Permalänk
Medlem
Skrivet av willesakken:

Som styrkelyftare skulle jag säga att ett enklare rack, en rejäl stång, en bänk, och ett par hundra kilo i vikter(3-4 par tjugor, ett par tior, ett par femmor, ett par 2.5, och ev. ett par 1.25).
Men priset kan springa iväg, om man inte hittar mycket begagnat, och det kanske inte är det du är ute efter.

Hej,

Tack för inlägg. Tanken är att under tid försöka hitta begagnat. Ditt inlägg är bra men för mig lite för mycket fokus på bara styrkelyftet. Kanske ger det mer genomgående träning än vad jag tror? Sen säkerhetsaspekten, man ska väl vara två? Men det kanske mest är om man lägger på alldeles för mycket

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

183cm
91 kg
19.8% Kroppsfett

Ska ner till 15% kroppsfett innan jag fyller 30 i maj och ska göra det utan att förlora för mycket styrka och muskler.

Kommer göra det med PPL och en del spring. Får se hur det går. Återkommer

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

183cm
91 kg
19.8% Kroppsfett

Ska ner till 15% kroppsfett innan jag fyller 30 i maj och ska göra det utan att förlora för mycket styrka och muskler.

Kommer göra det med PPL och en del spring. Får se hur det går. Återkommer

Haha, kul, jag är 184 cm och 92kg och började med PPL igår (och fyller 30 i December)
Tidigare kört 5-split, där jag kört igenom hela kroppen på 5 dagar. Så
var lite skillnad idag med bröst, axlar och triceps på ett pass.

Kör du PPL 2 gånger i veckan eller en? Läst att det optimala för att
bygga muskler är en frekvens på 2 gånger/veckan för varje muskelgrupp,
dvs 6 pass.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Om det är just ett schema du vill ha och inte instruktioner för lyften finns det garanterat bättre online såvida du inte lyckats hitta en riktigt duktig PT. Det finns det få av.

Det är en blanding, men ja mest vill jag att någon visar hur maskiner fungerar och kollar formen osv. Håller på att byta från maskiner till mer fria vikter.
Vet att man kan hitta mycket online och har gjort lite ändringar själv.

Tid med PT ingår i årskortet så kostar inget att ta in hjälp och få feedback av någon med 30+ års erfarenhet och utbildningar

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwame:

Haha, kul, jag är 184 cm och 92kg och började med PPL igår (och fyller 30 i December)
Tidigare kört 5-split, där jag kört igenom hela kroppen på 5 dagar. Så
var lite skillnad idag med bröst, axlar och triceps på ett pass.

Kör du PPL 2 gånger i veckan eller en? Läst att det optimala för att
bygga muskler är en frekvens på 2 gånger/veckan för varje muskelgrupp,
dvs 6 pass.

Ingen vet vad den optimala frekvensen är, om det ens finns en sådan. Jag skulle satsa på MINST 2 gånger i vilket fall, även om 'gainsen' inte stiger linjärt i samband med frekvensen. 2 är nog en tillräckligt god sweet spot för dem flesta. Personligen kör jag igenom dem flesta muskelgrupper 5 gånger i veckan och några 3 gånger i veckan. Om du inte vill till gymmet 6 dagar i veckan för en genomgång á 2 för kroppen skulle jag kört över/under-split.

Skrivet av BergEr:

Det är en blanding, men ja mest vill jag att någon visar hur maskiner fungerar och kollar formen osv. Håller på att byta från maskiner till mer fria vikter.
Vet att man kan hitta mycket online och har gjort lite ändringar själv.

