Nvidias strömmande speltjänst Geforce Now blir aggressivt prissatt

Permalänk
Melding Plague

Nvidias strömmande speltjänst Geforce Now blir aggressivt prissatt

När Nvidia lanserar strömmande speltjänsten Geforce Now blir det med en markant lägre prisnivå än konkurrenterna.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Clap clap 😇

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Helt klart värt om en är en sällanspelare (ex. förälder) istället för att ha en dator ståendes som bara tappar i värde medan en inte använder den...

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

Har precis köpt mig en Nvidia Shield Pro 2019 och idag kommer ett GTX 2060-kort, så skall bli intressant testa detta. 50kr/månaden känns ju helt OK!

Vilka spel kommer kunnas spelas med molnservern? (Dvs, de spelen jag då inte kommer strömma från mig egna dator)

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Medlem

Kan tänka mig att köra det om det är RTX OFF.

Posted by: Framerate Gang.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Akerhage: mig veterligen finns det ingen lista över vilka spel som finns och inte finns tillgängliga, åtminstone inte nu under betaperioden. När jag testade medan jag skrev nyheten hittades ett av Steam-spelen jag äger (Ys VIII) och det andra hittades inte (Octopath Traveler). Ingalunda ett vetenskapligt test, men precis alla spel i din Steam/GOG/Epic/Origin-katalog lär hur som helst inte finnas tillgängliga.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk

Försökte mig på det för lite mer än ett år sedan då det var i BETA men funkade inte och klagade att min laptop var inte snabb nog.

Hade för mig att det är hela syftet med Geforce Now...

Men nu blir det klart att GFNow inte är lockande längre.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akerhage:

Har precis köpt mig en Nvidia Shield Pro 2019 och idag kommer ett GTX 2060-kort, så skall bli intressant testa detta. 50kr/månaden känns ju helt OK!

Vilka spel kommer kunnas spelas med molnservern? (Dvs, de spelen jag då inte kommer strömma från mig egna dator)

Åtminstone allt som finns på Steam, och till viss del även andra spelbibliotek (Uplay, Epic etc).

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@Akerhage: mig veterligen finns det ingen lista över vilka spel som finns och inte finns tillgängliga, åtminstone inte nu under betaperioden. När jag testade medan jag skrev nyheten hittades ett av Steam-spelen jag äger (Ys VIII) och det andra hittades inte (Octopath Traveler). Ingalunda ett vetenskapligt test, men precis alla spel i din Steam/GOG/Epic/Origin-katalog lär hur som helst inte finnas tillgängliga.

Man kan starta egentligen vilket steam-spel som helst, men det är möjligt att man måste starta det via att först gå in via ett annat spel för att komma in i steam. Det har i alla fall funkat tidigare.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

Försökte mig på det för lite mer än ett år sedan då det var i BETA men funkade inte och klagade att min laptop var inte snabb nog.

Hade för mig att det är hela syftet med Geforce Now...

Men nu blir det klart att GFNow inte är lockande längre.

Det var inte så att det var nätverket de gnällde på och inte själva prestandan i datorn?

Har provat GF now lite via en shield och jag märkte ingen skillnad mot när jag körde samma spel på min Xbox (något just cause spel) Så löser någon tjänst så att VR fungerar bra så kan jag skita i HTPC datorn helt.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Är det alltså fråga om att hyra hårdvaran men inte spelen?

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Det var inte så att det var nätverket de gnällde på och inte själva prestandan i datorn?

Har provat GF now lite via en shield och jag märkte ingen skillnad mot när jag körde samma spel på min Xbox (något just cause spel) Så löser någon tjänst så att VR fungerar bra så kan jag skita i HTPC datorn helt.

Kör på fiber 100/100 (ligger på runt 98/93), testade bara med kabel för jag förväntade inte WiFi att skulle funka bättre.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

Kör på fiber 100/100 (ligger på runt 98/93), testade bara med kabel för jag förväntade inte WiFi att skulle funka bättre.

Men prestandan mot deras server kan ju bli skit ändå. När google stadia kom så testade jag hastigheten mot dom och fick 40-50Mbit och mot bredbandskollen direkt efter strax under 300Mbit.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Blir spännande att se hur bra det fungerar vid lansering. Idag kör jag Google Stadia på en Chromecast vilket fungerar utmärkt. För mig är det viktigt att det fungerar smidigt och utan långa laddtider och uppdateringar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DasIch:

Är det alltså fråga om att hyra hårdvaran men inte spelen?

Ja så kan man nog uttrycka det ja. Vad jag förstått.

Ganska likt Google Stadia egentligen.

Stadias fördel är väl att det ingår ett nytt spel i månaden om man kör på pro-varianten för en hundring.
Fördelen med nvidia är att man kan använda sitt befintliga bibliotek från PCn.
Gissar på att det här tilltalar väldigt många på det här forumet iaf ;).
Edit: Räknar man in att spelplattformarna ger ut ganska mycket gratisspel så verkar ju nvidias tjänst ligga bra till alltså.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Strömmar mina spel lokalt till nvidia shield med moonloght via min unraid server som jag kör win 10 vm och geforce experience på. Fungerar riktigt bra. Dock är jag en ovan konsolspelare, så blir mest fifa och bilspel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Den viktigaste följdfrågan är väl hur nära nividas servrar ligger. När jag försökte rota i det där under hösten så fanns den närmsta av deras steamingservrar utanför norden.
Jag tänker väl lite på vad det kan göra med input lag och sådant.

Så det kommer kanske bli en relevant fråga att ställa hur eftersläpet fungerar på de olika spelstreamingtjänsterna.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Behövs nvidia hårdvara för att köra tjänsten?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Du behöver en Shield eller ett grafikkort från Nvidia.
Via shielden kan du då köra spel från molnet och använda dig av ett grafikkort på deras server som skall motsvara ett 1080 om jag inte minns fel.

Har du ett GeForce grafikkort kan du strömma spelen från datorn (Steam-köpta spel) till Shielden och då påverkas ditt grafikkort i datorn för att köra detta.

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@medbor @Akerhage Nvidia-hårdvara behövs inte, spelen körs på Nvidias molnservrar och när spelaren väljer att köra igång ett Steam-spel exempelvis installeras spelet på ens "virtuella maskin". Precis som det görs om man ska köra igång ett spel som inte är installerat på den lokala burken. Jag testkörde på min jobbdator, en Dell XPS 13 med integrerad Intel-grafik.

Precis som med Google Stadia och Playstation Now ställer Geforce Now krav på uppkopplingen, inte processor eller grafikkort.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

Försökte mig på det för lite mer än ett år sedan då det var i BETA men funkade inte och klagade att min laptop var inte snabb nog.

Hade för mig att det är hela syftet med Geforce Now...

Men nu blir det klart att GFNow inte är lockande längre.

Hade också detta problem förra året, den klagade på att min processor (i7-8550u) var för långsam. Problemet var att den krävde en basfrekvens på 2 GHz, och dagens laptopprocessorer har ju ofta låg basfrekvens men hög turbofrekvens. Jag mailade Nvidias support och efter ett tag fixade de problemet. Nu var det dock ett bra tag sen jag använde tjänsten.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Men prestandan mot deras server kan ju bli skit ändå. När google stadia kom så testade jag hastigheten mot dom och fick 40-50Mbit och mot bredbandskollen direkt efter strax under 300Mbit.

Hastghet till deras server var inte problemet, eller iaf inte av informationen som syntes.

Skrivet av MakeCoke:

Hade också detta problem förra året, den klagade på att min processor (i7-8550u) var för långsam. Problemet var att den krävde en basfrekvens på 2 GHz, och dagens laptopprocessorer har ju ofta låg basfrekvens men hög turbofrekvens. Jag mailade Nvidias support och efter ett tag fixade de problemet. Nu var det dock ett bra tag sen jag använde tjänsten.

Kan nog vara därför, för min laptop har 1.7GHz, med 2.6GHz i Intel TBT ( i5-3317U).

Nu står det att det bör funka men orkade inte logga in och testa, men nu verkar det som att det ska funka.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@medbor @Akerhage Nvidia-hårdvara behövs inte, spelen körs på Nvidias molnservrar och när spelaren väljer att köra igång ett Steam-spel exempelvis installeras spelet på ens "virtuella maskin". Precis som det görs om man ska köra igång ett spel som inte är installerat på den lokala burken. Jag testkörde på min jobbdator, en Dell XPS 13 med integrerad Intel-grafik.

Precis som med Google Stadia och Playstation Now ställer Geforce Now krav på uppkopplingen, inte processor eller grafikkort.

Fast för att strömma från din egna dator så behövs "väl" ett grafikkort från Nvidia? (Var det jag försökte få fram)

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kelthar:

Kan tänka mig att köra det om det är RTX OFF.

Posted by: Framerate Gang.

Vill du ha mer än 60 fps så lär väl inte streaming vara särskilt aktuellt iom latency och liknande. Nöjer man sig med 60 så är RTX inget problem.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Hur är latency här egentligen jämfört med Stadia? Någon som vet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Bra pris och tillgång till ens hela steam bibliotek och andra gör det väldigt prisvärt. Nackdelen är laddningtiderna får räkna med 5 min för att ladda ett spel ibland, om det funkar alls.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Sienar: jag har bara testkört rollspel och andra typer av långsammare spelupplevelser, men där har det inte varit några problem. Ska testköra med några FPS också för att få en uppfattning om hur Geforce Now sköter sig där, återkommer med intryck!

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Vill du ha mer än 60 fps så lär väl inte streaming vara särskilt aktuellt iom latency och liknande. Nöjer man sig med 60 så är RTX inget problem.

Hur påverkas latens av högre framerate? Jag skulle tippa på att bandbredden är den enda begränsningen på framerate. Och RTX så klart.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kelthar:

Hur påverkas latens av högre framerate? Jag skulle tippa på att bandbredden är den enda begränsningen på framerate. Och RTX så klart.

Lokalt så ger ju högre framerate lägre latens (lägre input lag). När du kör online däremot så har du ju alltid först latency för mus/tangentbords-input, sen latency via nätverk till servern, sedan spelmotorn som renderar och håller på, och sedan nätverkslatency en vända till.
Därmed lär du knappast känna samma responstid med 144 fps via streaming som om du renderar lokalt.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Skrivet av Sando:

Man kan starta egentligen vilket steam-spel som helst, men det är möjligt att man måste starta det via att först gå in via ett annat spel för att komma in i steam. Det har i alla fall funkat tidigare.

Det går inte att köra vilket Steam spel som helst tyvärr. Om man kör Nvidia Games appen så kan man starta Steam direkt utan att gå via nåt annat spel. Man kan också se hela sin bibliotek. Däremot, om man försöker starta ett spel som det inte finns stöd för så får man ett felmeddelande. Jag testade förra veckan med Monster Hunter World.

Har man ett Nvidia kort och streamar lokalt så kan man streama vad som helst givetvis. I GeForce Experience kan man lägga till vilken binär som helst. Parar man ihop det med Moonlight t.ex. så får man en bra remote desktop upplevelse.

/Max