Regeringen presenterar första steg mot utökad dataavläsning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Men du.
Höj nivån lite.

Det krävs brottsmisstanke på straffskalan 2 år för att det här verktyget ska bli tillgängligt. Och att domstolen ger medgivande. Vid varje enskild användning av det här.

Visst är det väl däremot så att om man är brottsmisstänkt så kan polisen göra husrannsakan och söka igenom ens dator redan. Och lyssna av telefonen. Och läsa ens post. Och sätta GPSsändare på ens bil. Och nu också spana i ens mobiler med trojaner. Yes. Lever man kriminellt så blir det väl viktigare att försöka sopa igen sina spår av sitt kriminella leverne. Det är väl egentligen inte nytt.

Jag ser att du inte har lärt dig ett dugg av vad jag svarade dig redan 2017? Så här är en påminnelse: #17116962

Du nämner ett par restriktioner för att polisen skall få befogenheter att kunna nyttja det här verktyget. Men, är du verkligen så naiv att tro att dessa restriktioner inte kommer försvinna med tiden? Har du inte lärt dig ännu att allt som har med övervakning att göra är en slippery slope som enbart leder till massövervakning?

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Man kan lätt ändra lagen för att döma homosexuella eller de som har fel politiska åsikter etc.
Men litar man på att regeringar inte kan göra något fel så är det nog svårt att förstå riskerna med system som dessa.

Allt är möjligt även att just era åsikter inte kommer passa in i framtidens Sverige och då sitter ni där på ett lyxfängelse och ruttnar

Fast om man nu så lätt kan ändra lagar för att passa ens agenda så kan man väl även införa denna typ av lagar? Så vad spelar just det för roll i så fall? Mer än att polisen nu får möjlighet att införa riktade digitala spaningsinsatser mot de som är misstänkta för grov brottslighet?

Skrivet av ronnylov:

Problemet är att de tvingar operatörer att lagra information även från icke brottsmisstänkta. Lagrad information kan komma i orätta händer. Även polisen kan bli hackade eller mer troligt råka klanta till det så att det kommer i orätta händer. Om man börjar lagra information först efter misstanke om brott så är det OK kan jag tycka. Men inte alltid spela in allting "utifallatt".

Men visst jag kan ha missförstått det hela. Läste någon artikel att polisen ville kunna lyssna av alla telefoner utan att först få tillstånd, t.ex när bilar passerar biltullar för att se vem som åkt vart. Men så kanske det inte var?

Fast egentligen kör folk appar frivilligt som gör att de kan bli spårade utan större svårighet. Krävs inte mycket för att kunna se var en person befunnit sig. Behövs knappast knäcka krypton. De använder parkeringsappar, karttjänster med mera i sina smartphones.

Edit: Finns ett exempel på risker med att ha register på folk. Innan andra världskriget hade Norge register på vem som ägde vapen. Nazisterna kunde enkelt åka och plocka vapnen från folk. Efter detta så har det införts rutiner i både Norge och Sverige att förstöra alla sådana register vid krigshot. Men numera finns så många saker registerade om folk att ingen längre kan föreställa sig vad som kan hända om det utnyttjas i ont syfte...

Denna lagen tvingar väl ingen operatör att lagra information? När det gäller att information ska hamna på villovägar så gäller väl de farhågorna även vid exmpelvis dolda kameror, telefonavlyssning mm? Även den informationen lär lagras digitalt?

Skrivet av ronnylov:

Här hittade jag verklig information vad det handlar om så slipper vi spekulera:

https://femtejuli.se/2019/10/22/hemlig-dataavlasning-nu-lagge...

Ändamålsglidning och gynna de som utvecklar virus och trojaner är problem med detta. Också att dessa säkerhetshot riskerar spridas och att de kommer hemlighållas istället för att rapporteras och åtgärdas. Vi kan få osäkrare datorsystem i framtiden när det här införs. Dessa säkerhetsbrister som utvecklas kan också komma att användas mot både staten och polisen när de hamnar i orätta händer. Det är inte OM utan NÄR detta händer. Känns som skadan är större än nyttan här.

Skrivet av gabriel15:

En pedofils drömjobb att sitta på polisen och trycka igång kameran på små barns telefoner.

