Permalänk
Medlem

Netgate Återförsäljare i närheten?

Hej,

Jobbat en del med PfSense i virtuell miljö, otroligt kraftfullt och smidig firewall. Vad som hade varit intressant hade varit om man kunnat få tag i några netgate produkter (försl, sg-3100) men verkar inte finnas några återförsäljare i Sverige vad jag kan se.

Är det någon som känner till ifall det finns några återförsäljare av Netgate produkter i Sverige?
Eller måste de skippas från USA?

Mvh
Estorik

Permalänk
Medlem

@Estorik: Det verkar finnas en st återförsäljare i Sverige enligt Netgate's hemsida.
https://layer8.se/sv/

Visa signatur

- none -

Permalänk
Medlem

@aztekk: Tack så mycket. Jag har letat som en galning efter detta.
Var faktist ute på netgate's reseller sida med men kollade igenom alla förutom layer8 såklart....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Estorik:

Hej,

Jobbat en del med PfSense i virtuell miljö, otroligt kraftfullt och smidig firewall. Vad som hade varit intressant hade varit om man kunnat få tag i några netgate produkter (försl, sg-3100) men verkar inte finnas några återförsäljare i Sverige vad jag kan se.

Är det någon som känner till ifall det finns några återförsäljare av Netgate produkter i Sverige?
Eller måste de skippas från USA?

Mvh
Estorik

ja PfSense en bra fw, tog mig en stund för mig sätta mig in hur den funkar när jag började använda den i min garderobsdator (i5-3450 8 gb ram) men nu har jag svårt att se att någon annan firewall kommer i närheten av dess kapacitet & möjligheter med tanke på den är gratis & dessutom när elen dessutom ingår i vår hyra i brf som vi bor i

Permalänk
Medlem

@It-nisse: Jag är ny till pfsense som sagt, men har tidigare jobbat en del med MikroTik.
Hittills är jag positivt överraskad över ett par grejer med netgate/pfsense.

+
- Open Source
- Microsoft Azure Appliance
- Enkelt webbgränsnitt (jämfört med MikroTik)

Permalänk
Medlem

Sg3100 känns lite dyr mot va som är i. Har du provkört den?

Permalänk
Medlem

Jag kör OPNSense hemma och köpte min härifrån.

https://teklager.se/sv/

Lite mer "Kina" men har funkat klockrent sen installation. Du kan välja mellan massa olika FW installerat om du vill eller göra det själv.

Visa signatur

ASUS ROG Maximus XII HERO (WI-FI | Intel i9 10900K | Be-Qiet Straight Power 11 1000W | 32GB G.Skills Ripjaws V 4000Mhz | Nvidia RTX 4090 FE | Fractal Design Define-7 Compact | Noctua NH-D15S | Samsung SSD 970 Pro 512GB NVMe (os), Samsung SSD 980 Pro 512GB (Speldisk)|

Permalänk
Medlem

Jag har en sån kinabox j1900 som funkar ok på 100mbit men börjar klia i upgrade fingret.

Permalänk
Medlem

Köpte en burk från Teklager och kör PFSense parallellt med min Clavister. Clavistern är mycket bättre på routing och sådant, men helt klart gillar jag PFSense.

Permalänk
Medlem

Själv kör jag en hembygd pfSense baserad på ett Supermicro X9SCI-LN4F moderkort, med 4GB ECC RAM och en Xeon e3-1220l vs CPU, sen har jag även en Intel I350-T4 nätverkskort.
Allt är monterat i en 1U chassi med portarna framåt så att de är lätt att komma åt i racket.
Delarna kostade i runda slängar 2500kr, och det mesta delarna är begagnade.

Såhär ser det ut: