mer ordbajsande:
- Se till att alla som blir permiterade/arbetslösa får börja hjälpa till med vad som nu behövs. Tvivlar på att 100% av alla sjukvårdare gör kvalificerat arbete. Skicka in folk att avlasta vårdens enklare sysslor.
- Fältsjukhus, militär, hemvärn etc, skönt att dom äntligen börjat haja till där efter några månader...
- Säg åt -all- industri i Sverige att se över möjlighet att börja producera saker vi behöver (trodde i min naivitet att detta var något man redan var förberedd på). Hur kan det t ex vara brist på handsprit? Vilken industri som helst som sysslar med "kemi" borde väl bara kunna ställa om och börja mangla ut handsprit...
Etc etc etc. Måste finnas -hur mycket som helst- som man kan börja göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Younger Adults Comprise Big Portion of Coronavirus Hospitalizations in U.S.

För alla de som tror att det skulle vara som en förkylning om man är yngre...

Man kan säkert åka på lunginflammation som yngre också. Men för de allra flesta är det en "vanlig förkylning/influensa" Många känner ju ingenting alls. Yngre kan ju också ha underliggande sjukdomar som drabbar dom hårdare än andra. Trots att många länder slutat testa och rapportera många av dom milda fallen så är fördelningen just nu 95% milda, 5% kritiska/allvarliga. Lägg då till alla hundratusentals fall som lär finnas där ute som inte ens sökt vård eller testats.

Lägger man dessutom till den senaste studien från Italien angående dödsfallen så blir det otroligt tydligt att detta är dom äldre vi behöver skydda. Om vi unga, friska människor kunde sluta nojja så otroligt mycket och fokusera på detta istället så kanske slutresultatet av detta blir bättre.

Länk till senaste studien från Italien:

Medelåldern hos de 2003 döda var 79,5 år.

⁠ Mer än två tredjedelar av de döda var män.

⁠ I genomsnitt tog det åtta dagar mellan första symtom och dödsfall.

⁠ 96,3 procent av de döda var över 60 år.

⁠ 0,8 procent av de döda var under 50 år. Det motsvarar 17 av de 2 003 undersökta dödsoffren. Av dessa var fem personer mellan 31 och 39 år – alla män med allvarliga underliggande sjukdomar.

⁠ Inga dödsoffer under 30 år finns noterade i sammanställningen.

⁠ Så här fördelade sig dödsoffren per åldersgrupp:

Över 90 år: 9,9 procent.

80–89 år: 42,5 procent.

70–79 år: 35,2 procent.

60–69 år: 8,6 procent.

50–59 år: 2,8 procent.

40–49 år: 0,6 procent.

30–39 år: 0,2 procent.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/zG1pR4/italien-mer-an-99...

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Men en idé jag har:
Ta fort som fan fram ett självtest man gör hemma, som visar om man haft det = immun = man kan gå tillbaka till business as usual. På så sätt kommer det bli färre och färre som behöver stanna hemma tills vaccinet är klart.

Jag satt i lite samma funderingar igår, när vi vet hur det ser ut med immunitet och kan testa enkelt för det så borde vi börja utfärda ett "corona ID" och föra register över vem som haft det på frivillig basis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Asiatiska länder ser ”andra våg” av coronaviruset

https://omni.se/asiatiska-lander-ser-andra-vag-av-coronavirus...

Tror endast mainland Kina kan uppleva en "andra våg" än så länge .. vet inte om HK, men åtminstone SG lyckades hålla tillbaka vågen ett tag och nu kanske inte lyckas längre. Typisk fear mongering att kalla det en "andra våg" dock.

Det som vore läskigt på riktigt är om Kina faktiskt drabbas hårt av en andra våg nu när de börjar boota upp sitt samhälle igen.

---

Var står vi föresten vad gäller immunitet? Det kommer fortfarande en del artiklar till och från om någon som testats positivt "igen" osv men har forskningen / riktig statistik faktiskt kunnat peka på något än? Det är just trots allt lite av ett krav om detta med "herd immunity" ska fungera Och till viss del "flatten the curve" med för den delen..

