Nvidia Shield TV v2 - Samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michael1:

Halloj!

Kommer strax flytta in i ett nybygge där man bara kan använda com hem första två åren... Kan man använda denna istället för deras (enligt ryktet) kassa IPTV-box tro? Tänkte koppla den i så fall till en LG OLED C9 eller motsvarande som köps in på Black friday. Är det värt en shield om TV:n ändå har android inbyggt?

Någon som har koll på dess game stream funktion? Funkar det bra? Har ett 2080ti i en burk som kommer stå för långt ifrån tv:n för att köra HDMI. Dock kommer jag ha trådat nätverk mellan båda. Klarar streamen 4k + HDR? Enligt google ska det gå men är tveksam då detta borde kräva typ 15Gbit/s? Det vore ju grymt om man kunde kringgå 2080ti´s brist på HDMI 2.1 men är som sagt skeptisk.

Tack på förhand!

Kör en setup med TVHeadend på en gammal Raspberry Pi som backend, och Kodi som klient på några andra maskiner i hemmet, bl a en Shield i mancaven. Det är en av de där få grejerna som "bara funkar". Har i princip konfigurerat och glömt det, det har puttrat på utan minsta problem i åratal vid det här laget. Riktigt trevligt att kunna glo på TV i samma programvara som man glor lokalt lagrat material också.

Nu rör det sig förstås om en dedikerad backendmaskin och DVB-T i mitt fall, inte riktigt vad du vill ha, men generellt funkar TVHeadend bra med IPTV också. Har labbat en del med sånadär halvfishy IPTV-providers man kan hitta i mörkare hörn av nätet på skoj. TVHeadend finns kompilerat för Android, och det funkar förstås att köra klient och server på samma maskin också.

Kanske en möjlighet värd besväret för dig att undersöka lite närmre.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Det ryktas om en ny release av Shield nu den 28e oktober.

Visa signatur

1:MSI Z170A G M5| I7-6700K @ 4.7Ghz | CV 4x8GB LPX DDR4 3000 | NH-D15S | FD N R2 650W | FD R5 White | GTX780Ti
2:P8Z68-V PRO/GEN3 | I7-2700K @ 4.6Ghz | XMS3 DDR3 16GB 1600 | NH-D15S | GTX 770 | FD R3 White | Benq XL2720T
3:GA-Z77-D3H | i5-3570K @ X.XGhz | Corsair DDR3 16GB 1600 | GTX 660 Ti DCUII TOP | Benq G2420HD
4:Intel S5500BC | 2x Xeon X5650 | 32GB ECC | Samsung 850 EVO 500GB | 2x Hyper 212 EVO | TX750 V2 | CM Stacker 32TB
5:HTPC | Nvidia Shield TV 16GB (P2897) | ZOTAC ZBOX Nano AQ01 | 8GB DDR3 | A1200 72MB Blizzard 1230IV+SCSI-Kit

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Kör en setup med TVHeadend på en gammal Raspberry Pi som backend, och Kodi som klient på några andra maskiner i hemmet, bl a en Shield i mancaven. Det är en av de där få grejerna som "bara funkar". Har i princip konfigurerat och glömt det, det har puttrat på utan minsta problem i åratal vid det här laget. Riktigt trevligt att kunna glo på TV i samma programvara som man glor lokalt lagrat material också.

Nu rör det sig förstås om en dedikerad backendmaskin och DVB-T i mitt fall, inte riktigt vad du vill ha, men generellt funkar TVHeadend bra med IPTV också. Har labbat en del med sånadär halvfishy IPTV-providers man kan hitta i mörkare hörn av nätet på skoj. TVHeadend finns kompilerat för Android, och det funkar förstås att köra klient och server på samma maskin också.

Kanske en möjlighet värd besväret för dig att undersöka lite närmre.

Fungerar inte med Com Hems IPTV eller med någon annan som faktiskt kör på någon kommersiell IPTV-lösning. Funktionen är mer tänkt att fungera med tv-mottagare som strömmar kanalerna vidare på lokala nätverket, någon sådan finns inte för Com Hem IPTV då ingen mottagare från någon annan än Com Hem fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0p:

Det ryktas om en ny release av Shield nu den 28e oktober.

Blir ingen uppgradering hemma hos mig. Är nöjd med den Shield v2 jag har nu.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Jo jag är rätt nöjd också med min v2a

Glömde en länk : https://www.engadget.com/2019/10/17/nvidia-shield-tv-pro-leak...

