Trådlöst externt nätverkskort eller internt i villa

Permalänk
Medlem

Trådlöst externt nätverkskort eller internt i villa

Hej alla!

Flyttar snart till villa som just nu har adsl, fnular dock att låta Bahnhof dra fiber. Tills dess de gjort det måste jag fixa nätverkskort till min stationära dator som kommer stå en trappa ner. Kommer dock även efter fiber indraget (planerar 1000/1000) köra på wifi.

Jag spelar en del så vad för kort skulle ni i dagsläget rekommendera? Ett internt, externt via USB eller annat? Är total novis på detta så alla förslag tas varmt emot!

Permalänk
Medlem

Kolla om din stationära redan har nätverkskort inbyggt på moderkortet först.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem

Planerar du 1000/1000 så dra kabel med en gång, wifi kommer inte i närheten av det.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Antagligen viktigare vad du har för router, vad huset är byggt av och hur du placerar komponenterna än vilket nätverkskort du väljer. PCI är generellt bättre än USB tycker jag. Jag har använt Asus och tycker de har fungerat bra, de har ett par olika.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kokkojambo:

Kolla om din stationära redan har nätverkskort inbyggt på moderkortet först.

Det var jag som byggde den och struntade dessvärre i internt nätverkskort. Har bott i lägenhet r jag alltid dragit kabeln direkt. 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Planerar du 1000/1000 så dra kabel med en gång, wifi kommer inte i närheten av det.

Kommer dessvärre inte min sambo acceptera alls. 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av sptr112:

Antagligen viktigare vad du har för router, vad huset är byggt av och hur du placerar komponenterna än vilket nätverkskort du väljer. PCI är generellt bättre än USB tycker jag. Jag har använt Asus och tycker de har fungerat bra, de har ett par olika.

Tack för svaret! I dagsläget oklart, men antagligen den router som Bahnhof levererar. Jag tänker att routern kommer står relativt nära datorn fast våningen ovanför.

Huset är byggt av trä.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Locksey:

Kommer dessvärre inte min sambo acceptera alls. 😅

Jag menar inte att du ska lägga en kabel mitt på golvet genom hela huset, dra den snyggt längs/i lister osv om det inte redan finns lämpliga rör.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Jag menar inte att du ska lägga en kabel mitt på golvet genom hela huset, dra den snyggt längs/i lister osv om det inte redan finns lämpliga rör.

Absolut, ska kolla även det alternativet men ingen som har något tips på bra externa nätverkskort annars?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Locksey:

Absolut, ska kolla även det alternativet men ingen som har något tips på bra externa nätverkskort annars?

Jag tycker inte dom externa nätverkskorten brukar vara något vidare bra prestandamässigt, iallafall inte dom små USB-varianterna. Deras styrka är formfaktorn och att man kan snabbt plugga in dom när och var man vill.

Har en dator uppkopplad med ett PCIe Archer TX3000E. Det har gett en hyfsad prestanda och hittills stabil (en veckas användning) uppkoppling till en dator som står i en weak spot på Wifit.

Visa signatur

"bästa sättet att spara tid är att använda den"

Permalänk
Medlem

Mina gamla föräldrar har exakt samma scenario. De har snabb fiber (typ 250/250) och den stationära datorn på övervåningen jobbar just nu med ett USB-nätverkskort från D-Link som är inte helt nytt. Men det funkar alldeles utmärkt, hastigheter upp mot 200 Mbit utan problem.

Själv hemma har jag nyligen fått nytt bredband på 250/250 och har med den nya routern från Telenor upptäckt att jag har samma hastighet över Wi-Fi som över kabel (upp till att själva bredbandet stryper hastigheten). Trots det så har jag allt viktigt kopplat med kabel...

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Kabel är såklart alltid att föredra men ibland vill man ju inte dra kabel av olika skäl.

Jag bor i lägenhet och körde länge med en https://www.linksys.com/se/p/P-WUMC710/ tillsammans med en router som har möjlighet att köra flera kanaler.
Det fungerade utmärkt i några år (så länge jag var mer eller mindre ensam på 5GHz) men till slut så blev kabel enda alternativet.
Men latens och pingtid var utmärkta, vi pratar som mest om 1 ms extra mot kabel. Jag hade från början 100/100 och därefter 250/250. Nedladdningshastigheten blev alltid full pott.

Det jag också gjorde var att det enda som körde 5 GHz hemmavid var min stationära, samtliga övriga wifi-enheter fick hålla sig till 2.4Ghz.
Provade även en period med ett inbyggt wifi-kort på moderkortet (bytte dator då) och det fungerade väl det med. (ett kort med dubbla mottagare dock).

Så jag tror absolut att det bör fungera i en villa med lite planering av övrigt wifi-nyttjande om det absolut inte går att dra kabel. Men det gäller att ha rätt utrustning så det blir inte nödvändigtvis billigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Locksey:

Hej alla!

Flyttar snart till villa som just nu har adsl, fnular dock att låta Bahnhof dra fiber. Tills dess de gjort det måste jag fixa nätverkskort till min stationära dator som kommer stå en trappa ner. Kommer dock även efter fiber indraget (planerar 1000/1000) köra på wifi.

Jag spelar en del så vad för kort skulle ni i dagsläget rekommendera? Ett internt, externt via USB eller annat? Är total novis på detta så alla förslag tas varmt emot!

Som flera redan har sagt så kan du nog glömma att komma upp i gigiabitfart med wifi, så om du absolut inte vill dra kabel så tycker jag det verkar ganska meningslöst med så snabbt bredband.
Själv använder jag Ubiquiti Unifi AP AC Lite accesspunkt, och med den kommer jag upp i ca 400mbps