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Men en idé jag har:
Ta fort som fan fram ett självtest man gör hemma, som visar om man haft det = immun = man kan gå tillbaka till business as usual. På så sätt kommer det bli färre och färre som behöver stanna hemma tills vaccinet är klart.

Har haft samma tanke, det är väl enklare test på gång som t.o.m. skulle kunna lämpa sig för hemtest. Tror nog att det kommer komma fram dylika lösningar, för västvärldens samhälle klarar inte denna typ av nedstängning någon längre period...

När tillräckligt många förlorat jobbet och man inser att a-kassa/bidrag skenar så kommer man efter ett tag bli tvungen att ge upp nuvarande lock-down strategi.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Avstängd

(En av de få kanaler jag betecknar som seriös)

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon173292:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/504XpK/myndighe...

Dra åt helvete, allvarligt.

Det har påpekats i 2 månader att man behöver säkra barnvård för kritisk personal, nu skuldbelägger man förskolor som stänger.

Ska förskolepersonal inte följa direktiv, eller, ska de fortsätta arbetet på en uppenbar smittkällas plats?

Ordna särskilda platser där kritisk personal kan lämna sina ungar, förr eller senare kommer lärarna vara hemma. Hur svårt är detta att förutspå?

Tror det är första gången jag måste säga, jävla idioter, till något.

Vad är problemet? Vilka direktiv tycker det är förskolorna följer när dom stänger? Jag har inte hört någon rekommendera att man stänger en arbetsplats om någon där blivit sjuk? Däremot ska man inte gå till jobbet om man själv känner sig sjuk och inte heller lämna barn som är sjuka på dagis/förskola. Att personal blir sjuk på en förskola är inget nytt, det finns det garanterat rutiner för att hantera. Även om det lär vara fler som sjukskriver sig nu då man ska vara hemma även med lättare symtom så tänker jag mig att det borde gå att hantera, även om det blir knöligt.

Men om förskolor stänger när någon blivit sjuk så kommer du inte kunna säkra upp någon som helt barnpassning, inte ens för barn till föräldrar som jobbar med samhällskritiska funktioner. Även om du har speciella skolor bara för dessa så riskerar ju även dessa att stänga om något barn blir sjukt. Vad gör du då?

Skrivet av filbunke:

Younger Adults Comprise Big Portion of Coronavirus Hospitalizations in U.S.

För alla de som tror att det skulle vara som en förkylning om man är yngre...

Som alltid, man vet inte om demografin bland de smittade är representativ, man vet inte heller om det finns bakomliggande sjukdomar. Sedan ska man ha i åtanke att det är många i USA som är kraftigt överviktiga vilket är en riskfaktor när det gäller många sjukdomar. Troligen är det så även med coronaviruset. Som referens så vore det intressant att veta motsvarande siffror för en vanlig influensa, det borde ju gå att gräva fram någonstans...ska se om jag har tid/lust/ork någon gång under dagen

Permalänk
Medlem

@spikfavoriten: Hmm. Tror det var en dum fråga som uppstod efter att ha lindrat oron med sprit.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BasseBaba:

Men en idé jag har:
Ta fort som fan fram ett självtest man gör hemma, som visar om man haft det = immun = man kan gå tillbaka till business as usual. På så sätt kommer det bli färre och färre som behöver stanna hemma tills vaccinet är klart.

Jag håller med och har sagt det förut, det är under all kritik att Sverige har slutat att testa personer med mildare Corona symptom, dessa personer skulle ha kunnat återgå till sammhället när de blivit friska, antingen till sina vanliga jobb eller kunnat hjälpa till i sammhällskritiska funktioner då de nu då ska vara immuna.

Att ta regeringen bakom ryggen och säga "Åh mäh! tror du verkligen att det finns resurser och testikit till alla" som man gjort här i tråden, ja du senast igår sa WHO att länder ska göra allting de kan för att testa minsta lilla misstänkt fall, samt smittspåra kring det.

