Coronaviruset (SARS-CoV-2)

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:
Skrivet av Loxus:

Finns det nån bra källa på att det smittar när man inte har symtom?

Inte ännu
Som alltid i krissituationer så försöker man undersöka så många scenarion som möjligt.
I dagsläget så förbereder man sig på att det kan vara så

Ja, och för att komplettera med en relaterad sak som många verkar missuppfatta, så är själva syftet med att få sjuka att stanna hemma att minska smittspridningen i samhället, inte att totalhindra den. Med all sannolikhet är sjuka betydligt mer smittsamma än smittade som inte uppvisar symptom. Den senare kateogrin är dessutom mycket svårare att hitta, så man skulle behöva sätta i princip alla i karantän för att få ned den gruppen, med enorma konsekvenser. Att försöka svälta ut viruset och utrota det genom en karantän är en fantasi som alla borde överge snarast.

Om man i en ideal värld lyckas få alla med symptom att isolera sig, då kommer 100% av alla nysmittade komma från sådana som (ännu) inte visar symptom. Det är ok, för det betyder förhoppningsvis att man lyckats bromsa ned antalet nysmittade per dag så pass att det inte är ett problem för sjukvården att ta hand om dem.

De redan smittade med symptom är betydligt enklare att låta stanna hemma och man kan göra det över nästan hur lång tid som helst framöver utan att samhället tar totalt stryk (det kan till och med ha fördelar med att vanliga förkylningar etc sprids mindre). Att stänga ned helt går knappast att upprätthålla under lång tid, som några här varit inne på, och när man släpper upp på inlåsningen kommer sjukdomen forsätta spridas på samma sätt som tidigare. Man tar till detta extrema verktyg endast som absolut nödbroms, när utvecklingen går totalt ur kontroll, för att ge sjukhusen respit att återhämta sig, men det är ingen långsiktig åtgärd och man måste noggrant väga när en sådan åtgärd ska sättas in för att få bäst effekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Jag tror hela pandemrix-historian lever kvar i mångas minnen

Japp och jag tycker fortfarande att det var rätt beslut att vaccinera befolkningen.
Däremot är det skrämmande hur illa behandlade de som faktiskt fick narkolepsi har blivit.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

@Dockland: "killgissar" ?

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Som jag sagt sen dag 1, nu börjar det ljusna för folk:
https://time.com/5804555/coronavirus-lockdown-uk/
12-18 mån av ”åtgärder”, tills vaccinet är klart.

Absolut, tidiga uttalanden, jag hoppas givetvis själv att detta magiskt löser sig på ett bättre sätt, och att dessa teorier visar sig felaktiga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Vaccin tas inte alltid för din egen skull.

Läs på lite om hur det fungerar

De som behöver kan ibland inte ta det, därför är det viktigt att de som kan gör det för att minska risken att smitta de som är i farozonen.

Jag vet mycket väl hur det fungerar. Så du menar att vaccin inte har som primär uppgift att skydda individen som får vaccinet? Skämtar du nu?

Jag antar att du menar att flockimmunitet är bra, men jag tänker inte vaccinera mig med preparat som kan ge bestående men, vilket det förra gjorde. Det finns alldeles för lite forskning efter bara några månader. Att folk är beredda att ta ett vaccin efter bara några månader är för mig idioti.

Jag tror det är bättre väg att gå att lära sig att ha god hygien, vilket uppenbart många har svårt för. Det är ju dessutom frivilligt att ta vaccinet, så mitt svar är fortfarande nej tack sålänge inte Löfven kör Kim Jong Un-stilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

@Dockland: "killgissar" ?

Som vi alla gör här i tråden.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hurtigbullen:

@Dockland: "killgissar" ?

Hade varit ett jävla liv om någon myntat utrycket "Tjejgissar" imo. Men vi män tar det med ro.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Dredd:

Hade varit ett jävla liv om någon myntat utrycket "Tjejgissar" imo. Men vi män tar det med ro.

För vi vet att det är sant.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shudnawz:

För vi vet att det är sant.

Killgissa är när man gissar rätt, Tjejgissa är när man gissar fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Killgissa är när man gissar rätt, Tjejgissa är när man gissar fel.

Källa på det tack! 🤣

Visa signatur

🗄️ : NZXT H510 TG White . . . . . . . . . . . 🔌: Corsair RM750X White Series
🏬: MSI z370i Gaming Pro Carbon AC . 🎞️: Corsair 32GB DDR4 3000Mhz CL15
🔲: Intel Core i7 8700K @4.1Ghz . . . . . ❄️: Corsair Hydro H115i
💾: M.2 Samsung 960 EVO 500 GB .. . . 💾: Samsung 860 EVO 1 TB
🏴: MSI GF GTX 1080 Ti GamingX . . . . 🖥️: AOC AG241QG 1440p 165Hz GS

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Som jag sagt sen dag 1, nu börjar det ljusna för folk:
https://time.com/5804555/coronavirus-lockdown-uk/
12-18 mån av ”åtgärder”, tills vaccinet är klart.