Visa signatur

1:MSI Z170A G M5| I7-6700K @ 4.7Ghz | CV 4x8GB LPX DDR4 3000 | NH-D15S | FD N R2 650W | FD R5 White | GTX780Ti
2:P8Z68-V PRO/GEN3 | I7-2700K @ 4.6Ghz | XMS3 DDR3 16GB 1600 | NH-D15S | GTX 770 | FD R3 White | Benq XL2720T
3:GA-Z77-D3H | i5-3570K @ X.XGhz | Corsair DDR3 16GB 1600 | GTX 660 Ti DCUII TOP | Benq G2420HD
4:Intel S5500BC | 2x Xeon X5650 | 32GB ECC | Samsung 850 EVO 500GB | 2x Hyper 212 EVO | TX750 V2 | CM Stacker 32TB
5:HTPC | Nvidia Shield TV 16GB (P2897) | ZOTAC ZBOX Nano AQ01 | 8GB DDR3 | A1200 72MB Blizzard 1230IV+SCSI-Kit

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av yrfhar:

Blir ingen uppgradering hemma hos mig. Är nöjd med den Shield v2 jag har nu.

Skrivet av 0p:

Jo jag är rätt nöjd också med min v2a

Glömde en länk : https://www.engadget.com/2019/10/17/nvidia-shield-tv-pro-leak...

Jo det kan nog bli en uppdatering från min V2a. Bara den nya fjärren gör ju endel.

Citat:
As part of the refresh, the new Shield TV Pro also checks off a few more boxes for content: it now supports Dolby Vision HDR and Dolby Digital Plus surround sound, in addition to Dolby Atmos (which the old Shield TV also supported). And the new processor enables what Nvidia is calling “AI Upscaling,” which the company says offers “crisper, clearer, video enhanced to 4K resolution in real-time.”

Permalänk
Medlem

Uppackningsbilder postade av LemurenSwe i Sweclockers nyhetstråd om nya Nvidia Shield:

#18121966

Permalänk
Medlem

Någon som vet om den nya Schield stödjer lossless eller bara losly atmos/dtsx komprimering när man spelar film från egen hdd i 4k hdr?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Någon som vet om den nya Schield stödjer lossless eller bara losly atmos/dtsx komprimering när man spelar film från egen hdd i 4k hdr?

Skickades från m.sweclockers.com

Vad tänker du på då ?
Dts hd och dolby true hd.
Eller att den skickar ut i pcm format?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimjans:

Vad tänker du på då ?
Dts hd och dolby true hd.
Eller att den skickar ut i pcm format?

Nä inte pcm. Utan det ska skickas som bitström till recivern. Men ja det är väll true hd tror jag.
Min lg C7 stödjer dolby atmos men tyvärr bara losly (typ vad netflix använder) och inte lossles för att den inte har e-arc, har jag tyvärr nu fått lära mig efter att ha skaffat en riktig reciver.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Nä inte pcm. Utan det ska skickas som bitström till recivern. Men ja det är väll true hd tror jag.
Min lg C7 stödjer dolby atmos men tyvärr bara losly (typ vad netflix använder) och inte lossles för att den inte har e-arc, har jag tyvärr nu fått lära mig efter att ha skaffat en riktig reciver.

Skickades från m.sweclockers.com

Dtx och atmos är inga problem bitstreamat..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Nä inte pcm. Utan det ska skickas som bitström till recivern. Men ja det är väll true hd tror jag.
Min lg C7 stödjer dolby atmos men tyvärr bara losly (typ vad netflix använder) och inte lossles för att den inte har e-arc, har jag tyvärr nu fått lära mig efter att ha skaffat en riktig reciver.

Skickades från m.sweclockers.com

Gör inte C9 heller fast den har eARC. En uppdatering är lovad till Q2 2020. Fast jag har fått ut Dolby True HD i KODI med Linux genom ARC fast DTHD kanske inte räknas som LPCM? Har inte fått det fungera i Windows.Väljer man WASPI fungerar det även i Windows. Man blir ljungelsjuk av alla ljudformat och vilken utrustning de ska fungera med.

Kör du Shield direkt till en av HDMI-portarna fungerar både HDR och DTHD felfritt.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Jag har fortfarande en gammal Chromecast som fungerar fint men ska snart uppgradera till 4K tv. Funderar lite på att köpa den nya Nvidia Shield istället för 4K chromecast, jag har förstått det som att Nvidia Shield redan har det inbyggt + lite till? Hur funkar det med spelstreaming från datorn? Kan jag koppla mina 360 kontroller direkt till Shielden eller det är fortfarande till datorn? Även lite intresserad av Stadia, kommer det att fungera att köra på Shielden?