WHO sa även att länder kunde vända sig till dom så hjälper de till att få testkit på plats, det finns över 200 tillverkare av testkit nu. Regeringens flathet samt oförmåga att förbereda inför detta är inte försvarbar när det kommer till testning iaf.

Permalänk
Medlem

Hur stor riskfaktor är rökning i avseende till Coronaviruset? Funderar på om fler dör i corona i länder där rökning är vanligt?

En tanke: Om man förbjöd försäljning av tobaksvaror så skulle man rädda massvis av liv. Om inte annat så borde det på sikt kunna frigöra vårdplatser om man slipper ta hand om de som har lungsjukdomar orsakade av rökning. Kanske kan de som slutar röka nu klara av sin coronasmitta bättre när de drabbas. Så det kan ju vara ett bra tillfälle för folk att sluta röka nu tänker jag. Om inte annat för att minska trycket på vården.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Hur stor riskfaktor är rökning i avseende till Coronaviruset? Funderar på om fler dör i corona i länder där rökning är vanligt?

En tanke: Om man förbjöd försäljning av tobaksvaror så skulle man rädda massvis av liv. Om inte annat så borde det på sikt kunna frigöra vårdplatser om man slipper ta hand om de som har lungsjukdomar orsakade av rökning. Kanske kan de som slutar röka nu klara av sin coronasmitta bättre när de drabbas. Så det kan ju vara ett bra tillfälle för folk att sluta röka nu tänker jag. Om inte annat för att minska trycket på vården.

Yes, samt all alkoholförsäljning och biltrafik, onyttig mat också när vi ändå är igång

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dockland:

Yes, samt all alkoholförsäljning och biltrafik, onyttig mat också när vi ändå är igång

Får se om de stänger Systemet, det vore typiskt Svenskt. Kommer ihåg när det var terrorattacken inne i Stan, när han körde lastbilen nerför drottningatan, när man kom hem hade de stängt systemet med motiveringen "pga terror attack i stockholm så har vi stängt"

Vi bara stod där och gapade..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Får se om de stänger Systemet, det vore typiskt Svenskt. Kommer ihåg när det var terrorattacken inne i Stan, när han körde lastbilen nerför drottningatan, när man kom hem hade de stängt systemet med motiveringen "pga terror attack i stockholm så har vi stängt"

Tydligen hade bolagets försäljning ökat. Hamstring eller folk som tror att det går att döva ångest med alkohol...

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mindfighter:

Tydligen hade bolagets försäljning ökat. Hamstring eller folk som tror att det går att döva ångest med alkohol...

Ja, eller döva tristess skulle jag nog säga..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Jag håller med och har sagt det förut, det är under all kritik att Sverige har slutat att testa personer med mildare Corona symptom, dessa personer skulle ha kunnat återgå till sammhället när de blivit friska, antingen till sina vanliga jobb eller kunnat hjälpa till i sammhällskritiska funktioner då de nu då ska vara immuna.

Att ta regeringen bakom ryggen och säga "Åh mäh! tror du verkligen att det finns resurser och testikit till alla" som man gjort här i tråden, ja du senast igår sa WHO att länder ska göra allting de kan för att testa minsta lilla misstänkt fall, samt smittspåra kring det.

WHO sa även att länder kunde vända sig till dom så hjälper de till att få testkit på plats, det finns över 200 tillverkare av testkit nu. Regeringens flathet samt oförmåga att förbereda inför detta är inte försvarbar när det kommer till testning iaf.

Det är inte bara en fråga om att ha testkit, du ska ha personal som kan ta testerna och sedan analysera dom. Ska du sedan smittspåra så krävs det även där en hel del personal som kräver en viss typ av kompetens.

