Låg användning samt temp på GPU och CPU, ändå låg fps.

Permalänk
Medlem

Låg användning samt temp på GPU och CPU, ändå låg fps.

Hej!

Jag köpte ett nytt grafikkort häromdagen, ett XFX RX 590 Fatboy.

Setup:
XFX RX 590 Fatboy
AMD Ryzen 1400 (klockad till 3.8ghz)
16gb ddr4 corsair
550W corsair nätagg (köpt idag)
Asus Prime b350-plus

Jag har problem i spelet ARK: Survival Evolved genom att jag får låga fps (20-30 med en del entities renderade) samtidigt som min load är låg samt min temp. Det gäller både CPU och GPU, alltså ingen bottlenecking.
Jag har avinstallerat drivers samt installerat dem igen utan påverkan. Uppdaterat BIOS. Oavsett grafikinställningar får jag ut lika mycket fps.

Jag gjorde ett antal olika GPU benchmarks och grafikkortet presterade mer än average och låg på ungefär 75 grader och 100% load. Alltså är det bara i ARK detta händer.
Någon som har en aning om vad felet kan vara?

Mvh Malte.

Permalänk
Medlem

Ark är ganska dåligt optimerat om jag inte har fel.
Men 30 FPS låter klent?

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk
Viking
Skrivet av Drasteroid:

Ark är ganska dåligt optimerat om jag inte har fel.
Men 30 FPS låter klent?

Det har blivit bättre med optimeringen nu

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Jag trodde dock hans GPU var väldigt bra, men såg att mitt 1080 är mycket bättre.
Därav blev jag fundersam över fps, men då förstår jag.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk
Medlem

@Drasteroid: Jag tycker bara det känns konstigt att den ligger på ungefär 25-40% load fastän fps är riktigt lågt. Den har ju uppenbart oerhört mycket mer att ge. Har en kompis med ett 1070 (liknande prestanda) och han har runt 70 fps under samma förutsättningar.

Permalänk
Medlem

Jag vill tillägga att samma problem har jag på spelet rust samt GTA V. Alltså att det bara använder 50% av gpu fastän jag har låga fps.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Körs ditt RAM-minne i dual eller single channel? Går att kolla med CPU-Z. Om det körs i single channel har du placerat RAM-stickorna fel i förhållande till varandra om du har 2 st och tappar en massa prestanda. För du har väl 2 eller 4 RAM-stickor?

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Annat att pröva är avinstallera Ark och ta bort alla mappar och filer som ligger kvar från det, och sedan installera om spelet. Ibland hjälper det. Vad har din kompis för cpu med sitt 1070? Har en liten känsla att din 1400 egentligen inte hinner med som den ska.

Skickades från m.sweclockers.com

Stavfel.
Visa signatur

MB/Case: ASUS ROG Strix B350-F || FD R6
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Platinum
CPU/Cooler: Ryzen 5600 || Noctua NH-U12S
RAM: G.Skill FlareX 16GB 3200 CL14
GPU: ASUS RX7800XT TUF OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Körs ditt RAM-minne i dual eller single channel? Går att kolla med CPU-Z. Om det körs i single channel har du placerat RAM-stickorna fel i förhållande till varandra om du har 2 st och tappar en massa prestanda. För du har väl 2 eller 4 RAM-stickor?

Jag har 2 stickor och ram minnet ligger på 65% load max. Har nog aldrig fått över 75% medans jag spelat spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weuffelhjaern:

Annat att pröva är avinstallera Ark och ta bort alla mappar och filer som ligger kvar från det, och sedan installera om spelet. Ibland hjälper det. Vad har din kompis för cpu med sitt 1070? Har en liten känsla att din 1400 egentligen inte hinner med som den ska.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har försökt det utan framgång, osäker vad han har. Men eftersom min cpu ligger runt 50% och 50 grader kan väl omöjligt det vara problemet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1malte22:

Jag har 2 stickor och ram minnet ligger på 65% load max. Har nog aldrig fått över 75% medans jag spelat spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Men körs dom i single eller dual channel? Om dom körs i single channel tappar du en massa prestanda eftersom minnet blir hälften "långsammare" än det ska va..

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1malte22:

Jag har 2 stickor och ram minnet ligger på 65% load max. Har nog aldrig fått över 75% medans jag spelat spel.

Det talar bara om hur mycket av minnet som används, inte hur snabbt de arbetar. Som sagt, ladda ner CPU-Z och kolla om det står Single eller Dual i Channel #-fältet under Memory-fliken. Står det Single så sitter minnena i fel socklar, vilket gör att du bara får ut halva minnesbandbredden.

Kontrollera även vad som står i "DRAM Frequency"-fältet under samma flik, den borde vara hälften av dina minnens marknadsförda frekvens (t.ex. 1600 MHz om du har DDR4-3200-minnen). Om det står t.ex. 1066 MHz där så har du troligtvis en del prestanda att hämta genom att aktivera D.O.C.P.-profilen för minnena i BIOS så att de går i rätt hastighet (givet att du har snabbare minnen än DDR4-2133).

Permalänk
Medlem

Om spelet är dåligt optimerat eller bara stödjer säg 2 trådar och man har 4 så blir cpun bottleneck på 50% load. Då de andra 2 inte gör något.

Visa signatur

/Lunk

Mobo: MSI 370x Pro Carbon CPU: Ryzen 5700x, RAM: Corsair 3600MHz 2x16GB GPU: Gigabyte 5700 XT OC PSU: Seasonic Focus GX 750W Chassi: Define R4 White

Permalänk
Medlem

Har du råkat dra igång vsync i ARK?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Men körs dom i single eller dual channel? Om dom körs i single channel tappar du en massa prestanda eftersom minnet blir hälften "långsammare" än det ska va..

Dem körs i dual channel enligt CPU-Z

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det talar bara om hur mycket av minnet som används, inte hur snabbt de arbetar. Som sagt, ladda ner CPU-Z och kolla om det står Single eller Dual i Channel #-fältet under Memory-fliken. Står det Single så sitter minnena i fel socklar, vilket gör att du bara får ut halva minnesbandbredden.

Kontrollera även vad som står i "DRAM Frequency"-fältet under samma flik, den borde vara hälften av dina minnens marknadsförda frekvens (t.ex. 1600 MHz om du har DDR4-3200-minnen). Om det står t.ex. 1066 MHz där så har du troligtvis en del prestanda att hämta genom att aktivera D.O.C.P.-profilen för minnena i BIOS så att de går i rätt hastighet (givet att du har snabbare minnen än DDR4-2133).

Det står 1064 MHz japp, tar och testar det. Tackar!

Edit: Det står nu 1430 MHz då jag klockade ram minnet till 2860.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Har du råkat dra igång vsync i ARK?

Har lagt till "-novsync" i ark launch options.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lunk:

Om spelet är dåligt optimerat eller bara stödjer säg 2 trådar och man har 4 så blir cpun bottleneck på 50% load. Då de andra 2 inte gör något.

Känns konstigt att det skulle vara det i spel som GTA V också.