Permalänk
Medlem

Har vart snack om att Ferrari fuskar för de har 55 hästar mer. Mercedes fuskar väl nu då de har 10 % bättre däckslitage.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Har vart snack om att Ferrari fuskar för de har 55 hästar mer. Mercedes fuskar väl nu då de har 10 % bättre däckslitage.

Tror inte Mercedes hade bättre däckslitage än Ferrari, på medium så var det tvärtom om grafiken stämde (Ferrari bättre). Problemet var att de hårda däcken höll bättre än vad kalkylerna sa att de skulle göra. Ingen trodde att man, som Verstappen gjorde, kunde köra nästan hela racet med dem och ändå ha relativt hyfsade varvstider.
Hade inte Leclerc gjort misstaget i slutet så hade han antagligen vunnit, nu tappade han rytmen (och kanske även lusten att fightas) och därmed även chansen till pallplats/vinst. Samma sak om depåstoppet inte hade krånglat, då hade han vunnit med god marginal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mieriola:

Tror inte Mercedes hade bättre däckslitage än Ferrari, på medium så var det tvärtom om grafiken stämde (Ferrari bättre). Problemet var att de hårda däcken höll bättre än vad kalkylerna sa att de skulle göra. Ingen trodde att man, som Verstappen gjorde, kunde köra nästan hela racet med dem och ändå ha relativt hyfsade varvstider.
Hade inte Leclerc gjort misstaget i slutet så hade han antagligen vunnit, nu tappade han rytmen (och kanske även lusten att fightas) och därmed även chansen till pallplats/vinst. Samma sak om depåstoppet inte hade krånglat, då hade han vunnit med god marginal.

Känns ändå som Mercedes är bättre med däcken överlag. Leclerk verkade av någon outgrundlig anledning förlora sin mojo. Men har man sämre däck så blir det ju svårt köra konsekventa varv.

Det var nog mer leclerk än strategin som gjorde att han missade pallen

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte varför alla trodde att däcken inte skulle hålla. Har ju varit nästan lika i Mexico varje år att hårda däcket räcker hela racet.

Marcus (och Rosberg har även gjort det har jag för mig) körde hela racet på hårda däcket för något år sen. Visst det är (troligen) inte samma gummiblandning som de åren men var ju bara att kolla på Ricciardo som gjorde pb något varv innan han gick i depå. Sen i kombination med att det är svårt att följa bilen framför med de nuvarande bilarna borde säga att track position är viktigast på den här banan.

Permalänk
Medlem

F1 har presenterat reglerna inför 2021.
https://www.formula1.com/en.html

Renault har gjort en grafisk sammanställning

Permalänk
Medlem

Jag kommer att sakna 13 tums fälgar och tjocka däck...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tipko:

Jag kommer att sakna 13 tums fälgar och tjocka däck...

Ja stora fälgar och däck är inte nånting teamen vill ha, utan däck och fälgtillverkarna.
Och vi får väl se vad som händer med de täckta hjulsidorna, det är ju nånting som teamen drömt om länge, men fälgtillverkarna absolut inte vill ha

Som vanligt med dessa renderingar är dom inte ens i närheten av hur de färdiga bilarna kommer att se ut.

Permalänk
Benchmaskin 🍞

Jag gillar nya bilen. Visst det är några detaljer som inte ser så snyggt ut, men tar man ett kliv bakåt och kollar på helheten så funkar det.

Hoppas att det kan bli mer racing nu och inte dominerande av ett team

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Jag gillar nya bilen. Visst det är några detaljer som inte ser så snyggt ut, men tar man ett kliv bakåt och kollar på helheten så funkar det.

Hoppas att det kan bli mer racing nu och inte dominerande av ett team

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, tycker också bilen såg bra (bättre) ut.

