Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Inte alls dumt förslag. Jag tror, om jag får killgissa lite, att det förväntas att privatekonomi ska ingå i uppfostran. Att man som förälder ska tänkas ta upp hur man hushåller med pengarna, hur man investerar pengarna, uppskjuten belöning, ränta-på-ränta-effekten, riskmanagement osv. Givetvis har de barn vars föräldrar ser det som som ett av de viktigaste kunskaperna man har med sig, en edge gentemot de barn som har föräldrar som tänker "pengar kommer vid varje månadsslut". Jag fick aldrig lära mig av mina föräldrar kring grejerna som jag tog upp. Så jag har fått lära mig på egenhand.

Problemet där är ju som du säger att det inte är säkert att föräldrarna kan någonting om ekonomi dom heller. Jag är nittiotalist och allt jag lärde mig i skolan om privatekonomi var budgetering. Ränta på ränta, investeringar, hur man delar upp sina pengar etc har jag fått lära mig själv. Genom böcker och bloggar.

Tycker inte budgetering för privatekonomin är så intressant. Att spåra alla inkomster och utgifter är mer viktigt för företag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Som svar till er diskussion så lärs det matematiska ut för att enkelt förstå ränta på ränta så fort man blandar in exponentialer. Däremot så får man inte direkt en genomgång på "om du investerar 1000 kr idag med normal uppgång på börsen - hur mkt pengar har du då?". Detta samt att man inte utbildas om svenskt pensionssystem och hur allt fungerar rent ekonomiskt, tänk brutto och netto på en lön eller vad skattepengar går till, gör att tankar som dessa förskjuts ofta många år vilket är synd med tanke på att jag själv lär få jobba tills jag är 70.

De borde införa en standardkurs på gymnasiet som berör allt vi måste ha koll på i samhället så alla får informationen - sedan är folk i en ålder där man inte ser långsiktigt men då får alla sammma chans åtminstone att börja så tidigt som möjligt. Skulle också göra ekonomisk kunskap till något som alla får rätt till vilket också kan ses som viktigt ur samhällssynpunkt att alla får samma basic utbildning.

Visa signatur

Citera mig för svar!

Permalänk
Inaktiv

Vill även påpeka att den ekonomikunskap vi (eller iallafall jag som 80-talist i de skolor jag gick) faktiskt fick var just spara och slösa, spargris och sparkonto. Men det var på den gamla goda (?) tiden när vanliga sparkonton hade räntor. Räkna på räntor gör man i matematiken men något mer praktiskt blev det förstås aldrig. Nu är jag av en relativt äldre generation i forumet, men då för oss var det ju orimligt att våra lärare skulle förklara hur man går till sitt bankkontor (en gång i tiden var de ju lokala till och med) och köper en aktie. Internet i 90-talets skolor var ovanligt dessutom.

Men idag kan man nog gå mycket längre. Att som skola kunna erbjuda ekonomi som iallafall tillval där man kan simulera sparande och investera de över en termin eller två skulle nog ge sjukt mycket kunskap för yngre. När de kommer ut i arbetslivet kommer de förhoppningsvis vara mer förberedda än någon tidigare generation.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Faran med den nya spargenerationen (-90 och framåt) är att vi överskattar vår riskbenägenhet. Vi vet inte hur det känns att förlora hälften av alla våra investeringar samt få sparken i dåliga tider. Vi lånar till dyra bostäder och fina bilar medan vi får höra att räntan alltid kommer vara låg. Hur går detta när börsen kraschar och man blir varslad på jobbet?

Jag har försökt värja mig från detta genom att ha både buffert och ett 60/40 (fond/ränta) sparande utöver ett långsiktigt sparande 90/10. Har jag tur så kan jag då köpa ytterligare fonder när det går som sämst. Hälften av våra bolån är bundna och jag ser denna ökade kostnad som en slags försäkring mot dåliga tider (300 kr mer i månaden idag är bättre än 5000 kr mer i månaden under kraschen).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Jag vill å andra sidan argumentera att det i dagens samhälle där det inte går fem minuter innan många tar upp telefonen är extra viktigt med slöjd och hemkunskap. Att arbeta med händerna är nyttigt av flera orsaker, inte minst för själen.