De som lider av schizofreni och de senaste typ 15åren tejpat över kameran var verkligen före sin tid och missförstådda.

Tror det är väldigt få små barn som är misstänkta för brott som ger minst 2 år fängelse? För det är ju ett av kraven för att man ska få göra detta. Allt annat är precis lika brottsligt oavsett vem som ligger bakom. Man behöver inte vara polis för att hacka/installera trojaner...

Det blir liksom lite löjligt när man drar upp pedofiler, all typ av övervakning kan missbrukas, men de flesta anser nog att fördelarna med riktad övervakning mot grova brottslingar överväger problemen och riskerna. Oavsett vilken typ av övervakning det då handlar om (husrannsakan/telefonavlyssing/dolda kameror/dolda mikrofoner osv)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Jag ser att du inte har lärt dig ett dugg av vad jag svarade dig redan 2017? Så här är en påminnelse: #17116962

Du nämner ett par restriktioner för att polisen skall få befogenheter att kunna nyttja det här verktyget. Men, är du verkligen så naiv att tro att dessa restriktioner inte kommer försvinna med tiden? Har du inte lärt dig ännu att allt som har med övervakning att göra är en slippery slope som enbart leder till massövervakning?

Det är väl samma restriktioner som gäller för all typ av riktad övervakning? Telefonavlyssning? Har det glidigt mycket där? Husrannsakan? Dolda kameror?

Men rent genrellt, är du emot alla former av riktad övervakning, eller är det bara just den digitala som du oroas över?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Solaris:

Jag ser att du inte har lärt dig ett dugg av vad jag svarade dig redan 2017? Så här är en påminnelse: #17116962

Du nämner ett par restriktioner för att polisen skall få befogenheter att kunna nyttja det här verktyget. Men, är du verkligen så naiv att tro att dessa restriktioner inte kommer försvinna med tiden? Har du inte lärt dig ännu att allt som har med övervakning att göra är en slippery slope som enbart leder till massövervakning?

Men du.
Telefonavlyssningen för riktat span. Den används inte för massövervakning. Och GPSer som poliser använder används inte för massövervakning. Inte heller att kontrollera postgången för misstänkta brottslingar används för massövervakning. Eller att placera mikrofoner. Eller att placera kameror för riktat span.
Hur många tusen år har man haft husrannsakan som riktat spaningsverktyg? Det har inte heller blivit någon slippery slope.

Jag ser fortfarande bara konspirationsteorier om att riktade spaningsverktyg skulle vara någon form av massövervakning. Det är det ju helt enkelt inte.

Du får gärna dra fram exempel kring massövervakningsverktyg där användningsområdet har ändrats. Och jag kommer hålla med om kritiken kring massövervkningsverktygen (kanske - beror lite på vad som faktiskt sägs ).
Det artikeln handlar om är ändå inte ett massövervakningsverktyg hur du än vänder och vrider på det.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Det är väl samma restriktioner som gäller för all typ av riktad övervakning? Telefonavlyssning? Har det glidigt mycket där? Husrannsakan? Dolda kameror?

Men rent genrellt, är du emot alla former av riktad övervakning, eller är det bara just den digitala som du oroas över?

Jag är emot att enskilda individer eller grupper övervakas. Stasi fick som bekant makt genom att helt enkelt samla på det mest banala.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Jag är emot att enskilda individer eller grupper övervakas.

Så hur tycker du att polisen skall samla bevis mot brottslingar om dessa individer inte får övervakas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Du får gärna dra fram exempel kring massövervakningsverktyg där användningsområdet har ändrats. Och jag kommer hålla med om kritiken kring massövervkningsverktygen (kanske - beror lite på vad som faktiskt sägs ).

För lat att googla själv? Visselblåsaren Edward Snowden är ett levande bevis på hur massövervakningen har gått från att bekämpa terror till att alla övervakas.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Solaris:

Jag är emot att enskilda individer eller grupper övervakas. Stasi fick som bekant makt genom att helt enkelt samla på det mest banala.

Att du blandar ihop allt i en röra gör det väldigt svårt att förstå vad du faktiskt menar.
Ja. Stasi hade massövervakning av ej misstänkta.
Ja. Det är lätt att kritisera massövervakning av ej misstänkta.

Men nej. Det handlar ju inte om massövervakning med det här verktyget.
Det här handlar ju om riktad spaning mot brottsmisstänkta.