Det är så himla lätt som baksätesförare att sitta och säga "det är väl bara att". Jag märker rätt ofta på jobbet att folk har väldigt mycket åsikter om andra arbetsgrupper och vad de bör/inte bör göra och hur man ska göra det på bästa sätt. Utan att ha någon som helst insikt i vad personerna faktiskt gör och de utmaningar som de står inför att utföra det arbetet. Ibland kan det finnas vettiga infallsvinklar som man inte ser när man själv är inne i det, men nästan alltid så är det "insikter" som baseras på att man inte har någon som helst koll på den verklighet som andra befinner sig i.

Jag misstänker att det är samma här. Det är ju liksom inte bara Sverige som har valt att prioritera vilka man testar, mig veterligen gäller väl det åtminstone även våra nordiska grannar? Troligen gäller det hela världen, utom möjligen Kina och Sydkorea. I det perspektivet så känns det aningen inskränkt att anklaga regeringen för flathet för att dom inte lyckas påtagligt bättre än resten av världen...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dredd:

Jag håller med och har sagt det förut, det är under all kritik att Sverige har slutat att testa personer med mildare Corona symptom, dessa personer skulle ha kunnat återgå till sammhället när de blivit friska, antingen till sina vanliga jobb eller kunnat hjälpa till i sammhällskritiska funktioner då de nu då ska vara immuna.

Men det beror ju på begränsningen i mängden tester som finns tillgängliga. Du kan vara hur arg du vill på att mängden tillgängliga tester per dag är begränsade. Det blir liksom inte fler bara för det.
De tester man faktiskt har behöver användas så smart som möjligt. Och här tror jag nog att du får visa någon form av ödmjukhet för att de som faktiskt har utbildning på det här området kanske kan avgöra den prioriteringsordningen lite bättre än dig.

Skrivet av Dredd:

Att ta regeringen bakom ryggen och säga "Åh mäh! tror du verkligen att det finns resurser och testikit till alla" som man gjort här i tråden, ja du senast igår sa WHO att länder ska göra allting de kan för att testa minsta lilla misstänkt fall, samt smittspåra kring det.

Ja nä det är inte regeringen som avgör hur de tester man har tillgång till ska fördelas. Regeringen är inte utbildade epedemiologer. Så det låter lite dumt att både försvara, eller för den delen skuldbelägga dem just på den fronten.

Skrivet av Dredd:

WHO sa även att länder kunde vända sig till dom så hjälper de till att få testkit på plats, det finns över 200 tillverkare av testkit nu. Regeringens flathet samt oförmåga att förbereda inför detta är inte försvarbar när det kommer till testning iaf.

Jojo. Men du får ha i åtanke att WHO kommunicerar till hela världen. Alltså även till länder som på riktigt saknar utrustning och möjligheter att hantera det här. Angola exempelvis. En del av det WHO säger är alltså anpassat till ett större spektrum av länders problemläge med brist på testutrustning än hur det är i norden. Vi har det ändå bättre här än flera andra länder.

Jag är ändå lite förvånad över att en del lekmän blivit sådana förståsigpåare att de tror sig veta bättre än utbildade epedemiologer på dessa områden. Misstänker att det är rädslan snarare än ens utbildningsnivå på ämnet som får komma till tals. Ett sätt att processa rädsla. Men det blir lite märkligt ändå.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

En tanke: Om man förbjöd försäljning av tobaksvaror så skulle man rädda massvis av liv. Om inte annat så borde det på sikt kunna frigöra vårdplatser om man slipper ta hand om de som har lungsjukdomar orsakade av rökning. Kanske kan de som slutar röka nu klara av sin coronasmitta bättre när de drabbas. Så det kan ju vara ett bra tillfälle för folk att sluta röka nu tänker jag. Om inte annat för att minska trycket på vården.

Det sista du tar ifrån rökare är deras cigaretter... min far som dog i kol/lungcancer rökte "glatt" vidare ända in i det sista..., upptog dock inte särskilt mycket vårdresurser, valde bort cancerbehandling och på slutet låg han mindre än en vecka på sjukhuset och det enda han fick var smärtlindring/ångestdämpande och lite syre via mask.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Frispel:

Det är inte bara en fråga om att ha testkit, du ska ha personal som kan ta testerna och sedan analysera dom. Ska du sedan smittspåra så krävs det även där en hel del personal som kräver en viss typ av kompetens.