Tid med PT ingår i årskortet så kostar inget att ta in hjälp och få feedback av någon med 30+ års erfarenhet och utbildningar

Låter bra. Fria vikter är kung, lycka till.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Hej,

Tack för inlägg. Tanken är att under tid försöka hitta begagnat. Ditt inlägg är bra men för mig lite för mycket fokus på bara styrkelyftet. Kanske ger det mer genomgående träning än vad jag tror? Sen säkerhetsaspekten, man ska väl vara två? Men det kanske mest är om man lägger på alldeles för mycket

Har du ingen ambition att börja styrkelyfta så är det kanske överdrivet för dina mål ja. Då är kanske någon typ av konditionsmaskin och ett set hantlar billigare. Men det är utanför min vetskap.
Angående säkerhet så kommer ofta rack med "säkerhetspinnar" som man kan ställa så att man inte blir fast under stången. Men visst finns det väl alltid en risk med all träning man gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwame:

Haha, kul, jag är 184 cm och 92kg och började med PPL igår (och fyller 30 i December)
Tidigare kört 5-split, där jag kört igenom hela kroppen på 5 dagar. Så
var lite skillnad idag med bröst, axlar och triceps på ett pass.

Kör du PPL 2 gånger i veckan eller en? Läst att det optimala för att
bygga muskler är en frekvens på 2 gånger/veckan för varje muskelgrupp,
dvs 6 pass.

hahaha jag har också kört bro-split i typ 10 år Gick från skranig 65 kg som 18 åring till 83 kg på ca 12% kroppsfett som bäst.

Har varit skadad sedan april förra året (axeln) som ska röntgas nu på lördag. Har kört PPL 3 gånger i veckan i några månader för att inte överbelasta axeln (tror det är front delten, den muskel som är med i typ ALLT man gör....)

Vill växla upp till 6 pass för att kunna bygga, men så länge jag inte får OK på axeln/får den opererad så kan jag inte göra det. Vilket innebär PPL 3 gånger och kondition 2 gånger. Till dess får fokus liga på att få ner % snarare än att lägga på omkrets på biceps.

Får återkomma med sköna diagram från Fitbit

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

hahaha jag har också kört bro-split i typ 10 år Gick från skranig 65 kg som 18 åring till 83 kg på ca 12% kroppsfett som bäst.

Har varit skadad sedan april förra året (axeln) som ska röntgas nu på lördag. Har kört PPL 3 gånger i veckan i några månader för att inte överbelasta axeln (tror det är front delten, den muskel som är med i typ ALLT man gör....)

Vill växla upp till 6 pass för att kunna bygga, men så länge jag inte får OK på axeln/får den opererad så kan jag inte göra det. Vilket innebär PPL 3 gånger och kondition 2 gånger. Till dess får fokus liga på att få ner % snarare än att lägga på omkrets på biceps.

Får återkomma med sköna diagram från Fitbit

Hahah, låter exakt som mig ju. Var en extremt tanig 18-åring på 65kg. Började styrketräna och 4 år senare vägde jag 82kg med ca 8-9% kroppsfett, sedan skadade jag ryggen (muskelfäste som släppte) och inte kunnat träna marklyft och knäböj hårt på 5-6 år, och det dödade glädjen med träningen. Flera ryggskott efter skadan.

Tog ca 200kg marklyft, 170kg knäböj och 140kg bänkpress @ 85kg som bäst, och ca 45 dips, 25 chins. Tog dock 170kg i marklyft för några veckor sedan utan att få ont, så kanske jag är på tillbakavägen.

Inte blivit starkare i något sedan skadan dock, enbart klenare.

Lycka till med axeln!

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem

Sommarformen för ett par årsedan, hoppas på liknande den här sommaren...:

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Bussovi_ by XHI

@frong ge mig till beachen 2120 så når jag nog den formen!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Halo kompis!

Permalänk
Medlem

Leangains

Är det någon här som har testat Leangains-upplägget myntat av Martin Berkhan?

Jag sitter och tittar på siffrorna från hans bok nu och enligt upplägget ska jag äta ~50-60% av 2500kcal protein om dagen.
Omräknat till gram så blir det (0,5x2500/4) till (0,6x2500/4) = 312g-375g protein om dagen fördelat på 8 timmar. Det är förbannat mycket kyckling och ägg det...

