Regeringen presenterar första steg mot utökad dataavläsning

Permalänk
Medlem

Seriöst! Om nu kriminella använder appar som krypterar trafiken, hur ska då polisen kunna avlyssna den? Om krypteringen är så dålig så att nån polis bara kan avkrypera den så kommer buset ju bara byta app?

Visa signatur

AMD 5600x

Permalänk
Medlem

Jag har bara läst första sidan får medges, men är det ingen som snackar om hur denna övervakningsmjukvara kan hamna i händerna på brottslingarna själva?

I teorin är det bara för en smart kriminell grupp att fabrikera brottsmisstankar, för att få polisen att göra en insats, för att sedan själva komma över angripsmjukvara från den misstänktes enheter.

Om det låter långsökt att små kriminella gäng skulle göra detta så håller jag med, men riktigt stora gäng... och framförallt utländska underrättelseorganisationer jobbar ju jämnt med sådant. Det är bara en tidsfråga.

Så hur ser man till att verktygen som används har så begränsad potential som möjligt om de hamnar i fel händer? Känns som enda lösningen är specialbyggd hårdvara, komplicerad att tillverka, så att den inte kan kopieras av annat än av organisationer på nationell nivå (vars intresse antagligen är svalare då de kanske redan har likvärd eller bättre teknik redan).

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Angående din fråga - jag har ingen aning...har du? Samt har du kollat upp ifall denna typ av problematik behandlas i förarbeten och liknande eller utgår du bara från att ingen tänkt på det?

Att Polisen skulle förstöra egendom kastades bara in där, men det är ingen ny fråga och du kan i vissa fall kräva ersättning från Polisen. Skydd av egendom ingår i regeringsformen, alltså en av våra grundlagar så de tittar på det i viss mån. Här har de vad jag sett ännu inte introducerat någon lag eller något lagförslag som ger rätt till ersättning, vi har ännu ingen proposition i frågan dock. De verkar dock inte riktigt se risken med att egendom skulle skadas eller förstöras utan pratar om lagringskapacitet och datatrafik.

De har istället i lagtexterna som lagts fram infört krav på att olägenhet eller skada inte får förorsakas av metoderna de använder, vilket ska betyda att metoder som gör att dina prylar inte kan återställas inte ska användas. Åtgärderna får alltså inte lämna dig med nya säkerhetshål eller dylikt efter att åtgärden avslutats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jearom:

Seriöst! Om nu kriminella använder appar som krypterar trafiken, hur ska då polisen kunna avlyssna den? Om krypteringen är så dålig så att nån polis bara kan avkrypera den så kommer buset ju bara byta app?

Det är ju enkelt när de har fysisk tillgång till enheten.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jearom:

Seriöst! Om nu kriminella använder appar som krypterar trafiken, hur ska då polisen kunna avlyssna den? Om krypteringen är så dålig så att nån polis bara kan avkrypera den så kommer buset ju bara byta app?

Aha! Ja jo men det finns logik i det här. Programmen som används måste ju avkryptera informationen när den når fram. Annars kan ju inte mottagaren ta del av innehållet (det är ju fortfarande krypterat om det inte avkrypteras).
Har man då en trojan på plats där informationen blir avkrypterad så går det ju att läsa innehållet.
Du kan byta hur mycket appar du vill. En trojan med rätt behörigheter tar del av informationen om den avkrypteras från alla appar - vilket alltid görs för att mottagaren ska kunna se innehållet.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

först FRA ,sen detta, sen tillåtet med massgripanden i detta land. När övergår en demokrati till att vara en polisstat minns när man var ung & förfasades över 1984 av Orwell men nu börjar det vara fånigt. Statsterrorism är när staten kallar alla oliktänkande för terrorister tycker man börjar se detta överallt.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ja men nu tycker jag vi börjar komma framåt. Dimmorna lättar ;). Eller jag förstår bättre vad du är inne på. Så kan vi väl säga.

Enligt lagt lagförslag ska detta verktyg inte lättvindigt kunna användas. Kravställningen ser ut ungefär som övrig riktad övervakning mot brottsmisstänkta vad jag förstått. Så den delen ser faktiskt ut att vara fixad redan.

Och gällande ändamålsglidning av husrannsakan så behövs lagändringar för att åstadkomma detta. yes. Och det gäller ju även för denna riktade övervakning. Så länge det inte läggs ändrade lagförslag är de alltså ganska likvärdiga på så sätt också.