Jag sitter här och försöker minnas men jag tror inte vi fick lära oss speciellt mycket om privatekonomi, kanske till och med ingenting. Nationalekonomi däremot vet jag att vi satt ett gäng timmar med. Jag är född på slutet av åttiotalet.

Född i början av 80-talet. ingen som helst information om privatekonomi. Kanske är bättre nu i läroplanen?
Det vi hade var företagsekonomi och att kronofogden kom på besök en gång och sa att man skulle betala sina räkningar - that's it.
Det jag menar är att om man hade sagt att om man avvarade lite pengar (julklapp, födelsedagspeng etc.) på börsen så skulle det inte vara några problem för pension m.m. Historisk avkastning är ändå 6-7%.
Men vi lever i ett konsumentsamhälle där det ska konsumeras

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av KurtEgon:

Faran med den nya spargenerationen (-90 och framåt) är att vi överskattar vår riskbenägenhet. Vi vet inte hur det känns att förlora hälften av alla våra investeringar samt få sparken i dåliga tider. Vi lånar till dyra bostäder och fina bilar medan vi får höra att räntan alltid kommer vara låg. Hur går detta när börsen kraschar och man blir varslad på jobbet?

Jag har försökt värja mig från detta genom att ha både buffert och ett 60/40 (fond/ränta) sparande utöver ett långsiktigt sparande 90/10. Har jag tur så kan jag då köpa ytterligare fonder när det går som sämst. Hälften av våra bolån är bundna och jag ser denna ökade kostnad som en slags försäkring mot dåliga tider (300 kr mer i månaden idag är bättre än 5000 kr mer i månaden under kraschen).

Precis så här är det väldigt nyttigt och räkna på vad ett boendelån har för effekt om räntan stiger.
Även den ekonomiska termen hävstång är nyttig att lära sig om man handlar för lånade pengar, gällande värdeutveckling både positiv men allt viktigare vad som händer om värdeutvecklingen är negativ.

Skrivet av griid:

Född i början av 80-talet. ingen som helst information om privatekonomi. Kanske är bättre nu i läroplanen?
Det vi hade var företagsekonomi och att kronofogden kom på besök en gång och sa att man skulle betala sina räkningar - that's it.
Det jag menar är att om man hade sagt att om man avvarade lite pengar (julklapp, födelsedagspeng etc.) på börsen så skulle det inte vara några problem för pension m.m. Historisk avkastning är ändå 6-7%.
Men vi lever i ett konsumentsamhälle där det ska konsumeras

Om du med privatekonomi menar börsen så kanske det har sina förklaringar varför man inte fick lära sig så mycket om börsen på 90talet. Hur såg det tex ut med courtage på den tiden? Idag kan man ju komma undan med 0kr courtage men så har det ju inte varit förr direkt. Sedan var det ju inte allt för vanligt att man som privatperson investerade på börsen.

Men det är ju bara i stort sett plus minus och procent man behöver för att klara av sin ekonomi vilket ingår i matematiken så jag är inte riktigt med på vad det är för kunskaper som ni saknar?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KurtEgon:

Faran med den nya spargenerationen (-90 och framåt) är att vi överskattar vår riskbenägenhet. Vi vet inte hur det känns att förlora hälften av alla våra investeringar samt få sparken i dåliga tider. Vi lånar till dyra bostäder och fina bilar medan vi får höra att räntan alltid kommer vara låg. Hur går detta när börsen kraschar och man blir varslad på jobbet?

Jag har försökt värja mig från detta genom att ha både buffert och ett 60/40 (fond/ränta) sparande utöver ett långsiktigt sparande 90/10. Har jag tur så kan jag då köpa ytterligare fonder när det går som sämst. Hälften av våra bolån är bundna och jag ser denna ökade kostnad som en slags försäkring mot dåliga tider (300 kr mer i månaden idag är bättre än 5000 kr mer i månaden under kraschen).