Det är så himla lätt som baksätesförare att sitta och säga "det är väl bara att". Jag märker rätt ofta på jobbet att folk har väldigt mycket åsikter om andra arbetsgrupper och vad de bör/inte bör göra och hur man ska göra det på bästa sätt. Utan att ha någon som helst insikt i vad personerna faktiskt gör och de utmaningar som de står inför att utföra det arbetet. Ibland kan det finnas vettiga infallsvinklar som man inte ser när man själv är inne i det, men nästan alltid så är det "insikter" som baseras på att man inte har någon som helst koll på den verklighet som andra befinner sig i.

Jag misstänker att det är samma här. Det är ju liksom inte bara Sverige som har valt att prioritera vilka man testar, mig veterligen gäller väl det åtminstone även våra nordiska grannar? Troligen gäller det hela världen, utöver möjligen Kina och Sydkorea. I det perspektivet så känns det aningen inskränkt att anklaga regeringen för flathet för att dom inte lyckas påtagligt bättre än resten av världen...

Flathet är när tom privatpersoner får upp ögonen och köper skyddsutrustning månader innan Regeringen & Myndighets Experter ens kommer att tänka på det.

Permalänk
Medlem

"Nytt coronatest kan ge snabbare provsvar"
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/e8oV1l/nytt-coronatest-k...

"Forskare vid universitetet i Oxford har utvecklat ett snabbtest för det nya coronaviruset. Det nya testet ger ett provsvar inom 30 minuter, över tre gånger så snabbt som testet som används i dag, skriver universitetet i ett pressmeddelande.
Forskarna jobbar nu för att utveckla ett testkit som är simpelt nog för att användas vid vårdcentraler, flygplatser eller till och med i hemmet.
"Testet har inbyggda kontroller för att förhindra felaktiga positiva eller negativa resultat och provsvaren har varit mycket exakta", säger professor Wei Huang i pressmeddelandet.
Provet är dessutom väldigt känsligt, vilket gör att patienter som nyss har smittats kan upptäckas tidigare, enligt forskarna, som hoppas att det ska göra det lättare att stoppa spridningen av viruset.
Metoden har testats vid ett sjukhus i Kina och forskarna planerar nu att fortsätta med kliniska tester i Storbritannien."

Permalänk

Är det ingen som har tänkt tanken eller funderat över om verkligen detta virus COVID-19 kommer från en kinesisk fladdermus? Det går vissa "rykten" på nätet att viruset är skapat av en människa för att hejda den galopperande ekonomin. Men det är väl troligen bara elaka rykten av någon som inte har något annat för sig än att sitta och spekulera vilt.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

https://thehill.com/policy/healthcare/488325-cdc-data-show-co...

Citat:

But younger Americans are contracting the virus at the same rates as those who are older. The initial round of data actually found more people between the ages of 20 and 44 who landed in the hospital than those over the age of 75 who wound up in treatment, even though mortality rates were lower for the younger set.

"Lots of young people are getting hospitalized, a lot more than we’re messaging, and, yes, maybe you don’t die, but living with a damaged lung or damaged organ is not a good outcome," said Prabhjot Singh, a physician and health systems expert at Mount Sinai Health System and the Icahn School of Medicine.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av elektronikfreak:

Är det ingen som har tänkt tanken eller funderat över om verkligen detta virus COVID-19 kommer från en kinesisk fladdermus? Det går vissa "rykten" på nätet att viruset är skapat av en människa för att hejda den galopperande ekonomin. Men det är väl troligen bara elaka rykten av någon som inte har något annat för sig än att sitta och spekulera vilt.