Absolut, tidiga uttalanden, jag hoppas givetvis själv att detta magiskt löser sig på ett bättre sätt, och att dessa teorier visar sig felaktiga.

Att världen skulle sättas på paus i över ett år för vad miljarder människor är en förkylning är ett alldeles absurdt och ohållbart koncept. Inte bara riskeras total ekonomisk kollaps, men det skulle bli frågan om folkuppror på en global skala då folk helt enkelt inte kommer att finna sig i det.
Människan är av naturen ett socialt kreatur.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

Det här vaccinet alla tänker på då.. Kommer alla o ta det?

Nej alla kommer inte att ta det, även om de flesta nog borde det. En del kommer att vägra och en kommer att vara allergiska mot någon beståndsdel.

Skrivet av Hagge:

Jag kommer ihåg att vaccinet till svininfluensan fick folk o må sämre än själva viruset vaccinet va gjord för.

Då minns du fel. Drygt 6 miljoner vaccineringar utfördes. Totalt lämnades det in drygt 2.000 biverkningsrapporter, dvs 1/3.000 fick någon form av biverkan av sån dignitet att det upprättades en rapport. Vad det gäller narkolepsi så varierar siffrorna jag sett mellan drygt 200 och 500 fall. Jag antar att 500 är mer rättvisande, så typ 1/12.000 fick narkolepsi (2011 sa läkemedelsverket 1/25.000).

Det är djupt tragiskt att så många fick Narkolepsi, men vi vet faktiskt inte hur många dödsfall som förhindrades. Dödligheten i svininfluensan sägs ha varit ungefär som det vanliga säsongsinfluensan. Dock med den skillnaden att äldre inte drabbades så hårt, vilket sägs bero på att äldre personer under sitt liv utsatts för ättlingar till spanska sjukan och därmed hade ett bättre rustat immunförsvar.

Jag själv tog vaccinet till svininfluensan och mådde varken sämre eller fick några märkbara biverkningar.

Lite att läsa:
https://sv.wikipedia.org/wiki/H1N1-utbrottet_2009
https://sv.wikipedia.org/wiki/Pandemrix
https://www.forskning.se/2019/02/01/flera-gener-bidrar-till-n...
https://www.sydsvenskan.se/2019-03-24/vaccinet-som-forstorde-...
https://www.svd.se/who-om-vaccinskandalen-inga-skal-att-frukt...

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ja nä det är inte så lätt alltså.
Just det här problemet har jag flaggat för långt bak i tråden.

Det är inte så lätt att förhindra att stor andel av samhällets invånare blir smittade förr eller senare.

De första rapporterna om asymptomatisk spridning var ju felaktiga och FHM har ju helt korrekt sagt att sådan spridning inte sker, eller åtminstone inte i någon större omfattning.

De senaste artiklarna om smittspridningen i den Italenska byn indikerar ju att asymptomatisk smittspridning finns och kanske förekommer i större omfattning än vad som tidigare påvisats. Det är kanske läge för FHM att titta på det igen.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

”Riktigt bra tecken” kanske inte räcker som standard när man ska behandla patienter enligt ”do no harm”-principen?

Återigen så påminner jag om pandremix som också visade ”riktigt bra tecken” på att hjälpa.

Som sagt, jag tycker att 4-5 veckors fördröjning är fullt rimligt för att bilda sig en bra uppfattning som är så vetenskapligt grundad som möjligt under rådande omständigheter.

Sen ska man inte glömma att situationen för 4-5 veckor sedan såg väldigt annorlunda ut för sverige

Tja...alltså. Man kan hävda att det för 5, kanske 6 veckor såg väldigt annorlunda ut, även om vi fått vårt första fall. Men för ungefär 3 veckor sedan skulle jag vilja säga att det såg ungefär ut som idag. Dvs, det som idag händer är inte alls överraskande baserat på vad vi såg för 3 veckor sedan. Snarare tvärtom. Möjligen är mörkertalet större, men det är på sätt och vis bra. (=Alltså borde vi "stäng gränserna" tidigare - vad vi borde gjort senast i januari blir det nog mycket diskussion om framöver)

Angående test av medicin: På äldre eller dödssjuka kan man givetvis testa även ej godkänd medicin om alla är med på det. Vad har man att förlora liksom? Helt annat på barn eller kvinnor i fertil ålder, där måste man veta vad man gör.

Skrivet av Hagge:

Det här vaccinet alla tänker på då.. Kommer alla o ta det?
Jag kommer ihåg att vaccinet till svininfluensan fick folk o må sämre än själva viruset vaccinet va gjord för.