Visa signatur

{|XSX|PS3|PS4|}

Permalänk
Medlem

Jag har äntligen släpat min spinkiga ända till gymmet och köpte ett årskort på en gång. Kört tre pass nu, det har dock tagit mig två veckor då annat har kommit i vägen. Vilken är bästa tiden att träna på om man vill slippa folk? Jag tränar på ett Friskis och svettis i Stockholms innerstad och jag är inte förvånad över att det nästan är fullt på gymmet efter arbetstid, men det är just då jag föredrar att träna... Jag är tyvärr inte särskilt morgonpigg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haglund:

Jag har äntligen släpat min spinkiga ända till gymmet och köpte ett årskort på en gång. Kört tre pass nu, det har dock tagit mig två veckor då annat har kommit i vägen. Vilken är bästa tiden att träna på om man vill slippa folk? Jag tränar på ett Friskis och svettis i Stockholms innerstad och jag är inte förvånad över att det nästan är fullt på gymmet efter arbetstid, men det är just då jag föredrar att träna... Jag är tyvärr inte särskilt morgonpigg

Man kan inte både äta kakan och ha den kvar 😉
Är på gymmet när det öppnar (0630) och har aldrig trångt, vi är kanske fem pers där vid den tiden.
På helger och kvällar är den pintjockt med folk, så den enkla sanningen är, vill du träna på gym när det är lite folk, träna tidigt på morgonen.
Och det är väldigt skönt att ha träningen gjord, så kan man ägna eftermiddagen/kvällen åt annat.
Packa väskan med kläder kvällen innan (jag åker alltid till gymmet ombytt), gå upp så tidigt att du hinner äta en riktig frukost (att träna på fastande mage suger) och slipper att stressa.
Börja lugnt och ta inte ut dig, det viktiga är att få in träningen som en vanesak, detta upprepas till förbannelse, men varje januari/februari fylls gymmen med människor som tränar 5-6ggr/veckan för att efter mars aldrig mer synas till på gymmet.
Lycka till med träningen 👊💪

Visa signatur

/O

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Hej,

Tack för inlägg. Tanken är att under tid försöka hitta begagnat. Ditt inlägg är bra men för mig lite för mycket fokus på bara styrkelyftet. Kanske ger det mer genomgående träning än vad jag tror? Sen säkerhetsaspekten, man ska väl vara två? Men det kanske mest är om man lägger på alldeles för mycket

Hade jag byggt hemmagym hade jag också i princip bara satsat på en skivstångslösning + en pull-up bar. Går att bygga så extremt effektiva och enkla program för hela kroppen med dessa redskap. Nu komplimenterar jag bara med gym till annan träning, men kör endast marklyft, benböj, chins, och toes to bar, 2-4 sets, 5-10 reps per övning. Tar verkligen på hela kroppen. Aldrig förstått mig på amatörer (alltså folk som inte är seriösa gymmare) som kör igenom tusen olika övningar och maskiner lite halvhjärtat när dom är på gymmet. Har man lite tidsbrist och inte tycker det är svinkul på gymmet så är det bäst att hålla det så enkelt och effektivt som möjligt, dvs täcka stora delar av kroppen med få övningar.

Sen är det klart att du eventuellt vill komplitera med konditionstränging, men personligen gör jag det helst utomhus eller via någon aktivitet jag inte ser som "träning", inte på ett löpband etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Sommarformen för ett par årsedan, hoppas på liknande den här sommaren...:
https://i.imgur.com/9SjJkt2.jpg?1

Dela med dig av ditt shredd-schema? Hur cuttar du?

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Hej alla och här kanske jag med kan hitta morivation, eller ork och lust/sug efter att börja träna igen. Lång historia till kortfattad version:

Gick från 86kg till 71,5 på extremt kort tid för 5 år sedan efter en separation och ihärdigt liv på gymmet. Jag är fortfarande 174cm lång men 5 år äldre och landar nu pladask på vågen med mina 85kg.

Har familj, jobb och ett hus som är renoverat och klart så jag har inga ursäkter, jag är bara rent av ”lat” och bekväm men varenda gång jag ser mig i spegeln efter en dusch eller ska ta på mig någonting ”finare” så nog fan blir det en chock eftersom magen (kärlekskulan) växt och jag ser gravid ut. Måttligt ”stolt” så tänker jag varje gång att ”Nej, nu jävlar” och sen händer inget.

Jag vet vad jag är kapabel till men det vill sig inte, småsjuk hela tiden, hals, näsa och trött så förbannat så orken finns inte när tiden finns och jag har mycket tid.