Precis som med riktad telefonavlyssning mot brottsmisstänkta. Är det rimligt att ha riktad spaning mot brottsmisstänkta med hjälp av telefonavlyssning? Att man kollar igenom brottsmisstänktas postgång? Att man sätter GPSsändare på brottssmisstänktas bilar?
Och om det är OK. Vad är det som gör att den riktade spaningen med trojaner mot brottsmisstänkta skiljer sig?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Solaris:

För lat att googla själv? Visselblåsaren Edward Snowden är ett levande bevis på hur massövervakningen har gått från att bekämpa terror till att alla övervakas.

Ja och där kom ju precis det jag tog upp. Ja visst. Massövervakning kan vara kass. Jag håller med dig. Som jag skrev att jag antagligen skulle göra.

Men det här verktyget med trojaner handlar ju inte om massövervakning.
Kära nån.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Så hur tycker du att polisen skall samla bevis mot brottslingar om dessa individer inte får övervakas?

Vad har det med min åsikter om övervakning att göra?

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Erik_T:

Så hur tycker du att polisen skall samla bevis mot brottslingar om dessa individer inte får övervakas?

De kan övervaka de i verkligheten. Där logistiken gör det omöjligt att övervaka allt och alla. Med dessa lagar är det ingen skillnad på om man infekterar alla i hela landet eller bara en person vilket betyder att för eller senare kommer man övervaka alla (för att göra polisarbetet mer effektivt eller liknande ursäkt) bara för att man kan. Vi vet from tidigare erfarenhet med SÄPO och FRA att de skiter fullständigt i lagar som det är så inga av dessa tveksamma kontroller har någon som helst verkan. Det är knappast så att man kan lita domstolarna ens och de ska kontrollera det hela.

Det säkraste är om de inte har dessa verktyg. Går inte missbruka det man inte har. SÄPO och co kommer bryta mot lagen hursomhelst eftersom ingen vågar säga emot men det blir i alla fall svårare än när staten faktiskt stödjer.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Söderbäck:

Ja och där kom ju precis det jag tog upp. Ja visst. Massövervakning kan vara kass. Jag håller med dig. Som jag skrev att jag antagligen skulle göra.

Men det här verktyget med trojaner handlar ju inte om massövervakning.
Kära nån.

Vad är det som förhindrar polisen eller SÄPO (mer troligt) från att installera dessa trojaner på alla telefoner i Sverige som det går att göra det på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Men det här verktyget med trojaner handlar ju inte om massövervakning.
Kära nån.

Nej, det handlar om statlig invasion av personlig integritet. Och det skulle vara mindre allvarligt än massövervakning, menar du?

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon127948:

Med dessa lagar är det ingen skillnad på om man infekterar alla i hela landet eller bara en person vilket betyder att för eller senare kommer man övervaka alla (för att göra polisarbetet mer effektivt eller liknande ursäkt) bara för att man kan.

Det där vill jag se belägg för om jag ska tror på det.
Enligt underlaget krävs domstolsbeslut i varje enskilt fall för att få plantera trojaner vad jag förstått. Visa mig gärna i underlaget var det står att det fritt fram att övervaka alla.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon127948:

Vad är det som förhindrar polisen eller SÄPO (mer troligt) från att installera dessa trojaner på alla telefoner i Sverige som det går att göra det på?

Lagförslagets utformning förindrar det här.
https://www.regeringen.se/4ac6ed/contentassets/03541a809a0c4c...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Vad har det med min åsikter om övervakning att göra?

Du sade ju att du är emot att enskilda individer övervakas. Det innebär ju antingen att du är emot bl.a. att polis bedriver övervakning av brottslingar, eller att du inte riktigt menade det du sa.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Solaris:

Nej, det handlar om statlig invasion av personlig integritet. Och det skulle vara mindre allvarligt än massövervakning, menar du?

Allright. Du är alltså emot att man sätter övervakning på en individ som är brottsmisstänkt. Det är alltså dåligt med telefonavlyssning för brottsmisstänkta. Det är dåligt med mikrofonavlyssning och dold videoupptagning från kamera mot en brottsmisstänkt. Husrannsakan är också dåligt för det är invasion av personlig integritet trots att man är misstänkt för brott. Att placera en GPSsändare på en brottsmisstänkts bil är fel för det är invasion av personlig integritet.
Polisen ska inte ha den här typen av redskap för att utreda brott.