Spelar det någon som helst roll just nu, var det kom ifrån? Och oavsett vilket så är sådana spekulationer i bästa fall meningslösa, i värsta fall rakt av farliga om någon faktiskt agerar på felaktiga slutsatser och gör något jävligt dumt och förhastat.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Tydligen hade bolagets försäljning ökat. Hamstring eller folk som tror att det går att döva ångest med alkohol...

Skrivet av Dredd:

Ja, eller döva tristess skulle jag nog säga..

Eller kan det ha att göra med att danskarna stängt gränsen så vi inte kommer ner till Tyskland för att handla....

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Är en sjukdom som sätter sig på luftvägarna, så de blir knappast inlagda för ont i magen eller vadda huvudet med blöta trasor.

https://omni.se/80-coronapatienter-vardas-i-stockholm-elva-av...

80 vårdas varav 11 på intensiven.

Så återigen, att bli inlagd ("hospitalization") betyder inte per automatik att det är intensivvård.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Dredd:

Jag håller med och har sagt det förut, det är under all kritik att Sverige har slutat att testa personer med mildare Corona symptom, dessa personer skulle ha kunnat återgå till sammhället när de blivit friska, antingen till sina vanliga jobb eller kunnat hjälpa till i sammhällskritiska funktioner då de nu då ska vara immuna.

Att ta regeringen bakom ryggen och säga "Åh mäh! tror du verkligen att det finns resurser och testikit till alla" som man gjort här i tråden, ja du senast igår sa WHO att länder ska göra allting de kan för att testa minsta lilla misstänkt fall, samt smittspåra kring det.

WHO sa även att länder kunde vända sig till dom så hjälper de till att få testkit på plats, det finns över 200 tillverkare av testkit nu. Regeringens flathet samt oförmåga att förbereda inför detta är inte försvarbar när det kommer till testning iaf.

Du får ta med i beräkningarna att många inte ”tar regeringen bakom ryggen”, de påpekar helt enkelt att du har fel.
Vääääldigt stor skillnad

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Skrivet av Shudnawz:

Spelar det någon som helst roll just nu, var det kom ifrån? Och oavsett vilket så är sådana spekulationer i bästa fall meningslösa, i värsta fall rakt av farliga om någon faktiskt agerar på felaktiga slutsatser och gör något jävligt dumt och förhastat.

Vi har väl inget annat att grubbla över, vi som bor skyddade ute på en ö i Östersjön. Vad jag vet finns det inte ett enda virusfall på Öland. Förutsatt att inte alla tusentals med storstadsbor, mest Stockholmare och smålänningar som lämnar storstäderna och tar sin tillflyktsort till sina fritidshus här på ön, tar med sig smittan hit till ön. Kanske vore bra om de satte upp en viruskoll på smålandssidan på Ölandsbron.

Här fortsätter livet som vanligt kanske jag ska tillägga.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon173292:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/504XpK/myndighe...

Dra åt helvete, allvarligt.

Det har påpekats i 2 månader att man behöver säkra barnvård för kritisk personal, nu skuldbelägger man förskolor som stänger.

Ska förskolepersonal inte följa direktiv, eller, ska de fortsätta arbetet på en uppenbar smittkällas plats?

Ordna särskilda platser där kritisk personal kan lämna sina ungar, förr eller senare kommer lärarna vara hemma. Hur svårt är detta att förutspå?

Tror det är första gången jag måste säga, jävla idioter, till något.

Jag tror du missförstått. Myndigheterna säger att man inte bara kan stänga en förskola hur som helst, till exempel för att barn som går där råkar ha blivit sjuka och att en del blir oroliga. Man kan stänga förskolor och grundskolor om det är befogat, i samråd med smittskyddsläkare. En giltig stängning kan t.ex. vara på grund av personalbrist, som uppkommit för att personal blivit sjuk, eller att smittrisken för en specifik skola av någon anledning är extra förhöjd. Självklart ska ingen som är sjuk gå till jobbet, inte ens om jobbet är en förskola. Att stänga en förskola för att enstaka barn insjuknat är däremot inte motiverat, för det har så långtgående negativa konsekvenser. T.ex. förskolelärare har ofta själv barn på förskola, så om de måste vara hemma med sina barn kan de inte ta hand om andras... osv.