Såg väl ingen regeländring som verkar sådär helt upp åt väggen. Men vad exakt menar dom med "extended" season i den där Renault bilden? Är det bestämt hur många race det ska bli? Personligen hade jag hellre tagit färre race än mer. Man vill ju att varje helg ska vara ett "event", folkfest, varje poäng räknas, att kännas som något speciellt. Kör de varje helg så tycker iaf jag att det tappar lite charm, sen rent personligen så är det redan på gränsen att jag klarar av att "offra" så många helger på ett år som krävs för att kunna se alla kval/race. Man vill väl ha mer super bowl känsla än hockey slutspel.

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av sKRUVARN:

Ja, tycker också bilen såg bra (bättre) ut.

Såg väl ingen regeländring som verkar sådär helt upp åt väggen. Men vad exakt menar dom med "extended" season i den där Renault bilden? Är det bestämt hur många race det ska bli? Personligen hade jag hellre tagit färre race än mer. Man vill ju att varje helg ska vara ett "event", folkfest, varje poäng räknas, att kännas som något speciellt. Kör de varje helg så tycker iaf jag att det tappar lite charm, sen rent personligen så är det redan på gränsen att jag klarar av att "offra" så många helger på ett år som krävs för att kunna se alla kval/race. Man vill väl ha mer super bowl känsla än hockey slutspel.

Nu vet jag inte om det är spikat till 100%, men snackas om hela 25 race. Det är för mycket och kommer slita på all personal så otroligt mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Nu vet jag inte om det är spikat till 100%, men snackas om hela 25 race. Det är för mycket och kommer slita på all personal så otroligt mycket.

Ja det är mycket, alla förare har väl även talat emot att lägga till fler race. Det är också otroligt märkligt iom att dom slänger in massa "environmental"-snack i pressmeddelandet, som att bilen drar några procent mer eller mindre spelar någon större roll, enda sättet för att göra någon som helst skillnad är att sänka antal racehelger då logistiken lär vara den absolut största boven i det hänseendet. Max 20 skulle jag säga.

Permalänk
Medlem

25 race behöver inte vara något logistiskt problem om det planeras väl. Vi pratar om 4 extra lopp jämfört med årets schema och 3 extra jämfört med nästa års schema.
Nåt extra lopp i Nord/Sydamerika (Argentina?), nåt i Asien (nytt försök i Sepang?) och nåt extra i Europa (Tysklands GP vore givet) så är det löst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mieriola:

25 race behöver inte vara något logistiskt problem om det planeras väl. Vi pratar om 4 extra lopp jämfört med årets schema och 3 extra jämfört med nästa års schema.
Nåt extra lopp i Nord/Sydamerika (Argentina?), nåt i Asien (nytt försök i Sepang?) och nåt extra i Europa (Tysklands GP vore givet) så är det löst.

Logistiskt så tror jag att det löser sig, värre med personalen. Merca, Ferrari och Renault har tidigare gått ut och sagt i SkyF1 att över 22 race så kommer de behöva ha två team att alternera mellan. Och jag förstår det, är ju inte som att det bara är fredag, lördag, och söndag för personalen på plats. Och dom jobbar inte direkt 8 timmarsdagar heller. Rimmar sådär med allt snack om att budgeten ska regleras och hållas nere.

Håller även med snack på reddit. Formel 1 har tappat lite av sin exklusivitet, under 9 månader så har du ett race i snitt varannan helg. Har hellre 10 race på bra banor, lite så där att man går och ser fram mot att det äntligen är formel 1. Personligen för mig så blir det mera att man kollar på det om man kommer ihåg, missar man så spelar det inte så stor roll för det är ända ett till race om 2 veckor. Detta hänger även ihop med att många av dagens banor är tråkiga.

Sen gällande vilka banor, ja det är ju de som kan betala. Hade gärna sett ett system där banor som kan erbjuda bättre racing får rabatt mot de totalt värdelösa och tråkiga banorna där racen bara är som tåg och helt förutsägbara. Och långsiktigt så borde det vara bättre för Liberty att visa race med bra och tight racing, det lockar garanterat fler tittare, vilket i sin tur förhoppningsvis bygger upp en större följarbas, vilket i sin tur i regel innebär mer pengar från sponsorer, försäljning av krims krams m.m..

