Regeringen presenterar första steg mot utökad dataavläsning

Permalänk
Melding Plague

Regeringen presenterar första steg mot utökad dataavläsning

Den lagrådsremiss som presenteras ska ge polisen och andra myndigheter utökade möjligheter till avlyssning av elektronisk kommunikation.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Just därför man ska använda en VPN tjänst så man är anonym.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Just därför man ska använda en VPN tjänst så man är anonym.

Du har nog inte riktigt förstått vad det här går ut på. Eftersom så många kriminella idag använder sig av krypterade tjänster så måste myndigheter använda nya sätt att lyssna av kommunikationen. I de flesta kriminellas fall handlar det om krypterade chatt-appar men principen är densamma som vid användning av krypterad VPN. Data måste läsas innan den krypteras, vilket innebär att avlyssningen måste ske i enheten.

Jag tycker att det här verkar vara en ganska vettig lag. Det är inte som tidigare bestämmelser om att loggar måste sparas och lämnas ut kors och tvärs, vilket öppnar för massavlyssning och brev till fildelare. Det här handlar om att kunna lyssna av specifika enheter, vilket är alldeles för jobbigt för polisen att göra i stor skala. Dessutom verkar det faktiskt vara nödvändigt för att kunna förhindra och utreda grova brott.

Permalänk
Medlem

@MrPasty: men detta innebär då att det ska in en rootkit på ALLA enheter som kan skicka data, eller hur ska dom annars lösa det?

Visa signatur

åh nej, blev du kränkt?! det var ju jävligt synd för dig!

Permalänk
Medlem

Någon som förstår hur det här faktiskt ska implementeras? Att kunna läsa av den krypterade informationen antar jag att vi kan räkna som uteslutet, så hur är det tänkt att göras?

Rimligtvis handlar det väl då om att ta sig in i brottslingens enhet och läsa av datan lokalt, men det känns ju inte superenkelt. Ska Polisen liksom förvalta ett gäng 0-days? Ska man injektera exploits genom teleoperatören? Mycket oklart för mig hur man faktiskt tänkt åstadkomma det här..

Permalänk
Medlem

Ändamålsglidning om 3, 2, 1...

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av issue:

@MrPasty: men detta innebär då att det ska in en rootkit på ALLA enheter som kan skicka data, eller hur ska dom annars lösa det?

Nä? Det innebär det nog inte direkt. Att förbereda alla enheter för avlyssning finns det inget om i underlaget.
Hur de ska plantera trojanerna är väl inte i detalj beskrivet däremot. Det lär väl vara på mer än ett sätt.
Men något mandat för att förinstallera grejer på alla enheter i landet har de inte i nuläget så det kan vi nog skriva av direkt ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

@Söderbäck: men jag förstår inte hur man ska få in det i efterhand (är okunnig i området). om en kriminell köper en ny device som inte har något förinstallerat så borde de ju på något sätt kunna förhindra saker att installeras over the air. eller?

edit: samt du skriver att det inte finns med i underlaget, vart kan man hitta underlaget?

edit2: och om detta ska övervakas med hjälp av operatörerna, då är det väl bara att använda en utländs operatör?

och om chattprogrammet används på en padda eller dator, då har det ju inget med operatörer att göra och då måste väl trojanen vara förinstallerad?

Visa signatur

åh nej, blev du kränkt?! det var ju jävligt synd för dig!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Micke O:

Ändamålsglidning om 3, 2, 1...

Låter som aningen obefogad oro. Ändamålsglidning för annan riktad övervakning som används för utredning av misstänkta brottslingar har väl inte direkt ballat ur. Husrannsakan, installera mikrofoner och kameror, öppna post och liknande har använts sedan länge. Det här är ett komplement till dessa grejer som är anpassat för dagens teknik.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd

Det här tyder på att infrastrukturen/procedurer för att komma åt enheter och enkelt infektera dessa med olika spion appar är på plats. Går förmodligen över telefon nätet med hjälp av falska basstationer och annat trevligt staten förfogar över.
Och ni som tror att denna lag är menad att förebygga eller ens minska massövervakning jag har en bro att sälja till er.
Alla elektroniska former av kommunikation kommer övervakas vidare för metadata. Precis som det görs i detta nu 😉
It's a brave new world.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av issue:

@Söderbäck: men jag förstår inte hur man ska få in det i efterhand (är okunnig i området). om en kriminell köper en ny device som inte har något förinstallerat så borde de ju på något sätt kunna förhindra saker att installeras over the air. eller?