Visst är det däremot så att man ibland kan se i efterhand om polisen gjort husrannsakan. Men jämför vi istället med att polisen kollar postgången, lyssnar av telefonsamtal/sms eller sätter upp dolda mikrofoner så behöver det inte märkas heller förrän efteråt. Där är väl trojanspanet mer likt de här andra spaningsmetoderna än just husrannsakan.

Men all in all så verkar det vara OK så länge det inte handlar om massövervakning. Och det gör det inte i lagt förslag.
Bra grej!
Eller nä med ett undantag. Hur man hanterar nedstängningen av avlyssningen som du tar upp i nästa punkt.

Blåsa enheterna är ett alternativ. Det kan man lägga in som krav. Exempelvis. Det finns redan krav på att man måste underrätta den misstänkte efter avlyssningen. Här kan det göras tillägg om att även ta bort avlyssningsutrustningen, likt hur man måste avlägsna mikrofoner efter avslutat uppdrag. Men det är oklart hur det är tänkt att fungera. Det hänger kanske lite på just den här delen då kanske.
Det här ställningstagandet förstår jag mig bättre på. Helt klart!

Ehm, ja. Jag har otroligt svårt att tro att allting läggs tillbaka precis som det var från början... Framförallt dörren/låsen lär det synas på.

Vi ser ju redan nu i samma veva att man sänker kraven för vad som anses som "grov" organiserad brottslighet. Lite samma härad som ändamålsglidning.

Blåsa enheterna? Jo men tack då. Plockar man bort en mic så är den ju borta sedan. Det känns betydligt mera sketchy att avinstallera en ful-programvara och dessutom göra det remote utan att det blir skit kvar...

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ase:

först FRA ,sen detta, sen tillåtet med massgripanden i detta land. När övergår en demokrati till att vara en polisstat minns när man var ung & förfasades över 1984 av Orwell men nu börjar det vara fånigt. Statsterrorism är när staten kallar alla oliktänkande för terrorister tycker man börjar se detta överallt.

Jönssonligan kunde planera brott utan tillgång till internet.

Visst kan det vara så att dagens gäng röker på så mycket att de inte klarar av att resa sig ur soffan och måste planera mord online genom sin smartphone.

Permalänk
Medlem

Har inget emot detta så länge det används vid starka misstankar av grova brott. Men vi vet ju alla att detta kommer missbrukas, som med allt annat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

@MrPasty: men detta innebär då att det ska in en rootkit på ALLA enheter som kan skicka data, eller hur ska dom annars lösa det?

Microsoft har precis löst det: https://m.sweclockers.com/nyhet/28412-sakrare-systemstart-med...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Micke O:

Ehm, ja. Jag har otroligt svårt att tro att allting läggs tillbaka precis som det var från början... Framförallt dörren/låsen lär det synas på.

Yea. Vid telefonavlyssning märker man däremot inte av om polisen lyssnar. Går väl säkert att göra med postgången också. Det används ju också av polisen.

Skrivet av Micke O:

Vi ser ju redan nu i samma veva att man sänker kraven för vad som anses som "grov" organiserad brottslighet. Lite samma härad som ändamålsglidning.

Nä. Ändamålet är att använda verktyget för riktat span mot misstänkta brottslingar. Och det är samma som innan. Att en del brott anses som mer allvarliga innebär inte per se att verktyget för att utreda brott har ändrats.
Däremot kan man vara emot att kraven sänks för vad som anses vara grov organiserad brottslighet. I den lagen har det skett en ändring som man kanske kan kalla för ändamålsglidning. Vilket jag tror få utöver de i kriminella gäng har något emot. Men för verktyget med riktat span för trojaner har ändamålet inte ändrats.

Skrivet av Micke O:

Blåsa enheterna? Jo men tack då. Plockar man bort en mic så är den ju borta sedan. Det känns betydligt mera sketchy att avinstallera en ful-programvara och dessutom göra det remote utan att det blir skit kvar...

Borttagandet behöver väl visserligen inte göras remote. Plockar man bort en mjukvara så är den borta sedan. Men ja, återigen. Den här delen är höljt i dunkel fortfarande. Så det är rimligt att vara ifrågasättande tills det kommer mer svar på det här området. Jag är med dig på den biten

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Söderbäck:

Låter som aningen obefogad oro. Ändamålsglidning för annan riktad övervakning som används för utredning av misstänkta brottslingar har väl inte direkt ballat ur. Husrannsakan, installera mikrofoner och kameror, öppna post och liknande har använts sedan länge. Det här är ett komplement till dessa grejer som är anpassat för dagens teknik.

Jupp och det har gång på gång blivit missbrukat. Även när det har krävts tillstånd att övervaka folk. Tillstånd som de nu försöker avveckla. Kommer sluta bra detta!

Permalänk
Medlem

Fundera på om det blir en statsminister som hämtat sin ideologi från Tyskt 30-tal..jisses vilken julklapp när koncentrationslägren ska fyllas med hjälp av dessa "verktyg".

Gäller detta än som OS?
https://twitter.com/snowden/status/781493632293605376

förtydligande
Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

@Söderbäck: det här är första steget, när polisen märker att folk kommer runt detta med utländska devices eller operatörer eller nå annat så blir nästa steg att förbjuda kryptering.

Skrivet av Söderbäck:

Här finns underlag:
https://www.regeringen.se/4ac6ed/contentassets/03541a809a0c4c...

Jag tror inte det spelar så mycket roll vilket land ens operatör betalar skatt i här riktigt ;). Det finns många vägar in i enheter. Exempelvis kan man byta ut mjukvaran i ens router så att denna agerar mullvad och letar efter grejer hos användaren. Ingen operatör inblandad. Man kan använda keyloggers till datorn (hårdvarukeyloggers) och på så vis få tillträde in i dennes burk. Går kanske även att skicka med nå hittepå via närmsta telemast som uppger sig vara en vanlig 4G-antenn till specifik mobil också? Eller fråga operatören som äger närmsta masten om utökade rättigheter för att föra in något. Spelar då mindre roll vem man har som operatör. Masten lär användas för dataöverföringen oavsett vem som får ens abonnemangslantar ;).
Finns väldans massa alternativ kan jag tänka mig. Och alla som är misstänkta för brottslig verksamhet och är under granskning lär inte kunna skydda sig på alla sätt mot alla typer av attacker alltid. Gissningsvis iaf.

Ingen kryptering i världen kan skydda mot "androrat", sen är jag säker på att dom har bättre verktyg än androrat.
Androrat avlyssnar samtal, sparar meddelanden, ser skärm i realtid, avlyssnar via mic, filmar med kameran i realtid eller sparar på en server på nätet, Helt valfritt
Ett tiotal varianter finns på github sist jag kollade.

Att få in det i enheten kan som exempel ske med OTA, push m.m. Eller med närkontakt på en till två meter då det stöds av nyare mobiler...

Edit: Tack för länken!

PS!
Vad har ni för mobilnummer

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon246659:

Jupp och det har gång på gång blivit missbrukat. Även när det har krävts tillstånd att övervaka folk. Tillstånd som de nu försöker avveckla. Kommer sluta bra detta!

Ja det är klart att man kan vara emot riktad övervakning av misstänkta brottslingar generellt.
Själv tror jag det är en ganska dålig idé att ta ifrån polisen alla spaningsverktyg för misstänkta brottslingar.
Lite för anarkistiskt för min smak.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Yea. Vid telefonavlyssning märker man däremot inte av om polisen lyssnar. Går väl säkert att göra med postgången också. Det används ju också av polisen.

Nä. Ändamålet är att använda verktyget för riktat span mot misstänkta brottslingar. Och det är samma som innan. Att en del brott anses som mer allvarliga innebär inte per se att verktyget för att utreda brott har ändrats.
Däremot kan man vara emot att kraven sänks för vad som anses vara grov organiserad brottslighet. I den lagen har det skett en ändring som man kanske kan kalla för ändamålsglidning. Vilket jag tror få utöver de i kriminella gäng har något emot. Men för verktyget med riktat span för trojaner har ändamålet inte ändrats.

Borttagandet behöver väl visserligen inte göras remote. Plockar man bort en mjukvara så är den borta sedan. Men ja, återigen. Den här delen är höljt i dunkel fortfarande. Så det är rimligt att vara ifrågasättande tills det kommer mer svar på det här området. Jag är med dig på den biten

Instämmer, det är betydligt lättare glida i abstrakta definitioner än konkreta metoder och användningsområden.