Jag är väl en av dem som tänker avstå vaccinet.. I alla fall i början, gud vet vad för biverkningar den kommer med..

Jag antar att det som vanligt ges först till riskgrupper, när det kommer till barnen hoppas jag att det är testat ok. För egen del är jag inte bekymrad, jag tar nog vaccin när det blir "min tur" eller lämpligt. Långsiktiga effekter kan ju vara svårt att veta, men eftersom hundratals miljoner kommer att vaccineras innan mig så...

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Hurtigbullen:

Japp och jag tycker fortfarande att det var rätt beslut att vaccinera befolkningen.
Däremot är det skrämmande hur illa behandlade de som faktiskt fick narkolepsi har blivit.

Ja, hela grejen är minst sagt dåligt skött

Skrivet av Hurtigbullen:

@Dockland: "killgissar" ?

Killgissa har jag för mig är när det låter som man vet vad man talar om men egentligen bara gissar

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

På presskonferensen idag sa en journalist att lite över 1000 personer dog i influensan i Sverige 2018. Det sätter lite perspektiv på de 8 personer som hölls dött i sviterna av corona i Sverige...

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Ja, hela grejen är minst sagt dåligt skött

Killgissa har jag för mig är när det låter som man vet vad man talar om men egentligen bara gissar

Precis så.

"Hej, jag heter Johnny och jobbar inom IT, på fritiden är jag expert på immunologi. ...landslagsledare i fotboll också, jag vet e x a k t hur fotboll skall spelas"-människor

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Jag har fortfarande inte hittat ett svar på frågan: "varför kom corona"

Permalänk
Medlem

@Red Beaver:

Hur mycket påverkade dom 1000 döda den globala ekonomin jämfört med corona? Corona är både dödligare och mer smittsam än influensan, och trots det är det minsta problemet med corona.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Beaver:

På presskonferensen idag sa en journalist att lite över 1000 personer dog i influensan i Sverige 2018. Det sätter lite perspektiv på de 8 personer som hölls dött i sviterna av corona i Sverige...

Nja, det är ju det som är grejen. Man vet såklart inte ännu, men det spekuleras att covid-19 skulle kunna vara tio gånger så dödligt som vanlig säsongsinfluensa. Dessutom så vaccinerar man mot säsongsinfluensa vilket kanske minskar dödsfallen till ungefär hälften och för de som blir sjuka i alla fall har man kapacitet inom sjukvården. Det betyder att vid samma smittspridning av covid-19 som säsongsinfluensa så skulle uppemot 20 000 person kunna dö, plus eventuella effekter av att sjukvården överbelastas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Beaver:

På presskonferensen idag sa en journalist att lite över 1000 personer dog i influensan i Sverige 2018. Det sätter lite perspektiv på de 8 personer som hölls dött i sviterna av corona i Sverige...

Jag har sett flera som skriver så. Men jag fattar inte vad som menas?

Vi är i början av början av denna pandemi. Det kan man ju inte jämföra med influensan helåret 2018. Det perspektivet blir ju helt skevt.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av alfs:

Jag har fortfarande inte hittat ett svar på frågan: "varför kom corona"

Vad menar du med "varför kom corona" ?

Undrar du hur det uppstod? Eller varför det uppstod?

Det finns sannolika teorier på hur det uppstod. Om du undrar "varför" så kanske du ställer frågan på fel sätt för det finns inget svar...

På samma sätt som att man frågar: Varför finns människan?

Visa signatur

🗄️ : NZXT H510 TG White . . . . . . . . . . . 🔌: Corsair RM750X White Series
🏬: MSI z370i Gaming Pro Carbon AC . 🎞️: Corsair 32GB DDR4 3000Mhz CL15
🔲: Intel Core i7 8700K @4.1Ghz . . . . . ❄️: Corsair Hydro H115i
💾: M.2 Samsung 960 EVO 500 GB .. . . 💾: Samsung 860 EVO 1 TB
🏴: MSI GF GTX 1080 Ti GamingX . . . . 🖥️: AOC AG241QG 1440p 165Hz GS

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av alfs:

Jag har fortfarande inte hittat ett svar på frågan: "varför kom corona"

Jag gör det enkelt för mig

Skrivet av NordhNet:

Jag gissar att det blir ungefär samma svar som förra gången du frågade

Du har nu ställt den här frågan 3 gånger. Ingen vet riktigt om du menar rent vetenskapligt eller filosofiskt samt att du har inte berättat vad som var fel på de svar du fick tidigare.
Därför är det svårt att svara på din fråga. Lite som ”hur långt är ett snöre?”

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

De första rapporterna om asymptomatisk spridning var ju felaktiga och FHM har ju helt korrekt sagt att sådan spridning inte sker, eller åtminstone inte i någon större omfattning.