När jag väl var på gymmet så hade jag disciplin, rutiner i vardagen, kosten var jag inte slavisk med överhuvudtaget men drog ner otroligt på godis, socker, läsk och annat skräp, men jag älskar verkligen ”energi” man intar i alla former och under dessa senare år har det blivit ”mer” av det onyttiga och mindre av den ”nyttiga”.

Vinnarskallen finns kvar, men inte orken, ni får mer än gärna komma med förslag, allt är välkommet, för jag vill som sagt men tröttheten är hemsk, har börjat äta magnesium och järn igen ganska nyligen och får se om det kan göra någon skillnad.

Ursäkta att jag hoppar fram och tillbaka men som skriver ovan, jag vet att jag kan för jag vill men tröttheten är som en förbannelse.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem

Har kommit fram till att jag får i mig för lite kalorier för att hålla på och träna. Upptäckte att jag tappade både i vikt och i muskler. Så jag köpte mig en påse Complete Mass™ Weight Gainer 2.5 kg. Jag valde choco cookies som smak och jag mår så jävla illa efter att ha tagit två shakes under en dag. Är det vanligt i början då kroppen inte är van att helt plötsligt ligga på 1000 kalorier extra, eller är det något i påsen som får min mage att haverera? Kan dricka mjölk och käka yoghurt så jag tror inte att jag är laktosintolerant.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izenoz:

Vinnarskallen finns kvar, men inte orken, ni får mer än gärna komma med förslag, allt är välkommet, för jag vill som sagt men tröttheten är hemsk, har börjat äta magnesium och järn igen ganska nyligen och får se om det kan göra någon skillnad.

Alltså, är nog troligare att du är trött för att du har blivit fet och inte tränar än att du skulle ha någon magnesium eller järnbrist Eller har du fått det ordinerat?

Är som du säger, som mycket annat, så fort du får rutin på det så är det inte så jobbigt längre! Görtbara!

Permalänk
Medlem

@sKRUVARN

Jag är medveten om den förklaringen med, i’m fat...
Jag vet att jag blivit fet och att det är en orsak till bristande energi..

Dock sådana här inlägg/kommentarer jag vill läsa, behöver. Måste ändra mindset

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWIB:

Man kan inte både äta kakan och ha den kvar 😉
Är på gymmet när det öppnar (0630) och har aldrig trångt, vi är kanske fem pers där vid den tiden.
På helger och kvällar är den pintjockt med folk, så den enkla sanningen är, vill du träna på gym när det är lite folk, träna tidigt på morgonen.
Och det är väldigt skönt att ha träningen gjord, så kan man ägna eftermiddagen/kvällen åt annat.
Packa väskan med kläder kvällen innan (jag åker alltid till gymmet ombytt), gå upp så tidigt att du hinner äta en riktig frukost (att träna på fastande mage suger) och slipper att stressa.
Börja lugnt och ta inte ut dig, det viktiga är att få in träningen som en vanesak, detta upprepas till förbannelse, men varje januari/februari fylls gymmen med människor som tränar 5-6ggr/veckan för att efter mars aldrig mer synas till på gymmet.
Lycka till med träningen 👊💪

Tack för ett bra svar och de motiverande orden! Jag får helt enkelt börja lägga mig lite tidigare än vad jag redan gör om jag ska orka med att släpa mig till gymmet i gryningen. Dock lovande för egen del att du skriver att en del försvinner från gymmen efter mars, får se om det stämmer på mitt gym. I en perfekt värld har jag ett eget litet hemmagym i framtiden, där man inte behöver avbrytas av folk som frågar om man är klar med x maskin eller bänk.

Vad tycker ni här på forumet är vanliga störande moment på gymmet? Utöver det jag nämnde om folk som frågar om man är klar när man uppenbarligen hämtar andan har jag redan sett två personer på mitt gym som kör barfota, det är ingen aptitretare direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Dela med dig av ditt shredd-schema? Hur cuttar du?

Simpelt. Kaloriunderskott och plotta vikten i excel med trendkurva.