Då ställer jag faktiskt samma fråga som du fått innan:
Så hur tycker du att polisen skall samla bevis mot brottslingar om dessa individer inte får övervakas?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Polisen borde inte få ha vapen. Vi vet alla att det är ett slippery slope. Det börjar med motiveringen att polisen måste ha våldsmonopol för att kunna lagföra brottslingar. Därefter börjar det riktas allt mer mot vanligt folk, och plötsligt sitter vi där med ett styre av dödsnazister.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Nej, det gör det inte för det där ett stycke text. Det är ingen oberoende som har insyn i det hela och som kan dra i bromsen när som, och det är det som gör det hela så farligt.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Solaris:

Nej, det gör det inte för det där ett stycke text. Det är ingen oberoende som har insyn i det hela och som kan dra i bromsen när som, och det är det som gör det hela så farligt.

Åkej. Så hur lagen är utformad spelar alltså inte roll. D tänker att polisen gör som de vill utan lagstöd ändå. Vad är då problemet med detta lagstöd? De kan ju ändå övervaka alla utan det där stycket text. Right?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Allright. Du är alltså emot att man sätter övervakning på en individ som är brottsmisstänkt. Det är alltså dåligt med telefonavlyssning för brottsmisstänkta. Det är dåligt med mikrofonavlyssning och dold videoupptagning från kamera mot en brottsmisstänkt. Husrannsakan är också dåligt för det är invasion av personlig integritet trots att man är misstänkt för brott. Att placera en GPSsändare på en brottsmisstänkts bil är fel för det är invasion av personlig integritet.
Polisen ska inte ha den här typen av redskap för att utreda brott.

Då ställer jag faktiskt samma fråga som du fått innan:
Så hur tycker du att polisen skall samla bevis mot brottslingar om dessa individer inte får övervakas?

Övervakning har inte lett till att det sker färre brott. Bovarna anpassar sig efter utvecklingen, te.x. vissa har lärt sig att smartphones är riktiga skvallerbyttor och använder sig därav gamla hederliga GSM telefoner något som har fått polisen att gnissla tänder. Polisen får väl lära sig att bekämpa brott som man gjorde förr i tiden istället för att uggla på facebook.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Polisen borde inte få ha vapen. Vi vet alla att det är ett slippery slope. Det börjar med motiveringen att polisen måste ha våldsmonopol för att kunna lagföra brottslingar. Därefter börjar det riktas allt mer mot vanligt folk, och plötsligt sitter vi där med ett styre av dödsnazister.

Tja, Eric Torrell hade kanske varit i livet om så hade varit fallet.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

De kan övervaka de i verkligheten. Där logistiken gör det omöjligt att övervaka allt och alla. Med dessa lagar är det ingen skillnad på om man infekterar alla i hela landet eller bara en person vilket betyder att för eller senare kommer man övervaka alla (för att göra polisarbetet mer effektivt eller liknande ursäkt) bara för att man kan. Vi vet from tidigare erfarenhet med SÄPO och FRA att de skiter fullständigt i lagar som det är så inga av dessa tveksamma kontroller har någon som helst verkan. Det är knappast så att man kan lita domstolarna ens och de ska kontrollera det hela.

Det säkraste är om de inte har dessa verktyg. Går inte missbruka det man inte har. SÄPO och co kommer bryta mot lagen hursomhelst eftersom ingen vågar säga emot men det blir i alla fall svårare än när staten faktiskt stödjer.

Det här är faktiskt ett vettigt argument mot, dvs att det går att övervaka många med liten arbetsinsats med denna typ av verktyg. Däremot tillåter inte lagen att man övervakar alla, det krävs misstanke om allvarlig brottslighet för att man ska få sätta in denna typ av verktyg.

Men när det gäller att SÄPO och co kommer att bryta mot premisserna för lagen så är det väl ändå inte ett problem med lagen? Om SÄPO ändå gör som dom vill så spelar väl denna lagen ingen som helst roll?

Skrivet av anon127948:

Vad är det som förhindrar polisen eller SÄPO (mer troligt) från att installera dessa trojaner på alla telefoner i Sverige som det går att göra det på?