Du verkar ju tro att att förskolorna stängde för att det rådde personalbrist p.g.a. att personalen var sjuk. Så var det inte, och det var det som föranledde kritik.

Skrivet av ronnylov:

En tanke: Om man förbjöd försäljning av tobaksvaror så skulle man rädda massvis av liv. Om inte annat så borde det på sikt kunna frigöra vårdplatser om man slipper ta hand om de som har lungsjukdomar orsakade av rökning. Kanske kan de som slutar röka nu klara av sin coronasmitta bättre när de drabbas. Så det kan ju vara ett bra tillfälle för folk att sluta röka nu tänker jag. Om inte annat för att minska trycket på vården.

Det låter osannolikt att sluta med rökning skulle ge så omedelbara hälsoeffekter att det på kort tid väsentligt ökar motståndskraften mot covid-19 och underlättar trycket på sjukvården, men mer långsiktigt är det förstås ingen dålig idé.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Flathet är när tom privatpersoner får upp ögonen och köper skyddsutrustning månader innan Regeringen & Myndighets Experter ens kommer att tänka på det.

Oj, det är verkligen ingen vettig referens. Det finns garanterat folk någonstans i världen som hamstrar på konserverad ananas för dom vet att det är rymdödlornas favoriträtt, men det gör det inte direkt lämpligt att myndigheter/stater också ska göra det. Det kommer alltid att finnas folk som reagerar starkare/kraftigare/tidigare än stat och myndigheter och för det mesta så kommer de att ha reagerat i onödan. Jag tror inte att vi vill ha ett samhälle där myndigheter/stat gör likadant.

Men sedan får du nästan komma med en källa till delen om att regering och experter inte tänkt på att köpa skyddsutrustning tidigare? Problemet är att det fungerar att litet fåtal personer gör det, när stater ska göra det så hamnar inköpen på en helt annan nivå. När sedan ALLA stater kommer på det på samma gång samtidigt som Kina redan dammsugit marknaden så blir det lite mer komplicerat. Eller tänker du att alla länder borde hamstrat för fullt bara utifall det blir problem när Kina var det land som verkligen hade enorma behov av alla dessa saker?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Frispel:

Oj, det är verkligen ingen vettig referens. Det finns garanterat folk någonstans i världen som hamstrar på konserverad ananas för dom vet att det är rymdödlornas favoriträtt, men det gör det inte direkt lämpligt att myndigheter/stater också ska göra det. Det kommer alltid att finnas folk som reagerar starkare/kraftigare/tidigare än stat och myndigheter och för det mesta så kommer de att ha reagerat i onödan. Jag tror inte att vi vill ha ett samhälle där myndigheter/stat gör likadant.

Men sedan får du nästan komma med en källa till delen om att regering och experter inte tänkt på att köpa skyddsutrustning tidigare? Problemet är att det fungerar att litet fåtal personer gör det, när stater ska göra det så hamnar inköpen på en helt annan nivå. När sedan ALLA stater kommer på det på samma gång samtidigt som Kina redan dammsugit marknaden så blir det lite mer komplicerat. Eller tänker du att alla länder borde hamstrat för fullt bara utifall det blir problem när Kina var det land som verkligen hade enorma behov av alla dessa saker?

Källan är bristen på sagd utrustning.

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte man ska bara vifta bort allvaret i situationen "Det är bara folk med underliggande sjukdomar" som drabbas. (inte riktat mot någon specifik i tråden utan en allmän reflektion)

Vi pratar trots allt om diabetes, högst blodtryck, flimmer, andra hjärt och kärlsjukdomar etc. Med den data som finns så är de här grupperna överrepresenterade och många av dessa sjukdomar är ju "folksjukdomar", dvs som vädligt många har, även yngre.