2.5-3g protein/kgv
0.5-0.7g fett/kgv
Rest. kolhydrater.

Inte torsk, kyckling och ris utan vanlig god mat med mindre portioner tillsammans med en del kvarg och vassle funkar fin-fint. Har man inte gjort det innan kan det vara bra att regga allt man stoppar i sig i typ MyFitnessPal eller liknande app i ett par veckor. Sedan går det fint att uppskatta när man vet ungefär hur det skall se ut. Såvida man inte skall upp på scen funkar det tillräckligt bra. Äter i princip två måltider/dag oavsett om det är deff eller inte. På deff kan det bli kvarg+frusna bär t.ex. som lunch istället för en lunch på restaurang och den större delen av dagens intag i måltiden efter träningen. På vilodagar är det lite mer 50/50 kcal-split på måltiderna.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grihm:

Till det 2-3 koppar kaffe och eventuellt två bananer, eller en banan och en eko powerbar.

Sen träning i ca 2-3 timmar

Nu har jag i och för sig bara gymmat i 1 år och är lite mindre än hälften så gammal som du. Men den mängden mat, whey och tid på gymmet låter inte riktigt rimlig eller hälsosam faktiskt. Gör du något annat än att äta och gymma?

Har väldigt svårt att se att du orkar lyfta hälften så mycket 1½ timme in i ditt pass. Men vad vet jag, det kanske du gör. Men att gymma i 2 till 3 timmar om dagen låter på tok för mycket.

Vad kör du för schema?

Visa signatur

● Active

Permalänk
Medlem
Skrivet av C4B12:

Vad är folks tankar angående vanliga bänkpress, lutande bänkpress och hantelbänkpress?

Jag kör just nu bara hantelbänkpress då jag märkte att jag är väldigt ostabil och tänker de är bra att träna upp stabiliteten.

Jag skulle rekommendera att du kör vanlig bänkpress med stång. Detta för att du ska få upp stabiliteten genom att träna båda sidor av din kropp lika mycket. Det blir lätt svajjigt med fria vikter och på så sätt kan det uppstå en Muscle Imbalance. Alltså att ena sidan blir mer tränad än andra. Kör inte heller i smith maskiner utan kör med stången fri så att säga.

Är du rädd att du blir klämd av stången för att du inte skulle orka så ta använd dig inte av spännen på ändarna. Då lägger du stången på magen, lutar dig åt ett håll så åker vikterna av och på så sätt kommer du ur.

Visa signatur

● Active

Permalänk
Medlem

Har själv gymmat i lite mer än ett år nu. Körde på brosplit i ungefär 10 månader tills jag gick över till Stronglifts. Främst för att det var svårt som nybörjare att följa upp hur mycket man körde i vikt på föregående pass osv.

Rekommenderar Stronglifts starkt. Enkelt att följa (speciellt med appen) och man både ser och känner skillnaden för varje vecka som går. Basövningarna involverar i princip hela kroppen. Att få upp en bas tycker jag har varit extremt givande vid övningar med fria vikter eller sånt som latsdrag, cable flyes osv.

Kommer försöka hoppa över till ett PPL schema när jag nått följande mål:
Squats: 150 KG
Marklyft: 150-200 KG
Row: 80 KG
Bänk: 100 KG

Dom 3 dipparna ni ser på bilden är:
1) Julledigheten (2 veckor)
2) Ryggskot (1 vecka)
3) Tatuering (1½ vecka)

Tyvärr så innebär 1 vecka frånvaro i gymmet 10% dropp i vikter. Så det går fort ner men inte fort upp .

Visa signatur

● Active

Permalänk
Medlem
Skrivet av rj45:

Har själv gymmat i lite mer än ett år nu. Körde på brosplit i ungefär 10 månader tills jag gick över till Stronglifts. Främst för att det var svårt som nybörjare att följa upp hur mycket man körde i vikt på föregående pass osv.

Rekommenderar Stronglifts starkt. Enkelt att följa (speciellt med appen) och man både ser och känner skillnaden för varje vecka som går. Basövningarna involverar i princip hela kroppen. Att få upp en bas tycker jag har varit extremt givande vid övningar med fria vikter eller sånt som latsdrag, cable flyes osv.