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvanteP:

Logistiskt så tror jag att det löser sig, värre med personalen. Merca, Ferrari och Renault har tidigare gått ut och sagt i SkyF1 att över 22 race så kommer de behöva ha två team att alternera mellan. Och jag förstår det, är ju inte som att det bara är fredag, lördag, och söndag för personalen på plats. Och dom jobbar inte direkt 8 timmarsdagar heller. Rimmar sådär med allt snack om att budgeten ska regleras och hållas nere.

Håller även med snack på reddit. Formel 1 har tappat lite av sin exklusivitet, under 9 månader så har du ett race i snitt varannan helg. Har hellre 10 race på bra banor, lite så där att man går och ser fram mot att det äntligen är formel 1. Personligen för mig så blir det mera att man kollar på det om man kommer ihåg, missar man så spelar det inte så stor roll för det är ända ett till race om 2 veckor. Detta hänger även ihop med att många av dagens banor är tråkiga.

Sen gällande vilka banor, ja det är ju de som kan betala. Hade gärna sett ett system där banor som kan erbjuda bättre racing får rabatt mot de totalt värdelösa och tråkiga banorna där racen bara är som tåg och helt förutsägbara. Och långsiktigt så borde det vara bättre för Liberty att visa race med bra och tight racing, det lockar garanterat fler tittare, vilket i sin tur förhoppningsvis bygger upp en större följarbas, vilket i sin tur i regel innebär mer pengar från sponsorer, försäljning av krims krams m.m..

Finns ju gott om banor dom kan skippa runt om i världen till förmån för legendariska alternativ i bl.a Europa.
Jag menar Abu Dhabi, Bahrain, Singapore och Kina kan dumpas direkt till förmån för Brands Hatch, Zandvoort, Fuju Speedway, Kyalami, Watkins Glen och såklart Imola.
Poängen är såklart att hålla race i länder som faktiskt bryr sig i F1 mer än en helg om året.

Permalänk
Medlem

Fungerar F1tv demand här i sverige? har funderat på den tjänsten lite grann inför nästa år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crash:

Fungerar F1tv demand här i sverige? har funderat på den tjänsten lite grann inför nästa år.

japp det gör den, jag kör den

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tip Top:

japp det gör den, jag kör den

Hur fungerar det med replays i den tjänsten? Finns de tillgängliga hela tiden så man kan se loppet om man precis missat det? Eller om man kommer in efter en timme och vill se från början?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Hur fungerar det med replays i den tjänsten? Finns de tillgängliga hela tiden så man kan se loppet om man precis missat det? Eller om man kommer in efter en timme och vill se från början?

Kan se repplay när loppet är slut samt att du kan backa hela sesongen med om man vill . Funkar på upp till 3st enheter med samtidigt

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tip Top:

Kan se repplay när loppet är slut samt att du kan backa hela sesongen med om man vill . Funkar på upp till 3st enheter med samtidigt

Tackar, får väl se om man ska byta ut viaplay mot detta för kommande säsong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Tackar, får väl se om man ska byta ut viaplay mot detta för kommande säsong.

Ja gjorde det . betalade 399 i månaden hos dom för att få tillgång till F1, betalede nu 1159 för ett helt år på f1tv.com

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem

Har testat båda och håller med om att F1TV Pro i teorin borde vara ett bättre alternativ (om inte annat sett till kostnad, särskilt om man inte har särskilt intresse för annan sport från Viasat), i praktiken är jag dock inte lika övertygad.

F1TVs tekniska lösning känns fortfarande rätt "sådär" på många sätt. Det känns än idag ofärdigt och struligt, man möts t.ex. ofta bara av någon sån snurrande indikator eller felmeddelanden i stil med "couldn't open stream" (och nej, att bara försöka igen brukar inte hjälpa när det väl bestämt sig för att strula).
Sedan känns det helt hål i huvudet att de fortfarande inte fixat stöd för Chromecast (vet inte om de fått tummen ur vad gäller Apples motsvarighet?). Det går väl för den händige att hacka ihop något, men det känns som att det borde vara en högprioriterad funktion för en sådan tjänst.

Viaplay känns i jämförelse som ett tekniskt underverk i perfekt balans, vilket är lätt chockerande.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Inte haft några problem alls med couldn't open stream har funkat klockrent , när jag skickar det till tv så kör jag det på min Note 10+ som sedan är speglad till tv via samsungs inbyggda app för cast av mobil , är super nöjd med mitt, dock saknar jag Janne o Co ibnland som tjatar lite , men martin brundle funkar med

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tip Top:

Inte haft några problem alls med couldn't open stream har funkat klockrent , när jag skickar det till tv så kör jag det på min Note 10+ som sedan är speglad till tv via samsungs inbyggda app för cast av mobil , är super nöjd med mitt, dock saknar jag Janne o Co ibnland som tjatar lite , men martin brundle funkar med

Okej, då har du helt klart bättre tur(?) med deras tjänst.
På kul testade jag just nu att öppna reprisen från US GP. På datorn så fungerar det idag att spela upp saker (buffrade i omgångar i någon minut men sedan så verkar det funka okej), på Ipad så fick jag först ett felmeddelande när jag tryckte på play (något i stil med "couldn't open stream", noterade inte exakta meddelandet) och när jag startade om appen och försökte igen så bollas jag nu istället mellan att trycka på playknappen på videon och att skickas till inloggningsvyn, logga in (ser ut att gå fint), gå till videon, play, logga in, osv.

Om jag ska spinna vidare en gnutta på mitt föregående inlägg så är min personliga uppfattning av F1TV-situationen att F1 verkar ha tagit sig rejält med vatten över huvudet när de, vad jag förstår, valde att bygga en helt egen tjänst som de i princip använder till strömma ett event på ett par timmar varannan vecka.
De borde nog istället ha vräkt sina pengar över någon som strömmar massor av video hela tiden för att köpa till sig ett eget litet F1-hörn i en välbeprövad tjänst som redan har grundläggande funktioner.

De gjorde ju ett experiment med Twitch (Amazon) häromsist, experimentet i sig var mycket underligt arrangerat men rent tekniskt så fungerade det ju kanon. Kanske att de funderar på en annan väg framåt...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Formel 1 fans: Säsongen kan inte bli värre för Ferrari.
Ferrari: Håll min Cappuccino... https://streamable.com/3tupy

Permalänk
Medlem

Helskotta vilken nagelbitare till slutstint...

Hade hellre sett Sainz än Hamilton på podium.

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem

@Zipparn: Binotto har lite jobbiga dagar framför sig.

2020 blir Sebs sista säsong i Ferrari. frågan är bara om han stannar kvar i F1 eller om han kommer käka bratwurst och bygga bilar i ladugården där hemma.

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem

Både Vettel och Leclerc skyller på varandra men jag tycker det är solklart Vettels fel.. Han viker in och Leclerc håller rakt.

Visa signatur

| Lian-Li O11 Dynamic XL | AMD Ryzen 9 5900X | EVGA GeForce RTX 3080 Ti 12GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Crosshair VIII DARK HERO | 32GB G.Skill TridentZ Neo 3600MHz CL16-16-16-36 | be quiet! Dark Power Pro 12 1200W | 32" Acer Predator XB323UGX QHD IPS 270 Hz | 27" Acer Predator XB271HU IPS 165 Hz |

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av maLakai:

Både Vettel och Leclerc skyller på varandra men jag tycker det är solklart Vettels fel.. Han viker in och Leclerc håller rakt.

Håller med. Vettel försökte tvinga Leclerc till en sämre position inför kurvan, men istället tog han ut båda bilarna. Binottos blick när det hände sa rätt mycket

Permalänk
Medlem

Ja, idag kan man inte klaga på underhållningen i vilket fall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donkey:

Helskotta vilken nagelbitare till slutstint...

Hade hellre sett Sainz än Hamilton på podium.

Sainz blev trea då LH drog på sig +5 sekunder.