Ja nä något färdigt svar har jag inte heller. Det där lär väl anpassas efterhand beroende på hur teknikläget ser ut.
Går att byta ut personens telefon med extra kretsar i sig. Kanske bara byta ut mjukvaran. Kanske byta ut lagret av burner phones för användaren?
Eller liknande. Möjligt att man kan skicka in grejer via andra tillfälliga expolits via appmarknader eller operatörer. Eller hemsidor. Kanske ta över routern i personens hem. Eller få in något i datorn som bevakar nättrafiken för alla enheter.
Möjligheter finns det säkert gott om fortfarande. Sedan finns det säkert sätt att skydda sig mot detta också. Ingen metod är 100% säker att ge framgång när det kommer till övervakning.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

@Söderbäck: det här är första steget, när polisen märker att folk kommer runt detta med utländska devices eller operatörer eller nå annat så blir nästa steg att förbjuda kryptering.

Visa signatur

åh nej, blev du kränkt?! det var ju jävligt synd för dig!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av issue:

@Söderbäck: det här är första steget, när polisen märker att folk kommer runt detta med utländska devices eller operatörer eller nå annat så blir nästa steg att förbjuda kryptering.

Jag ser inte detta som ett första steg till förbud för kryptering. Trojananvändning blir ju mindre intressant om innehållet ändå inte får krypteras. Så det här får väl snarare ses som en anpassning av verktyg till en värld där folk man vill ha span på faktiskt använder krypterade tjänster. Tvärt om blir det ju mindre viktigt att få igenom krypteringsförbud om polisen kan förses med verktyg som möjliggör spaning mot brottsmisstänkta även om de använder krypterad kommunikation.
Med det sagt är det såklart möjligt att frågan kan lyftas om kryptering ska vara tillåtet. And all that. Men det här ser jag faktiskt inte som ett led i den riktningen, nej.

Vilket land man köpt sina prylar i lär inte spela någon roll. En danskköpt dator eller router är inte mer penetrationssäker än om dessa köps i Sverige.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Misstänker att diskussionen här kommer bli svår när artikeln slaskar ihop datalagring och dataavläsning. 😖

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

SÄPO lär ju ändå inte kunna göra något mot personer som använder Signal.
Så då drabbar det ju bara vanliga människor och samhället som blir ett övervakningssamhälle.

Vi har inte brottslighet för att vi har en brist på teknik. Så jag tror inte att tekniska lösningar är lösning på samhällsproblem. Vi behöver fler poliser. Problemen är väl snarare fängelse som gör kriminella värre istället för rehabiliterar, brottslingar som inte utvisas, dålig skola, dålig integration, utanförskap, dåligt med stödinsatser och samhällsinsatser, galna idéer som straffrabatter för dom som begår många brott, etc.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av issue:

edit: samt du skriver att det inte finns med i underlaget, vart kan man hitta underlaget?

edit2: och om detta ska övervakas med hjälp av operatörerna, då är det väl bara att använda en utländs operatör?

och om chattprogrammet används på en padda eller dator, då har det ju inget med operatörer att göra och då måste väl trojanen vara förinstallerad?

Här finns underlag:
https://www.regeringen.se/4ac6ed/contentassets/03541a809a0c4c...

Jag tror inte det spelar så mycket roll vilket land ens operatör betalar skatt i här riktigt ;). Det finns många vägar in i enheter. Exempelvis kan man byta ut mjukvaran i ens router så att denna agerar mullvad och letar efter grejer hos användaren. Ingen operatör inblandad. Man kan använda keyloggers till datorn (hårdvarukeyloggers) och på så vis få tillträde in i dennes burk. Går kanske även att skicka med nå hittepå via närmsta telemast som uppger sig vara en vanlig 4G-antenn till specifik mobil också? Eller fråga operatören som äger närmsta masten om utökade rättigheter för att föra in något. Spelar då mindre roll vem man har som operatör. Masten lär användas för dataöverföringen oavsett vem som får ens abonnemangslantar ;).
Finns väldans massa alternativ kan jag tänka mig. Och alla som är misstänkta för brottslig verksamhet och är under granskning lär inte kunna skydda sig på alla sätt mot alla typer av attacker alltid. Gissningsvis iaf.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av hallonskalle123:

SÄPO lär ju ändå inte kunna göra något mot personer som använder Signal.

Tror inte det öht varit tal om att kunna dekryptera data, det är ett alldeles för svårt problem, även om någon politiker sagt så. För att komma runt krypterad trafik måste myndigheten ju snarare vara på enheten där datan inte är krypterad (dvs du ser ju den på din skärm okrypterad), och när de väl är där spelar det ingen roll om du använder Signal, WhatsApp eller sms. Det intressanta ligger ju i hur de ska ta sig dit.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hallonskalle123:

SÄPO lär ju ändå inte kunna göra något mot personer som använder Signal.

Well. Har man en trojan i mobilen så lär man väl se innehållet liksom ;). Innehåller avkrypteras ju av signal när det når fram till ens mobil. Annars kan inte slutanvändaren läsa innehållet. Så någon avkryptering mitt på vägen är det inte snack om. Det är avläsning efter avkryptering som är av intresse här.

Skrivet av hallonskalle123:

Så då drabbar det ju bara vanliga människor och samhället som blir ett övervakningssamhälle.

Det tycker jag nog inte riktigt. Det här handlar om riktat span mot brottsmisstänkta. På samma sätt används andra riktade övervakningsmetoder så som att läsa postgång, göra husrannsakan, kolla bankkonton, telefonavlyssning och placering av mikrofoner och kameror för span på den brottsmisstänkta. Dessa delar har ju kunnat användas sedan innan utan konstigheter och det här är bara ett verktyg som följer samma spår men som är anpassat för dagens samhälle.

Skrivet av hallonskalle123:

Vi har inte brottslighet för att vi har en brist på teknik. Så jag tror inte att tekniska lösningar är lösning på samhällsproblem.

Ja det är sant. Men det gäller väl alla polisens verktyg ;). Jag tror inte att någon påstår att polisens pistoler eller möjlighet till husrannsakan löser samhällets problem heller. Verktygen är snarare utformade för att kunna utföra polisens uppdrag. Och så får man väl se även på detta verktyg.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Well. Har man en trojan i mobilen så lär man väl se innehållet liksom ;). Innehåller avkrypteras ju av signal när det når fram till ens mobil. Annars kan inte slutanvändaren läsa innehållet. Så någon avkryptering mitt på vägen är det inte snack om. Det är avläsning efter avkryptering som är av intresse här.

Så... när nu misstanken visade sig vara falsk... hur återställer du detta?
Hur ser du till att inte en oskyldig användare får sina rättigheter brutna?

Problemet med all form av avlyssning är att du om du inte ska ha massavlysning ur kontroll... måste du också vara säker på vem du påverkar avlyssningen av. Och här kommer de inte lägga 5 minuter. Detta är varför jag aldrig kan anse detta okej.

En telefon som säljs vidare, får mao inte ha något sånt här installerat... och ansvaret ligger hos dem att följa "oskyldig tills bevisat skyldig" hos ägaren. Gör du en husrannsakan så tvingas du meddela personen att du utför den. Du bryter inte dig in på dagen och stjäl deras info från hemmet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Låter som aningen obefogad oro. Ändamålsglidning för annan riktad övervakning som används för utredning av misstänkta brottslingar har väl inte direkt ballat ur. Husrannsakan, installera mikrofoner och kameror, öppna post och liknande har använts sedan länge. Det här är ett komplement till dessa grejer som är anpassat för dagens teknik.

Jag hoppas verkligen att de blir som du tror, för det hela pisset med hotbreven ballade ju ur ordentligt och politikerna verkar inte ens bry sig, så varför inte detta också tänker jag.

Men jag håller tummarna på att vi slipper det och att gäng å knarklangare å distributörer åker dit fortare och mer effektivt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Paddanx:

Så... när nu misstanken visade sig vara falsk... hur återställer du detta?
Hur ser du till att inte en oskyldig användare får sina rättigheter brutna?

Problemet med all form av avlyssning är att du om du inte ska ha massavlysning ur kontroll... måste du också vara säker på vem du påverkar avlyssningen av. Och här kommer de inte lägga 5 minuter. Detta är varför jag aldrig kan anse detta okej.

En telefon som säljs vidare, får mao inte ha något sånt här installerat... och ansvaret ligger hos dem att följa "oskyldig tills bevisat skyldig" hos ägaren. Gör du en husrannsakan så tvingas du meddela personen att du utför den. Du bryter inte dig in på dagen och stjäl deras info från hemmet...

Det här är jättebra frågor!

Jag har inte riktigt haft som tanke att ta ställning i tidigare inlägg (eller jo kanske lite men det är inte huvudtanken iaf) utan det jag gjort är att rätta/korrigera/upplysa när det verkar som att folk fått en felaktig bild av läget ;).

De här frågeställningarna vet jag däremot inte något om. Och det är relevant, yes.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av MrPasty:

Du har nog inte riktigt förstått vad det här går ut på. Eftersom så många kriminella idag använder sig av krypterade tjänster så måste myndigheter använda nya sätt att lyssna av kommunikationen. I de flesta kriminellas fall handlar det om krypterade chatt-appar men principen är densamma som vid användning av krypterad VPN. Data måste läsas innan den krypteras, vilket innebär att avlyssningen måste ske i enheten.

Jag tycker att det här verkar vara en ganska vettig lag. Det är inte som tidigare bestämmelser om att loggar måste sparas och lämnas ut kors och tvärs, vilket öppnar för massavlyssning och brev till fildelare. Det här handlar om att kunna lyssna av specifika enheter, vilket är alldeles för jobbigt för polisen att göra i stor skala. Dessutom verkar det faktiskt vara nödvändigt för att kunna förhindra och utreda grova brott.

Idag. Det är jobbigt idag. Vilken kapacitet som finns om tio år är okänt och inte inom helt osannolikt spektrum att tekniken för massavlyssning finns då för att övervaka varenda enhet i mobilnätet t.ex.

Med det sagt så tror jag Polisen behöver skarpare verktyg. Dock skall det helst krävas domstolsbeslut på åtgärden som grundar sig i en sannolik brottsmisstanke. Alltså inte att Polisen själva gör bedömningen "on-the-fly".

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Skrivet av Ponen:

Någon som förstår hur det här faktiskt ska implementeras? Att kunna läsa av den krypterade informationen antar jag att vi kan räkna som uteslutet, så hur är det tänkt att göras?

Rimligtvis handlar det väl då om att ta sig in i brottslingens enhet och läsa av datan lokalt, men det känns ju inte superenkelt. Ska Polisen liksom förvalta ett gäng 0-days? Ska man injektera exploits genom teleoperatören? Mycket oklart för mig hur man faktiskt tänkt åstadkomma det här..

statlig trojan

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrPasty:

Du har nog inte riktigt förstått vad det här går ut på. Eftersom så många kriminella idag använder sig av krypterade tjänster så måste myndigheter använda nya sätt att lyssna av kommunikationen. I de flesta kriminellas fall handlar det om krypterade chatt-appar men principen är densamma som vid användning av krypterad VPN. Data måste läsas innan den krypteras, vilket innebär att avlyssningen måste ske i enheten.

Jag tycker att det här verkar vara en ganska vettig lag. Det är inte som tidigare bestämmelser om att loggar måste sparas och lämnas ut kors och tvärs, vilket öppnar för massavlyssning och brev till fildelare. Det här handlar om att kunna lyssna av specifika enheter, vilket är alldeles för jobbigt för polisen att göra i stor skala. Dessutom verkar det faktiskt vara nödvändigt för att kunna förhindra och utreda grova brott.

Hur blir det en vettig lag om det inte finns någon slags praktikalitet eller något skydd mot att det missbrukas?

Lagen i sig skriker bara övervakning av oskyldiga. Kriminella känner till kryptering så pass bra att det inte kommer påverka dom, burner telefon, VPN och telegram använder de redan. Men vem är det som inte använder dessa? Jo vanliga hederliga medborgare.

Eller så är det en populistisk lag för så kallade "normies" som inte förstår sig på kryptering och som får ögonen upp för sossarna och tror att de vill minska kriminaliteten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Så... när nu misstanken visade sig vara falsk... hur återställer du detta?
Hur ser du till att inte en oskyldig användare får sina rättigheter brutna?

Problemet med all form av avlyssning är att du om du inte ska ha massavlysning ur kontroll... måste du också vara säker på vem du påverkar avlyssningen av. Och här kommer de inte lägga 5 minuter. Detta är varför jag aldrig kan anse detta okej.

En telefon som säljs vidare, får mao inte ha något sånt här installerat... och ansvaret ligger hos dem att följa "oskyldig tills bevisat skyldig" hos ägaren. Gör du en husrannsakan så tvingas du meddela personen att du utför den. Du bryter inte dig in på dagen och stjäl deras info från hemmet...

Du tycker alltså inte avlyssning och övervakning ska få användas vid misstanke om övergrepp mot barn, terrorbrott, vapensmuggling, människohandel och annan grov organiserad brottslighet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av WDac:

Jag hoppas verkligen att de blir som du tror, för det hela pisset med hotbreven ballade ju ur ordentligt och politikerna verkar inte ens bry sig, så varför inte detta också tänker jag.