Hinkstrategin! Även om det är mental bokföring så är det najs. När nedgången kommer så kommer man se vilka som investerar på riktigt. Brukar säga åt min yngre kollegor att börja månadsspara nu. Får då svaret att det är nu med liten summa pengar som du får lära dig hur det känns och vilka känslor som kommer när. Värdet halveras. Efter 20 år på börsen så har jag lärt mig hur jag fungerar. Inga nyheter, inga uppdateringar. Strutsmentaliteten är det enda som funkar för mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Fin utveckling på Embracer idag för övrigt.
Någon mer som sneglar på kursen nu på förmiddagen? Äger inga själv men likväl intressant.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Fin utveckling på Embracer idag för övrigt.
Någon mer som sneglar på kursen nu på förmiddagen? Äger inga själv men likväl intressant.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har en ytterst liten position i Embracer. Jösses vilken skjuts den fick idag. Nåt specifikt som hänt?

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nioreh83:

Jag har en ytterst liten position i Embracer. Jösses vilken skjuts den fick idag. Nåt specifikt som hänt?

Bokslut för Q4 2019, ser ut att ha gått riktigt bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon5930:

Bokslut för Q4 2019, ser ut att ha gått riktigt bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Synd att man inte köpt på sig fler aktier tidigare. Men upp med 50% sen köp är i alla fall bra även om det bara är på 60 aktier.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Jag har en ytterst liten position i Embracer. Jösses vilken skjuts den fick idag. Nåt specifikt som hänt?

De köpte ännu ett bolag bland annat.

https://twitter.com/AllGamesDelta_/status/1230068108439752704...

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av OSkar000:

Synd att man inte köpt på sig fler aktier tidigare. Men upp med 50% sen köp är i alla fall bra även om det bara är på 60 aktier.

Verkligen! Har nog fonder med innehav men inte lika roligt förstås.
Fin rörelse ändå det!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av iller:

Riktigt bra köp där, Sabers arbete med Witcher 3 porten till Switch imponerar mycket. Släpptes en uppdatering igår som ska ha förbättrat upplevelsen än mer.

Blir att investera framöver men blir att invänta en dipp.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Precis så här är det väldigt nyttigt och räkna på vad ett boendelån har för effekt om räntan stiger.
Även den ekonomiska termen hävstång är nyttig att lära sig om man handlar för lånade pengar, gällande värdeutveckling både positiv men allt viktigare vad som händer om värdeutvecklingen är negativ.

Om du med privatekonomi menar börsen så kanske det har sina förklaringar varför man inte fick lära sig så mycket om börsen på 90talet. Hur såg det tex ut med courtage på den tiden? Idag kan man ju komma undan med 0kr courtage men så har det ju inte varit förr direkt. Sedan var det ju inte allt för vanligt att man som privatperson investerade på börsen.

Men det är ju bara i stort sett plus minus och procent man behöver för att klara av sin ekonomi vilket ingår i matematiken så jag är inte riktigt med på vad det är för kunskaper som ni saknar?

Det är en sak att kunna räkna % av X och en helt annan att sätta det i ett sammanhang och dra paralleller till sin egen ekonomi.

Framförallt ränta på ränta effekten och hur små avgifter över lång tid bygger stora summor i praktiken.

Dagens ungdom kommer troligen knappt utsättas för kontanter och kommer inte se hur lapparna i plånboken fysiakt försvinner. Så det vill ju till att någon visualiserar innebörden av tomt i plånboken/pengar försvinner annat än en abstrakt siffra i en app.