Kommer försöka hoppa över till ett PPL schema när jag nått följande mål:
Squats: 150 KG
Marklyft: 150-200 KG
Row: 80 KG
Bänk: 100 KG

Dom 3 dipparna ni ser på bilden är:
1) Julledigheten (2 veckor)
2) Ryggskot (1 vecka)
3) Tatuering (1½ vecka)

Tyvärr så innebär 1 vecka frånvaro i gymmet 10% dropp i vikter. Så det går fort ner men inte fort upp .
https://i.imgur.com/1cOT2cI.png

Stronglifts, precis som Starting Strength och en uppsjö andra "5x5-program", är ett nybörjarprogram som riktar sig mot noviser som lyckas öka sin styrka med små inkrement varje träningspass och senare varje vecka. De flesta brukar lyckas komma upp i de vikter du räknar upp med hjälp av dessa program så du har rimliga mål.
Tråkigt att du hamnade i bro-split fällan. Efter 12 månaders träning med ett "riktigt ;)" program hade du förmodligen haft betydligt bättre lyft än nu (från statistiken du postade).

Lycka till!

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av frong:

Sommarformen för ett par årsedan, hoppas på liknande den här sommaren...:
https://i.imgur.com/9SjJkt2.jpg?1

Bra form. De där skåpen har vi på Nordic Wellness med.

Mitt bidrag:

Tävlade i bodybuilding förr. Men det är inget för mig. Kör numer en hel del bänkpress. Dock är mycket likt bodybuilding för att bli stark i bänk. Kör mycket assistansövningar för bänkpress, samt gummiband, kedjor, bänkblock etc. Kör inte med bänkpresströja eller bälte

Vikt 70 kg

Bänkpress 180 kg

Ska upp till 200 kg om jag nu orkar. Ingen mega brygga kör sakta utan studs. Men det tar på bicepsen. Ska för övrigt ned till 60 kg's klassen. Eddie Berglund vill man inte möta i 70-kilosklassen.

Har tränat en hel del MMA med. Syrran tävlar numer i USA i crossfit. Får passa mig hon kan bli starkare än mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haglund:

Jag har äntligen släpat min spinkiga ända till gymmet och köpte ett årskort på en gång. Kört tre pass nu, det har dock tagit mig två veckor då annat har kommit i vägen. Vilken är bästa tiden att träna på om man vill slippa folk? Jag tränar på ett Friskis och svettis i Stockholms innerstad och jag är inte förvånad över att det nästan är fullt på gymmet efter arbetstid, men det är just då jag föredrar att träna... Jag är tyvärr inte särskilt morgonpigg

Kör på morgonen, det är en vanesak.
Jag är inte heller morgonpigg, men brukar köra vid 05-06 varje dag - var riktigt tungt till en början.
Men nu har jag vant mig, bara att kriga på ett tag.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Bussovi_ by XHI

Hur gör ni nu under corona-tider? Går ni till gymmet ändå eller kör ni annan träning där ni inte behöver vistas bland människor på samma sätt?

Visa signatur

Halo kompis!

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har börjat kolla på övningar med kroppsvikt och band för att försöka köra vidare någorlunda hemma. Armhävningar, utfall, Bulgarian split squats, V-sit hold (ev med scissors), "bicepscurls" med band och stående "rodd" med band i dörrhandtag är väl de jag har hittills.

Tar tacksamt emot flera tips! Har börjat träna nyligen och kör mest basövningar (när jag har tillgång till gym vill säga): marklyft, knäböj, bänkpress, hantelrodd, sittande hantelpress, latsdrag. I några övningar är jag fortfarande i fasen där jag fokuserar främst på teknik och inte har börjat öka vikten ännu.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bussović:

Hur gör ni nu under corona-tider? Går ni till gymmet ändå eller kör ni annan träning där ni inte behöver vistas bland människor på samma sätt?

Har varit hemma pga förkylning men tänkte dra tillbaka på måndag. Är lite orolig men tänkte om man håller borta händerna från ansiktet och spritar+tvättar direkt efter passet borde det ju gå ganska bra.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.