Som sagt så är lagen utformad så att det krävs tillstånd från domstol för att få använda verktygen. Om man utgår från att detta inte kommer att följas så gäller den typen av problematik alla former av övervakning och/eller insatser.

Skrivet av Solaris:

Nej, det gör det inte för det där ett stycke text. Det är ingen oberoende som har insyn i det hela och som kan dra i bromsen när som, och det är det som gör det hela så farligt.

Samma sak som gäller vid telefonavlyssing och liknande. Det finns kontrollsystem som är till för att det inte ska missbrukas. Sedan kommer det garanterat att inträffa att de används i tveksamma sammanhang, men även det gäller alla andra typer av verktyg mm som polisen har till sitt förfogande. Tjänstevapen inkluderade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Tja, Eric Torrell hade kanske varit i livet om så hade varit fallet.

Och?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Solaris:

Övervakning har inte lett till att det sker färre brott. Bovarna anpassar sig efter utvecklingen, te.x. vissa har lärt sig att smartphones är riktiga skvallerbyttor och använder sig därav gamla hederliga GSM telefoner något som har fått polisen att gnissla tänder. Polisen får väl lära sig att bekämpa brott som man gjorde förr i tiden istället för att uggla på facebook.

Ja det är väl rimligt att polisens utredningsverktyg inte alltid är anpassade för att förhindra brott. Verktygen är ju inte framtagna för brottsprevention utan för att utreda brott. Med det sagt så kan polisen absolut ha verktyg för brottsprevention också. Men just utredningsverktygen är alltså gjorda för brottsutredning snarare än brottsprevention.

Inställningen att polisen ska ha teknik anpassad för ett samhälle på 70talet förstår jag inte alls faktiskt. Varför det ska finnas frizoner för kriminell verksamhet och utredningar greppar jag inte alls. Även om området gäller IT.

Men återigen. Hur ska polisen utreda brott om de inte får använda någon typ av riktat span? Det handlar ju inte bara om facebook utan även om att kolla postgång eller göra husrannsakan. Det där får du nog förtydliga lite bättre.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Ville du att jag ska avsluta din mening eller tryckte du innan du var färdig?

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Jag är emot att enskilda individer eller grupper övervakas. Stasi fick som bekant makt genom att helt enkelt samla på det mest banala.

Lite glidning i den kommentaren...oavsett anledning och massövervakning - är du emot riktad övervakning? Eller finns det tillfällen när det kan vara ok?

Skrivet av Solaris:

Vad har det med min åsikter om övervakning att göra?

Om man inte får övervaka så lär det ju bli svårare att sätta dit brottslningar. Men det är något som du tycker är ok då du anser att den personliga integriteten är viktigare? Detta ska inte tolkas som kritik, jag försöker bara reda ut vad du egentligen tycker

Skrivet av Solaris:

Nej, det handlar om statlig invasion av personlig integritet. Och det skulle vara mindre allvarligt än massövervakning, menar du?

Jag personligen tycker att riktade spaningsinsatser mot personer misstänkta för grov brottslighet är mindre allvarliga än massövervakning. Du är av en annan åsikt?

Skrivet av Solaris:

Nej, det gör det inte för det där ett stycke text. Det är ingen oberoende som har insyn i det hela och som kan dra i bromsen när som, och det är det som gör det hela så farligt.

Lagen i sig är också ett stycke text. Så vad är problemet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ja det är väl rimligt att polisens utredningsverktyg inte alltid är anpassade för att förhindra brott. Verktygen är ju inte framtagna för brottsprevention utan för att utreda brott. Med det sagt så kan polisen absolut ha verktyg för brottsprevention också. Men just utredningsverktygen är alltså gjorda för brottsutredning snarare än brottsprevention.

Inställningen att polisen ska ha teknik anpassad för ett samhälle på 70talet förstår jag inte alls faktiskt. Varför det ska finnas frizoner för kriminell verksamhet och utredningar greppar jag inte alls. Även om området gäller IT.

Men återigen. Hur ska polisen utreda brott om de inte får använda någon typ av riktat span? Det handlar ju inte bara om facebook utan även om att kolla postgång eller göra husrannsakan. Det där får du nog förtydliga lite bättre.