Kanske framförallt verktyg att värja sig mot säljargumenten som används i marknadsföring av snabba lån, avbetalning och krediter.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vilken rapport å stor förvärv igen i EMBRACER hette nyligen thq Lars wingerfors vill bygga något väldigt stort har han länge sakt 19.30% upp idag hygglig uppgång:)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Ett tips för de som är intresserade av andra forum som pratar aktier är: https://discord.gg/37P4cK
Är rätt chill och bra stämning. Folk försöker hjälpa och komma med analyser.

Permalänk
Medlem

Börjar nibbla lite smått i Aurora Cannabis nu. Bara småpengar än så länge, är ju en gamble. Företaget har inte gått bra på sistone, och aktien är ner typ 80%. Men men, klarar de att vända på skutan så kan det kanske bli nåt en dag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

AMD:s aktie stiger snabbt. Hur länge tror ni det dröjer innan den dyker igen? Känns farligt övervärderat just nu...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av cyklonen:

AMD:s aktie stiger snabbt. Hur länge tror ni det dröjer innan den dyker igen? Känns farligt övervärderat just nu...

Den har på fem år mest vandrat uppåt. Den har backat ibland eller stannat på samma nivå under perioder. Övervärderad helt klart sett till P/E I dagsläget (strax under 196 i skrivande stund) men samtidigt är mycket på börsen det idag.

Intressant att se om de går förbi 60 innan helgen, stigningen nu i veckan som varit rätt kraftig har jag inte sett någon koppling till alls. Corona och Trumpens nya huaweibråk borde nog snarare få börsen att bli instabil.

Själv tror jag på att värdet fortsätter uppåt, AMD bör ha ett bra år framför sig sett till vad som ska släppas i år. Hade dock gärna sett att aktien kunde krypa neråt något (så jag kan köpa på mig mer).

Nvidia har gått riktigt fint med efter deras rapport, önskar jag hade mer aktier där men för dyr för min budget i dagsläget. Betydligt bättre P/E där med.

Edit: Nvidias P/E värde har dragit iväg förstås, jag hade runt 40-44 i minnet när jag skrev inlägget men idag ligger de på strax under 70.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har inte läst hela tråden men jag är nog säkert ganska ensam om följande: Bilar

Jag har köpt bilar som jag trott ska öka i värde eller som börjat öka i värde för att sedan hålla på dom.

Exempel:

744 GLT 16v -89
Köptes 2016 för 25 000 kr, 3 år innan bilen skulle bli veteran. Intresset för den äldre fronten på 740 hade redan börjat öka. Med en udda modell brukar priserna öka mer än en vanlig standard bil. En annan sak som talar för bilen är taklucka och ingen AC. AC brukar oftast bli problematisk om bilen står mycket. Dagsvärdet idag skulle jag uppskatta till ca 60 000 kr.

Supra Mk4 TT Automat
Köptes 2018 för ca 70 000 kr, var lite jobb med den men inget stort. Värde idag ca 140-150 000 kr
Anledningen till värdeökningen beror främst på att bilen passerat 25-year lagen i USA som gör att dom får börja importera Supra. Detta har pressat upp priserna utanför USA då amerikanska köpare importerar många bilar till höga priser mot priserna utanför USA.

En viktig faktor är ju dock att ha tillgång till bra förvaring billigt.

Övriga investeringar består av 1/3 fonder(låg risk), 1/3 aktier i stora svenska bolag med utdelning och 1/3 vanliga aktier(hög risk)

Permalänk
Medlem

@cyklonen: Kan nog nå 60 innan helgen men väntar mig en korrigering några dollar ner inom någon månad. Å andra sidan är dom helt ohotade när det gäller prestanda på serversidan och får mycket kontrakt där så kan lika gärna fortsätta om deras server CPUer nu börjat köpas på allvar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Infinity_90:

Har inte läst hela tråden men jag är nog säkert ganska ensam om följande: Bilar

Jag har köpt bilar som jag trott ska öka i värde eller som börjat öka i värde för att sedan hålla på dom.

Exempel:
https://www1.garaget.org/archive/137/136928/399710/399710-3818918.jpg

744 GLT 16v -89
Köptes 2016 för 25 000 kr, 3 år innan bilen skulle bli veteran. Intresset för den äldre fronten på 740 hade redan börjat öka. Med en udda modell brukar priserna öka mer än en vanlig standard bil. En annan sak som talar för bilen är taklucka och ingen AC. AC brukar oftast bli problematisk om bilen står mycket. Dagsvärdet idag skulle jag uppskatta till ca 60 000 kr.

https://www1.garaget.org/archive/137/136928/413501/413501-3895894.jpg
Supra Mk4 TT Automat
Köptes 2018 för ca 70 000 kr, var lite jobb med den men inget stort. Värde idag ca 140-150 000 kr
Anledningen till värdeökningen beror främst på att bilen passerat 25-year lagen i USA som gör att dom får börja importera Supra. Detta har pressat upp priserna utanför USA då amerikanska köpare importerar många bilar till höga priser mot priserna utanför USA.

En viktig faktor är ju dock att ha tillgång till bra förvaring billigt.

Övriga investeringar består av 1/3 fonder(låg risk), 1/3 aktier i stora svenska bolag med utdelning och 1/3 vanliga aktier(hög risk)

Snygga!
En kollega till mig gör något liknande, men köper äldre bilar i USA och importerar för att sedan sälja eller renovera. Helt klart en bra väg speciellt om man har intresse.
Vilket han har, värsta bilnörd jag vet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Snygga!
En kollega till mig gör något liknande, men köper äldre bilar i USA och importerar för att sedan sälja eller renovera. Helt klart en bra väg speciellt om man har intresse.
Vilket han har, värsta bilnörd jag vet.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack!
Även jag håller även på med lite köp/sälj där jag köper bilar med små fel eller i dåligt skick och fixar till för att sälja.
Detta ser jag som en hobby med en möjlighet att tjäna en hacka på och inte som en investering därav nämnde jag inte det tidigare
Totalt har det blivit 69 bilar sen jag tog körkort för 10 år sen där nog hälften varit köpta för att fixa/sälja. Men nån vidare timlön är det inte

Även investerat i ett "för stort hus" där jag har möjlighet att hyra ut 3 rum. Någonting som också är en riktigt skön ekonomisk trygghet då jag skulle klara att leva minimalistiskt på dom pengarna och tills dess kan använda dom för vidare investeringar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infinity_90:

Totalt har det blivit 69 bilar sen jag tog körkort för 10 år sen där nog hälften varit köpta för att fixa/sälja. Men nån vidare timlön är det inte

Jag har ägt en bil sedan jag tog körkort för 15 år sedan. Det är samma bil som jag övningkörde i, och den har varit i min ägo sedan i somras, då jag fick den i födelsedagspresent av mina föräldrar som ändå lånade ut den till mig oftare än vad de använden den själva... Lite skillnad där

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

@Infinity_90: Det enda tråkiga med din Supra är att den är Automat.

Men överlag håller jag med om det du säger, min polare jag delar garage med köpte en Nissan Skyline R32 GT-R för 70K och den är ju klart värd mer i dag då den även fyller 30-år i Mars.

Vart ju en del som köpte "jänk" i mitten på 80-talet för en spottstyver och som idag kan vara värda en hel del, även om de är i dåligt skick.

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donkey:

@Infinity_90: Det enda tråkiga med din Supra är att den är Automat.

Men överlag håller jag med om det du säger, min polare jag delar garage med köpte en Nissan Skyline R32 GT-R för 70K och den är ju klart värd mer i dag då den även fyller 30-år i Mars.

Vart ju en del som köpte "jänk" i mitten på 80-talet för en spottstyver och som idag kan vara värda en hel del, även om de är i dåligt skick.

Ratten på "fel" sida också Hade den haft ratten på rätt sida och varit manuell EU-spec hade man suttit på en bil värd 4-500 000 istället

Ja priserna på dom har ju gått upp kraftigt efter jänkarna började plocka hem dom, dom har ju suktat efter Skylines sen F&F gick på bio. Priserna på R34 har redan dubblats och det är många år tills de får importeras dit så priserna på dom lär leta sig över miljonen tills dess.

Permalänk
Medlem

Hade gärna köpt bilar som investering men då kanske med främst för att det är kul, i modeller jag vill äga (och köra), inte för att tjäna pengar. Tror osäkerheten är stor och det är inte ovanligt att samlarbilar tappar i värde av olika anledningar. Sen kostar det ju en del i både tid, underhåll och lagring/försäkring

https://www.bloomberg.com/news/articles/2019-09-07/the-classi...

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Infinity_90:

Tack!
Även jag håller även på med lite köp/sälj där jag köper bilar med små fel eller i dåligt skick och fixar till för att sälja.
Detta ser jag som en hobby med en möjlighet att tjäna en hacka på och inte som en investering därav nämnde jag inte det tidigare
Totalt har det blivit 69 bilar sen jag tog körkort för 10 år sen där nog hälften varit köpta för att fixa/sälja. Men nån vidare timlön är det inte

Även investerat i ett "för stort hus" där jag har möjlighet att hyra ut 3 rum. Någonting som också är en riktigt skön ekonomisk trygghet då jag skulle klara att leva minimalistiskt på dom pengarna och tills dess kan använda dom för vidare investeringar

En mycket rolig hobby kan jag tänka mig med! Är man intresserad så får man ju möjligheten att komma närmare bilar man är intresserad av men kanske inte vill behålla heller. Sen förstås att ha plats och råd, i tid men även monetärt, att hålla i fordon.
Lite det jag misstänker med kollegan, i hans fall är det nog mer lönsamt och intressant att importera och sälja i många fall. Bilar från 50-70-tal, mestadels muskelbilar, kostar knappt något i USA men går för större summor här. Finns alltid någon som vill ha den där drömbilen man hade som ung.

Skylines som nämnts ovan är ju en sån där bil jag faktiskt skulle överväga att hamstra och sedan sälja till F&F kåta amerikaner.
Typ:

Många bilar på relativt få år med haha.
Och rätt klokt att ha hus med utrymme att hyra ut. Är något jag själv funderar på när jag letar hus. Möjlighet att bygga ett attefallshus och hyra ut vid behov är något jag också gärna ser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

En mycket rolig hobby kan jag tänka mig med! Är man intresserad så får man ju möjligheten att komma närmare bilar man är intresserad av men kanske inte vill behålla heller. Sen förstås att ha plats och råd, i tid men även monetärt, att hålla i fordon.
Lite det jag misstänker med kollegan, i hans fall är det nog mer lönsamt och intressant att importera och sälja i många fall. Bilar från 50-70-tal, mestadels muskelbilar, kostar knappt något i USA men går för större summor här. Finns alltid någon som vill ha den där drömbilen man hade som ung.

Skylines som nämnts ovan är ju en sån där bil jag faktiskt skulle överväga att hamstra och sedan sälja till F&F kåta amerikaner.
Typ:
https://www.youtube.com/watch?v=4VQIjYBbawE

Många bilar på relativt få år med haha.
Och rätt klokt att ha hus med utrymme att hyra ut. Är något jag själv funderar på när jag letar hus. Möjlighet att bygga ett attefallshus och hyra ut vid behov är något jag också gärna ser.

Jag tror man ska se saker lite i generationer också, många vill på äldre dagar ha det som var hetast när man var ung eller det man har en nostalgisk koppling till(likadan bil som under uppväxten, första bil t.ex.). Köpare på äldre bilar(50 tal/60 tal) är nog minskande skara. Medans köpare på 80/90-tal starkt ökar.

En sak många missar när man bygger ett attefallshus för att hyra ut är att de faktiskt kräver eget el-abonnemang. Har inte hört om någon som fått problem med detta men kan vara värt o veta om man ska investera 100 k på ett attefallshus för uthyrning