Men jag håller tummarna på att vi slipper det och att gäng å knarklangare å distributörer åker dit fortare och mer effektivt.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag vill nog förtydliga skillnaden här lite mer.
Hotbreven som skickas ut är inte ett polisiärt utredningsverktyg. Dessa ingår inte polisens verktyg alls faktiskt. Det är inte polisen som skickar ut breven.
Hotbreven kommer från juristfirmor - vilka inte jobbar för staten utan det är privata företag som gör det här på uppdrag av andra privata organisationer. Här finns rimlig kritik kring hotbreven. Helt klart.

Att polisen får arbetsverktyg som är anpassade för hur samhället ser ut idag vill jag nog påstå är något lite annat än hotbreven ;).
Visst har polisen vassa verktyg i lådan. De har till och med pistoler som är än mer potenta än övervakningsverktygen.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

De tar små steg närmre en digital diktatur. Motivationen är brottsligheten som de inte vill göra något åt och onda folk som "hatar" på nätet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Låter som aningen obefogad oro. Ändamålsglidning för annan riktad övervakning som används för utredning av misstänkta brottslingar har väl inte direkt ballat ur. Husrannsakan, installera mikrofoner och kameror, öppna post och liknande har använts sedan länge. Det här är ett komplement till dessa grejer som är anpassat för dagens teknik.

Jodå, Datalagringslagen, som bygger på Datalagringsdirektivet som sedermera revs upp av EU, skulle ENBART användas för att bekämpa grov brottslighet. Som av en händelse ramlar det nu ner små brev från upphovsrättsindustrin i folks brevlådor... Visst, det är också brott, men det var inte SÅ informationen var tänkt att användas, men nu när den finns kräver de ut den av ISPerna. Finns möjligheten så kommer den att missbrukas, frågan är bara av vem, när och i vilket syfte.

När rättsväsendet sedan installerat trojanen som jag antar att det kommer att röra sig om - hur förvissar man sig om att den verkligen är borttagen från en enhet? Det kan ju hända att en misstänkt avskrivs från en utredning - vem är då ansvarig om trojanen inte är helt avinstallerad eller faller i någon annans händer?

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag vill nog förtydliga skillnaden här lite mer.
Hotbreven som skickas ut är inte ett polisiärt utredningsverktyg. Dessa ingår inte polisens verktyg alls faktiskt. Det är inte polisen som skickar ut breven.
Hotbreven kommer från juristfirmor - vilka inte jobbar för staten utan det är privata företag som gör det här på uppdrag av andra privata organisationer. Här finns rimlig kritik kring hotbreven. Helt klart.

Att polisen får arbetsverktyg som är anpassade för hur samhället ser ut idag vill jag nog påstå är något lite annat än hotbreven ;).
Visst har polisen vassa verktyg i lådan. De har till och med pistoler som är än mer potenta än övervakningsverktygen.

Berätta igen - hur får då dessa juristfirmor tag på informationen som var avsedd för polisen? Det är ju ännu värre om ISPerna lämnar ut information till andra än rättsväsendet! Finns informationen så kommer den att missbrukas - som sagt...

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Micke O:

Jodå, Datalagringslagen, som bygger på Datalagringsdirektivet som sedermera revs upp av EU, skulle ENBART användas för att bekämpa grov brottslighet. Som av en händelse ramlar det nu ner små brev från upphovsrättsindustrin i folks brevlådor... Visst, det är också brott, men det var inte SÅ informationen var tänkt att användas, men nu när den finns kräver de ut den av ISPerna. Finns möjligheten så kommer den att missbrukas, frågan är bara av vem, när och i vilket syfte.

När rättsväsendet sedan installerat trojanen som jag antar att det kommer att röra sig om - hur förvissar man sig om att den verkligen är borttagen från en enhet? Det kan ju hända att en misstänkt avskrivs från en utredning - vem är då ansvarig om trojanen inte är helt avinstallerad eller faller i någon annans händer?

Först och främst tycker jag nog att vi bör hålla isär vad som är massövervakning och vad som är riktad övervakning. Många blandar ihop det här fortfarande och det är inge vidare.
Sedan tycker jag nog inte att man kan ta en helt annan lag som det finns rimlig kritik kring och sedan tillämpa den kritiken på alla andra lagar. I så fall bör alla nya lagar som kommer få samma typ av kritik. Ändamålsglidning kan man ropa varje gång. Jag ser inte riktigt att det finns fog för att göra så däremot.

Men visst är det en intressant fråga som du tar upp angående borttagandet av trojanerna. Det här hade varit lämpligt att få lite klarhet kring.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled