Hitta.se mededelade scam?

Permalänk
Medlem

Hitta.se mededelade scam?

Fick det här i brevlådan idag. Är det en scam? Hitta.se verkar ju ha någon meddelande tjänst.

Permalänk
Medlem

Om tjänsten
Hitta Meddelanden är en svensk meddelandetjänst som gör det enkelt att skicka och ta emot meddelanden på ett säkert sätt av verifierade privatpersoner på hitta.se. Inloggning sker säkert med BankID och all trafik är krypterad.

BankID används endast för att legitimera dig. Hitta.se stödjer endast inloggning med Mobilt BankID.

https://www.hitta.se/hej
https://www.hitta.se/hall%C3%A5

Verkar finnas.

Vet inte vad det skulle kunna vara för scam såvida det inte är själva meddelandet som är lurigt.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Hjälpsam

Ser legit ut på hitta.se 's hemsida. Däremot känns det extremt bakvänt att skicka pappersbrev för att informera om digitala meddelanden.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Ser legit ut på hitta.se 's hemsida. Däremot känns det extremt bakvänt att skicka pappersbrev för att informera om digitala meddelanden.

Med tanke på att alla kanske inte har konto på hitta.se och dom inte har tillgång till allas mail / tele så är det väl sista utvägen att nå personen ifråga.

Permalänk
Medlem

Vilken idiotisk affärside om det är legit "Skicka elektroniskt meddelande, men notifikationen kommer via snigelposten"

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Beaver:

Vilken idiotisk affärside om det är legit "Skicka elektroniskt meddelande, men notifikationen kommer via snigelposten"

Det är knappast så det generella upplägget ser ut, snarare att "Kan vi inte nå mottagaren på annat sätt skickar vi ett fysiskt brev.".

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Ja de har bara min adress på hitta.se. Jag gjorde nog något dumt nu och testade att logga in. Hände inget utan är kvar på logg in sidan. Känns väldigt mysko. Är jag körd nu?

Permalänk
Medlem

Kan man inte skicka ett brev själv då istället?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Jag tror att det är så att om man inte går in på hitta.se och kollar meddelandet, så skickar de brev efter en viss tid. Det tokiga är ju att om man inte har aktiverat tjänsten, så vet man ju inte om att det finns ett meddelande. Jag fick också ett brev hem och det var inget scam med det, jag aktiverade och läste meddelandet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nao132:

Ja de har bara min adress på hitta.se. Jag gjorde nog något dumt nu och testade att logga in. Hände inget utan är kvar på logg in sidan. Känns väldigt mysko. Är jag körd nu?

nej du är inte körd nu.. hitta är väl den av dessa aktörer som är den enda seriösa där man tex kan bli bortplockad om man vill osv..

Permalänk
Medlem

Det är inga konstigheter eller oro över denna tjänst, dock har jag inte riktigt förstått den heller. Testade den en gång till en bekant som jag saknade nummer för, tänkte att hitta hade ett dolt nummer, när han inte svarade på messenger.
Icke då - även han fick logga in några dagar senare och få frågan om han var redo för att delta i counter-strikematch enligt min förfrågan.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Jacob Fanboy
Skrivet av nao132:

Ja de har bara min adress på hitta.se. Jag gjorde nog något dumt nu och testade att logga in. Hände inget utan är kvar på logg in sidan. Känns väldigt mysko. Är jag körd nu?

Då hitta.se är ett riktigt företag och att du själv surfar till deras topp-domän så kan du nog pusta ut, dock är det frustrerande då till och med jag är nyfiken på vad har fått för något!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus:

nej du är inte körd nu.. hitta är väl den av dessa aktörer som är den enda seriösa där man tex kan bli bortplockad om man vill osv..

Skrivet av MoNkeY-05:

Det är inga konstigheter eller oro över denna tjänst, dock har jag inte riktigt förstått den heller. Testade den en gång till en bekant som jag saknade nummer för, tänkte att hitta hade ett dolt nummer, när han inte svarade på messenger.
Icke då - även han fick logga in några dagar senare och få frågan om han var redo för att delta i counter-strikematch enligt min förfrågan.

Okej det lugnar ju mig. Dock väldigt fundersam varför jag inte kan komma in.

Permalänk
Medlem

@MoNkeY-05:

Tack för dagens skratt!

Permalänk
Medlem

Dem kunde ju ha skickat blommor via hitta.se istället om det hade varit trevligare

Permalänk
Medlem

Lyckades komma in efter bytt webbläsare. Så kan bekräfta att det är legit. Dock var meddelandet inget roligare än en tränare som ville värva mig till ett lag. Men kan bara hålla med att det hela är skit dumt då meddelandet skickades den 1/1 och jag fick snigelbrevet idag *facepalm*

Permalänk
Medlem
Skrivet av nao132:

Lyckades komma in efter bytt webbläsare. Så kan bekräfta att det är legit. Dock var meddelandet inget roligare än en tränare som ville värva mig till ett lag. Men kan bara hålla med att det hela är skit dumt då meddelandet skickades den 1/1 och jag fick snigelbrevet idag *facepalm*

Hitta.se är lika legit som Enrio .
Brukar använda mig av hitta.se när jag vill kolla nummer om det är scammers,försäljare som ringer hela tiden..
Finns ju en app med men glömmer alltid av att installera den när jag tänker på det.