Det finns ju dessutom teknik som omöjliggör, eller åtminstone försvårar avlyssning ordentligt. Frågan är om de som vet med sig att myndigheter kan vara intresserade av deras kommunikation inte skyddar sig jäkligt noga, och att dataavläsningen därmed blir tämligen tandlös mot dem man vill använda den mot?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Söderbäck:

Ja det är klart att man kan vara emot riktad övervakning av misstänkta brottslingar generellt.
Själv tror jag det är en ganska dålig idé att ta ifrån polisen alla spaningsverktyg för misstänkta brottslingar.
Lite för anarkistiskt för min smak.

Så du tycker inte att det ska finnas en instans som ska hålla koll på vad polisen gör? Polisstat här kommer vi! Finns en anledning till varför systemen vi har vart insatta från början.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon246659:

Så du tycker inte att det ska finnas en instans som ska hålla koll på vad polisen gör? Polisstat här kommer vi! Finns en anledning till varför systemen vi har vart insatta från början.

Det har jag väl aldrig skrivit hehe.
Granskning av polisiär verksamhet är också bra.
Men det är inte samma fråga som vi pratade om innan utan det är ju en lite annan fråga.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MrPasty:

Du har nog inte riktigt förstått vad det här går ut på. Eftersom så många kriminella idag använder sig av krypterade tjänster så måste myndigheter använda nya sätt att lyssna av kommunikationen. I de flesta kriminellas fall handlar det om krypterade chatt-appar men principen är densamma som vid användning av krypterad VPN. Data måste läsas innan den krypteras, vilket innebär att avlyssningen måste ske i enheten.

Jag tycker att det här verkar vara en ganska vettig lag. Det är inte som tidigare bestämmelser om att loggar måste sparas och lämnas ut kors och tvärs, vilket öppnar för massavlyssning och brev till fildelare. Det här handlar om att kunna lyssna av specifika enheter, vilket är alldeles för jobbigt för polisen att göra i stor skala. Dessutom verkar det faktiskt vara nödvändigt för att kunna förhindra och utreda grova brott.

Men grovt brott i Sverige är ju fildelning. Betydligt grovare än mord så.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av HitGirls:

Men grovt brott i Sverige är ju fildelning. Betydligt grovare än mord så.

Njaaää. Det är först när man kommer upp på organiserad skala på verksamheten som brottet kan anses vara grovt. Enskilda fildelningar har ingen fått nå fängelse för i Sverige. Det är först när man upprepat brottet ett gäng tusen gånger som det börjar bli tal om riktiga straff.
Så ser det inte ut för mord direkt ;). Där räcker det med ett för att fängelse ska upp på tapeten.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Kriminella får ju börja köra med iOS bara. Ingen sideloading är ju tillåtet normalt sett. Få versioner av iOS är rootbara och applikationerna är sandboxade. Ska de be någon låsa upp enheten, välja att installera ett eget cert med egna program eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

Så du tycker inte att det ska finnas en instans som ska hålla koll på vad polisen gör? Polisstat här kommer vi! Finns en anledning till varför systemen vi har vart insatta från början.

Finns inget presenterat som skulle rasera domstolarna.

Permalänk
Medlem

Eh ja? Samma som att polisen har rätt att genomsöka din bil för att leta efter droger eller vapen.
Har man inget att dölja har man inget att vara rädd för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Yea. Vid telefonavlyssning märker man däremot inte av om polisen lyssnar. Går väl säkert att göra med postgången också. Det används ju också av polisen.

Nä. Ändamålet är att använda verktyget för riktat span mot misstänkta brottslingar. Och det är samma som innan. Att en del brott anses som mer allvarliga innebär inte per se att verktyget för att utreda brott har ändrats.
Däremot kan man vara emot att kraven sänks för vad som anses vara grov organiserad brottslighet. I den lagen har det skett en ändring som man kanske kan kalla för ändamålsglidning. Vilket jag tror få utöver de i kriminella gäng har något emot. Men för verktyget med riktat span för trojaner har ändamålet inte ändrats.

