Permalänk
Medlem

Grön skärm, datorn startar om.

Hej!

Hoppas att någon snäll själ härinne kan hjälpa mig, vore så tacksam.

För någon vecka sen köpte jag en ny dator som jag själv byggde ihop (köpte sweclockers vinterdator från komplett i delar). Allt har mer eller mindre flutit på super, kan spela de spelen jag vill och arbeta med alla program jag använder. Tills den startar om utan förvarning. Det börjar gå mig på nerverna, för jag lyckas inte lokalisera vad det är fel. När det väl sker blir det först en helt grön skärm och sen startar datorn om som ingenting har hänt.

Jag har laddat ner ett program som har testat ramminnet, enligt det inga fel. Har dubbelkollat så jag satte dem på korrekt plats. Har testat att uppdatera alla drivrutiner, samt äldre versioner. Har även ominstallerat windows en gång. Håller bra koll på alla temperaturer och de ligger runt 32-45 grader. Förstår verkligen inte vad det kan vara.

Innan jag ominstallerade windows kunde det ske av att bara installera ett program, efter att jag installerade windows på nytt trodde jag att jag blev fri från detta problem för datorn har flutit på i några dagar nu. Tills alldeles nyss då det hände när jag hade arbetat i Adobe Premiere i ungefär 3 timmar. Vet inte om det har med saken att göra men ungefär en timma innan det hände så varnade Norton Security mig för att Premiere använder mycket utav mitt ramminne.

Är det någon som har en konkret lösning på detta, eller kan ha ett hum om vad det kan vara?

Datorn om ni vill se vad för delar jag har i burken: https://www.komplett.se/product/1149592/datorutrustning/dator...

Edit 1:
Testade att kolla i eventloggern och då ser jag att detta dyker upp titt som tätt (med markeringen "fel"). Bifogar bild här https://ibb.co/Rbs7SQm

Permalänk

@monday87: testat ryck ut kablar å sätt tillbaka glappa kablar inkl datorskärm kabeln?

Permalänk
Medlem

@monday87 Kolla i winodws eventlogger för att se vad det är som orsakade det.
Testa att ommontera kablar.
Testa med att uppdatera bios, vet inte om 3000 serien är bättre på det men när jag köpte min ryzen 1700x behövdes det både bios uppdateringar och Windows updateringar för att få den stabil.

Permalänk
Medlem

@Sarynoth: Tack! Ska testa dessa saker imorgon när jag kommer hem från jobbet. Har aldrig använt eventlogger, men ska kika på det och se om det går att dra några slutsatser kring vad det kan vara för fel.

Permalänk
Medlem

@Sarynoth: Ok nu har jag kollat och enligt vad jag kan läsa från den måste jag uppdatera mina bios, som du nämnde. Har aldrig gjort det tidigare, är det något du skulle rekommendera att jag tar hit någon kunnig eller vågar jag på mig det själv? Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av monday87:

@Sarynoth: Ok nu har jag kollat och enligt vad jag kan läsa från den måste jag uppdatera mina bios, som du nämnde. Har aldrig gjort det tidigare, är det något du skulle rekommendera att jag tar hit någon kunnig eller vågar jag på mig det själv? Tack för hjälpen!

Bios kan du på detta moderkort uppdatera direkt ifrån BIOS om du går in på tools så hittar du denna, då laddar den hem bios från internet och flashar in den nya.

En polare har det moderkortet med en 3600 och hans burk hade stora problem att fungera som den skulle då via hade M2 disk och det var lite ostabilt med just 3000 serien från Ryzen, men efter uppdatering av BIOS så fungerar den som den skall.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av monday87:

@Sarynoth: Ok nu har jag kollat och enligt vad jag kan läsa från den måste jag uppdatera mina bios, som du nämnde. Har aldrig gjort det tidigare, är det något du skulle rekommendera att jag tar hit någon kunnig eller vågar jag på mig det själv? Tack för hjälpen!

Som @BM-Mods säger så finns det ett eget verktyg inuti BIOS för att uppdatera själv via internet. Jag har personligen aldrig gjort den vägen utan löst det genom ett USB, detta då jag har trådlöst och litar inte helt hundra på mitt nät.

För USB uppdatering är det bara att hämta senaste BIOS från Asus hemsida, packa upp zip-filen och lägga .cap filen på ett usb och in i BIOS och välja uppdatera och peka ut ditt USB.

Permalänk
Medlem

@BM-Mods: Gjorde detta precis, dock med ett USB som @Sarynoth beskrev. Googlade även fram att "cool n quiet" kan orsaka liknande problem som jag har. Lyckades dock inte hitta den funktionen i BIOS. Det kanske gäller äldre versioner/modeller.

Den varningen jag har kunnat hitta i loggboken är "Kernel-Processor-Power (Microsoft-Windows-Kernel-Processor-Power)-Händelse-id 35". Som står som "Fel". Ska hålla koll på om det fortsätter att dyka upp nu, eller om det förhoppningsvis har löst sig.

Tusen tack!

Permalänk
Medlem

Har haft samma problem med min dator (köpte också vinterdatorn i delar). I spel (DirectX 11) fick jag svart och datorn startade om sig.

Det lättaste sättet att repetera felet var att köra Heaven benchmark. Då kraschade datorn efter 10sekunder till 15 minuter. Efter att ha följt vartenda råd och tips som jag hittat på nätet (inklusive att skruva i sär hela datorn och kolla kablar, kolla RAM minnen, stresstesta processor etc.) så vart systemet stabilt när jag ställde ner maxfrekvensen på grafikkortet 20%. Jag var i kontakt med återförsäljaren som bad mig skicka in grafikkortet för undersökning och eventuell åtgärd.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av krippeK:

Har haft samma problem med min dator (köpte också vinterdatorn i delar). I spel (DirectX 11) fick jag svart och datorn startade om sig.

Det lättaste sättet att repetera felet var att köra Heaven benchmark. Då kraschade datorn efter 10sekunder till 15 minuter. Efter att ha följt vartenda råd och tips som jag hittat på nätet (inklusive att skruva i sär hela datorn och kolla kablar, kolla RAM minnen, stresstesta processor etc.) så vart systemet stabilt när jag ställde ner maxfrekvensen på grafikkortet 20%. Jag var i kontakt med återförsäljaren som bad mig skicka in grafikkortet för undersökning och eventuell åtgärd.

Skickades från m.sweclockers.com

@krippeK Att ställa ner maxfrekvensen på datorn med hela 20% känns ju rätt tråkigt. Hur kommer du göra? Ska du skicka tillbaka den till återförsäljaren?

Permalänk
Medlem
Skrivet av monday87:

@krippeK Att ställa ner maxfrekvensen på datorn med hela 20% känns ju rätt tråkigt. Hur kommer du göra? Ska du skicka tillbaka den till återförsäljaren?

@monday87
Ja det känns inte som en rimlig lösning! Får se hur det går efter att komplett har undersökt kortet. Men jag antar att jag får ett nytt kort att ersätta det gamla.

Har du provat att ställa ner frekvensen och kollat om det löste något (intresserad om våra problem berodde på samma sak)?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av krippeK:

@monday87
Ja det känns inte som en rimlig lösning! Får se hur det går efter att komplett har undersökt kortet. Men jag antar att jag får ett nytt kort att ersätta det gamla.

Har du provat att ställa ner frekvensen och kollat om det löste något (intresserad om våra problem berodde på samma sak)?

Skickades från m.sweclockers.com

@krippeK jag lämnade in datorn några timmar innan du skrev till en databutik för jag kände att det var bortom mina kunskaper, men ska testa så fort jag får tillbaka burken. Gissar på att de kommer säga att det inte är något fel på datorn.

Min dator går klockrent, tills den bara utan förvarning stänger av och startar om som inget hänt. Har löst några grejer jag såg var fel i loggboken. Kernel processor id 35 dök upp innan jag uppdaterade bios. Efter flöt den på o höll lite längre, men sen såg jag att det var något nytt som dök upp. Kände att det fick räcka nu, för håret ryker snart 😂

Permalänk
Medlem

Köpte också vinterdator 2019. När jag spelar får jag svart skärm och datorn stänger av sig. Inga problem under stresstest med furmark dock.

Efter mycket googlande verkar det vara många som har problem med rx 5700.
Inga lösningar hjälper.

Har ni fått det att fungera?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av stelliis:

Köpte också vinterdator 2019. När jag spelar får jag svart skärm och datorn stänger av sig. Inga problem under stresstest med furmark dock.

Efter mycket googlande verkar det vara många som har problem med rx 5700.
Inga lösningar hjälper.

Har ni fått det att fungera?

Skickades från m.sweclockers.com

@stelliis ska ringa komplett på måndag och påtala detta, att många har detta problem som köpt just denna setup. Ska testa sätta in mitt gamla gfx i datorn och se hur det flyter på.

Återkommer imorgon!

Permalänk
Medlem

Verkar som att dessa inställningar har funkat för mig.
Har dock bara hunnit testa i en timme, men ingen black screen än så länge och det dök upp efter ca 15 min tidigare.

Inne i bios har jag ändrat PCIEX16_1 och PCIEX16_2 från auto till GEN3

Och i Amd's adrenalin ändrade jag global grafik till Standard.

https://imgur.com/a/S9LPhKV

Permalänk
Medlem

@stelliis @krippeK Nu har jag varit i kontakt med komplett och de bad mig skicka in grafikkortet för undersökning. Enligt dem verkar det finnas en "dålig" batch av grafikkort. Jag nämnde att jag helst av allt undviker detta grafikkort övh pga att det finns extremt mycket forumtrådar på nätet om hur kasst dels detta grafikkort är men också mjukvaran.
När jag frågade vad för scenarion som kan komma av att de felsöker o hittar det fel vi alla har sa de att man eventuellt kan byta ut grafikkortet till ett annat inom samma prisklass. Så det tycker jag känns bättre och kommer förmodligen att bli det jag satsar på. Ska skruva loss grafikkortet ikväll och skicka tillbaka det imorgon är tanken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av monday87:

@stelliis @krippeK Nu har jag varit i kontakt med komplett och de bad mig skicka in grafikkortet för undersökning. Enligt dem verkar det finnas en "dålig" batch av grafikkort. Jag nämnde att jag helst av allt undviker detta grafikkort övh pga att det finns extremt mycket forumtrådar på nätet om hur kasst dels detta grafikkort är men också mjukvaran.
När jag frågade vad för scenarion som kan komma av att de felsöker o hittar det fel vi alla har sa de att man eventuellt kan byta ut grafikkortet till ett annat inom samma prisklass. Så det tycker jag känns bättre och kommer förmodligen att bli det jag satsar på. Ska skruva loss grafikkortet ikväll och skicka tillbaka det imorgon är tanken.

Finns också jättemånga som är supernöjda med sina RX 5700-kort. Men det är ju de med problem man läser om, så är det med alla produkter. Sällan någon gör inlägg för att förklara hur nöjd man är med sitt grafikkort tex men så fort de blir problem tar det hus i helvete.

Nu var det inte så länge sedan du köpte burken så om det var en dålig batch, sånt som händer ibland, vill man nog inte ha ett exakt likadant innan de fått in en helt ny leverans, eller så byter du mot ett 5700 från en annan tillverkare bara. När det gäller 5700-korten rekommenderar jag Sapphire Nitro+ eller Powercolor Red Devil.

Nu gör du ju som du vill förstås och det finns ju fin fina alternativ från Nvidia också men bara så du har det i åtanke. Måndagsexemplar osv kan man alltid råka ut for oavsett vad man köper. Du har garanti också så även om vi leker med tanken att nästa 5700 är dött också får du ett nytt under garantiperioden iaf tills du får ett som fungerar. Det skulle ju suga och det lite inte jättesannolikt att det händer men OM

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

@Zemlan: Förstår vad du menar, men det verkar (utifrån alla trådar på ex AMD's egna forum) vara en heeel del som har det här problemet. Sen om det är drivrutinerna som inte funkar eller om det är själva grafikkortet låter jag vara osagt.. Jag skickar tillbaka kortet, så får vi se vad de säger Det löser sig! Var bara svårt för mig som är så okunnig att lyckas lokalisera vart någonstans det felade.

Permalänk
Medlem

@stelliis @krippeK Testade köra en benchmark (heaven) och ja, det fungerade sådär. Får antingen BSOD eller det här gröna, som jag har sett innan. Filmade med mobilen och la upp på youtube om ni vill se - https://youtu.be/PuBtr1uy_GY - Verkar som vi har liknande problem. Bytte även de där inställningarna till gen3, det fungerade inte bättre för mig alls tyvärr.

Permalänk
Medlem

Laddade hem Heaven benchmark. Den lyckades återskapa felet. Exakt samma som i din video fast skärmen blir svart och sedan startar om sig

Lekte runt med AMD Adrenaline men ingen av deras presets fungerade.

Permalänk
Medlem

@stelliis @monday87
Nu har jag fått mitt ersättningskort! Det funkar klockrent. Har låtit Heaven köra i 1 timme utan några bsod!
Väldigt bra kundservice från Komplett, tog 3 dagar från det att jag skickade in det gamla kortet, tills det nya kortet var här!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av krippeK:

@stelliis @monday87
Nu har jag fått mitt ersättningskort! Det funkar klockrent. Har låtit Heaven köra i 1 timme utan några bsod!
Väldigt bra kundservice från Komplett, tog 3 dagar från det att jag skickade in det gamla kortet, tills det nya kortet var här!

Skickades från m.sweclockers.com

@krippeK jaså! Jag väntar på att mitt ska bli levererat dit. Funderar på att lägga mellanskillnaden o ta ett 2060 eller ett 2070 istället. Kul att det nya fungerade bra för dig!

Permalänk
Medlem

@krippeK: Härligt! Samma modell? Jag ska nog byta in mot ett 2070 super

Permalänk
Medlem
Skrivet av stelliis:

@krippeK: Härligt! Samma modell? Jag ska nog byta in mot ett 2070 super

Japp samma modell

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av krippeK:

Japp samma modell

Skickades från m.sweclockers.com

Fick idag meddelande att det var fel på kortet, så uppgraderade till ett 2070 istället. Håller tummarna att det kommer fungera bra nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av monday87:

Fick idag meddelande att det var fel på kortet, så uppgraderade till ett 2070 istället. Håller tummarna att det kommer fungera bra nu

Jag bytte in mitt mot ett 2070 super, har testat kortet i några dagar nu och allt funkar klockrent

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@stelliis: Fick mitt idag, monterade det och testade precis att köra en bench. Fungerade ypperligt. Så skönt, nu kan man äntligen använda datorn utan att oroa sig för att den bara stänger av sig!