Permalänk
Medlem

@Baxtex: Enligt senaste Fredagspanelen fungera bara Stadia med Chromecast Ultra. Vill man ha avancerat godis-ljud ska man hålla sig borta från Chromecast Ultra och välja Shield istället. Men spelar endast 2.0-ljud ingen roll för dig så...

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Inaktiv

Jag förstår inte alla dessa frågeställningar.
Nvidia Shield är idag "Top Notch" och en utveckling/uppgradering av den plattformen gör väl inte saken sämre. Är målsättningen sedan enbart minst SKR så finns det andra alternativ för lägre penning men gäller kvalitet så blir det svårt/omöjligt att välja något annat.

Permalänk
Medlem

@yrfhar

Min förstärkare är så gammal att den saknar hdmi. I dagsläget sitter min CC i tvn som kör optiskt till förstärkaren som bara har två högtalare men jag har planerat att uppgradera..någon gång. Men jag förstår inte vad du menar, är det en annan CC i Shielden då om den supporterar fler format?

Jag såg Hardware Canucks review igår. Jag är inte intresserad av Android TV, appar och dedikerade kontroller. I dagsläget är supernöjd med min CC där jag kan styra allt med mobilen. Men ibland kopplar jag in min dator med 10m hdmi sladd ibland för att spela så det vore skönt att slippa det, ändra inputs på dator/tv etc. Så det enda jag egentligen är ute efter är möjligheten att fortsätta "casta" fast i 4K men att även kunna streama spel från min hemmadator. Är Nvidida Shield något för mig i sådana fall? Jag undrar även om någon vet skillnaderna på den två nya modellerna, den lilla och den stora?

Det finns ju en ganska aktiv mod community också: https://forum.xda-developers.com/shield-tv/development någon som har testat?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Frågan är nu om vilken man ska köpa, vad jag kan se så är skillnaden 1gb ram och 8gb i utrymme... Gillar inte att de kör med den gamla strömporten på pro-modellen. Har ju varit en hel del problem med strömadaptern på de tidigare modellerna. "Rör" modellen verkar ju ha vanlig apparatkabel.

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem

otroligt snålt med 2GB/8GB på den mindre varianten med tanke på priset.

https://www.komplett.se/product/1144950/gaming/spelkonsoler/r...

Visa signatur

GAMING
271QRX QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem

@Gilgamesh: det var lite dyrt, men kommer nog plocka upp den lilla modellen i usa, 500kr billigare där. hoppas bara att det kommer lite mer information om den så man vet om det är värt att uppgradera

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

otroligt snålt med 2GB/8GB på den mindre varianten med tanke på priset.

https://www.komplett.se/product/1144950/gaming/spelkonsoler/r...

Tycker även årets 'pro' modell är lite väl dyr, har för mig att när jag köpte min pro i 2015 där man även fick fjärrkontroll, spelkontroll och 500GB HDD bara kostade några hundra kronor mera. På den annan sida verkar priset ha gått upp eftersom den har blivit populär, det tog ett par år innan det blev ett allmänt interesse för den.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem

Kollar man Pro modellen nu så ligger den över AppleTV4k, så blir svårare att välja känns det som.

Permalänk
Medlem

Ok, blev ett köp ändå från komplett. Blir spännande att se om AI scaling kommer påverka IPTV kvalite, tycker väl kvalitén redan är bra där jamnfört med boxer etc.

Fortfarande besvikan på att den inte stöder Youtube HDR, men egentligen är det inte ofta man använder det.

Också intressant hur den står sig mot min gamla, så att den startar appar snabbare än gamla 2017 16GB versionen, dock lär den inte bli snabbare än min SSD Shield Pro är på att boota/starta appar.

Än en gång får man 2 Shield TV i hus, gamla får pent ta till tacka med att hamna vid barnens TV.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimjans:

Dtx och atmos är inga problem bitstreamat..

Skrivet av yrfhar:

Gör inte C9 heller fast den har eARC. En uppdatering är lovad till Q2 2020. Fast jag har fått ut Dolby True HD i KODI med Linux genom ARC fast DTHD kanske inte räknas som LPCM? Har inte fått det fungera i Windows.Väljer man WASPI fungerar det även i Windows. Man blir ljungelsjuk av alla ljudformat och vilken utrustning de ska fungera med.

Kör du Shield direkt till en av HDMI-portarna fungerar både HDR och DTHD felfritt.

Okej så Dolby True HD med Atmos kommer att fungera då så det inte bara är Dolby Digital Plus med Atmos alltså. Oavet så kommer kommer jag nog köpa den och testa ändå helt enkelt .

Ja håller helt med att det är en jungel när det kommer till ljudformat och vad man behöver, Det gör ju inte häller saken lättare när företagen, affärena, prisjakt mm inte kan skriva/säja det häller! utan bara skriver Atmos (atmos vad när det uppenbarligen finns två olika) eller Hdmi 2.0 (vilken 2.0 a eller b eller bara 2.0 hade också varit bra att vet i bland med) det är lite surt mycket jobbigt.

Skälv är jag ny när det kommer till media spelare/htpc och vet inte vad som finns eller är bäst eller som fungerar bäst och som stödjer de olika formaten bäst med och vad man ska kolla efter mera med mera.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

@Mega-Dark: Om vi nu tänker att vi har all utrustning och en förstärkare/soundbar med ATMOS/DTSX och lättare att skriva vad som jag vet inte fungerar: ¨

Detta fungerar inte
Shield: Atmos med Netflix
APTV 4K: Dolby Thrue HD/ATMOS med Plex.
PC: HDR med Plex eller KODI

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Okej så Dolby True HD med Atmos kommer att fungera då så det inte bara är Dolby Digital Plus med Atmos alltså. Oavet så kommer kommer jag nog köpa den och testa ändå helt enkelt .

Ja håller helt med att det är en jungel när det kommer till ljudformat och vad man behöver, Det gör ju inte häller saken lättare när företagen, affärena, prisjakt mm inte kan skriva/säja det häller! utan bara skriver Atmos (atmos vad när det uppenbarligen finns två olika) eller Hdmi 2.0 (vilken 2.0 a eller b eller bara 2.0 hade också varit bra att vet i bland med) det är lite surt mycket jobbigt.

Skälv är jag ny när det kommer till media spelare/htpc och vet inte vad som finns eller är bäst eller som fungerar bäst och som stödjer de olika formaten bäst med och vad man ska kolla efter mera med mera.

Ja på egen media fungerar atmos m.m. i tex plex eller kodi..

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

@Mega-Dark: Om vi nu tänker att vi har all utrustning och en förstärkare/soundbar med ATMOS/DTSX och lättare att skriva vad som jag vet inte fungerar: ¨

Detta fungerar inte
Shield: Atmos med Netflix
APTV 4K: Dolby Thrue HD/ATMOS med Plex.
PC: HDR med Plex eller KODI

Atmos i Netflix fungerar med nya Shield.

Visa signatur

GAMING
271QRX QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Skrivet av Mega-Dark:

Okej så Dolby True HD med Atmos kommer att fungera då så det inte bara är Dolby Digital Plus med Atmos alltså. Oavet så kommer kommer jag nog köpa den och testa ändå helt enkelt .

Ja håller helt med att det är en jungel när det kommer till ljudformat och vad man behöver, Det gör ju inte häller saken lättare när företagen, affärena, prisjakt mm inte kan skriva/säja det häller! utan bara skriver Atmos (atmos vad när det uppenbarligen finns två olika) eller Hdmi 2.0 (vilken 2.0 a eller b eller bara 2.0 hade också varit bra att vet i bland med) det är lite surt mycket jobbigt.

För att klargöra lite kring "Atmos" så är det egentligen bara en ström med metadata som talar om hur avkodaren skall "mixa ut" takkanalerna ur de egentliga ljudströmmarna, d.v.s de diskreta kanalerna (Oftast 7.1 men det fungerar även med 5.1).
En lite mer avancerat variant av Dolby Pro Logic.

Permalänk
Medlem

Jag beställde nya Pro och sålde min V2, mest intresserad av AI-upscaling (bland största kritiken mot V1 och V2 var dålig bildskärpa kontra t ex ATV4K) samt nya fjärrkontrollen. Ska bli intressant att jämföra!

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem

@KniFF: Den enda svenska appen Shield inte har är väll C-More med reklamfri TV4. APTV 4K har den men nu när även Shield har HDR ATMOS från Netflix och även forfarande kan köra ATMOS från Plex, vilket inte APTV kan, och har favoriten KODI så tycker jag denna nya version besegrat Apple rätt rejält. Jag kör dock vidare med min V2.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Är det någon som uppgraderar och vill sälja sin äldre version så PM till mig.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10