Borttagandet behöver väl visserligen inte göras remote. Plockar man bort en mjukvara så är den borta sedan. Men ja, återigen. Den här delen är höljt i dunkel fortfarande. Så det är rimligt att vara ifrågasättande tills det kommer mer svar på det här området. Jag är med dig på den biten

Telefonavlyssning sker troligen inte via en halv-dodgy programvara planterad i teleoperatörens utrustning...

Men effekten blir ju att man kan sätta in riktad spaning även för mera ringa brottslighet om man sänker tröskeln för när den räknas som grov. Alltså blir det lite ändamålsglidning över det hela.

Ja, och jag antar att du aldrig råkat ut för att en programvara inte går att avinstallera som tänkt? Risken för detta lär ju öka med halv-ful-grejer och du ska göra det remote. Eller menar du att de kontaktar föremålet för åtgärden och ber denne komma in med sin enhet för att få mjukvaran avlägsnad? Knappast - risken att vederbörande istället låter någon göra en forensisk analys av enheten och mjukvaran är för stor. De vill knappast röja sina metoder i detalj.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av M_X_E_Q:

Fundera på om det blir en statsminister som hämtat sin ideologi från Tyskt 30-tal..jisses vilken julklapp när koncentrationslägren ska fyllas med hjälp av dessa "verktyg".

Gäller detta än som OS?
https://twitter.com/snowden/status/781493632293605376

Det har vi ju redan. S (m fl) samarbetade ju med nazisterna under WWII.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Eh ja? Samma som att polisen har rätt att genomsöka din bil för att leta efter droger eller vapen.
Har man inget att dölja har man inget att vara rädd för.

Jag skulle vilja installera en keylogger på din dator, din mobil, din surfplatta osv. Du har ju inget att dölja så jag undrar vart jag ska skicka den?

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Micke O:

Men effekten blir ju att man kan sätta in riktad spaning även för mera ringa brottslighet om man sänker tröskeln för när den räknas som grov. Alltså blir det lite ändamålsglidning över det hela.

Ja men det gäller ju lika mycket för all annan riktad övervakning då också. Då är vi tillbaka på din motstridiga inställning till varför du tycker det är OK med telefonavlyssning och att kolla brevgången för riktad spaning men att det inte är OK med denna del.
Det där behöver du återigen bena ut i så fall för det där har inte tydliggjorts fortfarande.

Skrivet av Micke O:

Ja, och jag antar att du aldrig råkat ut för att en programvara inte går att avinstallera som tänkt? Risken för detta lär ju öka med halv-ful-grejer och du ska göra det remote. Eller menar du att de kontaktar föremålet för åtgärden och ber denne komma in med sin enhet för att få mjukvaran avlägsnad? Knappast - risken att vederbörande istället låter någon göra en forensisk analys av enheten och mjukvaran är för stor. De vill knappast röja sina metoder i detalj.

Nu är vi inne på det spekulativa området igen. Eftersom vi inte vet hur den här hanteringen kommer se ut. Det saknas information på den här fronten. Men jag kan inte säga att jag någonsin har misslyckats med att få bort programvara jag ville ta bort på plats.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Kriminella får ju börja köra med iOS bara. Ingen sideloading är ju tillåtet normalt sett. Få versioner av iOS är rootbara och applikationerna är sandboxade. Ska de be någon låsa upp enheten, välja att installera ett eget cert med egna program eller?

Alla iOS-enheter till och med iPhone X är väl sårbara? Finns inget sätt att patcha för checkm8. Fysisk tillgång och saken är biff, särskilt ihop med andra sårbarheter som dyker upp.

Permalänk
Avstängd

1981...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Känns som de tänker använda sig av SIMJacker... Då det inte finns nått fullgott skydd mot detta ännu vad jag läst. SIM-korten måste bytas ut, mot kort med uppdaterad programvara där detta är fixat. Ska även gälla eSIM. Så undrar om Sverige som stat kommer förhala utbytandet av SIM-Kort här i landet, när de nya som har detta fixat väl är framtagna.

Det som är mest problematisk i Sverige enligt mig är att vi inte har ett samhälle som är upp byggt på ett sådan sätt att någon övervakar övervakarna, så att de följer lagar och regler till punkt och prickat. Samt att om det sker överträdelser idag så bestraffas inte de som är ansvariga hårt, för att avskräcka och förhindra att det händer igen. Då vi har ett väldigt föråldrat samhällssystem, när det kommer till dessa saker.