De senaste artiklarna om smittspridningen i den Italenska byn indikerar ju att asymptomatisk smittspridning finns och kanske förekommer i större omfattning än vad som tidigare påvisats. Det är kanske läge för FHM att titta på det igen.

Denna artikeln kan vara intressant att läsa:

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artik...

Igen undersökning i sig, men ger ytterligare ett perspektiv på asymptomatisk spridning och även en teori om superspridare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Att världen skulle sättas på paus i över ett år för vad miljarder människor är en förkylning är ett alldeles absurdt och ohållbart koncept. Inte bara riskeras total ekonomisk kollaps, men det skulle bli frågan om folkuppror på en global skala då folk helt enkelt inte kommer att finna sig i det.
Människan är av naturen ett socialt kreatur.

Exakt min poäng. Det är inte en rimlig lösning.
Därav att man redan nu måste börja fundera ut en bättre lösning än att vänta på ett vaccin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Jag har sett flera som skriver så. Men jag fattar inte vad som menas?

Vi är i början av början av denna pandemi. Det kan man ju inte jämföra med influensan helåret 2018. Det perspektivet blir ju helt skevt.

Vi får väl se, med dessa åtgärder som sätts in i världen borde årliga dödsfallen av säsongsinfluensan bli rekordlåga. Kanske den enda indikatorn för att se om all karantän verkligen gjorde någon skillnad för utfallet av COVID-19.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av alfs:

Jag har fortfarande inte hittat ett svar på frågan: "varför kom corona"

Det tror jag högst sannolikt att du har. Den stora frågan är om du accepterar ett svar som inte inkluderar "onda främmande makter med dåliga avsikter".

Coronaviruset är högst sannolikt något av följande eller en kombination av dem:
- Någon som sålde något labbdjur som bar på coronavirus (i fladdermöss finns typ hundratals olika virus)
- Någon som på något vis kom i kontakt med fladdermus som i sin tur spridde vidare det (troligen på den skumma marknaden i Wuhan)

Allt snack om biologisk krigsföring är löjligt för då borde viruset ha mycket högre dödlighet. Den skall vara i stil med fågelinfluensan för att det skall vara värt. Dessutom är det riskfyllt med ett kraftfullt virus om du inte har 100% kontroll på dess mutationer vilket du inte har.

Anta att ditt skapade virus råkar mutera (because life finds a way) och helt plötsligt är ditt förberedda vaccin, som du själv skall skydda dig med mot det dödliga viruset, helt verkningslöst. Smart tänkt. Nä, kemiska vapen är mer "vettigt" att skapa än biologiska vapen.

Visst, det finns alltid någon låg sannolikhet att det faktiskt var "ett simpelt test" för Kinas del, men frågan är om det långsiktigt var värt det då. Nu kanske de kommer att ha flera decenniers misstänksamhet mot personer med asiatiskt ursprung vilket kan försvåra affärer och mer.

I princip skulle Kina ha sagt då, "Här får omvärlden en mycket bra anledning att inte längre vara beroende av oss som produktionsland." Inte det bästa sättet att snabba på sin egen inhemska ekonomiska tillväxt för att få ett större globalt inflytande, eller hur?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Ok. Kollade TV4 Nyheterna nyss och där nämnde de att Scania stänger ner verksamheten i 14 dagar. Det är ju en ganska stor arbetsgivare.. och då gick tankarna vidare till, om detta fortsätter eller som det är redan nu, dvs hela världen nu stänger ner och isolerar sig.

Vad ger det för effekter för världsekonomin, hur påverkar det oss i slutändan och kommer vi behålla våra jobb? Hur kommer detta påverka just dig tror du?

Gissa på!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Exakt min poäng. Det är inte en rimlig lösning.
Därav att man redan nu måste börja fundera ut en bättre lösning än att vänta på ett vaccin.

Jag kan försäkra dig att det redan pågår ett intensivt arbete med att hitta effektiva antivirusmediciner mot corona.

Under tiden får vi försöka fördröja smittspridningen så gott det går, i väntan på ett vaccin.

Om du hade andra ”bättre lösningar” i åtanke, får du gärna precisera...

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Jag kan försäkra dig att det redan pågår ett intensivt arbete med att hitta effektiva antivirusmediciner mot corona.

Under tiden får vi försöka fördröja smittspridningen så gott det går, i väntan på ett vaccin.

Om du hade andra ”bättre lösningar” i åtanke, får du gärna precisera...

Det förutsätter ju så klart att det ens går att skapa ett vaccin mot SARS-CoV-2. Coronavirus har varit kända sedan 60-talet, men ändå har man ännu inte lyckats skapa ett vaccin eller antivirusmediciner mot den här typen av virus.

Att vänta ut det och hoppas på det inom ett år är att vara lite väl optimistisk.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|