Vad är skillnaden på förhindra brott och utreda brott om resultatet är detsamma? Om vi använder ett exempel här; mord. Vad tror du polisen hade föredragit att göra? Vad hade du föredragit att göra om du hade haft verktygen att förhindra det?

Jag har aldrig sagt att polisen inte ska ha verktyg att bekämpa brott. Jag har bara sagt att det här är en pandoras ask och med tanke på makten som dessa verktyg kan ge så undrar jag om jag behöver egentligen säga något mer?

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Lite glidning i den kommentaren...oavsett anledning och massövervakning - är du emot riktad övervakning? Eller finns det tillfällen när det kan vara ok?

Om man inte får övervaka så lär det ju bli svårare att sätta dit brottslningar. Men det är något som du tycker är ok då du anser att den personliga integriteten är viktigare? Detta ska inte tolkas som kritik, jag försöker bara reda ut vad du egentligen tycker

Jag personligen tycker att riktade spaningsinsatser mot personer misstänkta för grov brottslighet är mindre allvarliga än massövervakning. Du är av en annan åsikt?

Lagen i sig är också ett stycke text. Så vad är problemet?

Jag utgår från att du är alldeles för ung för att veta vad Stasi var för något eller gjorde.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Solaris:

Vad är skillnaden på förhindra brott och utreda brott om resultatet är detsamma? Om vi använder ett exempel här; mord. Vad tror du polisen hade föredragit att göra? Vad hade du föredragit att göra om du hade haft verktygen att förhindra det?

Skillnaden på att jobba brottsförebyggande och att utreda brott ja.
Brottsförebyggande åtgärder kan exempelvis innefatta att visa närvaro på stan. Ett verktyg är alltså att visa att man finns på plats. Eller exempelvis att jobba tillsammans med ungdomsgårdar för att bygga kontakt med folk. Polisen kan jobba brottsförebyggande med informationskampanjer och att sätta upp fartkameror. Exmpelvis. Dessa metoder fungerar däremot inte som brottsutredningsmetoder.

Utredningsmetoder handlar snarare om metoder för att samla in bevis mot en person eller företag för att bygga ett case så att man kan fälla personen eller företaget i domstol. Det handlar alltså om uppgiftsinsamling. Så som vittnesförhör och att gå igenom bankkontohistorik. Dessa metoder kan ibland verka brottsförebyggande men de är inte framtagna för att vara brottsförebyggande utan för att utreda brott. Polisen har både uppdrag att klara upp brott och att arbeta brottsförebyggande.

Edit:
Ja det hade varit något va. Att polisen kan förebygga alla typer av brott. Det är en utopi. Jag har svårt att se hur det skulle vara görbart - och därmed kanske inte så jätterelevant för reell tillämpning.
Men visst. Kan de förhindra alla typer av brott innan de sker på ett schysst sätt så är det ju fint.
Finns det kanske lite förslag på hur det här skulle kunna gå till så lyssnar jag gärna ;).

Skrivet av Solaris:

Jag har aldrig sagt att polisen inte ska ha verktyg att bekämpa brott. Jag har bara sagt att det här är en pandoras ask och med tanke på makten som dessa verktyg kan ge så undrar jag om jag behöver egentligen säga något mer?

Det du har skrivit är följande:
"Nej, det handlar om statlig invasion av personlig integritet."

som svar på påståendet:
"Men det här verktyget med trojaner handlar ju inte om massövervakning."

Jag har tolkat det som att problemet då ligger i att metoden är problematisk i din mening för att den invaderar den personliga integriteten. Samma sak gäller ju även en husrannsakan och att polisen går igenom postgången för en brottsmisstänkt.

så är det så att du har problem med utredningsmetoder som inskränker på den personliga integriteten så är det kanske inte så konstigt att man tror att du då också har problem med exempelvis husrannsakan, telefonavlyssning och placering av dolda mikrofoner vid riktat span.
Om så inte är fallet så får du nog ta och reda ut varför du tycker det är problematiskt med övervakning av trojaner men att det inte är problem med husrannsakan. Alltså med lite tydligare argument än "det handlar om statlig invasion av personlig integritet" för det gäller ju även för övriga riktade spaningsverktyg.

Ditt upplägg upplevs helt enkelt motstridigt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled